אורח חיים חלק ג

סימן תקצא

כה סיון התשעד |

תקצא סֵדֶר תְּפִלַּת מוּסָף בְּיָחִיד וּבוֹ ט"ו סְעִיפִים:

א אַף עַל פִּי שֶׁבְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים אָדָם מִתְפַּלֵּל שֶׁבַע בְּרָכוֹת, דְּהַיְנוּ שָׁלֹשׁ רִאשׁוֹנוֹת וְשָׁלֹשׁ אַחֲרוֹנוֹת וּקְדֻשַּׁת הַיּוֹם בָּאֶמְצַע[א], אֲבָל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה תִּקְּנוּ חֲכָמִים[ב] לְהִתְפַּלֵּל בְּמוּסָף שֶׁל שְׁנֵי הַיָּמִים תֵּשַׁע בְּרָכוֹת[ג], דְּהַיְנוּ שֶׁבְּבִרְכַּת קְדֻשַּׁת הַיּוֹם כּוֹלֵל פְּסוּקֵי מַלְכֻיּוֹת[ד] כְּדֵי לְקַבֵּל עָלֵינוּ עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם[ה], וְאַחַר כָּךְ אוֹמְרִים בִּרְכַּת זִכְרוֹנוֹת, וְאוֹמֵר בָּהּ פְּסוּקֵי זִכְרוֹנוֹת כְּדֵי שֶׁיַּעֲלֶה זִכְרוֹנֵנוּ לְפָנָיו לְטוֹבָה, וְעַל יְדֵי מָה עַל יְדֵי שׁוֹפָר[ו], לְפִיכָךְ אוֹמֵר אַחַר כָּךְ בִּרְכַּת שׁוֹפָרוֹת וְאוֹמֵר פְּסוּקֵי שׁוֹפָרוֹת:

ב אַף עַל פִּי שֶׁבִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אֵין הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מוֹצִיא בִּתְפִלָּתוֹ אֶלָּא אֶת מִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי אֲבָל הַבָּקִי אֵינוֹ יוֹצֵא בִּתְפִלַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קכ"ד[ז], אֲבָל בְּמוּסָף שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אַף הַבָּקִי יוֹצֵא בִּתְפִלַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[ח], לְפִי שֶׁהֵן בְּרָכוֹת אֲרֻכּוֹת[ט], וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת עִם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[י] וְיִשְׁמַע מִמֶּנּוּ הַתְּפִלָּה מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף[יא]. וּמִי שֶׁהוּא אָנוּס וְאֵינוֹ יָכוֹל לָבוֹא לְבֵית הַכְּנֶסֶת כְּגוֹן עַם שֶׁבַּשָּׂדוֹת[יב] וְזָקֵן וְחוֹלֶה[יג] – פּוֹטֵר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא שָׁמַע מִמֶּנּוּ הַתְּפִלָּה[יד]:

ג וְעַכְשָׁו שֶׁהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מַפְסִיק בְּפִיּוּטִים בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה – אֵין אָדָם יוֹצֵא בִּתְפִלַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[טו], אֲפִלּוּ אִם הוּא לֹא שָׁמַע הַפִּיּוּטִים, מִכָּל מָקוֹם הוּא שׁוֹהֶה כְּדֵי לִגְמֹר אֶת כָּל הַתְּפִלָּה וְצָרִיךְ לַחֲזֹר לָרֹאשׁ כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ס"ה[טז], וַאֲפִלּוּ אִם אֵינוֹ שׁוֹהֶה כָּל כָּךְ, מִכָּל מָקוֹם לְכַתְּחִלָּה אָסוּר לִפְסֹק אֲפִלּוּ מְעַט בַּתְּפִלָּה:

ד וַאֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין אוֹמְרִים פִּיּוּטִים בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה – אַף עַל פִּי כֵן מוּטָב שֶׁיִּתְפַּלֵּל כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּעַצְמוֹ, כִּי מִי שֶׁיִּרְצֶה לָצֵאת בִּתְפִלַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּן לְכָל מַה שֶּׁאוֹמֵר שְׁלִיחַ צִבּוּר[יז], וְאִם חִסֵּר אֲפִלּוּ תֵּבָה אַחַת שֶׁלֹּא שָׁמַע אוֹתָהּ מֵהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר – לֹא יָצָא, וְאֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לַעֲמֹד בָּזֶה[יח], לְפִיכָךְ נָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לְהִתְפַּלֵּל תְּפִלַּת מוּסָף תֵּשַׁע בְּרָכוֹת בְּלַחַשׁ תְּחִלָּה[יט], וְגַם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר יִתְפַּלֵּל עִמָּהֶם כְּדֵי לְהַסְדִּיר תְּפִלָּתוֹ[כ] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קכ"ד[כא]:

ה צָרִיךְ לְהַזְכִּיר פְּסוּקֵי קָרְבְּנוֹת הַמּוּסָפִים בְּכָל תְּפִלּוֹת שֶׁל מוּסָף, בֵּין שֶׁל שַׁבָּת בֵּין שֶׁל רֹאשׁ חֹדֶשׁ בֵּין שֶׁל יוֹם טוֹב בֵּין שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה לָנוּ הַזְכָּרָתָן בִּמְקוֹם הַקְרָבָתָם[כב]. וְאִם אָמַר "נַעֲשֶׂה וְנַקְרִיב לְפָנֶיךָ כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתָּ עָלֵינוּ בְּתוֹרָתֶךָ" – יָצָא, וְשׁוּב אֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִקְרָאוֹת הַמּוּסָפִין[כג].

לְפִיכָךְ נוֹהֲגִין בִּסְפָרַד שֶׁאֵין אוֹמְרִים פְּסוּקֵי הַמּוּסָפִין אֶלָּא בְּשַׁבָּת וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ שֶׁרְגִילִין בָּהֶם וְלֹא יָבוֹאוּ לִטְעוֹת, אֲבָל בִּשְׁאָר הַמּוֹעֲדִים אֵין אוֹמְרִים פְּסוּקֵי הַמּוּסָפִין שֶׁמָּא יָבוֹאוּ לִטְעוֹת עַל יְדֵי כָּךְ[כד] וְתִתְבַּלְבֵּל תְּפִלָּתָם.

אֲבָל בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ אֵין חוֹשְׁשִׁין לְכָךְ וְנוֹהֲגִין לוֹמַר פְּסוּקֵי הַמּוּסָפִין אֲפִלּוּ בְּיוֹם טוֹב[כה], אֶלָּא שֶׁאֵין אוֹמְרִים פְּסוּקֵי מוּסַף רֹאשׁ חֹדֶשׁ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לְפִי שֶׁדַּי בְּמַה שֶּׁאוֹמְרִים "מִלְּבַד עוֹלַת הַחֹדֶשׁ וגו'", שֶׁבָּזֶה נִכְלְלוּ כָּל הָעוֹלוֹת שֶׁל מוּסַף רֹאשׁ חֹדֶשׁ, וּכְדֵי לְהַזְכִּיר גַּם הַשָּׂעִיר שֶׁהוּא חַטָּאת אוֹמְרִים "וּשְׁנֵי שְׂעִירִים לְכַפֵּר"[כו], וְכֵן אוֹמְרִים "אֶת מוּסְפֵי יוֹם הַזִּכָּרוֹן" לְשׁוֹן רַבִּים, כְּדֵי לִכְלֹל גַּם מוּסָף שֶׁל רֹאשׁ חֹדֶשׁ[כז] שֶׁנִּקְרָא זִכָּרוֹן כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ב[כח].

וְאַף בְּיוֹם שֵׁנִי שֶׁאֵינוֹ רֹאשׁ חֹדֶשׁ אַף עַל פִּי כֵן אוֹמְרִים "אֶת מוּסְפֵי וכו'[כט] וּשְׁנֵי שְׂעִירִים לְכַפֵּר"[ל], כְּדֵי שֶׁלֹּא יְזַלְזְלוּ בְּיוֹם שֵׁנִי[לא] מֵאַחַר שֶׁיֵּדְעוּ שֶׁיּוֹם שֵׁנִי הוּא שֵׁנִי בַּחֹדֶשׁ וְאֵינוֹ רֹאשׁ הַשָּׁנָה:

ו וְלָמָה אֵין נוֹהֲגִין לְהַזְכִּיר רֹאשׁ חֹדֶשׁ בְּפֵרוּשׁ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה? כְּדֵי שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ יוֹם שֵׁנִי שֶׁל רֹאשׁ חֹדֶשׁ עִקָּר כְּמוֹ בִּשְׁאָר רֹאשׁ חֹדֶשׁ וְיִמְנוּ מִמֶּנּוּ הַמּוֹעֲדוֹת[לב], דְּכֵיוָן שֶׁיַּזְכִּירוּ רֹאשׁ חֹדֶשׁ גַּם בְּיוֹם שֵׁנִי[לג] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר[לד] – יֹאמְרוּ שֶׁרֹאשׁ חֹדֶשׁ שְׁנֵי יָמִים, וְעוֹד לְעַרְבֵּב הַשָּׂטָן שֶׁלֹּא יֵדַע שֶׁהַיּוֹם הוּא רֹאשׁ חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי[לה] (וְלֹא יָבוֹא לְקַטְרֵג), לְפִיכָךְ אֵין אוֹמְרִים פָּרָשַׁת "וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם" קֹדֶם "אֵיזֶהוּ"[לו]:

ז אֵין פּוֹחֲתִין מִשְּׁלֹשָׁה פְּסוּקֵי מַלְכֻיּוֹת וּמִשְּׁלֹשָׁה פְּסוּקֵי זִכְרוֹנוֹת וּמִשְּׁלֹשָׁה פְּסוּקֵי שׁוֹפָרוֹת[לז], פָּסוּק אֶחָד שֶׁל תּוֹרָה וְהַשֵּׁנִי שֶׁל כְּתוּבִים וְהַשְּׁלִישִׁי שֶׁל נְבִיאִים[לח], וְאִם פָּחַת – לֹא יָצָא. אֲבָל לְכַתְּחִלָּה צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר עֲשָׂרָה פְּסוּקִים שֶׁל מַלְכֻיּוֹת וַעֲשָׂרָה שֶׁל זִכְרוֹנוֹת וַעֲשָׂרָה שֶׁל שׁוֹפָרוֹת[לט] כְּנֶגֶד עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶן נִבְרָא הָעוֹלָם[מ], שְׁלֹשָׁה פְּסוּקִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁל תּוֹרָה, וּשְׁלֹשָׁה פְּסוּקִים שֶׁל כְּתוּבִים, וּשְׁלֹשָׁה הָאַחֲרוֹנִים שֶׁל נְבִיאִים[מא], וּמְסַיֵּם בְּפָסוּק אֶחָד שֶׁל תּוֹרָה[מב], וְאִם סִיֵּם בְּנָבִיא שֶׁאָמַר אַרְבָּעָה פְּסוּקִים שֶׁל נְבִיאִים – יָצָא[מג]:

ח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁכְּבָר הִתְחִיל לוֹמַר פָּסוּק אֶחָד שֶׁל מַלְכֻיּוֹת אוֹ שֶׁל זִכְרוֹנוֹת אוֹ שֶׁל שׁוֹפָרוֹת, אָז צָרִיךְ לְהַזְכִּיר כָּל הָעֲשָׂרָה פְּסוּקִים, אֲבָל אִם לֹא הִתְחִיל עֲדַיִן בְּשׁוּם פָּסוּק, אִם הוּא רוֹצֶה אֵינוֹ צָרִיךְ לְהַזְכִּיר כְּלָל הַפְּסוּקִים, אֶלָּא אוֹמֵר "וּלְעוֹלְמֵי עַד תִּמְלֹךְ בְּכָבוֹד כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ[מד], וְכֵן כָּתוּב בְּדִבְרֵי קָדְשֶׁךָ, וְכֵן נֶאֱמַר עַל יְדֵי עֲבָדֶיךָ הַנְּבִיאִים[מה], אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ מְלֹךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ[מו] וכו'", וְכֵן בְּזִכְרוֹנוֹת וְכֵן בְּשׁוֹפָרוֹת[מז].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים, אֲבָל בַּזְּמַן הַזֶּה אָסוּר לַעֲשׂוֹת כֵּן לְכַתְּחִלָּה, לְפִי שֶׁכְּבָר קִבְּלוּ כָּל יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהֶם חוֹבָה לוֹמַר כָּל הָעֲשָׁרָה פְּסוּקִים וְאֵין לְשַׁנּוֹת[מח]:

ט אֵין אוֹמְרִים לֹא בְּמַלְכֻיּוֹת וְלֹא בְּזִכְרוֹנוֹת וְלֹא בְּשׁוֹפָרוֹת פְּסוּקִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן פֻּרְעָנִיּוֹת שֶׁל יִשְׂרָאֵל[מט], אֲבָל אוֹמְרִים פְּסוּקִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם פֻּרְעָנֻיּוֹת שֶׁל נָכְרִים[נ]:

י אֵין אוֹמְרִים פָּסוּק זִכְרוֹנוֹת שֶׁל יָחִיד[נא], כְּגוֹן "זָכְרָה[נב] לִּי אֱלֹהַי לְטוֹבָה", "זָכְרֵנִי[נג] ה' בִּרְצוֹן עַמֶּךָ"[נד]:

יא "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד"[נה] הוּא עוֹלֶה לְמִנְיַן הַמַּלְכֻיּוֹת[נו], דְּמִלַּת אֶחָד הוּא עִנְיַן מַלְכוּת, כְּלוֹמַר שֶׁהוּא יָחִיד וּמְיֻחָד וְאֵין דּוֹמֶה לוֹ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה[נז], וּלְפִיכָךְ אָנוּ מַשְׁלִימִין בּוֹ הַמַּלְכֻיּוֹת כְּדֵי לְסַיֵּם בְּשֶׁל תּוֹרָה[נח]:

יב תְּרוּעָה הֲרֵי הוּא כְּשׁוֹפָרוֹת, כְּגוֹן "יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם"[נט] עוֹלֶה לְמִנְיַן הַשּׁוֹפָרוֹת[ס]. וְכֵן תְּקִיעָה הוּא כְּשׁוֹפָרוֹת, כְּגוֹן "וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצוֹצְרוֹת וגו'[סא], וְאַף עַל פִּי שֶׁכָּתוּב בּוֹ "חֲצוֹצְרוֹת" – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ לְשׁוֹן תְּקִיעָה עוֹלֶה לְמִנְיַן שׁוֹפָרוֹת, וּלְפִיכָךְ אָנוּ מְסַיְּמִין בּוֹ הַשּׁוֹפָרוֹת כְּדֵי לְסַיֵּם בְּשֶׁל תּוֹרָה[סב].

יֵשׁ מְדַקְדְּקִים[סג] לוֹמַר[סד] "וַעֲקֵדַת יִצְחָק לְזַרְעוֹ שֶׁל יַעֲקֹב הַיּוֹם תִּזְכֹּר", דְּאִם יֹאמַר "לְזַרְעוֹ תִּזְכֹּר" יִהְיֶה גַּם עֵשָׂו בִּכְלָל[סה]. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[סו] שֶׁאֵין לְשַׁנּוֹת הַנֻּסְחָא הַיְשָׁנָה וְאַף עַל פִּי שֶׁאוֹמְרִים "לְזַרְעוֹ תִּזְכֹּר" אֵין עֵשָׂו בִּכְלָל זֶה, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר[סז] "לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצוֹת הָאֵל", וּלְעֵשָׂו לֹא נִתַּן, מִכְּלָל שֶׁאֵינוֹ נֶחְשָׁב מִזַּרְעוֹ שֶׁל יִצְחָק כְּלָל[סח]. וּסְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה הוּא עִקָּר[סט], מִשּׁוּם דְּבִתְפִלַּת יָמִים נוֹרָאִים יֵשׁ לָנוּ לְפָרֵשׁ בְּעִנְיָן שֶׁלֹּא יְהֵא שׁוּם סָפֵק בְּבַקָּשׁוֹתֵינוּ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ב[ע] עַיֵּן שָׁם:

יג לֹא יִתְפַּלֵּל אָדָם בְּיָחִיד תְּפִלַּת מוּסָף בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[עא] עַד אַחַר שָׁלֹשׁ שָׁעוֹת עַל הַיּוֹם[עב], הוֹאִיל וְהוּא אוֹמֵר מַלְכֻיּוֹת זִכְרוֹנוֹת וְשׁוֹפָרוֹת[עג] יֵשׁ לוֹ לָחוּשׁ שֶׁמָּא יְעַיְּנוּ בְּמַעֲשָׂיו וְתִדָּחֶה תְּפִלָּתוֹ, שֶׁבַּשָּׁעוֹת הַלָּלוּ אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין, לְפִי שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁנִּקְרָא אֱמֶת, אֲבָל אַחַר שָׁלֹשׁ שָׁעוֹת הוּא דָּן אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְכֵיוָן שֶׁרוֹאֶה שֶׁאֵין הָעוֹלָם יָכוֹל לַעֲמֹד בַּדִּין נִכְנָס עִמָּהֶם לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין וְלֹא תִּדָּחֶה תְּפִלָּתוֹ[עד]:

יד אֲבָל מוּסָפִין שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה[עה], וְכֵן שַׁחֲרִית אֲפִלּוּ שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה[עו], הוֹאִיל וְאֵינָן אֶלָּא שִׁבְחוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְסִפּוּרֵי מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת – אַף אִם יִתְפַּלֵּל בְּיָחִיד לֹא יְעַיְּנוּ בְּמַעֲשָׂיו.

וְכֵן תְּפִלַּת שַׁחֲרִית שֶׁל חֹל אַף עַל פִּי שֶׁמְּבַקֵּשׁ בָּהּ צְרָכָיו וְיֵשׁ לָחוּשׁ שֶׁמָּא יְעַיְּנוּ בְּמַעֲשָׂיו[עז], מִכָּל מָקוֹם הוֹאִיל שֶׁמִּן הַסְּתָם יֵשׁ צִבּוּר אֶחָד שֶׁמִּתְפַּלְלִים בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מִתְפַּלֵּל[עח] שֶׁהֲרֵי זְמַנָּהּ בַּבֹּקֶר תְּקֻבַּל תְּפִלָּתוֹ עִם תְּפִלַּת הָרַבִּים[עט], שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹאֵס בִּתְפִלַּת הָרַבִּים[פ] לְעוֹלָם[פא] שֶׁנֶּאֱמַר[פב] "הֵן אֵל כַּבִּיר לֹא יִמְאָס"[פג].

אֲבָל בִּתְפִלַּת הַמּוּסָף הוֹאִיל וּזְמַנָּהּ כָּל הַיּוֹם וְיֵשׁ מַקְדִּימִין לְהִתְפַּלֵּל וְיֵשׁ מְאַחֲרִין[פד] – יֵשׁ לוֹ לָחוּשׁ שֶׁמָּא בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מִתְפַּלֵּל אֵין מִתְפַּלְלִים תְּפִלָּה זוֹ שׁוּם צִבּוּר בָּעוֹלָם וְתִדָּחֶה תְּפִלָּתוֹ[פה].

וּלְפִיכָךְ יֵשׁ לִזָּהֵר בַּקַּיִץ שֶׁלֹּא לְהִתְפַּלֵּל שַׁחֲרִית שֶׁל חֹל בְּשָׁעָה רִאשׁוֹנָה, דִּבְוַדַּאי אֵין הַצִּבּוּר מִתְפַּלְלִים בְּאוֹתָהּ שָׁעָה בַּזְּמַן הַזֶּה[פו], וְכֵן בַּחֹרֶף לֹא יְאַחֵר לְאַחַר שְׁתֵּי שָׁעוֹת עַל הַיּוֹם, דִּבְוַדַּאי כְּבָר הִתְפַּלְלוּ כָּל הַמְּקוֹמוֹת[פז], וְצָרִיךְ הַיָּחִיד לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהִתְפַּלֵּל בַּשָּׁעָה הַשְּׁלִישִׁית[פח].

וְכֵן יִזָּהֵר הַיָּחִיד שֶׁלֹּא יִתְקַע תְּקִיעַת מִצְוָה עַד אַחַר שָׁלֹשׁ שָׁעוֹת עַל הַיּוֹם[פט], מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר[צ]:

טו יֵשׁ לוֹמַר "וְאֵין לְפָרֵשׁ עִלּוּם שְׁמֶךָ"[צא], אֲבָל לֹא יֹאמַר "וְאֵין פֵּרוּשׁ כו'", כִּי יֵשׁ פֵּרוּשׁ לְעֵלּוּם שְׁמוֹ[צב]:

 

 

[א] כדלעיל סי' רסח ס"ב (בתפלות שבת) וס"ג (מוסף). סי' תפז סעי' א-ב (תפלות יום טוב).

[ו] גמרא שם. לבוש שם.

[י] ראה לעיל סי' נה סוף סכ"ב.

[יא] רי"ף (יב, א). רא"ש שם. טור ומ"א שם. וראה גם לעיל סי' ריג ס"ד (בשאר ברכות). לעיל סי' קכד ס"א וס"ו (לענות אמן). לקמן סי' תקצד. תורת מנחם התוועדויות תשמ"ג ח"א ע' 67. שלחן המלך ח"ב ע' קצח-ט.

[יב] גמרא שם. רי"ף שם. רא"ש שם. טור. וראה גם לעיל סי' קכח סל"ז (בברכת כהנים, שטרודין במלאכתן).

[יג] טור. וראה לעיל סי' צ ס"י.

[יד] ראה תניא קו"א קסב, א: ויוצאים ידי חובת תפלת שמונה עשרה עצמה בחזרת השליח צבור כאלו שמעו ממש, וגם קדושה וברכו בכלל.

[יז] ראה גם לעיל סי' קכד ס"ב.

[כה] דרכי משה ס"ק ב. רמ"א ס"ב. וראה גם לעיל שם. וכ"ה בסידור.

[כו] ר"ת בתוס' לה, א ד"ה אילימא. טור בשמו (ושו"ע) ורמ"א ס"ב. וכ"ה בסידור.

[לו] במדבר כח, יא-טו. טור בשם הערוך ערך חדש. וראה לעיל סי' מח ס"ב.  ובסידור לא הובאו (אף בר"ח שבכל השנה).

[מו] בסידור הנוסח: על העולם כולו – ראה שער הכולל פמ"ב אות י.

[נז] לבוש ס"ד. וראה לעיל סי' סא ס"ו.

[ס] גמרא שם, כרבי יוסי בברייתא שם. טור.

[סד] בסוף ברכת זכרונות.

[סט] ט"ז שם. ובנוסח הסידור: לזרעו.

[עח] גמרא שם. לבוש שם. מ"א שם. וראה לעיל סי' צ ס"י-יא.

[עט] לבוש שם. וראה לעיל סי' צ ס"י: ואין תפלתו נדחית אף על פי שאינה מתקבלת ברצון כמו בבית הכנסת עם הצבור.

[פב] איוב לו, ה (בפסוק "ולא ימאס").

[פו] מ"א שם (ד"ה ובפרש"י). אבל ראה לעיל סי' צ ס"י (אין לו להמתין ... יתפלל מיד בנץ החמה).

[צא] בסוף פיוט ונתנה תוקף.

[צב] מהר"ם מרוטנבורג בתשב"ץ סי' קיט. מ"א סוף סק"ט.




הוסף תגובה