סימן תריד
ב חשון התשעה |
תריד דִּינֵי סִיכָה וּנְעִילַת הַסַּנְדָּל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּבוֹ י"א סְעִיפִים:
א סִיכָה כֵּיצַד[א]? אָסוּר לָסוּךְ מִקְצָת גּוּפוֹ כְּכָל גּוּפוֹ[ב]. וְאִם הָיָה חוֹלֶה[ג] אֲפִלּוּ אֵין בּוֹ סַכָּנָה[ד], אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ חֲטָטִין בְּרֹאשׁוֹ – סָךְ כְּדַרְכּוֹ וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ[ה], שֶׁלֹּא אָסְרוּ אֶלָּא סִיכָה שֶׁל תַּעֲנוּג[ו]. אֲבָל בְּלֹא שׁוּם חֹלִי, אֲפִלּוּ אֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג[ז] אֶלָּא לְהַעֲבִיר אֶת הַזֻּהֲמָא – אָסוּר[ח]. וְאֵינוֹ דּוֹמֶה לִרְחִיצָה שֶׁכָּל שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג מֻתָּר[ט], לְפִי שֶׁהַסִּיכָה מִתְעַנְּגִין בָּהּ יוֹתֵר מִתַּעֲנוּג רְחִיצָה[י], לְפִיכָךְ הֶחְמִירוּ בָּהּ יוֹתֵר (וְאָסְרוּ אַף בְּשֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג), אֶלָּא אִם כֵּן שֶׁהַסִּיכָה אֵינָהּ שֶׁל תַּעֲנוּג כְּלָל, כְּגוֹן שֶׁסָּךְ לִרְפוּאָה[יא]:
ב נְעִילַת הַסַּנְדָּל כֵּיצַד[יב]? אָסוּר לִנְעֹל מִנְעָל שֶׁל עוֹר וְסַנְדָּל שֶׁל עוֹר[יג] אֲפִלּוּ בְּרַגְלוֹ אַחַת[יד], וְאֵין חִלּוּק בֵּין בֵּיתוֹ לִרְשׁוּת הָרַבִּים – בְּכָל מָקוֹם אָסוּר[טו].
וַאֲפִלּוּ סַנְדָּל שֶׁל עֵץ וּמְחֻפֶּה עוֹר – אָסוּר[טז]. וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא קִטֵּעַ – אָסוּר לוֹ לִלְבֹּשׁ קַב שֶׁלּוֹ[יז] (פֵּרוּשׁ[יח] מִי שֶׁנִּקְטְעוּ רַגְלָיו עוֹשֶׂה לוֹ דְּפוּס כְּמִין רֶגֶל וְחוֹקֵק בּוֹ בֵּית קִבּוּל וּמַנִּיחַ רֹאשׁ שׁוֹקוֹ בְּתוֹכוֹ) אִם הוּא מְחֻפֶּה עוֹר[יט]. וּמִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ – טוֹב לְהַחְמִיר בְּסַנְדָּל שֶׁל עֵץ אֲפִלּוּ אֵינוֹ מְחֻפֶּה עוֹר[כ]:
ג אֲבָל מֻתָּר לִנְעֹל סַנְדָּל אוֹ מִנְעָל שֶׁל גֶּמִי וְשֶׁל קַשׁ וְשֶׁל בֶּגֶד אוֹ שֶׁל שְׁאָר מִינִים[כא], שֶׁהֲרֵי גּוּשֵׁי הָאָרֶץ מַגִּיעַ לְרַגְלָיו וּמַרְגִּישׁ שֶׁהוּא יָחֵף[כב], וְעוֹד שֶׁלֹּא אָסְרוּ אֶלָּא מִנְעָל וְכָל שֶׁאֵינוֹ שֶׁל עוֹר אֵינוֹ נִקְרָא מִנְעָל[כג] אֶלָּא מַלְבּוּשׁ[כד]:
ד וְכֵן מֻתָּר לִכְרֹךְ בֶּגֶד[כה] קָשֶׁה[כו] סְבִיב רַגְלָיו. וּמֻתָּר לָצֵאת בּוֹ אֲפִלּוּ לִרְשׁוּת הָרַבִּים[כז], אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל שַׁבְּתוֹת הַשָּׁנָה אָסוּר לָצֵאת בּוֹ לִרְשׁוּת הָרַבִּים כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ דֶּרֶךְ מַלְבּוּשׁ[כח], מִכָּל מָקוֹם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים כֵּיוָן שֶׁאָסוּר בִּנְעִילַת הַסַּנְדָּל וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִנְעֹל מִנְעָל שֶׁל עוֹר[כט] – נִקְרָא זֶה דֶּרֶךְ מַלְבּוּשׁ לְאוֹתוֹ הַיּוֹם[ל].
וְיֵשׁ אוֹסְרִין[לא] לָצֵאת בּוֹ לִרְשׁוּת הָרַבִּים, אֶלָּא אִם כֵּן הוֹלֵךְ לִדְבַר מִצְוָה, אוֹ לִשְׁאָר דָּבָר הֶכְרֵחִי לוֹ בַּיּוֹם הַהוּא, וְהוּא מְפֻנָּק וְאֵין דַּי לוֹ בִּלְבִישַׁת אַנְפִּילָאוֹת מִפְּנֵי שֶׁהֵן עֲשׂוּיִין מִבֶּגֶד רַךְ – אָז הִתִּירוּ לוֹ לָצֵאת לִרְשׁוּת הָרַבִּים בְּבֶגֶד קָשֶׁה וְכָרוּךְ סְבִיב רַגְלָיו. וְטוֹב לְהַחְמִיר כִּסְבָרָא זוֹ.
אֲבָל לָצֵאת לִרְשׁוּת הָרַבִּים בְּאַנְפִּילָאוֹת שֶׁל בֶּגֶד – מֻתָּר בְּכָל עִנְיָן לְדִבְרֵי הַכֹּל[לב], כֵּיוָן שֶׁלּוֹבְשָׁן דֶּרֶךְ לְבִישָׁה[לג]. וְהוּא הַדִּין שֶׁמֻּתָּר לָצֵאת בְּכָל מִין מִנְעָל שֶׁאֵינוֹ שֶׁל עוֹר[לד] אֲפִלּוּ לִרְשׁוּת הָרַבִּים[לה].
מֻתָּר לַעֲמֹד בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים עַל גַּבֵּי כָּרִים וּכְסָתוֹת[לו] אֲפִלּוּ הֵן שֶׁל עוֹר[לז], שֶׁאֵין זֶה הֲנָאַת דֶּרֶךְ נְעִילָה, וְלֹא אָסְרוּ אֶלָּא כְּשֶׁהוּא מַנְעִיל בְּרַגְלָיו[לח]. מִכָּל מָקוֹם הַמַּחְמִיר בְּכָרִים וּכְסָתוֹת שֶׁל עוֹר – תָּבוֹא עָלָיו בְּרָכָה[לט].
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה, אֲבָל בְּשָׁעָה שֶׁמִּתְפַּלֵּל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה – אָסוּר לַעֲמֹד עַל גַּבֵּי כָּרִים וּכְסָתוֹת אֲפִלּוּ אֵינָן שֶׁל עוֹר[מ], מִשּׁוּם שֶׁנִּרְאֶה כְּמִתְגָּאֶה אִם יַעֲמֹד עַל כָּרִים בִּשְׁעַת תְּפִלָּה[מא]. אֲבָל מֻתָּר לַעֲמֹד עַל שְׁאָר דְּבָרִים חוּץ מִן כָּרִים וּכְסָתוֹת אֲפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁמִּתְפַּלֵּל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה אִם אֵינוֹ גָּבוֹהַּ שְׁלֹשָׁה טְפָחִים מִן הָאָרֶץ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן צ'[מב]:
ה חַיָּה[מג] כָּל שְׁלֹשִׁים יוֹם אַחַר לִדְתָּהּ[מד] – מֻתֶּרֶת לִנְעֹל אֲפִלּוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, מִפְּנֵי שֶׁהַצִּנָּה[מה] קָשָׁה לָהּ[מו]. וְכֵן חוֹלֶה אֲפִלּוּ אֵין בּוֹ סַכָּנָה[מז] אֶלָּא שֶׁהַצִּנָּה קָשָׁה לוֹ[מח], וְכֵן מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מַכָּה בְּרַגְלָיו[מט] – מֻתָּרִים לִנְעֹל:
ו וְכֵן אִם יָרְדוּ גְּשָׁמִים וְרוֹצֶה לֵילֵךְ מִבֵּית הַכְּנֶסֶת לְבֵיתוֹ אוֹ לְהֵפֶךְ וְהוּא אָדָם מְפֻנָּק[נ] וּמִצְטַעֵר[נא] בְּלִכְלוּךְ רַגְלָיו בְּמֵי גְּשָׁמִים[נב] – מֻתָּר לוֹ לִנְעֹל, וּכְשֶׁיַּגִּיעַ לְבֵיתוֹ אוֹ לְבֵית הַכְּנֶסֶת יַחְלְצֵם[נג]. אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ מְפֻנָּק – אָסוּר[נד].
אֲבָל אִם יֵשׁ שָׁם רֶפֶשׁ וָטִיט – מֻתָּר לְכָל אָדָם לִנְעֹל, לְפִי שֶׁהַכֹּל חֲשׁוּבִין מְפֻנָּקִין לְעִנְיָן זֶה[נה] (וְיֵשׁ אוֹמְרִים[נו] דְּאַף בְּטִיט וָרֶפֶשׁ אֵין הֶתֵּר אֶלָּא לְמִי שֶׁיָּדוּעַ שֶׁהוּא מְפֻנָּק, אֲבָל אֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לוֹמַר מְפֻנָּק אֲנִי. אֲבָל הַמִּנְהָג כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה).
אֲבָל לֹא כְּמוֹ שֶׁנּוֹהֲגִין רַבִּים מֵהֲמוֹן עַם שֶׁהוֹלְכִים בָּרְחוֹב בְּמִנְעָלִים אַף שֶׁאֵין שָׁם רֶפֶשׁ וָטִיט וּכְשֶׁבָּאִין לְבֵית הַכְּנֶסֶת הֵם הוֹלְכִים גַּם כֵּן בְּמִנְעָלִים רַק בְּהַגִּיעוֹ לִמְקוֹמוֹ חוֹלֵץ, וְאֵלּוּ בַּחֲשֵׁכָה יִתְהַלְּכוּ וּפוֹשְׁעִים נִקְרְאוּ אִם אֵינָן שׁוֹמְעִים לְקוֹל מוֹרֵיהֶם[נז]:
ז הַהוֹלֵךְ בְּמָקוֹם שֶׁמְּצוּיִים עַקְרַבִּים אוֹ שְׁאָר דְּבָרִים הַנּוֹשְׁכִין – מֻתָּר לוֹ לִנְעֹל אֲפִלּוּ מִנְעָל שֶׁל עוֹר[נח], וַאֲפִלּוּ אֵינוֹ הוֹלֵךְ לִדְבַר מִצְוָה[נט] אֶלָּא לְטַיֵּל[ס] מֻתָּר לִנְעֹל כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְּׁכֶנּוּ עַקְרָב וְכַיּוֹצֵא בּוֹ:
ח כְּשֶׁהוֹלֵךְ מִבֵּיתוֹ לְבֵית הַכְּנֶסֶת בְּמִנְעָלִים – לֹא יֵלֵךְ בָּהֶן בְּבֵית הַכְּנֶסֶת. וְכֵן לֹא יַנִּיחֵם בְּבֵית הַכְּנֶסֶת בְּגִלּוּי[סא], לְפִי שֶׁלִּכְלוּךְ שֶׁעַל גַּבֵּי הַמִּנְעָלִים הוּא זִלְזוּל לְבֵית הַכְּנֶסֶת בְּיוֹם קָדוֹשׁ כָּזֶה שֶׁחַיָּבִים לְכַבְּדוֹ בִּכְסוּת נְקִיָּה[סב] וּבְכָל דְּבַר טָהֳרָה[סג], אֶלָּא יַנִּיחֵם בְּמָקוֹם מֻצְנָע בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁלֹּא יִרְאוּ, אוֹ יִשְׁלָחֵם לְבֵיתוֹ[סד] אִם אֶפְשָׁר לוֹ[סה]:
ט הַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ, אַף עַל פִּי שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב מֻתָּר בִּנְעִילַת הַסַּנְדָּל[סו] – בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אָסוּר[סז], לְפִי שֶׁעִקַּר אִסּוּר נְעִילַת הַסַּנְדָּל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים הוּא מִן הַתּוֹרָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרי"א[סח] עַיֵּן שָׁם, לְפִיכָךְ הֶחְמִירוּ בּוֹ יוֹתֵר מִבְּתִשְׁעָה בְּאָב:
י וְכֵן מִטַּעַם זֶה הַהוֹלֵךְ בֵּין הַנָּכְרִים וְחוֹשֵׁשׁ שֶׁלֹּא יַלְעִיגוּ עָלָיו, אַף עַל פִּי שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב מֻתָּר לִנְעֹל[סט] – בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אָסוּר[ע]:
יא כָּל מָקוֹם שֶׁמֻּתָּר לִנְעֹל – טוֹב שֶׁיַּחְלִיף מִנְעָל שֶׁל שְׂמֹאל בְּיָמִין וְשֶׁל יָמִין לִשְׂמֹאל[עא]:
[ד] רמב"ם פ"ג ה"ט. רא"ש פ"ח סי' ג. טור ושו"ע שם. וראה גם לעיל סי' תריג סי"ז (לענין רחיצה). לקמן ס"ה (לענין סנדל).
[ו] ירושלמי פ"ח ה"א, לגירסת הסמ"ג ל"ת סט (כד, סוע"ב) והגהות מיימוניות שם אות מ. הובא ב"י ד"ה ומ"ש אבל.
[ט] כדלעיל סי' תריג ס"א.
[י] מ"א סק"א. לבוש ס"א. וראה גם ט"ז סי' תריג ס"ק א.
[יג] רבא ביבמות קב, ב. רי"ף (ב, א), לפירוש הר"ן שם ד"ה הלכך. רא"ש פ"ח סי' ז. טור ושו"ע ס"ב. וראה גם לעיל סי' שא קו"א ריש סק"ה.
[טז] תורת האדם להרמב"ן ענין האבלות ד"ה בנעילת הסנדל, בשם הגאונים (לענין אבל). טור ושו"ע יו"ד סי' שפב ס"א. כל בו סי' סט (לד, ד), בשם בעל ההשלמה, בשם ר' אשר (לענין יוה"כ). שו"ע ס"ב. וראה גם לעיל סי' שא סי"ב (במוסגר).
[יז] ברייתא עח, ב. טור ושו"ע שם.
[יח] תוס' שם ד"ה הקיטע (הב') בשם רש"י. וראה גם לעיל סי' שא סי"ב.
[יט] ראה יבמות קג, א. שו"ע שם.
[כ] אליה זוטא סק"א, לחוש לדעת רבנו ירוחם נ"ז ח"ב (נא, ג), וריא"ז (שלטי הגבורים ב, א אות ג), שאוסרים בשל עץ. ראה לעיל בקו"א שם (דלא קיי"ל הכי).
[כב] רמב"ם שם. לבוש שם (קושי הארץ. וראה לקו"ש ח"ד ע' 1360-1).
[כג] הרמב"ן במלחמות (ב, א-ב). ר"ן (ב, ב) סוף דבור הא' בדעת הרי"ף. וראה גם לעיל סי' שא סי"ב ובקו"א סק"ה.
[כח] ר"ן שם (בכל הני דלעיל ס"ג). לבוש ס"ב. ט"ז שם (כשכורך בגד קשה שאינו דרך מלבוש). וראה לעיל סי' שא סוף סי"ב ובקו"א רסק"ה לענין מנעלים של עץ.
[לא] בה"ג הל' יוה"כ (לא, ב). הובא בטור. לפירוש הט"ז שם.
[לח] לבוש שם. וראה גם תרומת הדשן שם.
[מג] משנה עג, ב וכרבי אליעזר. רמב"ם פ"ג ה"ח. טור ושו"ע ס"ג. חיה – יולדת (רש"י שם).
[מד] רמב"ם שם. ר"ן (א, א) ד"ה ולענין (שנלמד משבת קכט, א). טור ושו"ע שם. וראה לעיל סי' של ס"ה.
[סב] כדלעיל סי' תרי סוף ס"ח.
[סו] ראה שו"ע סי' תקנד סי"ז.
[סט] ראה סי' תקנד שם ברמ"א.