סימן עב
כ חשון התשעו |
עב. דִּין נוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה וְהַמְנַחֲמִים וְהַמְלַוִּין וּבוֹ ה' סְעִיפִים:
א נוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה וְחִלּוּפֵיהֶם[1] וְחִלּוּפֵי חִלּוּפֵיהֶם[2], בֵּין אוֹתָם שֶׁלִּפְנֵי הַמִּטָּה[3], בֵּין אוֹתָם שֶׁלְּאַחֲרֶיהָ[4], מֵאַחַר שֶׁיֵּשׁ לַמִּטָּה צֹרֶךְ בָּהֶם לָשֵׂאת אוֹתָהּ, כְּגוֹן בְּעִיר שֶׁיֵּשׁ בָּהּ חֲבוּרָה הַמְזֻמֶּנֶת לְכָךְ, וְכָל בְּנֵי הַחֲבוּרָה מַחֲלִיפִין לָשֵׂאת, לְפִי שֶׁכֻּלָּם חֲפֵצִים לִזְכּוֹת בּוֹ – כֻּלָּם פְּטוּרִים מִקְּרִיאַת שְׁמַע (לְפִי שֶׁהֵם טְרוּדִים טִרְדַּת מִצְוָה[5]).
אֲבָל שְׁאָר הַמְלַוִּין אֶת הַמֵּת שֶׁאֵין לַמִּטָּה צֹרֶךְ בָּהֶן – חַיָּבִים בִּקְרִיאַת שְׁמַע (וְאַף עַל פִּי שֶׁהַלְוָיַת הַמֵּת הוּא בִּכְלַל גְּמִילוּת חֲסָדִים[6], וּגְמִילוּת חֲסָדִים הוּא מִן הַתּוֹרָה[7], מִכָּל מָקוֹם הֵם אֵינָן טְרוּדִים כְּלָל, וִיכוֹלִין לִקְרוֹת פָּסוּק רִאשׁוֹן בְּכַוָּנָה וּבַעֲמִידָה[8], וְהַשְּׁאָר[9] כְּשֶׁהֵם מְהַלְּכִין[10]), אֲבָל פְּטוּרִים מֵהַתְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ק"ו[11].
ב אֵין מוֹצִיאִין אֶת הַמֵּת סָמוּךְ לְהַתְחָלַת זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע[12] בְּעִנְיָן שֶׁאֵין שְׁהוּת לְהוֹצִיאוֹ וּלְקָבְרוֹ קֹדֶם שֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע[13], שֶׁמָּא יִתְעַכְּבוּ בִּקְבוּרָתוֹ עַד שֶׁיַּעֲבֹר זְמַנָּהּ[14]. וְאִם הִתְחִילוּ לְהוֹצִיאוֹ (אֲפִלּוּ לְאַחַר שֶׁהִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע) – אֵין מַפְסִיקִין כְּדֵי לִקְרוֹת[15] אֶלָּא אוֹתָם שֶׁאֵין לַמִּטָּה צֹרֶךְ בָּהֶם בִּלְבַד[16].
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּקְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית, אֲבָל סָמוּךְ לִזְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל עַרְבִית – מֻתָּר לְהוֹצִיאוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שְׁהוּת לְקָבְרוֹ קֹדֶם זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע[17], לְפִי שֶׁאִם לֹא יִקְבְּרֶנּוּ הַיּוֹם[18] – יַעֲבֹר עַל "לֹא תָלִין"[19].
(וְאַף אִם יוּכַל בַּלַּיְלָה לְקָבְרוֹ – יַעֲבֹר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה "כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא"[20], אִם לֹא יִקְבְּרֶנּוּ קֹדֶם שְׁקִיעַת הַחַמָּה[21]).
וּמִכָּל מָקוֹם, אִם הוּא מִפְּלַג הַמִּנְחָה וּלְמַעְלָה, שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[22] שֶׁהוּא זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רל"ה[23] - טוֹב לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם וְלִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע תְּחִלָּה וּלְקָבְרוֹ אַחַר כָּךְ (כֵּיוָן שֶׁרֹב הָעוֹלָם נוֹהֲגִים כִּסְבָרָא זוֹ[24], אַף עַל פִּי שֶׁהָעִקָּר כְּדִבְרֵי הַחוֹלְקִים[25], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר שָׁם[26]).
ג הָעָם הָעוֹסְקִים בְּהֶסְפֵּד, בִּזְמַן שֶּׁהַמֵּת מֻטָּל לִפְנֵיהֶם – נִשְׁמָטִין אֶחָד אֶחָד וְקוֹרִין וּמִתְפַּלְּלִין, שֶׁאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּקְרְאוּ כֻּלָּם כָּאן אֵצֶל הַמֵּת, מִשּׁוּם "לֹעֵג לָרָשׁ"[27].
אֵין הַמֵּת מֻטָּל לִפְנֵיהֶם אֶלָּא בְּבַיִת אַחֵר – הֵם קוֹרְאִין וּמִתְפַּלְּלִין, וְהָאוֹנֵן יוֹשֵׁב וְדוֹמֵם וְאֵין עוֹנֶה אַחֲרֵיהֶם כְּלוּם, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ע"א[28].
ד קָבְרוּ אֶת הַמֵּת וְחָזְרוּ הָאֲבֵלִים לְקַבֵּל תַּנְחוּמִין, וְכָל הָעָם הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם מִמְּקוֹם הַקֶּבֶר לַמָּקוֹם שֶׁעוֹמְדִים שָׁם הָאֲבֵלִים לַעֲשׂוֹת שׁוּרָה לְקַבֵּל תַּנְחוּמִין[29], אִם יְכוֹלִים הָעָם לְהַתְחִיל וְלִגְמֹר אֲפִלּוּ פֶּרֶק אֶחָד[30] וַאֲפִלּוּ פָּסוּק אֶחָד[31] עַד שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ[32] לַשּׁוּרָה – יַתְחִילוּ וְיִקְרְאוּ כָּל מַה שֶּׁיּוּכְלוּ, וְאִם לָאו – לֹא יַתְחִילוּ, אִם יֵשׁ שְׁהוּת לִקְרֹא אַחַר כָּךְ.
אֲבָל אִם יַעֲבֹר זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע – יִקְרְאוּ קְרִיאַת שְׁמַע תְּחִלָּה, כֵּיוָן שֶׁעֲדַיִן לֹא הִתְחִילוּ בְּמִצְוַת תַּנְחוּמִין.
ה הָעוֹמְדִים בַּשּׁוּרָה לְנַחֲמוֹ – הַפְּנִימִיִּם הָרוֹאִים פְּנֵי הָאָבֵל פְּטוּרִים[33], וְהַחִיצוֹנִים[34] שֶׁאֵינָן רוֹאִים פְּנֵי הָאָבֵל חַיָּבִים[35].
[1] מחליפיהם.
[2] מחליפי מחליפיהם.
[3] שיתעסקו בו כשתגיע המטה אצלם (רש"י ברכות יז, ב).
[4] שנשאוהו כבר (רש"י שם), ועתידים שוב לישא את המטה.
[5] כלומר, אע"פ שהמחליפים אינם נושאים את המטה כעת, אך כיון שהם עתידים לישא, הרי הם נקראים טרודים במצוה, ופטורים משאר מצות. וראה גם לקמן סי' תרמ סי"ח: שכל ש"הוא טרוד במחשבת המצוה ובתיקוניה – הרי זה נקרא עוסק במצוה". וראה לעיל סי' ע ס"ג גבי חתן ובביאור שם.
[6] ראה רמב"ם הל' אבל פי"ד ה"א.
[7] כדאמרינן (ב"ק ק, א) והודעת להם את הדרך – זו גמילות חסדים (תוס' יו"ט ברכות פ"ג מ"ב). וראה רמב"ם שם שגמילות חסדים "הן בכלל ואהבת לרעך כמוך, כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים – עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות".
[8] ראה גם לקמן סי' קו ס"א: "קריאת שמע עיקר כוונתה ועמידתה אינה אלא בפסוק ראשון, ובקל יוכל לעמוד ולכוין".
[9] שאר ג' פרשיות.
[10] ויש להוסיף ביאור בזה על פי המבואר לעיל סי' לח סוס"ז: "לא אמרו שכל העוסק במצוה פטור מן המצוה, אלא כשצריך לטרוח טירחא בעשיה האחרת טורח אחר, אבל לא כשטורח אחד לשתיהן, וכדרכו במצוה הראשונה יכול לצאת ידי שתיהן".
[11] סעיף א: "הואיל והיא מדברי סופרים, ועוד שהיא בעמידה ואין יכולין לשהות כל כך".
[12] הכוונה להתחלת זמן דרבנן המובא לעיל סי' נח ס"ב: "שיראה את חברו בריחוק ד' אמות ויכירנו" (ראה רבנו יונה ברכות יא, ב).
[13] כלומר, שיעור "סמוך" האמור כאן אינו חצי שעה ככל שאר "סמוך", אלא הוא שיעור זמן פחות משיעור הזמן של הוצאת המת לקבורה עד לסיום קבורתו (רבנו יונה שם). וראה לעיל סי' לח ס"ז בענין העוסקים ב"מלאכת שמים" (כותבי סת"ם וכיו"ב): "שלכתחילה אסורים להתחיל משהגיע סמוך לזמן קריאת שמע, עיין סי' עב". ומשמע לכאורה שהכוונה לזמן של חצי שעה, אך אפשר שגם שם הכוונה לזמן שיכולים לסיים מלאכתם עד זמן ק"ש. וצ"ע.
[14] ומשום חשש זה הצריכו לסיים הקבורה עד תחילת זמנה. וראה לקמן סי' רמח קו"א סק"א.
[15] וראה לקמן סי' תמג ס"ה שמה שכתוב כאן "שאם התחילו בהוצאת המת אין מפסיקין אפילו לק"ש – היינו שאין מפסיקין באמצע הליכה לבית הקברות, וכן אם הביאוהו לבית הקברות והקבר מוכן צריך לקוברו מיד, אבל כשעדיין לא הכינו הקבר או שאר כל צרכי קבורה – מותר [להפסיק] בין הבאת המת לבית הקברות להכנת הקבר ושאר צרכי קבורה, שכל אחד ואחד הוא דבר בפני עצמו, ואין זו הפסקה באמצע עסק המצוה".
[16] וכדלעיל ס"א.
[17] ואף שזמן ק"ש בלילה נמשך כל הלילה (ואם כן לכאורה אין חשש שיעבור זמן ק"ש גם אם יתעכבו בקבורה זמן רב), יש לומר שהחשש הוא שאם לא יקראו בתחילת זמנה ישכחו לקרוא אח"כ לגמרי.
[18] ובלילה לא יוכל לקברו.
[19] דברים כא, כג.
[20] דברים שם.
[21] ראה גם לקמן סי' תצה קו"א סק"ג: "דמצוה לקברו קודם שקיעת החמה, כדכתיב כי קבור תקברנו ביום ההוא (והלילה הוא מיום שלאחריו), ומפסוק זה ילפינן קבורה לכל המתים בסנהדרין .. דמצוה לקברו בו ביום, אלא שאין עובר עליו בלא תעשה עד שילינו". וראה גם לקמן סי' תקכו ס"א.
[22] ר"ת ור"י בתוס' ריש ברכות.
[23] סי' זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שם מ"א ס"ק ב. וראה גם לקמן סי' תפט סוסי"ב: "מנהג העולם לקרות קריאת שמע של ערבית מפלג המנחה ואילך, לפי שסומכין על האומרים שמפלג המנחה ואילך כשם שהוא כלילה לענין תפלת ערבית לרבי יהודה, כך הוא כלילה לענין קריאת שמע של ערבית".
[24] כדלעיל סי' עא ס"ב. לקמן שם.
[25] רא"ש ריש ברכות.
[26] ראה שו"ע שם ס"א. וראה גם לקמן סי' תפט שם: "שהעיקר כהאומרים שמפלג המנחה אינו חשוב כלילה אפילו לרבי יהודה אלא לענין תפלה בלבד, אבל לא לענין שאר דברים שמצותם בלילה".
[27] כדלעיל סי' עא ס"ו.
[28] סעיף א.
[29] כלומר, לאחרי הקבורה האבלים עומדים במקום מסוים, ושם באים הצבור ועושים שורה סביב האבלים ומנחמים אותם.
[30] כלומר, פרשה אחת ("שמע .. ואהבת וגו'"). ראה לעיל סי' סו ס"ז שבין פרשה ראשונה לשניה נקרא "בין הפרקים".
[31] פסוק "שמע ישראל". וצריך לומר שאין הכוונה שיאמרו אותו בהליכה, שהרי פסוק "שמע ישראל" צריך לומר בעמידה ולא בהליכה (כמבואר לעיל סי' סג ס"ד, וכפי שהקשה המשנה ברורה בביאור הלכה), אלא נראה לפרש שזהו השיעור לענין עצם החיוב להתחיל קריאת שמע, שאם במרחק ההליכה בינם לבין השורה יש שיעור זמן שניתן לקרוא בו את הפסוק "שמע ישראל", אזי יש עליהם חיוב להתחיל לקרוא ק"ש, אבל למעשה צריכים לקרוא את הפסוק הזה בעמידה ולא בהליכה.
[32] העם.
[33] כיון שהם עסוקים במצות ניחום אבלים, והעוסק מצוה פטור מן המצוה.
[34] שעומדים בשורה החיצונית, והשורה הפנימית מסתירה מהם לראות את פני האבל.
[35] כיון שאינם עסוקים אז במצות ניחום אבלים.