אורח חיים חלק ג

סימן תרמ

ו אב התשעה |

תרמ מִי הֵם הַפְּטוּרִים מִיְשִׁיבַת סֻכָּה וּבוֹ כ"ב סְעִיפִים:

א נָשִׁים וַעֲבָדִים פְּטוּרִים מִן הַסֻּכָּה[א], מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא[ב]. אֲבָל מִי שֶׁחֶצְיוֹ עֶבֶד וְחֶצְיוֹ בֶּן חוֹרִין – חַיָּב בְּסֻכָּה[ג], מֵחֲמַת צַד חֵרוּת שֶׁבּוֹ[ד]:

ב טֻמְטוּם וְאַנְדְּרוֹגִינוֹס – חַיָּבִים בְּסֻכָּה מִסָּפֵק[ה] שֶׁמָּא הוּא זָכָר[ו], אֲבָל אֵינָם צְרִיכִים לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה"[ז], שֶׁכָּל סְפֵק בְּרָכוֹת לְהָקֵל[ח], אֲבָל אִם יִרְצוּ לְבָרֵךְ – הָרְשׁוּת בְּיָדָם[ט] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"ז[י], עַיֵּן שָׁם.

וַאֲפִלּוּ נְקֵבוֹת וַדָּאוֹת אִם יִרְצוּ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה וּלְבָרֵךְ – הָרְשׁוּת בְּיָדָם[יא]. אֲבָל מִי שֶׁכְּבָר בֵּרַךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה" – לֹא יַחֲזֹר וִיבָרֵךְ כְּדֵי לְהוֹצִיא אֶת הַנָּשִׁים[יב], כֵּיוָן שֶׁאֵין הַנָּשִׁים חַיָּבוֹת בִּבְרָכָה זוֹ – הֲרֵי זוֹ בְּרָכָה לְבַטָּלָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ט[יג], עַיֵּן שָׁם:

ג אַף עַל פִּי שֶׁהַקְּטַנִּים פְּטוּרִים מִן הַסֻּכָּה[יד] מִן הַתּוֹרָה עַד שֶׁיִּהְיוּ בְּנֵי י"ג שָׁנִים, מִכָּל מָקוֹם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[טו] כָּל קָטָן שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לְאִמּוֹ[טז], דְּהַיְנוּ בֶּן שֵׁשׁ שָׁנִים[יז] שְׁלֵמוֹת[יח], וְאִם הַקָּטָן חָכָם[יט] וְחָרִיף[כ] בְּעִנְיָן שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לְאִמּוֹ אֲפִלּוּ כְּשֶׁהוּא בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים שְׁלֵמוֹת – חַיָּב בְּסֻכָּה כְּדֵי לְחַנְּכוֹ בְּמִצְוֹת. אֲבָל כְּשֶׁעֲדַיִן הוּא צָרִיךְ לְאִמּוֹ, כְּשֵׁם שֶׁאִמּוֹ פְּטוּרָה – כָּךְ הוּא פָּטוּר אֲפִלּוּ מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, כֵּיוָן שֶׁהוּא צָרִיךְ לָהּ[כא]:

ד אַף עַל פִּי שֶׁהַקָּטָן שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לְאִמּוֹ חַיָּב בְּסֻכָּה, מִכָּל מָקוֹם אִם הוּא אוֹכֵל וְיָשֵׁן חוּץ לַסֻּכָּה – אֵין צְרִיכִין לִמְחוֹת בְּיָדוֹ וְלִגְעֹר בּוֹ כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן שמ"ג[כב]. אֲבָל אָבִיו חַיָּב לִגְעֹר בּוֹ וְלִמְחוֹת בְּיָדוֹ וּלְהַכְנִיסוֹ לְתוֹךְ הַסֻּכָּה, כְּדֵי לְחַנְּכוֹ בְּמִצְוֹת[כג]. אֲבָל אִמּוֹ אֵינָהּ חַיֶּבֶת לְחַנְּכוֹ בְּמִצְוֹת[כד], וַהֲרֵי הִיא אֶצְלוֹ כִּשְׁאָר כָּל אָדָם[כה]. וּמֻתָּר לָהּ לִתֵּן לְפָנָיו לֶאֱכֹל חוּץ לַסֻּכָּה, אַף עַל פִּי שֶׁיּוֹדַעַת שֶׁבְּוַדַּאי לֹא יִכְנֹס לַסֻּכָּה לֶאֱכֹל אֶלָּא יֹאכַל בְּמָקוֹם שֶׁנָּתְנָה לְפָנָיו – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁאֵינָהּ אוֹמֶרֶת לוֹ שֶׁיֹּאכַל חוּץ לַסֻּכָּה[כו]:

ה לֹא חִיְּבָה תּוֹרָה לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה אֶלָּא כְּדֶרֶךְ שֶׁאָדָם דָּר בְּבֵיתוֹ כָּל הַשָּׁנָה, לְפִיכָךְ[כז] מִי שֶׁהוּא מִצְטַעֵר[כח] בִּישִׁיבַת הַסֻּכָּה וּכְשֶׁיֵּצֵא מִמֶּנָּה יִנָּצֵל מִן הַצַּעַר[כט] – פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה, שֶׁאַף בְּכָל הַשָּׁנָה אֵין אָדָם דָּר בְּמָקוֹם שֶׁהוּא מִצְטַעֵר. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּשְׁאָר סְעוּדוֹת הַחַג, אֲבָל בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה אַף הַמִּצְטַעֵר חַיָּב לֶאֱכֹל כַּזַּיִת בַּסֻּכָּה[ל] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ט[לא]:

ו אֵיזֶהוּ מִצְטַעֵר[לב]? זֶה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱכֹל[לג] אוֹ לִישֹׁן[לד] בַּסֻּכָּה מִפְּנֵי הָרוּחַ שֶׁמְּצַעֲרוֹ, אוֹ מִפְּנֵי הַזְּבוּבִים וְהַפַּרְעוֹשִׁים[לה] וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, אוֹ מִפְּנֵי רֵיחַ רַע[לו] שֶׁמְּרִיחִין בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה, וּכְשֶׁיֵּצֵא מִמֶּנָּה יִנָּצֵל מִכָּל אֵלּוּ[לז].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁנּוֹלַד לוֹ הַצַּעַר בְּמִקְרֶה אַחַר שֶׁעָשָׂה שָׁם הַסֻּכָּה, אֲבָל אִם עָשָׂה סֻכָּה בְּמָקוֹם שֶׁיָּדוּעַ לוֹ שֶׁיִּצְטַעֵר אַחַר כָּךְ בָּהּ[לח], כְּגוֹן שֶׁעָשָׂה בְּמָקוֹם שֶׁהָרוּחַ מְצוּיָה וְשׁוֹלֶטֶת שָׁם[לט], וַאֲפִלּוּ עָשָׂה בְּמָקוֹם שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ צַעַר בַּאֲכִילָה אֶלָּא שֶׁיִּהְיֶה לוֹ צַעַר בַּשֵּׁנָה[מ], כְּגוֹן שֶׁעָשָׂה בָּרְחוֹב[מא] שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִישֹׁן שָׁם בְּנַחַת מֵחֲמַת מוֹרָא הַגַּנָּבִים וְהַלִּסְטִים – הֲרֵי סֻכָּה זוֹ פְּסוּלָה, וְאֵינוֹ יוֹצֵא בָּהּ אֲפִלּוּ בַּאֲכִילָה אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ צַעַר כְּלָל בָּהּ, לְפִי שֶׁכָּל סֻכָּה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וּלְטַיֵּל וְלִישֹׁן בָּהּ בְּנַחַת בְּלֹא שׁוּם צַעַר – אֵינָהּ נִקְרֵאת דִּירָה כְּלָל, לְפִי שֶׁאֵינוֹ דּוֹמֶה לְבֵיתוֹ שֶׁיָּכוֹל לַעֲשׂוֹת שָׁם כָּל צָרְכּוֹ בְּנַחַת[מב].

אֲבָל מִי שֶׁעָשָׂה סֻכָּה בָּרְחוֹב וְאֵינוֹ מִתְיָרֵא בְּנַפְשׁוֹ לִישֹׁן שָׁם בַּלַּיְלָה, אַף עַל פִּי שֶׁמִּתְיָרֵא שֶׁלֹּא יִגְנְבוּ כְּלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ שֶׁבַּסֻּכָּה – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה, שֶׁהֲרֵי הִיא רְאוּיָה לוֹ לְדִירָה כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מִתְיָרֵא לִישֹׁן בָּהּ, וּכְלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ יָכוֹל לְהַכְנִיסָן בַּלַּיְלָה לְתוֹךְ הַבַּיִת[מג].

וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה אֵין לַעֲשׂוֹת סֻכָּה בָּרְחוֹב כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ז[מד], עַיֵּן שָׁם:

ז מִי שֶׁעָשָׂה סֻכָּה קְטַנָּה בְּעִנְיָן שֶׁמִּצְטַעֵר בָּהּ בַּשֵּׁנָה שֶׁלֹּא יוּכַל לִפְשֹׁט בָּהּ יָדָיו וְרַגְלָיו[מה] – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה[מו], וְחַיָּב לִישֹׁן בָּהּ וְלִכְפֹּף יָדָיו וְרַגְלָיו[מז], לְפִי שֶׁאֵין חָשׁוּב צַעַר, שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הָאָדָם שֶׁלִּפְעָמִים יָשֵׁן בִּכְפִיפַת גּוּפוֹ וְאֵיבָרָיו[מח].

הַמִּצְטַעֵר אֵין פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה אֶלָּא הוּא בְּעַצְמוֹ, אֲבָל מְשַׁמְּשָׁיו חַיָּבִים בְּסֻכָּה[מט], דְּהַיְנוּ שֶׁאִם הֵם רוֹצִים לֶאֱכֹל אוֹ לִישֹׁן – חַיָּבִים לִכְנֹס לְתוֹךְ הַסֻּכָּה.

אֲבָל מִי שֶׁהוּא חוֹלֶה[נ] אֲפִלּוּ אֵין בּוֹ סַכָּנָה, אֲפִלּוּ אֵין לוֹ אֶלָּא מֵחוֹשׁ בְּרֹאשׁוֹ אוֹ בְּעֵינָיו[נא] וִישִׁיבַת הַסֻּכָּה קָשָׁה לוֹ[נב] – גַּם מְשַׁמְּשָׁיו פְּטוּרִין מִן הַסֻּכָּה, לְפִי שֶׁהֵן עוֹסְקִין בְּמִצְוָה, וְכָל הָעוֹסֵק בְּמִצְוָה – פָּטוּר מִמִּצְוָה אַחֶרֶת[נג], לְפִיכָךְ אֵינָן פְּטוּרִין אֶלָּא בְּשָׁעָה שֶׁהֵם מְשַׁמְּשִׁים אוֹתָן[נד], שֶׁאָז הֵן עוֹסְקִין בְּמִצְוָה:

ח מִי שֶׁמַּקִּיז דָּם – חַיָּב בַּסֻּכָּה[נה], שֶׁאֵינוֹ מִצְטַעֵר כְּלָל, וְאַדְּרַבָּה הוּא שָׂמֵחַ וּמַרְבֶּה בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה[נו]. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁאֵינוֹ מַקִּיז אֶלָּא כְּדֵי לִשְׁמֹר בְּרִיאוּתוֹ וְאֵינוֹ מַרְגִּישׁ שׁוּם חֹלִי בְּעַצְמוֹ, אֲבָל אִם מַרְגִּישׁ בּוֹ חֹלִי (מֵחֲמַת הַקָּזָה) וְיֵשׁ שָׁם קְצָת קְרִירוּת – הֲרֵי זֶה פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה[נז].

מִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה אֵין לְהַקִּיז דָּם בְּתוֹךְ הַחַג אִם אֶפְשָׁר לוֹ לְהַקִּיז קֹדֶם הַחַג אוֹ לְהִתְאַחֵר עַד אַחַר הַחַג[נח], שֶׁאֵין לָאָדָם לְהָבִיא אֶת עַצְמוֹ לִידֵי צַעַר בַּחַג בְּעִנְיָן שֶׁיִּפָּטֵר מִן הַסֻּכָּה.

וּמִטַּעַם זֶה אֵין לִשְׁתּוֹת סַם הַמְשַׁלְשֵׁל בְּתוֹךְ הַחַג כָּל שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לְהַקְדִּים אוֹ לְאַחֵר. וְאִם עָבַר וְשָׁתָה – פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה[נט], כֵּיוָן שֶׁהַקְּרִירוּת קָשָׁה לוֹ[ס]:

ט מִי שֶׁכָּבוּ לוֹ נֵרוֹתָיו בַּסֻּכָּה בְּלֵיל שַׁבָּת[סא] שֶׁבְּתוֹךְ הַחַג[סב] וְיֵשׁ לוֹ נֵר דּוֹלֵק בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ – מֻתָּר לוֹ לָצֵאת מֵהַסֻּכָּה וְלֶאֱכֹל בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ בִּמְקוֹם הַנֵּר, לְפִי שֶׁצַּעַר הוּא לָאָדָם לֶאֱכֹל בַּחֹשֶׁךְ בְּלֹא נֵר[סג]. וַאֲפִלּוּ יֵשׁ לַחֲבֵרוֹ נֵר בְּסֻכָּתוֹ – אֵין אוֹמְרִים לָזֶה שֶׁכָּבוּ נֵרוֹתָיו הָבֵא סְעוּדָתְךָ לְסֻכַּת חֲבֵרְךָ וֶאֱכֹל שָׁם לְאוֹר הַנֵּר[סד], לְפִי שֶׁזֶּהוּ גַּם כֵּן צַעַר לְאָדָם לֶאֱכֹל בְּסֻכַּת חֲבֵרוֹ, שֶׁאֵין עָרֵב לָאָדָם אֶלָּא בְּשֶׁלּוֹ[סה]. מִכָּל מָקוֹם, אִם אֶפְשָׁר לוֹ לָבוֹא לְסֻכַּת חֲבֵרוֹ בְּלֹא טֹרַח גָּדוֹל – אֵין לְהָקֵל בַּדָּבָר[סו], לְפִי שֶׁאֵין זֶה מִצְטַעֵר גָּמוּר שֶׁיִּפָּטֵר מִן הַסֻּכָּה בִּשְׁבִיל כָּךְ:

י מֻתָּר לִפְרֹשׂ בֶּגֶד אוֹ סָדִין בַּסֻּכָּה מִן הַצַּד בְּשַׁבָּת אוֹ בְּיוֹם טוֹב לְהָגֵן מִפְּנֵי הָרוּחַ שֶׁלֹּא יְכַבֶּה אֶת הַנֵּרוֹת[סז], וְאֵין אִסּוּר מִשּׁוּם עֲשִׂיַּת אֹהֶל בְּשַׁבָּת וּבְיוֹם טוֹב, שֶׁאֵין בַּמְּחִצָּה מִשּׁוּם אֹהֶל כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן שט"ו[סח].

אֲבָל אָסוּר לִפְרֹס תַּחַת הַסְּכָךְ[סט], אֲפִלּוּ אִם הוּא בְּעִנְיָן שֶׁאִם לֹא יַעֲשֶׂה כָּךְ לֹא יוּכַל לֶאֱכֹל כְּלָל בַּסֻּכָּה מֵחֲמַת הָרוּחַ שֶׁיְּכַבֶּה אֶת הַנֵּרוֹת בְּלֵיל שַׁבָּת, לְפִי שֶׁאֵין מִצְוַת סֻכָּה דּוֹחָה אֶת שׁוּם אִסּוּר אֲפִלּוּ שֶׁל דִּבְרֵיהֶם[ע], מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסוֹף סִימָן תקפ"ו[עא], עַיֵּן שָׁם.

אֲבָל מֻתָּר לִפְרֹס עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ, אִם (עַיֵּן סִימָן תרכט מָגֵן אַבְרָהָם[עב]) הוּא[עג] שֶׁאִם לֹא יַעֲשֶׂה כָּךְ לֹא יוּכַל לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה, לְפִי שֶׁאֵין כָּאן אֹהֶל כְּלָל, כֵּיוָן שֶׁאֵין גֹּבַהּ טֶפַח בֵּין הַסָּדִין לַסְּכָךְ שֶׁתַּחְתָּיו[עד].

אֲבָל אִם אֵין בָּרוּר לוֹ שֶׁאִם לֹא יִפְרֹס שָׁם סָדִין לֹא יוּכַל לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה אֲפִלּוּ בְּחֹל – אָסוּר לִפְרֹס סָדִין תַּחַת הַסְּכָךְ אוֹ עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסוֹף סִימָן תרכ"ט[עה]:

יא אֵין הַמִּצְטַעֵר פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה אֶלָּא אִם כֵּן הוּא מִצְטַעֵר בְּדָבָר שֶׁדֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם לְהִצְטַעֵר בּוֹ[עו], אֲבָל אִם הוּא מִצְטַעֵר בְּדָבָר שֶׁאֵין דַּרְכָּן שֶׁל בְּנֵי אָדָם לְהִצְטַעֵר מֵחֲמַת דָּבָר זֶה – בְּטֵלָה דַּעְתּוֹ אֵצֶל כָּל אָדָם[עז], אֶלָּא אִם כֵּן יָדוּעַ שֶׁהוּא מֵאֲנִינֵי הַדַּעַת[עח] וְהוּא מִצְטַעֵר בְּדָבָר שֶׁכָּל אֲנִינֵי הַדַּעַת מִצְטַעֲרִין מֵחֲמַת דָּבָר זֶה[עט], אֲבָל אֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לוֹמַר מֵאֲנִינֵי הַדַּעַת אֲנִי, אֶלָּא אִם כֵּן יָדוּעַ שֶׁהוּא מֵאֲנִינֵי הַדַּעַת[פ]:

יב אַף עַל פִּי שֶׁהַיָּשֵׁן בַּסֻּכָּה בְּכִלָּה שֶׁיֵּשׁ לָהּ גַּג רָחָב טֶפַח וְגָבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ[פא], מִכָּל מָקוֹם אִם יֵשׁ יַתּוּשִׁין בַּסֻּכָּה שֶׁמְּצַעֲרִין אוֹתוֹ – מוּטָב שֶׁיִּישַׁן בְּכִלָּה זֶה[פב] מִשֶׁיִּישַׁן חוּץ לַסֻּכָּה[פג], לְפִי שֶׁיֵּשׁ מִי שֶׁמַּתִּיר לְכַתְּחִלָּה[פד] לִישֹׁן בְּכִלָּה זוֹ[פה] אֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם יַתּוּשִׁין, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הֲלָכָה כִּדְבָרָיו בְּדָבָר זֶה:

יג אָבֵל חַיָּב בְּסֻכָּה[פו] אֲפִלּוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן[פז], וְאַף עַל פִּי שֶׁצַּעַר הוּא לוֹ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה, שֶׁהָאָבֵל חָפֵץ לִהְיוֹת מִתְבּוֹדֵד לִהְיוֹת טָרוּד בְּצַעֲרוֹ וּבְאֶבְלוֹ[פח] – אַף עַל פִּי כֵן חַיָּב לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה, וּלְהָסִיר הָאֲבֵלוּת מִלִּבּוֹ[פט] בְּעִנְיָן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ צַעַר כְּלָל בִּישִׁיבָה בַּסֻּכָּה. אֲבָל אִם אֵינוֹ יָכוֹל לְהָסִיר הָאֲבֵלוּת מִלִּבּוֹ, כְּגוֹן שֶׁהַמֵּת חָבִיב לוֹ מְאֹד[צ], וְיֵשׁ לוֹ צַעַר בַּסֻּכָּה[צא] שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִהְיוֹת טָרוּד שָׁם בָּאֲבֵלוּת כְּמוֹ בְּבֵיתוֹ שֶׁיֵּשֵׁב שָׁם בָּדָד – פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה:

יד סְעוּדַת בְּרִית מִילָּה, וְכֵן הַסְּעוּדָה שֶׁאוֹכְלִין אֵצֶל הַיּוֹלֶדֶת[צב] (כָּךְ הָיָה הַמִּנְהָג בַּיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים[צג]) – חַיָּבִים בַּסֻּכָּה, אַף עַל פִּי שֶׁצַּר לָהֶם הַמָּקוֹם לָשֶׁבֶת שָׁם וְאִי אֶפְשָׁר לָהֶם לִשְׂמֹחַ כָּרָאוּי – אַף עַל פִּי כֵן יֹאכְלוּ בַּסֻּכָּה, וְאוֹתָם אֲנָשִׁים שֶׁצַּר לָהֶם – לֹא יֹאכְלוּ כְּלָל בִּסְעוּדָה זוֹ[צד], אַף עַל פִּי שֶׁסְּעוּדַת בְּרִית מִילָה הִיא סְעוּדַת מִצְוָה[צה], מִכָּל מָקוֹם אֵינָהּ מִצְוָה גְּדוֹלָה כָּל כָּךְ[צו] לִדְחוֹת מִצְוַת סֻכָּה בִּשְׁבִילָהּ, שֶׁהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל תּוֹרָה:

טו הַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ בִּימֵי הַסֻּכּוֹת[צז], אִם הוּא אוֹכֵל וְיָשֵׁן עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם יִשּׁוּב כְּלָל[צח] – אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ וְלַעֲשׂוֹת לוֹ סֻכָּה, אֲפִלּוּ הוּא יוֹשֵׁב כָּל הַחַג בְּמָקוֹם אֶחָד בַּשָּׂדֶה[צט] וְיֵשׁ לוֹ סִפּוּק לַעֲשׂוֹת לוֹ סֻכָּה בַּמָּקוֹם הַזֶּה – אַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ בִּשְׁבִיל כָּךְ[ק], אֶלָּא אִם יֵשׁ שָׁם בִּמְקוֹם חֲנִיָּתוֹ סֻכָּה מוּכֶנֶת עֲשׂוּיָה לְשֵׁם צֵל – הֲרֵי זֶה יוֹשֵׁב בָּהּ[קא], וְאִם לָאו – אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וְיָשֵׁן עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה, לְפִי שֶׁהַסֻּכָּה הִיא כְּעֵין דִּירַת בֵּיתוֹ בְּכָל הַשָּׁנָה, וְאֵין אָדָם קוֹבֵעַ דִּירָתוֹ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם יִשּׁוּב כְּלָל[קב]:

טז אֲבָל כְּשֶׁהִגִּיעַ לִמְקוֹם יִשּׁוּב[קג], אֲפִלּוּ הוּא יִשּׁוּב גּוֹיִם וְרוֹצֶה לֶאֱכֹל אוֹ לִישֹׁן שָׁם – חַיָּב לַעֲשׂוֹת לוֹ סֻכָּה[קד], וְיִכָּנֵס לְתוֹכָהּ לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן[קה].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ פְּנַאי לַעֲשׂוֹת סֻכָּה מִשָּׁעָה שֶׁהִגִּיעַ לַיִּשּׁוּב עַד שְׁעַת הָאֲכִילָה[קו] וְהַשֵּׁנָה שֶׁל עוֹבְרֵי דְּרָכִים כַּיּוֹצֵא בּוֹ, דְּהַיְנוּ שֶׁאִם הוּא מְהַלֵּךְ בַּיּוֹם וְלָן בַּלַּיְלָה בְּיִשּׁוּב[קז] וְיֵשׁ פְּנַאי לַעֲשׂוֹת סֻכָּה מִשֶּׁהִגִּיעַ לַיִּשּׁוּב עַד עֵת הָאֲכִילָה וְהַשֵּׁנָה שֶׁל עוֹבְרֵי דְּרָכִים הַמְּהַלְּכִים בַּיּוֹם וְלָנִין בַּיִּשּׁוּב וּמְמַהֲרִין לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה בְּעִנְיָן שֶׁיּוּכְלוּ לָקוּם בַּהַשְׁכָּמָה לֵילֵךְ לְדַרְכָּם. אֲבָל אִם הִגִּיעַ לַיִּשּׁוּב סָמוּךְ לְעֵת הָאֹכֶל[קח] אוֹ לְעֵת הַשֵּׁנָה שֶׁל עוֹבְרֵי דְּרָכִים כַּיּוֹצֵא בּוֹ, בְּעִנְיָן שֶׁאִם יַטְרִיחַ לַעֲשׂוֹת סֻכָּה קֹדֶם עֵת הָאֲכִילָה וְהַשֵּׁנָה שֶׁל עוֹבְרֵי דְּרָכִים כַּיּוֹצֵא בּוֹ יִהְיֶה לוֹ עִכּוּב בְּדַרְכּוֹ שֶׁלֹּא יוּכַל לֵילֵךְ לְמָחָר בַּהַשְׁכָּמָה לְדַרְכּוֹ – אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ וְלַעֲשׂוֹת סֻכָּה, וּמֻתָּר לוֹ לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן בַּבַּיִת.

וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאִם אֵינוֹ רוֹצֶה לְהִתְעַכֵּב כְּלָל בַּיִּשּׁוּב[קט] רַק לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן וּלְמַהֵר לֵילֵךְ לְדַרְכּוֹ, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ וְלַעֲשׂוֹת סֻכָּה, כֵּיוָן שֶׁמֵּחֲמַת זֶה יִהְיֶה לוֹ עִכּוּב בְּדַרְכּוֹ. וַאֲפִלּוּ אִם הוּא הוֹלֵךְ לִדְבַר הָרְשׁוּת, מִכָּל מָקוֹם אֵינוֹ מְחֻיָּב לָדוּר בַּסֻּכָּה בִּקְבִיעוּת יְמֵי הַחַג יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁהוּא דָּר בִּקְבִיעוּת בְּבֵיתוֹ כָּל הַשָּׁנָה, וּכְשֵׁם שֶׁהוּא מַנִּיחַ אֶת בֵּיתוֹ בְּכָל הַשָּׁנָה וְהוֹלֵךְ לַדֶּרֶךְ – כָּךְ מֻתָּר לוֹ לְהַנִּיחַ סֻכָּתוֹ וְלֵילֵךְ לַדֶּרֶךְ[קי], וּכְשֵׁם שֶׁבְּכָל הַשָּׁנָה כְּשֶׁהוּא בַּדֶּרֶךְ לִפְעָמִים אֵינוֹ אוֹכֵל בְּתוֹךְ הַבַּיִת כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ עִכּוּב בְּדַרְכּוֹ – כָּךְ מֻתָּר לוֹ לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן חוּץ לַסֻּכָּה מִפְּנֵי אִחוּר דַּרְכּוֹ:

יז אוֹתָן הַהוֹלְכִים לַכְּפָרִים לִתְבֹּעַ חוֹבוֹתֵיהֶם[קיא] וְלָנִים שָׁם בַּכְּפָר, כֵּיוָן שֶׁמִּן הַדִּין הֵם חַיָּבִים לַעֲשׂוֹת שָׁם סֻכָּה[קיב], כֵּיוָן שֶׁהֵם שׁוֹהִים וּמִתְעַכְּבִים הַרְבֵּה בְּכָל כְּפָר וּכְפָר, לָכֵן אִם אֵינָן עוֹשִׂים שָׁם סֻכָּה – אָסוּר לָהֶם לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן שָׁם, וּצְרִיכִין הֵם לָשׁוּב לְבָתֵּיהֶם בְּכָל לַיְלָה לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן בַּסֻּכָּה[קיג]:

יח וְכָל זֶה בְּמִי שֶׁהוֹלֵךְ לִדְבַר הָרְשׁוּת, אֲבָל מִי שֶׁהוֹלֵךְ לִדְבַר מִצְוָה[קיד], כְּגוֹן לְהַקְבִּיל פְּנֵי רַבּוֹ[קטו] אוֹ לְפִדְיוֹן שְׁבוּיִים[קטז] וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה[קיז], וְהִגִּיעַ לַיִּשּׁוּב בְּעוֹד שֶׁלֹּא עָשָׂה מִצְוָתוֹ[קיח] – אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ וְלַעֲשׂוֹת סֻכָּה. וַאֲפִלּוּ אִם יֵשׁ שָׁם סֻכָּה בְּנוּיָה, אִם אֵינָהּ מְזֻמֶּנֶת לְפָנָיו – אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ[קיט] וְלַחֲזֹר אַחֲרֶיהָ[קכ], וּמֻתָּר לוֹ לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן בַּבַּיִת, שֶׁכָּל זְמַן שֶׁאֵינוֹ בְּבֵיתוֹ וְהוּא טָרוּד בְּמַחֲשֶׁבֶת הַמִּצְוָה וּבְתִקּוּנֶיהָ[קכא] – הֲרֵי זֶה נִקְרָא עוֹסֵק בְּמִצְוָה, וְכָל הָעוֹסֵק בְּמִצְוָה[קכב] אַחַת, אֵין צָרִיךְ לִטְרֹחַ וּלְחַזֵּר אַחַר מִצְוָה אַחֶרֶת בְּעוֹד שֶׁהוּא עוֹסֵק בְּמִצְוָה זוֹ. וְאַף עַל פִּי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לְקַיֵּם שְׁתֵּי הַמִּצְוֹת בְּלִי שׁוּם שִׁהוּי וְעִכּוּב לְהַמִּצְוָה שֶׁעוֹסֵק בָּהּ, מִכָּל מָקוֹם הַתּוֹרָה פְּטָרַתּוּ מִלִּטְרֹחַ וּלְחַזֵּר אַחַר מִצְוָה אַחֶרֶת[קכג] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ל"ח[קכד].

אֲבָל אִם אֵינוֹ צָרִיךְ לִטְרֹחַ וּלְחַזֵּר אַחַר סֻכָּה, כְּגוֹן שֶׁיֵּשׁ סֻכָּה מְזֻמֶּנֶת לְפָנָיו – חַיָּב לִכְנֹס לְתוֹכָהּ לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן[קכה].

וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱכֹל וְלִישֹׁן כָּל כָּךְ בְּטוֹב בַּסֻּכָּה כְּמוֹ בַּבַּיִת וְיִהְיֶה יָגֵעַ לְמָחָר מֵחֲמַת מְנִיעַת הַשֵּׁנָה וְלֹא יוּכַל לַעֲסֹק בַּמִּצְוָה כָּרָאוּי – פָּטוּר מִלִּישֹׁן בַּסֻּכָּה[קכו]:

יט שׁוֹמְרֵי הָעִיר בַּיּוֹם[קכז], דְּהַיְנוּ כָּל הַיּוֹם הֵן מְהַלְּכִין סְבִיב הָעִיר[קכח] לְשָׁמְרָהּ מִגְּיָסוֹת הַבָּאוֹת עָלֶיהָ[קכט] – פְּטוּרִין מִן הַסֻּכָּה כָּל הַיּוֹם, וּמֻתָּר לָהֶם לֶאֱכֹל חוּץ לַסֻּכָּה, וַאֲפִלּוּ אִם יֵשׁ שָׁם סֻכָּה מוּכֶנֶת – אֵינָם צְרִיכִים לִכְנֹס לְתוֹכָהּ לֶאֱכֹל אִם הוּא בְּעִנְיָן שֶׁעַל יְדֵי כֵּן יִתְבַּטְּלוּ מִשְּׁמִירָתָן[קל], אֲבָל חַיָּבִים בַּסֻּכָּה בַּלַּיְלָה, שֶׁאָז אֵינָן שׁוֹמְרִים אֶת הָעִיר. וְאִם הֵם שׁוֹמְרִים בַּלַּיְלָה וְלֹא בַּיּוֹם – פְּטוּרִים בַּלַּיְלָה וְחַיָּבִים בַּיּוֹם[קלא]:

כ שׁוֹמְרֵי גִּנּוֹת וּפַרְדֵּסִים[קלב] שֶׁהֵן קְבוּעִין שָׁם[קלג] בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה – פְּטוּרִין מִן הַסֻּכָּה בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה. וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן קְבוּעִין בְּמָקוֹם אֶחָד כָּל יְמֵי הַחַג – אַף עַל פִּי כֵן אֵין מְחַיְּבִין אוֹתוֹ לַעֲשׂוֹת סֻכָּה בַּמָּקוֹם הַהוּא, לְפִי שֶׁאִם יַעֲשֶׂה הַשּׁוֹמֵר סֻכָּה בְּמָקוֹם אֶחָד יֵדַע הַגַּנָּב שֶׁיֵּשׁ לוֹ לַשּׁוֹמֵר מָקוֹם קָבוּעַ וְיָבוֹא וְיִגְנֹב מִמָּקוֹם אַחֵר[קלד], וְנִמְצָא שֶׁעַל יְדֵי הַסֻּכָּה אֵין שְׁמִירָתוֹ כְּלוּם, וְהַתּוֹרָה לֹא חִיְּבָה לַעֲשׂוֹת סֻכָּה אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁדָּר בְּבֵיתוֹ, וְזֶה שֶׁמַּנִּיחַ דִּירַת בֵּיתוֹ בִּשְׁבִיל שְׁמִירַת מָמוֹנוֹ מֵהֶפְסֵד – אֵין מְחַיְּבִין אוֹתוֹ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה, שֶׁעַל יְדֵי זֶה יַגִּיעַ לוֹ הֶפְסֵד לְמָמוֹנוֹ.

אֲבָל אִם הָיָה שׁוֹמֵר כְּרִי שֶׁל תְּבוּאָה, שֶׁיָּכוֹל לִשְׁמֹר כָּל הַכְּרִי מִמְּקוֹם קְבִיעָתוֹ – חַיָּב לַעֲשׂוֹת לוֹ סֻכָּה בִּמְקוֹם קְבִיעָתוֹ[קלה], כֵּיוָן שֶׁלֹּא יַגִּיעַ לוֹ שׁוּם הֶפְסֵד עַל יְדֵי כָּךְ, אַף עַל פִּי שֶׁסֻּכָּה זוֹ תִּהְיֶה רְחוֹקָה מִן הָעִיר בְּעִנְיָן שֶׁאִי אֶפְשָׁר לו‍ֹ לְהָבִיא לְשָׁם כָּל כְּלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ שֶׁהוּא מִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן בְּבֵיתוֹ, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁמְּנִיעָה זוֹ אֵינָהּ מֵחֲמַת הַסֻּכָּה, שֶׁהֲרֵי אַף אִם לֹא יַעֲשֶׂה בְּכָאן סֻכָּה לֹא יִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ שֶׁבְּבֵיתוֹ, לְכָךְ אֵינוֹ נִפְטָר מִן הַסֻּכָּה בִּשְׁבִיל כָּךְ[קלו]:

כא וְכֵן אוֹתָן הַיּוֹשְׁבִין בַּחֲנוּת כָּל הַיּוֹם, אֲפִלּוּ אִם דָּרִים חוּץ לָעִיר רָחוֹק מִן חֲנֻיּוֹתֵיהֶם שֶׁבְּתוֹךְ הָעִיר – אַף עַל פִּי כֵן חַיָּבִים לַעֲשׂוֹת סֻכָּה אֵצֶל חֲנֻיּוֹתֵיהֶם לֶאֱכֹל שָׁם, וְאָסוּר לָהֶם לֶאֱכֹל בְּתוֹךְ הַחֲנוּת[קלז]. וְאִם אִי אֶפְשָׁר לָהֶם לַעֲשׂוֹת סֻכָּה אֵצֶל הַחֲנוּת – צְרִיכִים לָשׁוּב לְבָתֵּיהֶם לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה[קלח]:

כב יִשְׂרְאֵלִים הַשְּׂכוּרִים אֵצֶל נָכְרִי בְּחַג הַסֻּכּוֹת לַעֲשׂוֹת בְּתוֹךְ כַּרְמוֹ אֶת יֵינוֹ – פְּטוּרִין מִן הַסֻּכָּה בֵּין בַּיּוֹם וּבֵין בַּלַּיְלָה, לְפִי שֶׁהֵן צְרִיכִים לִשְׁמֹר תָּמִיד אֶת הַיַּיִן מִמַּגַּע נָכְרִי[קלט].

אֲבָל אִם הוּא בְּעִנְיָן שֶׁאֵין צָרִיךְ לִשְׁמֹר תָּמִיד, כְּגוֹן שֶׁהַיַּיִן כְּבָר נַעֲשָׂה בְּהֶכְשֵׁר וּמֻנָּח בַּחֲצֵרוֹ[קמ] שֶׁל הַנָּכְרִי, שֶׁאֵין הַיִּשְׂרָאֵל צָרִיךְ לִהְיוֹת יוֹשֵׁב וּמְשַׁמֵּר תָּמִיד, אֶלָּא כְּשֶׁהַיִּשְׂרָאֵל דָּר בְּחָצֵר זוֹ שֶׁהַיַּיִן בְּתוֹכוֹ דַּי בְּכָךְ כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה בְּסִימָן קל"א[קמא], וּלְכָךְ חַיָּב הוּא לַעֲשׂוֹת סֻכָּה בְּחָצֵר זוֹ וְלָדוּר בְּתוֹכָהּ כָּל יְמֵי הַחַג:

 

 

[ג]  רמב"ם פ"ו ה"א. שו"ע שם. וכדלעיל סי' תקפט ס"א (לענין שופר).

[ה]  רמב"ם שם. שו"ע שם. וכדלעיל סי' יז ס"ב (לענין ציצית). סי' תקפח ס"ט (לענין שופר).

[ז]  כדלעיל סי' יז ס"ב (לענין ציצית).

[ח]  ראה לעיל סי' קסז סי"ב וש"נ.

[י]  סעיף ג, וש"נ.

[יז]  גמרא עירובין פב, ב (רב אסי, לענין עירוב, בן שש. ולדעת ריש לקיש, כבר ארבע כבר חמש). רמב"ם פ"ו ה"א (לגירסת כמה דפוסים: כבן שש. ולגירסת מ"מ וכ"מ: כבן חמש כבן שש). שו"ע שם (כבן חמש כבן שש). וראה הל' ת"ת לרבנו פ"א קו"א סק"א קרוב לסופו (שם נתבארה ההלכה לב' הגירסאות).

[יח]  ברייתא וגמרא שם ע"ב (עד בן שש ועד בכלל), לפירוש שבקו"א שם (דהיינו על שנה ששית בכלל ולא על שביעית). וכן מבואר במ"מ שם (לגירסתו). ט"ז סק"ב.

[כ]  רש"י שם סע"א (לענין כבר ארבע כבר חמש). אחרונים. ט"ז ריש סק"ב. מ"א סק"ב (וראה גמרא שם, שלדעת ריש לקיש היינו כשאיתיה לאבוה במתא. ובקו"א שם, דבסוכה ודאי איתיה לאבוה, שהרי מצות חנוך היא על האב לבדו; כדלקמן ס"ד).

[כב]  ס"א, וש"נ.

[כג]  כדלעיל שם ס"ב, וש"נ.

[כד]  מ"א סק"ג. וכדלעיל שם ס"ד, וש"נ.

[כו]  מ"א סי' תרטז סק"ב (ושם גם הטעם דלא דמי להא דלעיל שם ס"ד). וראה לעיל סי' שמג ס"י וש"נ.

 [לא] דעה הא' דלעיל שם סי"ז, שכן עיקר (שם סי"ט).

[לז]  כדלעיל ס"ה.

[מו]  ראה ט"ז סק"ה.

[נב]  ריטב"א כה, א ד"ה חולין (ומצטער בה). לבוש ס"ג (דשמא תזיק לו טרחת עלייתו או ישיבתו בסוכה).

[נג]  לבוש שם. וכדלעיל סי' לח ס"ז וש"נ. וראה גם לקמן סי"ח.

[נז]  ט"ז שם. וראה גם לעיל סי' שכח סכ"ד וש"נ.

[ס]  ראה מ"א שם (דהא סכנה הוא לו).

[סב]  משא"כ בליל א' דיו"ט שחל בשבת, שאף המצטער חייב לאכול כזית בסוכה, כדלעיל ס"ה.

[ע]  עשיית אהל ארעי ביו"ט, וכדלעיל שם ס"א.

 [עא] סכ"ב. וראה גם לעיל סי' תרכח ס"ה.

[עב]  סקכ"ה (מחלוקת אם מותר לאכול תחתיו).

[עג]  בקונטרס השלחן הגיה: בענין.

[עה]  סוף סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סי"ט.

 [פא] כדלעיל סי' תרכז ס"ב.

[פב]  בקונטרס השלחן מגיה: זו.

[פג]  מ"א סק"ט, ממשמעות הגמרא כו, א: רב שרא לרב אחא כו'.

[פד]  רבה בר רב הונא בגמרא יא, א כרבי יהודה במשנה כ, ב.

[פז]  גמרא שם (שביום הראשון פטור מתפילין וחייב בסוכה). וראה מ"א סי' תקמח סק"ה. לעיל סי' תעב ס"ג־ד.

[פט]  גמרא שם (ליתובי דעתיה). רא"ש שם. מ"א שם.

[צג]  בלילה שלפני המילה. וראה לוח ברכת הנהנין פ"ג הט"ז (סעודת בן זכר), וש"נ. "כפר חב"ד" 1017 ע' 14. 1019 ע' 14.

[צד]  מ"א ס"ק יג (די להם בי' אנשים).

[קה]  גמרא [ברייתא] שם (וחייבין בלילה). טור ושו"ע ס"ח.

[קיג]  ארחות חיים וב"י ורמ"א (המחמיר תע"ב). מ"א שם.

[קטז]  רש"י ותוס' שם. טור ולבוש שם (ושם גם: גם ללמוד תורה. וראה לעיל סי' תמד סי"ח וש"נ).

[קכב]  גמרא כה, א. וראה גם לעיל ס"ז.

[קכד]  סעיף ז, וש"נ.

[קל]  ליישב תמיהת הפרי מגדים ולבושי שרד על המ"א שם (משא"כ בשומרי גנות דלקמן ס"כ, לא פטרוהו אלא מלעשות סוכה).

[קלו]  ראה ר"ן (יב, א) ד"ה רבא אמר. מ"א סקי"ז וראה לעיל סי' תרלט ס"ד וס"ח.

 [קמא] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"א (שדוקא בנתנו בחצרו סגי במה שדר בחצר, משא"כ בעושה יינו).




הוסף תגובה