שו״ע הרב - הלכות חג השבועות

הלכות חג השבועות עם פיענוח מ"מ וציונים

תצד סֵדֶר תְּפִלַּת חַג הַשָּׁבוּעוֹת וּבוֹ כ' סְעִיפִים

א בְּיוֹם חֲמִשִּׁים לִסְפִירַת הָעֹמֶר הוּא חַג הַשָּׁבוּעוֹת[א] הַנִּקְרָא עֲצֶרֶת[ב] בִּלְשׁוֹן חֲכָמִים[ג], שֶׁנֶּאֱמַר "תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם וְגוֹ'[ד] וּקְרָאתֶם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ וְגוֹ'"[ה].

וּלְפִי חֶשְׁבּוֹן קְבִיעוּת הַחֳדָשִׁים הַמָּסוּר בְּיָדֵינוּ שֶׁחֹדֶשׁ נִיסָן הוּא מָלֵא לְעוֹלָם וְחֹדֶשׁ אִיָּר הוּא חָסֵר לְעוֹלָם[ו] - יִהְיֶה חַג זֶה בְּשִׁשָּׁה בְּסִיוָן, שֶׁהֲרֵי יְמֵי הַסְּפִירָה מַתְחִילִין מִט"ז בְּנִיסָן[ז], אִם כֵּן ט"ו יוֹם שֶׁמִּט"ז עַד סוֹף הַחֹדֶשׁ וְכ"ט יוֹם שֶׁל אִיָּר וְשִׁשָּׁה יָמִים בְּסִיוָן הֵם חֲמִשִּׁים יוֹם. לְפִיכָךְ אָנוּ אוֹמְרִים בְּשָׁבוּעוֹת: "זְמַן מַתַּן תּוֹרָתֵנוּ"[ח], שֶׁבְּשִׁשָּׁה בְּסִיוָן נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל[ט].

אֲבָל בִּזְמַן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁין הַחֳדָשִׁים עַל פִּי הָרְאִיָּה הָיָה אֶפְשָׁר לִהְיוֹת גַּם חֹדֶשׁ נִיסָן חָסֵר, וְהָיָה חַג הַשָּׁבוּעוֹת, שֶׁהוּא יוֹם חֲמִשִּׁים לָעֹמֶר, בְּשִׁבְעָה בְּסִיוָן. וְאִם הָיָה גַּם חֹדֶשׁ אִיָּר מָלֵא, הָיָה חַג הַשָּׁבוּעוֹת, שֶׁהוּא יוֹם חֲמִשִּׁים לָעֹמֶר, בַּחֲמִשָּׁה בְּסִיוָן[י]. אַף שֶׁאֵינוֹ בְּיוֹם מַתַּן תּוֹרָה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, שֶׁהַכָּתוּב לֹא תָּלָה חַג הַזֶּה בְּיוֹם מַתַּן תּוֹרָה, וְלֹא בְּכַמָּה יָמִים לַחֹדֶשׁ, רַק בַּחֲמִשִּׁים לָעֹמֶר, אֶלָּא שֶׁלְּפִי חֶשְׁבּוֹן הַמָּסוּר בְּיָדֵינוּ לְעוֹלָם יִהְיֶה יוֹם חֲמִשִּׁים לָעֹמֶר בְּשִׁשָּׁה בְּסִיוָן שֶׁהוּא יוֹם מַתַּן תּוֹרָה[יא].

וְאַף שֶׁשִּׁשָּׁה בְּסִיוָן שֶׁלָּנוּ הוּא יוֹם נ"א מִט"ו בְּנִיסָן שֶׁבּוֹ יָצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, וְהַתּוֹרָה נִתְּנָה בְּיוֹם נ"ב לְצֵאתָם מִמִּצְרַיִם, שֶׁהֲרֵי בַּחֲמִשָּׁה בְּשַׁבָּת יָצְאוּ מִמִּצְרַיִם[יב] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ת"ל[יג], וְהַתּוֹרָה נִתְּנָה "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי" בְּיוֹם הַשַּׁבָּת[יד], שֶׁהוּא שִׁשָּׁה בְּסִיוָן, שֶׁחֹדֶשׁ נִיסָן וְאִיָּר הָיוּ אָז שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים, וְכֵיוָן שֶׁט"ו בְּנִיסָן הָיָה חֲמִישִׁי בַּשַּׁבָּת הָיָה יוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל אִיָּר בְּשַׁבָּת, דְּהַיְנוּ [י"ז] יוֹם לְצֵאתָם מִמִּצְרַיִם, וְיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל סִיוָן הָיָה בְּיוֹם ב', דְּהַיְנוּ [מ"ז] יוֹם לְצֵאתָם מִמִּצְרַיִם, וְשַׁבָּת הוּא שִׁשָּׁה בְּסִיוָן, דְּהַיְנוּ נ"ב יוֹם לְצֵאתָם מִמִּצְרַיִם, שֶׁהוּא יוֹם נ"א לָעֹמֶר – אַף עַל פִּי כֵן אָנוּ אוֹמְרִים: "זְמַן מַתַּן תּוֹרָתֵנוּ" בַּחֲמִשִּׁים לָעֹמֶר, כֵּיוָן שֶׁהוּא לָנוּ בְּשִׁשָּׁה בְּסִיוָן, וּבְשִׁשָּׁה בְּסִיוָן נִתְּנָה הַתּוֹרָה.

ב אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל עַרְבֵי יוֹם טוֹב נוֹהֲגִין לְהַקְדִּים תְּפִלַּת עַרְבִית שֶׁל יוֹם טוֹב מִבְּעוֹד יוֹם מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רס"ז[טו], מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל שָׁבוּעוֹת מְאַחֲרִין לְהִתְפַּלֵּל[טז] לְאַחַר צֵאת הַכּוֹכָבִים, שֶׁאִם יַקְדִּימוּ וִיקַבְּלוּ קְדֻשַּׁת יוֹם טוֹב בִּתְפִלָּה מִבְּעוֹד יוֹם – הֲרֵי זֶה כְּמוֹ שֶׁחִסְּרוּ מְעַט מִמ"ט יְמֵי הַסְּפִירָה שֶׁלִּפְנֵי חַג הַזֶּה, וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[יז]: "שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה[יח]. וּמִזֶּה הַטַּעַם אֵין לְקַדֵּשׁ גַּם כֵּן קִדּוּשׁ הַיּוֹם מִבְּעוֹד יוֹם[יט] אַף קֹדֶם תְּפִלַּת עַרְבִית[כ].

ג נוֹהֲגִין הַרְבֵּה לִהְיוֹת נֵעוֹרִים כָּל הַלַּיְלָה לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה[כא] (וּמִכָּל מָקוֹם, אִם הוּא לֵיל טְבִילָה – יְשַׁמֵּשׁ מִטָּתוֹ[כב], עַיֵּן סִימָן ר"מ[כג]), וְעִקַּר הָעֵסֶק יִהְיֶה בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה[כד].

וּצְרִיכִים הֵם לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ "עַל נְטִילַת יָדַיִם" בַּבֹּקֶר"[כה] עַיֵּן סִימָן ד'[כו], וְשֶׁלֹּא לְבָרֵךְ עַל הַטַּלִּית קָטָן שֶׁהָיָה לָבוּשׁ בּוֹ בַּלַּיְלָה[כז] עַיֵּן סִימָן ח'[כח]. וְאִם יְבָרְכוּ בִּרְכַּת הַתּוֹרָה בַּבֹּקֶר – נִתְבָּאֵר בְּסִימָן מ"ז[כט], עַיֵּן שָׁם.

ד בְּיוֹם א' שֶׁל שָׁבוּעוֹת אַחַר גְּמַר הַהַלֵּל (וְכָל דִּינֵי הַהַלֵּל בְּיוֹם זֶה נִתְבָּאֵר בְּסִימָן תפ"ח[ל]) מוֹצִיאִין ב' סִפְרֵי תּוֹרָה[לא] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תפ"ח[לב]. וְקוֹרִין בְּסֵפֶר תּוֹרָה א' חֲמִשָּׁה גַּבְרֵי[לג] בְּפָרָשַׁת יִתְרוֹ: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת"[לד] עַד סוֹף הַסִּדְרָה[לה], שֶׁהוּא עִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם שֶׁבּוֹ נִתְּנָה הַתּוֹרָה[לו]. וְהַמַּפְטִיר קוֹרֵא בְּסֵפֶר תּוֹרָה ב' בְּפָרָשַׁת פִּנְחָס: "וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים וְגוֹ'"[לז]. וּמַפְטִיר בַּנָּבִיא בְּמֶרְכָּבָה דִּיחֶזְקֵאל[לח], עַל שֵׁם שֶׁנִּגְלָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּסִינַי בְּרִבּוֹא רְבָבוֹת "אַלְפֵי שִׁנְאָן"[לט]. וְנוֹהֲגִין לְסַיֵּם בַּפָּסוּק "וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ"[מ], אַף שֶׁאֵינוֹ כָּתוּב כְּלָל אֵצֶל הַמֶּרְכָּבָה.

ה וְנוֹהֲגִין בְּמִקְצָת מְקוֹמוֹת שֶׁגָּדוֹל וְחָכָם קוֹרֵא זֹאת הַהַפְטָרָה[מא]. וְסֶמֶךְ לַדָּבָר: "וְלֹא בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ"[מב].

ו יֵשׁ נוֹהֲגִין לְאָמְרָהּ מְעֻמָּד[מג], וְלֹא הַמַּפְטִיר בִּלְבַד שֶׁהוּא צָרִיךְ לַעֲמֹד לְכַתְּחִלָּה בְּכָל הַהַפְטָרוֹת מִפְּנֵי כְּבוֹד הַצִּבּוּר[מד], אֶלָּא אַף כָּל מִי שֶׁקּוֹרֵא אוֹתָהּ בְּלַחַשׁ עִם הַמַּפְטִיר[מה] קוֹרְאָהּ מְעֻמָּד, מִפְּנֵי כְּבוֹדָהּ.

ז הַנּוֹהֲגִין לְשׁוֹרֵר "אַקְדָּמוּת"[מו] אַחַר שֶׁקָּרְאוּ בַּתּוֹרָה פָּסוּק רִאשׁוֹן, אַף עַל פִּי שֶׁמַּפְסִיקִין בְּאֶמְצַע הַקְּרִיאָה בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ צֹרֶךְ הַקְּרִיאָה – אֵין לִמְחוֹת בְּיָדָם, כִּי יֵשׁ שֶׁמְּיַשְּׁבִין מִנְהָגָם[מז]. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁאֵין מִנְהָג, יוֹתֵר טוֹב לְשׁוֹרֵר "אַקְדָּמוּת" קֹדֶם שֶׁיַּתְחִיל הַכֹּהֵן לְבָרֵךְ לִפְנֵי קְרִיאַת הַתּוֹרָה. וְכֵן "יַצִּיב פִּתְגָּם"[מח] בְּיוֹם שֵׁנִי, יוֹתֵר טוֹב לוֹמַר קֹדֶם שֶׁיַּתְחִיל הַמַּפְטִיר לְבָרֵךְ לִפְנֵי הַהַפְטָרָה[מט]. וְכֵן נָהֲגוּ עַכְשָׁו בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת.

ח בַּעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת[נ] יֵשׁ ב' מִינֵי נְגִינוֹת[נא]: הָאֶחָד עוֹשֶׂה מִכָּל דִּבּוּר פָּסוּק אֶחָד, אַף שֶׁהוּא אָרֹךְ אוֹ קָצָר מְאֹד, דְּהַיְנוּ שֶׁ"אָנֹכִי", וְ"לֹא יִהְיֶה לְךָ", וְ"לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ", וְ"לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה", "וְעֹשֶׂה חֶסֶד", הֵם פָּסוּק אֶחָד, שֶׁ"אָנֹכִי" וְ"לֹא יִהְיֶה לְךָ" בְּדִבּוּר אֶחָד נֶאֶמְרוּ[נב]. וּלְפִיכָךְ תֵּבַת "פָּנַי" הַנּוּ"ן נְקוּדָה פַּתָּ"ח וְלֹא קָמַ"ץ, שֶׁהֲרֵי אֵין שָׁם אֶתְנַחְתָּא וְלֹא סוֹף פָּסוּק.

וְכֵן "זָכוֹר", וְ"שֵׁשֶׁת יָמִים", "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי", וְ"כִי שֵׁשֶׁת", הֵם פָּסוּק אֶחָד. וּלְפִיכָךְ הַכָּ"ף שֶׁל תֵּבַת "כָל" הַסְּמוּכָה לְתֵבַת "וְעָשִׂיתָ" הִיא רְפוּיָה וְלֹא דְּגוּשָׁה.

וּב' תֵּבוֹת "לֹא תִּרְצָח" הֵם פָּסוּק אֶחָד שָׁלֵם. וּלְפִיכָךְ הַצָּדִ"י הִיא נְקוּדָה קָמַ"ץ, כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ שָׁם סוֹף פָּסוּק, וְהַתָּי"ו דְּגוּשָׁה, לְפִי שֶׁתֵּבַת "לֹא" הִיא מֻטְעֶמֶת בְּטַעַם מַפְסִיק, דְּהַיְנוּ טִפְּחָא.

וְכֵן "לֹא תִּנְאָף" הוּא פָּסוּק אֶחָד שָׁלֵם, וְהַתָּי"ו דְּגוּשָׁה וְהָאָלֶ"ף נְקוּדָה קָמַ"ץ.

וְכֵן "לֹא תִּגְנֹב", הַתָּי"ו דְּגוּשָׁה.

ט וְהַשֵּׁנִי עוֹשֶׂה מֵ"אָנֹכִי" פָּסוּק אֶחָד, וּמִ"לֹּא יִהְיֶה לְךָ" פָּסוּק שְׁנֵי. וּלְפִי זֶה הַנּוּ"ן שֶׁל "פָּנָי" הוּא בְּקָמַ"ץ, שֶׁיֵּשׁ שָׁם סוֹף פָּסוּק.

וְכֵן "זָכוֹר" הוּא פָּסוּק אֶחָד, וְ"שֵׁשֶׁת יָמִים" הוּא פָּסוּק שֵׁנִי. וּלְפִי זֶה הַכָּ"ף שֶׁל תֵּבַת "כָּל" הִיא דְּגוּשָׁה.

"לֹא תִרְצַח", וְ"לֹא תִנְאָף", וְ"לֹא תִגְנֹב", וְ"לֹא תַעֲנֶה", הַכֹּל פָּסוּק אֶחָד. וּלְפִי זֶה כָּל תָּי"ו מֵהֶם רְפוּיָה, וְהַצָּדִ"י שֶׁל "תִרְצַח" הִיא בְּפַתָּח, וְהָאָלֶף שֶׁל "תִנְאָף" הִיא בְּקָמַץ, לְפִי שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֶתְנַחְתָּא.

י וְטַעַם ב' נְגִינוֹת הוּא, שֶׁהָרִאשׁוֹן הוּא מְסֻדָּר לְפִי הַכָּתוּב, שֶׁנִּכְתַּב כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר בְּפָרָשָׁה בִּפְנֵי עַצְמָהּ, שֶׁמֵּ"אָנֹכִי" עַד "לֹא תִשָּׂא" הִיא פָּרָשָׁה אַחַת סְתוּמָה וְדִבּוּר אֶחָד, לְכָךְ נַעֲשָׂה מִמֶּנּוּ פָּסוּק אֶחָד. וְכֵן מִ"זָּכוֹר" עַד "לֹא תִּרְצָח". אֲבָל מִ"לֹּא תִּרְצָח" עַד "לֹא תַחְמֹד" נִכְתַּב בְּד' פָּרָשִׁיּוֹת סְתוּמוֹת, וְהֵם ד' דִּבּוּרִים, לְכָךְ נַעֲשָׂה מֵהֶם ד' פְּסוּקִים.

יא וְהַשֵּׁנִי הוּא מְסֻדָּר לְפִי הַקְּרִי, שֶׁלְּעִנְיַן הַקְּרִיאָה אֵין מִ"לֹּא תִרְצַח" עַד "לֹא תַחְמֹד" אֶלָּא פָּסוּק אֶחָד בִּלְבַד, דְּהַיְנוּ שֶׁאָסוּר לְהַפְסִיק קְרִיאָתוֹ[נג] לְגַמְרֵי[נד] בְּתוֹךְ אֶמְצַע פָּסוּק זֶה אֲפִלּוּ כְּשֶׁקּוֹרֵא בְּיָחִיד[נה], שֶׁכָּל הַפְסָקוֹת הַפְּסוּקִים הֵם הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי, וְאָסוּר לְהַפְסִיק בְּמָקוֹם שֶׁלֹּא פָּסַק לָנוּ מֹשֶׁה מִסִּינַי[נו], וְכֵיוָן שֶׁאָסוּר לְהַפְסִיק הַקְּרִיאָה לְגַמְרֵי בְּאֶמְצַע ד' פָּרָשִׁיּוֹת קְטַנּוֹת הַלָּלוּ, אִם כֵּן גַּם כְּשֶׁקּוֹרְאִין בְּפַעַם אֶחָד – הֵם נִקְרָאִים בִּנְגִינָה הַמְחַבֶּרֶת אוֹתָן לַעֲשׂוֹת מִכֻּלָּן פָּסוּק אֶחָד, כְּמוֹ שֶׁהֵם בֶּאֱמֶת פָּסוּק אֶחָד, שֶׁאֵין לָנוּ בְּכָל הַתּוֹרָה פָּסוּק פָּחוֹת מִג' תֵּבוֹת[נז].

וְכֵן מֵ"אָנֹכִי" עַד "לֹא תִשָּׂא", וּמִ"זָּכוֹר" עַד "לֹא תִרְצַח", הֵן מֻפְסָקִים לְכַמָּה פְּסוּקִים לְעִנְיַן הַקְּרִיאָה, דְּהַיְנוּ לְעִנְיַן שֶׁהַיָּחִיד מֻתָּר לְהַפְסִיק קְרִיאָתוֹ לְגַמְרֵי[נח] בְּאֶמְצַע פָּרָשַׁת "אָנֹכִי" וְ"זָכוֹר", רַק שֶׁיִּהְיֶה בְּסוֹף פָּסוּק. וְאַף בְּצִבּוּר אֵין אִסּוּר לְהַפְסִיק שָׁם אֶלָּא מִשּׁוּם הַנִּכְנָסִין וְיוֹצְאִין, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קל"ח[נט], לְכָךְ הֵם נִקְרָאִים בִּנְגִינָה הַמַּפְסֶקֶת אוֹתָן לַעֲשׂוֹת מֵהֶן כַּמָּה פְּסוּקִים, כְּמוֹ שֶׁהֵן בֶּאֱמֶת כַּמָּה פְּסוּקִים לְעִנְיַן מִנְיַן הַפְּסוּקִים[ס].

וּמִכָּל מָקוֹם, בַּעֲצֶרֶת נוֹהֲגִין לִקְרוֹת בְּצִבּוּר בְּהָרִאשׁוֹן, לַעֲשׂוֹת מִכָּל דִּבּוּר פָּסוּק אֶחָד, לְפִי שֶׁבּוֹ בַּיּוֹם נִתְּנוּ עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת, לְכָךְ קוֹרִין אוֹתוֹ כְּמוֹ שֶׁנִּתְּנוּ כָּל דִּבּוּר בְּפָסוּק אֶחָד[סא].

וְיֵשׁ נוֹהֲגִין[סב] לִקְרוֹת בְּצִבּוּר בְּהָרִאשׁוֹן לְעוֹלָם, אַף בְּשַׁבָּת פָּרָשַׁת יִתְרוֹ וּבְשַׁבָּת פָּרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, רַק הַיָּחִיד הַקּוֹרֵא לְעַצְמוֹ – קוֹרֵא בַּשֵּׁנִי.

יב בְּיוֹם טוֹב שֵׁנִי קוֹרִין חֲמִשָּׁה גַּבְרֵי בְּפָרָשַׁת "כָּל הַבְּכוֹר"[סג], וְהַמַּפְטִיר קוֹרֵא בַּתּוֹרָה "וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים" כְּמוֹ בָּרִאשׁוֹן[סד], וּמַפְטִיר בַּנָּבִיא[סה] "תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק"[סו] עַד "לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹתָי"[סז]. וְיֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁמַּתְחִילִין מִן "וְה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ"[סח].

יג נוֹהֲגִין לִקְרוֹת מְגִלַּת רוּת בְּשָׁבוּעוֹת[סט] שֶׁהוּא זְמַן מַתַּן תּוֹרָה, כְּדֵי לִלְמֹד שֶׁלֹּא נִתְּנָה תּוֹרָה אֶלָּא עַל יְדֵי יִסּוּרִין וְעֹנִי[ע] כְּמוֹ שֶׁהָיָה לְרוּת כְּשֶׁנִּתְגַּיְּרָה. וְאֵין מְבָרְכִין כְּלוּם עַל קְרִיאַת מְגִלָּה זוֹ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ת"צ[עא].

יד וְנוֹהֲגִין לִשְׁטֹחַ עֲשָׂבִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת[עב] וּבַבָּתִּים[עג] בְּשָׁבוּעוֹת, זֵכֶר לְשִׂמְחַת מַתַּן תּוֹרָה[עד]. וְאַף בְּיוֹם טוֹב עַצְמוֹ מֻתָּר לְשָׁטְחָן אֲפִלּוּ אִם אֵינָן רְאוּיִין לְמַאֲכָל, וְאֵין בָּהֶם אִסּוּר מֻקְצֶה, כֵּיוָן שֶׁחָשַׁב עֲלֵיהֶן מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב לְשָׁטְחָן בְּיוֹם טוֹב[עה], עַיֵּן סִימָן ש"ח[עו].

וּמִכָּל מָקוֹם, אִם חָל שָׁבוּעוֹת אַחַר הַשַּׁבָּת – לֹא יִשְׁטְחֵם בְּשַׁבָּת[עז]. אַף שֶׁמֻּתָּר לְטַלְטְלָם, מִכָּל מָקוֹם כְּשֶׁשָּׁטְחָן בְּשַׁבָּת לְצֹרֶךְ יוֹם טוֹב – הֲרֵי זֶה כְּמוֹ מֵכִין מִשַּׁבָּת לְיוֹם טוֹב, וְאָסוּר לְהָכִין כְּלוּם מִשַּׁבָּת לְיוֹם טוֹב[עח] אֲפִלּוּ בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם סֶרֶךְ מְלָאכָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"ג[עט].

טו נוֹהֲגִין לְהַעֲמִיד אִילָנוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת וּבַבָּתִּים[פ], כְּדֵי לְהַזְכִּיר שֶׁבַּעֲצֶרֶת נִדּוֹנִין עַל פֵּרוֹת הָאִילָן[פא] וְיִתְפַּלְּלוּ עֲלֵיהֶם[פב].

טז נוֹהֲגִין בְּכָל הַמְּקוֹמוֹת לֶאֱכֹל מַאַכְלֵי חָלָב בְּיוֹם א' שֶׁל שָׁבוּעוֹת[פג], וּמִנְהַג אֲבוֹתֵינוּ תּוֹרָה הִיא[פד], כִּי הַרְבֵּה טְעָמִים נֶאֶמְרוּ עָלָיו[פה].

וּלְפִי שֶׁמִּצְוָה לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל יוֹם טוֹב כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקכ"ט[פו], לְפִיכָךְ צְרִיכִין לְהִזָּהֵר שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ לִידֵי אִסּוּר[פז] בָּשָׂר בְּחָלָב, וְיַעֲשׂוּ כַּכָּתוּב בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן פ"ח ופ"ט[פח].

וְהַנּוֹהֲגִים לֶאֱפוֹת לֶחֶם נִלּוֹשׁ בְּחָלָב אוֹ בְּחֶמְאָה – יִזָּהֲרוּ כְּשֶׁמַּסִּיקִין הַתַּנּוּר קֹדֶם הָאֲפִיָּה שֶׁיַּסִּיקוּהוּ יָפֶה[פט] בְּעִנְיַן שֶׁיִּהְיוּ נִצּוֹצוֹת נִתָּזִין מִמֶּנּוּ[צ], כְּדֵי לְהַפְלִיט מִמֶּנּוּ אֶת רֹטֶב שֶׁל בָּשָׂר שֶׁנִּשְׁפַּךְ עָלָיו לִפְעָמִים וְנִבְלַע בְּתוֹכוֹ (וְשֶׁיִּהְיוּ הַגֶּחָלִים מְהַלְּכִים עַל פְּנֵי כֻּלּוֹ, עַיֵּן סִימָן תס"א[צא]).

וְכֵן יִזָּהֲרוּ לִקַּח מַרְדֶּה חֲדָשָׁה[צב] לְהוֹצִיא בָּהּ לֶחֶם זֶה מִן הַתַּנּוּר. וְלֹא יוֹצִיאוּהוּ בְּמַרְדֶּה שֶׁמּוֹצִיאִין בָּהּ שְׁאָר כָּל הַלְּחָמִים שֶׁאֵינָן שֶׁל חָלָב, אֲפִלּוּ אִם רוֹצִים לְהָפְכָהּ עַל צִדָּהּ הַשֵּׁנִי[צג], לְפִי שֶׁעַכְשָׁו יְהֵא נִבְלָע בָּהּ טַעַם הֶחָלָב בְּכָל עָבְיָהּ[צד] כְּשֶׁיּוֹצִיאוּ בָּהּ לֶחֶם נִלּוֹשׁ בְּחָלָב, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁיֹּאפוּ לֶחֶם אַחֵר לְאָכְלוֹ עִם בָּשָׂר וְיוֹצִיאוּהוּ בְּמַרְדֶּה זוֹ – יְהֵא נִפְלָט מִמֶּנּוּ טַעַם הֶחָלָב וְיִבָּלַע בַּלֶּחֶם (כְּדֵי קְלִיפָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תנ"א[צה]).

וְאַף שֶׁאִם עָבַר וְעָשָׂה כֵּן מֻתָּר לֶאֱכֹל לֶחֶם הַהוּא עִם בָּשָׂר, לְפִי שֶׁהוּא נוֹתֵן טַעַם בַּר נוֹתֵן טַעַם שֶׁל הֶתֵּר, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן צ"ד[צו], מִכָּל מָקוֹם הֲרֵי לְכַתְּחִלָּה אָסוּר לַעֲשׂוֹת נוֹתֵן טַעַם בַּר נוֹתֵן טַעַם, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן צ"ה[צז].

(וְדִין הֶחָלָב שֶׁנֶּחֱלַב בְּיוֹם טוֹב – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"ה[צח] עַיֵּן שָׁם).

יז הַמְחַלֵּק עִשְׂבֵי בְּשָׂמִים לְהַצִּבּוּר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת – יִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְחַלֵּק לָהֶם מִ"בָּרוּךְ שֶׁאָמַר" עַד לְאַחַר שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה[צט], שֶׁקֹּדֶם "בָּרוּךְ שֶׁאָמַר" אוֹ לְאַחַר שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה יְכוֹלִין הֵן לְבָרֵךְ עַל הָרֵיחַ הַמַּגִּיעַ לָהֶם, אֲבָל מִ"בָּרוּךְ שֶׁאָמַר" עַד לְאַחַר שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה אָסוּר לְהַפְסִיק בְּדִבּוּר[ק] וְיֵהָנֶה מֵהָרֵיחַ בְּלֹא בְּרָכָה, שֶׁאֲפִלּוּ בֵּין פֶּרֶק לְפֶרֶק שֶׁמֻּתָּר לְהַפְסִיק אֲפִלּוּ בִּשְׁבִיל כְּבוֹד בָּשָׂר וָדָם[קא] - אַף עַל פִּי כֵן אָסוּר לְהַפְסִיק לְבָרֵךְ עַל הָרֵיחַ[קב], לְפִי שֶׁבְּרָכָה זוֹ אֵינָהּ חוֹבָה כְּלָל, שֶׁהֲרֵי אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ עַל הָרֵיחַ אֶלָּא כְּשֶׁמִּתְכַּוֵּן לְהָרִיחַ, אֲבָל אִם הָרֵיחַ מַגִּיעַ לוֹ מֵאֵלָיו וְהוּא אֵינוֹ מִתְכַּוֵּן אֵלָיו אַף שֶׁבְּעַל כָּרְחוֹ נֶהֱנָה מִמֶּנּוּ – אֵינוֹ מְבָרֵךְ עָלָיו כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רי"ז[קג], אִם כֵּן זֶה שֶׁעוֹמֵד בְּמָקוֹם שֶׁאָסוּר לְהַפְסִיק – לֹא יִתְכַּוֵּן לְהָרִיחַ וְלֹא יַפְסִיק לְבָרֵךְ עַל הָרֵיחַ.

יח אָסוּר לְהִתְעַנּוֹת תַּעֲנִית חֲלוֹם בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת[קד], לְפִי שֶׁהוּא יוֹם שֶׁנִּתְּנָה בּוֹ הַתּוֹרָה[קה], וְצָרִיךְ לֶאֱכֹל וְלִשְׂמֹחַ בּוֹ[קו], לְהַרְאוֹת שֶׁנֹּחַ וּמְקֻבָּל לְיִשְׂרָאֵל יוֹם שֶׁנִּתְּנָה בּוֹ הַתּוֹרָה[קז], לְפִיכָךְ אֵינוֹ דּוֹמֶה לִשְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת שֶׁמֻּתָּר לְהִתְעַנּוֹת בָּהֶם תַּעֲנִית חֲלוֹם כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רפ"ח[קח].

יט בְּמוֹצָאֵי חַג הַשָּׁבוּעוֹת אָסוּר לְהִתְעַנּוֹת[קט] מֵעִקַּר הַדִּין[קי], לְפִי שֶׁהָיָה "יוֹם טָבוּחַ"[קיא] בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם, דְּהַיְנוּ שֶׁבּוֹ בַּיּוֹם הָיוּ מַקְרִיבִין עוֹלוֹת רְאִיָּה שֶׁלֹּא הָיוּ יְכוֹלִין לְהַקְרִיב בְּיוֹם טוֹב עַצְמוֹ, לְפִי שֶׁאֵין בָּהֶם שׁוּם צֹרֶךְ אֹכֶל נֶפֶשׁ, וְאֵין מְחַלְּלִין יוֹם טוֹב בִּשְׁבִילָם, כֵּיוָן שֶׁאֶפְשָׁר לְהַקְרִיבָן אַחַר יוֹם טוֹב, שֶׁהָעֲצֶרֶת יֵשׁ לָהּ תַּשְׁלוּמִין כָּל שִׁבְעָה.

וְאַף עַל פִּי שֶׁזֶּה הוּא לְדִבְרֵי בֵּית שַׁמַּאי, אֲבָל לְדִבְרֵי בֵּית הִלֵּל מֻתָּר לְהַקְרִיבָן אַף בְּיוֹם טוֹב עַצְמוֹ[קיב], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁבְּדָבָר זֶה עָשׂוּ בֵּית הִלֵּל[קיג] כְּדִבְרֵיהֶם, וְהַרְבֵּה מִיִּשְׂרָאֵל נָהֲגוּ כְּמוֹתָם לְהַקְרִיבָן אַחַר יוֹם טוֹב, וְנַעֲשָׂה לָהֶם יוֹם זֶה שֶׁהוּא מוֹצָאֵי יוֹם טוֹב כְּמוֹ יוֹם טוֹב עַצְמוֹ לְהֵאָסֵר בּוֹ בְּהֶסְפֵּד[קיד] וְתַעֲנִית, אִם כֵּן אַף עַתָּה מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ – לֹא הֻתְּרָה הַהֶסְפֵּד וְהַתַּעֲנִית בּוֹ בַּיּוֹם.

אֲבָל בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁל פֶּסַח וְשֶׁל סֻכּוֹת לֹא הָיָה "יוֹם טָבוּחַ" אַף לְדִבְרֵי בֵּית שַׁמַּאי, שֶׁכָּל עוֹלוֹת רְאִיָּה הָיוּ נִקְרָבוֹת בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁהוּא חֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד[קטו], לְפִיכָךְ אֵין בָּהֶם אִסּוּר לְהִתְעַנּוֹת מֵעִקַּר הַדִּין אֶלָּא מֵחֲמַת מִנְהָג בְּעָלְמָא, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תכ"ט[קטז].

כ וְנוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁלֹּא לְהִתְעַנּוֹת[קיז] וְשֶׁלֹּא לוֹמַר תַּחֲנוּן[קיח] מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ[קיט] עַד ח' בּוֹ[קכ] וְעַד בִּכְלָל, דְּהַיְנוּ עַד אַחַר מוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הַנִּקְרָא "אִסְרוּ חַג"[קכא], לְפִי שֶׁמִּיָּד אַחַר רֹאשׁ חֹדֶשׁ הִתְחִיל מֹשֶׁה לְהִתְעַסֵּק עִמָּהֶם בְּעִנְיַן קַבָּלַת הַתּוֹרָה[קכב], שֶׁבַּשֵּׁנִי בַּשַּׁבָּת הָיָה רֹאשׁ חֹדֶשׁ[קכג], וּבַשְּׁלִישִׁי בַּשַּׁבָּת אָמַר לָהֶם: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹ'"[קכד], וּבָרְבִיעִי אָמַר לָהֶם מִצְוַת הַגְבָּלָה: "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וְגוֹ'"[קכה], וּבַחֲמִישִׁי אָמַר לָהֶם מִצְוַת פְּרִישָׁה, שֶׁיִּפְרְשׁוּ מִנְּשׁוֹתֵיהֶן "הַיּוֹם וּמָחָר", וְיִהְיוּ נְכוֹנִים "לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי"[קכו] שֶׁהוּא שַׁבָּת, שֶׁבּוֹ נִתְּנָה הַתּוֹרָה[קכז].

 

 

[ז] כדלעיל סימן תפט ס"ג.

[ט] כרבנן שבת פו, ב.

[י] רב שמעיה ר"ה ו, ב.

[יא] ריב"ש שם. פר"ח שם. ח"י שם. וראה אג"ק חי"ז ע' קנח, ולקו"ש ח"ג ע' 997-1000, בענין העובר את קו התאריך בימי הספירה. וראה שלחן המלך ח"ב ע' קלז-ט.

[יד] שבת שם: דכולי עלמא בשבת ניתנה תורה.

[טז] ט"ז ריש הסימן. ח"י סק"א בשם אחרונים.

[יט] מ"א ריש הסימן ד"ה בליל, בשם עמק הברכה ליקוטים חג השבועות ע' רסד, ומשאת בנימין חידושי דינים או"ח אות ד.

[כ] ראה לעיל סימן רסז ס"ג. וראה העו"ב תשצט ע' 47. רשימות שיעורים (פסחים) ע' ריא.

[כג] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה מ"א שם סק"ג.

[כד] זהר ח"ג שם. וראה שם ח"א ח, א. ומנהג חב"ד לומר "תיקון ליל שבועות" (ללא התפילות והבקשות) – ראה המלך במסיבו ח"א ע' קסט-קע. שם ע' שטו. אוצר מנהגי חב"ד חה"ש ע' רצה-ו. וראה עוד שם ע' רצז בקשר לאמירת התיקון בליל ב'.

[כו] סי"ג. וכ"ה בסידור סדר הנטילה. וראה בנסמן שם מנהג חב"ד.

[לא] טור ושו"ע ס"א.

[לג] כדלעיל שם ס"ה.

[לד] שמות יט, א. כדעת אחרים בברייתא מגילה לא, א. טור ושו"ע ס"א.

[מד] ראה רמב"ם הל' מגילה פ"ב ה"ז, לענין קריאת מגילה.

[מה] ראה לעיל סימן רפד סי"א.

[מח] לא הובא בסידור. וראה אוצר מנהגי חב"ד חה"ש ע' שה שאין נוהגין לאמרו.

[נא] בהבא להלן (סעי' ח-יא) - ראה חזקוני שמות כ, יד. שו"ת משאת בנימין סימן ו. מ"א ריש הסימן ד"ה כתב. אליה רבה סימן קמב סק"א. שערי תפלה (ע' שכח). העו"ב תתלח ע' 109. אנציקלופדיה תלמודית ח"כ ע' תרו-ז.

[נד] כלומר שאינו מסיים קריאתו, אבל בשהיה בלבד - ראה סוכה לט, רע"א: אסוקי מילתא לית לן בה. תוס' שם לח, ב ד"ה אמר. וראה אנציקלופידה תלמודית שם ע' תרטו.

[נה] משמעות הגמרא תענית ומגילה שם, ממעשה דרבי חנינא.

[נט] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"א.

[סב] מ"א שם, בשם אור תורה שתי ידות יא, ב; והכותב בעין יעקב בירושלמי שקלים פ"ו אות ל.

[סח] שם ב, כ. טור ושו"ע שם. וכ"ה מנהג חב"ד.

[עט] סעיף ג. וראה גם לעיל סימן תנה סי"א.

[צ] כדלעיל סימן תסא ס"א, וש"נ. וראה לעיל סימן תנא סי"ג בהגהה.

[צא] שם, וש"נ. וראה מ"א שם סק"ד.

[צד] מ"א שם. דאין אנו בקיאים בין כחוש לשמן (כדלעיל סימן תמז ס"ז וש"נ), ואוסר החלב את כולו.

[צו]סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה רמ"א שם ס"ה. פסקי אדה"ז ע' 167.

[צז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה רמ"א שם ס"ב. פסקי אדה"ז שם. שערי יו"ד ע' שיז. העו"ב תרנה ע' 25.

[ק] כדלעיל סימן נא ס"ד.

[קא] כדלעיל שם ס"ה.

[קג] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה ט"ז שם סק"א וסק"ד. וראה גם סדר ברה"נ פי"א ה"ג וה"י.

[קד] שו"ת הרשב"א ח"ד סימן רסב (הובא לעיל סימן רמט קו"א ס"ק ה), דמר בריה דרבינא פסחים סח, ב (דבכולא שתא יתיב בתעניתא בר מעצרתא ופוריא ומעלי יומא דכפורי) דבתענית חלום איירי. ח"י סק"ח, בשם מהרי"ל הל' יו"ט (ע' קפה, לענין יו"ט). וראה לקמן סימן תרד סוף ס"א (ערב יוה"כ). לעיל סימן רפח סוף ס"ג (פורים).

[קט] אגור סימן תרסה בשם ה"ר ישעיה (תוס' רי"ד חגיגה יח, א ד"ה לא. פסקי רי"ד שם). ר"י בן חביב בספר עין יעקב בפרק ב דחגיגה (הכותב אות טז). שו"ע ס"ג.

[קי] ראה גם לעיל סימן תכט סי"ח. וראה לקו"ש ח"ד ע' 1030 הערה 26 שכן הוא גם במוצאי חג השבועות בחו"ל. וראה לקמן ס"כ.

[קיג] בקונטרס השלחן הגיה: ב"ש. וראה לקו"ש חכ"ח ע' 26 הערה 26: אבל דוחק להגיה כן בשו"ע מאחר שכ"ה בכל הדפוסים שתח"י.

[קיז] מ"א סק"ד. וראה גם לעיל סימן רפח ס"ג.

[קיט] בר"ח האיסור להתענות הוא מן הדין, וראה לקו"ש חי"ח ע' 19 הערה 15.

[קכ] בסידור (לפני ובא לציון): מנהג ספרד דאין אומרים תחנון עד י"ב בו ועד בכלל ... כי החג יש לו תשלומין כל שבעה, וש"נ. וראה לקו"ש חכ"ח ע' 76 הערה 2.

[קכא] כדלעיל סימן תכט סי"ז. וראה לעיל סי"ט שהוא יום טבוח ואסור להתענות בו מן הדין. וראה לקו"ש חל"ח ע' 4 הערה 31.

[קכו] שם יט, י-יא (באמירת ה' למשה) וראה שם יט, טו (באמירת משה לעם). רש"י שם.




הוסף תגובה