סימן תקצ
יט סיון התשעד |
תקצ סֵדֶר הָרָאוּי לִתְקִיעַת שׁוֹפָר וּבוֹ כ"א סְעִיפִים:
א כַּמָּה תְּקִיעוֹת חַיָּב אָדָם לִשְׁמֹעַ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[א]? תֵּשַׁע – תר"ת תר"ת תר"ת, לְפִי שֶׁשָּׁלֹשׁ פְּעָמִים תְּרוּעָה נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה[ב], שְׁנַיִם בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְאֶחָד בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁל יוֹבֵל[ג], וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁהֵן לְמֵדִין זֶה מִזֶּה[ד], וּלְכָךְ הֲרֵי הוּא כְּאִלּוּ כָּל הַשָּׁלֹשׁ פְּעָמִים תְּרוּעָה נֶאֱמָרִים בְּכָל אַחַת מֵהֶן[ה], וְכָל תְּרוּעָה צְרִיכָה לִהְיוֹת פְּשׁוּטָה לְפָנֶיהָ וּפְשׁוּטָה לְאַחֲרֶיהָ, וְהֵן הַנִּקְרָאִים תְּקִיעוֹת סְתָם, שֶׁנֶּאֱמַר[ו] "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפָר תְּרוּעָה", מַשְׁמָע שֶׁצָּרִיךְ לְהַעֲבִיר קוֹל פָּשׁוּט וְאַחַר כָּךְ תִּהְיֶה הַתְּרוּעָה[ז], דִּלְשׁוֹן "וְהַעֲבַרְתָּ" מַשְׁמָע הַעֲבָרַת קוֹל פָּשׁוּט[ח], וְאַחַר הַתְּרוּעָה נֶאֱמַר[ט] "תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר וגו'", מַשְׁמָע שֶׁאַחַר הַתְּרוּעָה צָרִיךְ גַּם כֵּן לְהַעֲבִיר קוֹל פָּשׁוּט[י], וְכֵן בְּכָל תְּרוּעָה וּתְרוּעָה בֵּין שֶׁל יוֹבֵל בֵּין שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁהֵן לְמֵדִין זֶה מִזֶּה[יא]:
ב תְּרוּעָה זוֹ הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה[יב] מְתַרְגְּמִינָן "יְבָבָא", וּכְתִיב[יג] "בְּעַד הַחַלּוֹן נִשְׁקְפָה וַתְּיַבֵּב אֵם סִיסְרָא", מַשְׁמָע שֶׁהַיְבָבָא הִיא כְּקוֹל שֶׁאָדָם מַשְׁמִיעַ כְּשֶׁהוּא בּוֹכֶה וּמְיַלֵּל[יד], וְיֵשׁ לְהִסְתַּפֵּק[טו] אִם יְבָבָא זוֹ הִיא כְּמוֹ שֶׁדֶּרֶךְ הַחוֹלִים שֶׁמַּאֲרִיכִים בִּגְנִיחוֹתָם[טז] וּמַשְׁמִיעִים קוֹל אַחַר קוֹל וּמַאֲרִיכִים בָּהֶם קְצָת, וְזֶה נִקְרָא גָּנַח[יז], אוֹ שֶׁהִיא כְּמוֹ אָדָם הַמְיַלֵּל וּמְקוֹנֵן שֶׁמַּשְׁמִיעַ קוֹלוֹת קְצָרִים מְאֹד תְּכוּפִים זֶה לָזֶה[יח], וְזֶה נִקְרָא יֵלִיל[יט], אוֹ שֶׁהִיא כְּמוֹ שְׁנֵיהֶם בְּיַחַד זֶה אַחַר זֶה הַיְלָלָה אַחַר הַגְּנִיחָה, שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַבּוֹכֶה מְגַנֵּחַ וְאַחַר כָּךְ מְיַלֵּל[כ].
וְתִקְּנוּ חֲכָמִים[כא] כְּדֵי לָצֵאת יְדֵי כָּל הַסְּפֵקוֹת לִתְקֹעַ תשר"ת ג' פְּעָמִים, שֶׁמָּא הַתְּרוּעָה הִיא גְּנִיחָה וִילָלָה בְּיַחַד, וְאַחַר כָּךְ תש"ת ג' פְּעָמִים, שֶׁמָּא הַתְּרוּעָה הִיא גְּנִיחָה לְבַד, וְהָיוּ הַיְלָלוֹת הֶפְסֵק בֵּין הַתְּרוּעָה לְהַתְּקִיעָה שֶׁלְּאַחֲרֶיהָ[כב], וְהַתּוֹרָה אָמְרָה פְּשׁוּטָה לְאַחֲרֶיהָ בְּלֹא הֶפְסֵק קוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ פָּשׁוּט בֵּינְתַיִם[כג], וְאַחַר כָּךְ תר"ת ג' פְּעָמִים, שֶׁמָּא הַתְּרוּעָה הִיא הַיְלָלָה לְבַד, וְהָיוּ הַגְּנִיחָה שֶׁבְּסֵדֶר תשר"ת הֶפְסֵק בֵּין הַתְּרוּעָה לַתְּקִיעָה שֶׁלְּפָנֶיהָ[כד]:
ג אִם הִתְנָה בִּתְקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל ג' סִדְרֵי תשר"ת שֶׁאִם סֵדֶר תשר"ת הֵן הֵן עִקַּר הַמִּצְוָה תַּעֲלֶה לוֹ תְּקִיעָה זוֹ לִתְקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל תשר"ת וְאִם סִדְרֵי תש"ת הֵן עִקַּר הַמִּצְוָה וּבָהֶן הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָה תַּעֲלֶה לוֹ תְּקִיעָה זוֹ לִתְקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל תש"ת – אֵינוֹ צָרִיךְ לִתְקֹעַ שֵׁנִית לִפְנֵי תש"ת הָרִאשׁוֹן, שֶׁהֲרֵי מִמַּה נַּפְשָׁךְ הוּא יוֹצֵא בִּתְקִיעָה זוֹ. וְכֵן הַדִּין אִם הִתְנָה בִּתְקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל תש"ת שֶׁתַּעֲלֶה לוֹ לִתְקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל תר"ת[כה].
אֲבָל אִם לֹא הִתְנָה כֵּן – אֵין תְּקִיעָה אַחַת עוֹלָה לִשְׁנֵי סְדָרִים תשר"ת וְתש"ת וְלֹא לְתש"ת וְתר"ת, לְפִי שֶׁמִּצְוֹת צְרִיכוֹת כַּוָּנָה[כו]. וְאִם נִתְכַּוֵּן בִּתְקִיעָה זוֹ לְהַשְׁלָמַת סֵדֶר תשר"ת – אֵינָהּ עוֹלָה לְהַתְחָלַת תש"ת[כז], שֶׁאִם תש"ת עִקַּר הַמִּצְוָה אִם כֵּן כְּשֶׁנִּתְכַּוֵּן בִּתְקִיעָה זוֹ לְהַשְׁלָמַת תשר"ת לֹא תָּקַע לְשֵׁם מִצְוָה כְּלָל[כח]. וְכֵן בִּתְקִיעָה שֶׁבֵּין תש"ת לְתר"ת:
ד שִׁעוּר תְּקִיעָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה כְּשִׁעוּר תְּרוּעָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה, וְשִׁעוּר תְּרוּעָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה כְּג' יְבָבוֹת[כט].
יֵשׁ אוֹמְרִים[ל] דְּהַיְנוּ ג' כֹּחוֹת בְּעָלְמָא, וְהֵם נִקְרָאִים טְרוּמִיטִין[לא], וְעַכְשָׁו שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים לִתְקֹעַ תשר"ת תש"ת תר"ת כְּדֵי לָצֵאת מִכָּל הַסְּפֵקוֹת שֶׁיֵּשׁ בַּתְּרוּעָה – צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ בִּתְקִיעָה שֶׁל תשר"ת כְּשִׁעוּר תְּרוּעָה שֶׁל סֵדֶר תשר"ת[לב], דְּהַיְנוּ ג' שְׁבָרִים בֵּינוֹנִים שֶׁהֵם כְּג' גְּנִיחוֹת בֵּינוֹנִיּוֹת וּכְג' יְלָלוֹת קְטַנּוֹת, שֶׁהֲרֵי הַכֹּל בְּיַחַד הוּא תְּרוּעָה שֶׁל סֵדֶר תשר"ת, וּבְסֵדֶר תש"ת אֵינוֹ צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ בִּתְקִיעוֹתָיו אֶלָּא כְּדֵי שִׁעוּר ג' שְׁבָרִים בֵּינוֹנִים, שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר תְּרוּעָה שֶׁל סֵדֶר תש"ת, וּבִתְקִיעוֹת שֶׁל סֵדֶר תר"ת אֵינוֹ צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ אֶלָּא כְּדֵי שִׁעוּר ג' יְלָלוֹת קְטַנּוֹת, שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר תְּרוּעָה שֶׁל סֵדֶר תר"ת[לג].
וְאִם רוֹצֶה לְהַאֲרִיךְ הַרְבֵּה בְּכָל תְּקִיעָה – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ לְהַאֲרִיךְ כַּמָּה שֶׁיִּרְצֶה, וְלֹא אָמְרוּ שִׁעוּר לַתְּקִיעוֹת אֶלָּא שֶׁלֹּא יִפְחֹת מֵהַשִּׁעוּר. וְכֵן בַּתְּרוּעָה יָכוֹל לְהַאֲרִיךְ בִּטְרוּמִיטִין כַּמָּה שֶׁיִּרְצֶה. וְכֵן בַּשְּׁבָרִים אִם מוֹסִיף עַל ג' שְׁבָרִים – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[לד], וְאֵינוֹ כְּמַפְסִיק בֵּין הַתְּרוּעָה אוֹ הַשְּׁבָרִים לַתְּקִיעָה שֶׁלְּאַחֲרָיו, כֵּיוָן שֶׁעוֹשֶׂה כָּל הַשְּׁבָרִים אוֹ כָּל הַטְּרוּמִיטִין בִּנְשִׁימָה אַחַת[לה].
וּמִכָּל מָקוֹם נָהֲגוּ שֶׁלֹּא לְהוֹסִיף עַל ג' שְׁבָרִים[לו], אֲבָל טְרוּמִיטִין יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כַּמָּה שֶׁיִּרְצֶה[לז]. וְיֵשׁ עוֹשִׂין בְּסוֹף הַג' שְׁבָרִים קוֹל פָּשׁוּט כְּעֵין תְּקִיעָה, וְכֵן עוֹשִׂין בְּסוֹף הַטְּרוּמִיטִין[לח]. אֲבָל אֵין הַמִּנְהָג לַעֲשׂוֹת כֵּן[לט]:
ה וְצָרִיךְ לִזָּהֵר בַּשְּׁבָרִים שֶׁל סֵדֶר תשר"ת שֶׁלֹּא יַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד מֵהַג' שְׁבָרִים כְּדֵי שִׁעוּר ג' שְׁבָרִים בֵּינוֹנִים וְג' יְלָלוֹת דְּהַיְנוּ טְרוּמִיטִין, שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר תְּקִיעָה שֶׁל סֵדֶר תשר"ת, וְאִם מַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד כְּשִׁעוּר זֶה – יָצָא מִכְּלַל שֶׁבֶר וְיִקָּרֵא בְּשֵׁם תְּקִיעָה. וּבְסֵדֶר תש"ת שֶׁשִּׁעוּר תְּקִיעָה הוּא כְּג' שְׁבָרִים בֵּינוֹנִים – לֹא יַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד כְּדֵי שִׁעוּר ג' שְׁבָרִים בֵּינוֹנִים, שֶׁלֹּא יֵצֵא מִכְּלַל שֶׁבֶר וְיִקָּרֵא בְּשֵׁם תְּקִיעָה[מ]. וְאִם לֹא נִזְהַר בְּכָךְ – אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד לֹא יָצָא (לְפִי סְבָרָא זוֹ).
וּלְכַתְּחִלָּה טוֹב לִזָּהֵר שֶׁאֲפִלּוּ בְּסֵדֶר תשר"ת לֹא יַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד כְּדֵי שִׁעוּר [ג'] טְרוּמִיטִין, לְפִי שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר תְּקִיעָה שֶׁל סֵדֶר תר"ת, וְאִם יַאֲרִיךְ כָּשִּׁעוּר הַזֶּה יְהֵא עָלָיו שֵׁם תְּקִיעַת תר"ת לֹא שֵׁם שֶׁבֶר[מא], וּלְפִיכָךְ טוֹב לְקַצֵּר בְּכָל שֶׁבֶר וָשֶׁבֶר בְּכָל מַה דְּאֶפְשָׁר[מב], רַק שֶׁלֹּא יְקַצֵּר יוֹתֵר מִדַּאי כְּדֵי שֶׁיְּהֵא עָלָיו שֵׁם גְּנִיחָה וְלֹא שֵׁם יְלָלָה[מג] דְּהַיְנוּ טְרוּמִיטִין:
ו וְיֵשׁ אוֹמְרִים[מד] שֶׁשִּׁעוּר יְבָבָא הִיא ג' טְרוּמִיטִין, וְשִׁעוּר תְּרוּעָה כְּג' יְבָבוֹת שֶׁהֵם ט' טְרוּמִיטִין, וְשִׁעוּר תְּקִיעָה כְּשִׁעוּר תְּרוּעָה גַּם כֵּן ט' טְרוּמִיטִין, וְשִׁעוּר שְׁבָרִים בְּוַדַּאי לֹא פָּחוֹת הוּא מִשִּׁעוּר תְּרוּעָה גַּם כֵּן ט' טְרוּמִיטִין[מה] לְכָל הַפָּחוֹת, וְאִם כֵּן צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ בְּכָל שֶׁבֶר לֹא פָּחוֹת מִג' טְרוּמִיטִין כְּדֵי שֶׁבְּג' שְׁבָרִים בְּיַחַד לֹא יְהֵא פָּחוֹת מִט' טְרוּמִיטִין כְּשִׁעוּר תְּרוּעָה.
וּלְפִי דִּבְרֵיהֶם צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ בִּתְקִיעוֹת שֶׁל תשר"ת[מו] לֹא פָּחוֹת מִן י"ח טְרוּמִיטִין[מז], שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר תְּרוּעָה שֶׁל סֵדֶר תשר"ת, דְּהַיְנוּ ג' גְּנִיחוֹת וְג' יְבָבוֹת בְּיַחַד שֶׁהֵם לֹא פָּחוֹת מִי"ח טְרוּמִיטִין[מח].
וְיָכוֹל לְהַאֲרִיךְ בְּכָל שֶׁבֶר[מט] עַד פָּחוֹת מְעַט מִן י"ח טְרוּמִיטִין[נ], לְפִי שֶׁעַד י"ח טְרוּמִיטִין אֵין שֵׁם תְּקִיעָה. וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה לֹא יַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד כְּדֵי ט' טְרוּמִיטִין, שֶׁזֶּה שִׁעוּר תְּקִיעָה בְּסֵדֶר תר"ת[נא], וְאִם כֵּן שֵׁם תְּקִיעַת תר"ת עָלָיו. אֲבָל בְּדִיעֲבַד יוֹצֵא אִם הֶאֱרִיךְ בְּשֶׁבֶר שֶׁל תשר"ת פָּחוֹת מִי"ח טְרוּמִיטִין[נב], כֵּיוָן שֶׁבְּזֶה הַסֵּדֶר עֲדַיִן אֵין עָלָיו שֵׁם תְּקִיעָה.
וּבְסֵדֶר שֶׁל תש"ת צָרִיךְ לְהַאֲרִיךְ בַּתְּקִיעוֹת כְּשִׁעוּר ט' טְרוּמִיטִין, שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר [תְּרוּעָה[נג]] שֶׁל זֶה הַסֵּדֶר. וְלֹא יַאֲרִיךְ בְּשֶׁבֶר כְּשִׁעוּר ט' טְרוּמִיטִין, וְאִם הֶאֱרִיךְ – אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד לֹא יָצָא, לְפִי שֶׁיָּצָא מִכְּלַל שֶׁבֶר וְנִכְנַס בִּכְלַל תְּקִיעוֹת שֶׁל זֶה הַסֵּדֶר[נד]:
ז וּלְעִנְיַן הֲלָכָה, יֵשׁ לְהַחְמִיר בְּשֶׁל תּוֹרָה כִּסְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּאֲרִיךְ בִּתְקִיעוֹת תשר"ת כְּשִׁעוּר י"ח טְרוּמִיטִין לְכָל הַפָּחוֹת, וּבִתְקִיעוֹת תש"ת תר"ת כְּשִׁעוּר ט' טְרוּמִיטִין לְכָל הַפָּחוֹת, וּבְכָל שֶׁבֶר יַאֲרִיךְ מְעַט כְּדֵי ג' טְרוּמִיטִין[נה], וְלֹא יַאֲרִיךְ עַד ט' טְרוּמִיטִין אֲפִלּוּ בְּסֵדֶר תשר"ת, וּבְכָל תְּרוּעָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת ט' טְרוּמִיטִין כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[נו]. אֲבָל בְּדִיעֲבַד שֶׁכְּבָר תָּקַע וְשִׁנָּה אֶחָד מִכָּל אֵלּוּ – אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ, מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[נז].
אֲבָל אִם שִׁנָּה בִּשְׁנֵי דְּבָרִים בְּעִנְיָן שֶׁלְּפִי שְׁתֵּי הַסְּבָרוֹת לֹא יָצָא, כְּגוֹן שֶׁלֹּא הֶאֱרִיךְ בִּתְקִיעוֹתָיו כְּשִׁעוּר שֶׁנִּתְבָּאֵר לְפִי סְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה וְהֶאֱרִיךְ בְּשֶׁבֶר מִן הַשְּׁבָרִים יוֹתֵר מִשִּׁעוּר שֶׁנִּתְבָּאֵר לְפִי סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[נח], אוֹ שֶׁלֹּא הֶאֱרִיךְ בְּשֶׁבֶר אֶחָד מִן הַשְּׁבָרִים כְּשִׁעוּר שֶׁנִּתְבָּאֵר לְפִי סְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה דְּהַיְנוּ ג' טְרוּמִיטִין וּבְשֶׁבֶר אֶחָד מִן הַשְּׁבָרִים הֶאֱרִיךְ יוֹתֵר מִשִּׁעוּר שֶׁנִּתְבָּאֵר לְפִי סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה – צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ (כְּדִין הַטּוֹעֶה בִּתְקִיעוֹתָיו וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר[נט]), וְאֵינוֹ יָכוֹל לִתְפֹּס קוּלוֹת שֶׁל שְׁתֵּי הַסְּבָרוֹת כֵּיוָן שֶׁהֵן סוֹתְרוֹת זוֹ אֶת זוֹ[ס]:
ח הַיְבָבוֹת שֶׁל תְּרוּעוֹת וְכֵן הַג' שְׁבָרִים שֶׁהֵם בִּמְקוֹם תְּרוּעָה – צָרִיךְ לַעֲשׂוֹתָן בִּנְשִׁימָה אַחַת[סא]. וְאִם לֹא עֲשָׂאָן בִּנְשִׁימָה אַחַת – לֹא יָצָא[סב], שֶׁתְּרוּעָה אַחַת אָמְרָה תּוֹרָה וְלֹא מֻפְסֶקֶת לִשְׁתֵּי תְּרוּעוֹת[סג].
אֲבָל הַשְּׁלֹשָׁה שְׁבָרִים וּתְרוּעָה דְּתשׁר"ת אַף עַל פִּי שֶׁשְׁתֵּיהֶן בְּיַחַד הֵן בִּמְקוֹם תְּרוּעָה אַחַת הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה, דְּשֶׁמָּא הִיא הַגְּנִיחָה וְהַיְלָלָה בְּיַחַד זוֹ אַחַר זוֹ[סד], אַף עַל פִּי כֵן אֵין צָרִיךְ לַעֲשׂוֹתָן בִּנְשִׁימָה אַחַת, לְפִי שֶׁאֵין דֶּרֶךְ הָאָדָם לִגְנֹחַ וּלְיַלֵּל בִּנְשִׁימָה אַחַת[סה] אֶלָּא מַפְסִיק בֵּינֵיהֶם כְּדֵי נְשִׁימָה, דְּהַיְנוּ שֶׁעוֹשֶׂה נְשִׁימָה בֵּינְתַיִם, וּלְפִיכָךְ גַּם הַתּוֹקֵעַ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת נְשִׁימָה בֵּינְתַיִם. וּמִכָּל מָקוֹם לֹא יַפְסִיק יוֹתֵר מִכְּדֵי לַעֲשׂוֹת נְשִׁימָה אַחַת בֵּינְתַיִם[סו]. וְלֹא יַמְתִּין מִלְּהָרִיעַ עַד שֶׁיִּקְרָא הַמַּקְרִיא לְפָנָיו מִלַּת תְּרוּעָה, אֶלָּא יָרִיעַ מֵעַצְמוֹ אַחַר הַשְּׁבָרִים תֵּכֶף וּמִיָּד לְאַחַר שֶׁעָשָׂה נְשִׁימָה אַחַת[סז]:
ט וְיֵשׁ אוֹמְרִים[סח] דְּאַף עַל פִּי שֶׁאֵין דֶּרֶךְ הָאָדָם לִגְנֹחַ וּלְיַלֵּל בִּנְשִׁימָה אַחַת, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן דְּמַה שֶּׁאָנוּ תּוֹקְעִין שְׁבָרִים וּתְרוּעָה הוּא מֵחֲמַת סָפֵק דְּשֶׁמָּא זֶהוּ תְּרוּעָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה[סט], אִם כֵּן אֵין לָנוּ לְהַפְסִיק, שֶׁהֲרֵי תְּרוּעָה אַחַת אָמְרָה תּוֹרָה וְלֹא מֻפְסֶקֶת לִשְׁתֵּי תְּרוּעוֹת[ע]. לְפִיכָךְ אִם עֲשָׂאָן בִּשְׁתֵּי נְשִׁימוֹת – לֹא יָצָא[עא], אֶלָּא יַעֲשֶׂה אוֹתָן בִּנְשִׁימָה אַחַת[עב]. וּמִכָּל מָקוֹם יַפְסִיק מְעַט בֵּינֵיהֶם[עג] בְּעִנְיַן שֶׁיִּהְיוּ נֶחְלָקִין לִשְׁתֵּי קוֹלוֹת.
וְהַמִּנְהָג בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[עד], וְאֵין לְשַׁנּוֹת[עה] הַמִּנְהָג מִפְּנֵי הַמַּחֲלֹקֶת. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁאֵין מִנְהָג קָבוּעַ יֵשׁ לְהַנְהִיג לַעֲשׂוֹת בִּתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב בִּנְשִׁימָה אַחַת[עו], כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה הַבְּרָכָה שֶׁמְּבָרְכִין עֲלֵיהֶם כַּהֲלָכָה לְדִבְרֵי הַכֹּל, שֶׁאַף לַסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה יֵשׁ אוֹמְרִים[עז] שֶׁאִם עֲשָׂאָן בִּנְשִׁימָה אַחַת יָצָא, כְּמוֹ הַתּוֹקֵעַ תר"ת אוֹ תש"ת בִּנְשִׁימָה אַחַת דְּיָצָא כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר. אֲבָל בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד שֶׁאֵין מְבָרְכִין עֲלֵיהֶם – יַעֲשֶׂה בִּשְׁתֵּי נְשִׁימוֹת[עח], כְּדֵי לָחוּשׁ לִסְבָרַת מִי שֶׁאוֹמֵר[עט] דְּלַסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה אִם עֲשָׂאָן בִּנְשִׁימָה אַחַת לֹא יָצָא.
הַתּוֹקֵעַ תר"ת אוֹ תש"ת בִּנְשִׁימָה אַחַת[פ], אִם הִפְסִיק מְעַט בֵּינֵיהֶם בְּעִנְיָן שֶׁיִּהְיוּ נֶחֱלָקִין לְג' קוֹלוֹת[פא] – יָצָא. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[פב] שֶׁלֹּא יָצָא, וְצָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ כָּל הַג' קוֹלוֹת, שֶׁהַתְּקִיעָה הָרִאשׁוֹנָה לֹא הָיָה לָהּ הֶפְסֵק וְסוֹף וְהַתְּקִיעָה הָאַחֲרוֹנָה לֹא הָיָה לָהּ רֹאשׁ וְהַתְחָלָה[פג] שֶׁעָשָׂה הַכֹּל בִּנְשִׁימָה אַחַת. וְאַף עַל פִּי שֶׁהָעִקָּר כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[פד], מִכָּל מָקוֹם יֵשׁ לָחוּשׁ לַסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה וְיַחֲזֹר וְיִתְקַע כָּל הַג' קוֹלוֹת[פה]:
י וְאִם מָשַׁךְ וְהֶאֱרִיךְ בַּתְּקִיעָה הָאַחֲרוֹנָה[פו] שֶׁל בָּבָא אַחַת[פז] (פֵּרוּשׁ סֵדֶר תשר"ת אַחַת אוֹ תש"ת אַחַת אוֹ תר"ת אַחַת נִקְרֵאתָ בָּבָא אַחַת) מִבָּבוֹת תשר"ת אוֹ תש"ת אוֹ תר"ת כְּדֵי שִׁעוּר שְׁתֵּי תְּקִיעוֹת כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה לוֹ תְּקִיעָה זוֹ לִשְׁתֵּי תְּקִיעוֹת, דְּהַיְנוּ לְשֵׁם תְּקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ וּלְשֵׁם תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא שֶׁלְּאַחֲרֶיהָ – לֹא עָלְתָה לוֹ אֶלָּא בִּשְׁבִיל תְּקִיעָה אַחַת[פח], דְּהַיְנוּ תְּקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ[פט], לְפִי שֶׁכָּל תְּקִיעָה צָרִיךְ לִהְיוֹת בּוֹ רֹאשׁ וְסוֹף, וְאִם נְחַלֵּק תְּקִיעָה זוֹ לִשְׁתֵּי תְּקִיעוֹת כְּמוֹ שֶׁחָשַׁב הַתּוֹקֵעַ אֵין כָּאן רֹאשׁ לַתְּקִיעָה הָאַחֲרוֹנָה וְלֹא סוֹף לִתְקִיעָה רִאשׁוֹנָה[צ], וּלְפִיכָךְ אֵין אָנוּ הוֹלְכִין אַחַר מַחֲשַׁבְתּוֹ בָּזֶה אֶלָּא אָנוּ חוֹשְׁבִין תְּקִיעָה זוֹ לִתְקִיעָה אַחַת אֲרֻכָּה, וְעוֹלָה לוֹ בִּשְׁבִיל תְּקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ:
יא וְיֵשׁ חוֹלְקִין[צא] וְאוֹמְרִים שֶׁהַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר מַחֲשַׁבְתּוֹ, וְכֵיוָן שֶׁהוּא חָשַׁב שֶׁתַּעֲלֶה לוֹ לִשְׁתֵּי תְּקִיעוֹת[צב] אָנוּ חוֹשְׁבִין אוֹתָהּ כִּשְׁתֵּי תְּקִיעוֹת וּשְׁתֵּיהֶן פְּסוּלוֹת מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר[צג], וּלְכָךְ אֵינָהּ עוֹלָה לוֹ אֲפִלּוּ בִּשְׁבִיל תְּקִיעָה אַחַת, וְצָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ[צד] וְיִגְמֹר מִשָּׁם וְאֵילָךְ עַל הַסֵּדֶר, כְּדִין מִי שֶׁטָּעָה בְּאֶמְצַע בָּבָא שֶׁחוֹזֵר לָרֹאשׁ כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר[צה].
וַהֲלָכָה כִּסְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[צו], וּמִכָּל מָקוֹם טוֹב לָחוּשׁ לַסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה[צז]:
יב אַף עַל פִּי שֶׁלְּכַתְּחִלָּה אָסוּר לְהָשִׂיחַ מִתְּחִלַּת תְּקִיעוֹת מְיֻשָּׁב עַד סוֹף הַתְּקִיעוֹת מְעֻמָּד כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקצ"[ב][צח], מִכָּל מָקוֹם אִם עָבַר הַתּוֹקֵעַ וְשָׂח, אֲפִלּוּ הִפְסִיק כַּמָּה שָׁעוֹת בְּשִׂיחָה[צט] אֲפִלּוּ בֵּין תְּקִיעָה לִתְרוּעָה וּבֵין תְּרוּעָה לִתְקִיעָה וּבֵין בָּבָא לְּבָבָא וּבֵין סֵדֶר לְסֵדֶר[ק] – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ.
אֲפִלּוּ הִפְסִיק בֵּין הַקּוֹלוֹת שֶּׁבְּבָבָא אַחַת בְּקוֹלוֹת אֲחֵרִים, כְּגוֹן שֶׁלְּאַחַר שֶׁתָּקַע אוֹ לְאַחַר שֶׁהֵרִיעַ נִתְעַסֵּק בִּתְקִיעוֹת אוֹ בִּתְרוּעוֹת אֲחֵרוֹת וְהִפְסִיק בָּהֶם בֵּין הַתְּרוּעָה שֶׁל אוֹתָהּ הַבָּבָא לְהַתְּקִיעוֹת שֶׁלְּפָנֶיהָ וּלְאַחֲרֶיהָ – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, דְּכֵיוָן שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן בְּקוֹלוֹת הָאֵלּוּ שֶׁנִּתְעַסֵּק בָּהֶם בְּאֶמְצַע הַבָּבָא לְשֵׁם מִצְוָה אֶלָּא כְּמִתְעַסֵּק בְּעָלְמָא, לְפִיכָךְ אֵינָן חֲשׁוּבִין הֶפְסֵק בֵּין הַתְּרוּעָה לַפְּשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ וְשֶׁלְּאַחֲרֶיהָ, לְפִי שֶׁלֹּא הִקְפִּידָה תּוֹרָה אֶלָּא שֶׁלֹּא יַפְסִיק בֵּינֵיהֶם בְּקוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ פָּשׁוּט שֶׁנִּתְכַּוֵּן בּוֹ הַתּוֹקֵעַ לְשֵׁם מִצְוָה[קא], דְּאָז אֵין כָּאן פְּשׁוּטָה לְפָנֶיהָ אוֹ לְאַחֲרֶיהָ אֶלָּא קוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ פָּשׁוּט לְפָנֶיהָ אוֹ לְאַחֲרֶיהָ, אֲבָל אִם לֹא נִתְכַּוֵּן בּוֹ הַתּוֹקֵעַ לְשֵׁם מִצְוָה אֵין כָּאן קוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ פָּשׁוּט לְפָנֶיהָ אוֹ לְאַחֲרֶיהָ, לְפִי שֶׁאֵין קוֹלוֹ נֶחְשָׁב לִכְלוּם וְדוֹמֶה לְקוֹל בְּהֵמָה וְחַיָּה כֵּיוָן שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן בּוֹ לְשֵׁם מִצְוָה[קב]:
יג וְכֵן הַשּׁוֹמֵעַ, אִם שָׁמַע הַתְּקִיעוֹת בְּסֵרוּגִין[קג], דְּהַיְנוּ שֶׁהִפְסִיק בֵּינְתַיִם הַרְבֵּה בְּשִׂיחָה – יָצָא, וְהוּא שֶׁבְּאֶמְצַע הַבָּבָא לֹא שָׁמַע קוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ רָאוּי בְּאוֹתוֹ מָקוֹם, דְּהַיְנוּ שֶׁבֵּין הַתְּרוּעָה שֶׁל הַבָּבָא לְהַפְּשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ וְשֶׁלְּאַחֲרֶיהָ לֹא שָׁמַע קוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ פָּשׁוּט לְשֵׁם מִצְוָה[קד], וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּתוֹקֵעַ:
יד וְכֵן אֵין צָרִיךְ שֶׁיִּשְׁמַע כָּל הַתְּקִיעוֹת מֵאָדָם אֶחָד, אֶלָּא אֲפִלּוּ אִם שָׁמַע אוֹתָן מִכַּמָּה בְּנֵי אָדָם תְּקִיעָה מִזֶּה וּתְרוּעָה מִזֶּה וּתְקִיעָה מִזֶּה[קה] וְכֵן עַד סוֹף כָּל הַקּוֹלוֹת – יָצָא. אֲבָל אִם שָׁמַע תְּקִיעָה תְּרוּעָה תְּקִיעָה מִשְּׁלֹשָׁה בְּנֵי אָדָם שֶׁתָּקְעוּ כֻּלָּם כְּאֶחָד[קו] זֶה תְּקִיעָה וְזֶה תְּרוּעָה וְזֶה תְּקִיעָה – לֹא יָצָא, לְפִי שֶׁאֵין כָּאן פְּשׁוּטָה לְפָנֶיהָ וּפְשׁוּטָה לְאַחֲרֶיהָ כֵּיוָן שֶׁכֻּלָּם תָּקְעוּ בְּבַת אַחַת[קז]. וְאִם כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִשְּׁלָשְׁתָּן תָּקְעוּ תְּקִיעָה תְּרוּעָה תְּקִיעָה[קח], אַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַקּוֹלוֹת יוֹצְאִין בְּבַת אַחַת וּב' קוֹלוֹת הַיּוֹצְאִין בְּבַת אַחַת אֵין שׁוֹמְעִין אֲפִלּוּ אַחַת מֵהֶן כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קמ"א[קט], מִכָּל מָקוֹם בְּשׁוֹפָר כֵּיוָן דְּחָבִיב הוּא עַל הַשּׁוֹמֵעַ[קי], לְפִי שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא פַּעַם בְּשָׁנָה[קיא], הוּא נוֹתֵן דַּעְתּוֹ וְשׁוֹמֵעַ אֲפִלּוּ כַּמָּה קוֹלוֹת[קיב].
וּלְפִיכָךְ אֲפִלּוּ מִקְצָתָם תָּקְעוּ בַּחֲצוֹצְרוֹת וּמִקְצָתָן תָּקְעוּ בְּשׁוֹפָר – יָצְאוּ[קיג], דְּמֵחֲמַת חֲבִיבוּתוֹ נָתַן דַּעְתּוֹ עַל הַשּׁוֹפָר לִשְׁמֹעַ קוֹלוֹ[קיד]:
טו תּוֹקֵעַ הָעוֹמֵד בְּסֵדֶר תשר"ת וּלְאַחַר שֶׁתָּקַע שֵׁנִי שְׁבָרִים קֹדֶם שֶׁסִּיֵּם שֶׁבֶר הַשְּׁלִישִׁי טָעָה וְהִתְחִיל לְהָרִיעַ[קטו], בֵּין שֶׁגָּמַר אֶת הַתְּרוּעָה שֶׁהִתְחִיל בָּהּ בְּטָעוּת בֵּין שֶׁלֹּא גְּמָרָהּ עֲדַיִן אֶלָּא נִזְכַּר בָּאֶמְצַע[קטז] – יַחֲזֹר וְיִתְקַע ג' שְׁבָרִים וְיָרִיעַ וְיִגְמֹר מִשָּׁם וְאֵילָךְ עַל הַסֵּדֶר. אֲבָל אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ אֶת הַתְּקִיעָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ, שֶׁכְּבָר תָּקַע קֹדֶם שֶׁטָּעָה[קיז]. וְאַף עַל פִּי שֶׁהִפְסִיק בִּשְׁנֵי שְׁבָרִים וּתְרוּעָה שֶׁתָּקַע בְּטָעוּת בֵּין תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ לִשְׁבָרִים וּתְרוּעָה שֶׁל בָּבָא זוֹ – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, דְּכֵיוָן שֶׁהַשְּׁבָרִים תְּרוּעָה שֶׁתָּקַע בְּטָעוּת הֵן מֵעֵין שְׁבָרִים תְּרוּעָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ לִתְקֹעַ בְּבָבָא זוֹ – אֵין זֶה הֶפְסֵק, הָא לְמַה זֶּה דּוֹמֶה לְתוֹקֵעַ שֶׁמַּתְחִיל לְהָרִיעַ וְאֵין הַקּוֹל עוֹלֶה יָפֶה וּפוֹסֵק וְחוֹזֵר וּמַתְחִיל לְהָרִיעַ, שֶׁאֵין הַקּוֹל הַקָּצָר שֶׁיִּשְׁמְעוּ בְּשׁוֹפָר חָשׁוּב הֶפְסֵק בֵּין תְּרוּעָה לִפְשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ, כֵּיוָן שֶׁהוּא מֵעֵין תְּרוּעָה שֶׁצָּרִיךְ לִתְקֹעַ[קיח]:
טז בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּסֵדֶר תשר"ת, אֲבָל אִם עוֹמֵד בְּסֵדֶר תש"ת[קיט], בֵּין שֶׁהִתְחִיל לְהָרִיעַ לְאַחַר שֶׁגָּמַר הַשְּׁבָרִים, בֵּין שֶׁהִתְחִיל לְהָרִיעַ קֹדֶם שֶׁגָּמַר הַשְּׁבָרִים אֲפִלּוּ לֹא עָשָׂה אֶלָּא שֶׁבֶר אֶחָד[קכ], בֵּין שֶׁהִתְחִיל לְהָרִיעַ קֹדֶם שֶׁתָּקַע אֲפִלּוּ שֶׁבֶר אֶחָד – צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ גַּם תְּקִיעָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ, דְּכֵיוָן דִּתְרוּעָה זוֹ אֵינָהּ מֵעֵין הַשְּׁבָרִים שֶׁצָּרִיךְ לוֹ לִתְקֹעַ בְּבָבָא זוֹ, לְפִיכָךְ הִיא חֲשׁוּבָה הֶפְסֵק בֵּין הַשְּׁבָרִים לִפְשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ[קכא].
וַאֲפִלּוּ בְּסֵדֶר תשר"ת לֹא אָמְרוּ שֶׁאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה, אֶלָּא כְּשֶׁלֹּא הִפְסִיק בִּנְשִׁימָה בֵּין סִיּוּם הַשְּׁנֵי שְׁבָרִים לְהַתְחָלַת הַתְּרוּעָה שֶׁהֵרִיעַ בְּטָעוּת, אֲבָל אִם הִפְסִיק בֵּינֵיהֶם בִּנְשִׁימָה – צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ גַּם תְּקִיעָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ[קכב], דְּכֵיוָן שֶׁהִפְסִיק בִּנְשִׁימָה בֵּין הַשְּׁבָרִים לְהַתְּרוּעָה – אֵין שְׁנֵיהֶם נֶחְשָׁבִים כִּתְקִיעָה הָא'[קכג], וְאֵין הַתְּרוּעָה מִצְטָרֶפֶת כְּלָל עִם הַשְּׁבָרִים, וַהֲרֵי זֶה דּוֹמֶה לְמִי שֶׁהֵרִיעַ תְּרוּעָה לְבַדּוֹ בְּלֹא שְׁבָרִים קֹדֶם שֶׁתָּקַע הַשְּׁלֹשָׁה שְׁבָרִים בְּסֵדֶר תשר"ת, דְּצָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ[קכד], לְפִי שֶׁהִפְסִיק בִּתְרוּעָה זוֹ בֵּין הַשְּׁבָרִים לִפְשׁוּטָה שֶׁלִּפְנֵיהֶם, שֶׁהֲרֵי תְּרוּעָה זוֹ אֵינָהּ מֵעֵין הַשְּׁבָרִים שֶׁצְּרִיכִים לוֹ לִתְקֹעַ בְּבָבָא זוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מֵעֵין הַתְּרוּעָה שֶׁצָּרִיךְ לוֹ לִתְקֹעַ בְּבָבָא זוֹ – אֵין זוֹ מוֹעִיל כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁלֹּא תָּקַע עֲדַיִן הַשְּׁבָרִים שֶׁל בָּבָא זוֹ[קכה]:
יז וְכֵן אִם לְאַחַר שֶׁתָּקַע שְׁלֹשָׁה שְׁבָרִים[קכו] בֵּין בְּסֵדֶר תשר"ת[קכז] בֵּין בְּסֵדֶר תש"ת הִפְסִיק בִּנְשִׁימָה[קכח] וְחָזַר וְתָקַע שְׁבָרִים אֲחֵרִים, וַאֲפִלּוּ לֹא חָזַר וְתָקַע אֶלָּא שֶׁבֶר אֶחָד[קכט], וְכֵן אִם לְאַחַר שֶׁגָּמַר אֶת הַתְּרוּעָה[קל] דְּהַיְנוּ שְׁלֹשָׁה טְרוּמִיטִין[קלא] לְפִי סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה שֶׁבֵּאַרְנוּ[קלב] הִפְסִיק בִּנְשִׁימָה[קלג] וְחָזַר וְהֵרִיעַ אֲפִלּוּ לֹא גָּמַר אֶת הַתְּרוּעָה – צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ גַּם תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ וְגוֹמֵר מִשָּׁם וְאֵילָךְ עַל הַסֵּדֶר, דְּכֵיוָן שֶׁהִפְסִיק[קלד] בִּשְׁבָרִים יַתִּירִים אוֹ בִּתְרוּעָה יַתִּירָה בֵּין הַשְּׁבָרִים אוֹ בֵּין הַתְּרוּעָה לַפְּשׁוּטָה שֶׁלְּאַחֲרֵיהֶן, וְאִם יַחֲזֹר וְיִתְקַע הַשְּׁבָרִים אוֹ הַתְּרוּעָה וְיִגְמֹר מִשָּׁם וְאֵילָךְ עַל הַסֵּדֶר – יִהְיוּ הַשְּׁבָרִים הַיַּתִּירִים אוֹ הַתְּרוּעָה הַיַּתִּירָה שֶׁתָּקַע כְּבָר הֶפְסֵק בֵּין הַשְּׁבָרִים אוֹ הַתְּרוּעָה הַכְּשֵׁרִים שֶׁל בָּבָא זוֹ לַפְּשׁוּטָה שֶׁלִּפְנֵיהֶן, לְפִי שֶׁאֵינָן מֵעֵין שְׁבָרִים אוֹ תְּרוּעָה שֶׁצָּרִיךְ לוֹ לִתְקֹעַ בְּבָבָא זוֹ, שֶׁהֲרֵי אֵין צָרִיךְ לוֹ כְּלוּם כֵּיוָן שֶׁכְּבָר תָּקַע אוֹתָם:
יח כָּל מָקוֹם שֶׁנִּתְבָּאֵר שֶׁצָּרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ גַּם תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל הַבָּבָא, אִם לֹא נִזְכַּר מֵהַטָּעוּת עַד לְאַחַר שֶׁתָּקַע תְּקִיעָה אַחֲרוֹנָה שֶׁל הַבָּבָא – אוֹתָהּ תְּקִיעָה אַחֲרוֹנָה עוֹלָה לוֹ בִּמְקוֹם תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה וְגוֹמֵר מִשָּׁם וְאֵילָךְ עַל הַסֵּדֶר[קלה].
וְאִם לֹא נִזְכַּר עַד שֶׁעוֹמֵד בְּבָבָא אַחֶרֶת, אוֹ אֲפִלּוּ בְּסֵדֶר אַחֵר, כְּגוֹן שֶׁטָּעָה מִסֵּדֶר תשר"ת וְלֹא נִזְכַּר עַד שֶׁעוֹמֵד בְּסֵדֶר תש"ת אוֹ תר"ת – גּוֹמֵר כָּל הַסֵּדֶר שֶׁנִּזְכַּר בּוֹ וְאַחַר כָּךְ תּוֹקֵעַ בָּבָא אַחַת תשר"ת. וְאַף עַל פִּי שֶׁהִפְסִיק בְּאֶמְצַע הַסֵּדֶר שֶׁל תשר"ת בִּתְקִיעוֹת שֶׁל תש"ת – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, שֶׁלֹּא הִקְפִּידָה תּוֹרָה אֶלָּא שֶׁלֹּא לְהַפְסִיק בֵּין תְּרוּעָה לִפְשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ וְשֶׁלְּאַחֲרֶיהָ[קלו], אֲבָל אִם מַפְסִיק בֵּין בָּבָא לְבָּבָא אֲפִלּוּ בְּקוֹל שׁוֹפָר שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְאוֹתוֹ סֵדֶר – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[קלז]:
יט כָּל מָקוֹם שֶׁנִּתְבָּאֵר שֶׁאִם טָעָה צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְקֹעַ תְּקִיעָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל בָּבָא זוֹ שֶׁטָּעָה בָּהּ – אֵין חִלּוּק בֵּין תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד לִתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב בְּכָל אַחַת מֵהֶן צָרִיךְ לַחֲזֹר[קלח] וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר. וַאֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁתּוֹקְעִין כָּל הַשְּׁלֹשִׁים קוֹלוֹת בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד[קלט] – אֵין אוֹמְרִים שֶׁאִם טָעָה הַתּוֹקֵעַ בִּתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב נִסְמֹךְ עַל תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד וְלֹא יְהֵא צָרִיךְ לַחֲזֹר, דְּכֵיוָן שֶׁבֵּרַךְ עַל תְּקִיעוֹת אֵלּוּ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹתָן כַּהֹגֶן[קמ] שֶׁלֹּא תְּהֵא בִּרְכָתוֹ לְבַטָּלָה.
אֲבָל אִם טָעָה בִּתְקִיעוֹת שֶׁאַחַר הַתְּפִלָּה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[קמא], לְפִי שֶׁאֵינָן רַק מִנְהָג בְּעָלְמָא[קמב]:
כ אִם תָּקַע בְּצַד הָרָחָב שֶׁל שׁוֹפָר – לֹא יָצָא[קמג], וְרֶמֶז לַדָּבָר[קמד] "מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי וגו'"[קמה]:
כא וְאַחַר שֶׁתָּקַע יַתְחִיל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[קמו] "אַשְׁרֵי הָעָם יוֹדְעֵי תְרוּעָה וגו'"[קמז], וְיֵשׁ נוֹהֲגִין לוֹמַר עַד "תָּרוּם קַרְנֵנוּ"[קמח], וְאַחַר כָּךְ יַתְחִיל "אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי וכו'"[קמט], וְאַחַר כָּךְ מַחֲזִירִין הַסֵּפֶר תּוֹרָה לִמְקוֹמוֹ[קנ]:
[ב] גמרא [ברייתא] לד, א. רמב"ם שם. טור ושו"ע שם.
[ג] רש"י שם ד"ה ומנין. טור. בר"ה: זכרון תרועה (ויקרא כג, כד), יום תרועה יהיה לכם (במדבר כט, א), וביובל: שופר תרועה (ויקרא כה, ט).
[טו] גמרא לד, סוע"א (מספקא ליה). רש"י סוכה נד, א ד"ה תשע. רמב"ם פ"ג ה"ב. שו"ע ס"ב. ב"י ד"ה וכתבו. וראה לקמן סי' תקצב ס"ד.
[כ] גמרא לד, סוע"א. רמב"ם שם. טור ושו"ע שם.
[כו] כדלעיל סי' תקפט ס"ה וש"נ.
[ל] רש"י שם ד"ה שלש יבבות. דעה הא' בטור ושו"ע שם (ודעה הב' תתבאר לקמן ס"ו).
[לא] שו"ע שם. וראה ירושלמי פ"ד ה"י.
[לב] תוס' שם ד"ה שיעור. רא"ש שם סי' י. טור ושו"ע שם.
[לה] ראה טור ושו"ע ס"ד. ר"ן (י, ב) ד"ה מתקיף, הובא ב"י ד"ה ונראה (וז"ל). לקמן ס"ח. מסגרת השלחן סי' קכט ס"ק י.
[לו] שיירי כנסת הגדולה הגב"י אות ח, ומ"א סק"ב, בשם מהרי"ל הל' שופר (ע' רצא). ב"ח ד"ה ואם עשה. ומנהג חב"ד לתקוע שלשה שברים וחצי – ראה אג"ק ח"כ ע' לט. המלך במסיבו ח"א ע' נה-נז.
[לז] מהרי"ל שם. וכ"ה מנהג חב"ד – ראה אוצר מנהגי חב"ד ר"ה ע' קכב-ג.
[מ] רמ"א ס"ג, כביאור מ"א סק"ב. הגהות אשרי פ"ד סי' י. מרדכי רמז תשכ.
[מד] ריב"א וריב"ם בתוס' לג, ב ד"ה שיעור, וברא"ש פ"ד סי' י. מ"מ פ"ג ה"ד בדעת הרמב"ם. דעה הב' בשו"ע ס"ג.
[מז] ב"ח סוד"ה ומ"ש וכן הוא דעת (מיהו נ"ל). ט"ז שם. מ"א סק"ג. וראה גם מ"מ שם בסופו בשם ויש מי שמחמיר.
[נג] כן הגיה בקונטרס השלחן.
[נה] ראה חידושי צמח צדק עו, א.
[סא] רמב"ן לד, א ד"ה ושוב מצאתי בתשובת ר"ת, ובדרשה לר"ה (כתבי רמב"ן ח"א ע' רמ). רא"ש פ"ד סי' י-יא. ר"ת בתשובה, הובא ברמב"ן שם ובטור. שו"ע ס"ד.
[סה] ר"ת שם. מ"מ שם בדעת הרמב"ם. דעה הא' בשו"ע שם.
[עב] רא"ש שם סי' יא (שאם טעה יחזור ויעשה בנשימה אחת).
[עה] רמ"א שם. וראה משמרת שלום סי' מא ס"ז.
[פ] ירושלמי פ"ד ה"י. רא"ש פ"ד ס"י. לפירוש הטור. דעה א' בשו"ע ס"ה.
[פא] פרי מגדים א"א סק"ד. וכדלעיל ריש הסעיף.
[פב] רבנו ירוחם נ"ו ח"ב (מט, ב), בדעת הרא"ש שם. ב"י ד"ה ומ"ש הרא"ש, בשם התוספתא פ"ב הי"ב. דעה הב' בשו"ע שם. אליה זוטא סק"ט, בדעת הלבוש ס"ה.
[פו] משנה לג, ב. טור ושו"ע ס"ו.
[פז] ב"ח ד"ה ומ"ש רבנו דין זה. מ"א סוף סק"ה. וראה לעיל ס"ג לענין תקיעה אחרונה של סדר תשר"ת או תש"ת.
[פח] רמב"ם פ"ג ה"ד ומ"מ שם. רמב"ן כז, א ד"ה הא דתנן. רא"ש פ"ד סי' ח. טור שכן מוכח בגמרא דידן (כז, א). דעה הא' בשו"ע שם.
[צא] ירושלמי פ"ד ה"י. רי"ץ גיאת (ע' מ). הובא ברמב"ן שם. רא"ש שם וטור. דעה הב' בשו"ע שם.
[צט] מ"א סק"י בפירוש דברי הגמרא לד, רע"ב.
[ק] מ"א שם סי' תקצב סק"ד, בשם הרא"ש פ"ד סי' יב, בשם ראבי"ה ח"ב סי' תקלה.
[קא] רמב"ן לד, א ד"ה הא דאקשינן (לפיכך) (הואיל ותקע לשם מצוה תקיעות אחרות). הובא בר"ן (י, ב) ד"ה מתקיף. מ"א ס"ק י.
[קג] גמרא לד, רע"ב. טור ושו"ע סי' תקפח ס"ב.
[קד] רמב"ן שם. ט"ז שם סק"ב, דלא כלבוש שם ס"ב. מ"א שם סוף סק"ג.
[קה] ברייתא לד, ב. טור ושו"ע סי' תקפח ס"ב.
[קו] גמרא [ברייתא] שם, לגירסת ופירוש תוס' שם ד"ה מתשעה. טור ושו"ע שם ס"ג.
[קט] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"ב ומ"א סק"ג.
[קי] גמרא כז, א. וראה גם לעיל סי' תפח ס"ד.
[קיא] משמעות רש"י שם ד"ה דחביבה.
[קיב] גמרא שם. רמ"א שם. וראה לעיל שם. חקרי הלכות ח"א לג, ב.
[קטו] ראב"ן סי' סא (מעשה שהיה במגנצא בר"ה שנת תתק"ה). ראבי"ה סי' קעא. רא"ש פ"ד סי' יא. טור ושו"ע ס"ז.
[קטז] ראבי"ה שם (ע' 187) בשם אביו רבנו יואל. הובא במרדכי השלם רמז תשכ (ע' מט). ב"ח ד"ה מעשה. ט"ז סק"ח.
[קיט] משמעות הרא"ש שם. טור ושו"ע סוף ס"ז.
[קכב] ר"ן (י, ב) ד"ה סוד"ה מתקיף. ב"י ד"ה ומ"ש או לאחר (לדעה הב' דלעיל ס"ט. ומזה לומדים לדין הפסיק בנשימה אחר ב' השברים, דהוי כלא עשה שברים כלל והתחיל בתרועה). וראה בן הימין (ליקוטים או"ח) סי' ו. שו"ת קול יהודה (כ"ץ) סי' יג. מ"מ וציונים.
[קכג] אוצ"ל: א' (כלומר תרועה אחת).
[קכז] מ"א סקי"א ד"ה ודע (לענין ב' תרועות זה אחר זה).
[קל] תוספתא פ"ב הי"ב, לגירסת הרמב"ן כז, א ד"ה וזה הפירוש. הובא בר"ן (י, ב) ד"ה מתקיף. טור ושו"ע שם.
[קלז] מ"א שם. וראה לעיל סי' רסג קו"א סק"ה קרוב לסופו למי שלא היה בתחילת התקיעות: יצטרך אחר כך לשמוע על הסדר.
[קלט] כדלקמן סי' תקצב ס"ה.
[קמ] מ"א שם. וראה העו"ב תתיא ע' 93.
[קמב] ראה לקמן סי' תקצו ס"א.
[קמג] ירושלמי הובא בר"ן (ו, ב) סוד"ה גמ' (לא תימא). שו"ע ס"ט. וראה לעיל סי' תקפו סי"ב.
[קמו] טור ריש סי' תקצא. רמ"א ס"ט (אומר השליח צבור).
[קמח] תהלים שם טז-יח. טור שם. סדור האריז"ל (ר' שבתי). באה"ט סקי"ב. ומנהג חב"ד שהאומר את הפסוקים קודם התקיעות מנגן ג"כ לאחריהם את שלשת הפסוקים [והקהל אומר אחריו פסוק בפסוק] (ספר המנהגים – חב"ד ע' 56. וראה גם אוצר מנהגי חב"ד ר"ה ע' קכו).
[קמט] ומנהג חב"ד שכל הקהל אומרים אותו יחדיו (ספר המנהגים – חב"ד שם. אוצר מנהגי חב"ד שם).