סימן תריג
יא תשרי התשעה |
תריג אִסּוּר רְחִיצָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּבוֹ כ"א סְעִיפִים:
א רְחִיצָה כֵּיצַד[א]? כָּל רְחִיצָה שֶׁל תַּעֲנוּג[ב] אֲסוּרָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, מִשּׁוּם "אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה וגו'"[ג], לְפִיכָךְ אָסוּר לִרְחֹץ מִקְצָת גּוּפוֹ כְּכָל גּוּפוֹ[ד] בֵּין בְּחַמִּין בֵּין בְּצוֹנֵן[ה], וַאֲפִלּוּ לְהוֹשִׁיט אֶצְבָּעוֹ בְּמַיִם אָסוּר[ו].
אֲבָל אִם הָיוּ יָדָיו[ז] אוֹ רַגְלָיו[ח] אוֹ שְׁאָר מָקוֹם בְּכָל גּוּפוֹ[ט] מְלֻכְלָךְ בְּטִיט אוֹ בְּצוֹאָה, אוֹ שֶׁנָּטַף דָּם מֵחָטְמוֹ[י] – מֻתָּר לְרָחְצוֹ, כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג[יא], רַק שֶׁיִּזָּהֵר שֶׁלֹּא יִרְחֹץ אֶלָּא מָקוֹם הַמְטֻנָּף בִּלְבַד[יב]:
ב וְכֵן בַּבֹּקֶר כְּשֶׁנֵּעוֹר מִשְּׁנָתוֹ – נוֹטֵל יָדָיו[יג] ג' פְּעָמִים כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ד'[יד] (מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקנ"ד[טו]), וִיבָרֵךְ "עַל נְטִילַת יָדָיִם"[טז]. וְיִזָּהֵר שֶׁלֹּא יִטֹּל אֶלָּא עַד סוֹף קִשְׁרֵי אֶצְבְּעוֹתָיו[יז], וְלֹא יְכַוֵּן לַהֲנָאַת רְחִיצָה[יח] רַק לְהַעֲבִיר הָרוּחַ רָעָה מֵעַל הַיָּדַיִם[יט]. וּלְאַחַר שֶׁנִּגֵּב יָדָיו בַּמַּפָּה – מַעֲבִיר הַמַּפָּה עַל גַּבֵּי עֵינָיו, לְהַעֲבִיר מֵהֶם חֶבְלֵי שֵׁנָה[כ]:
ג וְאִם יֵשׁ לִכְלוּךְ עַל גַּבֵּי עֵינָיו[כא] וְדַרְכּוֹ לְרָחְצָם בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה[כב] – רוֹחֵץ אוֹתָם כְּדַרְכּוֹ וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ. וְכֵן מִי שֶׁהוּא אִסְטְנִיס וְאֵין דַּעְתּוֹ מְיֻשֶּׁבֶת עָלָיו עַד שֶׁיְּקַנֵּחַ פָּנָיו בְּמַיִם – מֻתָּר לוֹ לְקַנֵּחַ בְּמַיִם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[כג]. אֲבָל הַמִּנְהָג לְהַחְמִיר שֶׁאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא אִסְטְנִיס אֵין מְקַנֵּחַ פָּנָיו וְלֹא עֵינָיו בְּמַיִם[כד], אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ לִפְלוּף עַל פָּנָיו אוֹ עַל גַּבֵּי עֵינָיו, שֶׁאָז מֻתָּר לְכָל אָדָם לִרְחֹץ[כה] כְּדַרְכּוֹ בְּכָל הַשָּׁנָה:
ד אִם הֵטִיל מֵי רַגְלַיִם וְשִׁפְשֵׁף בְּיָדָיו לְהַעֲבִיר הַנִּיצוֹצוֹת מֵעַל רַגְלָיו, אוֹ שֶׁעָשָׂה צְרָכָיו[כו] וְקִנַּח בְּיָדוֹ[כז] – מֻתָּר לוֹ לִרְחֹץ יָדָיו עַד סוֹף קִשְׁרֵי אֶצְבְּעוֹתָיו[כח] לְהַעֲבִיר מֵהֶן הַלִּכְלוּךְ[כט], וּכְדֵי לְבָרֵךְ "אֲשֶׁר יָצַר" בְּיָדַיִם נְקִיּוֹת[ל]. אֲבָל אִם לֹא שִׁפְשֵׁף וְלֹא קִנַּח בְּיָדוֹ – לֹא יִטֹּל יָדָיו כְּלָל, שֶׁמֻּתָּר לְבָרֵךְ "אֲשֶׁר יָצַר" בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם, כֵּיוָן שֶׁלֹּא נִתְלַכְלְכוּ יָדָיו[לא]. וְהָרוֹצֶה לִטֹּל יָדָיו קֹדֶם שֶׁיְּבָרֵךְ "אֲשֶׁר יָצַר" – יְשַׁפְשֵׁף בְּיָדוֹ וִיקַנַּח כְּדֵי שֶׁיִּצְטָרֵךְ לִטֹּל יָדָיו[לב], וְכֵן נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְבָרֵךְ "אֲשֶׁר יָצַר" בְּיָדַיִם נְקִיּוֹת וּטְהוֹרוֹת[לג]:
ה בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּלֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים[לד] אַחַר הַתְּפִלָּה, אֲבָל קֹדֶם הַתְּפִלָּה[לה], אוֹ בַּיוֹם שֶׁמִּתְפַּלְלִין כָּל הַיּוֹם[לו], אִם הֵטִיל מַיִם אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא שִׁפְשֵׁף בְּיָדָיו, אוֹ שֶׁעָשָׂה צְרָכָיו אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא קִנַּח בְּיָדוֹ – מֻתָּר לִטֹּל יָדָיו[לז] עַד סוֹף קִשְׁרֵי אֶצְבְּעוֹתָיו[לח], שֶׁמִּצְוָה לְהִתְפַּלֵּל בְּיָדַיִם טְהוֹרוֹת בִּרְחִיצָה[לט], שֶׁנֶּאֱמַר[מ] "הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל":
ו וְכֵן כֹּהֵן הָעוֹלֶה לַדּוּכָן – נוֹטֵל יָדָיו[מא], אַף עַל פִּי שֶׁנָּטַל יָדָיו קֹדֶם הַתְּפִלָּה[מב]. וְכֵן הַלֵּוִי[מג] בְּמָקוֹם שֶׁנּוֹהֲגִין שֶׁהַלֵּוִי נוֹטֵל יָדָיו קֹדֶם שֶׁיּוֹצֵק מַיִם עַל יְדֵי הַכֹּהֵן[מד] – מֻתָּר לוֹ לִטֹּל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג[מה].
וּלְפִיכָךְ הַבָּא מִן הַדֶּרֶךְ וְרַגְלָיו כֵּהוֹת – מֻתָּר לְרָחְצָן[מו], כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן אֶלָּא לִרְפוּאָה, וְכֵן כָּל כְּיוֹצֵא בְּזֶה:
ז אָסוּר לִרְחֹץ פִּיו בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[מז] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקס"ז[מח], עַיֵּן שָׁם:
ח הַהוֹלֵךְ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ[מט], אוֹ לְהַקְבִּיל פְּנֵי אָבִיו אוֹ פְּנֵי רַבּוֹ אוֹ מִי שֶׁגָּדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה[נ], אוֹ לְצָרְכֵי שְׁאָר מִצְווֹת[נא] – יָכוֹל לַעֲבֹר בַּמַּיִם עַד צַוָּארוֹ, בֵּין בַּהֲלִיכָה בֵּין בַּחֲזָרָה, וְאֵין חוֹשֵׁשׁ מִשּׁוּם אִסּוּר רְחִיצָה[נב] בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, כֵּיוָן שֶׁהוֹלֵךְ לִדְבַר מִצְוָה[נג], וְעוֹד שֶׁאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג[נד]. וּבִלְבַד שֶׁיַּעֲשֶׂה שִׁנּוּי[נה] מִכָּל עוֹבֵר בַּמַּיִם בְּחֹל, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא יוֹצִיא יָדָיו מִתַּחַת שְׂפַת חֲלוּקוֹ[נו] כְּדֵי לְהַגְבִּיהַּ חֲלוּקוֹ מְעַט[נז] כְּמוֹ שֶׁעוֹשִׂין כָּל עוֹבְרֵי בַּמַּיִם בְּחֹל, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי הַשִּׁנּוּי יִזְכֹּר שֶׁהַיּוֹם אֵינוֹ חֹל וְלֹא יָבוֹא לִסְחֹט אֶת בְּגָדָיו[נח].
וְאַף עַל פִּי שֶׁבֶּגֶד שְׁרִיָּתוֹ בְּמַיִם זֶהוּ כִּבּוּסוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ סוֹחֲטוֹ כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ש"ב[נט], אַף עַל פִּי כֵן הִתִּירוּ לַעֲבֹר בַּמַּיִם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, מִשּׁוּם שֶׁלֹּא אָמְרִינָן שְׁרִיָּתוֹ זֶהוּ כִּבּוּסוֹ אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה מְלֻכְלָךְ קֹדֶם הַשְּׁרִיָּה[ס] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ש"ב[סא], עַיֵּן שָׁם:
ט בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּאַמַּת הַמַּיִם שֶׁאֵין מֵימָיו רוֹדְפִים מַהֵר, אֲבָל נַחַל שֶׁמֵּימָיו רוֹדְפִין[סב] מַהֵר וְשׁוֹטְפִין[סג] – אַף בְּחֹל אָסוּר לַעֲבֹר בּוֹ, אֲפִלּוּ אֵין הַמַּיִם מַגִּיעִין לוֹ אֶלָּא מְעַט לְמַעְלָה מִמָּתְנָיו[סד], מִפְּנֵי הַסַּכָּנָה[סה] שֶׁלֹּא יִשְׁטְפוּהוּ הַמַּיִם[סו]:
י אֵין הֶתֵּר לַעֲבֹר בַּמַּיִם לִדְבַר מִצְוָה אֶלָּא כְּשֶׁעוֹבֵר בַּמַּיִם עַצְמָן, אֲבָל לַעֲבֹר בִּסְפִינָה קְטַנָּה – אָסוּר אֲפִלּוּ לִדְבַר מִצְוָה[סז], לְפִי שֶׁלֹּא הִתִּירוּ לִדְבַר מִצְוָה אֶלָּא אִסּוּר רְחִיצָה כֵּיוָן שֶׁאֵין מִתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג, אֲבָל לַעֲבֹר בִּסְפִינָה שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה שְׁבוּת גָּמוּר מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[סח] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רמ"ח[סט] וְשל"ט[ע] – הֶעֱמִידוּ חֲכָמִים אֶת דִּבְרֵיהֶם לְבַטֵּל מִצְוָה בְּשֵׁב וְאַל תַּעֲשֶׂה[עא]:
יא הָרַב אָסוּר לַעֲבֹר בַּמַּיִם כְּדֵי לְקַבֵּל פְּנֵי תַּלְמִידוֹ[עב]. וַאֲפִלּוּ לְהַקְבִּיל פְּנֵי חֲבֵרוֹ אָסוּר, אִם אֵין חֲבֵרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה[עג]. אֲבָל אִם רוֹצֶה לִשְׁאֹל דְּבַר הֲלָכָה[עד] מֵחֲבֵרוֹ אוֹ מִתַּלְמִידוֹ שֶׁלָּמַד גַּם אֵצֶל חֲכָמִים אֲחֵרִים[עה], וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם הוֹלֵךְ לִלְמֹד עִם תַּלְמִידִים כְּגוֹן שֶׁאֵין הַתַּלְמִיד יָכוֹל לָבוֹא אֶצְלוֹ[עו] – מֻתָּר לוֹ לַעֲבֹר בַּמַּיִם בַּהֲלִיכָה וּבַחֲזָרָה[עז]:
יב הַהוֹלֵךְ לִשְׁמֹר פֵּרוֹתָיו – מֻתָּר לוֹ לַעֲבֹר בַּמַּיִם[עח], אַף עַל פִּי שֶׁאֵין מִצְוָה בַּהֲלִיכָתוֹ[עט], מִכָּל מָקוֹם מִשּׁוּם הֶפְסֵד מָמוֹנוֹ הִתִּירוּ לוֹ לַעֲבֹר[פ]. אֲבָל בַּחֲזָרָתוֹ – אָסוּר לַעֲבֹר[פא], שֶׁאֵין בְּכָךְ הֶפְסֵד מָמוֹן אִם לֹא יַחֲזֹר לִמְקוֹמוֹ עַד לְאַחַר יוֹם הַכִּפּוּרִים:
יג אַף בְּמָקוֹם שֶׁהִתִּירוּ לוֹ לַעֲבֹר בְּמַיִם – לֹא יַעֲבֹר אֶלָּא אִם כֵּן אֵין לוֹ דֶּרֶךְ אַחֶרֶת שֶׁיָּכוֹל לְהַגִּיעַ לִמְחוֹז חֶפְצוֹ אִם לֹא יַעֲבֹר בַּמַּיִם[פב], אֲבָל אִם יֵשׁ לוֹ דֶּרֶךְ אַחֶרֶת לְהַקִּיף אֶת הַמַּיִם אֲפִלּוּ הִיא אֲרֻכָּה מִזּוֹ – מוּטָב שֶׁיַּרְבֶּה בְּהִלּוּךְ לְהַקִּיף אֶת הַמַּיִם וְאַל יַעֲבֹר בַּמַּיִם, שֶׁיֵּשׁ כָּאן חֲשַׁשׁ רְחִיצָה, וְעוֹד שֶׁהוּא קָרוֹב לָבוֹא לִידֵי סְחִיטָה[פג]:
יד מֻתָּר לְהִצְטַנֵּן בְּטִיט אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ קְצָת לַחְלוּחִית[פד], וְאֵין בּוֹ מִשּׁוּם אִסּוּר רְחִיצָה, אֲבָל אִם יֵשׁ בּוֹ כָּל כָּךְ לַחוּת[פה] עַד שֶׁאִם יַנִּיחַ עָלָיו יָדוֹ תַּעֲלֶה בָּהּ לַחוּת כָּל כָּךְ עַד שֶׁאִם יַדְבִּיקֶנָּה לְיָדוֹ אַחֶרֶת תִּדְבַּק בָּהּ הַלַּחוּת שֶׁקִּבְּלָה מִן הַטִּיט[פו], וְזֶהוּ נִקְרָא טוֹפֵחַ עַל מְנָת לְהַטְפִּיחַ[פז] – אָסוּר לְהִצְטַנֵּן בּוֹ, מִפְּנֵי שֶׁזֶּהוּ כְּרוֹחֵץ בְּמַיִם[פח]:
טו וּמֻתָּר לְהִצְטַנֵּן בְּכָל מִינֵי פֵּרוֹת, וּבְתִינוֹק, וּבְכָל מִינֵי כֵּלִים הָרֵיקִים[פט], בֵּין שֶׁהֵם שֶׁל כֶּסֶף וְזָהָב בֵּין שֶׁהֵם שֶׁל חֶרֶס[צ], שֶׁלֹּא אָסְרוּ אֶלָּא רְחִיצָה בְּמַיִם, אֲבָל אָסוּר לְהִצְטַנֵּן בְּכֵלִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם מַיִם אֲפִלּוּ אֵינָן מְלֵאִים[צא], שֶׁמָּא יִתְנַעְנְעוּ הַכֵּלִים וְיִשָּׁפְכוּ הַמַּיִם שֶׁבָּהֶן עַל גּוּפוֹ[צב], וְנִמְצָא רוֹחֵץ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים:
טז אַף עַל פִּי שֶׁמִּן הַדִּין מֻתָּר לִשְׁרוֹת מַפָּה בְּמַיִם בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים[צג] וּמוֹצִיאָהּ מִן הַמַּיִם קֹדֶם יוֹם הַכִּפּוּרִים וּמִתְנַגֶּבֶת וְהוֹלֶכֶת[צד] עַד שֶׁלֹּא יְהֵא בָּהּ טוֹפֵחַ עַל מְנָת לְהַטְפִּיחַ[צה] וְאָז מְקַנֵּחַ בָּהּ פָּנָיו יָדָיו וְרַגְלָיו[צו] כְּדֵי לְהִצְטַנֵּן[צז], אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה לְהַעֲבִיר הַלִּכְלוּךְ אֶלָּא כְּדֵי לְהִתְעַנֵּג, אַף עַל פִּי כֵן מֻתָּר מִן הַדִּין כֵּיוָן שֶׁהִיא נְגּוּבָה מִן הַמַּיִם[צח], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקנ"ד[צט] לְעִנְיַן תִּשְׁעָה בְּאָב, מִכָּל מָקוֹם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים יֵשׁ לְהַחְמִיר[ק], לְפִי שֶׁאִם הָיָה מְקַנֵּחַ בְּמַפָּה שֶׁאֵינָהּ נְגוּבָה מִן הַמַּיִם – יֵשׁ בְּכָאן אִסּוּר מִן הַתּוֹרָה מִשּׁוּם סְחִיטָה[קא], לְפִיכָךְ יֵשׁ לְהַחְמִיר אַף בִּנְגוּבָה מִן הַמַּיִם שֶׁהָיוּ עָלֶיהָ מִבְּעוֹד יוֹם, גְּזֵרָה שֶׁמָּא לֹא תִּתְנַגֵּב יָפֶה וִיקַנַּח בָּהּ וְיָבוֹא לִידֵי סְחִיטָה[קב]:
יז חוֹלֶה[קג] אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בּוֹ סַכָּנָה[קד] – מֻתָּר לִרְחֹץ כְּדַרְכּוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים:
יח הַכַּלָּה אַחַר נִשּׂוּאֶיהָ – מֻתֶּרֶת לִרְחֹץ פָּנֶיהָ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[קה], לְפִי שֶׁהִיא צְרִיכָה לְהִתְנָאוֹת עַד שֶׁתִּתְחַבֵּב עַל בַּעְלָהּ[קו]. וְכָל שְׁלֹשִׁים יוֹם לְחֻפָּתָהּ הִיא קְרוּיָה כַּלָּה[קז]:
יט מִי שֶׁרָאָה קֶרִי בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בַּזְּמַן הַזֶּה[קח], שֶׁבָּטְלָה תַּקָּנַת עֶזְרָא[קט] שֶׁתִּקֵּן טְבִילָה לְבַעַל קֶרִי[קי] – אָסוּר לוֹ לִטְבֹּל אוֹ לִשְׁפֹּךְ עָלָיו תִּשְׁעָה קַבִּין, אֲפִלּוּ מִי שֶׁנּוֹהֵג כָּךְ בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה – לֹא יִנְהַג כֵּן בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[קיא], שֶׁאֵין מִנְהָג לְהַתִּיר אֶת הָאָסוּר אֶלָּא לֶאֱסֹר אֶת הַמֻּתָּר[קיב], אֶלָּא אִם הַקֶּרִי עֲדַיִן הוּא לַח – מְקַנְּחוֹ בְּמַפָּה וְדַיּוֹ, וְאִם נִתְיַבֵּשׁ כְּבָר אוֹ שֶׁנִּתְלַכְלֵךְ בִּבְשָׂרוֹ – רוֹחֵץ בַּמְּקוֹמוֹת הַמְלֻכְלָכִין שֶׁבּוֹ לְבַד וּמִתְפַּלֵּל[קיג]:
כ אָסוּר לְאִשָּׁה לִטְבֹּל בְּלֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים אֲפִלּוּ הִגִּיעַ זְמַן טְבִילָתָהּ בְּלַיְלָה זוֹ[קיד], כֵּיוָן שֶׁאֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ בְּלַיְלָה זוֹ[קטו] – אֵין בִּטְבִילָתָהּ מִצְוָה כְּלָל, לְפִי מַה שֶּׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן קצ"ז[קטז] דִּטְבִילָה בִּזְמַנָּהּ לָאו מִצְוָה הִיא אֶלָּא אִם כֵּן בַּעְלָהּ עִמָּהּ וּמִשּׁוּם בִּטּוּל פִּרְיָה וְרִבְיָה[קיז]:
כא אֲבָל אִשָּׁה הַלּוֹבֶשֶׁת לְבָנִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים – מֻתֶּרֶת לִרְחֹץ קְצָת בֵּין יַרְכוֹתֶיהָ[קיח], בֵּין בְּחַמִּין בֵּין בְּצוֹנֵן, דְּכֵיוָן שֶׁעַל יְדֵי רְחִיצָה זוֹ הִיא מְמַהֶרֶת לִטְבֹּל וּלְשַׁמֵּשׁ אִם כֵּן הִיא רְחִיצָה שֶׁל מִצְוָה[קיט], וּכְבָר נִתְבָּאֵר[קכ] שֶׁכָּל רְחִיצָה שֶׁל מִצְוָה מֻתֶּרֶת בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וְלֹא אָסְרוּ אֶלָּא כְּשֶׁמִּתְכַּוֵּן לְתַעֲנוּג[קכא]:
[ג] ויקרא כג, כט. גמרא עו, ב (דאקרי עינוי). לבוש שם. וראה לעיל סי' תריא ס"ב.
[ד] גמרא [ברייתא] עז, ב. טור ולבוש שם.
[ה] גמרא עז, א (מים קרים). יראים השלם סי' תכ. טור ושו"ע שם.
[ו] פסחים נד, ב. טור ושו"ע שם.
[ז] ברייתא עז, ב לגירסת הרא"ש פ"ח סי' ב. טור ושו"ע שם.
[ח] תוספתא פ"ד ה"ו. סמ"ג ל"ת סט (כד, ב). שו"ע שם.
[יא] רוקח שם. שו"ע שם. וראה גם לקמן סי' תריד ס"א (לענין סיכה).
[יד] ס"ד (מהדו"ק). וראה גם מהדו"ת שם ריש ס"ב.
[טו] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו.
[יז] רא"ש שם. רבנו ירוחם נתיב ז ח"ב (נא, ב). טור ושו"ע שם. וכ"ה מנהג חב"ד (ספר המנהגים – חב"ד ע' 59). וראה אג"ק ח"ג ע' קמח. ח"כ ע' רפד. לעיל סי' ד מהדו"ב סוף ס"א, וש"נ.
[כ] ירושלמי פ"ח ה"א. כלבו סי' סט (לד, ג). הובא ב"י ד"ה ומ"ש ואפילו.
[כא] הרי"ץ גיאת (ע' נב). הובא ברא"ש פ"ח סי' ז, ובטור.
[כו] רא"ש פ"ח סי' ג. טור ושו"ע ס"ג.
[ל] ב"ח ד"ה ומ"ש וכן, בדעת הרא"ש והטור.
[לז] הגהות מיימוניות פ"ג אות ב, בשם רשב"[ם], ריב"א, ר[א]ב"ן (קסט, א), ר"[ש], רבנו יהודה (משום הכון). ר"ן (ב, א) ד"ה והוי (לתפלה). שו"ע שם.
[מ] עמוס ד, יב. הגהות מיימוניות שם בשמם. וראה גם לעיל סי' ז ס"ב. תהלה לדוד סי' ז ס"ק א.
[מא] יראים השלם סי' תכ. הובא בהגהות מיימוניות שם. מהרי"ל שם. רמ"א ס"ג. וראה לקו"ש ח"ט ע' 385, דהיינו עד פרק הזרוע (מהרי"ל שם. מטה משה סי' תתנא. שיירי כנסת הגדולה הגב"י אות א). בדי השלחן סי' ב ס"ק י. חדות יהושע. אוצר מנהגי חב"ד יוה"כ ע' ריז.
[מד] כדלעיל סי' קכח ס"י.
[מח] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ג.
[נז] שאז אין בזה איסור משוי, כדלעיל סי' שא סל"ו וש"נ.
[נח] רא"ש פ"ח סי' ד. טור ולבוש שם. ט"ז סק"ד. וראה גם לעיל סי' שא קו"א סק"א.
[עא] יבמות צ, סע"א. לבוש סוף ס"ו. וכדלעיל סי' קכח ס"ג וש"נ.
[עב] בעיא בגמרא עז, ב ולחומרא. רי"ף (א, ב). טור ושו"ע ס"ז.
[עט] ראה לעיל סי' סג קו"א סק"א. סי' רמח סי"ב.
[פג] מ"א שם. וראה לעיל סי' שא קו"א ס"ק א.
[פד] טור ממשמעות הגמרא עח, א. לבוש ס"ט.
[פח] ראה רש"י שם ד"ה ע"ג טינא.
[צב] רי"ף (ב, א). לבוש ס"ט. וראה רש"י שם ד"ה דמזדריב. ט"ז ס"ק ט.
[צו] גמרא שם (לגירסא שלפנינו) לענין תשעה באב (ולאחד הלשונות אף לענין יוה"כ). רא"ש ור"ן שם. רמב"ם שם (על פניו). טור ורמ"א סי' תקנד סי"ד (לענין תשעה באב).
[צז] רא"ש ור"ן וטור שם. הגהות מיימוניות שם.
[צח] טור ורמ"א שם. ב"י שם ד"ה בפרק.
[ק] ר"ן שם (שאוסר רק באופן הנ"ל). הגהות מיימוניות שם, לפירוש הדרכי משה ס"ק ג (דמשמע שאוסר לגמרי). רמ"א ס"ט.
[קא] גמרא שם (ואותבינך סחיטה), ורש"י סד"ה איפכא (דכמין כלים נגובים עדיין יש כדי לסחוט). הגהות מיימוניות שם. דרכי משה ורמ"א שם. וראה לעיל סי' שא סנ"ו.
[קד] כדלקמן סי' תריד ס"א לענין סיכה, וש"נ.
[קו] רש"י שם ד"ה והכלה. וראה גמרא עח, ב. רמב"ם שם.
[קח] רמב"ם פ"ג ה"ג (שלא אמרו שטובל (ברייתא פח, א) אלא קודם שבטלה התקנה). הגהות מיימוניות אות ו, ומרדכי רמז תשכה, וטור, בשם ר"ת. שו"ע סי"א.
[קט] ברכות כב, א. וכלעיל סי' פח ס"א.
[קטז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"ב וט"ז סק"ב. לעיל סי' שכו ס"ז. אבל ראה לקמן הל' נדה סי' קפו בסופו (שאסור לאשה לעמוד בימי טומאתה אפילו אין בעלה בעיר, כדלקמן סי' קצז). לקו"ש חי"ד ע' 27 הערה 58. יגדיל תורה (נ.י.) כא ע' תקלז. כג ע' תרפג. כח ע' קצ. ל ע' שו. שלחן המלך ח"ב ע' רכ-רכא. קובץ דברי תורה טו ע' לה.