סימן תכט
תכט מִנְהַג יְמֵי נִיסָן וּבוֹ י"ט סְעִיפִים
א חֲכָמִים[א] הָרִאשׁוֹנִים תִּקְּנוּ[ב] בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם[ג], שֶׁיַּתְחִילוּ הַדַּרְשָׁנִים לִדְרֹשׁ בָּרַבִּים[ד] הִלְכוֹת הָרֶגֶל שְׁלֹשִׁים יוֹם לִפְנֵי הָרֶגֶל, דְּהַיְנוּ שֶׁמִּפּוּרִים וָאֵילָךְ[ה] יִדְרְשׁוּ הִלְכוֹת פֶּסַח, וּמֵחֲמִשָּׁה בְּאִיָּר וָאֵילָךְ יִדְרְשׁוּ הִלְכוֹת עֲצֶרֶת, וּמִי"ד בֶּאֱלוּל וָאֵילָךְ יִדְרְשׁוּ הִלְכוֹת הֶחָג[ו], לְפִי[ז] שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד הַדָּר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל[ח] חַיָּב לְהָבִיא בָּרֶגֶל ג' קָרְבָּנוֹת, עוֹלַת רְאִיָּה וְשַׁלְמֵי חֲגִיגָה וְשַׁלְמֵי שִׂמְחָה, וְכָל קָרְבָּן צָרִיךְ לִהְיוֹת נָקִי מִכָּל מוּם וּמִשְּׁאָר דְּבָרִים הַפּוֹסְלִים אֶת הַקָּרְבָּן, לְפִיכָךְ תִּקְּנוּ חֲכָמִים לִדְרֹשׁ הִלְכוֹת הָרֶגֶל שְׁלֹשִׁים יוֹם לְפָנָיו, כְּדֵי לְהַזְכִּיר הָעָם אֶת הָרֶגֶל, שֶׁלֹּא יִשְׁכְּחוּ לְהָכִין בְּהֵמוֹת הַכְּשֵׁרִים לְקָרְבָּן, וְיִהְיֶה לָהֶם שָׁהוּת כָּל שְׁלֹשִׁים יוֹם[ט].
ב וְתַקָּנָה זוֹ לֹא נִתְבַּטְּלָה מִיִּשְׂרָאֵל אַף לְאַחַר שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ[י], שֶׁכָּל חָכָם הָיָה שׁוֹנֶה לְתַלְמִידָיו הִלְכוֹת הָרֶגֶל[יא] שְׁלֹשִׁים יוֹם לְפָנָיו, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ בְּקִיאִים בְּהִלְכוֹתָיו וְיֵדְעוּ הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן, וְלַהֲמוֹן עַם הָיוּ דּוֹרְשִׁים הִלְכוֹת הָרֶגֶל בַּשַּׁבָּת שֶׁלְּפָנָיו[יב], שֶׁבְּשַׁבָּת זוֹ הָיוּ מִתְקַבְּצִין כָּל הָעָם[יג] מִכָּל הַכְּפָרִים לִשְׁמֹעַ הִלְכוֹת הָרֶגֶל מִפִּי הֶחָכָם[יד]. לְפִיכָךְ, נָהֲגוּ בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים שֶׁהֶחָכָם דּוֹרֵשׁ הִלְכוֹת פֶּסַח בַּשַּׁבָּת שֶׁלְּפָנָיו[טו] אִם אֵינוֹ עֶרֶב פֶּסַח[טז], וְהִלְכוֹת הֶחָג דּוֹרֵשׁ בְּשַׁבַּת שׁוּבָה[יז] (אֲבָל עֲצֶרֶת אֵין בּוֹ הֲלָכוֹת מְיֻחָדוֹת, שֶׁכָּל אִסּוּר וְהֶתֵּר הַנּוֹהֲגִין בּוֹ נוֹהֲגִין גַּם כֵּן בְּפֶסַח וְסֻכּוֹת[יח]).
וְהָעִקָּר לִדְרֹשׁ וּלְהוֹרוֹת לָהֶם דַּרְכֵי ה' וּלְלַמֵּד לָהֶם הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן[יט], וְלֹא כְּמוֹ שֶׁנּוֹהֲגִין עַכְשָׁו[כ].
ג וּבַדּוֹרוֹת הַלָּלוּ שֶׁאֵין הֶחָכָם שׁוֹנֶה לְתַלְמִידָיו הֲלָכוֹת[כא] (לְפִי שֶׁהַכֹּל כָּתוּב בַּסֵּפֶר[כב]), מִצְוָה עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד שֶׁיִּלְמֹד הִלְכוֹת הָרֶגֶל קֹדֶם הָרֶגֶל[כג] עַד שֶׁיִּהְיֶה בָּקִי בָּהֶם וְיֵדַע הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה.
ד מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם תִּקֵּן לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל שֶׁיִּהְיֶה כָּל חֲכַם הָעִיר דּוֹרֵשׁ לִבְנֵי עִירוֹ בְּכָל רֶגֶל[כד] בְּעִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם נֵס הַנַּעֲשָׂה בּוֹ בַּיּוֹם, כְּגוֹן בְּפֶסַח בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, וּבַעֲצֶרֶת בְּמַתַּן תּוֹרָה, וּבֶחָג בְּהֶקֵּף עַנְנֵי כָּבוֹד[כה].
וְגַם כֵּן יִדְרֹשׁ לָעָם בְּכָל רֶגֶל הֲלָכוֹת הַצְּרִיכוֹת לְבוֹ בַּיּוֹם, שֶׁיּוֹדִיעַ לָהֶם הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר בּוֹ בַּיּוֹם[כו], הִלְכוֹת פֶּסַח בְּפֶסַח, וְהִלְכוֹת עֲצֶרֶת בַּעֲצֶרֶת, וְהִלְכוֹת חַג בֶּחָג, אַף עַל פִּי שֶׁדָּרַשׁ לָהֶם הִלְכוֹת הָרֶגֶל שְׁלֹשִׁים יוֹם לְפָנָיו.
וְעַכְשָׁו אֵין נוֹהֲגִין לִדְרֹשׁ הֲלָכוֹת בַּחַג עַצְמוֹ[כז] (לְפִי שֶׁהַכֹּל כָּתוּב בַּסֵּפֶר[כח]), אֶלָּא דּוֹרְשִׁין בְּאַגָּדָה מֵעִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקכ"ט[כט].
ה מִנְהָג פָּשׁוּט בְּכָל יִשְׂרָאֵל שֶׁכָּל קָהָל וְקָהָל מְשִׂימִים מַס עַל בְּנֵי עִירָן לְצֹרֶךְ חִטִּים לְפֶסַח לִקְנוֹתָם וּלְחַלְּקָם לַעֲנִיֵּי עִירָן[ל]. וְכָל מִי שֶׁדָּר בָּעִיר י"ב חֹדֶשׁ נַעֲשָׂה כִּבְנֵי הָעִיר, וְחַיָּב לִתֵּן מַס עִמָּהֶם לָזֶה[לא]. וַאֲפִלּוּ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַפְּטוּרִין מִמַּס נוֹתְנִין חֶלְקָם[לב], לְפִי שֶׁצְּדָקָה הִיא זוֹ[לג]. וְכָל עָנִי הַדָּר בָּעִיר י"ב חֹדֶשׁ נַעֲשָׂה כַּעֲנִיֵּי הָעִיר, וְחַיָּבִין בְּנֵי הָעִיר לִתֵּן לוֹ חִטִּים לְפֶסַח[לד].
וְעַכְשָׁו מֵרֹב הַגָּלוּת נָהֲגוּ הָעָם דִּין שְׁלֹשִׁים יוֹם[לה], שֶׁכָּל מִי שֶׁדָּר בָּעִיר שְׁלֹשִׁים יוֹם נַעֲשָׂה כִּבְנֵי הָעִיר, וְכוֹפִין אוֹתוֹ לִתֵּן עִמָּהֶם לְצֹרֶךְ חִטִּים לְפֶסַח. וְכֵן כָּל עָנִי הַדָּר בָּעִיר שְׁלֹשִׁים יוֹם נַעֲשָׂה כַּעֲנִיֵּי הָעִיר, וְחַיָּבִים בְּנֵי הָעִיר לִתֵּן לוֹ חִטִּים לְפֶסַח.
ו וְכָל זֶה שֶׁבָּא לָעִיר לָגוּר שָׁם וְאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לְהִשְׁתַּקֵּעַ שָׁם. אֲבָל מִי שֶׁבָּא לָעִיר לְהִשְׁתַּקֵּעַ שָׁם, נַעֲשָׂה כִּבְנֵי הָעִיר מִיָּד[לו], וְכוֹפִין אוֹתוֹ לִתֵּן עִמָּהֶם לְצֹרֶךְ חִטִּים לְפֶסַח. וְכֵן עָנִי שֶׁבָּא לָעִיר כְּדֵי לְהִשְׁתַּקֵּעַ שָׁם נַעֲשָׂה כַּעֲנִיֵּי הָעִיר[לז], וְחַיָּבִים לִתֵּן לוֹ חִטִּים לְפֶסַח.
ז וְעָנִי שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ לְהִשְׁתַּקֵּעַ בָּעִיר וְלֹא שָׁהָה שְׁלֹשִׁים יוֹם, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בְּנֵי הָעִיר חַיָּבִים לִתֵּן לוֹ חִטִּים, מִכָּל מָקוֹם חַיָּבִים לִתֵּן לוֹ מַצָּה בְּפֶסַח[לח] כְּדֶרֶךְ שֶׁחַיָּבִים לִתֵּן לוֹ פַּת בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה[לט], מָזוֹן שְׁתֵּי סְעוּדוֹת לְכָל יוֹם וְיוֹם מִימוֹת הַחֹל שֶׁהוּא שׁוֹהֶה בָּעִיר, וּבְשַׁבָּת מָזוֹן שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן רנ"ו[מ] עַיֵּן שָׁם.
ח נוֹהֲגִין[מא] בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ[מב] שֶׁבְּכָל חֹדֶשׁ נִיסָן אֵין אוֹמְרִים תַּחֲנוּן, וְלֹא "וְהוּא רַחוּם" בְּב' וְה'[מג], וְלֹא "יְהִי רָצוֹן" שֶׁאַחַר קְרִיאַת הַתּוֹרָה[מד], וְלֹא צו"צ[מה] שֶׁבְּמִנְחָה בְּשַׁבָּת[מו]. וְאֵין מַזְכִּירִין נְשָׁמוֹת כְּלָל[מז] (וְהוּא הַדִּין שֶׁאֵין אוֹמְרִים "אָב הָרַחֲמִים"[מח]), חוּץ מִבַּיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל פֶּסַח[מט].
וְאֵין אוֹמְרִים צִדּוּק הַדִּין[נ] וְקַדִּישׁ שֶׁלְּאַחֲרָיו[נא], אֲפִלּוּ הָיָה הַמֵּת תַּלְמִיד חָכָם מֻפְלָג וּגְדוֹל הַדּוֹר[נב], אֶלָּא דּוֹרְשִׁין עָלָיו[נג] וְאוֹמְרִים קַדִּישׁ אַחַר הַדְּרָשָׁה[נד] אִם הוּא תַּלְמִיד חָכָם[נה] אֲפִלּוּ אֵינוֹ מֻפְלָג. אֲבָל אִם אֵינוֹ תַּלְמִיד חָכָם, אֵין דּוֹרְשִׁין עָלָיו וְאֵין מַסְפִּידִין עָלָיו, שֶׁאֵין מַסְפִּידִין בְּכָל הַחֹדֶשׁ[נו] אֶלָּא לְחָכָם בְּפָנָיו[נז], דְּהַיְנוּ בְּעוֹד שֶׁלֹּא נִקְבַּר[נח].
ט וְאֵין מִתְעַנִּין בְּכָל חֹדֶשׁ נִיסָן[נט] אֲפִלּוּ תַּעֲנִית יָחִיד[ס]. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאֵין גּוֹזְרִין תַּעֲנִית עַל הַצִּבּוּר בְּכָל הַחֹדֶשׁ[סא].
וְכָל דְּבָרִים אֵלּוּ אֵינָם מֵעִקַּר הַדִּין, אֶלָּא הֵם מִנְהָג[סב] שֶׁנָּהֲגוּ בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים[סג], וְסָמְכוּ עַל מַה שֶּׁאָמְרוּ חֲכָמִים[סד] שֶׁבְּא' בְּנִיסָן הִתְחִילוּ הַנְּשִׂיאִים לְהַקְרִיב אֶת קָרְבְּנֵיהֶם לַחֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ[סה], "נָשִׂיא אֶחָד לַיּוֹם"[סו] עַד י"ג בְּנִיסָן, וְכָל נָשִׂיא בְּיוֹם שֶׁהִקְרִיב קָרְבָּנוֹ הָיָה יוֹם טוֹב שֶׁלּוֹ[סז], וְעֶרֶב פֶּסַח הוּא יוֹם טוֹב לְכָל יִשְׂרָאֵל שֶׁהָיוּ מַקְרִיבִין הַפֶּסַח[סח], וְאֵין כָּאן פָּנוּי אֶלָּא יוֹם י"ג שֶׁלֹּא הָיָה בּוֹ יוֹם טוֹב[סט], וְאַחַר כָּךְ ח' יְמֵי הַפֶּסַח הֵן יָמִים טוֹבִים, אִם כֵּן יָצָא רֹב הַחֹדֶשׁ בִּקְדֻשָּׁה, לְפִיכָךְ נוֹהֲגִין לַעֲשׂוֹת כֻּלּוֹ קֹדֶשׁ כְּעֵין יוֹם טוֹב[ע].
וְאֵין מִתְעַנִּין אֲפִלּוּ בְּעֶרֶב רֹאשׁ חֹדֶשׁ אִיָּר. וַאֲפִלּוּ תַּעֲנִית יוֹם שֶׁמֵּת בּוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ (שֶׁקּוֹרִין יָארְ-צַייט) אֵין מִתְעַנִּין בְּכָל הַחֹדֶשׁ[עא]. אֲבָל הֶחָתָן וְהַכַּלָּה בְּיוֹם חֻפָּתָם נוֹהֲגִין לְהִתְעַנּוֹת אֲפִלּוּ בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן[עב], מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקע"ג[עג].
י וּלְפִי שֶׁאִסּוּר הַתַּעֲנִית בְּכָל חֹדֶשׁ זֶה, חוּץ מִשַּׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ וְחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד, אֵינוֹ אֶלָּא מִנְהָג, לְפִיכָךְ הַמִּתְעַנֶּה בּוֹ תַּעֲנִית חֲלוֹם[עד] (שֶׁאֲפִלּוּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב מֻתָּר לְהִתְעַנּוֹת תַּעֲנִית חֲלוֹם, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רפ"ח[עה]) – אֵין צָרִיךְ לֵישֵׁב בְּתַעֲנִית בְּחֹדֶשׁ אִיָּר כְּדֵי שֶׁיְּכֻפַּר לוֹ עַל מַה שֶּׁחָטָא שֶׁהִתְעַנָּה בְּחֹדֶשׁ נִיסָן עַל חֲלוֹמוֹ[עו], כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת מִי שֶׁמִּתְעַנֶּה תַּעֲנִית חֲלוֹם בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ וְחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד, שֶׁהוּא צָרִיךְ לֵישֵׁב בְּתַעֲנִית עַל תַּעֲנִיתוֹ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תי"ח[עז].
יא מִי שֶׁהִתְעַנָּה תַּעֲנִית חֲלוֹם בְּשַׁבָּת שֶׁבְּחֹדֶשׁ נִיסָן, מֻתָּר לְהִתְעַנּוֹת לְמָחָר בְּיוֹם רִאשׁוֹן עַל מַה שֶּׁהִתְעַנָּה בְּשַׁבָּת, כֵּיוָן שֶׁאִסּוּר הַתַּעֲנִית זֶה אֵינוֹ אֶלָּא מִנְהָג. וַאֲפִלּוּ אִם חָל רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן בְּאֶחָד בַּשַּׁבָּת וּבְשַׁבָּת שֶׁלְּפָנָיו הִתְעַנָּה תַּעֲנִית חֲלוֹם, מֻתָּר לוֹ לֵישֵׁב בְּתַעֲנִית בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן עַל מַה שֶּׁהִתְעַנָּה בְּשַׁבָּת[עח], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רפ"ח[עט], עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם.
יב בְּכָל הַחֹדֶשׁ, אַף שֶׁאֵין אוֹמְרִים תַּחֲנוּן, אוֹמְרִים "לַמְנַצֵּחַ יַעַנְךָ וְגוֹ'", וּבְשֵׁנִי וַחֲמִישִׁי אוֹמְרִים "אֵל אֶרֶךְ אַפַּיִם"[פ], אֲבָל בְּעֶרֶב פֶּסַח אֵין אוֹמְרִים "לַמְנַצֵּחַ" וְ"אֵל אֶרֶךְ אַפַּיִם"[פא], וְאֵין עֶרֶב פֶּסַח דּוֹמֶה לִשְׁאָר עֶרֶב יוֹם טוֹב, כִּי הוּא עַצְמוֹ יוֹם טוֹב, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תס"ח[פב].
יג בְּעֶרֶב פֶּסַח וְחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד אֵין אוֹמְרִים "מִזְמוֹר לְתוֹדָה"[פג], מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן נ"א[פד], עַיֵּן שָׁם.
יד לִתֵּן חֵרֶם בְּבֵית הַכְּנֶסֶת לְאֵיזֶה צֹרֶךְ גָּדוֹל מֻתָּר בְּכָל חֹדֶשׁ נִיסָן[פה], אַף עַל פִּי שֶׁאָסוּר בְּתִשְׁרֵי, מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"ב[פו].
טו נוֹהֲגִין מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ וָאֵילָךְ לִקְרוֹת פָּרָשַׁת הַנָּשִׂיא שֶׁהִקְרִיב בּוֹ בַּיּוֹם, וּבְיוֹם י"ג פָּרָשַׁת "בְּהַעֲלֹתְךָ" עַד "כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה", שֶׁהוּא נֶגֶד שֵׁבֶט לֵוִי[פז].
טז בְּעֶרֶב פֶּסַח שַׁחֲרִית מַשְׁכִּימִין לְבֵית הַכְּנֶסֶת, כְּדֵי שֶׁיִּגְמֹר סְעוּדָתוֹ קֹדֶם שָׁעָה ד'[פח], עַיֵּן סִימָן תמ"ג[פט].
יז כָּל הָעוֹשֶׂה אִסּוּר[צ] (פֵּרוּשׁ אֲגֻדָּה[צא]) לֶחָג בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, דְּהַיְנוּ שֶׁמַּרְבֶּה קְצָת בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה בַּיּוֹם שֶׁלְּאַחַר הֶחָג[צב], וְעוֹשֵׂהוּ טָפֵל לֶחָג, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ בָּנָה מִזְבֵּחַ וְהִקְרִיב עָלָיו קָרְבָּן, שֶׁנֶּאֱמַר[צג] "אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים (וּפֵרוּשׁוֹ. בְּהֵמוֹת עָבוֹת וּשְׁמֵנוֹת[צד]) עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ". לְפִיכָךְ נוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ לְהַרְבּוֹת קְצָת בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה בַּיּוֹם שֶׁלְּאַחַר הֶחָג[צה] בְּכָל שָׁלֹשׁ רְגָלִים.
וְאֵין מִתְעַנִּין אֲפִלּוּ חָתָן וְכַלָּה בְּיוֹם חֻפָּתָם, וְלֹא תַּעֲנִית יוֹם שֶׁמֵּת בּוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ[צו], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקס"ח[צז] ותקע"ג[צח]. וְאִסּוּר זֶה אֵינוֹ אֶלָּא מִנְהָג, אֲבָל מֵעִקַּר הַדִּין אֵין אִסּוּר כְּלָל לְהִתְעַנּוֹת בּוֹ[צט], אֶלָּא שֶׁהַמּוֹנֵעַ הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר.
יח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּיּוֹם שֶׁלְּאַחַר הַפֶּסַח וְשֶׁלְּאַחַר הַסֻּכּוֹת, אֲבָל בַּיּוֹם שֶׁלְּאַחַר חַג הַשָּׁבוּעוֹת, מִן הַדִּין אָסוּר לְהִתְעַנּוֹת בּוֹ, מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תצ"ד[ק].
יט יֵשׁ מִגְּדוֹלֵי הַמּוֹרִים שֶׁהָיָה מַנְהִיג לִבְנֵי דּוֹרוֹ שֶׁיִּהְיוּ מַפְרִישִׁין מְעַט קֶמַח מִן הַקֶּמַח שֶׁנִּטְחַן לְפֶסַח וְיַעֲשׂוּ מִמֶּנּוּ פַּת אוֹ תַּבְשִׁיל וְיֹאכְלוּהוּ קֹדֶם הַפֶּסַח[קא]. וְטוֹב לִתֵּן לַעֲנִיִּים שֶׁיֹּאכְלוּהוּ קֹדֶם הַפֶּסַח[קב]. וְטַעַם מִנְהָג זֶה הוּא, כְּדֵי שֶׁאַף אִם יֵשׁ חֲשַׁשׁ חָמֵץ מַשֶּׁהוּ בְּתוֹךְ הַקֶּמַח הַזֶּה נוּכַל לִתְלוֹת וְלוֹמַר שֶׁאוֹתוֹ הַחֲשַׁשׁ חָמֵץ הָיָה כֻּלּוֹ בְּתוֹךְ הַמִּקְצָת שֶׁנֶּאֱכַל כְּבָר קֹדֶם הַפֶּסַח (כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תנ"ג[קג] ותס"ו[קד]). וּמִכָּל מָקוֹם מִנְהָג זֶה אֵינוֹ אֶלָּא חֻמְרָא בְּעָלְמָא[קה], שֶׁמֵּעִקַּר הַדִּין אֵין אָנוּ מַחֲזִיקִין רֵעוּתָא[קו] לָחֹשׁ שֶׁמָּא יֵשׁ בַּקֶּמַח חֲשַׁשׁ חִמּוּץ מַשֶּׁהוּ.
[א] בקובץ יגדיל תורה (נ.י.) חוב' י (ראה מבוא שם) נדפסו תצלומי כתי"ק הרה"ק מהרי"ל של סימן זה, באיזה שינויי לשון ובהוספת מ"מ וציונים. כן נדפס כתי"ק כמה מהגהותיו בקובץ מבית חיינו ג ע' 25-26 ובהעו"ב תתלח ע' 117. עיקרי השינויים וכן המ"מ וציונים יועתקו לקמן בשוה"ג (באותיות מודגשות, כשאר המ"מ שבדפוס ראשון).
[ה] גמרא ר"ה שם. רש"י שם. תוס' בכורות נז, ב ד"ה בפרוס. ולענין יום הפורים עצמו ראה ב"ח ס"א. פר"ח סוף ס"א. ח"י ס"ק ד. יד אהרן הגב"י. וראה התוועדויות תשד"מ ח"ב ע' 1349. חקרי הלכות א כב, ב.
[ו] ירושלמי פ"א ה"א. הובא ברוקח סימן רמד. רש"י סוכה ט, א ד"ה בית שמאי פוסלין, ומהרש"א שם. ב"ח ס"א. מ"א ס"ק א. ח"י ס"ק א-ב. יד אהרן הגב"י.
[ח] גמרא ח, ב (שיש לו קרקע). תוס' ג, ב ד"ה מאליה. משנה למלך הל' חגיגה פ"ב ה"א. וראה גם לקמן סימן תסח ס"א לענין קרבן פסח. הגהת מהרי"ל (כתי"ק): פי' שיש לו שם קרקע, כמ"ש בפ"ק דפסחים ד"ח ע"ב. ועי' בתוס' דפ"ק דפסחים ד"ג ע"ב [ד"ה מאליה] ובמ"ל פ"ב דחגיגה [ה"א, שהביא דברי התוס' הנ"ל], דלא כמ"ש רפ"א דהל' ק"פ שהניח דברי תוס' אלו בצ"ע. מיהו מ"ש התוס' שם דפטור מפסח צ"ע כמ"ש המ"ל רפ"א מה' ק"פ. ולכן לא הזכיר רבינו אלא הג' קרבנות [אבל ראה לקמן סימן תסח ס"א].
[יא] ב"מ דף צ[ז], א. רש"י שם ד"ה ביומא דכלה. טור ושו"ע חו"מ סימן שמו סי"ג. ט"ז כאן ס"ק א. ירושלמי פ"א ה"א. ח"י ס"ק א. וראה לקמן סימן תלו ס"א. וראה העו"ב רכח ע' ו. רל ע' טז.
[יב] רש"י בכורות דף ס, א ד"ה בריגלא. ולענין דרשת החכם מידי שבת בשבתו ראה לעיל סימן רצ ס"ג. לקמן הל' תלמוד תורה פ"א סוף הי"ד.
[יד] בכת"י: פי' וחוזרים לבתיהם על יו"ט. דלא כמ"ש ב"ח (והועבר עליו קו למחיקה).
[יח] ראה תוס' ברכות יז, ב ד"ה תרי זימנא. קובץ יגדיל תורה (נ.י.) ט ע' כז.
[כ] מ"א סימן רצ. וראה גם לעיל שם ס"ג. הל' ת"ת פ"ד ה"ד.
[כב] ראה לקמן הל' תלמוד תורה פ"א ה"ו.
[כו] ב"י ד"ה תניא שואלין. ב"ח ס"ב ד"ה כתב ב"י. גמרא רפ"ב דביצה טו, ב (בהלכות יום טוב). ים של שלמה שם סימן ד. וראה לקמן סימן תקכט קו"א ס"ק א, שקודם סעודה היו דורשין בהלכות החג ואחר הסעודה באגדה מעניינו של יום.
[כח] הגהת מהרי"ל (כתי"ק): אין טעם זה מספיק להמון עם שאין יודעים ספר וצ"ע.
[ל] ירושלמי ב"ב פ"א ה"ד. אור זרוע ח"ב סימן רנה. דרכי משה ס"ק א. רמ"א ס"א. וראה אוצר ההלכות ס"ק א.
[לא] ב"ב פ"ק דף ח, א (לענין פסי העיר ולענין בני העיר). ירושלמי שם (לענין מעות חטים). אור זרוע ורמ"א שם.
[לג] שחייבים בה גם ת"ח, כדלקמן הל' ת"ת פ"א ה"ג וש"נ.
[לד] ירושלמי שם. אור זרוע ודרכי משה שם. מ"א ס"ק ב.
[לה] סמ"ק סימן רמח. כל בו סימן פב. מ"א ס"ק ב. רמ"א יו"ד סימן רנו ס"ה. אחרונים.
[לו] משנה ב"ב שם ז, ב (קנה בה בית דירה). מרדכי שם רמז תעז בשם רבינו ברוך בס' החכמה (דעתו להשתקע). מהרי"ק שרש יז. שו"ע יו"ד סימן רנו ס"ה. רמ"א חו"מ סימן קסג ס"ב. ח"י כאן ס"ק ה.
[מ] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ד. ובכת"י: סימן רנ [ס"ד]. וראה גם לעיל סימן רמב ס"ד-ה.
[מא] טור ורוקח סימן רמה על פי מסכת סופרים פכ"א ה"א-ג.
[מב] שברוקח ובטור כתוב עד אחרי אסרו חג. ובמהרי"ל (הל' חודש ניסן) שכן נהגו במגנצא ובוורמייזא. אבל בדרכי משה ס"ק ב שהמנהג פשוט בכל ניסן. וכ"ה בשו"ע ס"ב.
[מה] שלשת הפסוקים שאומרים במנחה של שבת: צדקתך; וצדקתך; צדקתך.
[מו] רוקח שם. טור ושו"ע שם. וראה גם לעיל סימן רצב ס"ז.
[מז] מנהגים וח"י שם. וראה גם לעיל סימן רפד סי"ד.
[מט] שמזכירין בו נשמות. לבוש סימן תצ ס"ט.
[נב] ט"ז סימן תכ ס"ק א (אף בחודש ניסן. ורק בל"ג בעומר וט"ו באב ובשבט התירו). מ"א שם (אפילו חכם בפניו). וראה לקמן סימן תרד ס"ד לענין ערב יום כפור שהתירו על חכם בפניו.
[נג] לבוש סימן עתר ס"ג (לענין חנוכה).
[נד] מ"א סימן תכ (לענין ר"ח). וראה לעיל סימן נד סוף ס"ד.
[נז] מו"ק כז, ב (לענין חוה"מ חנוכה ופורים). טור שו"ע יו"ד סימן תא ס"ה. ואו"ח סימן עתר ס"ג. וכ"ה לקמן סימן תרד ס"ד לענין ערב יום כפור.
[נח] רמב"ם הל' יו"ט פ"ו הכ"ב. הל' אבל פי"א ה"ה. וראה לקמן שם, שביום שבאה שמועתו שמת הוא כמו בפניו, וש"נ.
[ס] דרכי משה ס"ק ג. רמ"א ס"ב. כפירוש המ"א ס"ק ד.
[סא] בשו"ע (הב"י): והבכורות מתענין בו בערב פסח. ובכת"י: יתבאר בסימן תע. וראה לקמן סימן תל סוף ס"א. סימן תצב ס"ב.
[סג] ראה מ"מ וציונים.
[סו] במדבר ז, יא. ובכת"י: נשיא אחד ליום נשיא אחד ליום.
[סט] לבוש שם. וראה שו"ת צמח צדק סימן קטז. וראה שלחן המלך ח"ב ע' יט הערה 1.
[ע] ב"י ד"ה ונראה. לבוש ומ"א שם.
[עא] מ"א ס"ק ה. ח"י ס"ק ח. אליה זוטא ס"ק ג. וראה כללי הפוסקים וההוראה בהערה לכלל פ.
[עג] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו. וראה רמ"א שם. לעיל סימן רפח ס"ג: הואיל ויש מתענים בהם בכל שנה תענית צדיקים כמ"ש בסימן תק"פ.
[עז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו. וראה שו"ע שם ס"ה. וכ"ה לעיל שם.
[פ] מנהגים (טירנא). מהרי"ל הל' חודש ניסן. רמ"א סימן קלא ס"א (לענין למנצח יענך). וכ"ה לקמן סימן תרב ס"ד (כשיש מילה). וכ"ה בסידור אצל אל ארך אפים (שאין אומרים רק בערב פסח וכיו"ב). אבל (בסידור) אצל למנצח יענך: מנהג ספרד שבכל יום שאין בו תחנון ונפילת אפים אין אומרים למנצח יענך. וראה בנסמן בסידור שם ושם.
[פד] סעיף א. וראה גם לקמן סימן תרד ס"ו.
[פז] של"ה ריש מסכת פסחים. ח"י ס"ק י. אליה זוטא ס"ק ד. ובסידורי חב"ד (בדורות האחרונים) כתוב לומר ביום י"ג זאת חנוכת המזבח. וראה לקו"ש חל"ב ע' 19 הערה 1. התוועדויות תשמ"ה ח"ג ע' 1758. שלחן המלך ח"ב ע' יט. ובס' המנהגים – חב"ד ע' 36: אחר אמירת הנשיא אומרים יהי רצון (הנדפס בסידור תורה אור) וגם כהנים ולוים אומרים אותו. וראה אוצר מנהגי חב"ד (ניסן ע' ג-ח).
[פח] מהרי"ל. וראה גם לקמן סימן תמד ס"ז.
[צז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה רמ"א שם ס"ט.
[צח] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה מ"א שם ס"ק א.
[צט] מ"א ס"ק ח, ממשמעות תוס' ר"ה יט, ב סד"ה מימות.
[קא] רש"ל. הובא בשל"ה ריש מסכת פסחים. מטה משה סימן תקמג. שיירי כנסת הגדולה סימן תל ס"ק ג. מ"א שם ס"ק א.
[קו] חולין נו, ב. וראה גם לקמן סימן תלג סכ"ה (בהג"ה). סימן תנא סמ"ו וסע"ו. סימן תנג סוף סט"ו. סימן תסב ס"ט. סימן תסה ס"ו. סימן תסו ס"ו. סימן תסז סי"א וסל"ה וסמ"ח. וראה מ"מ וציונים.