אורח חיים חלק ג

סימן תרכז

כח אייר התשעה |

תרכז דִּין הַיָּשֵׁן בַּסֻּכָּה וּבוֹ ז' סְעִיפִים:

א צָרִיךְ לֵישֵׁב תַּחַת אֲוִיר הַסְּכָךְ[א] שֶׁלֹּא יְהֵא אֹהֶל אַחֵר מַפְסִיק בֵּינוֹ לְהַסְּכָךְ[ב], כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה יוֹשֵׁב בְּצֵל סֻכָּה וְלֹא בְּצֵל אֹהֶל[ג], וְאֵינוֹ נִקְרָא אֹהֶל אֶלָּא דָּבָר שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים[ד] מִן הָאָרֶץ[ה], וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ דְּפָנוֹת[ו] אָסוּר לֵישֵׁב תַּחְתָּיו, לְפִיכָךְ הַיָּשֵׁן תַּחַת הַמִּטָּה בַּסֻּכָּה[ז] אִם הִיא גְּבוֹהָ[ה] עֲשָׂרָה טְפָחִים[ח] – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ:

ב וְכֵן הַיָּשֵׁן תַּחַת הַכִּלָּה[ט] הַפְּרוּסָה סְבִיבוֹת הַמִּטָּה[י] בְּשִׁפּוּעַ[יא], אִם יֵשׁ לָהּ גַּג[יב] טֶפַח[יג], דְּהַיְנוּ שֶׁרֹחַב טֶפַח מִמֶּנּוּ פָּרוּס בְּיֹשֶׁר עַל גַּבֵּי הַמִּטָּה וְלֹא בְּשִׁפּוּעַ[יד], כְּגוֹן שֶׁהַכְּלוֹנָס שֶׁהוּא תָּלוּי בּוֹ וּפְרוּסָה עַל גַּבָּיו יֵשׁ בּוֹ רֹחַב טֶפַח, וְיֵשׁ עֲשָׂרָה טְפָחִים[טו] מִן גַּג טֶפַח זֶה עַד הָאָרֶץ[טז], אַף עַל פִּי שֶׁמִּמֶּנּוּ עַד הַמִּטָּה שֶׁיָּשֵׁן עָלֶיהָ אֵין שָׁם עֲשָׂרָה טְפָחִים – אַף עַל פִּי כֵן לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁכָּל גַּג טֶפַח הַגָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים מִן הָאָרֶץ – נִקְרָא אֹהֶל, וְנִמְצָא שֶׁאֵינוֹ יָשֵׁן בְּצֵל סֻכָּה אֶלָּא בְּצֵל אֹהֶל:

ג וַאֲפִלּוּ אֵין לָהּ גַּג טֶפַח, אִם יֵשׁ בְּפָחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה טְפָחִים סָמוּךְ לַגָּג רֹחַב טֶפַח[יז], דְּהַיְנוּ לְאַחַר שֶׁיָּרְדָה מֵעַל הַכְּלוֹנָס מִכָּאן וּמִכָּאן וְנִתְרַחֲבוּ טֶפַח אֵין שָׁם מִן טֶפַח זֶה עַד הַכְּלוֹנָס שְׁלֹשָׁה טְפָחִים בְּיֹשֶׁר – אָסוּר לִישֹׁן תַּחְתָּיו אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא כְּנֶגֶד טֶפַח זֶה (עַיֵּן סוֹף סִימָן תרל"א[יח]), לְפִי שֶׁכָּל פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה טְפָחִים הוּא כְּלָבוּד[יט] וּכְאִלּוּ יֵשׁ בְּגַגָּהּ רֹחַב טֶפַח[כ], וְכָל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ גַּג רָחָב טֶפַח כֻּלּוֹ נִקְרָא אֹהֶל[כא], וְנִמְצָא אֹהֶל מַפְסִיק בֵּינוֹ לְהַסְּכָךְ:

ד מִי שֶׁפֵּרֵס סָדִין עַל גַּבֵּי קִינוֹף[כב], דְּהַיְנוּ אַרְבָּעָה קוּנְדָּסִין הַבּוֹלְטִין מֵאַרְבַּעַת רַגְלֵי הַמִּטָּה וּמַנִּיחַ כְּלוֹנְסוֹת מִזֶּה לָזֶה וּפוֹרֵס עֲלֵיהֶן סָדִין[כג] – אָסוּר לִישֹׁן תַּחְתָּיו מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[כד], אֲפִלּוּ אִם רָאשֵׁי קוּנְדָּסִין אֵלּוּ אֵינָן גְּבוֹהִין עֲשָׂרָה טְפָחִים[כה] מִן הָאָרֶץ, כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ לָהֶם גַּג רָחָב טֶפַח בַּיֹּשֶׁר, דְּהַיְנוּ הַסָּדִין שֶׁפָּרוּס עַל גַּבָּיו מִלְמַעְלָה:

ה אֲבָל אִם קוּנְדָּס אֶחָד בּוֹלֵט בְּאֶמְצַע הַמִּטָּה מְרַאֲשׁוֹתֶיהָ וְהַשֵּׁנִי בּוֹלֵט כְּנֶגְדּוֹ בְּמַרְגְּלוֹתֶיהָ וּמַנִּיחַ כְּלוֹנָס מִזֶּה לָזֶה וּפוֹרֵס עָלָיו סָדִין[כו], כֵּיוָן שֶׁהַסָּדִין פָּרוּס בְּשִׁפּוּעַ וְאֵין לוֹ גַּג רָחָב טֶפַח[כז] בְּיֹשֶׁר[כח] – מֻתָּר לִישֹׁן תַּחְתָּיו, וְהוּא שֶׁאֵין הַכְּלוֹנָס גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים[כט] מִן הַמִּטָּה[ל], אֲבָל אִם הוּא גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים מִן הַמִּטָּה* – אָסוּר לִישֹׁן תַּחַת הַסָּדִין[לא]:

* וּמַה שֶּׁבַּכִּלָּה מוֹדְדִין הָעֲשָׂרָה טְפָחִים מִן הָאָרֶץ[לב] וְכָאן מוֹדְדִין אוֹתָן מִן הַמִּטָּה, הַיְנוּ לְפִי שֶׁהַכְּלוֹנָס שֶׁהַכִּלָּה פְּרוּסָה עַל גַּבָּהּ אֵינֶנּוּ קָבוּעַ בַּמִּטָּה וְאִם תִּנָּטֵל הַמִּטָּה לֹא תִּנָּטֵל הַכִּלָּה, אֲבָל כָּאן הַכְּלוֹנָס קָבוּעַ בְּקוּנְדָּסִין הַבּוֹלְטִין מִן הַמִּטָּה וְאִם תִּנָּטֵל הַמִּטָּה יִנָּטֵל הַסָּדִין, וְטַעַם לְחִלּוּק זֶה יִתְבָּאֵר בְּסוֹף סִימָן תר"ל[לג], עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם.

ו מֻתָּר לִפְרֹס בַּסֻּכָּה קְרֶמִים הַמְצֻיָּרִים וּסְדִינִין הַמְצֻיָּרִים כְּדֵי לְנָאוֹתָהּ, בֵּין סְבִיב הַכְּתָלִים[לד], בֵּין תַּחַת הַסְּכָךְ[לה], וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן מְקַבְּלִין טֻמְאָה וּפְסוּלִין לְסִכּוּךְ[לו] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ט[לז] – אַף עַל פִּי כֵן אֵין פּוֹסְלִין אֶת הַסֻּכָּה בְּאַרְבָּעָה טְפָחִים[לח] כְּדִין סְכָךְ פָּסוּל, וּכְמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ב[לט].

וְלֹא עוֹד[מ] אֶלָּא שֶׁמֻּתָּר אֲפִלּוּ לֵישֵׁב תַּחְתֵּיהֶן מַמָּשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן גְּבוֹהִין עֲשָׂרָה טְפָחִים מִן הָאָרֶץ – אֵינָן חֲשׁוּבִין אֹהֶל לְהַפְסִיק בֵּינוֹ לְהַסְּכָךְ, לְפִי שֶׁהֵן בְּטֵלִים לְגַבֵּי הַסְּכָךְ[מא], כֵּיוָן שֶׁנַּעֲשׂוּ לְצֹרֶךְ הַסְּכָךְ דְּהַיְנוּ לְנָאוֹתוֹ[מב], וְעוֹד שֶׁכָּל שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְצֵל[מג] אֵין שֵׁם סְכָךְ עֲלֵיהֶם[מד], וּלְכָךְ אֵין פּוֹסְלִין אֶת הַסֻּכָּה מִשּׁוּם סְכָךְ פָּסוּל, וּמֻתָּר לֵישֵׁב תַּחְתֵּיהֶן, לְפִי שֶׁהֵן בְּטֵלִין לְגַבֵּי הַסְּכָךְ[מה].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁהֵן סְמוּכִין בְּתוֹךְ אַרְבָּעָה טְפָחִים לְהַסְּכָךְ, וְאָז הֵן בְּטֵלִין אֶצְלוֹ, אֲבָל אִם הֵם מֻפְלָגִין מִמֶּנּוּ אַרְבָּעָה טְפָחִים – אֵינָן בְּטֵלִין אֶצְלוֹ, וּפוֹסְלִין אֶת הַסֻּכָּה[מו] כְּדִין סְכָךְ פָּסוּל[מז], וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ב[מח].

וּמִכָּל מָקוֹם, אַף עַל פִּי שֶׁסְּכָךְ פָּסוּל אֵינוֹ פּוֹסֵל אֶת הַסֻּכָּה אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ בּוֹ אַרְבָּעָה טְפָחִים אֲבָל אִם אֵין בּוֹ אַרְבָּעָה טְפָחִים מֻתָּר אֲפִלּוּ לֵישֵׁב תַּחְתָּיו[מט], אַף עַל פִּי כֵן יֵשׁ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהַרְחִיק נוֹיֵי הַסֻּכָּה מִן הַסְּכָךְ אַרְבָּעָה טְפָחִים[נ] אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בָּהֶן אַרְבָּעָה טְפָחִים[נא], גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִהְיֶה בָּהֶן אַרְבָּעָה טְפָחִים, שֶׁאָז אָסוּר לֵישֵׁב תַּחְתֵּיהֶן[נב]:

ז וְכָל זֶה בְּנוֹיֵי הַסֻּכָּה, אֲבָל אִם פֵּרֵס תַּחַת הַסְּכָךְ דָּבָר שֶׁאֵינוֹ נוֹי לַסֻּכָּה – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ט[נג], עַיֵּן שָׁם:

 

 

 [א] טור ורמ"א ס"א.

[ה]  כדלקמן ס"ב.

[יג]  רמב"ם פ"ה הכ"ג. טור ושו"ע שם. וכדלעיל סי' שטו ס"ב וסט"ז וש"נ.

[יד]  רש"י יט, ב ד"ה בכילת. וכדלעיל שם.

[טז]  מ"א סק"ג, ממשמעות התוס' כא, סע"ב. עטרת זקנים ס"ק א. וראה לקמן ס"ה ובהגהה.

[יז]  אגודה סי' ט. ב"ח ד"ה ומ"ש אבל (כתב באגודה). מ"א סק"א. וראה גם לעיל סי' שטו סט"ו.

[יח]  סוף הסי' לא הגיע לידינו.

[כד]  ראה תוס' י, ב ד"ה ובלבד (מדרבנן).

[כח]  כדלעיל ס"ב וש"נ.

[לב]  לעיל ס"ב.

[לג]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סי"ג.

[לז]  ס"א ואילך (והיינו אפילו כשהסדין נעשה מדבר הצומח מן הארץ).

[לח]  משמעות מ"א ס"ק ד (שגם כשאינו לנוי לא אסרינן מדינא אלא ברחב ד' טפחים). אליה רבה סק"ז.

[לט]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"א.

[מ]  שסכך פסול פוסל כל הסוכה, ואהל להפסיק פוסל רק לישב תחתיו, כדלעיל ס"א, ומבאר הטעם שלנאותה אינו נפסל מב' הטעמים.

[מא]  רש"י י, ב ד"ה פסולה. טור ולבוש ס"ד. וראה גם לקמן סי' תרנא ס"ד (לענין לולב).

[מב]  מרדכי רמז תשלו, בשם רבנו פרץ. לבוש סי' תרכט סי"ט (כשעשוי לנוי, לדעה הב' שבלבוש שם).

[מד]  רש"י י, א ד"ה אבל לנאותה. לבוש שם (כשעשוי לנוי). ב"ח סי' תרכט ד"ה אפילו, ומ"א סי' תרכט סקכ"ג (אף כשפורס להגן מפני החמה והעלין, לדעה הב' שבשו"ע שם).

[מה]  לבוש כאן ס"ד (לענין סכך פסול ולענין אהל). ב"ח ומ"א שם (לענין סכך פסול).

[מז]  רא"ש פ"א סי' טו. ר"ן (ה, ב) ד"ה ולענין. וראה לקמן בסוף הסעיף שמ"מ לא יאסר (מדינא) אלא לישב תחתיהן.

[מט]  ראה שו"ע שם.

 [נא] מ"א סק"ד.

[נג]  סיום סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה ב' הדעות בשו"ע שם סי"ט.




הוסף תגובה