אורח חיים חלק ג

סימן תר

כג תמוז התשעד |

תר בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְסֵדֶר הַקִּדּוּשׁ וּבוֹ ז' סְעִיפִים:

א אַף בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים רֹאשׁ הַשָּׁנָה[א], לְפִי[ב] שֶׁמַּה שֶּׁהֵן אֵין עוֹשִׂין שְׁאָר מוֹעֲדוֹת אֶלָּא יוֹם אֶחָד הַטַּעַם מִשּׁוּם שֶׁאָנוּ בְּקִיאִין בְּחֶשְׁבּוֹן קְבִיעוּת הֶחֳדָשִׁים, וְאָנוּ יוֹדְעִים יוֹם שֶׁרָאוּי לִקְבֹּעַ הַחֹדֶשׁ וְלִמְנוֹת מִמֶּנּוּ הַמּוֹעֲדוֹת, וְאַף בְּנֵי גּוֹלָה אֵין עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁהֵם צְרִיכִין לְקַיֵּם מִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם[ג] שֶׁהָיוּ עוֹשִׂים שְׁנֵי יָמִים בִּזְמַן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁין עַל פִּי הָרְאִיָּה, שֶׁאֵין הַדָּבָר תָּלוּי בְּחֶשְׁבּוֹן כְּלָל אֶלָּא בִּרְאִיַּת הַלְּבָנָה, וְלֹא הָיוּ בְּנֵי גּוֹלָה יוֹדְעִין יוֹם שֶׁהֻקְבַּע בּוֹ הַחֹדֶשׁ בִּירוּשָׁלַיִם וְהָיוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים מִסָּפֵק, אֲבָל בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַקְּרוֹבִים לִירוּשָׁלַיִם לֹא הָיוּ עוֹשִׂין הַמּוֹעֲדוֹת אֶלָּא יוֹם אֶחָד[ד], לְפִי שֶׁהַבֵּית דִּין שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם הָיוּ שׁוֹלְחִים שְׁלוּחִים לְהוֹדִיעַ לָהֶם יוֹם שֶׁנִּקְבַּע בּוֹ הַחֹדֶשׁ[ה] בְּנִיסָן (וּבְסִיוָן[ו]) וּבְתִשְׁרֵי[ז], וּבְכָל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּרוֹבִים שֶׁהָיוּ הַשְּׁלוּחִים מַגִּיעִין אֲלֵיהֶם קֹדֶם יוֹם טוֹב לֹא הָיוּ עוֹשִׂין אֶלָּא יוֹם אֶחָד, וּלְפִיכָךְ אַף בְּנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם עַכְשָׁו אֵינָן צְרִיכִין לַעֲשׂוֹת שְׁנֵי יָמִים[ח], כֵּיוָן שֶׁאָנוּ בְּקִיאִים בַּחֶשְׁבּוֹן וְיוֹדְעִים יוֹם שֶׁרָאוּי לִקְבֹּעַ בּוֹ הַחֹדֶשׁ וְלִמְנוֹת מִמֶּנּוּ הַחֹדֶשׁ[ט].

וְזֶה הַטַּעַם לֹא שַׁיָּךְ אֶלָּא בִּשְׁאָר מוֹעֲדוֹת חוּץ מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה, אֲבָל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה אַף בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל צְרִיכִים לְקַיֵּם מִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם שֶׁהָיוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים בִּזְמַן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁין עַל פִּי הָרְאִיָּה[י], שֶׁלֹּא הָיָה הַדָּבָר תָּלוּי בִּידִיעַת הַחֶשְׁבּוֹן אֶלָּא בִּקְבִיעוּת הַבֵּית דִּין שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם עַל פִּי רְאִיַּת (הָעֵדִים אֶת) הַלְּבָנָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַבֵּית דִּין הָיוּ מְשַׁלְּחִין שְׁלוּחִים לְהוֹדִיעַ לַכֹּל, מִכָּל מָקוֹם בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁהוּא יוֹם טוֹב אֵין הַשְּׁלוּחִים יְכוֹלִים לָצֵאת[יא] חוּץ לַתְּחוּם[יב]:

ב וְאַף בַּגּוֹלָה רֹאשׁ הַשָּׁנָה הוּא חָלוּק מִשְּׁאָר מוֹעֲדוֹת, שֶׁשְּׁאָר מוֹעֲדוֹת אַף אֲבוֹתֵיהֶם לֹא הָיוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים אֶלָּא מֵחֲמַת הַסָּפֵק שֶׁלֹּא הָיוּ יוֹדְעִים יוֹם שֶׁהֻקְבַּע בּוֹ הַחֹדֶשׁ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל[יג], וּבֵיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בְּיוֹם רִאשׁוֹן מֻתֶּרֶת בְּיוֹם שֵׁנִי[יד], שֶׁאִם הַיּוֹם קֹדֶשׁ לְמָחָר הוּא חֹל[טו] וְאֵין בּוֹ אִסּוּר מֻקְצֶה וְנוֹלַד[טז], וְאִם לְמָחָר קֹדֶשׁ הַיּוֹם חֹל וּכְבָר הוּכְנָה הַבֵּיצָה מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב, וּלְפִיכָךְ אַף בְּנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם הַיּוֹדְעִים בִּקְבִיעוּת הַחֹדֶשׁ וְיוֹדְעִים שֶׁיּוֹם רִאשׁוֹן הוּא עִקַּר יוֹם טוֹב וְיוֹם שֵׁנִי הוּא גַּם כֵּן יוֹם טוֹב מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[יז], אַף עַל פִּי כֵן אֵין דִּין בֵּיצָה זוֹ כְּדִין בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בִּשְׁנֵי יָמִים טוֹבִים הַסְּמוּכִים זֶה לָזֶה כְּגוֹן שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב שֶׁאִם נוֹלְדָה בָּזֶה אֲסוּרָה בָּזֶה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקי"ג[יח], דְּכֵיוָן שֶׁהֵן אֵין עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים אֶלָּא מֵחֲמַת מִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם – אֵין צָרִיךְ לְהַחְמִיר יוֹתֵר מֵאֲבוֹתֵיהֶם[יט] שֶׁהָיָה מֻתָּר לָהֶם מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר:

ג אֲבָל בִּשְׁנֵי יָמִים טוֹבִים שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אֵינוֹ כֵּן, אֶלָּא הֵן נֶחְשָׁבִים כְּיוֹם אֶחָד אָרֹךְ[כ] וּקְדֻשָּׁה אַחַת הֵן[כא] אַף לִבְנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּבֵיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בָּרִאשׁוֹן[כב], אוֹ דָּבָר שֶׁנִּתְלַשׁ מִן הַמְחֻבָּר בָּרִאשׁוֹן, אוֹ דָּבָר שֶׁנִּצַּד בָּרִאשׁוֹן[כג], כְּשֵׁם שֶׁאָסוּר בּוֹ בַּיּוֹם מִשּׁוּם מֻקְצֶה וְנוֹלַד – כָּךְ אָסוּר בְּיוֹם שֵׁנִי שֶׁהֵם כְּיוֹם אֶחָד אָרֹךְ, חוּץ מִלְּעִנְיַן מֵת בְּיוֹם שֵׁנִי כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקכ"ו[כד]:

ד וְלָמָה הֵן נֶחְשָׁבִין כְּיוֹם אֶחָד? וַהֲרֵי אָנוּ בְּקִיאִין בִּקְבִיעוּת הַחֹדֶשׁ וְאָנוּ יוֹדְעִין שֶׁרִאשׁוֹן עִקָּר, מִשּׁוּם דְּאַף הַבֵּית דִּין עַצְמָן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁין עַל פִּי הָרְאִיָּה הָיוּ עוֹשִׂין לִפְעָמִים שְׁנֵי יָמִים[כה], כֵּיצַד? בָּרִאשׁוֹנָה[כו] כְּשֶׁהִגִּיעַ יוֹם ל' בֶּאֱלוּל[כז] הָיוּ כָּל יִשְׂרָאֵל וְהַבֵּית דִּין נוֹהֲגִין אִסּוּר מְלָאכָה וּקְדֻשַּׁת הַיּוֹם מִבָּעֶרֶב, דְּשֶׁמָּא יָבוֹאוּ עֵדִים לְמָחָר וְיֹאמְרוּ שֶׁרָאוּ הַלְּבָנָה בְּלַיְלָה זוֹ וְיִהְיֶה הַיּוֹם רֹאשׁ חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי וְהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְנִמְצָא שֶׁהַלַּיְלָה הוּא יוֹם טוֹב, וּבַיּוֹם הָיוּ הַבֵּית דִּין יוֹשְׁבִין וּמְצַפִּים לְבִיאַת עֵדִים רוֹאֵי הַלְּבָנָה אוּלַי יָבוֹאוּ וְכָל שָׁעָה שֶׁיָּבוֹאוּ בַּיּוֹם עַד שֶׁתֶּחְשַׁךְ הָיוּ מְקַדְּשִׁין אֶת הַחֹדֶשׁ אוֹתוֹ הַיּוֹם[כח] וְהָיָה רֹאשׁ הַשָּׁנָה בּוֹ בַּיּוֹם, וּמֵאוֹתוֹ יוֹם וָהָלְאָה מוֹנִין לְיוֹם הַכִּפּוּרִים וּלְסֻכּוֹת, וְהָיוּ תָּמִיד רְגִילִין לָבוֹא קֹדֶם זְמַן מִנְחָה[כט], דְּהַיְנוּ זְמַן הַקְרָבַת תָּמִיד שֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם, פַּעַם אַחַת נִשְׁתַּהוּ הָעֵדִים מִלָּבוֹא עַד אַחַר הַמִּנְחָה וְהִקְרִיבוּ הַתָּמִיד וְנִתְקַלְקְלוּ הַלְוִיִּם בַּשִּׁיר[ל] וְאָמְרוּ שִׁיר שֶׁל חֹל[לא], שֶׁהָיוּ סְבוּרִים שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ הָעֵדִים עוֹד הַיּוֹם, וּכְשֶׁבָּאוּ – נִמְצָא הַיּוֹם לְמַפְרֵעַ קֹדֶשׁ[לב], וּמֵאוֹתוֹ הַיּוֹם וָהָלְאָה הִתְקִינוּ חֲכָמִים שֶׁלֹּא יִהְיוּ הַבֵּית דִּין מְקַבְּלִין אֶת הָעֵדִים אֶלָּא עַד הַמִּנְחָה[לג], וּכְשֶׁיָּבוֹאוּ לְאַחַר הַמִּנְחָה – יִהְיֶה אוֹתוֹ הַיּוֹם מִן חֹדֶשׁ הֶעָבָר לִמְנוֹת אוֹתוֹ יוֹם ל' שֶׁל אֱלוּל וְלִמְנוֹת לְיוֹם הַכִּפּוּרִים וּלְסֻכּוֹת מִיּוֹם הַמָּחֳרָת[לד], שֶׁיֵּשׁ כֹּחַ בְּיַד בֵּית דִּין לַעֲשׂוֹת דָּבָר זֶה[לה], שֶׁנֶּאֱמַר[לו] "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אוֹתָם", "אֹתָם" כְּתִיב בְּלֹא וא"ו[לז] – "אֹתָם" אֲפִלּוּ מְזִידִין[לח].

וּמִכָּל מָקוֹם, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין מוֹנִין לַמּוֹעֲדוֹת מִיּוֹם זֶה וּכְחֹל הוּא חָשׁוּב וְיוֹם טוֹב יִהְיֶה לְמָחָר[לט], אַף עַל פִּי כֵן לֹא הָיוּ מְזַלְזְלִים בּוֹ וְהָיוּ גּוֹמְרִים אוֹתוֹ בְּאִסּוּרוֹ בִּקְדֻשַּׁת יוֹם טוֹב עַד הַלַּיְלָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[מ], כֵּיוָן שֶׁמִּן הַדִּין הָיָה הוּא רָאוּי לִהְיוֹת יוֹם טוֹב מִן הַתּוֹרָה אֶלָּא שֶׁנִּתַּן רְשׁוּת לְבֵית דִּין לִדְחוֹת[מא], וּלְמָחָר עוֹשִׂין יוֹם טוֹב וְרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁל תּוֹרָה[מב], וְאֵלּוּ שְׁנֵי הַיָּמִים הֵן קְדֻשָּׁה אַחַת וּכְיוֹם אֶחָד אָרֹךְ, וּשְׁנֵיהֶם נִקְרָאִים יוֹם טוֹב שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, יוֹם רִאשׁוֹן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים וְיוֹם שֵׁנִי מִדִּבְרֵי תּוֹרָה[מג].

וְהַמְּקוֹמוֹת שֶׁהֵן חוּץ לַתְּחוּם שֶׁל יְרוּשָׁלַיִם[מד] הָיוּ צְרִיכִין לַעֲשׂוֹת שְׁנֵי יָמִים רֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, דְּשֶׁמָּא יָבוֹאוּ עֵדִים אַחַר הַמִּנְחָה וְנִמְצָא שֶׁשְּׁנֵי הַיָּמִים הֵן קֹדֶשׁ[מה] וּכְיוֹם אֶחָד הֵן חֲשׁוּבִים, שֶׁהֲרֵי קְדֻשָּׁה אַחַת עֲלֵיהֶם, דְּהַיְנוּ קְדֻשַּׁת רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וְאַחַר יוֹם טוֹב כְּשֶׁהָיוּ הַשְּׁלוּחִים יוֹצְאִין וְהָיוּ מוֹדִיעִים לְכָל בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יוֹם שֶׁהֻקְבַּע בּוֹ הַחֹדֶשׁ, וְהָיוּ הַכֹּל מוֹנִין מִמֶּנּוּ לְיוֹם הַכִּפּוּרִים וּלְסֻכּוֹת.

וְכָךְ הָיָה הַדָּבָר נוֹהֵג תָּמִיד עַד שֶׁבָּטְלוּ סַנְהֶדְרִין וּבָטַל קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ עַל פִּי הָרְאִיָּה וְהִתְחִילוּ לִקְבֹּעַ הֶחֳדָשִׁים עַל פִּי הַחֶשְׁבּוֹן, וּלְפִיכָךְ הַכֹּל מוֹנִין מִיּוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים וּלְסֻכּוֹת, לְפִי שֶׁעַל פִּי הַחֶשְׁבּוֹן אֱלוּל לְעוֹלָם חָסֵר[מו], וְאַף עַל פִּי כֵן צְרִיכִין הֵן לְקַיֵּם מִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם[מז] שֶׁהָיוּ בִּזְמַן קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ עַל פִּי הָרְאִיָּה, וְהָיוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים טוֹבִים שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אַף בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְהָיוּ עוֹשִׂין אוֹתוֹ כְּיוֹם אֶחָד אָרֹךְ, וּקְדֻשָּׁה אַחַת עֲלֵיהֶן, וּבֵיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בָּזֶה אֲסוּרָה בָּזֶה מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר שֶׁמָּא בָּאוּ עֵדִים אַחַר הַמִּנְחָה[מח], לְפִיכָךְ אַף שֶׁאֵין טַעַם זֶה שַׁיָּךְ לִזְמַן שֶׁקּוֹבְעִין חֳדָשִׁים עַל פִּי הַחֶשְׁבּוֹן וּלְעוֹלָם יוֹם רִאשׁוֹן הוּא עִקָּר וְהוּא יוֹם טוֹב שֶׁל תּוֹרָה[מט], מִכָּל מָקוֹם אֵין לְזַלְזֵל בְּיוֹם שֵׁנִי וּלְהָקֵל בּוֹ מַה שֶּׁלֹּא הָיוּ מְקִלִּין בּוֹ אֲבוֹתֵינוּ[נ]:

ה אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל יוֹם טוֹב שֵׁנִי שֶׁל גָּלֻיּוֹת אוֹמְרִים זְמַן בַּקִּדּוּשׁ[נא], כֵּיוָן שֶׁעוֹשִׂין אוֹתוֹ מֵחֲמַת הַסָּפֵק שֶׁהָיָה לַאֲבוֹתֵינוּ (בִּזְמַן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁין עַל פִּי הָרְאִיָּה) שֶׁמָּא הַיּוֹם קֹדֶשׁ וְאֶתְמוֹל חֹל אִם כֵּן לֹא נִפְטַר בַּזְּמַן שֶׁל אֶתְמוֹל[נב], אֲבָל בְּלֵיל שֵׁנִי שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה יֵשׁ אוֹמְרִים[נג] שֶׁאֵין אוֹמְרִים זְמַן, כֵּיוָן שֶׁשְּׁנֵי הַיָּמִים הֵן קְדֻשָּׁה אַחַת וּכְיוֹם אֶחָד הֵן חֲשׁוּבִין, אִם כֵּן נִפְטַר בַּזְּמַן שֶׁל אֶתְמוֹל שֶׁהוּא תְּחִלַּת קְדֻשַּׁת הַיּוֹם, וְלָמָּה יַחֲזֹר לוֹמַר זְמַן בָּאֶמְצַע, וְכֵן בְּיוֹם שֵׁנִי עַל הַשּׁוֹפָר אֵין לוֹמַר זְמַן, שֶׁכְּבָר נִפְטַר בַּזְּמַן שֶׁאָמַר אֶתְמוֹל עַל הַשּׁוֹפָר[נד].

אֲבָל יֵשׁ אוֹמְרִים[נה] שֶׁצָּרִיךְ לוֹמַר זְמַן בֵּין בְּקִדּוּשׁ לֵיל שֵׁנִי בֵּין עַל הַשּׁוֹפָר, מִשּׁוּם שֶׁמַּה שֶּׁהֵן נֶחְשָׁבִין כְּיוֹם אֶחָד אָרֹךְ אֵינוֹ אֶלָּא מֵחֲמַת מִנְהַג אֲבוֹתֵינוּ שֶׁהָיוּ בִּזְמַן קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ עַל פִּי הָרְאִיָּה וְהָיוּ חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא בָּאוּ עֵדִים אַחַר הַמִּנְחָה וְנִמְצָא שֶׁשְּׁנֵי הַיָּמִים הֵן יוֹם טוֹב אֶחָד וּקְדֻשָּׁה אַחַת עֲלֵיהֶם, וְכֵיוָן שֶׁאֲבוֹתֵינוּ הָיוּ מְבָרְכִין זְמַן בְּיוֹם שֵׁנִי אַף שֶׁהָיוּ עוֹשִׂין אוֹתָן קְדֻשָּׁה אַחַת וּכְיוֹם אֶחָד, שֶׁהֲרֵי אִם בָּאוּ עֵדִים אַחַר הַמִּנְחָה עִקַּר הַיּוֹם טוֹב שֶׁל תּוֹרָה הוּא לְמָחָר וְיוֹם רִאשׁוֹן אֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים וּכְחֹל הוּא חָשׁוּב לְגַבֵּי יוֹם שֵׁנִי שֶׁבּוֹ הֻקְבַּע הַחֹדֶשׁ[נו], לְפִיכָךְ גַּם לָנוּ יֵשׁ לְבָרֵךְ זְמַן בְּלֵיל שֵׁנִי (אַף בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל) כְּמוֹ שֶׁמְּבָרְכִין בְּכָל יוֹם טוֹב שֵׁנִי שֶׁל גָּלֻיּוֹת כְּדֵי שֶׁלֹּא לְשַׁנּוֹת מִמִּנְהַג אֲבוֹתֵינוּ:

ו וַהֲלָכָה כַּסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה[נז]. מִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה טוֹב שֶׁיּוֹצִיא אָדָם אֶת עַצְמוֹ מִידֵי סְפֵק בְּרָכָה[נח], וְיִלְבֹּשׁ מַלְבּוּשׁ חָדָשׁ[נט] בְּעִנְיָן שֶׁצָּרִיךְ לְבָרֵךְ עָלָיו שֶׁהֶחֱיָנוּ בִּשְׁעַת הַלְּבִישָׁה[ס] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רכ"ג[סא], אוֹ יִקַּח פְּרִי חָדָשׁ וְיַנִּיחֶנּוּ לְפָנָיו בְּעֵת הַקִּדּוּשׁ[סב], וִיבָרֵךְ "שֶׁהֶחֱיָנוּ" וִיהֵא דַּעְתּוֹ גַּם עַל הַמַּלְבּוּשׁ אוֹ עַל הַפְּרִי[סג]. וְאִם יֵשׁ לוֹ תִּירוֹשׁ חָדָשׁ – לֹא יְקַדֵּשׁ עָלָיו כְּדֵי לְבָרֵךְ עָלָיו "שֶׁהֶחֱיָנוּ", דְּמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לְקַדֵּשׁ עַל יַיִן יָשָׁן כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רע"ב[סד], אֶלָּא יְקַדֵּשׁ עַל הַיָּשָׁן וְיַנִּיחַ הַתִּירוֹשׁ לְפָנָיו[סה], וּכְשֶׁיַּגִּיעַ לְ"שֶׁהֶחֱיָנוּ" יִקַּח הַכּוֹס שֶׁל תִּירוֹשׁ בְּיָדוֹ[סו] אוֹ יִתֵּן עֵינָיו בּוֹ[סז] וִיבָרֵךְ "שֶׁהֶחֱיָנוּ", וְיִשְׁתֶּה הַכּוֹס שֶׁל יַיִן יָשָׁן[סח].

וְאִם אֵין לוֹ בֶּגֶד חָדָשׁ וּפְרִי חָדָשׁ – עִם כָּל זֶה יְבָרֵךְ "שֶׁהֶחֱיָנוּ"[סט], שֶׁהָעִקָּר כַּסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה:

ז וְכֵן בִּתְקִיעַת שׁוֹפָר שֶׁל יוֹם שֵׁנִי, לְכַתְּחִלָּה יִלְבַּשׁ הַתּוֹקֵעַ בֶּגֶד חָדָשׁ[ע] וְיִהְיֶה עָלָיו בִּשְׁעַת בִּרְכַּת "שֶׁהֶחֱיָנוּ" (וּמִנְהַג סְפָרַד שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ "שֶׁהֶחֱיָנוּ"[עא]).

וְאִם חָל יוֹם רִאשׁוֹן בְּשַׁבָּת שֶׁלֹּא תָּקְעוּ בַּשּׁוֹפָר[עב] – אֵינוֹ צָרִיךְ לִלְבֹּשׁ בֶּגֶד חָדָשׁ בִּשְׁעַת תְּקִיעוֹת יוֹם שֵׁנִי, כֵּיוָן שֶׁלֹּא בֵּרַךְ עֲדַיִן "שֶׁהֶחֱיָנוּ" עַל הַשּׁוֹפָר:

 

 


[ב] סיום ביאור הטעם – לקמן סוף ס"ד.

[ג] ביצה ד, ב. רמב"ם הל' יום טוב שם והל' קדוש החדש פ"ה ה"ה. וראה גם לעיל סי' תפג ס"ו (שלא לזלזל). סי' תפט סכ"ט. סי' תצ ס"א (תפלות וקידוש ושהחיינו ביום ב') לקמן סי' תרכד ס"י. סי' תרמט סכ"א (שלא לזלזל). ולענין ר"ה ראה גם לקמן סוף ס"ד (אין לזלזל).

[ו] בקונטרס השלחן כתב שהוא ט"ס (ששבועות תלוי בספירת העומר, כדלעיל סי' תצד ס"א).

[ז] ראה משנה יח, סוע"א. שם כא, רע"ב. רמב"ם שם ה"ט וה"י.

[ט] רמב"ם שם ה"ב וה"ה.

[יב] ראה רא"ש שם בשם רב האי (חוץ לתחום). לבוש (המקומות שהיו רחוקים מירושלים). לקמן ס"ד (חוץ לתחום של ירושלים).

[יד] רב בגמרא שם. טור ושו"ע סי' תקיג ס"ה. לעיל שם ס"ח.

[טז] מוקצה בתרנגולת העומדת לגדל ביצים, ונולד בתרנגולת העומדת לאכילה (ראה לעיל סי' תקיג ס"ב).

[יט] ר"ן ביצה (ט, א) ד"ה מניח. הובא ב"י סי' תקכח (ד"ה כתב הרמב"ם). וראה שו"ת רשב"א ח"ד סי' קמא וסי' רסג.

[כב] רב ושמואל שם ד, סוע"ב. טור ושו"ע סי' זה, וסי' תקיג ס"ה (טור, שו"ע). לעיל שם ס"ח.

[כג] טור ושו"ע סי' זה. וראה באריכות לעיל סי' תקטו ס"א.

[כד] ס"ו. וראה גם לעיל סי' תצו ס"ה.

[מב] ראה רש"י שם ושם. לבוש שם.

[מד] כדלעיל סוף ס"א וש"נ.

[מז] רמב"ם פ"ה ה"ח (אפילו בירושלים). רא"ש ביצה פ"א סי' ד לדעת הרי"ף שם (ג, א). מ"א סי' תרא ס"ק א (אפילו במקום הב"ד). ובזה מסיים מה שהתחיל לעיל ריש ס"א (שאף בני א"י עושין ב' ימים ר"ה, לפי כו').

[נ] ראה ר"ן ביצה (ט, רע"ב).

[נא] כדלעיל סי' תצ ס"א וש"נ.

[נג] הגאונים, ורבותיו של רש"י שם, הובאו ברא"ש שם, ובהגהות מיימוניות הל' שבת פכ"ט הכ"ג אות ז, ובטור.

[נה] רש"י בתשובה שם, ורשב"ם, הובאו ברא"ש והגהות מיימוניות שם. טור ושו"ע ס"ב.

[נו] כדלעיל ס"ד.

[ס] מ"א סק"א (כשקנה בגד שצריך לתפרו).

[סא] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ד. סדר ברה"נ פי"ב ה"ד.

[סג] רא"ש שם. טור ולבוש ס"ג. ובסידור: בליל שני של ר"ה נוהגין להניח פר"ח בפני המקדש ויתן עיניו בו ויאמר שהחיינו. וראה פסקי הסידור אות קעח. ומנהג חב"ד לאכול הפר"ח קודם נטילת ידים לסעודה (ספר המנהגים – חב"ד ע' 56), כדי לסמוך אכילת הפרי לברכת שהחיינו (אג"ק ח"ג ע' רט), ואוכלים כשיעור ומברכים עליו ברכה אחרונה ולא על יין הקידוש (אוצר מנהגי חב"ד ר"ה ע' פב). וראה שלחן המלך ח"ב ע' רה הערה 1.

[סח] מנהגים שם (ושם: ומן התירוש).




הוסף תגובה