סימן תריב
ה תשרי התשעה |
תריב שִׁעוּר אֲכִילָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וְשִׁעוּר כַּמּוּתָהּ וּבוֹ ט"ז סְעִיפִים:
א אֲכִילָה כֵּיצַד[א]? הָאוֹכֵל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שִׁעוּר שֶׁכְּשֶׁהוּא רָעֵב תִּתְיַשֵּׁב עָלָיו דַּעְתּוֹ בַּאֲכִילָה זוֹ[ב] – חַיָּב[ג] כָּרֵת[ד], שֶׁנֶּאֱמַר[ה] "כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְּעֻנֶּה וגו'", וּכְשֶׁאוֹכֵל כַּשִּׁעוּר הַזֶּה – הֲרֵי אֵינוֹ מְעֻנֶּה[ו], וְקִבְּלוּ חֲכָמִים הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי[ז] שֶׁשִּׁעוּר זֶה הוּא כְּכוֹתֶבֶת[ח] הַגַּסָּה[ט], וְהוּא פָּחוֹת[י] מְעַט[יא] מִכַּבֵּיצָה. וְשִׁעוּר זֶה שָׁוֶה לְכָל אָדָם, בֵּין לְנַנָּס בֵּין לְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן, לְפִי שֶׁכָּל אָדָם כְּשֶׁיִּרְעַב תִּתְיַשֵּׁב עָלָיו דַּעְתּוֹ בַּאֲכִילָה כַּשִּׁעוּר הַזֶּה, אֶלָּא שֶׁעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן תִּתְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ מְעַט וּשְׁאָר כָּל אָדָם מִתְיַשֶּׁבֶת דַּעְתָּם הַרְבֵּה[יב]:
ב כָּל הָאֳכָלִין מִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה לְהַשְׁלִים לְשִׁעוּר זֶה[יג]. אֲבָל אֳכָלִין וּמַשְׁקִין[יד] שֶׁאָכַל חֲצִי שִׁעוּר וְשָׁתָה חֲצִי שִׁעוּר[טו] – אֵין מִצְטָרְפִין, לְפִי שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ מִתְיַשֶּׁבֶת בְּכָךְ[טז]. אֲבָל הָאוֹכֵל יֶרֶק עִם הַצִּיר שֶׁעָלָיו, וְכֵן בָּשָׂר עִם הַמֶּלַח שֶׁעָלָיו – הֲרֵי הַצִּיר וְהַמֶּלַח מִצְטָרְפִין לְהַשְׁלִים לִכְשִׁעוּר[יז], לְפִי שֶׁכָּל מַשְׁקֶה הַבָּא לְהַכְשִׁיר אֶת הָאֹכֵל – הֲרֵי הוּא כְּאֹכֶל[יח]:
ג שְׁתֵּי אֲכִילוֹת מִצְטָרְפוֹת, כְּגוֹן שֶׁאָכַל מְעַט וְהִפְסִיק וְחָזַר וְאָכַל מְעַט עַד שֶׁהִשְׁלִים לְכַשִּׁיעוּר – מִצְטָרְפִין, וְהוּא שֶׁלֹּא שָׁהָ[ה] מִתְּחִלַּת אֲכִילָה רִאשׁוֹנָה עַד סוֹף אֲכִילָה אַחֲרוֹנָה יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס (פֵּרוּשׁ[יט] חֲצִי כִּכַּר לֶחֶם), אֲבָל אִם שָׁהָ[ה] יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס – אֵין מִצְטָרְפִין[כ], לְפִי שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ מִתְיַשֶּׁבֶת בַּאֲכִילָה מֻפְסֶקֶת כָּזוֹ[כא]:
ד שִׁעוּר אֲכִילַת פְּרָס שֶׁאָמְרוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְכָל אִסּוּרֵי תּוֹרָה, בֵּין שֶׁהֵן מִן הַתּוֹרָה בֵּין שֶׁהֵן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, יֵשׁ אוֹמְרִים[כב] שֶׁהוּא כְּמוֹ ד' בֵּיצִים, וְיֵשׁ אוֹמְרִים[כג] שֶׁהוּא כְּמוֹ ג' בֵּיצִים שׂוֹחֲקוֹת[כד], כְּלוֹמַר בְּמִלּוּי וּבְרֶוַח וְלֹא בְּצִמְצוּם[כה]. וּלְעִנְיַן הֲלָכָה, כָּל שֶׁהוּא בְּשֶׁל תּוֹרָה – הַלֵּךְ אַחַר הַמַּחְמִיר[כו], וְכָל שֶׁהוּא בְּשֶׁל דִּבְרֵיהֶם – הַלֵּךְ אַחַר הַמֵּקֵל[כז]:
ה הָאוֹכֵל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אֲכִילָה גַּסָּה[כח], כְּגוֹן שֶׁלְּאַחַר שֶׁאָכַל הַרְבֵּה בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים אָכַל מִיָּד בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה כְּשֶׁהָיָה עֲדַיִן שָׂבֵעַ וּמָלֵא מֵאֲכִילַת עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים[כט], וְאֵינוֹ נֶהֱנֶה כְּלָל מֵאֲכִילָה גַּסָּה זוֹ[ל], וְהִיא מַזֶּקֶת לְגוּפוֹ[לא], לְפִיכָךְ הוּא פָּטוּר מִכָּרֵת, שֶׁנֶּאֱמַר[לב] "אֲשֶׁר לֹא תְּעֻנֶּה" – פְּרָט לְמַזִּיק[לג] גּוּפוֹ בַּאֲכִילָה[לד], שֶׁהוּא מְעֻנֶּה[לה]:
ו בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁאָכַל מַאֲכָלִים שֶׁאֵינָם רְאוּיִים אֶלָּא לְמִי שֶׁהוּא רָעֵב, אֲבָל אִם אָכַל מַאֲכָלִים הָרְאוּיִים אַף לְמִי שֶׁהוּא שָׂבֵעַ[לו], כְּגוֹן מַאֲכָלִים הַמְתֻבָּלִים וְהַמְבֻשָּׂמִים[לז] שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הֲנָאָה לַגּוּף אַף לַשָּׂבֵעַ – חַיָּב אַף עַל פִּי שֶׁאֲכָלָן עַל הַשֹּׂבַע[לח], דְּרַוְחָא לְבִיסּוּמָא שָׁכִיחַ[לט]. וְהוּא שֶׁלֹּא אָכַל הַרְבֵּה כָּל כָּךְ בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים עַד שֶׁיָּקוּץ בְּכָל מִינֵי מָזוֹן, אֲבָל אִם קָץ בִּמְזוֹנוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאָכַל מַאֲכָל מְבֻשָּׂם – פָּטוּר[מ], וְאֵין דָּבָר זֶה תָּלוּי אֶלָּא לְפִי מַה שֶּׁמַּרְגִּישׁ בְּנַפְשׁוֹ[מא] אִם יֵשׁ לוֹ הֲנָאָה בַּאֲכִילָה גַּסָּה זוֹ:
ז הֲנָאַת אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה אֲסוּרָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ אוֹכְלוֹ וְשׁוֹתֵהוּ, כְּגוֹן שֶׁטּוֹעֵם לַחֵךְ וּפוֹלֵט[מב], וַאֲפִלּוּ דְּבָרִים שֶׁאֵינָם רְאוּיִים לַאֲכִילָה, כְּגוֹן עֲצֵי בְּשָׂמִים וְעֵץ מָתוֹק – אָסוּר לִטְעֹם כְּדֵי לְלַחְלֵחַ גְּרוֹנוֹ וְלִפְלֹט[מג] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקס"ז[מד].
אֲבָל מֻתָּר לְהָרִיחַ כָּל מִינֵי רֵיחַ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[מה], לְפִי שֶׁהָרֵיחַ הוּא דָּבָר שֶׁאֵין הַגּוּף נֶהֱנֶה מִמֶּנּוּ כְּלַל אֶלָּא הַנְּשָׁמָה בִּלְבַד נֶהֱנֵית מִמֶּנּוּ[מו], לְפִיכָךְ לֹא נֶאֱסַר בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְאַדְּרַבָּא טוֹב לְהָרִיחַ כְּדֵי לְמַלֹּאות מִנְיַן מֵאָה בְּרָכוֹת[מז]:
ח אָכַל אֳכָלִים שֶׁאֵינָם רְאוּיִים[מח] לַאֲכִילַת אָדָם, אַף עַל פִּי שֶׁאָכַל הַרְבֵּה מֵהֶם – פָּטוּר מִן הַכָּרֵת, אֲבָל מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת[מט]:
ט אָכַל עֲלֵי קָנִּים – פָּטוּר[נ], לְפִי שֶׁאֵינָן מַאֲכַל אָדָם[נא]:
י אָכַל לוּלְבֵי גְּפָנִים שֶׁלִּבְלְבוּ קֹדֶם רֹאשׁ הַשָּׁנָה – פָּטוּר דְּעֵץ בְּעָלְמָא הֵם[נב], וְאִם לִבְלְבוּ אַחַר רֹאשׁ הַשָּׁנָה[נג] עֲדַיִן הֵם רַכִּים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּרְאוּיִים לַאֲכִילַת אָדָם[נד], וּלְפִיכָךְ אִם אֲכָלָן בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים – חַיָּב[נה]:
יא אָכַל פִּלְפְּלִין יְבֵשִׁים וְזַנְגְבִיל יָבֵשׁ – פָּטוּר[נו], לְפִי שֶׁאֵינָן רְאוּיִים לַאֲכִילָה[נז]. אֲכָלָן כְּשֶׁהֵן רְטֻבִּין[נח], שֶׁאָז הֵן רְאוּיִים לַאֲכִילָה[נט] – חַיָּב:
יב הַשּׁוֹתֶה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים כִּמְלֹא לֻגְמָיו – חַיָּב[ס], וּמְשַׁעֲרִין בִּמְלֹא לֻגְמָיו שֶׁל הַשּׁוֹתֶה עַצְמוֹ כָּל אָדָם לְפִי מַה שֶּׁהוּא[סא], הַגָּדוֹל לְפִי גָּדְלוֹ וְהַקָּטָן לְפִי קָטְנוֹ[סב], וְלֹא מְלֹא לֻגְמָיו מַמָּשׁ, אֶלָּא כָּל שֶׁאִלּוּ מְסַלְּקוֹ לְצַד אֶחָד מִפִּיו וְיֵרָאֶה כִּמְלֹא לֻגְמָיו[סג], וְהוּא פָּחוֹת מֵרְבִיעִית הַלֹּג בְּאָדָם בֵּינוֹנִי[סד]:
יג כָּל הַמַּשְׁקִין מִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה לְהַשְׁלִים כִּמְלֹא לֻגְמָיו[סה]:
יד (שָׁתָה מַשְׁקִין שֶׁאֵינָם רְאוּיִים לִשְׁתִיָּה, כְּגוֹן צִיר אוֹ מוּרְיָס[סו] (פֵּרוּשׁ[סז] צִיר שֶׁל דָּגִים), אוֹ חֹמֶץ חַי[סח] (פֵּרוּשׁ[סט] שֶׁאֵינוֹ מָזוּג בְּמַיִם) שֶׁהוּא חָזָק כָּל כָּךְ שֶׁאִם יַשְׁלִיכוּ אוֹתוֹ עַל הָאָרֶץ יְבַעְבֵּעַ[ע], אַף עַל פִּי שֶׁשָּׁתָה הַרְבֵּה מֵהֶן[עא] – פָּטוּר מִן הַכָּרֵת, אֲבָל מַכִּין אוֹתוֹ מַכּוֹת מַרְדּוּת[עב]. אֲבָל אִם שָׁתָה חֹמֶץ מָזוּג בְּמַיִם[עג], אֲפִלּוּ לֹא שָׁתָה אֶלָּא כִּמְלֹא לֻגְמָיו[עד] – חַיָּב):
טו שְׁתִיּוֹת מִצְטָרְפוֹת זוֹ עִם זוֹ, כְּגוֹן שֶׁשָּׁתָה מְעַט וְהִפְסִיק מְעַט וְחָזַר וְשָׁתָה מְעַט וּבֵין שְׁתֵּיהֶן יֵשׁ כִּמְלֹא לֻגְמָיו – חַיָּב[עה]. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁלֹּא שָׁהָה מִתְּחִלַּת שְׁתִיָּה רִאשׁוֹנָה עַד סוֹף שְׁתִיָּה אַחֲרוֹנָה יוֹתֵר מִכְּדֵי שְׁתִיַּת רְבִיעִית הַלֹּג אֲבָל, אִם שָׁהָה יוֹתֵר מִכְּדֵי שְׁתִיַּת רְבִיעִית – אֵין מִצְטָרְפִין[עו].
וְיֵשׁ אוֹמְרִים[עז] שֶׁלְּעוֹלָם הֵן מִצְטָרְפִין אֶלָּא אִם כֵּן שָׁהָה מִתְּחִלַּת שְׁתִיָּה רִאשׁוֹנָה עַד סוֹף שְׁתִיָּה אַחֲרוֹנָה יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס, כְּמוֹ בְּצֵרוּף שְׁתֵּי אֲכִילוֹת[עח].
וּלְעִנְיַן הֲלָכָה, יֵשׁ לְהַחְמִיר לְכַתְּחִלָּה וְלִפְסֹק כַּסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה[עט] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרי"ח[פ], עַיֵּן שָׁם:
טז כָּל שִׁעוּרִין הַלָּלוּ שֶׁנִּתְבָּאֲרוּ בְּסִימָן זֶה, בֵּין שִׁעוּר אֲכִילָה בֵּין שִׁעוּר שְׁתִיָּה – לֹא נֶאֶמְרוּ אֶלָּא לְעִנְיַן חִיּוּב חַטָּאת[פא] (וְגַם לָנוּ יֵשׁ נָפְקָא מִנַּהּ לְעִנְיַן חוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה[פב] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר שָׁם[פג]), אֲבָל לְעִנְיַן אִסּוּר[פד] אֲפִלּוּ אָכַל כָּל שֶׁהוּא וְשָׁתָה כָּל שֶׁהוּא[פה] – הֲרֵי עָשָׂה אִסּוּר מִן הַתּוֹרָה, וְכֵן הַדִּין בְּכָל אִסּוּרִין שֶׁבַּתּוֹרָה[פו] שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם שִׁעוּרִים, שֶׁאֲפִלּוּ בְּמַשֶּׁהוּ[פז] מֵהֶן יֵשׁ אִסּוּר מִן הַתּוֹרָה:
[ב] גמרא פ, ב. לבוש שם. וראה לעיל סי' קפד ס"ג.
[ג] משנה עג, ב. טור ושו"ע ס"א.
[ז] גמרא פ, א. וראה גם לקמן סי' תרלא סוף ס"ז וש"נ.
[ח] תמרה (רש"י ריש ביצה).
[ט] משנה עג, ב. טור ושו"ע שם.
[י] מסקנת הגמרא עט, סוע"ב. טור ושו"ע שם.
[יג] משנה עג, ב. טור ושו"ע ס"ב. ולענין צירוף משקים ראה לקמן סי"ג.
[כ] משנה כריתות יב, ב (בשאר איסורים). תוספתא פ"ד ה"ד (ביום כיפור). גמרא שם. רמב"ם פ"ב ה"ד. טור ושו"ע ס"ג. וראה גם לעיל סי' תמב ס"א. סי' תעה ס"ח. סדר ברכת הנהנין פ"ח ה"ב (לענין ברכת המזון).
[כג] רמב"ם פ"ב ה"ד כריב"ב בעירובין שם. רשב"א בתורת הבית ב"ד ש"א (יב, א). דעה הב' בשו"ע שם. וראה גם לעיל סי' תמב ס"א. סי' תעה ס"ח. סדר ברה"נ פ"ח ה"ב. ולענין שיעור ב' סעודות ראה לעיל סי' שסח ס"ג, וסי' תפו ס"א וש"נ.
[כו] ראה לקמן סי' תריח סוף סי"ג.
[כז] שיעורו בזמן (לקט הדעות) ראה ס' המנהגים – חב"ד ע' 45.
[כח] ריש לקיש בגמרא פ, ב. טור ושו"ע ס"ו. וראה גם לעיל סי' קצז ס"ט (לענין ברכת המזון). סי' רד סט"ו (ברכה). סי' תעו ס"ה (אכילת מצה).
[כט] רש"י שם ד"ה אכילה גסה. טור ושו"ע שם.
[לא] כלבו שם. לבוש שם. וראה גם רש"י שם ד"ה פרט.
[מב] רא"ש תענית פ"א סי' טו, בשם הר"י ברצלוני. טור ושו"ע סי' תקסז ס"א. וראה לעיל סי' צ סי"ד. סי' תרח ס"י. לקמן סי' תריג ס"ז.
[מז] מ"א שם. וראה גם לעיל סי' מו סוף ס"א, ושם: אך אי אפשר לברך על כל פעם אם לא בהיסח הדעת.
[נב] רש"י שם ד"ה מר"ה. טור ושו"ע שם.
[נז] טור ושו"ע שם. וראה גם לעיל סי' רב סכ"ב (לענין ברכה).
[נט] טור ולבוש ס"ח. וראה גם לעיל שם סכ"א. סי' רג ס"ד.
[ס] משנה עג, ב. טור ושו"ע ס"ט.
[סא] כלים פי"ז מי"א. גמרא פ, רע"ב. טור ושו"ע שם.
[סג] שמואל בגמרא פ, א. טור ושו"ע שם.
[סד] משמעות הגמרא שם. רמב"ם שם ה"א. טור ושו"ע שם. וראה לעיל סי' קצ ס"ו, וסי' רעא סכ"ד, וסי' תעב סי"ט, שהוא רוב רביעית.
[סה] משנה עג, ב. טור ושו"ע שם. ולענין צירוף אוכלים ראה לעיל ס"ב.
[סז] ראה רש"י נדרים נא, ב ד"ה ובציר (ציר מקרבי דגים ומורייס משומן דגים). לעיל סי' שכא ס"ג (לכבוש בו דגים). סי' תמב ס"ו (שומן דגים). מ"מ וציונים.
[סח] גמרא פא, סוע"ב. רמב"ם שם. טור ורמ"א שם.
[ע] מ"א סק"ה. וראה גם לעיל סי' רד ס"ב.
[עד] ב"ח ד"ה ומ"ש אכל בדעת הרמב"ם והטור.
[עה] משנה עג, ב (כל המשקין מצטרפין למלא לוגמיו).
[עו] הרי"ץ גיאת הל' יוה"כ (ע' נ). רמב"ם פ"ב ה"ד, והל' מאכלות אסורות פי"ד ה"ט, והל' תרומות פ"י ה"ג, עפ"י גירסתו בתוספתא פ"ד ה"ד. דעה הא' בטור ושו"ע ס"י. וראה גם לעיל סי' תעב ס"כ.
[עז] ראב"ד הל' תרומות שם, עפ"י כריתות יג, א. דעה הב' בטור ושו"ע שם. וראה גם לעיל שם.
[עט] ראה פר"ח ס"י. לעיל שם. סדר ברה"נ פ"ח ה"ו (לענין ברכה אחרונה), וש"נ.
[פד] רבי יוחנן בגמרא שם. טור ושו"ע שם.
[פו] ראה לעיל סי' תמב קו"א ס"ק יז. לקמן חו"מ הל' גזילה וגניבה ס"א. העו"ב תשלח ע' 88.
[פז] תוס' שבועות כג, ב ד"ה דמוקי. וראה גם לעיל סי' שב קו"א סק"א ד"ה והנה. וראה פס"ד צמח צדק קמט, ג. יגדיל תורה (נ.י.) לח ע' כט ואילך. אהלי שם ב ע' קסא. כללי הפוסקים וההוראה כלל יח.