׳סיום׳ על שו״ע הרב
יב טבת התשעז |
שו״ע הרב הלכות שאלה ושכירות וחסימה:
ל פרות המהלכות על התבואה לפי שירט להן הדרך, אינו עובר על לא תחסום אם חסמן, אף על פי שהתבואה נידושה מאליה דרך הילוכן עליה, הואיל ואינו מתכוין להעבירן שם בשביל כך. וכן כל כיוצא בזה:
מקורות:
דברים כה, ד:
"לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ"
רמב״ם הלכות שכירות פרק יג הלכה ד:
ופרות המהלכות על התבואה לפי שירט להן הדרך אינו עובר עליהן משום בל תחסום.
משנה למלך:
ופרות המהלכות על התבואה כו'. נראה בעיני דהכי פירושה דפרה זו היתה מהלכת לדוש בתבואה שבמקום אחד וכדי לקצר הליכתה העבירה ע"ג תבואה שבמקום אחר שלא היתה כוונת בע"ה לדוש באותו מקום אע"פ שדרך הלוכה היתה דשה בתבואה זו אינו עובר משום לא תחסום אחר שלא היתה כוונת בע"ה לדוש שם דאם לא היתה דשה באותו מקום שירט להם הדרך מאי חסימה שייך דהא אינה עושה שום פעולת דישה באותו מקום ואי משום דמהלך כעושה מעשה הוי אמאי לא פשטו מינה בגמרא במאי דמספקא להו אי מהלך כעושה דמי או לא ועוד דאין סברא לומר דמהלך כעושה מעשה דמי אלא בשכבר התחילו לעשות הפועלין בכרם ובהליכתן מאומן לאומן אבל פועל שהלך לעשות מלאכת בע"ה בכרם ידוע ועבר דרך כרם אחר לא שמענו שיהא מותר לאכול דרך העברתו באותו הכרם ודו"ק:
חידושי הרמב"ן מסכת בבא מציעא דף פט עמוד א:
... ובירושלמי בפ"ט דתרומות תניא בדישו ולא בדרכו ר' אליעזר בן יעקב אומר אפי' בדרכו, ונראה שזהו מרכסות שבכאן והיינו דרכו כדברי ה"ר משה הספרדי ז"ל ...
שאילתות דרב אחאי פרשת אמור שאילתא קה:
... דתניא מנין לסרוס באדם שהוא אסור שנ' ובארצכם לא תעשו בכם לא תעשו דברי בן חכינאי ואף על גב דלא מיכוין כרבי יהודה דאמ' דבר שאין מתכוין אסור ובשבת הוא דסבירא לן כרבי שמעון אבל בכל התורה כולה כרבי יהודה דאמר דבר שאין מתכוין אסור ...
קישור לתוכן השיחה:
*
הערות בנושא:
בענין דבר שאינו מתכוין ופסיק רישי' - קובץ 721
ב' גדרים באיסור לא תחסום - קובץ 779
(מתוך הערות וביאורים ״אהלי תורה״)
יב טבת התשעז |