אורח חיים חלק ג

סימן תרמו

טז אלול התשעה |

תרמו דִּינֵי הֲדַס וּבוֹ י"ד סְעִיפִים:

א "וַעֲנַף עֵץ עָבֹת"[א], דָּרְשׁוּ חֲכָמִים[ב] שֶׁעֲנָפָיו (פֵּרוּשׁ עָלָיו[ג]) חוֹפִין אֶת עֵצָיו, שֶׁכֵּן הוּא מַשְׁמָעוּת הַכָּתוּב "וַעֲנַף עֵץ", כְּלוֹמַר שֶׁכָּל הָעֵץ הוּא עָנָף, דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא מְחֻפֶּה בְּעָלִין, עַל יְדֵי שֶׁהֵן (עֲשׂוּיִין בִּקְלִיעָה) שׁוֹכְבִין עַל אַפֵּיהֶן[ד], "עָבֹת" – שֶׁעָלָיו קְלוּעִין כְּמִין קְלִיעָה[ה], דְּהַיְנוּ שֶׁהֵן מֻרְכָּבִין זֶה עַל זֶה כְּעֵין שַׁלְשֶׁלֶת, וְאֵיזֶה הוּא? הֱוֵי אוֹמֵר זֶה הֲדַס[ו]:

ב וְאֵינוֹ נִקְרָא "עָבֹת" אֶלָּא אִם כֵּן יוֹצְאִין מִמֶּנּוּ לְפָחוֹת שְׁלֹשָׁה עָלִין מִקֵּן אֶחָד[ז], כְּלוֹמַר שֶׁיּוֹצְאִין שְׁלֹשָׁה עָלִין אוֹ יוֹתֵר סְמוּכִין זֶה לָזֶה בְּעִגּוּל אֶחָד, שֶׁאֵין אֶחָד מֵהֶם נָמוּךְ מֵחֲבֵרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין כָּל הַשְּׁלֹשָׁה עָלִין יוֹצְאִין מֵעֹקֶץ אֶחָד, כֵּיוָן שֶׁהֵן דְּבוּקִין זֶה בָּזֶה וְעוֹמְדִין בְּשָׁוֶה בְּעִגּוּל אֶחָד – הֲרֵי זֶה עָבֹת[ח]. אֲבָל אִם שְׁנֵי עָלִין הֵן עוֹמְדִין בְּשָׁוֶה דְּבוּקִים זֶה בָּזֶה וְעָלֶה הַשְּׁלִישִׁי הוּא לְמַעְלָה מֵהֶם[ט], אוֹ שֶׁהַשְּׁלִישִׁי יוֹצֵא לְמַטָּה מֵהַשְּׁנַיִם וְעוֹלֶה וְרוֹכֵב עַל גַּבֵּי הַשְּׁנַיִם[י] – אֵין זֶה "עָבֹת", אֶלָּא נִקְרָא "הֲדַס שׁוֹטֶה"[יא], וּפָסוּל כָּל שִׁבְעָה[יב], אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַדְּחָק שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא הֲדַס אַחֵר[יג], וְאֵין לִטֹּל אוֹתוֹ אֲפִלּוּ בְּלֹא בְּרָכָה, כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מִין הֲדַס הַכָּשֵׁר כְּלָל[יד]. עַיֵּן סִימָן תרמ"ט[טו]:

ג וּלְכַתְּחִלָּה מִצְוָה לְחַזֵּר אַחַר הֲדַס שֶׁכֻּלּוֹ "עָבֹת", דְּהַיְנוּ שֶׁכָּל הַקִינִים שֶׁל עָלִין הַיּוֹצְאִין בְּכָל אֹרֶךְ שִׁעוּרוֹ, שֶׁהוּא שְׁלֹשָׁה טְפָחִים כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"נ, יֵשׁ בְּכָל קֵן וָקֵן שְׁלֹשָׁה עָלִין. וּמִכָּל מָקוֹם, אִם אֵין כֻּלּוֹ עָבֹת, כֵּיוָן שֶׁרֻבּוֹ עָבֹת, דְּהַיְנוּ שֶׁרֹב קִינִים שֶׁל עָלִין הַיּוֹצְאִין בְּתוֹךְ אֹרֶךְ שִׁעוּרוֹ שֶׁהוּא שְׁלֹשָׁה טְפָחִים יֵשׁ בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם שְׁלֹשָׁה עָלִין – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, וּמֻתָּר לְבָרֵךְ עָלָיו לְכַתְּחִלָּה[טז]:

ד וְאִם בַּתְּחִלָּה הָיָה כֻּלּוֹ אוֹ רֻבּוֹ "עָבֹת" וְאַחַר כָּךְ נָשְׁרוּ[יז] מִמֶּנּוּ עָלִין, אֲפִלּוּ נָשַׁר עָלֶה אֶחָד מִכָּל קֵן וָקֵן[יח] מִכָּל הַקִינִים שֶׁל עָלִין הַיּוֹצְאִין בְּכָל אֹרֶךְ שִׁעוּרוֹ, וַאֲפִלּוּ מִקְּצָת הַקִינִים נָשְׁרוּ עֲלֵיהֶן לְגַמְרֵי וְלֹא נִשְׁתַּיֵּר בָּהֶן אֲפִלּוּ עָלֶה אֶחָד[יט], הוֹאִיל וּבְרֹב הַקִינִים נִשְׁתַּיֵּר בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן רֹב שִׁעוּר "עָבֹת", דְּהַיְנוּ שֶׁבְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן נִשְׁתַּיֵּר שְׁנֵי עָלִין שְׁלֵמִין שֶׁלֹּא נָשְׁרוּ – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר[כ]:

ה הֲדַס הַמִּצְרִי, שֶׁיֵּשׁ בְּכָל קֵן וָקֵן הַיּוֹצֵא מִמֶּנּוּ שִׁבְעָה עָלִין וְנָשְׁרוּ מֵהֶן אַרְבָּעָה עָלִין מִכָּל קֵן וָקֵן – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, אַף עַל פִּי שֶׁרֹב עָלָיו נָשְׁרוּ, מִכָּל מָקוֹם הֲרֵי נִשְׁתַּיֵּר שִׁעוּר "עָבֹת" בְּכָל קֵן וָקֵן[כא]. אֲבָל אִם בְּרֹב הַקִינִים שֶׁל עָלִין הַיּוֹצְאִין מִמֶּנּוּ נָשְׁרוּ חֲמִשָּׁה עָלִין מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן, אֲפִלּוּ אִם מִעוּט הַקִינִים לֹא נָשַׁר מֵהֶן כְּלָל וְהֵן שְׁלֵמִים שִׁבְעָה עָלִין בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁרֹב הַקִינִים נָשְׁרוּ רֹב עֲלֵיהֶן, וְגַם לֹא נִשְׁתַּיֵּר בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן שִׁעוּר "עָבֹת" דְּהַיְנוּ שְׁלֹשָׁה עָלִין – הֲרֵי זֶה פָּסוּל[כב]:

ו וּבִמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁאֵין הֲדַסִּים כְּשֵׁרִים מְצוּיִין – נוֹהֲגִין לְבָרֵךְ עַל הֲדַס שֶׁאֵין בּוֹ שְׁלֹשָׁה עָלִין בְּקָנֶה אֶחָד אֶלָּא הֵן גְּדֵלִים שְׁנַיִם עַל גַּבֵּי שְׁנַיִם[כג]. וְיֵשׁ שֶׁלִּמְּדוּ עֲלֵיהֶם זְכוּת[כד], שֶׁלֹּא אָמְרוּ שֶׁכָּל הֲדַס שֶׁאֵין בּוֹ שְׁלֹשָׁה עָלִין בְּקֵן אֶחָד הֲרֵי זֶה "הֲדַס שׁוֹטֶה" אֶלָּא כְּשֶׁעָלָה הַשְּׁלִישִׁי[כה]:

ז וַהֲדַסִּים הָאֵלּוּ כֵּיוָן שֶׁאֵין בָּהֶן רַק שְׁנֵי עָלִים בְּכָל קֵן, לְפִיכָךְ אִם בְּרֹב הַקִינִים שֶׁל עָלִין הַיּוֹצְאִין בְּאֹרֶךְ שִׁעוּרוֹ שֶׁהוּא שְׁלֹשָׁה טְפָחִים נָשַׁר עָלֶה אֶחָד מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶן – הֲרֵי זֶה פָּסוּל, שֶׁהֲרֵי בְּרֹב הַקִינִים לֹא נִשְׁתַּיֵּר בְּכָל קֵן וָקֵן רֹב שִׁעוּרֵי "עָבֹת", דְּהַיְנוּ שְׁנֵי עָלִין[כו]. וְצָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד בָּזֶה, דְּהַרְבֵּה פְּעָמִים נוֹשְׁרִים עָלִין הַרְבֵּה מֵהַהֲדַס וְאֵין מַשְׁגִּיחִין עַל זֶה[כז]:

ח יָבְשׁוּ עָלָיו – פָּסוּל[כח], לְפִי שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר[כט]. אֲבָל אִם לֹא הִגִּיעוּ לִכְלַל הַיְבֵשׁוּת אַף עַל פִּי שֶׁכְּבָר כָּמְשׁוּ – כָּשֵׁר[ל].

וְכַמָּה שִׁעוּר הַיְבֵשׁוּת[לא]? כְּשֶׁהֵן נִפְרָכִין בַּצִּפֹּרֶן[לב] כְּשֶׁמְּמַשְׁמֵשׁ בָּהֶן[לג] וְגַם[לד] כָּלָה כָּל מַרְאֵה יַרְקוּת שֶׁבָּהֶן וְהִלְבִּינוּ פְּנֵיהֶם – אָז הֵן נִקְרָאִים יְבֵשִׁים, שֶׁהֲרֵי אֲפִלּוּ אִם תַּשְׁרֶה אוֹתָן בְּמַיִם כַּמָּה יָמִים – לֹא יַחְזְרוּ לְמַרְאֵיהֶן, וַהֲרֵי הֵן כְּעֵץ יָבֵשׁ שֶׁאֲפִלּוּ אִם תַּשְׁרֶה אוֹתוֹ בְּמַיִם כַּמָּה יָמִים לֹא יָסוּר מֵעָלָיו שֵׁם הַיֹּבֶשׁ. אֲבָל קֹדֶם שֶׁהִלְבִּינוּ פְּנֵיהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן נִפְרָכִין בַּצִּפֹּרֶן מֵחֲמַת יְבֵשׁוּתָן, מִכָּל מָקוֹם אִם תַּשְׁרֶה אוֹתָן בְּמַיִם יוֹם אוֹ יוֹמַיִם – יַחְזְרוּ לִכְמוֹת שֶׁהָיוּ בְּמִשְׁמוּשָׁן וּבְמַרְאִיתָן[לה]:

ט אִם יָבְשׁוּ רֹב עָלִין שֶׁל כָּל שְׁלֹשָׁה בַּדֵּי הֲדַס וְנִשְׁתַּיְּרוּ בְּכָל בַּד וּבַד קֵן אֶחָד שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שְׁלֹשָׁה עָלִין לַחִין – כָּשֵׁר[לו]. וְהוּא שֶׁקֵּן הַלַּח הַזֶּה הוּא עוֹמֵד בְּרֹאשׁ הַבָּד[לז], לְפִי שֶׁרֹאשׁ הַבָּד הוּא עִקַּר מַרְאִית הַהֲדַס שֶׁהָאָדָם רוֹאֶה אוֹתוֹ בִּתְחִלַּת הַשְׁקָפָתוֹ[לח], וְאִם הוּא יָבֵשׁ – הֲרֵי אֵין הַהֲדַס הָדָר כְּלָל[לט], שֶׁעִקַּר הֲדָרוֹ תָּלוּי בְּרֹאשׁוֹ:

י וְאִם הַשְּׁלֹשָׁה עָלִין אֵלּוּ שֶׁבְּרֹאשׁ הַבַּדִּים אֵינָן לַחִים גְּמוּרִים אֶלָּא הֵן כְּמוּשִׁים, אַף עַל פִּי שֶׁאִם הָיוּ כָּל עֲלֵי הֲדַס כְּמוּשִׁים הֲרֵי הוּא כָּשֵׁר[מ], מִכָּל מָקוֹם עַכְשָׁו שֶׁכֻּלָּן יְבֵשִׁים – אֵין הַכָּמוּשׁ מַצִּיל מִיַּד הַיָּבֵשׁ שֶׁלֹּא יִפָּסֵל, אֶלָּא הַלַּח הֶהָדָר הוּא שֶׁמַּצִּיל[מא]. וְיֵשׁ חוֹלְקִין[מב] עַל זֶה וְאוֹמְרִים, כֵּיוָן שֶׁכָּמוּשׁ כָּשֵׁר – הֲרֵי הוּא כְּלַח לְכָל דָּבָר, וּמַצִּיל מִיַּד הַיָּבֵשׁ שֶׁלֹּא יִפָּסֵל. וְיֵשׁ לִסְמֹךְ עַל דִּבְרֵיהֶם מִיּוֹם שֵׁנִי שֶׁל חַג וְאֵילָךְ שֶׁאֵין חִיּוּב נְטִילַת לוּלָב בָּהֶן אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[מג]:

יא אַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַמִּינִים שֶׁל לוּלָב[מד] שֶׁנִּקְטְמוּ רָאשֵׁיהֶן פְּסוּלִין לְפִי שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר, אֲבָל הֲדַס שֶׁנִּקְטַם רֹאשׁוֹ[מה], אֲפִלּוּ נִקְטַם גּוּף הָעֵץ[מו] שֶׁל הֲדַס עִם עָלָיו – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, לְפִי שֶׁהַהֲדַס כֵּיוָן שֶׁהוּא מְרֻבֶּה בְּעָלִין – הֲרֵי עָלָיו הַנִּשְׁאָרִין חוֹפִין אֶת מְקוֹם הַקְּטִימָה וְאֵין הַקְּטִימָה נִכֶּרֶת[מז]. וְיֵשׁ חוֹלְקִין[מח] עַל זֶה וְאוֹמְרִים, דְּאַף הֲדַס שֶׁנִּקְטַם רֹאשׁוֹ, דְּהַיְנוּ שֶׁנִּקְטַם רֹאשׁ הָעֵץ[מט] עַצְמוֹ שֶׁהֶעָלִין יוֹצְאִין מִמֶּנּוּ, כֵּיוָן שֶׁרֹאשׁוֹ אֵינוֹ מְהֻדָּר – הֲרֵי זֶה פָּסוּל. וּלְפִי דִּבְרֵיהֶם[נ] אֲפִלּוּ אִם לֹא נִקְטַם רֹאשׁוֹ אֶלָּא שֶׁהַשְּׁלֹשָׁה עָלִין שֶׁבְּרֹאשׁוֹ הֵן יְבֵשִׁים, אַף עַל פִּי שֶׁשְּׁאָר כָּל עָלִין הֵן לַחִין וּמְהֻדָּרִין, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁהֶעָלִין שֶׁבְּרֹאשׁוֹ אֵינָן מְהֻדָּרִין – הֲרֵי זֶה פָּסוּל. וְיֵשׁ לְהַחְמִיר כְּדִבְרֵיהֶם בְּמָקוֹם שֶׁאֶפְשָׁר לִמְצֹא הֲדַס אַחֵר[נא], אֲבָל אִם אִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא אַחֵר – מֻתָּר לְבָרֵךְ עָלָיו[נב] וְלִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה:

יב דֶּרֶךְ עֵץ הַהֲדַס לְגַדֵּל פְּרִי הַדּוֹמֶה לַעֲנָבִים[נג], וְאִם יֵשׁ בְּאֹרֶךְ שִׁעוּר הַהֲדַס שֶׁהוּא שְׁלֹשָׁה טְפָחִים[נד] כָּל כָּךְ עֲנָבִים הַלָּלוּ יוֹתֵר מִמִּנְיַן הֶעָלִין הַגְּדֵלִין בְּאֹרֶךְ זֶה – הֲרֵי זֶה פָּסוּל[נה] אֲפִלּוּ מִיּוֹם שֵׁנִי וְאֵילָךְ[נו], לְפִי שֶׁעֲנָבִים הַלָּלוּ דֶּרֶךְ מַרְאֵיהֶן לִהְיוֹת שָׁחֹר אוֹ אָדֹם[נז] וְהַהֲדַס מַרְאֵהוּ יָרֹק – וַהֲרֵי זֶה כִּמְנֻמָּר[נח] וְאֵין זֶה הִדּוּר[נט]. לְפִיכָךְ, אִם הָיָה מַרְאֵה הָעֲנָבִים הַלָּלוּ יָרֹק כְּמַרְאֵה הַהֲדַס – כָּשֵׁר אֲפִלּוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן מְרֻבִּין מֵעָלָיו[ס]:

יג וַאֲפִלּוּ אִם הָיוּ אֲדֻמּוֹת אוֹ שְׁחֹרוֹת וְהָיוּ מְרֻבּוֹת עַל הֶעָלִין וּמִעֵט אוֹתָם, דְּהַיְנוּ שֶׁלִּקֵּט וְהֵסִיר מִקְצָתָן מֵהַהֲדַס עַד שֶׁהָיוּ הֶעָלִין מְרֻבִּין עַל הָעֲנָבִין[סא], בֵּין שֶׁמִּעֲטָן מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב בֵּין שֶׁעָבַר וּמִעֲטָן בְּיוֹם טוֹב – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר[סב], וּמֻתָּר לְבָרֵךְ עָלָיו לְכַתְּחִלָּה[סג]. אֲבָל לְכַתְּחִלָּה אָסוּר לְמַעֲטָן בְּיוֹם טוֹב[סד], אַף עַל פִּי שֶׁמֻּתָּר לִתְלֹשׁ פֵּרוֹת בְּשַׁבָּת מֵעָנָף הַתָּלוּשׁ מֵהָאִילָן מֵעֶרֶב שַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן של"ו[סה], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁעַל יְדֵי תְּלִישָׁה זוֹ מִתְכַּשֵּׁר הַהֲדַס לְמִצְוָתוֹ[סו] – הֲרֵי זֶה כִּמְתַקֵּן כְּלִי בְּיוֹם טוֹב[סז]. וַאֲפִלּוּ אִם הוּא אֵינוֹ מִתְכַּוֵּן כְּלָל לְהַכְשִׁיר אֶת הַהֲדַס אֶלָּא כַּוָּנָתוֹ לֶאֱכֹל אֶת הָעֲנָבִים, מִכָּל מָקוֹם הֲרֵי עַל כָּרְחוֹ מִתְכַּשֵּׁר הַהֲדַס וְנַעֲשֶה כְּלִי עַל יְדֵי תְּלִישָׁה זוֹ, וַהֲרֵי זֶה כְּעֵין פְּסִיק רֵישֵׁהּ וְלָא יְמוּת[סח] שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ש"כ[סט], עַיֵּן שָׁם:

יד בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁהוּא צָרִיךְ לַהֲדַס הַזֶּה שֶׁאֵין לוֹ הֲדַס אַחֵר, אֲבָל אִם יֵשׁ לוֹ הֲדַס אַחֵר וְאֵינוֹ צָרִיךְ כְּלָל לַהֲדַס הַזֶּה – מֻתָּר לוֹ לִתְלֹשׁ הָעֲנָבִים כְּדֵי לְאָכְלָן בְּיוֹם טוֹב[ע], וְאַף עַל פִּי שֶׁעַל יְדֵי זֶה מִתְכַּשֵּׁר הַהֲדַס וְנַעֲשֶׂה כְּלִי, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ אֵינוֹ צָרִיךְ לַהֲדַס הַזֶּה כְּלָל – הֲרֵי לֹא תִּקֵּן כְּלוּם[עא]:

 

[טו]  סכ"ג, וש"נ.

[טז]  ראב"ד בתמים דעים סי' רכח, ובהשגות פ"ז ה"ב. רא"ש פ"ג ס"י. טור ושו"ע ס"ה. וכדלעיל סי' תרמה ס"ט (לענין לולב, דסגי ברוב עלין כשרים). וראה שערים מצויינים בהלכה סי' קלו ס"ק ח.

[יז]  משנה לב, ב (נפרצו). לפירוש רש"י שם ד"ה נפרצו (נשרו). רא"ש שם פ"ג ס"י. וראה לקמן סי' תרמט סכ"ג (במוסגר), טעם הפסול משום שאין שמו עליו.

[יח]  גמרא שם (שפסול רק כשנשרו תרי), לפירוש הרא"ה, הובא בר"ן (טו, ב) ד"ה גמ', ובריטב"א שם ד"ה אמר ר"פ. רא"ש שם וטור, לפירוש הב"ח ד"ה היו בו. ט"ז ס"ק ח. אליה רבה ס"ק ב.

[יט]  כדלעיל ס"ג, דסגי ברוב עלין שבאורך שיעור ג' טפחים.

[כ]  קרבן נתנאל שם אות ח (שפסול רק כשנשרו רוב עליו מרוב ארכו). וכדלעיל סי' תרמה ס"ט (לענין לולב) דסגי בתרי רובי להכשיר (רוב העלין ברוב ארכן). וראה ביאור הלכה ס"ה ד"ה ולעיכובא. ארבעת המינים (ויינר) ע' צז.

 [כה] חסר הסיום. במהרי"ק שם: שהעלה השלישי למטה מהשנים עולה ורוכב כו' הוא דמיקרי הדס שוטה אבל אם הוא למעלה מן השנים כמו שהוא באותו שאנו רגילין לקרוא לו הדס שוטה אפשר שהוא כשר לרש"י [ראה לעיל ס"ב]. וברמ"א שם: אינן נקראים הדס שוטה הואיל והם שנים על גב שנים.

[כט]  גמרא כט, ב. לא, א (לענין לולב, וכדלעיל סי' תרמה סט"ז). רש"י לג, א ד"ה ובראש (לענין הדס). ט"ז ס"ק י.

[ל]  ברייתא לא, סע"א. טור ושו"ע שם. וראה גם לקמן סי' תרמז ס"ו (בערבה). סי' תרמח ס"א (באתרוג).

 [לא] ראב"ד בתמים דעים סי' רלב. הובא ברא"ש רפ"ג. טור ושו"ע ס"ז. וראה לעיל סי' תרמה סט"ז וש"נ.

[לג]  רש"י בכורות לז, א ד"ה נפרכת (לענין בכור). וראה גם לעיל סי' תרמה סט"ז (לענין לולב).

[לה]  ראב"ד שם. רא"ש שם. טור ולבוש ס"ו.

[לח]  רא"ש פ"ג סי' י (לפי פירושו בהלכה זו). לבוש ס"ח. וכדלקמן סי' תרמח סכ"א (לענין חוטמו של אתרוג) וש"נ.

[מ]  כדלעיל ס"ח וש"נ.

 [מא] ראב"ד בתמים דעים סי' רלב. ר"ן (טו, ב) ד"ה ת"ר. דעה הא' בשו"ע ס"ט.

 [מב] טור בשם הרא"ש פ"ג סי' י. ריטב"א שם ד"ה ת"ר, בשם הרא"ה. דעה הב' בשו"ע שם.

[מג]  ועד"ז לעיל סי' תרמה ס"כ וש"נ. וראה לקמן סי' תרמט סכ"ד (דין הדסים יבשים בשעת הדחק).

[מד]  לענין לולב, לעיל סי' תרמה סי"ז. לענין ערבה, לקמן סי' תרמז ס"ד. ועי' לקמן סי' תרמח סי"ז, לענין אתרוג.

[מז]  רא"ש שם סי"ד בשם ה"ר ישעיה (פסקי רי"ד לד, ב). הובא בב"י סד"ה נקטם (וכתב עוד הרא"ש). וראה רמב"ן שם. הובא במגיד משנה שם ה"ו. לבוש ס"ט. מ"א ס"ק ז. ט"ז ס"ק א.

[מח]  ראב"ד השגות פ"ח ה"ה, תמים דעים סי' רכח). בעל המאור שם. רא"ה במשנה שם. ריטב"א ור"ן במשנה שם ד"ה מתני'. שו"ע שם דעה הב' (ויש פוסלים).

[נ]  משא"כ לדברי המכשירים בנקטם ה"ה ביבש (וכפסק הטור ושו"ע שם בדעה הא') – ב"י ד"ה ומ"ש הלכך, בשם הר"ן (שם) סד"ה ת"ר (ושהטעם דפוסל – ביבש בראשו – הוא לשיטתו, בנקטם ראשו). וכ"ה בריטב"א ורא"ה (הפוסלים בנקטם, כנ"ל) לג, א ד"ה ת"ר. לבוש שם (בדעה הב'). ועיין אליה רבה ס"ק ז, בדעת הראב"ד.

 [נא] מ"מ פ"ח ה"ה. רמ"א שם. לבוש שם. ט"ז ס"ק א., וראה גם לקמן סי' תרנא ס"א (ומציין לכאן).

[נד]  כדלעיל ס"ג וש"נ.

[נו]  בדק הבית סוף הסי'. מ"א ס"ק ד. וככל פסולי הדר שפסולין כל שבעה, כדלקמן סי' תרמט סי"ז. וראה שם סי"ט, לענין שעת הדחק.

[נח]  גמרא שם. דין מנומר ראה לקמן סי' תרמח סכ"ו.

[נט]  רש"י שם ד"ה מנומר. יא, ב ד"ה עבר. לבוש ס"י. מ"א שם (אף כשהם במקום א').

[סג]  ראה לקמן סי' תרמט ס"ה. לעיל סי' תנד סי"ב.

[סז]  גמרא שם (קא מתקן). רמב"ם פ"ח ה"ה, ושו"ע שם (כמתקן). וראה תוס' שבת קג, א סד"ה לא (דלא אסיר אלא מדרבנן). רבנו מנוח שם (משום שבות). לבוש שם (דמיא למלאכה). לעיל סי' שמ סי"ז (בסכין חייב). סי' תקיד קו"א ס"ק ד.

 [עא] רש"י שם ד"ה לא צריכא. תוס' שם סד"ה מודה (בשם רש"י), ובכתובות ו, א ד"ה האי (בתירוץ הב'). וראה עד"ז לעיל סי' שכח סל"ב.




הוסף תגובה