אורח חיים חלק ג

סימן תרלח

יד תמוז התשעה |

תרלח סֻכָּה וְנוֹיָהּ אֲסוּרִין כָּל שִׁבְעָה וּבוֹ כ"א סְעִיפִים:

א כְּשֵׁם שֶׁחָל שֵׁם שָׁמַיִם עַל הַקֳּדָשִׁים[א], וּלְכָךְ הֵן אֲסוּרִים[ב] בַּהֲנָאָה – כָּךְ חָל שֵׁם שָׁמַיִם עַל הַסֻּכָּה, שֶׁנֶּאֱמַר[ג] "חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה'", מַה חַג דְּהַיְנוּ חֲגִיגָה[ד] לַה' – אַף סֻכָּה לַה'.

וְאֵין נִקְרָא סֻכָּה אֶלָּא הַסְּכָךְ בִּלְבַד[ה], לְפִיכָךְ אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵעֲצֵי הַסְּכָךְ כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַחַג מִן הַתּוֹרָה[ו], בֵּין מֵהַסְּכָךְ הַצָּרִיךְ לְהֶכְשֵׁר סֻכָּה, דְּהַיְנוּ ז' טְפָחִים עַל ז' טְפָחִים, בֵּין מֵהַסְּכָךְ הַיָּתֵר עַל הֶכְשֵׁר סֻכָּה.

וַאֲפִלּוּ נָפְלָה הַסֻּכָּה וְנִתְבַּטְּלָה מִצְוָתָהּ – אַף עַל פִּי כֵן אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵעֲצֵי הַסְּכָךְ כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַחַג מִן הַתּוֹרָה[ז]:

ב וּמִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[ח] אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק אֲפִלּוּ מֵעֲצֵי הַדְּפָנוֹת כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַחַג[ט], אֲפִלּוּ אִם נָפְלָה הַסֻּכָּה[י], וְאַף עַל פִּי שֶׁהַדְּפָנוֹת אֵינָן עִקַּר הַסֻּכָּה, מִכָּל מָקוֹם הוֹאִיל וְהֻקְצוּ לְמִצְוַת סֻכָּה – חָל עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה לְהֵאָסֵר בַּהֲנָאָה כְּמוֹתָהּ[יא]. וַאֲפִלּוּ הַדְּפָנוֹת שֶׁאֵין צָרִיךְ לְהֶכְשֵׁר סֻכָּה, כְּגוֹן שֶׁעָשָׂה אַרְבַּע דְּפָנוֹת שְׁלֵמוֹת, אִם עָשָׂה אַרְבַּעְתָּן בִּסְתָם, שֶׁלֹּא פֵּרֵשׁ עַל אֵיזֶה דֹּפֶן כַּוָּנָתוֹ לְהֶכְשֵׁר סֻכָּה וְעַל אֵיזֶה דֹּפֶן כַּוָּנָתוֹ לַעֲשׂוֹתוֹ דֹּפֶן רְבִיעִי לְמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר בְּעָלְמָא – הֲרֵי כָּל הַדְּפָנוֹת מֻקְצוֹת לְמִצְוַת הַסֻּכָּה וְחָל עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה. אֲבָל אִם לְאַחַר שֶׁעָשָׂה מִן הַדְּפָנוֹת שִׁעוּר הַצָּרִיךְ לְהֶכְשֵׁר סֻכָּה הוֹסִיף עוֹד דֹּפֶן[יב], שֶׁנִּרְאֶה מִכַּוָּנָתוֹ בַּעֲשִׂיַּת זֶה הַדֹּפֶן שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא לְמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר בְּעָלְמָא – לֹא נֶאֱסַר כְּלָל זֶה הַדֹּפֶן וְלֹא חָלָה עָלָיו קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה מֵעוֹלָם[יג]*:

* וְעַיֵּן בְּסִימָן תרס"ז[יד] שָׁם נִתְבָּאֵר דְּבֵין עֲצֵי הַסְּכָךְ וּבֵין עֲצֵי הַדְּפָנוֹת וּבֵין נוֹי הַסֻּכָּה אֲסוּרִין גַּם בִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּבְחוּץ לָאָרֶץ אֲסוּרִים אַף בַּתְּשִׁיעִי, עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם.

ג אִם לְאַחַר שֶׁסִּכֵּךְ כָּל סְכָךְ הַצָּרִיךְ לְסֻכָּתוֹ הוֹסִיף עָלָיו עוֹד קָנִים בָּעֳבִי הַסְּכָךְ – הֲרֵי קָנִים אֵלּוּ שֶׁהוֹסִיף הֵן בְּטֵלִים לְגַבֵּי הַסְּכָךְ וְחָל עֲלֵיהֶן קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה. אֲבָל אִם הִנִּיחַ עַל הַסְּכָךְ חֲבִילוֹת שֶׁל קָנִים מְקֻשָּׁרִים, כֵּיוָן שֶׁלֹּא הִתִּיר אַגְדָּן[טו] – נִכָּר הַדָּבָר שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן עֲלֵיהֶם לְסִכּוּךְ, שֶׁהֲרֵי דֶּרֶךְ הָעוֹלָם שֶׁכָּל הַמְסַכֵּךְ בְּקָנִים הוּא מַתִּיר אַגְדָּן, וְזֶה שֶׁלֹּא הִתִּיר נִכָּר הַדָּבָר שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן בָּהֶן לְהוֹסִיף בָּעֳבִי הַסְּכָךְ, וּלְפִיכָךְ אֵינָן בְּטֵלִים לְגַבֵּי הַסְּכָךְ וְלֹא חָלָה עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה[טז]:

ד אֲבָל אִם הוֹסִיף קָנִים בָּעֳבִי הַדְּפָנוֹת, דְּהַיְנוּ שֶׁזָּקַף קָנִים אֵצֶל הַדֹּפֶן סָמוּךְ לַדֹּפֶן, בֵּין שֶׁהַקָּנִים הֵן אֲגוּדִים יַחַד כְּעֵין חֲבִילָה, בֵּין שֶׁהֵן מְפֹרָדִין זֶה מִזֶּה[יז], אִם נִתְכַּוֵּן בִּסְמִיכַת הַקָּנִים לַדֹּפֶן[יח] כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת הַדֹּפֶן[יט] אוֹ כְּדֵי לְהוֹסִיף בְּעָבְיוֹ[כ] – הֲרֵי הֵן בְּטֵלִים לְגַבֵּי הַדֹּפֶן אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן מְחֻבָּרִין לַדֹּפֶן, וְחָל עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה כְּמוֹ עַל הַדֹּפֶן עַצְמוֹ:

ה וַאֲפִלּוּ עֲצֵי הַסְּכָךְ וְהַדְּפָנוֹת עַצְמָן אֵינָן אֲסוּרִים אֶלָּא לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן[כא], דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא יִטֹּל מֵהֶן שׁוּם דָּבָר, אֲפִלּוּ קֵיסָם לַחְצֹץ בּוֹ שִׁנָּיו[כב], שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁמַּפְרִיד הַקֵּיסָם מֵהַסֻּכָּה מַפְקִיעַ הוּא מֵעָלָיו קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה. אֲבָל מֻתָּר לֵהָנוֹת מֵהֶן הֲנָאָה לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם כָּל תַּשְׁמִישׁ כָּל שֶׁאֵינוֹ מַפְקִיעַ מֵעֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה, כְּגוֹן לְהַנִּיחַ עֲלֵיהֶם חֲפָצָיו[כג], וּלְהָרִיחַ בָּהֶם אִם הֵם עֲצֵי בְּשָׂמִים[כד], וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה:

ו נוֹיֵי הַסֻּכָּה, דְּהַיְנוּ מִינֵי פֵּרוֹת וּמִינֵי מְגָדִים שֶׁתּוֹלִים בַּסֻּכָּה כְּדֵי לְנָאוֹתָהּ[כה], בֵּין שֶׁהֵן תַּחַת הַסְּכָךְ, בֵּין שֶׁהֵן סְבִיב הַדְּפָנוֹת[כו] – אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם כָּל יְמֵי הַחַג, וַאֲפִלּוּ אִם נָפְלוּ מֵהַסֻּכָּה[כז], מִפְּנֵי שֶׁהוּא בִּזּוּי לַמִּצְוָה כְּשֶׁמִּסְתַּפֵּק מִנּוֹיָהּ[כח]. וְכֵיוָן שֶׁהֵן אֲסוּרִין בַּאֲכִילָה – אֲסוּרִין גַּם בְּטִלְטוּל בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[כט], שֶׁהֲרֵי אֵינָן רְאוּיִים לִכְלוּם כָּל יְמֵי הַחַג[ל], וַאֲפִלּוּ מִפְּנֵי הַגַּנָּבִים אוֹ מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים[לא] אֲסוּרִים לְטַלְטְלָם[לב]:

ז וְאִם הִתְנָה עֲלֵיהֶם[לג] מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב קֹדֶם כְּנִיסַת יוֹם טוֹב, דְּהַיְנוּ קֹדֶם בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת[לד], וְאָמַר אֵין אֲנִי בּוֹדֵל מִלְּהִסְתַּפֵּק מֵהֶם כָּל שְׁהוּת אֹרֶךְ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת[לה] שֶׁל כָּל שְׁמוֹנַת הַיָּמִים[לו], וְנִמְצָא בְּשָׁעָה שֶׁהָיְתָה הַקְּדֻשָּׁה צְרִיכָה לָחוּל עֲלֵיהֶם, דְּהַיְנוּ בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁהִיא תְּחִלַּת כְּנִיסַת הַיּוֹם, בְּשָׁעָה זוֹ לֹא חָלָה עֲלֵיהֶם כְּלָל, שֶׁהֲרֵי הִתְנָה עֲלֵיהֶם שֶׁיִּהְיֶה כֹּחוֹ וּזְכוּתוֹ בָּהֶם, וְאִם כֵּן לֹא הֻקְצוּ כְּלָל לְמִצְוָה[לז], וּלְפִיכָךְ מֻתָּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם בְּכָל הַחַג אֵימָתַי שֶׁיִּרְצֶה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן תְּלוּיִים בַּסֻּכָּה – אֵין בָּזֶה מִשּׁוּם בִּזּוּי מִצְוָה[לח], כֵּיוָן שֶׁלֹּא הֻקְצוּ כְּלָל לְמִצְוָה:

ח אֲבָל אִם אֵינוֹ מַתְנֶה עֲלֵיהֶם בְּלָשׁוֹן זֶה שֶׁבֵּאַרְנוּ, רַק אוֹמֵר אֲנִי מַתְנֶה עֲלֵיהֶם שֶׁאֱהֵא מֻתָּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם כְּשֶׁיִּפְּלוּ מֵהַסֻּכָּה – אֵין תְּנַאי זֶה מוֹעִיל כְּלוּם[לט], שֶׁהֲרֵי לֹא הִתְנָה אֶלָּא עַל שָׁעָה שֶׁלֹּא יִהְיוּ תְּלוּיִים בַּסֻּכָּה, וְאִם כֵּן בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁהָיוּ תְּלוּיִים בַּסֻּכָּה – חָלָה עֲלֵיהֶן קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה, וְכֵיוָן שֶׁחָלָה – שׁוּב אֵינָהּ נִפְקַעַת עַל יְדֵי מַה שֶּׁהִתְנָה מִתְּחִלָּה[מ], שֶׁאֵין תְּנַאי מוֹעִיל אֶלָּא לְשֶׁלֹּא תָּחוּל הַקְּדֻשָּׁה, אֲבָל כֵּיוָן שֶׁחָלָה – שׁוּב אֵינָהּ נִפְקַעַת, וּלְפִיכָךְ אֲפִלּוּ אִם נָפְלָה מֵהַסֻּכָּה – אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם:

ט וְכֵן אִם אָמַר אֵינִי בּוֹדֵל מֵהֶם כָּל שְׁהוּת אֹרֶךְ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל יוֹם הָרִאשׁוֹן בִּלְבַד, וְלֹא הִתְנָה עַל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל שְׁאָר הַיָּמִים[מא] – אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם מִיּוֹם שֵׁנִי וְאֵילָךְ, לְפִי שֶׁכָּל יוֹם וָיוֹם נֶחְשָׁב לִקְדֻשָּׁה בִּפְנֵי עַצְמָהּ[מב] וְחָלָה עֲלֵיהֶם הַקְּדֻשָּׁה בִּתְחִלַּת כְּנִיסַת כָּל יוֹם שֶׁלֹּא הִתְנָה עָלָיו[מג].

וְאִם הִתְנָה עֲלֵיהֶם שֶׁאֵינוֹ בּוֹדֵל מֵהֶם כָּל שְׁהוּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁמִּיּוֹם שֵׁנִי וְאֵילָךְ וְלֹא הִתְנָה עַל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל יוֹם הָרִאשׁוֹן – אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶם אֲפִלּוּ מִיּוֹם שֵׁנִי וְאֵילָךְ, שֶׁכֵּיוָן שֶׁחָלָה עֲלֵיהֶם הַקְּדֻשָּׁה בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת הָרִאשׁוֹן – שׁוּב אֵינָהּ נִפְקַעַת כָּל יְמֵי הַחַג, לְפִי שֶׁהֵן יוֹם אֶחָד אָרֹךְ[מד] לְעִנְיָן זֶה[מה] לְהַחְמִיר אֲבָל לֹא לְהָקֵל.

אֲבָל אִם הִתְנָה וְאָמַר אֵינִי בּוֹדֵל מֵהֶן כָּל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת בִּסְתָם, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא הִזְכִּיר בְּפֵרוּשׁ לַיּוֹם הָרִאשׁוֹן וְלֹא לִשְׁאָר יָמִים – הָיְתָה כַּוָּנָתוֹ עַל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל כָּל יְמֵי הַחַג[מו], וַהֲרֵי זֶה מֻתָּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן אֵימָתַי שֶׁיִּרְצֶה, בֵּין בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן בֵּין בִּשְׁאָר יָמִים:

י וְכֵן אִם לֹא הִזְכִּיר כְּלָל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, אֶלָּא אָמַר אֵינִי בּוֹדֵל אֶת עַצְמִי מִלְּהִסְתַּפֵּק מֵהֶם בְּכָל עֵת שֶׁאֶרְצֶה[מז] – הֲרֵי זֶה מִסְתַּפֵּק מֵהֶן אֵימָתַי שֶׁיִּרְצֶה, שֶׁכֵּיוָן שֶׁהִתְנָה לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה – הֲרֵי גַּם בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת הוּא בִּכְלַל הַתְּנַאי, וְנִמְצָא שֶׁלֹּא חָלָה עֲלֵיהֶם הַקְּדֻשָּׁה מֵעוֹלָם[מח]:

יא וְנָהֲגוּ הָעוֹלָם שֶׁכָּל דָּבָר חָשׁוּב תּוֹלִין בַּסֻּכָּה לְנוֹי[מט], כְּגוֹן סְדִינִין הַמְצֻיָּרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, וּמְסִירִין אוֹתָן מִן הַסֻּכָּה בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצוּ, כְּגוֹן [מִ]פְּנֵי הַגְּשָׁמִים אוֹ [מִ]פְּנֵי הַגַּנָּבִים, אֲפִלּוּ אִם לֹא הִתְנָה עֲלֵיהֶם מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב[נ]. וְיֵשׁ שֶׁנָּתְנוּ טַעַם לַמִּנְהָג, דְּכֵיוָן שֶׁמִּנְהַג הָעוֹלָם לַהֲסִירָן מֵהַסֻּכָּה מֵחֲמַת חֲשָׁשׁ הַגַּנָּבִים אוֹ [מִ]פְּנֵי הַגְּשָׁמִים, אִם כֵּן כָּל אָדָם שֶׁתּוֹלֶה דְּבָרִים חֲשׁוּבִים בַּסֻּכָּה לְנוֹי וַדַּאי אֵין דַּעְתּוֹ אֶלָּא עַל דַּעַת הַמִּנְהָג, דְּהַיְנוּ לַהֲסִירָן מִשָּׁם בְּעֵת הַצֹּרֶךְ, וַהֲרֵי זֶה כְּאִלּוּ הִתְנָה עֲלֵיהֶם[נא] בְּפֵרוּשׁ תְּנַאי הַמּוֹעִיל לַהֲסִירָן מִשָּׁם כְּשֶׁיִּצְטָרֵךְ, דְּהַיְנוּ שֶׁאֵינוֹ בּוֹדֵל מֵהֶם כָּל שְׁהוּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל כָּל יְמֵי הַחַג, וּלְפִיכָךְ מֻתָּר לַהֲסִירָן מִשָּׁם אֵימָתַי שֶׁיִּרְצֶה, וַאֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם, וַאֲפִלּוּ אֵין שָׁם חֲשָׁשׁ מֵהַגַּנָּבִים, שֶׁהֲרֵי לֹא חָלָה עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה מֵעוֹלָם.

וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה נָכוֹן הַדָּבָר לְהַתְנוֹת עֲלֵיהֶם מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב[נב]:

יב וְכָל זֶה בְּנוֹיֵי הַסֻּכָּה, אֲבָל עֲצֵי הַסְּכָךְ עַצְמָם – אֵין מוֹעִיל לָהֶם שׁוּם תְּנַאי[נג] לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן, אֲפִלּוּ לִכְשֶׁתִּפֹּל הַסֻּכָּה[נד] בְּתוֹךְ שְׁמוֹנַת יְמֵי הַחַג, שֶׁהֲרֵי אִסּוּרָן הוּא מִן הַתּוֹרָה[נה] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[נו].

וַאֲפִלּוּ עֲצֵי הַדְּפָנוֹת שֶׁאִסּוּרָן אֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, הוֹאִיל וְהֻקְצוּ לְמִצְוַת סֻכָּה חָלָה עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה[נז] – אַף עַל פִּי כֵן אֵין מוֹעִיל לָהֶם הַתְּנַאי לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן אֲפִלּוּ לִכְשֶׁתִּפֹּל הַסֻּכָּה בְּתוֹךְ הַחַג, שֶׁהֲרֵי כָּל שֶׁאֵינוֹ מַתְנֶה שֶׁאֵינוֹ בּוֹדֵל מֵהֶן כָּל שְׁהוּת שֶׁל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת – אֵינוֹ תְּנַאי כְּלָל כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[נח], וּמֵעֲצֵי הַדְּפָנוֹת עַל כָּרְחוֹ הוּא צָרִיךְ לִהְיוֹת מֻבְדָּל מֵהֶן כָּל שְׁהוּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁל יוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁהוּא יוֹם טוֹב, וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִטֹּל שׁוּם דָּבָר מֵעֲצֵי הַדְּפָנוֹת עַצְמָן מִשּׁוּם סְתִירַת אֹהֶל בְּיוֹם טוֹב, וְאִם כֵּן בְּעַל כָּרְחוֹ חָלָה עֲלֵיהֶם הַקְּדֻשָּׁה מִיּוֹם הָרִאשׁוֹן, וְשׁוּב אֵינָהּ נִפְקַעַת כָּל יְמֵי הַחַג[נט], אֲפִלּוּ אִם נָפְלָה הַסֻּכָּה בְּתוֹךְ הַחַג:

יג אֲבָל אִם לְאַחַר שֶׁגָּמַר עֲשִׂיַּת הַדֹּפֶן הוֹסִיף בְּעָבְיוֹ קָנִים זְקוּפִים סְמוּכִים לַדֹּפֶן כְּדֵי לְחַזְּקוֹ, וְאֵינָן מְחֻבָּרִין עִם הַדֹּפֶן בְּעִנְיָן שֶׁמֻּתָּר לִטֹּל קָנִים אֵלּוּ מֵהַדֹּפֶן בְּיוֹם טוֹב וְאֵין בָּזֶה מִשּׁוּם סְתִירַת אֹהֶל כֵּיוָן שֶׁאֵינָן מְחֻבָּרִין לְהַדֹּפֶן, וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקי"ח[ס], וְהִתְנָה[סא] עַל קָנִים אֵלּוּ תְּנַאי הַמּוֹעִיל לְהִסְתַּפֵּק בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר[סב] – הֲרֵי זֶה מִסְתַּפֵּק מֵהֶן בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה, שֶׁהֲרֵי בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת הָרִאשׁוֹן הָיָה יָכוֹל לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן, וְנִמְצָא שֶׁלֹּא חָלָה עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה מֵעוֹלָם:

יד וְאִם עָשָׂה סֻכָּה בְּחֹל הַמּוֹעֵד[סג] וְהִתְנָה עַל עֲצֵי הַדְּפָנוֹת בִּתְנַאי הַמּוֹעִיל לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה – הֲרֵי זֶה מִסְתַּפֵּק מֵהֶן בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה, אֲפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁהַסֻּכָּה קַיֶּמֶת וְיוֹשֵׁב בָּהּ לְשֵׁם מִצְוָה, וְאֵין בָּזֶה מִשּׁוּם בִּזּוּי מִצְוָה, כֵּיוָן שֶׁהַדְּפָנוֹת לֹא הֻקְצוּ כְּלָל לַמִּצְוָה, שֶׁהֲרֵי הִתְנָה עֲלֵיהֶם מִתְּחִלָּה שֶׁיְּהֵא רַשַּׁאי לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן, וְנִמְצָא שֶׁלֹּא חָלָה עֲלֵיהֶם קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה מֵעוֹלָם:

טו וְכָל אִסּוּרִים הָאֵלּוּ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּסִימָן זֶה נוֹהֲגִין אֲפִלּוּ בְּסֻכָּה שֶׁלֹּא נַעֲשֵׂית לְשֵׁם מִצְוָה, וַאֲפִלּוּ לֹא חִדֵּשׁ בָּהּ דָּבָר[סד], וְהוּא שֶׁיָּשַׁב בָּהּ פַּעַם אַחַת לְשֵׁם מִצְוַת סֻכָּה[סה]. אֲבָל קֹדֶם שֶׁיָּשַׁב בָּהּ[סו] לְשֵׁם מִצְוַת סֻכָּה[סז] – אֵין עָלֶיהָ קְדֻשָּׁה כְּלָל, אֲפִלּוּ עֲשָׂאָהּ לְשֵׁם מִצְוַת סֻכָּה, וּמֻתָּר לְהִסְתַּפֵּק אֲפִלּוּ מֵעֲצֵי הַסְּכָךְ, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מֵעֲצֵי הַדְּפָנוֹת וּמִנּוֹיֵי הַסֻּכָּה, שֶׁכָּל מִצְוָה שֶׁעֲדַיִן לֹא נִשְׁתַּמְּשׁוּ בָּהּ לְשֵׁם מִצְוָה – אֵין עָלֶיהָ קְדֻשָּׁה כְּלָל, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן מ"ב[סח]:

טז וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ סֻכָּה בְּנוּיָה מִשָּׁנָה לְשָׁנָה, אַף עַל פִּי שֶׁיָּשַׁב בָּהּ בְּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה – אַף עַל פִּי כֵן אֵינָהּ אֲסוּרָה עַד שֶׁיֵּשֵׁב בָּהּ בַּחַג שֶׁל שָׁנָה זוֹ, דְּכֵיוָן שֶׁעָבַר הַחַג שֶׁל שָׁנָה שֶׁעָבְרָה – בְּטֵלָה קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה, וְאֵין הַקְּדֻשָּׁה חָלָה עָלֶיהָ עַד שֶׁיֵּשֵׁב בָּהּ פַּעַם אַחַת לְשֵׁם מִצְוָה[סט]:

יז מִי שֶׁרוֹצֶה לְהָסִיר נוֹיֵי הַסֻּכָּה בְּיוֹם טוֹב מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים וְהַגַּנָּבִים – יִזָּהֵר שֶׁלֹּא יְקַשֵּׁר הַנּוֹיִין בַּסֻּכָּה בְּקֶשֶׁר גָּמוּר, שֶׁהֲרֵי אָסוּר לְהַתִּירָן בְּיוֹם טוֹב, אֶלָּא יַעַנְבֵם[ע]:

יח אַף מִי שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ לְהָסִיר הַנּוֹיִין מֵהַסֻּכָּה כָּל יְמֵי הַחַג, מִכָּל מָקוֹם אִם יוֹדֵעַ שֶׁהַיְלָדִים יֹאכְלוּ מֵהַנּוֹיִין בְּתוֹךְ הַחַג – יַתְנֶה עֲלֵיהֶם מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב[עא]:

יט עֲצֵי הַסְּכָךְ אַחַר שֶׁעָבְרוּ יְמֵי הַחַג, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין צָרִיךְ לְגָנְזָן וּמֻתָּר לְהִסְתַּפֵּק מֵהֶן וּלְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן לְכָל מַה שֶּׁיִּרְצֶה, מִכָּל מָקוֹם נָכוֹן לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן תַּשְׁמִישׁ בִּזָּיוֹן, שֶׁאֵינָהּ כָּבוֹד לַמִּצְוָה שֶׁעָבְרָה[עב], וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאֵין לִפְסֹעַ עֲלֵיהֶם[עג], שֶׁלֹּא יִנְהֹג בָּהֶם מִנְהַג בִּזָּיוֹן:

כ אוֹתָן אֲנָשִׁים שֶׁחוֹקְקִים פָּסוּק[עד] "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ כו'" עַל הַדְּלַעַת וְתוֹלִים בַּסֻּכָּה לְנוֹי[עה] – צָרִיךְ לִמְחוֹת בְּיָדָם, לְפִי שֶׁאָסוּר לִכְתֹּב פְּסוּקִים מִן הַתּוֹרָה אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ בָּהֶם סֵפֶר שָׁלֵם כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן רפ"ג[עו], וַחֲקִיקָה הִיא כִּכְתִיבָה לְעִנְיָן זֶה[עז]:

כא אֵין לִתְלוֹת שַׁעַטְנֵז סְבִיב הַדְּפָנוֹת שֶׁל הַסֻּכָּה לְנוֹי אֶלָּא אִם כֵּן הוּא לְמַעְלָה מְרַאֲשׁוֹתָיו שֶׁל אָדָם[עח], מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן ש"א[עט]:

 

 


 [א] גמרא [ברייתא] סוכה ט, א. ביצה ל, ב.

[ב]  רש"י שם ושם ד"ה על החגיגה. וראה מ"מ וציונים.

[ג]  ויקרא כג, לד. ברייתא שם ושם.

[ד]  רש"י שם ושם ד"ה חג.

[ו]  רא"ש פ"א סי' יג. רמב"ם פ"ו הט"ו, לפירוש הט"ז סק"א. וראה אור התורה דברים ע' א'תשה, החילוק בין קדושה זו לציצית דלעיל סי' כא ס"א.

[ז]  ט"ז שם, בדעת הרמב"ם שם (דלא ס"ל כב' התירוצים שבתוס' שם ד"ה מנין, לחלק בין הצריך להכשר סוכה לבין היתר, או בין עודה קיימת לבין נפלה).

[ט]  רמב"ם שם. שו"ע ס"א (שמונת ימי החג, וראה לקמן בהגהה).

[י]  ביצה ל, ב (בסוכה נופלת, שבסוכת החג אסורה). רמ"א ס"א (אף בדעת התוס' שם, דעכ"פ מדברי סופרים אסור). וראה לקמן סי"ב (דאף בזה לא מהני תנאי).

[יד]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"א. ולענין הסכך אחר שעברו ימי החג, ראה לקמן סי"ט.

[טו]  באופן שאינו פוסל הסכך, כדלעיל סי' תרכט סכ"ב ואילך.

[טז]  ט"ז סי' תקיח סוף סק"ו (כדלעיל סי' תקיח סי"ח־ט בסוכה שאינה של מצוה, וש"נ. ושכן יש לחלק אף לענין סוכת החג).

[יז]  כדלעיל סי' תקיח סי"ז, לענין סוכה שאינה של מצוה, שאין חילוק בין חבילה למפורדים.

[יח]  (רא"ש). מ"א סק"א (שגם בסוכת מצוה תלוי בכוונתו, כמו בסוכה שאינה של מצוה, דלעיל שם).

[יט]  ט"ז סי' תקי[ח] שם (שאף שלענין סוכה שאינה של מצוה מתירין בזה, כדלעיל שם סי"ז, בזה חמורה סוכת מצוה, כסברת הב"י שם ד"ה וכתוב בהג"א.

[כ]  שבזה נאסר אף בסוכה שאינה של מצוה, כדלעיל שם סט"ז.

[כד]  גמרא שבת קנו (כנראה שייך לקמן ס"ו). ריטב"א לז, ב ד"ה הדס, בשם רבו. דעה הב' בר"ן (יח, א) ד"ה הדס. דעה הא' ברמ"א סוף ס"ב. ט"ז שם.

[כט]  בה"ג פ' הישן (לג, א). הובא במרדכי רמז תשלח (לענין שבת). טור (אף לענין יו"ט). הר"א מזרחי בביאורו לסמ"ג (יז, ג), שהוכיח כן מ[גמרא שבת קנו, ב]. רמ"א ס"ב.

 [לא] שהיתה סברה להתיר מטעם אנן סהדי, כדלקמן סי"א וש"נ.

[לט]  הגהות מיימוניות פ"ו הט"ז (דפוס קושטא) בשם הגהת סמ"ק סי' צג (ע' נד). טור ושו"ע ס"ב.

 [מא] ארחות חיים שם בשם הרמב"ן. הובא ב"י שם. רמ"א שם.

[מב]  כדלקמן סי' תרמד.

[מד]  ביצה ל, סוע"ב. ארחות חיים ורמב"ן שם. ב"י שם. לבוש שם. ט"ז ס"ק ו. וראה גם לקמן סי' תרמט ס"כ (לענין אתרוג. אלא ששם מועיל תנאי, וש"נ).

[מט]  ראה ספר המנהגים – חב"ד ע' 65 (שאין מנהג חב"ד לתלות נויי סוכה). אוצר מנהגי חב"ד חג הסוכות ע' רסז.

[נז]  כדלעיל ס"ב.

[סב]  ס"ז־י.

[עו]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ב וס"ד. ט"ז שם סק"א וסק"ג וש"ך סק"ו. לעיל סי' רפד ס"ד. סי' שלד סי"ג.

[עז]  כדלעיל סי' שמ ס"ז.

[עח]  מהרי"ל הל' סוכות (ע' שסב). מ"א סק"ט (מתשמיש אדם).

[עט]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סי"א. ט"ז וש"ך שם סקי"א. לעיל סי' שח ספ"ה. סי' תקטז ס"ב.




הוסף תגובה