הלכות קריאת שמע

סימן פ

כ חשון התשעו |

פ. מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁמֵר מֵהָפִיחַ וּבוֹ ג' סְעִיפִים:

א מִי שֶׁמִּתְיַלֵּד לוֹ רוּחַ בְּבִטְנוֹ[1] וּמוֹצִיא רוּחוֹת בַּבֹּקֶר וּבָרִי לוֹ[2] שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲמֹד עַל עַצְמוֹ מִלְּהָפִיחַ עַד שֶׁיִּגְמֹר כָּל תְּפִלַּת י"ח[3] – מוּטָב[4] שֶׁיַּעֲבֹר זְמַן הַתְּפִלָּה מִמַּה שֶּׁיִּתְפַּלֵּל בְּלֹא גּוּף נָקִי[5], שֶׁהַתְּפִלָּה יֵשׁ לָהּ תַּשְׁלוּמִין, שֶׁאִם נֶאֱנַס וְלֹא הִתְפַּלֵּל שַׁחֲרִית – מִתְפַּלֵּל מִנְחָה שְׁתַּיִם[6], וְזֶה גַּם כֵּן אָנוּס הוּא, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהִתְפַּלֵּל י"ח בְּלֹא גּוּף נָקִי, שֶׁגְּנַאי גָּדוֹל הוּא לְהָפִיחַ כְּשֶׁעוֹמֵד לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וּמִדַּבֵּר עִמּוֹ, וּכְדַי בִּזָּיוֹן וָקָצֶף[7], שֶׁהֲרֵי הִצְרִיכוּ לְהַרְחִיק ד' אַמּוֹת כְּשֶׁמְּבַקֵּשׁ לְהָפִיחַ בַּתְּפִלָּה וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲמֹד עַל עַצְמוֹ[8], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ק"ג[9].

ב וְכֵיוָן (א[10]) שֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל תְּפִלַּת י"ח שֶׁל שַׁחֲרִית – לֹא יֹאמַר גַּם כֵּן פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה, אֶלָּא אִם כֵּן יֹאמַר בְּלֹא בִּרְכוֹתֶיהָ כְּקוֹרֵא בַּתּוֹרָה, שֶׁהֵם נִתְקְנוּ בִּבְרָכָה כְּדֵי לְסַדֵּר שְׁבָחָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קֹדֶם הַתְּפִלָּה[11], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן נ"א[12] נ"ב[13].

ג אֲבָל (ב[14]) קְרִיאַת שְׁמַע וּבִרְכוֹתֶיהָ – צָרִיךְ לוֹמַר בִּזְמַנָּן אֲפִלּוּ בְּלֹא גּוּף נָקִי, שֶׁאֵינוֹ נִקְרָא מְדַבֵּר עִם הַמֶּלֶךְ אֶלָּא כְּשֶׁעוֹמֵד לְפָנָיו בִּתְפִלַּת י"ח, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ע"ד[15].

וְאַף שֶׁיִּקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע בְּלֹא תְּפִלִּין, שֶׁהַתְּפִלִּין צְרִיכִין גּוּף נָקִי[16] - לֹא יַמְתִּין וְיַעֲבֹר זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע כְּדֵי לִקְרוֹתָהּ בִּתְפִלִּין, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ס"ו[17].

וְאִם יֵרָאֶה לוֹ שֶׁיּוּכַל לַעֲמֹד עַל עַצְמוֹ בִּשְׁעַת קְרִיאַת שְׁמַע – יָנִיחַ תְּפִלִּין בֵּין אַהֲבָה לִקְרִיאַת שְׁמַע[18] וִיבָרֵךְ עֲלֵיהֶן[19], וְאַחַר כָּךְ יַחְלְצֵם מִיָּד. אֲבָל הַטַּלִּית יָכוֹל לִלְבֹּשׁ וּלְבָרֵךְ קֹדֶם שֶׁיַּתְחִיל הַבְּרָכוֹת[20], שֶׁאֵין צָרִיךְ גּוּף נָקִי לַצִּיצִית.

 

[1] סובל מגזים בבטן.

[2] ברור לו.

[3] שלא יוכל להתאפק מלהפיח במשך כל תפלת שמו"ע.

[4] משמעות הלשון שאין זה איסור גמור הדין (ראה קו"א סק"ב).

[5] דהיינו תוך כדי שהוא מפיח בתפלתו.

[6] כדלקמן סי' קח סעיף א.

[7] ע"פ אסתר א, יח.

[8] זהו כשכבר נעמד בתפלה, אבל כשברור לו לפני התפלה שלא יוכל להתאפק במשך כל התפלה, אזי אסור לו לעמוד לכתחילה להתפלל.

[9] סעיף ב.

[10] קו"א סק"א – ראה לקמן בהוספות.

[11] משא"כ אם קורא אותם שלא בשביל לסדר שבחו של מקום לפני התפלה, לא תקנו להם שום ברכה.

[12] סעיף א (שנתקנו כדי לסדר שבחיו של מקום לפני התפלה). ס"ד (שתקנו לברך לפניהם ולאחריהם).

[13] ראה שם ס"א שמביא מחלוקת במי שדלג פסוקי דזמרה לפני התפלה בשביל להתפלל בצבור תפלת י"ח, ואחר התפלה קורא פסוקי דזמרה, אם יכול לקרוא בברכה: "יש אומרים שצריך לקרות כל הפסוקי דזמרה עם הברכות שלפניהם ולאחריהם, ויש אומרים שאין צריך כל עיקר, לפי שלא נתקנו אלא קודם התפלה, לפיכך אין לו לברך כלל לא לפניהם ולא לאחריהם, אלא אם רוצה לקרותם בלא ברכה יפה הוא עושה", ומסיים: "ולענין הלכה יש לו לקרותם אחר התפלה כדי לחוש לסברא הראשונה, אבל לא יברך לא ברוך שאמר ולא ישתבח, שספק ברכות להקל". ומה שכאן השמיטו – ראה קו"א סק"א.

[14] קו"א סק"ב – ראה לקמן בהוספות.

[15] סעיף ז.

[16] כדלעיל סי' לז סעיף ב (שלא יפיח בהן). וראה סי' לח סעיף א: "וכיצד יעשה מי שאינו יכול להשמר את עצמו מהפיח בשעת התפלה – יתבאר בסי' פ".

[17] סעיף יא.

[18] לאחרי ברכת "אהבת עולם" לפני קריאת שמע.

[19] שזה נקרא בין הפרקים, ומותר לברך שם על התפילין, כדלעיל סי' סו ס"ג.

[20] ברכות ק"ש.




הוסף תגובה