סימן תקצז
יז תמוז התשעד |
תקצז אִם מֻתָּר לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבוֹ ט' סְעִיפִים:
א יֵשׁ אוֹמְרִים[א] שֶׁמִּצְוָה לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבְשַׁבַּת תְּשׁוּבָה כְּמוֹ בְּכָל עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה, וְאֵין הֲלָכָה כְּדִבְרֵיהֶם, אֶלָּא אָסוּר לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְשַׁבַּת תְּשׁוּבָה[ב] כְּמוֹ שֶׁאָסוּר בִּשְׁאָר שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[ג]. וַאֲפִלּוּ רָאָה חֲלוֹם רַע וְסָפֵק לוֹ אִם הוּא מֵהַחֲלוֹמוֹת שֶׁמִּתְעַנִּין עֲלֵיהֶם בְּשַׁבָּת – לֹא יִתְעַנֶּה[ד].
וּמִצְוָה לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[ה] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"א[ו], אָמְנָם לֹא יֹאכְלוּ כָּל שָׂבְעָם לְמַעַן לֹא יָקֵלּוּ רֹאשָׁם וְתִהְיֶה יִרְאַת ה' עַל פְּנֵיהֶם[ז]:
ב יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁקַּבָּלָה בְּיָדָם שֶׁכָּל מִי שֶׁרָגִיל לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּמְשַׁנֶּה רְגִילוּתוֹ וְאֵינוֹ מִתְעַנֶּה – אֵינוֹ מַשְׁלִים שְׁנָתוֹ[ח]. וּמִכָּל מָקוֹם מִי שֶׁאֵינוֹ יָרֵא לְנַפְשׁוֹ – אֵין צָרִיךְ לְהִתְעַנּוֹת כָּל יָמָיו[ט], רַק צָרִיךְ הַתָּרָה כִּשְׁאָר נֶדֶר[י]:
ג הַמִּתְעַנֶּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה צָרִיךְ לִלְמֹד כָּל הַיּוֹם אוֹ לוֹמַר תְּחִנּוֹת[יא], שֶׁהֲרֵי כָּל יוֹם טוֹב צָרִיךְ לְחַלֵּק חֶצְיוֹ לַה' וְחֶצְיוֹ לָכֶם[יב], כְּדֵי לְקַיֵּם שְׁנֵי פְּסוּקִים שֶׁבְּאֶחָד כָּתוּב "לַה'"[יג] וּבְאֶחָד כָּתוּב "לָכֶם"[יד], וְזֶה שֶׁהוּא מִתְעַנֶּה וְאֵינוֹ מְקַיֵּם הַמִּקְרָא שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ "לָכֶם" – צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כֻּלּוֹ לַה'[טו], כְּדֵי לְקַיֵּם הַמִּקְרָא שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ "לַה'" וְלֹא נֶאֱמַר בּוֹ "לָכֶם", וּמַשְׁמָע שֶׁכָּל הַיּוֹם יִהְיֶה לַה' לְבַדּוֹ:
ד הַמִּתְעַנֶּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה אוֹ בִּשְׁאָר יוֹם טוֹב – אָסוּר לוֹ לְבַשֵּׁל אוֹ לַעֲשׂוֹת שְׁאָר מְלָאכוֹת אֹכֶל נֶפֶשׁ לְצֹרֶךְ אֲחֵרִים[טז] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקכ"ז[יז], עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם:
ה יֵשׁ אוֹמְרִים[יח] שֶׁקַּבָּלָה בְּיָדָם שֶׁהַמִּתְעַנֶּה פַּעַם אַחַת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה תַּעֲנִית חֲלוֹם אִם הָיָה בְּיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה[יט] צָרִיךְ לְהִתְעַנּוֹת שְׁנֵי הַיָּמִים שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה כָּל יָמָיו אֲפִלּוּ כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת[כ], הוֹאִיל וְהֶרְאוּ לוֹ סִימָן רַע פַּעַם אַחַת[כא] בְּהַתְחָלַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן רָמְזוּ לוֹ שֶׁתַּעֲנִיתוֹ חָבִיב לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[כב], לְפִיכָךְ יַעֲשֶׂה רְצוֹנוֹ וְיִתְעַנֶּה כָּל שְׁנֵי יָמִים שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁהֵן כְּיוֹם אֶחָד אָרֹךְ[כג] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ת"ר[כד]. אֲבָל אָסוּר לְהִתְעַנּוֹת בַּלֵּילוֹת שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה כְּמוֹ בִּשְׁאָר יוֹם טוֹב, שֶׁאַף בַּחֲלוֹמוֹ לֹא רָמְזוּ לוֹ אֶלָּא לְהִתְעַנּוֹת בַּיּוֹם[כה], כְּדֶרֶךְ כָּל תַּעֲנִית חֲלוֹם שֶׁאֵין מִתְעַנִּין אֶלָּא בַּיּוֹם:
ו וְאִם הֶרְאוּ לוֹ הַחֲלוֹם בְּיוֹם שֵׁנִי שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה – יִתְעַנֶּה כָּל יָמָיו יוֹם שֵׁנִי בִּלְבַד וְלֹא יוֹם רִאשׁוֹן[כו].
וּמִכָּל מָקוֹם, מִי שֶׁאֵינוֹ יָרֵא לְנַפְשׁוֹ – אֵינוֹ צָרִיךְ לָחוּשׁ לְקַבָּלָה זוֹ, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְהִתְעַנּוֹת כָּל יָמָיו כְּלָל לֹא בְּיוֹם רִאשׁוֹן וְלֹא בְּיוֹם שֵׁנִי, אַף שֶׁהָיָה הַחֲלוֹם בְּיוֹם רִאשׁוֹן[כז]:
ז הַמִּתְעַנֶּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה תַּעֲנִית חֲלוֹם – אֵינוֹ צָרִיךְ לֵישֵׁב בְּחֹל תַּעֲנִית עַל תַּעֲנִיתוֹ כְּמוֹ הַמִּתְעַנֶּה בְּשַׁבָּתוֹת וּבְיָמִים טוֹבִים וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רפ"ח[כח], שֶׁהֲרֵי יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁמִּצְוָה לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[כט], וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין הֲלָכָה כֵּן, מִכָּל מָקוֹם כְּדַאי הֵם לִסְמֹךְ עֲלֵיהֶם לְעִנְיָן שֶׁלֹּא נַחֲזִיק תַּעֲנִית זוֹ לַעֲבֵרָה שֶׁיִּצְטָרֵךְ לְהִתְעַנּוֹת בְּחֹל בִּשְׁבִיל כָּךְ[ל]:
ח אַף עַל פִּי שֶׁמִּי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו לְהִתְעַנּוֹת בְּשַׁבָּת אוֹ בְּיוֹם טוֹב אֵין קַבָּלָתוֹ כְּלוּם וּמֻתָּר לֶאֱכֹל בְּלֹא הַתָּרָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"ע[לא], מִכָּל מָקוֹם מִי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיאוֹ בִּלְשׁוֹן נֶדֶר[לב] אֶלָּא בִּלְשׁוֹן קַבָּלַת תַּעֲנִית בְּעָלְמָא[לג] שֶׁאָמַר "הֲרֵי עָלַי לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה" – צָרִיךְ הַתָּרָה, מֵאַחַר דְּיֵשׁ אוֹמְרִים[לד] דְּמִצְוָה לְהִתְעַנּוֹת – אֵין זֶה כִּמְקַבֵּל עָלָיו לַעֲבֹר עֲבֵרָה שֶׁאֵין קַבָּלָתוֹ כְּלוּם.
ט וְהַנּוֹהֲגִין לְהִתְעַנּוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה – לֹא יֹאמְרוּ "עֲנֵנוּ", כְּמוֹ שֶׁאֵין אוֹמְרִים "עֲנֵנוּ" בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[לה], מִפְּנֵי שֶׁהֵן יְמֵי דִּין[לו] וְאֵין שַׁיָּךְ לוֹמַר "בְּיוֹם צוֹם תַּעֲנִיתֵנוּ"[לז]:
[א] מקצת הגאונים. הובא ברא"ש פ"ד סי' יד (מ, ג). הגהות מיימוניות פ"א אות א. טור. תרומת הדשן סי' רעח. רמ"א ס"ג בשם יש אומרים.
[ב] רא"ש שם, והגהות מיימוניות שם, ומרדכי רמז תשח, בשם רב האי גאון וכמה גאונים. טור ושו"ע ס"א. וראה לקמן ס"ז.
[ג] כדלעיל סי' רמב קו"א סק"א, וסי' רפח ס"ז (מן התורה).
[ה] רא"ש שם ומרדכי שם וטור בשם הגאונים, ע"פ נחמיה ח, י-יב, וע"פ המדרש המובא בטור סוס"י תקפא. וראה לעיל סי' תקכט ס"ו.
[ו] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, ואוצ"ל: סי' תקפג (סעיף ד).
[ז] אגודה ר"ה פ"ד סי' כא. כל בו סי' סה (ל, ב). שו"ע ס"א. דרכי משה ס"ק א בשם הכלבו סי' סה ל, ב. ולענין יום טוב ראה לעיל סי' תקכט סי"ב.
[ח] אגור סי' תתקכ, בשם האגודה. שו"ע ס"ב.
[יב] כדלעיל סי' תקכט ס"י וש"נ.
[יג] דברים טז, ח: עצרת לה' אלקיך.
[יד] במדבר כט, לה: עצרת תהיה לכם.
[כט] תרומת הדשן שם. רמ"א ס"ג. וכדלעיל ס"א.
[ל] לבוש שם. וראה גם לעיל סי' קפח ריש ס"י, שמטעם זה מי שטעה בברכת המזון ולא הזכיר יעלה ויבוא אינו חוזר לראש.
[לא] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סעי' א-ב. ואם קיבל בלשון נדר, ראה שם ולעיל סי' תפה ס"ב. סי' תקכז ס"ל.
[לב] קונם אכילת יום פלוני עלי (פרישה סי' תקע אות ב. וראה גם לעיל סי' תפה שם).
[לד] ב"י ד"ה כתב הכלבו. מ"א שם. וכדלעיל ס"א.