סימן תעו
תעו מִנְהַג אֲכִילַת צָלִי בְּלֵיל פֶּסַח וּבוֹ ז' סְעִיפִים.
א מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לֶאֱכֹל בָּשָׂר צָלִי בְּלֵיל פֶּסַח – אוֹכְלִין. מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל[א], מִשּׁוּם גְּזֵרָה שֶׁמָּא יֹאמְרוּ פֶּסַח הוּא[ב] - אָסוּר לָהֶם לְשַׁנּוֹת מִנְהָגָם. וְאַף בְּנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם אֵינָן רַשָּׁאִין לְשַׁנּוֹת מִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם[ג]. וְאַף מִי שֶׁבָּא לָדוּר שָׁם מִמָּקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לֶאֱכֹל – אָסוּר לוֹ לֶאֱכֹל, עַיֵּן סִימָן תס"ח[ד]. וּבִמְדִינוֹת אֵלּוּ נָהֲגוּ שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל[ה].
ב וּבְכָל מָקוֹם אָסוּר לֶאֱכֹל בְּלַיְלָה זֶה גְּדָיִים הַמְקֻלָּסִין[ו] (פֵּרוּשׁ "מְקֻלָּס" הוּא לְשׁוֹן מְזֻיָּן[ז], שֶׁכְּרָעָיו[ח] וּבְנֵי מֵעָיו בִּשְׁעַת צְלִיָּתוֹ[ט] הֵן תְּלוּיִן לְמַעְלָה מֵרֹאשׁוֹ[י] אוֹ מִצִּדּוֹ[יא] כְּגִבּוֹר מְזֻיָּן שֶׁכּוֹבַע נְחֹשֶׁת לְמַעְלָה מֵרֹאשׁוֹ[יב] וּכְלֵי זֵינוֹ בְּצִדּוֹ[יג]), דְּהַיְנוּ גְּדִי אוֹ כֶּבֶשׂ צָלוּי כֻּלּוֹ כְּאֶחָד[יד] ("רֹאשׁוֹ עַל כְּרָעָיו וְעַל קִרְבּוֹ"[טו]), וְלֹא נֶחְסַר מִמֶּנּוּ שׁוּם אֵבֶר[טז], שֶׁהֲרֵי זֶה דּוֹמֶה לִצְלִיַּת הַפֶּסַח[יז], שֶׁהָיָה נִצְלָה כְּשֶׁהוּא שָׁלֵם כֻּלּוֹ כְּאֶחָד (וּכְרָעָיו וּבְנֵי מֵעָיו תְּלוּיִן חוּצָה לוֹ[יח]), וִיהֵא נִרְאֶה כְּאוֹכֵל פֶּסַח בַּחוּץ[יט]. אֲבָל אִם צָלִָה אוֹתוֹ כְּשֶׁהוּא מְחֻתָּךְ[כ], אוֹ אֲפִלּוּ כְּשֶׁהוּא מְחֻבָּר אֶלָּא שֶׁנֶּחְתַּךְ אֵבֶר אֶחָד מִגּוּפוֹ קֹדֶם הַצְּלִיָּה[כא], אוֹ שֶׁשָּׁלַק בּוֹ אֵבֶר אֶחָד כְּשֶׁהוּא מְחֻבָּר[כב] וְאַחַר כָּךְ צָלִָה אוֹתוֹ כֻּלּוֹ כְּאֶחָד, הוֹאִיל וְאֵינוֹ דּוֹמֶה לִצְלִיַּת הַפֶּסַח – הֲרֵי זֶה מֻתָּר בְּמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לֶאֱכֹל צָלִי בְּלַיְלָה זֶה[כג].
ג אֲפִלּוּ בְּשַׂר עֵגֶל וְעוֹף שֶׁאֵין הַפֶּסַח בָּא מֵהֶם, וְכֵן כָּל דָּבָר הַטָּעוּן שְׁחִיטָה – אָסוּר לְאָכְלוֹ צָלִי בְּמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל[כד], לְפִי שֶׁהָעוֹלָם יִטְעוּ בֵּין צָלִי לְצָלִי[כה] וְיָבוֹאוּ לְהַתִּיר גַּם בָּשָׂר צָלוּי מִכְּבָשִׂים וְעִזִּים, כֵּיוָן שֶׁהַכֹּל מִין בָּשָׂר, אֲבָל דָּבָר שֶׁאֵינוֹ טָעוּן שְׁחִיטָה, כְּגוֹן דָּגִים וּבֵיצִים – מֻתָּר לְאָכְלָם צְלוּיִים[כו], לְפִי שֶׁאֵינָן דּוֹמִין כְּלָל לְבָשָׂר וְלֹא יִטְעוּ בָּהֶם.
ד צְלִי קֵדָר[כז] (פֵּרוּשׁ[כח] שֶׁנִּצְלָה בִּקְדֵרָה בְּלֹא מַיִם וְשׁוּם מַשְׁקֶה, אֶלָּא מִתְבַּשֵּׁל בַּמֹּהַל הַיּוֹצֵא מִמֶּנּוּ), אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ דּוֹמֶה לִצְלִיַּת הַפֶּסַח, שֶׁהַפֶּסַח שֶׁנִּצְלָה בִּקְדֵרָה פָּסוּל[כט], אַף עַל פִּי כֵן בְּמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל צָלִי – יֵשׁ לְאָסְרוֹ מִפְּנֵי מַרְאִית הָעַיִן, שֶׁלֹּא יִטְעוּ לְהַתִּיר גַּם צְלִי אֵשׁ. וַאֲפִלּוּ אִם בִּשְּׁלוֹ מִתְּחִלָּה בְּמַיִם וְאַחַר כָּךְ עֲשָׂאוֹ צְלִי קֵדָר – יֵשׁ לֶאֱסֹר מִטַּעַם זֶה. וּמִכָּל מָקוֹם, לְצֹרֶךְ חוֹלֶה קְצָת יֵשׁ לְהָקֵל בָּזֶה[ל], כִּי יֵשׁ מִי שֶׁמַּתִּיר[לא] צְלִי קֵדָר. אֲבָל אִם צְלָאוֹ אֲפִלּוּ צְלִי אֵשׁ וְאַחַר כָּךְ בִּשְּׁלוֹ – מֻתָּר[לב], לְפִי שֶׁהַבִּשּׁוּל מְבַטֵּל אֶת הַצְּלִיָּה, וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בְּפֶסַח פָּסוּל[לג].
ה יֵשׁ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל וְלֹא לִשְׁתּוֹת בִּסְעוּדָה זוֹ הַרְבֵּה יוֹתֵר מִדַּאי[לד], שֶׁלֹּא יֹאכַל הָאֲפִיקוֹמָן בַּאֲכִילָה גַּסָּה[לה], דְּהַיְנוּ שֶׁאֵינוֹ תָּאֵב כְּלָל לֶאֱכֹל[לו], שֶׁאָז אֵינוֹ עוֹשֶׂה [מִצְוָה] מִן הַמֻּבְחָר, שֶׁאַף שֶׁהָאֲפִיקוֹמָן הוּא זֵכֶר לַפֶּסַח וְהַפֶּסַח הָיָה נֶאֱכָל עַל הַשֹּׂבַע, דְּהַיְנוּ שֶׁהוּא שָׂבֵעַ כְּבָר, וְלָכֵן אוֹכְלִין הָאֲפִיקוֹמָן אַחַר גְּמַר כָּל הַסְּעוּדָה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"ז[לז], מִכָּל מָקוֹם צָרִיךְ שֶׁיְּהֵא לוֹ קְצָת תַּאֲוָה לֶאֱכֹל[לח], אֲבָל כְּשֶׁאֵינוֹ מִתְאַוֶּה כְּלָל וְאוֹכֵל – הֲרֵי זוֹ אֲכִילָה גַּסָּה, וְאֵין זוֹ מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר. אֲבָל מִכָּל מָקוֹם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בַּאֲכִילָה זוֹ[לט].
אֲבָל אִם שָׂבַע כָּל כָּךְ עַד שֶׁנַּפְשׁוֹ קָצָה בַּאֲכִילָה מֵרֹב שָׂבְעוֹ, אַף שֶׁדּוֹחֵק אֶת עַצְמוֹ לֶאֱכֹל – אֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בַּאֲכִילָה זוֹ, שֶׁאֲכִילָה גַּסָּה כָּזוֹ אֵינָהּ נִקְרֵאת אֲכִילָה כְּלָל[מ], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרי"ב[מא].
ו נוֹהֲגִין בִּקְצָת מְקוֹמוֹת לֶאֱכֹל בֵּיצִים בַּסְּעוּדָה זֵכֶר לַאֲבֵלוּת[מב] חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁכְּשֶׁהָיָה קַיָּם הָיוּ מַקְרִיבִין פֶּסַח[מג] וְאוֹכְלִין בְּלַיְלָה זֶה, וְעַכְשָׁו אֵין לָנוּ פֶּסַח[מד] לָכֵן מִתְאַבְּלִין עַכְשָׁו עַל זֶה[מה]. וּמִזֶּה הַטַּעַם אוֹכְלִין בֵּיצִים גַּם בַּלַּיְלָה הַשֵּׁנִי[מו].
ז יֵשׁ נוֹהֲגִין שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל בְּלַיְלָה זֶה שׁוּם טִבּוּל רַק שְׁנֵי טִבּוּלִים אֵלּוּ[מז], דְּהַיְנוּ טִבּוּל הָרִאשׁוֹן שֶׁקֹּדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה, וְטִבּוּל הַמָּרוֹר בַּחֲרֹסֶת, כְּדֵי שֶׁיְּהֵא נִכָּר[מח] שֶׁשְּׁנֵי טִבּוּלִים אֵלּוּ הֵם לְשֵׁם מִצְוָה.
[א] משנה נג, א. טור ושו"ע ס"א.
[ב] רמב"ם פ"ח הי"א. שו"ע שם. וראה גם רש"י שם ד"ה שלא לאכול.
[ג] ראה גמרא נ, סוע"ב.
[ו] ברייתא עד, א. משנה ביצה כב, ב. טור ושו"ע ס"א. וראה גם לעיל סימן תסט ס"ד.
[לד] וראה גם בסידור: אוכל ושותה כדי צרכו, משמע ולא יותר מכדי צרכו (לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה אוכל).
[לח] תוס' קז, ב ד"ה דילמא בשם ר"ת. ב"ח ריש סימן תעא. מ"א שם.
[לט] כדעת ריש לקיש נזיר כג, א.
[מא] ס"ו. וראה גם לעיל סימן קצז ס"ט (שתלוי אם גרונו נהנה מהאכילה).
[מב] דרכי משה סימן תעג ס"ק י. רמ"א כאן ס"ב. וראה לעיל סימן תעג סכ"א שאוכלין את הביצה שבקערה. וראה ס' המנהגים – חב"ד ע' 41, שטובלין אותה במי המלח.
[מד] ראה דרכי משה שם.
[מו] ח"י סק"ו. וראה גם ספר המנהגים - חב"ד שם.
[מז] מהרי"ל סדר ההגדה. רמ"א שם. וראה ספר המנהגים - חב"ד שם (שטובלים גם הביצה).