סימן תעב
תעב דִּינֵי הֲסִבָּה וְד' כּוֹסוֹת וּבוֹ ל"א סְעִיפִים
א יִהְיֶה שֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ מִבְּעוֹד יוֹם, כְּדֵי לְהַתְחִיל הַסֵּדֶר מִיָּד כְּשֶׁתֶּחֱשַׁךְ[א]. וְאַף אִם הוּא בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ – יָקוּם[ב] מִיָּד כְּשֶׁתֶּחֱשַׁךְ[ג], שֶׁמִּצְוָה לְמַהֵר לְהַתְחִיל הַסֵּדֶר בִּשְׁבִיל הַתִּינוֹקוֹת שֶׁלֹּא יִשְׁנוּ[ד], וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[ה]: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא".
ב וּמִכָּל מָקוֹם, לֹא יְמַהֵר לְהַתְחִיל הַקִּדּוּשׁ קֹדֶם שֶׁיִּהְיֶה וַדַּאי חֲשֵׁכָה[ו]. אַף עַל פִּי שֶׁבִּשְׁאָר יָמִים טוֹבִים[ז] יָכוֹל הָאָדָם לְהוֹסִיף מֵחֹל עַל הַקֹּדֶשׁ לְקַדֵּשׁ וְלֶאֱכֹל מִבְּעוֹד יוֹם[ח], מִכָּל מָקוֹם בְּפֶסַח אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּן, לְפִי שֶׁאֲכִילַת מַצָּה הוּקְשָׁה לַאֲכִילַת פֶּסַח[ט], שֶׁנֶּאֱמַר[י] "עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ", וּבְפֶסַח נֶאֱמַר[יא]: "וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה", בַּלַּיְלָה מַמָּשׁ, וְכֵיוָן שֶׁאֲכִילַת מַצָּה שֶׁהִיא מִן הַתּוֹרָה אֵינוֹ אֶלָּא בַּלַּיְלָה, לָכֵן גַּם כָּל הָאַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים אֵינוֹ אֶלָּא בַּלַּיְלָה, בַּזְּמַן הָרָאוּי לַאֲכִילַת מַצָּה[יב], שֶׁכָּל מַה שֶּׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים כְּעֵין שֶׁל תּוֹרָה תִּקְּנוּ[יג], וְכוֹס שֶׁל קִדּוּשׁ הוּא אֶחָד מִן הָאַרְבַּע כּוֹסוֹת, לְפִיכָךְ צָרִיךְ בַּלַּיְלָה מַמָּשׁ[יד], וְלֹא בְּמַה שֶּׁהוֹסִיף מֵחֹל עַל הַקֹּדֶשׁ.
ג מִי שֶׁהוּא אָבֵל אֲפִלּוּ עַל אָבִיו וְאִמּוֹ – חַיָּב לְהָסֵב, וְאֵינוֹ רַשַּׁאי לִמְנֹעַ מִלְּהָסֵב מֵחֲמַת הָאֲבֵלוּת, שֶׁהֲרֵי מִשֶּׁעָבְרוּ שִׁבְעָה רַשַּׁאי לְהָסֵב עַל מִטָּתוֹ אֲפִלּוּ בְּחֹל, שֶׁאֵינוֹ חַיָּב בִּכְפִיַּת הַמִּטָּה אֶלָּא תּוֹךְ שִׁבְעָה[טו].
וַאֲפִלּוּ נִקְבַּר מֵתוֹ בְּעֶרֶב פֶּסַח, מִכָּל מָקוֹם מִיָּד שֶׁהִגִּיעַ הַפֶּסַח – בָּטְלָה מִמֶּנּוּ הָאֲבֵלוּת שִׁבְעָה[טז] אִם נָהַג אֲבֵלוּת שָׁעָה אַחַת קֹדֶם הַלַּיְלָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן שצ"ט[יז].
ד אֲבָל אִם לֹא נָהַג אֲבֵלוּת כְּלָל קֹדֶם הַפֶּסַח בְּעִנְיָן שֶׁעֲדַיִן לֹא בָּטְלָה מַמָּשׁ[יח] אֲבֵלוּת שִׁבְעָה[יט] - נוֹהֲגִין שֶׁלֹּא לְהָסֵב בְּלֵיל פֶּסַח[כ], לְפִי שֶׁחוֹשְׁבִין הֲסִבָּה זוֹ כִּדְבָרִים שֶׁבְּצִנְעָה שֶׁהוּא נוֹהֵג אוֹתָם בָּרֶגֶל, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה שָׁם[כא].
וּמִכָּל מָקוֹם, יָכוֹל לִלְבֹּשׁ הַקִּיטְל שֶׁלּוֹבְשִׁין בִּשְׁעַת עֲשִׂיַּת הַסֵּדֶר[כב], שֶׁבֶּגֶד זֶה הוּא בֶּגֶד מֵתִים[כג], וְלוֹבְשִׁין אוֹתוֹ לְהַכְנִיעַ הַלֵּב, שֶׁלֹּא תָּזוּחַ דַּעְתּוֹ מֵחֲמַת הַשִּׂמְחָה וְהַחֵרוּת שֶׁעוֹשִׂין בְּלֵיל זֶה[כד].
ה וְחַיָּב הָאָבֵל בְּהַלֵּל שֶׁבְּלַיְלָה זֶה. אַף שֶׁאֵין נוֹהֲגִין לִקְרוֹת הַלֵּל בְּבֵית הָאָבֵל, מִכָּל מָקוֹם הַלֵּל זֶה חוֹבָה הוּא[כה].
ו אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל הַשָּׁנָה טוֹב לְמַעֵט בְּכֵלִים נָאִים זֵכֶר לַחֻרְבָּן, מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל פֶּסַח טוֹב לְהַרְבּוֹת[כו] בְּכֵלִים נָאִים כְּפִי כֹּחוֹ[כז], אֲפִלּוּ הַכֵּלִים שֶׁאֵין צָרִיךְ לַסְּעוּדָה[כח] יְסַדְּרֵם יָפֶה עַל הַשֻּׁלְחָן[כט] לְנוֹי, זֵכֶר לְחֵרוּת[ל].
וַאֲפִלּוּ כֵּלִים הַמְמֻשְׁכָּנִים בְּיָדוֹ מִן הַנָּכְרִי יְסַדְּרֵם עַל הַשֻּׁלְחָן[לא] לְנוֹי[לב]. וְאַף אִם יִרְצֶה לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם – אֵין בָּזֶה מִשּׁוּם גֵּזֶל הַנָּכְרִי וְלֹא מִשּׁוּם גְּנֵבַת דַּעַת[לג], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן ק"כ[לד].
ז וְיָכִין מְקוֹם מוֹשָׁבוֹ[לה], שֶׁיֵּשֵׁב בַּהֲסִבָּה[לו] דֶּרֶךְ חֵרוּת[לז], כְּדֶרֶךְ שֶׁהַמְלָכִים וְהַגְּדוֹלִים אוֹכְלִים[לח], לְפִי שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר[לט] חַיָּב הָאָדָם[מ] לְהַרְאוֹת[מא] אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא עַתָּה יוֹצֵא מִשִּׁעְבּוּד מִצְרַיִם[מב], שֶׁנֶּאֱמַר[מג] "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם", וְעַל דָּבָר זֶה צִוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא[מד]: "וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרָיִם", כְּאִלּוּ אַתָּה בְּעַצְמְךָ הָיִיתָ בְּמִצְרַיִם עֶבֶד וְנִפְדֵיתָ וְיָצָאתָ לְחֵרוּת[מה], לְפִיכָךְ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כָּל מַעֲשֵׂה לַיְלָה זֶה דֶּרֶךְ חֵרוּת[מו], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[מז].
ח וְעָנִי שֶׁאֵין לוֹ כָּרִים וּכְסָתוֹת לְהָסֵב עֲלֵיהֶן[מח], מִכָּל מָקוֹם יֵשֵׁב עַל הַסַּפְסָל[מט] וְלֹא עַל הַקַּרְקַע[נ] כְּבִשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה. וְאִם אֶפְשָׁר לוֹ לִסְמֹךְ עַל יֶרֶךְ שֶׁל חֲבֵרוֹ – הֲרֵי זוֹ נִקְרֵאת הֲסִבָּה[נא]. אֲבָל לֹא יִסְמֹךְ עַל יֶרֶךְ עַצְמוֹ, מִפְּנֵי שֶׁנִּרְאֶה כְּדוֹאֵג[נב], וְאֵין זוֹ דֶּרֶךְ חֵרוּת[נג].
ט וּכְשֶׁהוּא מֵסֵב – לֹא יַטֶּה עַל גַּבּוֹ וְלֹא עַל פָּנָיו[נד], שֶׁאֵין זֶה דֶּרֶךְ חֵרוּת[נה], אֶלָּא יַטֶּה עַל צִדּוֹ הַשְּׂמָאלִית[נו], וְלֹא עַל הַיְמָנִית[נז] שֶׁאֵין דֶּרֶךְ הֲסִבָּה בְּכָךְ, שֶׁהֲרֵי צָרִיךְ לֶאֱכֹל בְּיָמִין[נח]. וְעוֹד שֶׁאִם יָסֵב בְּיָמִין יוּכַל לָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה, לְפִי שֶׁהַוֵּשֶׁט הוּא בְּיָמִין וְהַקָּנֶה בִּשְׂמֹאל, וְאִם יַטֶּה עַל יְמִינוֹ – יִהְיֶה הַוֵּשֶׁט מִלְּמַטָּה וְקָנֶה[נט] מִלְמַעְלָה, וִיהֵא נִפְתָּח הַכּוֹבַע שֶׁעַל פִּי הַקָּנֶה מֵאֵלָיו וְיִכָּנֵס הַמַּאֲכָל דֶּרֶךְ הַקָּנֶה וְיָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה[ס]. וּלְפִיכָךְ, אַף מִי שֶׁהוּא אִטֵּר שֶׁדַּרְכּוֹ לֶאֱכֹל בִּשְׂמֹאל, אַף עַל פִּי כֵן יָסֵב עַל שְׂמֹאלוֹ שֶׁהוּא שְׂמֹאל כָּל אָדָם[סא].
י אִשָּׁה[סב], בֵּין נְשׂוּאָה בֵּין אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה[סג] - אֵינָהּ צְרִיכָה הֲסִבָּה, לְפִי שֶׁאֵין דֶּרֶךְ הַנָּשִׁים לְהָסֵב[סד] וְאֵין זֶה דֶּרֶךְ חֵרוּת לָהֶן[סה]. וְאִם הִיא חֲשׁוּבָה[סו] וְדַרְכָּהּ לְהָסֵב[סז] - צְרִיכָה הֲסִבָּה. וְכָל הַנָּשִׁים שֶׁלָּנוּ נִקְרָאוֹת חֲשׁוּבוֹת[סח], וְאַף עַל פִּי כֵן לֹא נָהֲגוּ לְהָסֵב[סט], לְפִי שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[ע] שֶׁבִּזְמַן הַזֶּה אֵין צָרִיךְ לְהָסֵב כְּלָל, כֵּיוָן שֶׁאַף בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אֵין רְגִילוּת לְהָסֵב כְּלָל בָּאֲרָצוֹת הַלָּלוּ, אֶלָּא אַף הַמְלָכִים וְהַגְּדוֹלִים יוֹשְׁבִין כְּדַרְכָּן, וְעַל דִּבְרֵיהֶן סוֹמְכוֹת הַנָּשִׁים עַכְשָׁו שֶׁלֹּא לְהָסֵב[עא].
יא בֵּן הָאוֹכֵל אֵצֶל אָבִיו – צָרִיךְ הֲסִבָּה[עב], אֲפִלּוּ אִם אָבִיו הוּא רַבּוֹ[עג] מֻבְהָק[עד], לְפִי שֶׁמִּן הַסְּתָם הָאָב מוֹחֵל עַל כְּבוֹדוֹ לִבְנוֹ[עה]. אֲבָל תַּלְמִיד הָאוֹכֵל לִפְנֵי רַבּוֹ[עו], אֲפִלּוּ אֵינוֹ רַבּוֹ מֻבְהָק[עז] - אֵינוֹ רַשַּׁאי[עח] לְהָסֵב בְּפָנָיו, מִשּׁוּם מוֹרָא[עט] וּכְבוֹד[פ] הָרַב, אֶלָּא אִם כֵּן נָתַן לוֹ הָרַב רְשׁוּת[פא] לְהָסֵב בְּפָנָיו, שֶׁאָז חַיָּב הוּא לְהָסֵב[פב]. וְאֵין חִיּוּב עַל הָרַב לִתֵּן רְשׁוּת לְתַלְמִידוֹ לְהָסֵב בְּפָנָיו, אֶלָּא אִם רוֹצֶה לִמְחֹל עַל כְּבוֹדוֹ וְלִתֵּן לוֹ רְשׁוּת לְהָסֵב – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ[פג].
וְכֵן הָאוֹכֵל אֵצֶל תַּלְמִיד חָכָם מֻפְלָג בְּדוֹרוֹ אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא לָמַד מִמֶּנּוּ כְּלוּם – חָשׁוּב כְּרַבּוֹ[פד], וְאֵין לוֹ לְהָסֵב בְּפָנָיו עַד שֶׁיִּתֵּן לוֹ רְשׁוּת.
וְכָל זֶה כְּשֶׁאוֹכֵל עַל שֻׁלְחָן אֶחָד עִם הָרַב, אֲבָל אִם אוֹכֵל עַל שֻׁלְחָן אַחֵר – חַיָּב לְהָסֵב[פה], אֲפִלּוּ הוּא רַבּוֹ מֻבְהָק וְגָדוֹל בְּדוֹרוֹ.
יב וְכָל זֶה בְּתַלְמִיד שֶׁל תּוֹרָה, אֲבָל תַּלְמִיד הַלּוֹמֵד אֻמָּנוּת[פו], אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מִתְיָרֵא מֵרַבּוֹ וּמְכַבְּדוֹ וּמְשָׁרְתוֹ, אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לְהָסֵב אֲפִלּוּ בְּפָנָיו. וְכֵן עֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת[פז] הָעִבְרִים צְרִיכִין הֲסִבָּה[פח]. אַף עַל פִּי שֶׁהֵן צְרִיכִין לֵילֵךְ אָנֶה וָאָנָה לְשַׁמֵּשׁ בַּסְּעוּדָה[פט], מִכָּל מָקוֹם בִּשְׁעַת אֲכִילַת כְּזַיִת מַצָּה וַאֲפִיקוֹמָן וּשְׁתִיַּת אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁבָּהֶן עִקַּר מִצְוַת הֲסִבָּה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר[צ] - אֶפְשָׁר לָהֶם לְהָסֵב[צא].
יג כָּל מִי שֶׁפָּטוּר מֵהֲסִבָּה וּמֵסֵב – הֲרֵי זֶה נִקְרָא הֶדְיוֹט[צב].
יד אֵימָתַי צָרִיךְ לְהָסֵב[צג]? בִּשְׁעַת אֲכִילַת כְּזַיִת[צד] שֶׁמְּבָרֵךְ עָלָיו עַל אֲכִילַת מַצָּה[צה], וּבִשְׁעַת אֲכִילַת הַכְּרִיכָה מַצָּה וּמָרוֹר[צו], וּבִשְׁעַת אֲכִילַת אֲפִיקוֹמָן[צז], וּבִשְׁעַת שְׁתִיַּת ד' כּוֹסוֹת[צח], לְפִי שֶׁכָּל דְּבָרִים אֵלּוּ הֵם זֵכֶר לִגְאֻלָּה וּלְחֵרוּת, שֶׁהַד' כּוֹסוֹת תִּקְּנוּ חֲכָמִים כְּנֶגֶד ד' לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאֻלָּה[צט] הָאֲמוּרִים בְּפָרָשָׁה וָאֵרָא[ק]: "וְהוֹצֵאתִי וְגָאַלְתִּי וְלָקַחְתִּי וְהִצַּלְתִּי"[קא], וְהָאֲפִיקוֹמָן וְהַכְּרִיכָה הֵם זֵכֶר לַפֶּסַח[קב], שֶׁהָיָה נֶאֱכַל דֶּרֶךְ חֵרוּת[קג], לְפִיכָךְ הֵם צְרִיכִין הֲסִבָּה דֶּרֶךְ חֵרוּת.
אֲבָל שְׁאָר כָּל הַסְּעוּדָה, אִם רָצָה לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בְּלֹא הֲסִבָּה – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ, וְאֵין בְּיָדֵינוּ לְהַצְרִיכוֹ לְהָסֵב[קד]. אֲבָל מִכָּל מָקוֹם, הַמֵּסֵב בְּכָל הַסְּעוּדָה – הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח[קה] וְעוֹשֶׂה מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר[קו].
טו כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לְהָסֵב וְאָכַל אוֹ שָׁתָה בְּלֹא הֲסִבָּה – צָרִיךְ לַחֲזֹר לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בַּהֲסִבָּה[קז] מֵעִקַּר הַדִּין.
אֲבָל לְפִי שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[קח] שֶׁבִּזְמַן הַזֶּה אֵין צָרִיךְ לְהָסֵב כְּלָל בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל דִּבְרֵיהֶם לְעִנְיָן שֶׁבְּדִיעֲבַד יָצָא בְּלֹא הֲסִבָּה[קט]. וּמִכָּל מָקוֹם, לְעִנְיַן אֲכִילַת מַצָּה – טוֹב לְהַחֲמִיר לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל בַּהֲסִבָּה[קי]. וְכֵן לְעִנְיַן כּוֹס שֵׁנִי, אִם שָׁתָה בְּלֹא הֲסִבָּה – יַחֲזֹר וְיִשְׁתֶּה בַּהֲסִבָּה[קיא]. וְאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן", כִּי בִּרְכַּת "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" שֶׁבֵּרַךְ עַל כּוֹס שֵׁנִי שֶׁהוּא סָמוּךְ לַסְּעוּדָה הִיא פּוֹטֶרֶת אֲפִלּוּ הַיַּיִן שֶׁבְּתוֹךְ הַסְּעוּדָה[קיב], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קע"ד[קיג].
אֲבָל אִם שָׁתָה כּוֹס רִאשׁוֹן[קיד] אוֹ שְׁלִישִׁי אוֹ רְבִיעִי[קטו] בְּלֹא הֲסִבָּה – אֵין לוֹ לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹתוֹ בַּהֲסִבָּה, לְפִי שֶׁיִּצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ עָלָיו, שֶׁהֲרֵי עַכְשָׁו אֵין דֶּרֶךְ לִשְׁתּוֹת בֵּין כּוֹס רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי[קטז], וּבֵין כּוֹס שְׁלִישִׁי לִרְבִיעִי מִן הַדִּין אָסוּר לוֹ לִשְׁתּוֹת מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"ט[קיז], וְכֵן לְאַחַר כּוֹס רְבִיעִי אָסוּר לִשְׁתּוֹת עוֹד כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תפ"א[קיח], וְאִם כֵּן בְּשָׁעָה שֶׁבֵּרַךְ עַל כָּל כּוֹס מִשְּׁלֹשָׁה כּוֹסוֹת אֵלּוּ בְּלֹא הֲסִבָּה וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁנִּזְכַּר שֶׁשָּׁתָה בְּלֹא הֲסִבָּה וְרוֹצֶה לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת – הֲרֵי זֶה נִמְלָךְ, וְצָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ, וִיהֵא נִרְאֶה כְּמוֹסִיף עַל מִנְיַן הַכּוֹסוֹת שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים[קיט], לָכֵן טוֹב יוֹתֵר שֶׁלֹּא לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת, וְלִסְמֹךְ עַל הָאוֹמְרִים שֶׁבִּזְמַן הַזֶּה אֵין צָרִיךְ לְהָסֵב כְּלָל[קכ].
וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה טוֹב שֶׁיִּהְיֶה בְּדַעְתּוֹ בִּתְחִלַּת הֲסִבָּה קֹדֶם שֶׁמְּבָרֵךְ עַל כּוֹס רִאשׁוֹן שֶׁיַּחֲזֹר וְיִשְׁתֶּה בֵּין כּוֹס רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי עַל סְמַךְ בְּרָכָה זוֹ, וְאָז אֲפִלּוּ אִם יִטְעֶה וְיִשְׁתֶּה כּוֹס רִאשׁוֹן בְּלֹא הֲסִבָּה – יוּכַל לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת בְּלֹא בְּרָכָה[קכא], וְלֹא יְהֵא נִרְאֶה כְּמוֹסִיף עַל הַכּוֹסוֹת, כֵּיוָן שֶׁהוּא נִפְטָר בְּבִרְכַּת כּוֹס רִאשׁוֹן, אִם כֵּן הַכֹּל שְׁתִיָּה אַחַת הִיא מֻפְסֶקֶת לִשְׁנַיִם.
טז צָרִיךְ לִשְׁתּוֹת הַד' כּוֹסוֹת עַל הַסֵּדֶר[קכב] שֶׁיִּתְבָּאֵר[קכג], דְּהַיְנוּ שֶׁבֵּין כּוֹס רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי וּבֵין שְׁלִישִׁי לִרְבִיעִי יַפְסִיק בַּאֲמִירַת הַהַגָּדָה[קכד] וְהַהַלֵּל, וּבֵין שֵׁנִי לִשְׁלִישִׁי יַפְסִיק בַּאֲכִילַת מַצָּה וּבִרְכַּת הַמָּזוֹן.
וְאִם לֹא הִפְסִיק בֵּינֵיהֶם בַּדְּבָרִים הַלָּלוּ, אֶלָּא שָׁתָה ד' כּוֹסוֹת זֶה אַחַר זֶה – לֹא יָצָא יְדֵי ד' כּוֹסוֹת[קכה], אֶלָּא כֻּלָּן נֶחְשָׁבִין לוֹ לְכוֹס אֶחָד, וְחַיָּב לִשְׁתּוֹת עוֹד [ג'] כּוֹסוֹת עַל הַסֵּדֶר[קכו] שֶׁיִּתְבָּאֵר[קכז].
יז כָּל אֶחָד מִד' כּוֹסוֹת הַלָּלוּ צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ לֹא פָּחוֹת מֵרְבִיעִית יַיִן לְאַחַר שֶׁיִּמְזְגֶנּוּ[קכח] אִם הוּא יַיִן חָזָק שֶׁצָּרִיךְ מְזִיגָה[קכט], וְשִׁעוּר מְזִיגָה הוּא לְפִי דַּעַת הַשּׁוֹתֶה[קל], כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה שְׁתִיָּה עֲרֵבָה[קלא] דֶּרֶךְ חֵרוּת[קלב]. וְאִם שְׁתָאוֹ חַי בְּלֹא מְזִיגָה[קלג], אִם יֵשׁ רְבִיעִית יַיִן בְּכָל כּוֹס[קלד] - יָצָא יְדֵי ד' כּוֹסוֹת, וְאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת[קלה], אֲבָל יְדֵי חֵרוּת לֹא יָצָא[קלו], כְּלוֹמַר שֶׁלֹּא קִיֵּם מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר[קלז]. וּסְתָם יֵינוֹת שֶׁלָּנוּ אֵינָן חֲזָקִים, וְאֵין צָרִיךְ מְזִיגָה כְּלָל[קלח].
יח שִׁעוּר הַכּוֹס שֶׁמַּחֲזִיק רְבִיעִית, אָרְכּוֹ כְּרֹחַב ב' גּוּדָלִין, וְרָחְבּוֹ כְּרֹחַב ב' גּוּדָלִין, וְגָבְהוֹ כְּרֹחַב ב' גּוּדָלִין וַחֲצִי גּוּדָל וְחֹמֶשׁ גּוּדָל[קלט]. וְשִׁעוּר זֶה הוּא כְּשֶׁהַכּוֹס מְרֻבָּע עַל פְּנֵי כָּל גָּבְהוֹ, וְעַל דֶּרֶךְ זֶה תְּשַׁעֵר בְּכוֹס עָגֹל, שֶׁהָעִגּוּל פָּחוֹת מִמְּרֻבָּע – רְבִיעַ[קמ] (שֶׁהוּא ד' חֻמְשִׁין וָחֵצִי[קמא]), וְאִם כֵּן אִם הַכּוֹס הוּא ב' גּוּדָלִין אֹרֶךְ וּב' גּוּדָלִין רֹחַב – צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה גָּבְהוֹ ג' גּוּדָלִין וְג' חֻמְשֵׁי גּוּדָלִין.
יט יֵשׁ אוֹמְרִים[קמב] שֶׁלְּכַתְּחִלָּה מִצְוָה לִשְׁתּוֹת כָּל הַכּוֹס, אֲפִלּוּ מַחֲזִיק כַּמָּה רְבִיעִיּוֹת. אַף עַל פִּי שֶׁבְּקִדּוּשׁ שֶׁל שְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת אֲפִלּוּ לְכַתְּחִלָּה דַּי בִּשְׁתִיַּת מְלֹא לֻגְמָיו, דְּהַיְנוּ רֹב רְבִיעִית[קמג], מִכָּל מָקוֹם בְּד' כּוֹסוֹת שֶׁל פֶּסַח הֶחֱמִירוּ חֲכָמִים לִשְׁתּוֹת כָּל הַכּוֹס לְכַתְּחִלָּה. וּבְדִיעֲבַד שֶׁשָּׁתָה רֹב הַכּוֹס – יָצָא[קמד]. אֲבָל אִם לֹא שָׁתָה אֶלָּא חֲצִי הַכּוֹס, אֲפִלּוּ שֶׁחֶצְיוֹ מַחֲזִיק כַּמָּה רְבִיעִיּוֹת – לֹא יָצָא.
וְיֵשׁ חוֹלְקִין עַל זֶה וְאוֹמְרִים[קמה] שֶׁאַף לְכַתְּחִלָּה דַּי בִּשְׁתִיַּת רֹב רְבִיעִית אַף אִם הַכּוֹס מַחֲזִיק כַּמָּה רְבִיעִיּוֹת. וְכֵן עִקָּר, וְכֵן הַמִּנְהָג פָּשׁוּט[קמו].
וּמִכָּל מָקוֹם, טוֹב לָחֹשׁ לַסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה וְלִקַּח כּוֹס קָטָן[קמז] וְלִשְׁתּוֹת כֻּלּוֹ[קמח]. וּבִמְקוֹמוֹת שֶׁהַיַּיִן בְּיֹקֶר – דַּי בִּשְׁתִיַּת רֻבּוֹ[קמט].
וְכָל זֶה בְּג' כּוֹסוֹת הָרִאשׁוֹנִים, אֲבָל בַּכּוֹס הָאַחֲרוֹן – צָרִיךְ לִשְׁתּוֹת רְבִיעִית שָׁלֵם, כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְבָרֵךְ בְּרָכָה הָאַחֲרוֹנָה[קנ] בְּלִי שׁוּם פִּקְפּוּק, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ק"צ[קנא] לְעִנְיַן כּוֹס בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, עַיֵּן שָׁם.
כ צָרִיךְ לִזָּהֵר לְכַתְּחִלָּה לִשְׁתּוֹת רֹב הָרְבִיעִית בְּבַת אַחַת[קנב], דְּהַיְנוּ שֶׁיִּשְׁתֶּה אוֹתוֹ בִּשְׁתִיָּה אַחַת וְלֹא יַפְסִיקֶנּוּ לִשְׁתֵּי שְׁתִיּוֹת[קנג]. וְלָכֵן אֵין לִקַּח כּוֹס שֶׁפִּיו צַר כְּעֵין שֶׁקּוֹרִין (קלו"ג גלא"ז), מִפְּנֵי שֶׁלֹּא יָכוֹל לִשְׁתּוֹת רְבִיעִית בְּבַת אַחַת[קנד].
וּבְדִיעֲבַד אֲפִלּוּ הִפְסִיק כַּמָּה פְּעָמִים בָּאֶמְצַע – יָצָא. וְהוּא שֶׁלֹּא יִשְׁהֶה מִתְּחִלַּת הַשְּׁתִיָּה עַד סוֹפָהּ יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס[קנה]. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[קנו] שֶׁצָּרִיךְ שֶׁלֹּא יִשְׁהֶה מִתְּחִלַּת שְׁתִיָּה רִאשׁוֹנָה עַד סוֹף שְׁתִיָּה אַחֲרוֹנָה יוֹתֵר מִכְּדֵי שְׁתִיַּת רְבִיעִית (עַיֵּן סִימָן תרי"ב[קנז]). וְיֵשׁ לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם לְעִנְיַן שְׁנֵי כּוֹסוֹת הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁאִם הִפְסִיק כָּל כָּךְ בְּאֶמְצַע הַשְּׁתִיָּה עַד שֶׁיֵּשׁ מִתְּחִלַּת הַשְּׁתִיָּה עַד סוֹפָהּ יוֹתֵר מִכְּדֵי שְׁתִיַּת רְבִיעִית – צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת אוֹתוֹ הַכּוֹס[קנח] בְּלֹא בְּרָכָה. אֲבָל בִּשְׁנֵי כּוֹסוֹת הָאַחֲרוֹנִים, שֶׁאִם יִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת יְהֵא נִרְאֶה כְּמוֹסִיף עַל מִנְיַן הַכּוֹסוֹת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[קנט] - יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה, וְלֹא יַחֲזֹר וְיִשְׁתֶּה אֶלָּא אִם כֵּן שָׁהָה מִתְּחִלַּת הַשְּׁתִיָּה עַד סוֹפָהּ יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס[קס].
כא מִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹתֶה יַיִן כָּל הַשָּׁנָה מִפְּנֵי שֶׁשּׂוֹנְאוֹ אוֹ שֶׁמַּזִּיקוֹ – אַף עַל פִּי כֵן חַיָּב לִדְחֹק אֶת עַצְמוֹ לִשְׁתּוֹת ד' כּוֹסוֹת[קסא], כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים[קסב] עַל רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אִילְעַי שֶׁהָיָה שׁוֹתֶה אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל פֶּסַח וְאַחַר כָּךְ הָיָה צָרִיךְ לַחֲגֹר צְדָעָיו עַד עֲצֶרֶת.
כב אֲבָל קִדּוּשׁ שֶׁל שְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת – אֵין צָרִיךְ לִדְחֹק אֶת עַצְמוֹ לִשְׁתּוֹת הַכּוֹס, אֶלָּא יָכוֹל לִשְׁמֹעַ הַקִּדּוּשׁ מֵאַחֵר, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ער"ב[קסג], מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּאַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל פֶּסַח, שֶׁאַף בְּנֵי הַבַּיִת שֶׁהֵן שׁוֹמְעִין הַקִּדּוּשׁ וְהַהַגָּדָה מִבַּעַל הַבַּיִת, אַף עַל פִּי כֵן חַיָּב כָּל אֶחָד וְאֶחָד לִשְׁתּוֹת ד' כּוֹסוֹת[קסד] דֶּרֶךְ חֵרוּת[קסה].
כג אִם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲשׂוֹת הַסֵּדֶר בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה מִיָּד[קסו] וְהַתִּינוֹקוֹת רוֹצִים לֶאֱכֹל, אַף עַל פִּי שֶׁמֻּתָּר לִתֵּן לָהֶם לֶאֱכֹל קֹדֶם שֶׁיִּשְׁמְעוּ הַקִּדּוּשׁ וְהַהַגָּדָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רס"ט[קסז] וְתע"א[קסח], מִכָּל מָקוֹם יְמַהֵר לְסַלֵּק הַמַּאֲכָל מִלִּפְנֵיהֶם וְלֹא יְנִיחֵם לֶאֱכֹל הַרְבֵּה, שֶׁלֹּא יִשְׁנוּ בִּשְׁעַת אֲמִירַת הַהַגָּדָה[קסט].
(וְאֶפְשָׁר שֶׁמַּצַּת "לֶחֶם עֹנִי" אָסוּר לְהַאֲכִילָם אֲפִלּוּ מְעַט קֹדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"א[קע], עַיֵּן שָׁם).
כד וְאִם הַכּוֹס שֶׁשָּׁתָה בַּעַל הַבַּיִת מִמֶּנּוּ הוּא גָּדוֹל וּמַחֲזִיק כַּמָּה רְבִיעִיּוֹת – יְכוֹלִין בָּנָיו וּבְנֵי בֵּיתוֹ לָצֵאת בְּמַה שֶּׁנִּשְׁתַּיֵּר בַּכּוֹס מִשְּׁתִיַּת בַּעַל הַבַּיִת[קעא], וּבִלְבַד שֶׁיַּגִּיעַ רֹב רְבִיעִית[קעב] לְכָל אֶחָד וְאֶחָד. וּמִכָּל מָקוֹם מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר[קעג] לִתֵּן כּוֹס לְכָל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, כְּדֵי שֶׁכָּל אֶחָד יִשְׁתֶּה מִכּוֹס מָלֵא[קעד], שֶׁזֶּה הִדּוּר מִצְוָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קפ"ג[קעה].
כה וְאַף הַקְּטַנִּים[קעו] חַיָּב אֲבִיהֶם לְחַנְּכָם בְּמִצְוֹת לְהַשְׁקוֹתָם כּוֹסוֹת[קעז] עַל הַסֵּדֶר שֶׁיִּתְבָּאֵר[קעח] אִם כְּבָר הִגִּיעוּ לְחִנּוּךְ[קעט] (דְּהַיְנוּ שֶׁהִגִּיעוּ לַזְּמַן שֶׁרָאוּי לְחַנְּכָם לִשְׁמֹעַ הַדְּבָרִים שֶׁאוֹמְרִים עַל הַכּוֹסוֹת, כְּגוֹן שֶׁהֵן יוֹדְעִין מֵעִנְיַן קְדֻשַּׁת יוֹם טוֹב, וְלָכֵן רָאוּי לְחַנְּכָם לִשְׁמֹעַ הַקִּדּוּשׁ[קפ] שֶׁאוֹמְרִים עַל כּוֹס רִאשׁוֹן[קפא] (עַיֵּן סִימָן רס"ט[קפב]). וְגַם יֵשׁ בָּהֶן דַּעַת לְהָבִין מַה שֶּׁמְּסַפְּרִים לָהֶם מִיצִיאַת מִצְרַיִם בַּאֲמִירַת הַהַגָּדָה[קפג], וְלָכֵן רָאוּי לְחַנְּכָם לִשְׁמֹעַ הַהַגָּדָה שֶׁאוֹמְרִים עַל כּוֹס שֵׁנִי[קפד]. וְכֵן חַיָּב לְחַנְּכָם לִשְׁמֹעַ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן[קפה] שֶׁאוֹמְרִים עַל כּוֹס שְׁלִישִׁי[קפו], וּגְמַר הַהַלֵּל וְהַלֵּל הַגָּדוֹל וְ"נִשְׁמַת" שֶׁאוֹמְרִים עַל כּוֹס רְבִיעִי[קפז]).
וְאַף הַקְּטַנּוֹת שֶׁהִגִּיעוּ לְחִנּוּךְ דִּינָם כִּקְטַנִּים[קפח]. וְכֵן בִּשְׁאָר כָּל הַמִּצְוֹת הַנּוֹהֲגוֹת בְּלַיְלָה זֶה – אֵין חִלּוּק בֵּין אֲנָשִׁים לְנָשִׁים[קפט], שֶׁאַף שֶׁהַנָּשִׁים פְּטוּרוֹת מִכָּל מִצְוֹת עֲשֵׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא[קצ], בֵּין שֶׁל תּוֹרָה בֵּין שֶׁל דִּבְרֵי סוֹפְרִים[קצא], אַף עַל פִּי כֵן חִיְּבוּ אוֹתָן חֲכָמִים בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁתִּקְּנוּ בְּלַיְלָה זֶה, לְפִי שֶׁאַף הֵם הָיוּ בְּאוֹתוֹ הַנֵּס[קצב] שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם[קצג].
וּבַאֲכִילַת מַצָּה הֵן חַיָּבוֹת מִן הַתּוֹרָה[קצד], לְפִי שֶׁהוּקְשָׁה מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל אֲכִילַת מַצָּה לְמִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁל אֲכִילַת חָמֵץ[קצה], שֶׁנֶּאֱמַר[קצו] "לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת", לוֹמַר לְךָ שֶׁכְּשֵׁם שֶׁהַנָּשִׁים מֻזְהָרוֹת עַל לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁל אֲכִילַת חָמֵץ, שֶׁנֶּאֱמַר[קצז] "כִּי כָּל אֹכֵל מַחְמֶצֶת וְנִכְרְתָה וְגוֹ'", "כִּי כָּל" לְרַבּוֹת הַנָּשִׁים[קצח] - כָּךְ הֵן מֻזְהָרוֹת עַל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל אֲכִילַת מַצָּה[קצט].
כו מִצְוָה לַחֲזֹר אַחַר יַיִן אָדֹם[ר] אִם אֵין הַלָּבָן מְשֻׁבָּח מִמֶּנּוּ[רא], שֶׁנֶּאֱמַר[רב] "אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם", מַשְׁמַע שֶׁחֲשִׁיבוּתוֹ שֶׁל יַיִן כְּשֶׁהוּא אָדֹם[רג]. וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּקִדּוּשׁ שֶׁל שְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת נוֹהֲגִין כְּהָאוֹמְרִים[רד] שֶׁאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר אַחַר יַיִן אָדֹם אִם אֵינוֹ מְשֻׁבָּח מִן הַלָּבָן כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ער"ב[רה], מִכָּל מָקוֹם בְּד' כּוֹסוֹת יֵשׁ לִנְהֹג כְּהָאוֹמֵר שֶׁצָּרִיךְ לַחֲזֹר אַחֲרָיו, לְפִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ זֵכֶר לַדָּם[רו], שֶׁהָיָה פַּרְעֹה שׁוֹחֵט אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל[רז].
וְעַכְשָׁו שֶׁמְּצוּיִם לַעֲלֹל עֲלִילוֹת שְׁקָרִים – נִמְנְעוּ מִלִּקַּח יַיִן אָדֹם לְפֶסַח[רח].
כז כָּל הַיֵּינוֹת הַכְּשֵׁרִים לְקִדּוּשׁ בִּשְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת כְּשֵׁרִים לְאַרְבַּע כּוֹסוֹת, כְּגוֹן יַיִן מְבֻשָּׁל וְקוֹנְדִּיטוֹן[רט], דְּהַיְנוּ יַיִן שֶׁמְּעָרְבִין בּוֹ דְּבַשׁ וּפִלְפְּלִין[רי]. וַאֲפִלּוּ לְכַתְּחִלָּה יָכוֹל לָצֵאת בָּהֶם אִם אֵין לוֹ יַיִן אַחֵר מְשֻׁבָּח כְּמוֹתָם, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ער"ב[ריא].
וְכֵן מֵי שְׁרִיַּת צִמּוּקִים כְּשֵׁרִים לְד' כּוֹסוֹת[ריב] אִם הֵם בְּעִנְיָן שֶׁכְּשֵׁרִים לְקִדּוּשׁ, דְּהַיְנוּ שֶׁיּוֹצֵא מֵהֶן לַחְלוּחִית קְצָת עַל יְדֵי דְּרִיכָה בְּלֹא שְׁרִיָּה בְּמַיִם[ריג]. וּלְפִיכָךְ מִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹתֶה יַיִן מֵחֲמַת נֶדֶר – יִקַּח מֵי צִמּוּקִים לְאַרְבַּע כּוֹסוֹת[ריד].
כח וְכֵן בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאֵין יַיִן מָצוּי – מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לִקַּח מֵי צִמּוּקִים[רטו]. אֲבָל מֵעִקַּר הַדִּין בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאֵין יַיִן מָצוּי, דְּהַיְנוּ שֶׁמַּהֲלַךְ יוֹם אֶחָד סְבִיבוֹת הָעִיר אֵין גָּדֵל שָׁם יַיִן[רטז] הַרְבֵּה אֶלָּא מְעַט מִזְּעֵיר[ריז] - יָכוֹל לִקַּח לְד' כּוֹסוֹת שְׁאָר מַשְׁקִים שֶׁהֵם חֲמַר מְדִינָה בְּאוֹתוֹ הָעִיר, כְּגוֹן מֵי דְּבַשׁ בִּמְקוֹמוֹת שֶׁרְגִילִין לִשְׁתּוֹתוֹ בְּפֶסַח[ריח] וְאֵינָן חוֹשְׁשִׁין לְזִיּוּף קֶמַח[ריט], וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תס"ז[רכ].
וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּקִדּוּשׁ שֶׁל שְׁאָר יָמִים טוֹבִים וְשַׁבָּתוֹת יוֹתֵר טוֹב לְקַדֵּשׁ עַל הַפַּת מִלְּקַדֵּשׁ עַל שְׁאָר מַשְׁקִים אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חֲמַר מְדִינָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ער"ב[רכא], מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל פֶּסַח אִי אֶפְשָׁר לְקַדֵּשׁ עַל הַפַּת, שֶׁהֲרֵי חַיָּב בְּאַרְבַּע כּוֹסוֹת[רכב], וְהָרִאשׁוֹן הוּא כּוֹס שֶׁל קִדּוּשׁ.
כט וְכָל זֶה בְּמֵי דְּבַשׁ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ מִשְּׁאָר מַשְׁקִין הַחֲשׁוּבִים, שֶׁהֲרֵי הֵם בְּאוֹתוֹ הָעִיר בִּמְקוֹם יַיִן. אֲבָל שְׁאָר מַשְׁקִין הַגְּרוּעִין[רכג], כְּגוֹן מֵי תַּפּוּחִים (שֶׁקּוֹרִין עפי"ל טראנ"ק), וּמֵי זַנְגְּבִיל שֶׁקּוֹרִין (אינגב"ר וואש"ר), וּמֵי שֹׁרֶשׁ שֶׁקּוֹרִין (לאקרי"ץ), אַף עַל פִּי שֶׁרֹב שְׁתִיַּת הַבֵּינוֹנִים בְּאוֹתָהּ הָעִיר הִיא מִמַּשְׁקִים הַלָּלוּ, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁאֵינָן מַשְׁקִין חֲשׁוּבִין – הֲרֵי הֵן כְּמוֹ מַיִם[רכד], שֶׁאַף שֶׁרֹב שְׁתִיַּת הָעִיר הוּא מַיִם – אֵין נוֹטְלִין אוֹתָן לְכוֹס שֶׁל בְּרָכָה[רכה], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קפ"ב[רכו].
ל אֲפִלּוּ עָנִי הַמִּתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה[רכז] וְאֵין לוֹ מָעוֹת לִקְנוֹת יַיִן לְאַרְבַּע כּוֹסוֹת, שֶׁלֹּא נָתְנוּ לוֹ הַגַּבָּאִים[רכח] - חַיָּב לִלְוֹת אוֹ לִמְכֹּר כְּסוּתוֹ אוֹ לְהַשְׂכִּיר אֶת עַצְמוֹ בִּשְׁבִיל יַיִן לְד' כּוֹסוֹת[רכט] אוֹ שְׁאָר מַשְׁקִים בְּמָקוֹם שֶׁהֵם חֲמַר מְדִינָה.
וְאִם אֵין לוֹ אֶלָּא מְעַט מָעוֹת וְאִם יִקְנֶה בָּהֶן יַיִן לְד' כּוֹסוֹת לֹא יִהְיֶה לוֹ נֵר בְּבֵיתוֹ – הֲרֵי נֵר בֵּיתוֹ קֹדֶם לְד' כּוֹסוֹת מִפְּנֵי שְׁלוֹם בֵּיתוֹ[רל], וְיַעֲשֶׂה הַסֵּדֶר עַל הַפַּת כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תפ"ג[רלא].
(וְעַיֵּן שָׁם[רלב] דִּין מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מְעַט יַיִן וְאֵינוֹ מַסְפִּיק לוֹ לְד' כּוֹסוֹת לִשְׁנֵי הַלֵּילוֹת אֵיךְ יַעֲשֶׂה).
לא מִצְוָה לְחַלֵּק לַתִּינוֹקוֹת קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים[רלג] בְּלֵיל פֶּסַח[רלד] קֹדֶם עֲשִׂיַּת הַסֵּדֶר, כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ שִׁנּוּי וְיִשְׁאֲלוּ[רלה]: "מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת"[רלו]. וְאַף עַל פִּי שֶׁעַל שְׁאֵלָה זוֹ אֵין לָנוּ מַה לְּהָשִׁיב לָהֶם, מִכָּל מָקוֹם עַל יְדֵי שֶׁיִּרְאוּ שִׁנּוּי זֶה וְיִתְעוֹרְרוּ לִשְׁאֹל עָלָיו יִתְעוֹרְרוּ גַּם כֵּן לִשְׁאֹל עַל שִׁנּוּיִים אֲחֵרִים[רלז], דְּהַיְנוּ שֶׁאוֹכְלִין מַצָּה וּמָרוֹר וְיוֹשְׁבִין בַּהֲסִבָּה, וְיָשִׁיבוּ לָהֶם: "עֲבָדִים הָיִינוּ וְכוּ'".
[א] טור ושו"ע ס"א (כדי לאכול) וראה לקמן סימן תעג סכ"ה (שסידור הקערה הוא רק בלילה). לעיל סימן תנח ס"ד (למהר האכילה בתחילת הלילה). אהלי שם ח"ז ע' קעז. שערי שלום סימן לב. ומנהג בית הרב להתחיל סדר הראשון תיכף אחר תפלת ערבית, משא"כ סדר השני (ספר המנהגים - חב"ד ע' 38).
[ב] ברייתא קט, א. טור ושו"ע שם.
[ג] ראה תוס' שם ד"ה חוץ. ח"י ס"ק א. רא"ש פ"י סימן כב. רשב"ם שם ד"ה חוץ. לעיל סימן תנח ס"ד.
[ד] גמרא שם ותוס' שם. פי' ב' ברשב"ם שם. רא"ש שם. טור ושו"ע שם. וראה לקמן סכ"ג.
[ה] שמות יג, ח. וראה רמב"ם פ"ז ה"א-ב.
[ז] מלבד ליל א' דסוכות, כדלקמן סימן תרלט ס"כ. וליל שבועות, כדלקמן סימן תצד ס"ב. וראה לעיל סימן רסז ס"ג לענין שבת.
[ח] תוס' צט, ב ד"ה עד. רא"ש פ"י סימן ב. טור. לבוש ס"א. וראה לקמן סימן תצא סוף ס"ג. שערי שלום סימן לג.
[י] במדבר ט, יא. רא"ש שם. לבוש שם. וראה גם לעיל סימן תנח ס"א וש"נ.
[יב] תרומת הדשן שם. לבוש שם. וראה ט"ז סוף סק"א.
[יג] ראה תוס' קח, ב ד"ה שאף.
[יז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"א. ט"ז וש"ך שם סק"א. ובאו"ח סימן תקמח ס"ז.
[יח] אוצ"ל: ממנו. ראה אנציקלופדיה תלמודית ערך הסבה הערה 111.
[כ] ראה שיירי כנסת הגדולה. פסח מעובין שם.
[כב] מנהג חב"ד שלא לובשים קיטל לסדר (ספר המנהגים - חב"ד ע' 39).
[כג] ראה גם לקמן סימן תרי ס"ט.
[כה] ח"י סימן תפ סק"ב. וראה גם לעיל סימן קלא סוף ס"ה.
[כז] טור ושו"ע ס"ב. וראה גם לעיל סימן תנא ס"ד.
[לד] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה ט"ז שם סקי"א וש"ך סקי"ט. לקמן חו"מ הל' גזילה וגניבה סוף ס"ד וקו"א סק"ו (השמטת הצנזור). לעיל סימן תמ קו"א סקי"א.
[לו] משנה צט, ב. טור ושו"ע שם.
[לז] רמב"ם בפי' המשניות ר"פ ערבי פסחים. טור ושו"ע שם. וראה רש"י ורשב"ם שם ד"ה ואפילו (כדרך בני חורין).
[מא] במשנה ובנוסח ההגדה של הרמב"ם ואדה"ז (ובתניא שם): לראות. וראה לקו"ש חי"ב ע' 39. שלחן המלך ח"ב ע' סט.
[מו] ראה רמב"ם שם ה"ז. לקו"ש חל"א ע' 56.
[מז] אוצ"ל: שיתבאר, לקמן סי"ד. וראה גם סימן תעג סמ"ח.
[נד] גמרא דף קח, ע"א: פרקדן. וכשני הפירושים שהובאו בר"ח שם. רמב"ם פ"ז ה"ח. טור ושו"ע ס"ג.
[נט] בקונטרס השלחן הגיה: והקנה.
[סב] גמרא שם (אצל בעלה, וראה ב"ח ד"ה אשה, שהוא טעות סופר). טור ושו"ע ס"ד.
[סג] רא"ש שם, לדעת רב אחאי בשאילתות פ' צו סימן עז. טור לדעת בה"ג. פר"ח סוף ס"ד.
[סד] שאילתות שם. טור בשם בה"ג.
[סז] כלבו סימן נ. וראה לשון הלבוש שם וב"ח שם.
[סח] רבנו ירוחם נ"ה ח"ד מב, ד ומרדכי (לז, ד) בשם התוס'. רמ"א ס"ד.
[ע] מרדכי בשם ראב"ן (קסד, ד). טור והגהות מיימוניות פ"ז אות ב בשם ראבי"ה סימן תקכה. וראה גם לקמן סט"ו.
[עא] דרכי משה שם. רמ"א שם. וראה רשימות שיעורים, פסחים ח"ב, סימן מט. העו"ב תשעט ע' 50.
[עג] תוס' שם ד"ה בפני. רא"ש שם. טור ושו"ע שם.
[עח] דרכי משה ס"ק ג. ב"ח סוד"ה ומ"ש רבנו בתלמיד (ד"ה ומ"ש אפילו). ח"י סק"י, ופר"ח שם ד"ה ומ"ש תלמיד, שכן משמע מלשון הרמב"ם פ"ז ה"ח.
[פב] פר"ח שם סוד"ה ומ"ש תלמיד. וכ"ה משמעות הט"ז סק"ד.
[פה] דרכי משה שם בשם מהרי"ב. רמ"א ס"ה.
[פז] ראה העו"ב רלד ע' כה. רלט ע' טו. רמ ע' טו. תשעב ע' 67. שערי שלום סימן לד. זכור לאברהם (אלקלעי) מהדו"ב ח"ג או"ח סימן קיט.
[צב] ט"ז סוף הסימן, בשם מהרש"ל בהגהותיו לטור. מ"א סק"ו. והוא ע"פ ירושלמי שבת פ"א ה"ב. וראה גם לקמן סימן תרלט סכ"ג. לעיל סימן לב ס"ח (במוסגר). יגדיל תורה (נ.י.) כב ע' תר. שערי שלום סוף ס"י לד.
[צה] תוס' שם סוד"ה מאי. הגהות מיימוניות שם אות ה. וראה לקמן סימן תעה ס"ט.
[צו] טור סימן תעה, בשם בעל המנהיג הל' פסח סימן פג. שו"ע שם ס"א. וראה לקמן סימן תעה ס"כ. אבל בשעת אכילת מרור אין צריך להסב כדלקמן שם סי"ג. ומנהג חב"ד שלא להסב גם בעת אכילת כרפס (ספר המנהגים - חב"ד ע' 39).
[צז] תוס' שם. רא"ש פ"י סימן כ. הגהות מיימוניות שם. טור ושו"ע סימן תעז ס"א. וראה לקמן שם ס"ד.
[קא] בפרשת וארא הסדר הוא: והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי. וכן העתיק ברש"י שם ובלבוש שם, וכסדר שהביא רבנו הוא ברשב"ם שם (וראה רשב"ם ב"ב נח, ב ד"ה רביעית). וראה לקו"ש חי"א ע' 14. שלחן המלך ח"ב ע' פ.
[קב] כדלקמן סימן תעז ס"ג (אפיקומן). ולענין כורך, ראה ב"ח סימן תעה ד"ה כתב אחי. לקמן סימן תעה ס"כ (טעם נוסף). רשימות שיעורים פסחים ח"ב סימן מח אות ה.
[קה] רמב"ם שם. ומנהג חב"ד שלא להסב בשעת הסעודה (לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה שלחן עורך).
[קו] עולת שבת סק"ה. דרכי משה ס"ק א בשם מהרי"ב. פר"ח שם.
[קז] רא"ש פ"י סימן כ. טור ושו"ע ס"ז. וראה לקו"ש חי"א ע' 15-18 (אם הסיבה היא תנאי לעיכובא). שלחן המלך ח"ב ע' פא-פה.
[קיב] מ"א שם. וראה גם לקמן סימן תעג ס"ז (במוסגר: אלא א"כ שבשעה שבירך על הכוס השני היה דעתו שלא לשתות עוד יין כו').
[קטז] מ"א שם. וכדלקמן סימן תעג סי"א.
[קכג] סימן תעג ס"א (כוס ראשונה), שם סל"ט (כוס שניה), סימן תעט ס"א (כוס שלישית), סימן תפ ס"א (כוס רביעית).
[קכה] גמרא קח, ב לפירוש רשב"ם ותוס' שם ד"ה בבת אחת. רא"ש פ"י סימן כא. טור ושו"ע שם. וראה לקמן סכ"ה (במוסגר). סימן תעט סוף ס"א (במוסגר). רשימות שיעורים פסחים ח"ב סימן נג אות ג.
[קל] רמב"ם פ"ז ה"ט. וראה לעיל סימן רד ס"ט.
[קלד] ר"ן (כג, א) ד"ה שתאן. מ"מ שם. לבוש ס"ט. וראה גם רשב"ם שם ד"ה שתאן חי.
[קלט] רב חסדא דף קט, ע"א. טור. לבוש ס"ט. שיעור הגודל ראה לעיל סימן יא ס"ו וש"נ. ושיעורו במידת ימינו (סיכום השיטות) ראה תיקוני מקוואות לפי תקנת רבותינו ע' צג. קיצור הלכות, מילואים ע' טו, וש"נ.
[קמא] שרביע (מלבר) של ב' וחצי וחומש (2.7) גודלין הם ד' וחצי חומשי (0.9) גודל, ולכן יהיה גבהו ג' וג' חומשי (3.6) גודלין.
[קמב] רמב"ן, הובא בארחות חיים סדר ליל פסח סימן ו (רוב הכוס). שו"ע ס"ט בשם ויש אומרים (כנ"ל). ב"ח ד"ה ומ"ש ושיעור (ד"ה ואם היה כוס) בדעת הרמב"ן (לכתחילה כל הכוס). פר"ח ס"ט (כנ"ל). וראה לקמן ס"כ. סימן תעט ס"ד.
[קמג] כדלעיל סימן רעא סכ"ד.
[קמה] טור ושו"ע ס"ט. מ"א סק"ט וסק"י. פר"ח שם בדעת השו"ע.
[קמח] ב"ח שם. וראה ספר המנהגים - חב"ד ע' 39 (שכ"ה מנהג בית הרב).
[קנא] ס"ו (טוב לשתות). וראה גם סדר ברה"נ פ"ח ה"א (טוב ליזהר).
[קנב] מ"א סוף סקי"א. וראה ספר המנהגים - חב"ד ע' 39 (שכ"ה מנהג בית הרב).
[קנד] דרכי משה סימן תעג ס"ק א, בשם מהרי"ב. רמ"א סט"ו. וראה גם לעיל סימן קפג ס"ט (לענין כוס ברכת המזון: אבל אם אין שם כוס אחר בקלות יברך על זה ואין חשש פסול כלל).
[קנו] רמב"ם שם, והל' שביתת עשור פ"ב ה"ד, על פי גרסתו בתוספתא יומא פ"ד ה"ד. דעה הא' בטור ושו"ע שם.
[קנז] סעיף טו. ובסדר ברה"נ פ"ח ה"ו (שהעיקר כדעה הא'). וראה שארית יהודה או"ח סימן טו, בשם רבנו, טעם לחלק.
[קסא] שו"ת הרשב"א ח"א סימן רלח. שו"ע ס"י. וראה גם לקמן סימן תעג סוף סל"א לענין מרור.
[קסב] נדרים דף מט, ע"ב. ירושלמי פ"י ה"א. הובא ברשב"א שם.
[קסד] ראה ברייתא קח, ב. תוס' צט, ב ד"ה לא יפחתו (הב'). רא"ש פ"י סימן כא.
[קסה] רבינא קט, סוע"ב. וראה גם לקמן סימן תעד ס"ב. וראה לעיל סימן ערב קו"א סק"ב (בקידוש: כשחבירו טועם נעשה כאילו הוא טועם). דברי נחמיה, השלמות לשוע"ר סימן תרנא קו"א סק"א. מ"מ וציונים.
[קעד] ראה לעיל סימן קפג ס"ד, וסימן קצ ס"ה, וסימן רעא סי"ט וסכ"ט, שבאופן הנ"ל היין גם פגום (ראה גם תוס' צט, ב סוד"ה לא יפחתו) והוא חמור יותר מכוס שאינו מלא (ראה לעיל סימן רצו ס"ט).
[קעה] ס"ד. וראה גם סימן קפב ס"ד.
[קעו] רא"ש פ"י סימן כא, כת"ק בברייתא קח, ב. פר"ח סט"ו. וראה לשון טור.
[קעז] ראה תוס' צט, ב ד"ה לא יפחתו (הב'): דחייבין לשמוע ברכת ארבע כוסות.
[קעט] שו"ת הרא"ש כלל יד סימן ה. שו"ע סט"ו. פר"ח שם. וראה גם תוס' שם.
[קפ] מ"א סימן שמג סוף סק"ג. וראה גם לעיל שם ס"ג (היודע מענין שבת).
[קפא] כדלקמן סימן תעג ס"א.
[קפג] ראה לעיל סימן תעא ס"י, וש"נ.
[קפד] רמב"ם פ"ז ה"י. וראה לקמן סימן תעג ס"מ. שם סמ"ד (שאת ההגדה אומרים על מצה ומרור). אוצר ההלכות לסימן תעג ס"ו ע' קמא.
[קפה] ראה לעיל סימן קפו ס"ג.
[קפו] כדלקמן סימן תעט ס"א.
[קפז] כדלקמן סימן תפ ס"א.
[קפח] ראה לעיל סימן שמג ס"ב. סימן תעא ס"י.
[קפט] רבי יהושע בן לוי קח, סוע"א. טור ושו"ע סי"ד. וראה גם לקמן סימן תעט ס"ז.
[קצ] משנה קידושין כט, א. וכדלעיל סימן יז ס"א.
[קצא] תוס' ברכות כ, ב ד"ה בתפלה. פסחים קח, ב ד"ה שאף. וראה גם לעיל סימן קו ס"ב. סימן רצו סי"ט.
[קצב] רבי יהושע בן לוי קח, רע"ב.
[קצה] ראה גם לעיל סימן תנג ס"א.
[קצח] גמרא שם לדעת חכמים. וראה לעיל סימן תסב ס"א. וראה רבנו מנוח על הרמב"ם שם.
[קצט] רבי אלעזר שם. וראה עד"ז לעיל סימן רעא ס"ה. וראה פרדס חב"ד 9 ע' 91.
[ר] טור בשם ירושלמי פ"י ה"א. שו"ע סי"א.
[רד] הובאו בב"י ד"ה ואיתא ובסימן ערב ד"ה גרסינן.
[רו] ט"ז שם. מ"א סקי"ג. וראה גם לקמן סימן תעג סל"ב.
[רז] ט"ז שם (משמו"ר פ"א, מא. הובא ברש"י עה"ת שמות ב, כג).
[רט] טור בשם ירושלמי פ"י ה"א. שו"ע סי"ב.
[רי] פסיקתא דרב כהנא פי"ב. שו"ע סימן רב ס"א. וראה גם לעיל סימן רד ס"ח.
[ריב] (שיירי) כנה"ג הגה"ט. עולת שבת סק"ח.
[ריג] רי"ף (כב, ב). רא"ש ב"ב פ"ו סימן י. ריב"ש סימן ט. ח"י סקכ"ב. וראה גם לעיל סימן ערב ס"ז, וש"נ.
[רטז] רא"ש פ"י סימן יז בשם יש מפרשים. טור סימן ערב. מ"א שם סק"ו בשם וי"א. וראה גם לעיל שם ס"י, וסימן קפב ס"ב.
[ריז] מ"א סימן קפב סק"ב. ואם הוא מצוי בחנות, ראה לעיל שם ס"ב. סימן ערב ס"י. קו"א שם סק"א.
[ריח] הלכות ומנהגי מהר"ש סימן שפ. דרכי משה סימן תפג בשם מהרי"ל. רמ"א שם. וראה גם לעיל סימן קפב ס"ג.
[רכב] טור סימן תפג בסופו בשם רב האי גאון.
[רכג] שו"ת רש"ל סימן כג. ט"ז סימן קפב סק"א. וראה גם לעיל שם ס"ג (קוואס או בארשט).
[רכז] משנה צט, ב. שו"ע סי"ג. ולענין סעודת שבת ראה לעיל סימן רמב ס"ג.
[רכט] רשב"ם שם. שו"ע שם (ימכור את מלבושו או ילוה). וראה מ"מ וציונים. העו"ב תשנה ע' 67. תשנו ע' 42. תשנז ע' 37.
[רל] מ"א סקי"ד. וראה גם לעיל סימן רסג ס"ד. סימן רצו קו"א סק"א.
[רלד] רמב"ם פ"ז ה"ג. בברייתא שם: בערב פסח. וראה הגש"פ עם לקוטי טעמים ומנהגים ובאורים ע' תשסה.
[רלה] רמב"ם שם. טור ושו"ע שם. וראה ברייתא שם (כדי שלא ישנו וישאלו). לקמן סימן תקכט ס"ז. הל' ת"ת פ"א ס"י (שבלאו הכי יש מצוה לחלק לתינוקות קליות ואגוזים בימים טובים). מ"מ וציונים.
[רלז] תוס' קטו, ב ד"ה כדי. פר"ח שם סימן תעג ס"ו סוד"ה רשב"ם. וראה גם לקמן סימן תעג סי"ד.