סימן ב
ח סיון התשעה |
ב. דִּין לְבִישַׁת בְּגָדִים וּבוֹ ט' סְעִיפִים:
א וּמִפְּנֵי שֶׁמְּחֻיָּב הָאָדָם לִהְיוֹת תָּמִיד אֵימַת בּוֹרְאוֹ עָלָיו[1] – יִהְיֶה צָנוּעַ בְּכָל מַעֲשָׂיו[2], שֶׁהַצְּנִיעוּת וְהַבֹּשֶׁת מְבִיאִין לִידֵי הַכְנָעָה לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ[3].
לְפִיכָךְ, מִי שֶׁיָּשֵׁן עָרֹם בְּלֹא חָלוּק[4] – כְּשֶׁיָּקוּם טוֹב לִזָּהֵר[5] שֶׁלֹּא יֵשֵׁב וְאַחַר כָּךְ יִלְבַּשׁ חֲלוּקוֹ, שֶׁמִּיָּד כְּשֶׁיֵּשֵׁב הוּא מְגֻלֶּה, אֶלָּא יִקַּח חֲלוּקוֹ וְיַכְנִיס בּוֹ רֹאשׁוֹ וּזְרוֹעוֹתָיו בְּעוֹדֶנּוּ שׁוֹכֵב, וְנִמְצָא כְּשֶׁיָּקוּם הוּא כְּבָר מְכֻסֶּה[6]. וְאַל יֹאמַר: "הִנְנִי בְּחַדְרֵי חֲדָרִים מִי רוֹאֵנִי"? כִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְלֹא כָל הָעוֹלָם כְּבוֹדוֹ[7], אֲשֶׁר לְפָנָיו "כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה"[8].
ב וְטוֹב לְכָל אָדָם לְדַקְדֵּק[9] בַּחֲלוּקוֹ[10] לְלָבְשׁוֹ כְּדַרְכּוֹ, שֶׁלֹּא יַהֲפֹךְ הַפְּנִימִי לַחוּץ וְיֵרָאוּ הַתְּפִירוֹת הַמְגֻנּוֹת[11] וְיִתְגַּנֶּה בְּעֵינֵי הַבְּרִיּוֹת. וְאִם לֹא נִזְהַר וְהָפַךְ הַפְּנִימִי לַחוּץ, אִם הוּא תַּלְמִיד חָכָם – צָרִיךְ לְפָשְׁטוֹ וְלַחֲזֹר לְלָבְשׁוֹ כְּדַרְכּוֹ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה בִּכְלַל "כָּל מְשַׂנְאַי אָהֲבוּ מָוֶת"[12], שֶׁיֹּאמְרוּ הַבְּרִיּוֹת: כַּמָּה מְגֻנִּים לוֹמְדֵי תּוֹרָה.
ג טוֹב לִזָּהֵר[13] מִלִּלְבֹּשׁ ב' מַלְבּוּשִׁים יַחַד בְּבַת אַחַת, מִפְּנֵי שֶׁקָּשֶׁה לְשִׁכְחָה[14].
וְטוֹב שֶׁיָּשִׂים ב' צִדֵּי הַמַּלְבּוּשׁ בְּיַד יְמִינוֹ, וְיִלְבַּשׁ הַיָּמִין וְאַחַר כָּךְ הַשְּׂמֹאל[15], וּלְכַוֵּן: כִּי הַכֹּל נִכְלַל בַּיָּמִין וּמִן הַיָּמִין בָּא לַשְּׂמֹאל[16].
ד לְפִי שֶׁמָּצִינוּ שֶׁהַיָּמִין הִיא חֲשׁוּבָה בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ: לְעִנְיַן[17] בֹּהֶן יָד וּבֹהֶן רֶגֶל שֶׁל מִלּוּאִים[18] וְשֶׁל מְצֹרָע[19], וְכֵן לְעִנְיַן חֲלִיצָה[20], לָכֵן גַּם בִּנְעִילַת מִנְעָלִים[21] צָרִיךְ לִתֵּן חֲשִׁיבוּת לַיָּמִין[22] וְלִנְעֹל שֶׁל יָמִין תְּחִלָּה.
וּלְפִי שֶׁמָּצִינוּ שֶׁבִּקְשִׁירַת תְּפִלִּין חֲשׁוּבָה יַד שְׂמֹאל, שֶׁעָלֶיהָ קוֹשְׁרִין אֶת הַתְּפִלִּין[23], לָכֵן גַּם כָּאן בִּקְשִׁירַת מִנְעָלִים צָרִיךְ לִתֵּן חֲשִׁיבוּת לְהַשְּׂמֹאל, וְלָכֵן לֹא יִקְשֹׁר אֶת הַמִּנְעָל שֶׁל יָמִין[24] עַד שֶׁיִּנְעֹל שֶׁל שְׂמֹאל וְיִקְשְׁרֶנּוּ וְאַחַר כָּךְ יִקְשֹׁר שֶׁל יָמִין[25].
וּבְמִנְעָלִים שֶׁלָּנוּ[26] שֶׁאֵין בָּהֶם קְשִׁירָה – יִנְעֹל שֶׁל יָמִין תְּחִלָּה, מִפְּנֵי שֶׁאֵין נוֹתְנִים חֲשִׁיבוּת לְהַשְּׂמֹאל אֶלָּא גַּבֵּי קְשִׁירָה בִּלְבַד, דּוּמְיָא דִּקְשִׁירַת תְּפִלִּין[27].
ה כְּשֶׁחוֹלֵץ מִנְעָלָיו – חוֹלֵץ שֶׁל שְׂמֹאל תְּחִלָּה, מִפְּנֵי שֶׁזֶּהוּ כְּבוֹדָהּ שֶׁל יָמִין[28].
ו כְּשֶׁהוּא רוֹחֵץ אוֹ סָךְ – יִרְחֹץ אוֹ יָסוּךְ שֶׁל יָמִין תְּחִלָּה[29]. וּכְשֶׁהוּא רוֹחֵץ אוֹ סָךְ[30] כָּל גּוּפוֹ[31] – יִרְחֹץ אוֹ יָסוּךְ רֹאשׁוֹ תְּחִלָּה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מֶלֶךְ עַל כָּל הָאֵבָרִים[32].
ז וְיָקוּם וְיֵלֵךְ בִּכְפִיפַת קוֹמָה[33], מִפְּנֵי שֶׁאָסוּר לֵילֵךְ בְּקוֹמָה זְקוּפָה[34] אֲפִלּוּ פָּחוֹת מִד' אַמּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר[35] "מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ", מַשְׁמָע שֶׁמִּשְׁתַּרְבֵּב הַכָּבוֹד וְיוֹרֵד לְמַטָּה, וְהַזּוֹקֵף קוֹמָתוֹ נִרְאֶה כְּדוֹחֵק[36].
וְלֹא יֵלֵךְ ד' אַמּוֹת בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ[37]. וּמִדַּת חֲסִידוּת[38] שֶׁלֹּא יֵלֵךְ אֲפִלּוּ פָּחוֹת מִד' אַמּוֹת[39] וְשֶׁלֹּא לֵישֵׁב כְּלָל בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ[40]. וַאֲפִלּוּ קְטַנִּים[41] נָכוֹן לְכַסּוֹת רֹאשָׁם[42], כִּי הֵיכִי דְּתֶיהֱוֵי עָלַיְהוּ אֵימָתָא דִּשְׁמַיָּא[43].
ח וְאַחַר כָּךְ[44] יִבְדֹּק נְקָבָיו[45], שֶׁמָּא יִצְטָרֵךְ לִנְקָבָיו בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה[46]. אָמְרוּ חֲכָמִים[47]: כָּל הָרוֹצֶה לְקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם שְׁלֵמָה[48] – יִפָּנֶה[49] וְיִטֹּל יָדָיו[50] וְאַחַר כָּךְ יִקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע וְיִתְפַּלֵּל.
וּלְעוֹלָם יַרְגִּיל אָדָם אֶת עַצְמוֹ לִפָּנוֹת בֹּקֶר וָעֶרֶב בְּשָׁעָה שֶׁאֵין בְּנֵי אָדָם מְצוּיִין בַּשּׁוּק[51], כְּדֵי שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לְהַרְחִיק[52].
וַאֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין צָרִיךְ לְהַרְחִיק, כְּגוֹן שֶׁיֵּשׁ לוֹ בֵּית הַכִּסֵּא בְּבֵיתוֹ – אַף עַל פִּי כֵן יַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לִפָּנוֹת בֹּקֶר וָעֶרֶב, מִפְּנֵי שֶׁהוּא זְרִיזוּת וּנְקִיּוּת וּמֵבִיא לִידֵי קְדֻשָּׁה.
ט אָמְרוּ חֲכָמִים[53]: "וּבְשִׁפְלוּת יָדַיִם יִדְלֹף הַבָּיִת"[54], עַל יְדֵי שֶׁאָדָם מִתְעַצֵּל[55] לְכַסּוֹת גּוּפוֹ כָּרָאוּי – "יִדְלֹף הַבָּיִת", יַעֲלֶה גּוּפוֹ חֲטָטִים[56], מִכָּאן לָמַדְנוּ שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם לְכַסּוֹת כָּל גּוּפוֹ[57], וְאַל יֵלֵךְ יָחֵף[58]. וְעוֹד אָמְרוּ חֲכָמִים[59]: הַמּוֹנֵעַ מִנְעָלִים מֵרַגְלָיו – הֲרֵי הוּא כִּמְנֻדֶּה לַמָּקוֹם[60]. וּלְעוֹלָם יִמְכֹּר אָדָם כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ וְיִקַּח מִנְעָלִים לְרַגְלָיו[61].
[1] ראה ספר החינוך בתחילתו שיראת ה' היא מהמצוות שחיובן תמידי.
[2] במהדו"ת ס"א: "חכמים צוו .. לכל אדם להיות צנוע בכל אורחותיו, ולא להתנהג בפריצות, אפילו שלא בפני הבריות, אלא בינו לבין עצמו".
[3] כלומר, ענין הצניעות והבושה הוא כדי להגיע לידי הכנעה לפני ה'. ובמהדו"ת כתב: "צריך לנהוג בצניעות ובושת לפני הקב"ה". ובפסקי הסידור כתב: "עיקר הצניעות הוא מפני הבושה מלפני .. הקב"ה".
[4] כשפושט מלבושיו וחלוקו לישן על מטתו ערום – יזהר לכסות בשרו מעט מעט בסדין תחת חלוקו בטרם יפשיטנו ממקום זה בבשרו, בענין שכשיפשטנו ממקום זה יהיה מקום זה כבר מכוסה בסדין (מהדו"ת ס"ב. ורבנו לא טרח להביאו כאן, משום שהוא מדבר כאן על השכמת הבקר, ואילו פרט זה שייך לשינת הלילה, ובודאי כתבו בסי' ר"מ המדבר על שינת הלילה, אלא שסימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו).
[5] מלשון זה משמע לכאורה שאין זו זהירות המחויבת מן הדין, אך בלשונות רבנו במהדו"ת משמע שהיא חובה מן הדין. וצ"ע.
[6] ובמהדו"ת ס"ב כתב: "כשיקום משינתו ילבש חלוקו מעט מעט תחת הסדין בעודו שוכב, בענין שלא יהיה מעט מבשרו מגולה אפילו רגע אחד שלא לצורך". וראה עוד שם לענין לבישת אנפלאות (=גרביים), שהדבר תלוי במנהג המקום, אם דרכם לגלות חלק זה של הרגליים (לפעמים) או לא. וראה גם לקמן סי' עה סוס"א. סי' צא ס"ה.
[7] ע"פ ישעיה ו, ג. ובמהדו"ת ס"א העתיק כלשון הפסוק.
[8] תהלים קלט, יב. ולכן אפילו כשהוא יחידי בלילה ובחדרי חדרים צריך לנהוג בצניעות, ולא יגלה בשרו אפילו מעט כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם (מהדו"ת ס"א. וראה שם ס"ב שהאריך בפרטים נוספים בענין הצניעות). ובפסקי הסידור כתב בקצרה: "צריך להיות צנוע, שלא לגלות בשרו שלא לצורך והכרח, ואפילו בלילה .. מפני הבושה מלפני .. הקב"ה, אשר מלא כל הארץ כבודו, ולפניו כחשכה כאורה".
[9] במהדו"ת ס"ג: "טוב ליזהר לדקדק".
[10] וכיוצא בו (מהדו"ת ס"ג). כלומר, בבגד העליון של האדם, אבל בבגדים פנימיים שאין רואים אותם בחוץ – אין חשש.
[11] ואמרי החלוק (מהדו"ת שם).
[12] משלי ח, לו. ובשבת קיד, א: "אל תקרי משנאי אלא משניאי". במהדו"ת שם: "שלא יהיה בכלל משניאי ח"ו". וראה גם לקמן סי' נג סל"ב.
[13] במהדו"ת שם: "על פי הקבלה יש ליזהר". והוא בשער הכוונות, ענין ברכת השחר.
[14] עיין בשער הכוונות שם סוד הענין.
[15] כדלקמן ס"ד.
[16] גם זה הובא בשער הכוונות שם, אך במהדו"ת השמיט רבנו כל זה. וראה לקמן סי' ד ס"י (לענין נט"י בבקר). וכן בפסקי הסידור סדר נט"י לסעודה ס"ה (לענין נט"י לסעודה).
[17] במהדו"ת כתב תחילה: "לענין עבודה", והכוונה לעבודת הכהן במקדש בקבלת ונתינת הדם – ראה זבחים כד, א. וצ"ע שרבנו לא הזכירו כאן.
[18] כשחנכו את הכהנים בימי המילואים לעבודת המשכן, היה צריך ליתן את דם האיל הנשחט על בהן ידם ורגלם הימנית – ראה שמות כט, כ. ויקרא ח, כג-כד.
[19] שם יד, יד, יז, כה, כח. שהכהן היה צריך ליתן מדם האשם על בהן יד ורגל ימין של המצורע.
[20] שהיבמה צריכה לחלוץ הנעל מרגל ימין של היבם – ראה יבמות קד, א.
[21] כלומר, כשינעול מנעליו (מהדו"ת שם).
[22] כמו שמצינו בחליצה. ומלשון רבנו שכתב "גם בנעילת מנעלים", מובן שכל שכן בלבישת בגדים. וכן הוא להדיא במהדו"ת שם: "וכן כשלובש חלוקו ושאר מלבושיו – ילבש יד ימין תחילה, וכן במכנסיים ואנפלאות – [ילבש] רגל ימין תחילה". וראה גם לקמן ס"ו לענין רחיצה.
[23] דברים ו, ח. לקמן סי' כז ס"א.
[24] אחרי שנעל נעל ימין.
[25] וכ"כ במהדו"ת שם. והוסיף שם שהוא הדין גם בלבישת בגדים: "אם יש בהם קשירה – יקשור של שמאל תחלה".
[26] במהדו"ת השמיט תיבת "שלנו".
[27] ואין אומרים שנעליים שאין בהן קשירה נעילתם זוהי קשירתם. ולפי זה אף נעליים שנסגרים ע"י רצועות וכיו"ב, כל עוד שאין קושרים אותן – אין להקדים סגירת נעל שמאל לסגירת נעל ימין.
[28] וכ"כ במהדו"ת שם.
[29] בין יד בין רגל. וצ"ע במהדו"ת שם: "יד ימין תחילה", ואולי משמיענו בזה שיש להקדים יד ימין לרגל ימין.
[30] במהדו"ת שם השמיט: או סך.
[31] במהדו"ת שם הוסיף: "במרחץ".
[32] וכ"כ במהדו"ת שם.
[33] במהדו"ת ס"ה: "ויקום וילך בכפיפת הראש מעט, ולא בקומה זקופה וגרון נטוי, כענין שנאמר (ישעיה ג, טז): ותלכנה נטויות גרון ומשקרות". ובהמשך שם הוסיף: "ומכל מקום לא יכוף קומתו או ראשו יותר מדאי, אלא במידה בינונית, בכדי שיראה את הבא כנגדו בפניו בלי שיזקיף עיניו למעלה יותר מדאי".
[34] במהדו"ת שם הוסיף: "ושיעור הזקיפה, כל שלא יוכלו עיניו לראות למטה בסמוך לרגליו, וצריך מחמת זה לילך בנחת שלא יכשל בהליכתו".
[35] ישעיה ו, ג.
[36] רגלי השכינה (מהדו"ת שם).
[37] מפני כבוד השכינה שלמעלה מראשו (קידושין לא, א).
[38] ומידת צניעות וקדושה הוא, שעל ידי כך ממשיך מורא שמים על ראשו (לקמן סי' מו ס"ב).
[39] משמע שד' אמות זהו מן הדין, ופחות מד' אמות הוא מדת חסידות, אבל לקמן סי' צא ס"ג כתב: "ומדת חסידות הוא שלא לילך ד' אמות בגילוי הראש", דהיינו שכל הענין הוא ממדת חסידות. וכן כתב לקמן סי' מו ס"ב שזה "שלא יהא בגלוי הראש" – "אין איסור בזה מן הדין".
ובמהדו"ת ס"ו כתב: "ומדת חסידות שלא לילך ד' אמות בגילוי הראש גם בימיהם, שרוב העם היו רגילים לילך לפעמים הרבה בגילוי הראש, מפני החום בימים ההם. ועכשיו בזמן הזה שכולם דרכם לכסות ראשם לעולם – אסור לילך או אפילו לישב בגילוי הראש משום צניעות, שהרי זה כמגלה בשרו המכוסה". ועוד טעם כתב שם: "וכל שכן במדינות אלו שהנכרים נהגו לגלות ראשם וישראלים קדושים נזהרים בזה משום צניעות, א"כ ההולך או אפילו היושב בגילוי הראש כמו הנכרי – הרי זה עובר בלאו דובחוקותיהם לא תלכו".
[40] אך אם משים ידו על ראשו לכסותו – די בכך להיכר, רק שלא יזכיר שם שמים (מהדו"ת שם). וראה לקמן סי' צא ס"ד. סי' רפב ס"ו.
[41] מסתימת הלשון משמע אפילו לפני גיל חינוך.
[42] וכן כתב במהדו"ת שם.
[43] כדי שיהיה עליהם מורא שמים – שבת קנו, ב.
[44] אחרי שקם ממטתו ולבש בגדיו.
[45] יבדוק עצמו אם צריך להתפנות. וכן כתב לקמן סי' צא ס"ג: "יבדוק את עצמו יפה קודם התפלה שלא יצטרך לנקביו אח"כ".
[46] ויטרד בתפלתו (לקמן שם ס"ג). ואם הוצרך לנקביו באמצע התפלה – ראה לקמן שם ס"ב.
[47] ברכות יד, סע"ב.
[48] מי שרוצה לקבל עליו מלכות שמים בקריאת שמע ותפלה באופן מושלם.
[49] לנקביו (רש"י שם). וצריך לומר שהכוונה כאן אף אם אינו צריך להתפנות ממש, אבל אם היה צריך להתפנות, הרי מפורש הדין לקמן סי' צא ס"ב: "אל יתפלל עד שיפנה, משום שנאמר הכון לקראת אלקיך ישראל".
[50] כדלקמן סי' ד ס"א וסי' ו ס"א. בגמרא שם מובא גם: "ויניח תפילין", והביאו רבנו לקמן סי' לח סעי' ז, ט. סי' סו סעי' ג, יא. אך כאן אינו שייך, ולכן השמיטו.
[51] ברחוב.
[52] להתפנות במקום רחוק מהישוב, ולא יסתכן.
[53] ויקרא רבה יט, ד (לגירסת האור זרוע ח"ב סי' מג).
[54] קהלת י, יח.
[55] זהו הפירוש "ובשפלות ידים".
[56] פצעים.
[57] שילבש בגדים המכסים כל גופו (חוץ ממה שהרגילות לגלותם, כמו פנים וידים).
[58] ושלא ילך ברגליים יחפות. וראה לקמן סי' מו ס"ה.
[59] פסחים דף קיג, ב.
[60] בגמרא שם "מנודין", ואדה"ז דייק לכתוב "כמנודה". ויש לומר כוונתו שאין הקב"ה מנדה אדם שאין לו מנעלים, אלא האדם ההולך בלא מנעלים – מראה עצמו כאילו הוא מנודה מהקב"ה.
[61] שבת קכט, א. וברש"י שם: "שאין לך ביזוי מן המהלך יחף בשוק".