סימן תלה
תלה דִּין מִי שֶׁלֹּא בָּדַק בְּלֵיל י"ד וּבוֹ ד' סְעִיפִים.
א מִי שֶׁשָּׁכַח אוֹ הֵזִיד[א] וְלֹא בָּדַק בְּלֵיל י"ד – יִבְדֹּק בְּיוֹם י"ד[ב] לְאוֹר הַנֵּר[ג], וִיבָרֵךְ "אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל בִּעוּר חָמֵץ"[ד]. וְאַחַר הַבְּדִיקָה יְבַטֵּל אִם עֲדַיִן לֹא הִגִּיעַ שָׁעָה שִׁשִּׁית[ה].
ב עָבַר כָּל יוֹם י"ד וְלֹא בָּדַק – יִבְדֹּק בְּתוֹךְ הַפֶּסַח[ו] לְאוֹר הַנֵּר, דְּהַיְנוּ מִתְּחִלַּת לֵיל ט"ו[ז] עַד סוֹף יוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן[ח], שֶׁהוּא יוֹם אֶחָד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבַגּוֹלָה ב' יָמִים, חַיָּב הוּא לִבְדֹּק (מִיָּד בְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁנִּזְכַּר[ט], עַיֵּן סִימָן תל"א[י]) כְּכָל מִשְׁפְּטֵי הַבְּדִיקָה[יא] שֶׁנִּתְבָּאֲרוּ סִימָן תל"ג. וְקֹדֶם <(א)> הַבְּדִיקָה חַיָּב לְבָרֵךְ "עַל בִּעוּר חָמֵץ"[יב].
אֲפִלּוּ אִם כְּבָר בִּטֵּל כָּל חֲמֵצוֹ קֹדֶם הַפֶּסַח[יג] שֶׁאֵינוֹ מְצֻוֶּה לְבַעֲרוֹ מִן הַתּוֹרָה, מִכָּל מָקוֹם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים חַיָּב הוּא לִבְדֹּק וּלְחַפֵּשׂ אַחֲרָיו וּלְבַעֲרוֹ מִן הָעוֹלָם לְגַמְרֵי, שֶׁחָשְׁשׁוּ חֲכָמִים אִם לֹא יִבְדֹּק וִיחַפֵּשׂ אַחֲרָיו לְבַעֲרוֹ שֶׁמָּא יִמְצָאֶנּוּ מֵאֵלָיו וְיִשְׁכַּח וְיֹאכְלֶנּוּ[יד]. אֲבָל בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מְחַפֵּשׂ אַחֲרָיו אַף אִם יִמְצָאֶנּוּ לֹא יִשְׁכַּח וְיֹאכְלֶנּוּ, שֶׁהֲרֵי כָּל עַצְמוֹ אֵינוֹ מְחַזֵּר אַחֲרָיו אֶלָּא כְּדֵי לְבַעֲרוֹ מִן הָעוֹלָם, וְאֵיךְ יִשְׁכַּח אִסּוּרוֹ וְיֹאכְלֶנּוּ[טו].
ג וּכְשֶׁהוּא בּוֹדֵק וּמְחַפֵּשׂ אַחַר הֶחָמֵץ בְּיוֹם טוֹב עַצְמוֹ, בֵּין בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן בֵּין בְּיוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן, אֲפִלּוּ בְּיוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁל גָּלֻיּוֹת, וּמָצָא חָמֵץ בִּבְדִיקָתוֹ – לֹא יִגַּע בּוֹ, אֶלָּא יִכְפֶּה עָלָיו כְּלִי[טז] עַד הָעֶרֶב, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה מְכֻסֶּה מִן הָעַיִן וְלֹא יָבוֹא לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ[יז], וְלָעֶרֶב יְבַעֲרֶנּוּ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תמ"ו[יח], עַיֵּן שָׁם כָּל פְּרָטֵי דִּין זֶה.
(אֲבָל בְּשַׁבָּת שֶׁבְּתוֹךְ הַפֶּסַח לֹא יִבְדֹּק כְּלָל[יט], שֶׁאֵין בְּדִיקָה אֶלָּא לְאוֹר הַנֵּר, וּבְשַׁבָּת אָסוּר לְטַלְטֵל אֶת הַנֵּר, עַיֵּן סִימָן תמ"ד[כ]).
ד עָבַר כָּל הָרֶגֶל וְלֹא בָּדַק – חַיָּב לִבְדֹּק לְאַחַר הָרֶגֶל[כא] לְאוֹר הַנֵּר[כב], כְּדֵי לְבַעֵר[כג] (מִן הָעוֹלָם לְגַמְרֵי, עַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תמ"ה[כד]) כָּל חָמֵץ שֶׁיִּמְצָא בִּבְדִיקָתוֹ, שֶׁהוּא אָסוּר בַּהֲנָאָה[כה] מִשּׁוּם שֶׁעָבַר עָלָיו הַפֶּסַח, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תמ"ח[כו], וְאִם לֹא יִבְדֹּק וִיחַפֵּשׂ אַחֲרָיו כְּדֵי לְבַעֲרוֹ – יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִמְצָאֶנּוּ מֵאֵלָיו וְיִשְׁכַּח וְיֹאכְלֶנּוּ[כז] וְעַל בְּדִיקָה שֶׁלְּאַחַר הָרֶגֶל לֹא יְבָרֵךְ כְּלוּם[כח], כִּי אֵיךְ יְבָרֵךְ "וְצִוָּנוּ עַל בִּעוּר חָמֵץ", וַהֲרֵי הוּא אוֹכֵל חָמֵץ[כט].
וּמַה שֶּׁהוּא מְצֻוֶּה וּמְחֻיָּב לְבַעֵר חָמֵץ זֶה שֶׁעָבַר עָלָיו הַפֶּסַח, אֵינוֹ אֶלָּא מִשּׁוּם חֲשַׁשׁ תַּקָּלָה[ל], שֶׁלֹּא יָבֹא לְאָכְלוֹ, אֲבָל הַבִּעוּר הַזֶּה מִצַּד עַצְמוֹ אֵין בּוֹ מִצְוָה כְּלָל, שֶׁהֲרֵי אַף אִם מַשְׁהֶה אוֹתוֹ בְּבֵיתוֹ וְאֵינוֹ מְבַעֲרוֹ – אֵינוֹ עוֹבֵר עַל שְׁהִיָּה זוֹ מִצַּד עַצְמָהּ בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּבְ"בַל יִמָּצֵא" אֲפִלּוּ מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, אֶלָּא שֶׁנִּקְרָא עוֹבֵר עַל דִּבְרֵי חֲכָמִים שֶׁאָסְרוּ לְשַׁהוֹתוֹ שֶׁלֹּא יָבֹא לִידֵי מִכְשׁוֹל אֲכִילָה. אֲבָל אִם לֹא הָיִינוּ חוֹשְׁשִׁין שֶׁיָּבֹא לִידֵי מִכְשׁוֹל – אֵין בִּשְׁהִיָּה זוֹ מִצַּד עַצְמָהּ אִסּוּר כְּלָל, וּלְכָךְ אֵין לְבָרֵךְ עַל בִּעוּר זֶה[לא] (כְּמוֹ שֶׁהַמֵּמִית עוֹפוֹת שֶׁנִּדְרְסוּ, שֶׁאָסוּר לְהַשְׁהוֹתָן מִשּׁוּם חֲשַׁשׁ תַּקָּלָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן נ"ז[לב], וְאֵין מְבָרֵךְ עַל בִּעוּרָן מִבֵּיתוֹ).
מַה שֶּׁאֵין כֵּן כְּשֶׁהוּא בּוֹדֵק וּמְבַעֵר בְּתוֹךְ הַפֶּסַח, שֶׁאָז יֵשׁ בַּבִּעוּר מִצְוָה מִצַּד עַצְמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר[לג] "תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם"[לד]. וְאִם אֵינוֹ מְבַעֲרוֹ – עוֹבֵר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא"[לה]. וְאַף אִם כְּבָר בִּטֵּל כָּל חֲמֵצוֹ קֹדֶם הַפֶּסַח שֶׁאֵינוֹ מְצֻוֶּה לְבַעֲרוֹ מִן הַתּוֹרָה, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁגָּזְרוּ חֲכָמִים שֶׁאֵין בִּטּוּל מוֹעִיל כְּלוּם <(ב)> מִטְּעָמִים יְדוּעִים[לו] - הֲרֵי חָמֵץ זֶה כְּאִלּוּ לֹא נִתְבַּטֵּל, וְעוֹבֵר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא" מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְגַם יֵשׁ בּוֹ מִצְוַת "תַּשְׁבִּיתוּ" מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[לז], וּלְכָךְ מְבָרֵךְ "וְצִוָּנוּ עַל בִּעוּר חָמֵץ".
[ב] משנה דף י, ב. טור ושו"ע.
[ג] כדלעיל סימן תלג ס"א וש"נ.
[ז] היינו אפילו ביום טוב, כדלקמן ס"ג. ט"ז ומ"א ס"ק א.
[יג] מ"א סימן תמו ס"ק א. ח"י כאן ס"ק ה. וראה קו"א ס"ק א. והטעם יתבאר לקמן ס"ד.
[יד] כטעם הב' דלעיל סימן תלא ס"ד וש"נ.
[טו] גמרא דף יא. מ"א ס"ק א. וראה גם לקמן סימן תמד סי"ג. סימן תמו ס"ז. סימן תנא ס"ג.
[כא] משנה דף י, ב. טור ושו"ע.
[כג] רמב"ם פ"ג ה"ה. והוא משום חשש תקלה שלא יבא לאכלו, כדלקמן בסמוך.
[כד] סעיף ד ואילך. וראה מ"מ וציונים.
[כח] רמב"ם פ"ג ה"ו. טור ושו"ע.
[ל] ראה גמרא כ, ב וש"נ. רמב"ם הל' מאכלות אסורות פ"י הי"ז. הל' מעשר שני פ"ב ה"ג. וראה מ"מ וציונים.
[לא] ראה לקמן סימן תמב ס"כ. סימן תמו ס"ב.
[לב] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סעיף כ. וראה גם לקמן סימן תמו קו"א ס"ק א. סימן תמז ס"א.
[לה] מ"מ וכ"מ שם. לבוש. וראה מ"מ וציונים.
[לו] דלעיל סימן תלא ס"ד.
[לז] ראה מ"מ וציונים.