סימן תל
תל מִנְהַג[א] שַׁבַּת הַגָּדוֹל וּבוֹ ג' סְעִיפִים
א שַׁבָּת[ב] שֶׁלִּפְנֵי הַפֶּסַח קוֹרִין אוֹתוֹ "שַׁבַּת הַגָּדוֹל", לְפִי שֶׁנַּעֲשָׂה בּוֹ נֵס[ג] גָּדוֹל[ד], שֶׁפֶּסַח מִצְרַיִם הָיָה מִקְּחוֹ מִבֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב[ה] "בֶּעָשֹׂר לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת וְגוֹ'", וְאוֹתוֹ הַיּוֹם שַׁבָּת הָיָה, שֶׁהֲרֵי בְּה' בַּשַּׁבָּת יָצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם[ו] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תצ"ד[ז], וְכֵיוָן שֶׁט"ו בְּנִיסָן הָיָה בְּה' בַּשַּׁבָּת, אִם כֵּן עֲשָׂרָה בְּנִיסָן הָיָה בְּשַׁבָּת[ח], וּכְשֶׁלָּקְחוּ יִשְׂרָאֵל פִּסְחֵיהֶם בְּאוֹתוֹ שַׁבָּת, נִתְקַבְּצוּ בְּכוֹרֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם אֵצֶל יִשְׂרָאֵל וּשְׁאָלוּם. לָמָּה זֶה הֵם עוֹשִׂין כָּךְ? אָמְרוּ לָהֶם. זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה' שֶׁיַּהֲרֹג בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם, הָלְכוּ בְּכוֹרֵיהֶם אֵצֶל אֲבוֹתֵיהֶם וְאֶל פַּרְעֹה לְבַקֵּשׁ מֵהֶם שֶׁיִּשְׁלְחוּ אֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא רָצוּ, וְעָשׂוּ הַבְּכוֹרוֹת עִמָּהֶם מִלְחָמָה וְהָרְגוּ הַרְבֵּה מֵהֶם, וְזֶהוּ שֶׁכָּתוּב[ט] "לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם"[י]. וְקָבְעוּ נֵס זֶה לְזִכָּרוֹן לְדוֹרוֹת בְּשַׁבָּת, וּקְרָאוּהוּ "שַׁבַּת הַגָּדוֹל".
וְלָמָּה לֹא קְבָעוּהוּ בַּעֲשִׂירִי לַחֹדֶשׁ סְתָם, בֵּין שֶׁחָל בְּשַׁבָּת בֵּין שֶׁחָל בְּחֹל, כְּדֶרֶךְ שֶׁנִּקְבְּעוּ כָּל הַמּוֹעֲדִים? לְפִי[יא] שֶׁבַּעֲשָׂרָה בְּנִיסָן מֵתָה מִרְיָם, וְקָבְעוּ בּוֹ תַּעֲנִית כְּשֶׁחָל בְּחֹל, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"פ[יב], עַיֵּן שָׁם.
ב נוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁבְּשַׁבַּת הַגָּדוֹל בְּמִנְחָה אֵין אוֹמְרִים "בָּרְכִי נַפְשִׁי"[יג], אֶלָּא אוֹמְרִים "עֲבָדִים הָיִינוּ וְכוּ'"[יד], לְפִי שֶׁבְּשַׁבַּת הַגָּדוֹל הָיְתָה הַתְחָלַת הַגְּאֻלָּה וְהַנִּסִּים[טו]. וַאֲפִלּוּ שַׁבַּת הַגָּדוֹל הוּא עֶרֶב פֶּסַח אוֹמְרִים "עֲבָדִים הָיִינוּ"[טז].
ג נוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ כְּשֶׁשַּׁבַּת הַגָּדוֹל הוּא עֶרֶב פֶּסַח, מַפְטִירִין בּוֹ בְּמַלְאָכִי "וְעָרְבָה וְגוֹ'"[יז], לְפִי שֶׁבְּאוֹתוֹ פָּרָשָׁה כָּתוּב: "הָבִיאוּ .. הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר וְגוֹ'", וַהֲרֵי זֶה מֵעֵין הַמְאֹרָע[יח], שֶׁבְּעֶרֶב פֶּסַח הוּא זְמַן הַבִּעוּר, דְּהַיְנוּ שֶׁבְּעֶרֶב פֶּסַח שֶׁל שָׁנָה הָרְבִיעִית שֶׁבַּשְּׁמִיטָה וּבְעֶרֶב פֶּסַח שֶׁל שָׁנָה שְׁבִיעִית שֶׁבַּשְּׁמִיטָה, חַיָּב כָּל אָדָם לְהוֹצִיא מִבֵּיתוֹ כָּל הַמַּעַשְׂרוֹת שֶׁהִפְרִישׁ מִתְּבוּאָתוֹ[יט] כָּל הַג' שָׁנִים שֶׁעָבְרוּ מֵהַשְּׁמִיטָה, וְהָיוּ הַמַּעַשְׂרוֹת שֶׁהִפְרִישׁ מֻנָּחִים בְּבֵיתוֹ, וּבְעֶרֶב פֶּסַח זֶה מְחֻיָּב לַהֲבִיאָן לְבֵית הַלֵּוִי.
(וְאַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[כ] שֶׁזְּמַן הַבִּעוּר אֵינוֹ בְּעֶרֶב יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח אֶלָּא בְּעֶרֶב יוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁל פֶּסַח, וְכֵן עִקָּר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן של"א[כא], מִכָּל מָקוֹם נִתְפַּשֵּׁט הַמִּנְהָג עַל פִּי סְבָרָא רִאשׁוֹנָה).
[ב] בקובץ יגדיל תורה (נ.י.) חוב' י (ראה מבוא שם) נדפסו תצלומי כתי"ק הרה"ק מהרי"ל של סימן זה, באיזה שינויי לשון ובהוספת מ"מ וציונים. עיקרי השינויים וכן המ"מ וציונים יועתקו לקמן בשוה"ג (באותיות מודגשות, כשאר המ"מ שבדפוס ראשון).
[ג] תוס' שבת פז, ב ד"ה ואותו. טור ושו"ע. וראה שו"ת צמח צדק סימן קטז. ולענין שבת שלפני שבועות ור"ה, ראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ.
[ד] ראה שו"ת צמח צדק או"ח סימן קטז. ראה לקו"ש חי"ב ע' 33 ואילך. חי"ז ע' 57 ואילך. חל"ז ע' 9 ואילך. התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 33 ואילך. תשמ"ח ח"ב ע' 509 ואילך. תשמ"ט ח"ג ע' 32 ואילך. שלחן המלך ח"ב ע' כ ואילך. כללי הפוסקים וההוראה בהערה לכלל קס.
[ו] ברייתא שבת פז, ב. טור בשם סדר עולם. וראה דברי נחמי' (השלמה לסימן תקפא קונטרס אחרון בסופו). לקו"ש ח"ז ע' 289 הערה 10.
[י] מדרש שוחר טוב פקל"ו. מדרש תנחומא פר' בא (בובר) פי"ח. תוס' פ"ט דשבת דף פז ע"ב ד"ה ואותו. ב"י ולבוש.
[יא] מ"א ס"ק א. וראה לקו"ש חכ"ז ע' 44 ואילך.
[יב] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ב.
[יג] ראה לעיל סימן רצב ס"ו ובמצויין שם.
[יד] מנהגים (טירנא) ניסן. רמ"א. וכן נוהגים, ודלא כמ"ש בשער הכולל פמ"ח אות א (לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ, בתחלתו). וראה שלחן המלך ח"ב ע' כב בשוה"ג.
[טז] מנהגים שם. דרכי משה ס"ק א. וכ"ה מנהג חב"ד (ס' המנהגים – חב"ד ע' 37).
[כ] ספרי דברים יד, כח (קט). כו, יב (שב). רמב"ם הל' מעשר שני פי"א ה"ז. וראה כ"מ שם.
[כא] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סעיף קמד.