סימן תלד
תלד דִּינִים הַנּוֹהֲגִים תֵּכֶף אַחַר הַבְּדִיקָה וּבוֹ ט"ז סְעִיפִים.
א כְּשֶׁבּוֹדֵק אָדָם וּמְחַפֵּשׂ אַחַר הֶחָמֵץ בְּלֵיל י"ד, מוֹצִיאוֹ מִן הַחוֹרִים וּמִן הַסְּדָקִים וּמִן הַמַּחֲבוֹאוֹת וּמִן הַזָּוִיּוֹת, וּמְקַבֵּץ הַכֹּל וּמַנִּיחוֹ בְּמָקוֹם אֶחָד[א], וְאֵינוֹ מְבַעֲרוֹ מִיָּד, אֶלָּא צָרִיךְ לְהַמְתִּין עַד לְמָחָר בְּסוֹף שָׁעָה חֲמִישִׁית, מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תמ"ה[ב].
וְצָרִיךְ הוּא לְהִזָּהֵר בּוֹ לְשָׁמְרוֹ[ג] שֶׁלֹּא יִתְגָּרֵר מִמֶּנּוּ מְאוּמָה עַל יְדֵי קְטַנִּים[ד] אוֹ עַכְבָּרִים, וְיִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק פַּעַם אַחֶרֶת[ה] כְּשֶׁיִּתְבָּרֵר לוֹ שֶׁגָּרְרוּ מִמֶּנּוּ, כְּגוֹן שֶׁלֹּא יִמְצָא כָּל כָּךְ חֲתִיכוֹת <(א)> כְּמִנְיַן חֲתִיכוֹת שֶׁהָיָה בּוֹ בְּשָׁעָה שֶׁהִנִּיחָן שָׁם מִיָּד אַחַר הַבְּדִיקָה[ו], וּבְוַדַּאי נֶחְסַר מִמֶּנּוּ עַל יְדֵי תִּינוֹקוֹת אוֹ עַכְבָּרִים שֶׁגָּרְרוּ מִמֶּנּוּ, וְיֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא הִנִּיחוּהוּ בְּאֶחָד מֵחוֹרֵי הַבַּיִת, וּלְכָךְ צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָדְקוֹ פַּעַם אַחֶרֶת[ז] וְשֶׁמָּא יִשְׁכַּח[ח], אוֹ שֶׁמָּא לֹא יִהְיֶה בָּקִי בַּהֲלָכָה שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ שֶׁצָּרִיךְ הוּא לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק, לְפִיכָךְ <(ב)> הִטִּילוּ חֲכָמִים[ט] עַל כָּל אִישׁ שֶׁיִּזָּהֵר בֶּחָמֵץ שֶׁמָּצָא בַּבְּדִיקָה שֶׁיִּשְׁמְרֶנּוּ יָפֶה מִפְּנֵי הַתִּינוֹקוֹת וְהָעַכְבָּרִים.
וְכֵיצַד יִשְׁמְרֶנּוּ מִפְּנֵיהֶם? מַצְנִיעוֹ בְּתֵבָה וְכַיּוֹצֵא בָּהּ מָקוֹם שֶׁאֵין הַתִּינוֹקוֹת וְעַכְבָּרִים יְכוֹלִין לִטֹּל מִשָּׁם, אוֹ יִתְלֶנּוּ בָּאֲוִיר[י], אוֹ יִכְפֶּה עָלָיו כְּלִי רָחָב[יא] וְיַנִּיחֶנּוּ בְּמָקוֹם גָּבוֹהַּ קְצָת שֶׁלֹּא יוּכְלוּ הַתִּינוֹקוֹת לִטְּלוֹ מִשָּׁם[יב]. וְלֹא יִכְפֶּה עָלָיו כְּלִי קָטָן וְצַר, מִפְּנֵי שֶׁהָעַכְבָּרִים יְכוֹלִין לְגַלּוֹתוֹ[יג].
ב וְכֵן הֶחָמֵץ הַמּוּכָן וּמֻנָּח בַּבַּיִת אוֹ בִּשְׁאָר חֲדָרִים הַצְּרִיכִים בְּדִיקָה לֶאֱכֹל[יד] מִמֶּנָּה בַּלַּיְלָה וּלְמָחָר[טו] עַד שָׁעָה חֲמִישִׁית, צָרִיךְ הוּא לְהַצְנִיעַ כְּדֶרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר.
וְאֵימָתַי מַצְנִיעוֹ? קֹדֶם שֶׁיַּתְחִיל לִבְדֹּק, שֶׁאִם לֹא יַצְנִיעַ מִקֹּדֶם – יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁבִּשְׁעַת הַבְּדִיקָה עַצְמָהּ, כְּשֶׁבָּדַק זָוִית אַחַת וְהוֹלֵךְ מִמֶּנָּה לְזָוִית אַחֶרֶת[טז], שֶׁמָּא יִרְאֶה בְּעֵינָיו שֶׁעַכְבָּר אוֹ חֻלְדָּה נָטְלָה מְעַט חָמֵץ מִן הֶחָמֵץ[יז] הַמּוּכָן לַאֲכִילָה, וְיִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק פַּעַם אַחֶרֶת אוֹתָהּ זָוִית[יח] שֶׁבָּדַק, שֶׁמָּא גָּרְרוּ אֶת הֶחָמֵץ שֶׁנְּטָלוֹ וְהִנִּיחוֹ בְּזָוִית זוֹ.
וּמִטַּעַם זֶה צָרִיךְ לְהִזָּהֵר כְּשֶׁהוֹלֵךְ לִבְדֹּק מִזָּוִית לְזָוִית, שֶׁיִּשְׁמֹר יָפֶה אֶת הֶחָמֵץ שֶׁמָּצָא בַּזָּוִית הָרִאשׁוֹנָה, וְיוֹלִיכֶנּוּ עִמּוֹ אוֹ יַצְנִיעוֹ כְּדֶרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר[יט].
ג וְהָעוֹלָם אֵין נִזְהָרִין אֶלָּא לְהַצְנִיעַ הֶחָמֵץ שֶׁמּוֹצְאִין בַּבְּדִיקָה, אֲבָל שְׁאָר הֶחָמֵץ מוֹלִיכִין אָנֶה וָאָנָה בְּתוֹךְ הַחֲדָרִים הַבְּדוּקִים, וְאֵינָן נִזְהָרִים בּוֹ לְשָׁמְרוֹ שֶׁלֹּא יִתְגָּרֵר מִמֶּנּוּ מְאוּמָה, וְלֹא יָפֶה הֵם עוֹשִׂים[כ], וְצָרִיךְ לְלַמְּדָם וּלְהַזְהִירָם שֶׁלֹּא יַעֲשׂוּ כֵּן.
ד אִם הִצְנִיעַ אֶת הֶחָמֵץ כְּדֶרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר וְאַחַר כָּךְ מְצָאוֹ חָסֵר, אוֹ שֶׁנִּטַּל לְגַמְרֵי – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק מַה שֶּׁבָּדַק כְּבָר, שֶׁבְּוַדַּאי אָדָם נְטָלוֹ מִשָּׁם[כא] וְלֹא תִּינוֹקוֹת וְעַכְבָּרִים.
ה וְאִם עָבַר וְלֹא הִצְנִיעוֹ כְּלָל, אֶלָּא הִנִּיחוֹ מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בְּתוֹךְ הַבַּיִת, וְלֹא נִזְהַר לְשָׁמְרוֹ כְּלָל, וְגַם אֵינוֹ יוֹדֵעַ מִנְיַן הַחֲתִיכוֹת שֶׁהָיָה בּוֹ, וְאֶפְשָׁר שֶׁנֶּחְסַר מִמֶּנּוּ כַּמָּה חֲתִיכוֹת וּגְרָרוּם הַתִּינוֹקוֹת וְהָעַכְבָּרִים – אַף עַל פִּי כֵן אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק פַּעַם אַחֶרֶת, דְּכֵיוָן שֶׁאֵין בָּרוּר לוֹ שֶׁנֶּחְסַר מִמֶּנּוּ אֵין אָנוּ מַצְרִיכִין אוֹתוֹ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק מַה שֶּׁבָּדַק כְּבָר[כב] בִּשְׁבִיל חֲשָׁשָׁא בְּעָלְמָא שֶׁמָּא גָּרְרוּ הָעַכְבָּרִים מִן הֶחָמֵץ (פֵּרוּשׁ חֲתִיכָה גְּדוֹלָה, שֶׁאֵין הָעַכְבָּר יָכוֹל לְאָכְלָהּ כֻּלָּהּ[כג], אֲבָל אִם הָיָה גּוֹרֵר חֲתִיכָה קְטַנָּה הָיִינוּ תּוֹלִין לוֹמַר שֶׁאֲכָלָהּ כֻּלָּהּ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תל"ג[כד], שֶׁסְּפֵק אֲכִילָה מוֹצִיא מִידֵי סְפֵק חָמֵץ[כה], עַיֵּן שָׁם) וְהִנִּיחוּהוּ בְּאֶחָד מֵחוֹרֵי הַבַּיִת, שֶׁאִם נַצְרִיכוּהוּ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק בִּשְׁבִיל חֲשָׁשָׁא כָּזוֹ – אֵין לַדָּבָר סוֹף[כו], שֶׁאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּגְמְרוּ כָּל יִשְׂרָאֵל אֶת בְּדִיקַת חֶמְצָם בְּרֶגַע אֶחָד, וּכְשֶׁאֶחָד גָּמַר בְּדִיקָתוֹ קֹדֶם שֶׁגָּמַר חֲבֵרוֹ לִבְדֹּק אֶת כָּל חֲדָרָיו – יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא בְּרֶגַע זוֹ נָטַל הָעַכְבָּר חָמֵץ מֵחֲדָרִים שֶׁל חֲבֵרוֹ שֶׁאֵינָן בְּדוּקִין עֲדַיִן[כז] וְיֵשׁ בָּהֶן חָמֵץ לָרֹב, וְגָרַר אֶת הֶחָמֵץ וְהוֹלִיכוֹ לַחֲדָרִים הַבְּדוּקִים שֶׁל זֶה שֶׁגָּמַר בְּדִיקָתוֹ, וְיִצְטָרֵךְ לַחֲזֹר וְלִבְדֹּק, וְאֵין לַדָּבָר סוֹף[כח].
ו וְאַחַר הַבְּדִיקָה מִיָּד יְבַטֵּל[כט] כָּל חָמֵץ שֶׁיֵּשׁ בְּכָל גְּבוּלוֹ שֶׁלֹּא מְצָאוֹ בַּבְּדִיקָה. וּבִטּוּל זֶה תַּקָּנַת חֲכָמִים הִיא[ל].
וְלָמָּה תִּקְּנוּהוּ חֲכָמִים, וַהֲלֹא אַף אִם נִשְׁאֲרוּ כַּמָּה פֵּרוּרִים חָמֵץ בְּזָוִיּוֹת וּבְחוֹרִים וּבִסְדָקִים שֶׁלֹּא מְצָאָם בַּבְּדִיקָה הֲרֵי הֵם בְּטֵלִים מֵאֲלֵיהֶם[לא], וְאֵין צָרִיךְ לְבַטְּלָם וּלְהַפְקִירָם, שֶׁמֵּאֲלֵיהֶם הֵם הֶפְקֵר[לב], שֶׁהֲרֵי אֵינָם חֲשׁוּבִים כְּלָל בְּעֵינֵי בְּנֵי אָדָם, וְאַף אִם הָיָה מוֹצֵא אוֹתָם בִּבְדִיקָתוֹ לֹא הָיָה נוֹטְלָם וְאוֹכְלָם, אֶלָּא הָיָה מַשְׁלִיכָם לִמְקוֹם הֶפְקֵר אוֹ שׂוֹרְפָם[לג], וְאִם כֵּן לָמָּה תִּקְּנוּהוּ חֲכָמִים בִּטּוּל זֶה? אֶלָּא לְפִי שֶׁחָשְׁשׁוּ שֶׁמָּא נִשְׁאֲרָה גְּלֻסְקָא יָפָה[לד] שֶׁל חָמֵץ בְּאֶחָד מִן הַזָּוִיּוֹת אוֹ בְּאֶחָד מִן הַחוֹרִים שֶׁלֹּא מְצָאָהּ בַּבְּדִיקָה[לה], וְאִלּוּ הָיָה מוֹצְאָהּ הָיְתָה חֲשׁוּבָה בְּעֵינָיו[לו] וְלֹא הָיָה מַפְקִירָהּ, וּלְכָךְ אֵינָהּ בְּטֵלָה מֵאֵלֶיהָ כְּמוֹ פֵּרוּרִין[לז], וְיֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִמְצָאֶנָּה בַּפֶּסַח וְיַעֲבֹר עָלֶיהָ בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּבְ"בַל יִמָּצֵא".
(אֲבָל קֹדֶם שֶׁמְּצָאָהּ אֵינוֹ עוֹבֵר בְּ"בַל יִמָּצֵא" אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה טְמוּנָה בְּבֵיתוֹ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תל"ג[לח], עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם).
וְאַף עַל פִּי שֶׁמִּיָּד שֶׁיִּמְצָאֶנָּה יְבַעֲרֶנָּהּ מִן הָעוֹלָם לְגַמְרֵי? יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִשְׁהֶה מְעַט קֹדֶם שֶׁיִּתְעַסֵּק בְּבִעוּר[לט], וְעַל שְׁהִיָּה זוֹ עוֹבֵר בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא"[מ]. אֲבָל כְּשֶׁבִּטֵּל כָּל חָמֵץ שֶׁלֹּא מְצָאוֹ בַּבְּדִיקָה, אַף אִם יִמְצָא גְּלֻסְקָא בַּפֶּסַח וְלֹא יְבַעֲרֶנָּהּ מִיָּד – לֹא יַעֲבֹר עָלֶיהָ[מא] בְּ"בַל יֵרָאֶה" מִן הַתּוֹרָה, אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[מב].
ז וְעִקַּר[מג] הַבִּטּוּל הוּא בַּלֵּב[מד], שֶׁיָּשִׂים בְּלִבּוֹ כָּל חָמֵץ שֶׁבִּרְשׁוּתוֹ הֲרֵי הוּא כְּאִלּוּ אֵינוֹ וְאֵינוֹ חָשׁוּב כְּלוּם, וַהֲרֵי הוּא כֶּעָפָר וּכְדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ צֹרֶךְ כְּלָל[מה]. וּכְשֶׁגּוֹמֵר בְּלִבּוֹ כָּךְ, הֲרֵי הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִכָּל חָמֵץ שֶׁבִּרְשׁוּתוֹ[מו] וְנַעֲשָׂה הֶפְקֵר גָּמוּר[מז], וְשׁוּב אֵינוֹ עוֹבֵר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא", כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְעֵיל בְּסִימָן תל"א[מח].
וּמִכָּל מָקוֹם <(ג)> תִּקְּנוּ חֲכָמִים שֶׁיּוֹצִיא דְּבָרִים הַלָּלוּ בְּפִיו[מט]. וְיֹאמַר. "כָּל חֲמִירָא דְּאִכָּא בִרְשׁוּתִי[נ] דְּלָא חֲזִיתֵיהּ וּדְלָא בִעַרְתֵּיהּ לִבָּטֵל וְלֶהֱוֵי כְּעַפְרָא דְאַרְעָא"[נא].
(פֵּרוּשׁ, לְפִי שֶׁהַזָּהָב נִקְרָא גַּם כֵּן עָפָר שֶׁנֶּאֱמַר[נב] "וְעַפְרֹת זָהָב לוֹ", כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן כ"ח[נג], לְכָךְ צָרִיךְ לְפָרֵשׁ עַפְרָא דְאַרְעָא[נד]).
וְאַף עַל פִּי שֶׁמִּי שֶׁרוֹצֶה לְהַפְקִיר נְכָסָיו וְאָמַר הֲרֵי נְכָסַי כֶּעָפָר אֵין זֶה כְּלוּם מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁזֶּה הֶחָמֵץ בְּשָׁעָה שֶׁעוֹבֵר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" אֵינוֹ שֶׁלּוֹ כְּלָל וְאֵין לוֹ שׁוּם חֵלֶק וּזְכוּת בּוֹ שֶׁהֲרֵי אָסוּר לוֹ לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ[נה] אֶלָּא שֶׁהַכָּתוּב עֲשָׂאוֹ כְּשֶׁלּוֹ[נו] שֶׁיְּהֵא שְׁמוֹ נִקְרָא עָלָיו שֶׁיַּעֲבֹר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּבְ"בַל יִמָּצֵא"[נז] לְפִיכָךְ אֵין צָרִיךְ לְהַפְקִירוֹ בִּלְשׁוֹן הֶפְקֵר גָּמוּר אֶלָּא כְּשֶׁהוּא מַסִּיחַ דַּעְתּוֹ וּמְבַטֵּל בְּלִבּוֹ וּמְחַשְּׁבוֹ כֶּעָפָר דַּיּוֹ בְּכָךְ לְהַפְקִיעַ שְׁמוֹ מֵעָלָיו שֶׁלֹּא יְהֵא נִקְרָא שֶׁלּוֹ וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו כְּלוּם[נח].
וּמִכָּל מָקוֹם כָּל מְדַקְדֵּק בְּמַעֲשָׂיו יְפָרֵט בְּפֵרוּשׁ הַבִּטּוּל בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי לְשׁוֹן הֶפְקֵר גָּמוּר וְיֹאמַר לֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא[נט].
ח וְלָמָּה <(ד)> נִתְקַן נֻסַּח הַבִּטּוּל בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי? מִפְּנֵי עַמֵּי הָאָרֶץ שֶׁאֵינָם מְבִינִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כִּי אִם בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי[ס]. לְפִיכָךְ, בָּאֲרָצוֹת הַלָּלוּ שֶׁאֵין עַמֵּי הָאָרֶץ מְבִינִים גַּם לְשׁוֹן אֲרַמִּי, צָרִיךְ לְלַמְּדָם וּלְהַזְהִירָם שֶׁיֹּאמְרוּ נֻסַּח הַבִּטּוּל בְּלָשׁוֹן שֶׁהֵם מְבִינִים[סא], שֶׁהֲרֵי עִקַּר הַבִּטּוּל הוּא בַּלֵּב, לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְהָבִין בַּלֵּב מַה שֶּׁהוּא מוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו.
וְאִם עָבַר וְאָמַר הַבִּטּוּל בְּלָשׁוֹן שֶׁאֵינוֹ מְבִינוֹ כְּלָל, אִם הוּא יוֹדֵעַ כַּוָּנַת הַבִּטּוּל, שֶׁכַּוָּנָתוֹ הוּא לְבַטֵּל הֶחָמֵץ וּלְהַפְקִירוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת שֶׁהוּא מוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ. אֲבָל אוֹתָן עַמֵּי הָאָרֶץ וְכֵן נָשִׁים שֶׁאֵינָן יוֹדְעִים כְּלָל עִנְיַן הַבִּטּוּל וְכַוָּנָתוֹ, וְנִדְמֶה בְּעֵינֵיהֶם שֶׁהֵם אוֹמְרִים אֵיזֶה תְּחִנָּה וּבַקָּשָׁה, אַף עַל פִּי שֶׁאֲמָרוּהוּ בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי אוֹ בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ – לֹא יָצְאוּ יְדֵי חוֹבָתָן, שֶׁהֲרֵי עִקַּר הַבִּטּוּל וְהַהֶפְקֵר הוּא בַּלֵּב, שֶׁאִם אֵינוֹ מַפְקִירוֹ בְּלִבּוֹ אַף עַל פִּי שֶׁהוּא אוֹמֵר שֶׁמַּפְקִירוֹ – אֵין זֶה כְּלוּם, שֶׁכָּל הֶפְקֵר צָרִיךְ לִהְיוֹת פִּיו וְלִבּוֹ שָׁוִין[סב].
ט כְּשֶׁאוֹמֵר הַבִּטּוּל בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ – צָרִיךְ לְהַזְכִּיר חָמֵץ וּשְׂאוֹר, שֶׁיֹּאמַר "כָּל חָמֵץ וּשְׂאוֹר שֶׁיֵּשׁ בִּרְשׁוּתִי כוּ'"[סג], שֶׁהֲרֵי עַל שְׁנֵיהֶם עוֹבְרִים בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא"[סד] אִם לֹא בִּטְּלָם, שֶׁנֶּאֱמַר[סה] "וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר וְגוֹ'". וְהוּא הַדִּין כְּשֶׁמְּבַטֵּל בִּשְׁאָר לְשׁוֹנוֹת יַזְכִּיר שְׁנֵיהֶם בְּפֵרוּשׁ[סו]. אֲבָל כְּשֶׁמְּבַטֵּל בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי אֵין צָרִיךְ לְהַזְכִּיר, כִּי "חֲמִירָא" כּוֹלֵל חָמֵץ וּשְׂאוֹר, שֶׁאַף הֶחָמֵץ נִקְרָא "חֲמִירָא" לִפְעָמִים[סז].
וּמִכָּל מָקוֹם רָאוּי לְכָל מְדַקְדֵּק בְּמַעֲשָׂיו שֶׁלֹּא יִסְמֹךְ עַל זֶה וְיַזְכִּיר שְׁנֵיהֶם בְּפֵרוּשׁ אַף שֶׁמְּבַטֵּל בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי, שֶׁיֹּאמַר "כָּל חֲמִירָא וַחֲמִיעָא[סח] דְאִכָּא וְכוּ'".
י כְּשֶׁמְּבַטֵּל הֶחָמֵץ בְּלֵיל י"ד מִיָּד אַחַר הַבְּדִיקָה – אֵינוֹ מְבַטֵּל אֶלָּא הֶחָמֵץ שֶׁאֵינוֹ יָדוּעַ לוֹ שֶׁלֹּא מְצָאוֹ בַּבְּדִיקָה[סט], אֲבָל חָמֵץ הַיָּדוּעַ לוֹ שֶׁדַּעְתּוֹ לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ בַּלַּיְלָה וּלְמָחָר עַד שָׁעָה ה' – אַף אִם בִּטְּלוֹ אֵינוֹ מְבֻטָּל, שֶׁעִקַּר הַבִּטּוּל הוּא בַּלֵּב, שֶׁיַּסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִמֶּנּוּ לְגַמְרֵי, וְחָמֵץ זֶה שֶׁשִּׁיֵּר לְמַאֲכָלוֹ הֲרֵי לִבּוֹ וְדַעְתּוֹ עָלָיו לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ וְאֵינוֹ מֻפְקָר אֶצְלוֹ[ע].
יא וּלְפִי שֶׁיֵּשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא נִתְגַּלְגֵּל כַּזַּיִת[עא] מֵחָמֵץ זֶה שֶׁאָכַל מִמֶּנּוּ עַד שָׁעָה ה' וְנָפַל לְאֶחָד מִן הַחוֹרִים אוֹ לְאַחַת מִן הַזָּוִיּוֹת, וּכְשֶׁיַּגִּיעַ הַפֶּסַח יִמְצָאֶנּוּ וְיַעֲבֹר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא" (אִם יִשְׁהֶה מְעַט קֹדֶם שֶׁיִּתְעַסֵּק בְּבִעוּרוֹ[עב], שֶׁכַּזַּיִת אֵינוֹ דּוֹמֶה לְפֵרוּרִין [שֶׁבְּטֵלִים מֵאֲלֵיהֶם] לְפִי שֶׁאֵינָן חֲשׁוּבִים, אֲבָל כַּזַּיִת חָשׁוּב הוּא וְאֵינוֹ בָּטֵל מֵאֵלָיו[עג]). לְפִיכָךְ, נָכוֹן הַדָּבָר שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁהוּא מְבַעֵר מִן בֵּיתוֹ אֶת הֶחָמֵץ שֶׁשִּׁיֵּר לְמַאֲכָלוֹ – יַחֲזֹר וִיבַטֵּל פַּעַם שֵׁנִית כָּל חָמֵץ שֶׁיֵּשׁ בִּרְשׁוּתוֹ[עד], כְּדֵי שֶׁיְּבֻטַּל גַּם כֵּן הֶחָמֵץ שֶׁנִּתְגַּלְגֵּל מֵחָמֵץ זֶה שֶׁשִּׁיְּרוֹ לְמַאֲכָלוֹ, וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא" כְּשֶׁיִּמְצָאֶנּוּ בַּפֶּסַח.
יב וְכֵיוָן שֶׁהוּא צָרִיךְ לְבַטֵּל בִּשְׁעַת הַבִּעוּר (מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר), צָרִיךְ הוּא לִזָּהֵר וּלְבַעֵר קֹדֶם שֶׁתַּגִּיעַ שָׁעָה שִׁשִּׁית[עה], שֶׁמִּתְּחִלַּת שָׁעָה שִׁשִּׁית וָאֵילָךְ אֵין בְּיָדוֹ לְבַטְּלוֹ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תל"ג[עו].
וּבְבִטּוּל זֶה שֶׁבִּשְׁעַת הַבִּעוּר יֹאמַר "כָּל חֲמִירָא דְאִכָּא בִרְשׁוּתִי דַּחֲזִיתֵיהּ וּדְלָא חֲזִיתֵיהּ דְּבִעַרְתֵּיהּ וּדְלָא בִעַרְתֵּיהּ וְכוּ'"[עז], שֶׁהֲרֵי מְבַטֵּל הַכֹּל וְאֵינוֹ מְשַׁיֵּר כְּלוּם לְעַצְמוֹ, מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּבִטּוּל הַלַּיְלָה שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ לְבַטֵּל אֶלָּא הֶחָמֵץ שֶׁלֹּא רָאָה וְלֹא מָצָא בַּבְּדִיקָה, לְכָךְ הוּא אוֹמֵר "דְּלָא חֲזִיתֵיהּ וּדְלָא בִעַרְתֵּיהּ"[עח].
יג וְאֵין לְאָדָם לִסְמֹךְ עַל בִּטּוּל זֶה בִּלְבַד שֶׁלֹּא יְבַטֵּל בַּלַּיְלָה מִיָּד אַחַר הַבְּדִיקָה[עט], לְפִי שֶׁבִּטּוּל זֶה שֶׁלְּאַחַר הַבְּדִיקָה הוּא תַּקָּנַת חַכְמֵי הַגְּמָרָא, שֶׁתִּקְּנוּהוּ מִיָּד לְאַחַר הַבְּדִיקָה[פ] כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ זְמַן קָבוּעַ, שֶׁאִם לֹא הָיָה לוֹ זְמַן קָבוּעַ הָיָה נִשְׁכַּח[פא] מִלֵּב בְּנֵי אָדָם הָעֲלוּלִין לְשִׁכְחָה.
וְלֹא רָצוּ לִקְבֹּעַ זְמַנּוֹ בִּשְׁעַת הַבִּעוּר, לְפִי שֶׁשְּׁעַת הַבִּעוּר מֵעִקַּר הַדִּין הוּא בִּתְחִלַּת שָׁעָה שִׁשִּׁית, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תמ"ה[פב], וְאָז אֵינוֹ יָכוֹל לְבַטְּלוֹ[פג].
וְלֹא רָצוּ לִקְבֹּעַ בְּיוֹם י"ד קֹדֶם שְׁעַת הַבִּעוּר, דְּכֵיוָן שֶׁאֵין הָאָדָם עוֹסֵק אָז בְּבִעוּר חָמֵץ וְלֹא בִּבְדִיקָתוֹ, יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִשְׁכַּח לְבַטֵּל, שֶׁעַל יְדֵי מַה יִּזְכֹּר? אֲבָל בַּלַּיְלָה שֶׁעוֹסֵק בַּבְּדִיקָה יִזְכֹּר גַּם כֵּן לְבַטְּלוֹ[פד].
וּבְבִטּוּל זֶה בִּלְבַד הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ, וְאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבַטֵּל פַּעַם ב' בַּיּוֹם מֵעִקַּר הַדִּין, שֶׁמִּן הַדִּין אֵין לָחֹשׁ שֶׁמָּא נִתְגַּלְגֵּל כַּזַּיִת מֵחָמֵץ שֶׁשִּׁיְּרוֹ לְמַאֲכָלוֹ, שֶׁהֶחָמֵץ הַמְשֻׁיָּר לַאֲכִילָה מַצְנִיעִין אוֹתוֹ בְּמָקוֹם מְשֻׁמָּר, וְנִזְהָרִין בּוֹ שֶׁלֹּא יִתְגַּלְגֵּל מִמֶּנּוּ כְּלוּם[פה], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[פו].
וְעַכְשָׁו בְּדוֹרוֹת אַחֲרוֹנִים שֶׁנָּהֲגוּ לְהַחֲמִיר וּלְבַעֵר חָמֵץ בְּסוֹף שָׁעָה ה' וּלְבַטְּלוֹ בִּשְׁעַת הַבִּעוּר, לֹא בָּאוּ אֶלָּא לְהוֹסִיף עַל תַּקָּנַת חֲכָמִים וְלֹא לִגְרֹעַ[פז], שֶׁהֲרֵי אִם לֹא יְבַטֵּל מִיָּד לְאַחַר בְּדִיקָה יֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִשְׁכַּח מִלְּבַעֵר הֶחָמֵץ עַד שֶׁתַּגִּיעַ שָׁעָה שִׁשִּׁית, וְאָז אֵינוֹ יָכוֹל לְבַטְּלוֹ[פח].
יד טוֹב לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְבַטֵּל הֶחָמֵץ פַּעַם ב' בַּיּוֹם עַד שֶׁיְּבַעֵר תְּחִלָּה מִן בֵּיתוֹ כָּל הֶחָמֵץ הַיָּדוּעַ לוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּקַיֵּם מִצְוַת בִּעוּר חָמֵץ בֶּחָמֵץ שֶׁלּוֹ, שֶׁלְּאַחַר הַבִּטּוּל אֵין הֶחָמֵץ שֶׁלּוֹ, שֶׁהֲרֵי בִּטְּלוֹ וְהִפְקִירוֹ[פט].
טו יֵשׁ אוֹמְרִים[צ] שֶׁבֵּין בְּבִטּוּל הַלַּיְלָה וּבֵין בְּבִטּוּל הַיּוֹם אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת שָׁלִיחַ שֶׁיְּבַטֵּל חֲמֵצוֹ, אֶלָּא יְבַטֵּל בְּעַצְמוֹ, שֶׁהֲרֵי הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ "צֵא וְהַפְקֵר נְכָסַי" – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, עַד שֶׁיַּפְקִירֵם הוּא בְּעַצְמוֹ.
וְיֵשׁ אוֹמְרִים[צא] שֶׁהַבִּטּוּל אֵין צָרִיךְ לִהְיוֹת דּוֹמֶה מַמָּשׁ לְהֶפְקֵר בְּדָבָר זֶה, שֶׁהֲרֵי הֶחָמֵץ בְּשָׁעָה שֶׁעוֹבֵר עָלָיו בְּ"בַל יֵרָאֶה" וּ"בַל יִמָּצֵא" אֵינוֹ שֶׁלּוֹ כְּלָל, אֶלָּא שֶׁהַכָּתוּב עֲשָׂאוֹ כְּשֶׁלּוֹ, שֶׁיִּהְיֶה שְׁמוֹ נִקְרָא עָלָיו שֶׁיַּעֲבֹר עָלָיו, לְפִיכָךְ, בְּגִלּוּי דַּעַת בִּלְבַד שֶׁהוּא מְגַלֶּה דַּעְתּוֹ אֲפִלּוּ עַל יְדֵי שָׁלִיחַ שֶׁאֵינוֹ חָפֵץ בּוֹ כְּלָל – דַּי בְּכָךְ לְהַפְקִיעַ שְׁמוֹ מֵעָלָיו שֶׁלֹּא יַעֲבֹר עָלָיו[צב]. וְכֵן עִקָּר. וְאַף עַל פִּי כֵן טוֹב לָחֹשׁ לְכַתְּחִלָּה לַסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה.
טז אַפּוֹטְרוֹפּוֹס שֶׁל יְתוֹמִים חַיָּב לִבְדֹּק וּלְבַטֵּל חָמֵץ שֶׁל יְתוֹמִים, כְּמוֹ שֶׁהוּא חַיָּב לַעֲשׂוֹת לָהֶם כָּל שְׁאָרֵי מִצְוֹת, בֵּין שֶׁל תּוֹרָה בֵּין מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[צג], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּחֹשֶׁן מִשְׁפָּט סִימָן ר"צ[צד].
[ג] נראה ממשנה דף (ט) [י], ב (דעצה טובה קא משמע לן. ראה קונטרס אחרון ס"ק ב). וראה ב"ח ריש הסימן, וט"ז ס"ק א, וח"י ס"ק ב, דמיירי אף בחמץ שמצא בבדיקה (ראה לקמן ס"ב).
[ד] ראה תוס' י, סע"א. מ"א ס"ק ג וסימן תלט ס"ק ו.
[ו] רב מרי בגמרא דף ט, ב. רמב"ם פ"ג ה"ב. טעם הב' שבטור ושו"ע ס"א. וראה קונטרס אחרון ס"ק א.
[ז] עד שימצא חתיכה אחת, כדלקמן סימן תלט ס"ז.
[ח] ראה לעיל סימן תלג סכ"ז.
[ט] משמעות תוס' כא, א ד"ה ואי. ב"ח ס"ב. מ"א ס"ק ד. וראה קונטרס אחרון ס"ק ב.
[יד] משנה דף י, ב. לפירוש רש"י ט, ב ד"ה ומה שמשייר. טור ושו"ע ס"א. ועד"ז בסידור: ואחר הבדיקה יזהר בחמץ שמשייר להצניעו למחר לשרפה או לאכילה לשמרו שלא יוליכוהו אנה ואנה שלא יתפרר ויתגרר ממנו על ידי תינוקות או עכברים.
[יח] משמעות רש"י ט, רע"א. אבל לא חדר אחר, כדלקמן סימן תלח ס"ב וקו"א שם ס"ק א.
[יט] לעיל ס"א, שצריך לשמור אחר בדיקה החמץ שמצא בבדיקה, ועד"ז כאן לענין שמירתו בעת הבדיקה. וראה לעיל סימן תלב סי"א שמטעם זה צריך לשמור גם הפתיתים שמניח קודם הבדיקה שלא יגררו ממנו עכברים או קטנים.
[כב] משנה דף ט, רע"א. כפירוש רש"י שם ד"ה אין חוששין (ראה מ"מ פ"ב ה"ז).
[כג] ליישב קושיית הט"ז סימן תלט ס"ק ב, על הטור ורמ"א שם ס"א, שבחתיכה קטנה מתירים אפילו בספק של קבוע כמחצה על מחצה, וכדלקמן סימן תלט ס"א וש"נ.
[כח] ראה לעיל סימן תלג קו"א ס"ק ד, שמטעם זה אין חוששין שגררו מבתי הנכרים המלאים חמץ בפסח, ולכן אין מחזיקין ריעותא ממקום למקום גם על להבא בחמץ בבור ובחור ובחמצו של נכרי המופקד אצל ישראל.
[ל] והטעמים דלא סגי בביטול והצריכו גם בדיקה, נתבארו לעיל סימן תלא ס"ד.
[לא] תוס' שם ד"ה ודעתיה עילויה. מ"א ס"ק ה. וראה לקמן סימן תמב קו"א ס"ק יח בהג"ה הא', שאף שיש בהם כזית לא יצאו מכלל פירורין. ולענין פירורי בצק ראה לקמן סימן תס ס"ה, וסימן תמב קונטרס אחרון סוף ס"ק יח. ולענין החיוב מדרבנן לבער פירורים אפילו אחר שביטל, ראה לקמן סימן תמב סכ"ח וקו"א שם ס"ק יח. סימן תמד ס"ט. סימן תס ס"ו.
[לג] ראה מ"מ וציונים.
[לד] גמרא שם. וראה לקמן סי"א שגם כזית אינו דומה לפירורין. אבל ראה לקמן סימן תמב קו"א ס"ק יח בהג"ה הא', דלאו בכזית תלוי הדבר.
[לו] ראה חקרי הלכות ח"ג נ, ב.
[לט] פר"ח סימן תלא ס"א ד"ה והכי משמע וד"ה ושוב מצאתי.
[מ] רש"י שם ד"ה ודעתו עליה. ט"ז ס"ק ג. וראה לעיל סימן תלג קו"א ס"ק ג בסופו ובהג"ה הא' שם. תמו ס"ה ובקו"א שם ס"ק ב (הטעם דלא הוי לאו הניתק לעשה). לקמן סימן תמ סוף ס"א (לענין בל ימצא דרבנן) וסט"ז. סימן תמה ס"א (לענין מצות תשביתו שמן התורה ושמדברי סופרים). סימן תמז ס"א (לענין איסור להשהותו מחשש תקלה). וראה העו"ב תתמה ע' 31. תתמז ע' 53.
[מב] ראה מ"מ וציונים.
[מג]בכתי"ק מהרי"ל (ראה לעיל תחלת סימן תלא) בא תוכן סעיף זה בתחלת סימן תלא, ושם: ומדאורייתא בביטול בעלמא סגי שיבטלנו ויפקירנו ויוציאנו מלבו כאילו אין בו שום צורך. ובמהדורה נוספת שם: שיבטל בלבו ויאמר כל חמירא דאיכא ברשותי ליבטל ולהוי כעפרא דארעא ואזי הוא כהפקר ואינו שלו דכתיב לא יראה לך שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ואף על פי שהאומר הרי נכסי כעפר אין במשמע לשון זה הפקר מ"מ גבי חמץ שמשהגיע זמן איסורו אינו שלו שהרי הוא אסור בהנאה ואין לו שום חלק וזכות בו אלא שהכתוב עשאו כשלו לחייבו לבערו מן העולם בגילוי דעתא בעלמא קודם זמן איסורו דלא ניחא ליה דלהוי ליה זכותא בגויה סגי.
[מד] גמרא בכמה דוכתי. ראה ז, א. ח, א-ב. לא, ב. מט, א. וראה לקמן סימן תלו ס"ה וסי"א שמטעם זה אין מברכים על הביטול בלב, אף כשביטול הוא מן התורה.
[מה] רמב"ם פ"ב ה"ב. וראה שארית יהודה או"ח סימן יד (אף שלהרמב"ם הוא מדין השבתה, מינה נשמע לשאר פוסקים).
[מו] רש"י ד, א ד"ה חובת הדר. רמב"ן ריש פסחים. פר"ח סימן תלא סד"ה כתוב בתורה. וראה קובץ יגדיל תורה (נ.י.) כא ע' תקלב.
[מז] תוס' ד, ב ד"ה מדאורייתא. ר"ן בריש המסכת (א, א) ד"ה ומהו. רא"ש פ"א ס"ט. וראה שלחן המלך ח"ב ע' לג הערה 11.
[נ] הטעם שאומרים ברשותי (ולא בביתי) נתבאר בטור וב"י וט"ז ס"ק ד, והובא לקמן סימן תמ קו"א ס"ק א.
[נא] בה"ג הל' פסח (כח, ד). רש"י ד, א ד"ה חובת הדר. ו, ב ד"ה הבודק (בשינוי לשון). רי"ף (ג, א). רא"ש שם. טור ושו"ע שם. ובסידור: כל חמירא וחמיעא דאיכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא ביערתיה ליבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא. דיוקי הלשון ראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ.
[נג] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סכ"ג.
[נה] כדלעיל סימן תלא ס"ב וש"נ.
[נח] ר"ן רפ"ק ד"ה ומהו (ושמטעם זה מועיל אף מה שמבטלו בלבו, כדלעיל). ריטב"א ו, ב ד"ה אמר בשם הרא"ה. פר"ח ס"ב. וראה גם לקמן סט"ו. סימן תלו קו"א ס"ק ד. סימן תמח ס"ח. וראה חקרי הלכות ח"א כב, ב. פלפול התלמידים (770) ז ע' פח ואילך. עיונים בשוע"ר ע' טו.
[נט] ב"ח ס"ה ד"ה כתוב בהגהות. ח"י ס"ק ט (לצאת ידי דעת הפוסקים שצריך לומר הפקר).
[סא] רמ"א ס"ב. דרכי משה שם בשם מה"ר ישראל ברונא. שו"ת מהר"י ווייל סימן קצג. מהרי"ל הל' בדיקת חמץ. וכ"ה לקמן סימן תס סוף ס"ה. וראה עד"ז לקמן סימן תקכז ס"ה.
[סב] מ"א ס"ק ו. וראה גם לעיל סימן קפה ס"א (במוסגר). סימן תלא ס"ד. לקמן ס"י. סימן תמה ס"ב. וראה מ"מ וציונים. רשימות שיעורים סימן ט הערה 3.
[סח] מהר"ם (פסקים סימן תיט). אגודה פ"א ס"ח. כל בו סימן מח (ו, רע"ד). מהרי"ל שם. ב"ח ד"ה נוסח הביטול. אליה זוטא ס"ק ו. וכ"ה בסידור. והטעם שאין אומרים כל חמירא וכל חמיעא ראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ. וראה שלחן המלך ח"ב ע' מב הערה 2.
[ע] ראה רא"ש פ"א ס"ט (בטעם הב'). טור (לגירסת הדפוסים שלנו, שכתב רק טעם הב' שברא"ש. וראה ב"ח שם סד"ה ואדוני (ונראה לי), שהביא כן גם מצידה לדרך מאמר ד כלל ג פ"ד). ב"י ד"ה וה"ר פרץ (ואנו רואים שאינו מבטלו). לבוש ס"ג (מחזי כשיקרא). וראה לעיל סוף ס"ח וש"נ.
[עא] רא"ש פ"א ס"ט (שמא ישאר כזית). ב"ח סד"ה ואדוני (ונראה לי).
[עג] ראה לקמן סימן תמב קו"א ס"ק יח בהג"ה הא', דלאו בכזית תלוי הדבר.
[עה] רא"ש פ"א ס"ט. טור ושו"ע שם (לענין הביטול). ט"ז ס"ק ה. מ"א ס"ק ח (שכיון שהביטול הוא אחרי הביעור, כדלקמן סי"ד, לכן גם הביעור צריך להיות קודם שעה ששית).
[עז] רבנו פרץ בהגהות הסמ"ק סימן צח (ריש ע' עג). טור ושו"ע ס"ג. וכ"ה בסידור.
[עט] רא"ש פ"א ס"ט, וטור, ומרדכי רמז תקלה, לפירוש ב"י ד"ה ואדוני (ומ"ש), ומ"א ס"ק ז.
[פז] הגהת סמ"ק שם. הגהות מיימוניות. ב"י סד"ה ואדוני (ומ"ש).
[פח] מ"א שם. וראה לקמן סימן תלו קו"א ס"ק ב, שהביא גם טעם הט"ז סוף ס"ק ה.
[פט] רמ"א ס"ב. שו"ת מהר"י ווייל סימן קצג. וראה מ"מ וציונים. קובץ יגדיל תורה (נ.י.) כא ע' תקלב ואילך.
[צ] ריטב"א ו, ב ד"ה אמר בשם הרא"ה. ר"ן (ג, ב) בשם אחרים. ב"ח ס"ז ד"ה ושלוחו. הובא במ"א ס"ק ט.
[צא] בעל העיטור ח"ב הל' ביעור חמץ (קכ, ב). מ"מ פ"ב ה"ב. ר"ן שם. טור ושו"ע ס"ד. וראה שערי ישר ח"ב שער ה פכ"ג ד"ה וענין.
[צב] ב"י ד"ה ושלוחו. לבוש ס"ד. וכדלעיל ס"ז וש"נ. וראה לקמן סימן תלו ס"ג-ד וקו"א שם ס"ק ד (ושם מביא מ"ש הרמ"א ס"ד, שכשמבטל צריך לומר חמצו של פלוני יהא בטל כו', ושאחריו נמשכו כל האחרונים).
[צד] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סט"ו. וראה גם לעיל סימן שסו סי"ז.