סימן תרלא
א תמוז התשעה |
תרלא סֻכָּה שֶׁחַמָּתָהּ מְרֻבָּה מִצִּלָּתָהּ וְיֶתֶר דִּינֵי הַסְּכָךְ וּבוֹ י"ב סְעִיפִים:
א הָיָה הַסְּכָךְ כִּסּוּי דַּק מְאֹד שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אֲוִיר הַרְבֵּה[א], אֶלָּא שֶׁאֵין שְׁלֹשָׁה טְפָחִים אֲוִיר בְּמָקוֹם אֶחָד[ב], וּבֵין הַכֹּל צִלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ[ג] שֶׁהַסְּכָךְ הִיא מְרֻבָּה מִן הָאֲוִיר[ד] – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה:
ב אֲבָל אִם אֵין הַסְּכָךְ מְרֻבֶּה מִן הָאֲוִיר אֶלָּא הֵן שָׁוִין – פְּסוּלָה[ה], לְפִי שֶׁהַחַמָּה הַנִּכְנֶסֶת בַּאֲוִיר הַסִּכּוּךְ כְּשֶׁהִיא מַגִּיעָה לְקַרְקָעִית הַסֻּכָּה הִיא מִתְפַּשֶּׁטֶת יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁהִיא לְמַעְלָה בַּאֲוִיר הַסִּכּוּךְ, וְנִמְצָא שֶׁהַסֻּכָּה לְמַטָּה בְּקַרְקָעִיתָהּ הִיא חַמָּתָהּ מְרֻבָּה מִצִּלָּתָהּ[ו]:
ג אֲבָל אִם לְמַטָּה בְּקַרְקָעִיתָהּ הִיא חַמָּתָהּ וְצִלָּתָהּ שָׁוִין – כְּשֵׁרָה[ז], לְפִי שֶׁיָּדוּעַ שֶׁלְּמַעְלָה בְּהַסְּכָךְ הָאֲוִיר הוּא מוּעָט מִן הַסִּכּוּךְ[ח] וְצִלָּתָהּ לְמַעְלָה הִיא מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ[ט], וַהֲרֵי זֶה סְכָךְ גָּמוּר[י]:
ד וְאִם רֹב סְכַךְ צִלָּתָהּ מְרֻבֶּה מֵחַמָּתָהּ שְׁתֵּי מַשֶּׁהוּיִין, שֶׁהָאֲוִיר שֶׁבּוֹ הוּא מוּעָט מְאֹד, וּמִעוּט הַסְּכָךְ חַמָּתוֹ מְרֻבָּה מִצִּלָּתוֹ מַשֶּׁהוּ, בְּעִנְיָן שֶׁאִם נְצָרֵף הַחַמָּה וְהַצֵּל שֶׁל כָּל הַסִּכּוּךְ יִהְיֶה צִלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ מַשֶּׁהוּ – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה[יא], וּמֻתָּר לֵישֵׁב אֲפִלּוּ תַּחַת מִעוּט הַסְּכָךְ שֶׁחַמָּתוֹ מְרֻבָּה[יב], לְפִי שֶׁהוּא בָּטֵל לְגַבֵּי רֹב הַסְּכָךְ שֶׁצִּלָּתוֹ מְרֻבָּה. מִכָּל מָקוֹם, אִם מִעוּט הַסְּכָךְ שֶׁחַמָּתוֹ מְרֻבָּה יֵשׁ בּוֹ שִׁבְעָה טְפָחִים עַל שִׁבְעָה טְפָחִים[יג] כְּדֵי שִׁעוּר הֶכְשֵׁר סֻכָּה[יד] – אֵין לֵישֵׁב תַּחְתָּיו[טו], לְפִי שֶׁהוּא מָקוֹם חָשׁוּב וְאֵינוֹ בָּטֵל לְגַבֵּי שְׁאָר הַסְּכָךְ שֶׁצִּלָּתוֹ מְרֻבָּה:
ה לְכַתְּחִלָּה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת אֶת הַסִּכּוּךְ קַל וְקָלוּשׁ בְּעִנְיָן שֶׁיִּהְיוּ הַכּוֹכָבִים[טז] הַגְּדוֹלִים[יז] נִרְאִים מִתּוֹכוֹ בַּלַּיְלָה[יח], וּבְדִיעֲבַד אֲפִלּוּ הָיְתָה מְעֻבָּה כְּמִין בַּיִת[יט] עַד שֶׁאֵין זַהֲרוּרֵי שֶׁמֶשׁ נִרְאִים מִתּוֹכָהּ[כ] – כְּשֵׁרָה. וְהוּא שֶׁיָּכוֹל הַמָּטָר לֵירֵד בְּתוֹכָהּ, אֲבָל אִם הָיָה הַסְּכָךְ מְעֻבֶּה כָּל כָּךְ עַד שֶׁאֵין הַמָּטָר יָכוֹל לֵירֵד בְּתוֹכָהּ – פְּסוּלָה[כא], לְפִי שֶׁאֵין נִקְרֵאת סֻכָּה אֶלָּא אִם כֵּן אֵינָהּ מְגִנָּה אֶלָּא מִן הַצֵּל בִּלְבַד, אֲבָל אִם מְגִנָּה גַּם מִן הַמָּטָר – אֵין נִקְרֵאת סֻכָּה, אֶלָּא כְּמִין בַּיִת הִיא זוֹ[כב]:
ו הָיָה הַסִּכּוּךְ מְבֻלְבָּל, דְּהַיְנוּ שֶׁמִּקְצָתוֹ עוֹלֶה מְעַט לְמַעְלָה וּמִקְצָתוֹ יוֹרֶד מְעַט לְמַטָּה[כג], אַף עַל פִּי שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ חַמָּתָהּ מְרֻבָּה מִצִּלָּתָהּ[כד] – כְּשֵׁרָה, שֶׁכֵּיוָן שֶׁאִם תַּעֲמֹד הַחַמָּה בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ כְּנֶגֶד רֹאשׁ כָּל אָדָם יִהְיֶה צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ[כה] – אֵין לִפְסֹל אוֹתָהּ מֵחֲמַת חַמָּה הַבָּאָה מִן הַצַּד בַּאֲלַכְסוֹן[כו]:
ז בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁאֵין בַּגֹּבַהּ שֶׁבֵּין הָעוֹלֶה לְהַיּוֹרֵד ג' טְפָחִים[כז], שֶׁכָּל פָּחוֹת מִג’ טְפָחִים הֲרֵי הוּא כְּלָבוּד[כח] וּמִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה לִהְיוֹת נִקְרָאִים סְכָךְ אֶחָד[כט], אֲבָל אִם יֵשׁ בֵּינֵיהֶם שְׁלֹשָׁה טְפָחִים – אֵין מִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה, וְאֵין זֶה חָשׁוּב סְכָךְ כְּלָל[ל].
וְאִם יֵשׁ בְּרֹחַב הַסִּכּוּךְ הָעוֹלֶה[לא] כְּשִׁעוּר גַּג[לב] דְּהַיְנוּ טֶפַח עַל טֶפַח[לג] אוֹ יוֹתֵר וְהוּא מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הָאֲוִיר שֶׁבֵּין הַתַּחְתּוֹן[לד], אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בֵּינֵיהֶם יוֹתֵר מִג' טְפָחִים – כְּשֵׁרָה, לְפִי שֶׁאָנוּ רוֹאִים אֶת הָעוֹלֶה כְּאִלּוּ יָרַד לְמַטָּה וּמֻנָּח בָּאֲוִיר שֶׁכְּנֶגְדּוֹ[לה]. וְהוּא שֶׁיְּהֵא רֹחַב הָאֲוִיר כְּרֹחַב הָעוֹלֶה[לו] אוֹ יוֹתֵר מִמֶּנּוּ[לז], אֲבָל אִם הָיָה פָּחוֹת מִמֶּנּוּ[לח], וְכֵן אִם הָעוֹלֶה אֵינוֹ מְכֻוָּן מַמָּשׁ כְּנֶגֶד הָאֲוִיר שֶׁתַּחְתָּיו, בְּעִנְיָן שֶׁאִם הָיָה יוֹרֵד לְמַטָּה כְּנֶגְדּוֹ מַמָּשׁ הָיָה מִקְצָתוֹ נוֹגֵעַ בַּסְּכָךְ הַתַּחְתּוֹן – אֵין אָנוּ רוֹאִין אוֹתוֹ כְּאִלּוּ יָרַד לְמַטָּה[לט].
וְכָל שִׁעוּרִין הַלָּלוּ הֵן הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי[מ]:
ח קָנִים הַיּוֹצְאִים מֵאֲחוֹרֵי הַסֻּכָּה[מא] וּשְׁתֵּי דְּפָנוֹת נִמְשָׁכִים עִמָּהֶם[מב], כְּגוֹן שֶׁאֲחוֹרֵי דֹּפֶן אֶמְצָעִי שֶׁל הַסֻּכָּה בּוֹלְטִין קָנִים מֵהַסְּכָךְ, וְיֵשׁ בָּהֶן הֶכְשֵׁר סֻכָּה דְּהַיְנוּ שִׁבְעָה טְפָחִים עַל שִׁבְעָה טְפָחִים[מג], וְצִלָּתָן מְרֻבָּה מֵחַמָּתָן, וְיֵשׁ לָהֶם שָׁלֹשׁ דְּפָנוֹת דְּהַיְנוּ דֹּפֶן הָאֶמְצָעִי שֶׁל הַסֻּכָּה וְכָל דְּפָנוֹת הָאֲרֻכּוֹת הַנִּמְשָׁכוֹת עִמָּהֶם – הֲרֵי זוֹ סֻכָּה גְּמוּרָה וּכְשֵׁרָה, אַף עַל פִּי שֶׁדֹּפֶן הָאֶמְצָעִי לֹא נַעֲשָׂה בִּשְׁבִילָהּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל עִקַּר הַסֻּכָּה[מד]:
ט וְכֵן קָנִים הַבּוֹלְטִים מֵהַסְּכָךְ לְצַד רוּחַ רְבִיעִית הַסֻּכָּה שֶׁהוּא פָּרוּץ וְאֵין בּוֹ דֹּפֶן וְדֹפֶן אֶחָד נִמְשָׁךְ מֵהַסֻּכָּה עִם קָנִים אֵלּוּ[מה] שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הֶכְשֵׁר סֻכָּה[מו] – הֲרֵי מָקוֹם זֶה נֶחְשָׁב גַּם כֵּן מִן הַסֻּכָּה, וּמֻתָּר לֵישֵׁב שָׁם אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם אֶלָּא דֹּפֶן אֶחָד.
וַאֲפִלּוּ אִם בַּעַל הַסֻּכָּה גִּלָּה דַּעְתּוֹ שֶׁכַּוָּנָתוֹ הָיְתָה לַעֲשׂוֹת כָּל הַסֻּכָּה בִּדְפָנוֹת אֲרֻכּוֹת הַנִּמְשָׁכוֹת עִם כָּל אֹרֶךְ הַסְּכָךְ, כְּגוֹן שֶׁלְּאַחַר שֶׁעָשָׂה דֹּפֶן אֶחָד אָרֹךְ בְּאֹרֶךְ כָּל הַסְּכָךְ עָשָׂה דֹּפֶן שֶׁכְּנֶגְדּוֹ אָרֹךְ יוֹתֵר מִשִּׁבְעָה טְפָחִים – אֵין אוֹמְרִים כֵּיוָן שֶׁהָיָה דַּי לַדֹּפֶן שְׁלִישִׁי הַזֶּה לַעֲשׂוֹתוֹ שִׁבְעָה טְפָחִים בִּלְבַד וְזֶה שֶׁהֶאֱרִיכוֹ יוֹתֵר גִּלָּה דַּעְתּוֹ שֶׁכַּוָּנָתוֹ לְהַמְשִׁיךְ הַדְּפָנוֹת עִם הַסְּכָךְ שֶׁלֹּא לֵישֵׁב תַּחַת הַסְּכָךְ הַפָּרוּץ שֶׁאֵין שְׁתֵּי דְּפָנוֹת נִמְשָׁכוֹת עִמָּהּ, וְאִם כֵּן דֹּפֶן זֶה הַנִּמְשָׁךְ עִם קָנִים אֵלּוּ הַבּוֹלְטִים מִן הַסְּכָךְ אֵין נֶחְשָׁב כְּלָל מִן הַסֻּכָּה אֶלָּא בִּפְנֵי עַצְמוֹ הוּא עוֹמֵד, וְנִמְצָא שֶׁאֵין לְקָנִים אֵלּוּ רַק דֹּפֶן אֶחָד דְּהַיְנוּ דֹּפֶן הַנִּמְשָׁךְ עִמָּהֶם[מז] – אֵין אָנוּ אוֹמְרִים כֵּן, מִשּׁוּם שֶׁאֵין אָנוּ הוֹלְכִין אַחַר גִּלּוּי דַּעְתּוֹ בָּזֶה (לְפִי שֶׁעֲשִׂיַּת הַסֻּכָּה אֵינָהּ צְרִיכָה כַּוָּנָה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ה[מח]), וּכְאִלּוּ לֹא גִּלָּה דַּעְתּוֹ כְּלָל, שֶׁכָּל הַסְּכָךְ מִתְכַּשֵּׁר בַּדֹּפֶן הַשְּׁלִישִׁי הַזֶּה הַקָּצָר אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ נִמְשָׁךְ עִם כָּל אֹרֶךְ הַסְּכָךְ כְּמוֹ שֶׁנִּמְשַׁךְ דֹּפֶן שֶׁכְּנֶגְדּוֹ[מט], וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"ל[נ]:
י כְּבָר בֵּאַרְנוּ בְּסִימָן תרכ"ו[נא] שֶׁאִם סִכֵּךְ בִּסְכָךְ פָּסוּל וּבִסְכָךְ כָּשֵׁר וְאֵינָן מְעֹרָבִין זֶה עִם זֶה אֶלָּא כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֻנָּח עַל הַסֻּכָּה בִּפְנֵי עַצְמוֹ זֶה בְּצַד זֶה – אֵינוֹ צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בַּסְּכָךְ הַכָּשֵׁר רֹב כְּנֶגֶד הַפָּסוּל, אֶלָּא אֲפִלּוּ אִם הֵן מֶחֱצָה עַל מֶחֱצָה גַּם כֵּן הַסֻּכָּה כְּשֵׁרָה[נב], שֶׁכָּךְ הוּא הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי שֶׁהַסְּכָךְ הַצָּרִיךְ לְהַסֻּכָּה אֵינוֹ צָרִיךְ לִהְיוֹת רֹב מִן הַכָּשֵׁר לְסִכּוּךְ אֶלָּא חֲצִי הַסְּכָךְ בִּלְבַד[נג]. וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיֶה מִסְּכָךְ הַפָּסוּל אַרְבָּעָה טְפָחִים בְּמָקוֹם אֶחָד[נד] בְּסֻכָּה גְּדוֹלָה, אוֹ שְׁלֹשָׁה טְפָחִים בְּסֻכָּה קְטַנָּה[נה] שֶׁאֵין בָּהּ כִּי אִם שִׁבְעָה טְפָחִים עַל שִׁבְעָה טְפָחִים, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ב[נו], עַיֵּן שָׁם:
יא וַאֲפִלּוּ אִם סְכָךְ הַכָּשֵׁר הוּא קַל וְקָלוּשׁ כְּדִינוֹ בְּעִנְיָן שֶׁהַכּוֹכָבִים נִרְאִים מִתּוֹכוֹ[נז] וּסְכָךְ הַפָּסוּל אֵין הַכּוֹכָבִים נִרְאִים מִתּוֹכוֹ (כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁסִּכֵּךְ בְּשַׁפּוּדִין שֶׁהֵן סְכָךְ פָּסוּל וְהִנִּיחַ רֶוַח בֵּין שַׁפּוּד לִשַׁפּוּד כִּמְלֹא שַׁפּוּד וְנָתַן שָׁם סְכָךְ כָּשֵׁר[נח] קַל וְקָלוּשׁ כְּדִינוֹ, וְנִמְצָא שֶׁסְּכָךְ הַפָּסוּל הוּא מְרֻבֶּה עַל הַכָּשֵׁר כְּשִׁעוּר הָאֹרֶךְ[נט] שֶׁבַּסְּכָךְ הַכָּשֵׁר שֶׁהַכּוֹכָבִים נִרְאִים מִתּוֹכָהּ, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁאֹרֶךְ וְרֹחַב מָקוֹם הַמְסֻכָּךְ בִּסְכָךְ כָּשֵׁר הוּא כְּאֹרֶךְ וְרֹחַב מְקוֹם הַמְסֻכָּךְ בִּסְכָךְ פָּסוּל) – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה מִן הַתּוֹרָה[ס].
אֶלָּא שֶׁלְּפִי שֶׁהָאָדָם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְצַמְצֵם[סא] לְמַלֹּאות כָּל הָאֲוִיר שֶׁבֵּין שַׁפּוּד לִשַׁפּוּד בִּסְכָךְ כָּשֵׁר[סב] שֶׁלֹּא יִהְיֶה שׁוּם אֲוִיר מַשֶּׁהוּ בֵּין הַשַׁפּוּד לַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר[סג], וְנִמְצָא שֶׁסְּכָךְ הַפָּסוּל הוּא מְרֻבֶּה עַל הַכָּשֵׁר[סד], שֶׁהֲרֵי אֵין בֵּין שַׁפּוּד לְשַׁפּוּד אֶלָּא כִּמְלֹא שַׁפּוּד בְּצִמְצוּם[סה], וְגַם מָקוֹם זֶה אֵינוֹ מָלֵא מִסְּכָךְ כָּשֵׁר אֶלָּא נִשְׁאָר אֲוִיר מַשֶּׁהוּ בֵּינוֹ לַסְּכָךְ הַפָּסוּל, לְפִיכָךְ אֵין סֻכָּה זוֹ כְּשֵׁרָה אֶלָּא אִם כֵּן הֶעְדִּיף מְעַט סְכָךְ הַכָּשֵׁר וּנְתָנוֹ עַל הַפָּסוּל[סו], שֶׁאָז בְּוַדַּאי נִתְכַּסָּה כָּל הָאֲוִיר שֶׁבֵּין שַׁפּוּד לְשַׁפּוּד[סז].
וְכֵן אִם הָיוּ הַשַׁפּוּדִין נְתוּנִין שְׁתִי דְּהַיְנוּ לְאֹרֶךְ הַסֻּכָּה וְהַקָּנִים שֶׁל סְכָךְ הַכָּשֵׁר נְתוּנִים עֵרֶב[סח] דְּהַיְנוּ לְרֹחַב הַסֻּכָּה, שֶׁאָז עַל כָּרְחֲךָ אִם אֵינוֹ נוֹתֵן רָאשֵׁי הַקָּנִים עַל הַשַׁפּוּד הֲרֵי הֵן נוֹפְלִים לָאָרֶץ[סט], וְאִם כֵּן עַל כָּרְחֲךָ בְּוַדַּאי מִתְכַּסֶּה כָּל הָאֲוִיר[ע] וְלֹא נִשְׁאָר אֲפִלּוּ אֲוִיר מַשֶּׁהוּ בֵּין הַשַׁפּוּדִין לַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר:
יב בַּיִת הַמְקֹרֶה בִּנְסָרִים שֶׁאֵין עֲלֵיהֶם מַעֲזִיבָה[עא] (פֵּרוּשׁ[עב] רִצְפַּת טִיט שֶׁמְּשִׂימִין עֲלֵיהֶם) וּבָא לְהַכְשִׁירוֹ לֵישֵׁב תַּחְתֵּיהֶן לְשֵׁם סֻכָּה[עג], שֶׁהֲרֵי נְסָרִים אֵלּוּ הֵם פְּסוּלִים לְסִכּוּךְ אֲפִלּוּ אֵין בְּרָחְבָּן אַרְבָּעָה טְפָחִים, לְפִי שֶׁלֹּא הֻנְּחוּ כָּאן לְשֵׁם צֵל אֶלָּא לְשֵׁם דִּירָה[עד], כֵּיצַד מַכְשִׁירָן? נוֹטֵל נֶסֶר אֶחָד[עה] מִבֵּין שְׁנַיִם[עו] וְיִתֵּן סְכָךְ כָּשֵׁר בִּמְקוֹמָהּ[עז], וְחוֹזֵר וְנוֹטֵל נֶסֶר אֶחָד[עח] וְיִתֵּן סְכָךְ כָּשֵׁר בִּמְקוֹמָהּ, וְתִהְיֶה כְּשֵׁרָה כָּל הַסֻּכָּה[עט]:
חָסֵר[פ]
[ג] משנה וגמרא שם. טור ושו"ע שם.
[ה] גמרא כב, ב. טור ושו"ע ס"א.
[ו] גמרא שם, לפירוש רש"י שם ד"ה כאן. רי"ף (י, ב). רמב"ם פ"ה הי"ט, כפירוש הגהות מיימוניות שם אות ש, ומ"מ שם הט"ז. רא"ש פ"ב סי' ג. ר"ן שם סוד"ה גמרא. טור ושו"ע ס"א.
[טז] ירושלמי פ"ב ה"ג. רא"ש פ"ב סוס"י ג. טור ושו"ע ס"ג. ומנהג חב"ד להרבות בסכך (ספר המנהגים – חב"ד ע' 65. וראה המלך במסיבו ח"ב ע' קצב. לקו"ש ח"ט ע' 231 בשוה"ג. אוצר מנהגי חב"ד חה"ס ע' רסו).
[יט] משנה כב, א. טור ושו"ע שם.
[כא] טור בשם ר"ת. הגהות מיימוניות פ"ה ה"ה אות ט. מרדכי רמז תשלב. מ"א סק"ב. ב"ח ד"ה ומ"ש ור"ת, ובסי' תרלה ד"ה ולענין. לבוש ס"ג.
[כב] כדלעיל סי' תרכו ס"א. וראה פתחא זוטא סי' תרלא ס"ג. סי' תרלה ס"א.
[כו] תוס' שם. ב"י סוד"ה היה בדעת רש"י ותוס'.
[כז] אביי בגמרא שם. טור ושו"ע שם.
[כח] תוס' שם בסופו. לבוש ס"ה. וראה גם לעיל סי' שסג סכ"ד.
[לג] ראה רש"י נדה כו, א ד'"ה טפח. רמב"ם הל' טומאת מת פי"ב ה"א. וראה גם לעיל סי' שא סמ"ח. סי' שטו ס"ב. סי' שסג סכ"ד. לקמן סי' תרלו ס"ב.
[לו] ר"ן (י, ב) ד"ה הא' ממשמעות הרמב"ם שם, ראה כ"מ שם. רמ"א ס"ה.
[לז] לחם משנה שם, ע"ש. וראה כס"מ שם.
[מ] ראה יומא פ, א. סוכה ה, ב. רש"י יז, ב ד"ה משום. לעיל סי' תריב ס"א.
[מב] ריטב"א שם. וראה רש"י שם ד"ה לבראי.
[מג] רש"י שם ד"ה והא בעינן. וכמבואר בשו"ע סי' תרלד.
[מד] גמרא שם ורש"י ד"ה לבראי. טור ושו"ע שם.
[מו] ראה רש"י שם ד"ה מהו דתימא ובמהרש"א שם.
[מט] ראה רש"י שם ד"ה קמ"ל.
[נב] ר"ן (ה, א) דיבור הראשון וד"ה ונמצא, ומ"מ פ"ה הי"ב, בשם הרמב"ן, ממשנה טו, א.
[נג] ר"ן שם דיבור הראשון. מ"א סי' תרכו סק"ג. וכדלעיל סי' שסב סי"ח לענין מחיצות. וכ"ה לקמן סי' תרמח ס"כ.
[נה] ב"י ד"ה ומ"ש ואין בהם. דרכי משה ס"ק ג בשם הגהות מהר"א מפראג. רמ"א ס"ח.
[נט] אוצ"ל האויר.
[ס] ראה אבני נזר או"ח סי' תסד אות א ואילך.
[סח] רבא בגמרא שם. טור ושו"ע שם.
[סט] רש"י שם ד"ה רבא. וראה גם תוס' שם.
[עד] רמב"ם פ"ה ה"ח. וכדלעיל סי' תרכו ס"א.