סימן תעז
תעז דִּינֵי אֲכִילַת הָאֲפִיקוֹמָן וּבוֹ י"א סְעִיפִים
א בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם הָיוּ אוֹכְלִין הַפֶּסַח בְּסוֹף כָּל הַסְּעוּדָה[א], כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נֶאֱכָל עַל הַשֹּׂבַע[ב], דְּהַיְנוּ שֶׁהַפֶּסַח יְהֵא גְּמַר כָּל הַשְּׂבִיעָה[ג], כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ נֶהֱנִין בַּאֲכִילָתוֹ וְתֵחָשֵׁב לָהֶם[ד], שֶׁאֲכִילַת כָּל הַקָּדָשִׁים[ה] צָרִיךְ לִהְיוֹת דֶּרֶךְ חֲשִׁיבוּת וּגְדֻלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר[ו] "קָדְשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְךָ נְתַתִּים לְמָשְׁחָה", כְּלוֹמַר לִגְדֻלָּה[ז] וַחֲשִׁיבוּת, כְּדֶרֶךְ שֶׁהַמְּלָכִים[ח] וְהַגְּדוֹלִים אוֹכְלִים.
ב וְאֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן[ט], כְּלוֹמַר שֶׁלֹּא יִהְיוּ נִפְטָרִין מֵאֲכִילַת הַפֶּסַח בַּאֲפִיקוֹמָן[י] (פֵּרוּשׁ "אֲפִיקוֹמָן", כְּלוֹמַר הוֹצִיאוּ וְהָבִיאוּ מְזוֹנוֹת וּמַאֲכָלִים עַל הַשֻּׁלְחָן[יא]), דְּהַיְנוּ שֶׁלְּאַחַר אֲכִילַת הַפֶּסַח לֹא יֹאכְלוּ שׁוּם מִין מָזוֹן וּמַאֲכָל בָּעוֹלָם[יב], שֶׁלֹּא יַעֲבֹר טַעַם הַפֶּסַח מִפִּיו[יג] עַל יְדֵי טַעַם אוֹתוֹ מַאֲכָל.
ג וְעַכְשָׁו שֶׁאֵין לָנוּ פֶּסַח – צָרִיךְ כָּל אֶחָד[יד] לֶאֱכֹל כְּזַיִת[טו] [מַצָּה] זֵכֶר לַפֶּסַח[טז] מִלְּבַד הַמַּצָּה שֶׁאָכַל לְשֵׁם אֲכִילַת מַצָּה. וְצָרִיךְ לֶאֱכֹל כְּזַיִת זֶה לְאַחַר גְּמַר כָּל הַסְּעוּדָה כְּמוֹ הַפֶּסַח[יז], וְלֹא יֹאכַל אַחֲרָיו שׁוּם מַאֲכָל[יח] כְּמוֹ אַחַר הַפֶּסַח[יט]. וּכְזַיִת זֶה נִקְרָא "אֲפִיקוֹמָן"[כ].
וּלְכַתְּחִלָּה טוֹב לֶאֱכֹל שְׁנֵי זֵיתִים[כא], אֶחָד זֵכֶר לַפֶּסַח וְאֶחָד זֵכֶר לַמַּצָּה הַנֶּאֱכֶלֶת עִם הַפֶּסַח[כב]. וְאִם קָשֶׁה עָלָיו לֶאֱכֹל שְׁנֵי כְּזֵיתִים – עַל כָּל פָּנִים לֹא יִפְחֹת מִכְּזַיִת[כג].
ד הָאֲפִיקוֹמָן צָרִיךְ לְאָכְלוֹ בַּהֲסִבָּה[כד]. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[כה] שֶׁאֵין צָרִיךְ. וְיֵשׁ לִסְמֹךְ עַל דִּבְרֵיהֶם לְעִנְיַן דִּיעֲבַד[כו], שֶׁאִם שָׁכַח וַאֲכָלוֹ בְּלֹא הֲסִבָּה – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל.
ה יֵשׁ נוֹהֲגִין לִטֹּל הָאֲפִיקוֹמָן כָּרוּךְ בְּמִטְפַּחַת וּמְשַׁלְשְׁלִין אוֹתוֹ לַאֲחוֹרֵיהֶם עַל כִּתְפֵיהֶם וְהוֹלְכִין בַּבַּיִת כְּד' אַמּוֹת וְאוֹמְרִים: כָּךְ הָיוּ אֲבוֹתֵינוּ הוֹלְכִין "מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם"[כז], וְאַחַר כָּךְ אוֹכְלִין אוֹתוֹ. וּבִמְדִינוֹת אֵלּוּ אֵין נוֹהֲגִין כֵּן[כח], אֶלָּא מוֹצִיאִין אוֹתוֹ מִתַּחַת הַמַּפָּה שֶׁהִצְנִיעוּהוּ שָׁם וְאוֹכְלִין אוֹתוֹ[כט].
ו צָרִיךְ לִזָּהֵר לֶאֱכֹל הָאֲפִיקוֹמָן קֹדֶם חֲצוֹת לַיְלָה[ל], כְּמוֹ הַפֶּסַח שֶׁלֹּא הָיָה נֶאֱכַל אֶלָּא עַד חֲצוֹת[לא]. וּלְכַתְּחִלָּה טוֹב לְהַקְדִּים אֶת עַצְמוֹ לִגְמֹר אֶת הַהַלֵּל שֶׁאַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן קֹדֶם חֲצוֹת[לב].
ז אִם שָׁכַח לֶאֱכֹל אֲפִיקוֹמָן וְנִזְכַּר לְאַחַר שֶׁנָּטַל מַיִם אַחֲרוֹנִים אוֹ לְאַחַר שֶׁאָמַר "הַב לָן וְנִיבְרִךְ", אַף עַל פִּי שֶׁכְּבָר הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מֵהָאֲכִילָה, וּכְשֶׁנִּמְלַךְ לֶאֱכֹל עוֹד צָרִיךְ הוּא לְבָרֵךְ בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה עַל מַה שֶּׁרוֹצֶה לֶאֱכֹל כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קע"ט[לג], מִכָּל מָקוֹם הָאֲפִיקוֹמָן יֹאכַל בְּלֹא "הַמּוֹצִיא"[לד], לְפִי שֶׁאֵין הָאֲפִיקוֹמָן תָּלוּי בְּדַעְתּוֹ כְּלָל, שֶׁבְּעַל כָּרְחוֹ חַיָּב לְאָכְלוֹ. לְפִיכָךְ, אַף אִם הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מֵהָאֲכִילָה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁאֵין הַדָּבָר תָּלוּי בְּדַעְתּוֹ[לה]. וְיִזָּהֵר לִטֹּל יָדָיו בְּלֹא בְּרָכָה קֹדֶם אֲכִילַת הָאֲפִיקוֹמָן, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קע"ט[לו].
ח וְאִם לֹא נִזְכַּר עַד לְאַחַר שֶׁבֵּרַךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן קֹדֶם שֶׁבֵּרַךְ "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" עַל הַכּוֹס – יִטֹּל יָדָיו (וִיבָרֵךְ "עַל נְטִילַת יָדָיִם"[לז]) וִיבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא" עַל הָאֲפִיקוֹמָן[לח], וִיבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן וְאַחַר כָּךְ יְבָרֵךְ "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" עַל הַכּוֹס[לט].
וְאִם לֹא נִזְכַּר עַד לְאַחַר שֶׁבֵּרַךְ עַל הַכּוֹס – יִשְׁתֶּנּוּ וְיִטֹּל יָדָיו וִיבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא" עַל הָאֲפִיקוֹמָן, וְאַחַר כָּךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס[מ], שֶׁלֹּא יְהֵא כְּמוֹסִיף עַל מִנְיַן הַכּוֹסוֹת שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים[מא].
(וְטוֹב שֶׁיִּמְזֹג כּוֹס קֹדֶם בִּרְכַּת הַמָּזוֹן וְלֹא יִשְׁתֶּנּוּ מִיָּד אַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, אֶלָּא יִגְמֹר עָלָיו הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה וְאַחַר כָּךְ יִשְׁתֶּנּוּ[מב]).
וְאַף שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[מג] שֶׁכָּל בִּרְכַּת הַמָּזוֹן טְעוּנָה כּוֹס לִשְׁתּוֹתוֹ מִיָּד אַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן[מד], מִכָּל מָקוֹם הֲרֵי עַכְשָׁו אֵין אָנוּ נִזְהָרִין בְּכָךְ כָּל יְמוֹת הַשָּׁנָה, וְאָנוּ מְבָרְכִין לִפְעָמִים בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס, לְפִי שֶׁאָנוּ סוֹמְכִין עַל הָאוֹמְרִים[מה] שֶׁבִּרְכַּת הַמָּזוֹן אֵינָהּ טְעוּנָה כּוֹס, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קפ"ב[מו].
ט וְכֵן אִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁהִתְחִיל לִגְמֹר הַהַלֵּל – יִגְמֹר הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה וְיִשְׁתֶּה הַכּוֹס, וְאַחַר כָּךְ יִטֹּל יָדָיו וְיֹאכַל הָאֲפִיקוֹמָן וִיבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס[מז].
וּמִי שֶׁמַּחֲמִיר עַל עַצְמוֹ כָּל יְמוֹת הַשָּׁנָה וְנִזְהָר שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס[מח], אִם נִזְכַּר קֹדֶם שֶׁהִזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם בַּחֲתִימָה שֶׁלְּאַחַר הַהַלֵּל (דְּהַיְנוּ "בָּרוּךְ אַתָּה ה' מֶלֶךְ מְהֻלָּל כוּ'", אוֹ "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֵל מֶלֶךְ גָּדוֹל כוּ'", כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ת"פ[מט]) – יַפְסִיק בַּמָּקוֹם שֶׁנִּזְכַּר וְיִטֹּל יָדָיו וְיֹאכַל הָאֲפִיקוֹמָן וִיבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן עַל כּוֹס זֶה, וְלֹא יִשְׁתֶּנּוּ מִיָּד לְאַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, אֶלָּא יַחֲזֹר וְיַתְחִיל "לֹא לָנוּ", וְיִגְמֹר הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה וְיִשְׁתֶּה הַכּוֹס[נ].
וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין עוֹשִׂין שְׁתֵּי מִצְוֹת עַל כּוֹס אֶחָד[נא], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁעַכְשָׁו נִתְפַּשֵּׁט הַמִּנְהָג כְּהָאוֹמְרִים בִּרְכַּת הַמָּזוֹן אֵינָהּ טְעוּנָה כּוֹס[נב], אִם כֵּן אֵינוֹ עוֹשֶׂה עַל כּוֹס זֶה כִּי אִם מִצְוָה אַחַת מֵעִקַּר הַדִּין, דְּהַיְנוּ גְּמַר הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה[נג].
אֲבָל אִם לֹא נִזְכַּר עַד לְאַחַר שֶׁהִזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם שֶׁבַּחֲתִימָה – יִגְמֹר אֶת הַחֲתִימָה וְיִשְׁתֶּה הַכּוֹס, וְאַחַר כָּךְ יִטֹּל יָדָיו וְיֹאכַל הָאֲפִיקוֹמָן וִיבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס[נד], שֶׁלֹּא לְהוֹסִיף עַל מִנְיַן הַכּוֹסוֹת.
וְאַף שֶׁהוּא מַחֲמִיר עַל עַצְמוֹ כָּל יְמוֹת הַשָּׁנָה שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס, מִכָּל מָקוֹם עַכְשָׁו אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲשׂוֹת בְּעִנְיָן אַחֵר אִם לֹא שֶׁלֹּא יֹאכַל הָאֲפִיקוֹמָן כְּלָל, וּמוּטָב שֶׁיַּנִּיחַ זְהִירָתוֹ וְיִנְהַג כַּמִּנְהָג הַפָּשׁוּט לְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלֹא כּוֹס מִמַּה שֶּׁלֹּא יֹאכַל אֲפִיקוֹמָן כְּלָל.
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לֶאֱכֹל הָאֲפִיקוֹמָן קֹדֶם שְׁתִיַּת כּוֹס רְבִיעִי, לְפִי שֶׁלְּהָאוֹמְרִים בִּרְכַּת הַמָּזוֹן אֵינָהּ טְעוּנָה כּוֹס – הֲרֵי הוּא עוֹשֶׂה אִסּוּר בְּמַה שֶּׁמַּפְסִיק הַרְבֵּה בֵּין גְּמַר הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה לִשְׁתִיַּת הַכּוֹס בַּאֲכִילַת הָאֲפִיקוֹמָן וּבִרְכַּת הַמָּזוֹן וְאֵינוֹ שׁוֹתֶה מִיָּד לְאַחַר חֲתִימַת הַהַלֵּל כְּתַקָּנַת חֲכָמִים. וְהָאוֹמְרִים שֶׁבִּרְכַּת הַמָּזוֹן טְעוּנָה כּוֹס – הֲרֵי הוּא עוֹשֶׂה אִסּוּר בְּמַה שֶּׁהוּא אוֹמֵר ב' מִצְוֹת עַל כּוֹס אֶחָד, וְגַם בְּמַה שֶּׁמַּפְסִיק בַּאֲכִילַת הָאֲפִיקוֹמָן בֵּין חֲתִימַת הַהַלֵּל לִשְׁתִיַּת הַכּוֹס שֶׁלְּאַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן (אֲבָל בִּרְכַּת הַמָּזוֹן אֵינָהּ חֲשׁוּבָה הֶפְסֵק לְהָאוֹמְרִים שֶׁאַף הִיא טְעוּנָה כּוֹס, שֶׁהֲרֵי אוֹמְרִים יקנה"ז עַל כּוֹס אֶחָד[נה]).
וְגַם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַחֲזֹר וְלוֹמַר גְּמַר הַהַלֵּל וְהַהַגָּדָה עִם הַחֲתִימָה אַחַר בִּרְכַּת הַמָּזוֹן עַל כּוֹס, שֶׁלֹּא יְבָרֵךְ בְּרָכָה לְבַטָּלָה, דְּהַיְנוּ בִּרְכַּת הַחֲתִימָה, שֶׁכְּבָר אֲמָרָהּ פַּעַם אַחַת.
י אִם נֶאֱבַד הָאֲפִיקוֹמָן, אִם יֵשׁ לוֹ מַצַּת מִצְוָה אַחֶרֶת[נו], בֵּין שְׁלֵמָה בֵּין שְׁבוּרָה – יֹאכַל מִמֶּנָּה.
(וְאִם אֵין לוֹ עוֹד מַצַּת מִצְוָה – יֹאכַל מִמַּצָּה אַחֶרֶת שֶׁהִיא שְׁמוּרָה מֵחִמּוּץ[נז] מִשְּׁעַת קְצִירָה[נח] אוֹ מִשְּׁעַת לִישָׁתָהּ[נט] וָאֵילָךְ. וְכָל הַמַּצּוֹת שֶׁלָּנוּ הֵן שְׁמוּרוֹת מִשְּׁעַת לִישָׁה וָאֵילָךְ[ס] וּכְשֵׁרוֹת לָאֲפִיקוֹמָן[סא], שֶׁאַף שֶׁיֵּשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא נַעֲשׂוּ עַל יְדֵי חֵרֵשׁ שׁוֹטֶה וְקָטָן שֶׁאֵין בָּהֶן דַּעַת לִשְׁמֹר מֵחִמּוּץ לְשֵׁם מַצַּת מִצְוָה[סב], מִכָּל מָקוֹם כָּל סְפֵק דִּבְרֵי סוֹפְרִים לְהָקֵל[סג]. וְאִם יֵשׁ לוֹ ג' מַצּוֹת מִצְוָה לְלֵיל ב' – יִשְׁבֹּר חֲתִיכָה מֵהָאֶמְצָעִית וְיֹאכַל בְּלֵיל א'). (עַיֵּן סִימָן תנ"ח[סד]).
יא הַנּוֹהֲגִין לִנְקֹב חֲתִיכַת אֲפִיקוֹמָן וְלִתְלוֹתָהּ – אֵין בָּזֶה אִסּוּר מִשּׁוּם נוֹקֵב בְּיוֹם טוֹב[סה], לְפִי שֶׁאִסּוּר עֲשִׂיַּת נֶקֶב אֲפִלּוּ בְּשַׁבָּת אֵינוֹ שַׁיָּךְ בָּאֳכָלִין אֶלָּא בְּעֵצִים וַאֲבָנִים וּמַתָּכוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם[סו] (מִשְּׁאָר דְּבָרִים הָרְאוּיִם לַעֲשׂוֹת מֵהֶן כֵּלִים, עַיֵּן סִימָן שי"ד[סז]).
[ג] ראה רש"י סט, ב ד"ה ובמועט. רמב"ם שם, ובהל' קרבן פסח פ"ח ה"ג.
[ד] רש"י שם, ודף ע, רע"א ד"ה על השבע.
[ה] רשב"ם שם. וראה לקו"ש חל"א ע' 58 הערה 44.
[ז] סוטה טו, א וש"נ.
[יד] שו"ע ס"א. וראה לעיל סימן תנח ס"י שצריך כזית לכל אחד מבני ביתו. וכ"ה בסידור: ויחלקו לכל בני ביתו לכל אחד כזית.
[טז] רא"ש פ"י סימן לד. טור ושו"ע שם. וראה גם לעיל סימן תעג סל"ה.
[יח] שמואל שם קיט, ב וכלישנא קמא. רי"ף (כז, א). רמב"ם פ"ח ה"ט. רא"ש שם. טור ושו"ע סימן תעח ס"א. וראה גם לקמן שם ס"א.
[כב] ב"ח שם. מ"א שם (לצאת גם לדעת רש"י ורשב"ם שם ד"ה אין מפטירין, שהוא זכר למצה הנאכלת עם הפסח).
[כג] מהרי"ל שם. דרכי משה שם. ט"ז ומ"א שם. ובסידור: ואח"כ יקח האפיקומן ויחלקו לכל בני ביתו לכל אחד כזית. וראה לקוטי טעמים ומנהגים שם, שאם קשה לו לאכול שני זיתים ואוכל רק כזית אחד, עליו להתנות שהוא זכר ע"פ הדעה שהלכה כמותה. וראה שלחן המלך ח"ב ע' קח הערה 5.
[כד] רא"ש פ"י סימן כ. טור. שו"ע ס"א. וראה גם לעיל סימן תעב סי"ד. וכ"ה בסידור.
[כה] משמעות רמב"ם פ"ז ה"ח.
[כו] פר"ח ס"א. וכדלעיל סימן תעה ס"כ באכילת כורך.
[כז] שמות יב, לד. שו"ת רש"ל סימן פח. וראה לעיל סימן תעג סוף סל"ה.
[ל] רבא קכ, ב. תוס' מגילה כא, א ד"ה לאתויי. רא"ש פ"י סימן לח, שכן נהג ר"ת. טור ושו"ע ס"א. וכ"ה בסידור. וראה גם לעיל סימן תנח ס"ב. וראה ספר המנהגים - חב"ד ע' 38, שבליל הסדר השני לא מקפידים בכך.
[לב] הרי"ף. שו"ת הרשב"א ח"א סוס"י תמה, ור"ן (כז, ב) ד"ה גרסימן בשם התוס' [אבל ראה תוס' מגילה שם]. רמ"א ס"א. וראה ספר המנהגים - חב"ד ע' 41, שאין מדקדקין בזה.
[לג] ס"ה (לענין נטל מים אחרונים). וראה שם ס"ב וס"ד (ב' דעות לענין אמר נברך ברכת המזון, וספק ברכות להקל). וראה גם לעיל סימן רעא סי"ב.
[לד] טור בשם ה"ר פרץ, בהגהות סמ"ק סימן ריט (ע' רכב) אות ד. שו"ע ס"ב.
[לו] ראה שם ס"ה, שכשצריך לברך המוציא משום היסח הדעת צריך נט"י (וראה סימן קסד ס"ב דהיינו בברכה), משא"כ כאן שאינו צריך לברך המוציא.
[לז] כדלעיל סימן קסד ס"ב (במקום שצריך לברך המוציא). וראה משנה ברורה שעה"צ ס"ק ט. וראה לעיל סימן קנח ס"ב, ולקמן סימן תפב ס"ג, שאם אוכל פחות מכביצה, נוטל ידיו בלי ברכה.
[מ] שו"ת הרשב"א ח"א סימן רלז. רבנו ירוחם נ"ה ח"ד בשם הראב"ד והרשב"א (מד, א). מ"א סק"ד. ח"י סק"ד שכן הסכמת האחרונים.
[מב] מהר"ם חלאווה קיח, א. השולחן ח"ג שער ז. מ"א סוף סק"ז (כפירוש הא' שביד אפרים שם). ויתבאר לקמן בסוף הסעיף.
[מג] דעה הא' דלעיל סימן קפב ס"א, וש"נ.
[מד] כדלעיל סימן רצט ס"ז וקו"א שם סק"ד (ולא ידחה זאת לאחר ההלל וההגדה כדלעיל במוסגר).
[מה] דעה הב' דלעיל סימן קפב ס"א, וש"נ.
[מו] ס"א. שכן נוהגין עכשיו (שאין צריך לחזר אחריו, וביחיד אין צריך כוס כלל). וכיון שאין נזהרים בזה כל השנה אף עתה יברך בלא כוס (מ"א ס"ק ד) , או לא ישתנו מיד (כדלעיל במוסגר).
[מח] מ"א ס"ק ד (שהאמור לעיל הוא רק באינו נזהר כל השנה). וראה חילוק זה גם לעיל סימן רצו סי"ג וקו"א שם ס"ק ב, וסימן רצט ס"ו.
[נ] מ"א ריש סק"ז (כפירוש מחצית השקל שם). וכדלעיל ס"ח (במוסגר) וש"נ (אלא שכאן התיר אף שהתחיל הלל).
[נא] פסחים קב, ב וש"נ. וכדלעיל סימן רעא סי"ב. סימן רצט ס"ז.
[נג] ראה מ"א סימן קמז סוף סקי"א (שאין עושין חבילות דוקא בב' מצות של חובה). סימן רצט שם (שאף מי שלא נזהר כל השנה אין אומרים ב' קדושות על כוס אחד, כשאפשר), ובנסמן שם (המנהג למעשה).
[נד] כנסמן לעיל בתחלת הסעיף.
[נה] פסחים קב, ב (שאין חשש בזה משום ב' מצות על כוס אחד), ואין חוששים להפסק.
[נו] אור זרוע ח"ב סימן רמט. דרכי משה ס"ק ג. וראה לעיל סימן תנג סי"ד.
[נח] כדלעיל סימן תנג סי"ט.
[ס] שו"ת הרא"ש כלל יד סימן ה. טור ושו"ע ס"ב. וראה לעיל שם סי"ד, שמכאן מוכח דעתם, כדעה הב' דלעיל שם.
[סב] כדלעיל שם סט"ו וסימן תס ס"א. וראה מהרי"ל הל' אפיית המצות, הובא במ"א סימן ת[ס] סק"א (שמטעם זה טוב שישראל בר דעת יתעסק בכל התיקונים של כל המצות). לעיל שם ס"ב (שעכ"פ הניקור מקילים בקטן וגדול עומד על גביו).
[סג] ביצה ג, ב. והיינו אפיקומן שהוא מד"ס, כדלעיל ס"ג. וראה גם לעיל סימן תנח סי"א.
[סה] מ"א סימן תק סק"ז. ח"י סוף סק"ג. וראה גם לקמן שם סי"א.
[סז] ס"ב. וראה לעיל סימן שכח סל"ב.