סימן תרמה
הִלְכוֹת לוּלָב
תרמה דִּינֵי לוּלָב וּבוֹ כ"א סְעִיפִים:
א "וּלְקַחְתֶּם[א] לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וגו'"[ב], וְדָרְשׁוּ חֲכָמִים[ג] "פְּרִי עֵץ" – שֶׁהָעֵץ כְּפִרְיוֹ בְּטַעַם שָׁוֶה[ד], וְאֵיזֶה? זֶה אֶתְרוֹג שֶׁטַּעַם עֵצוֹ וּפִרְיוֹ שָׁוֶה:
ב "הָדָר" – שֶׁיִּהְיֶה נָאֶה[ה], וְ"הָדָר" בְּתָאֳרוֹ וּבְגִדּוּלוֹ, וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרמ"ח.
וּלְפִי שֶׁכָּל אַרְבָּעָה מִינִים אֵלּוּ כְּתוּבִים בְּפָסוּק אֶחָד[ו] – הֲרֵי הֻקְּשׁוּ זֶה לָזֶה וּלְמֵדִין זֶה מִזֶּה, לְפִיכָךְ כָּל ד' מִינִים אֵלּוּ צְרִיכִים לִהְיוֹת נָאִים וּמְהֻדָּרִים[ז] בְּתָאֳרָם וּבְגִדּוּלָם, וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר:
ג "כַּפֹּת תְּמָרִים" – זֶה לוּלָב שֶׁהוּא גָּדֵל עַל אִילָן שֶׁל תְּמָרִים, וּמִתּוֹךְ שֶׁכָּתְבָה הַתּוֹרָה לְשׁוֹן "כַּפֹּת" וְלֹא כָּתְבָה "עֲלֵי תְּמָרִים", מִכָּאן אַתָּה לָמֵד שֶׁצָּרִיךְ שֶׁיִּהְיוּ אוֹתָן עָלִים הָרְאוּיִין לְאָגְדָן וְלִכְפּוֹתָן עִם הַשִּׁדְרָה[ח] מֵחֲמַת שֶׁהֵן עֲדַיִן רַכִּים, שֶׁהֲרֵי לֹא נִכְתְּבוּ נְקֻדּוֹת בַּתּוֹרָה, וּפֵרוּשׁוֹ הוּא "כָּפוּת"[ט]. אֲבָל אִם שָׁהָה הַלּוּלָב עַל הַדֶּקֶל עַד שֶׁנִּתְקַשּׁוּ עָלָיו כְּעֵץ וְנִתְרַחֲקוּ וְנִתְפָּרְדוּ מֵהַשִּׁדְרָה, שֶׁכֵּן הוּא דַּרְכָּן שֶׁכָּל מַה שֶּׁהֵן מוֹסִיפִים לְהִתְקַשּׁוֹת הֵן מִתְרַחֲקִים מֵהַשִּׁדְרָה, וְאִם נִתְקַשּׁוּ כָּל כָּךְ עַד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִכְפּוֹתָן וּלְאָגְדָן עִם הַשִּׁדְרָה[י] – הֲרֵי זֶה פָּסוּל[יא]:
ד אֲבָל אִם לֹא נִתְקַשּׁוּ כָּל כָּךְ, אַף עַל פִּי שֶׁכָּל זְמַן שֶׁאֵינָן כְּפוּתִין הֵן עוֹמְדִין מְפֹרָדִין וּמְרֻחָקִין זֶה מִזֶּה – אַף עַל פִּי כֵן הוּא כָּשֵׁר[יב] אֲפִלּוּ אִם לֹא כָּפְתוּ כְּלָל[יג], שֶׁלֹּא הִקְפִּידָה תּוֹרָה אֶלָּא שֶׁיְּהֵא רָאוּי לִכְפּוֹתָהּ אֲבָל לֹא שֶׁיְּהֵא כָּפוּת מַמָּשׁ[יד], שֶׁהֲרֵי אֵין אָנוּ קוֹרִין "כָּפוּת" אֶלָּא "כַּפּוֹת":
ה וּמִכָּל מָקוֹם, מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר שֶׁלֹּא לִטֹּל לוּלָב שֶׁעָלָיו פְּרוּדוֹת זֶה מִזֶּה[טו] אֲפִלּוּ אִם לֹא נִתְקַשּׁוּ כְּלָל, אֶלָּא שֶׁמֵּחֲמַת שֶׁנֶּעֶקְרוּ מְעַט בִּמְקוֹם חִבּוּרָם בַּשִּׁדְרָה נִתְפָּרְדוּ זֶה מִזֶּה מְעַט, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין תְּלוּיִין לְמַטָּה כְּלָל אֶלָּא הֵן עוֹלִין לְמַעְלָה עִם הַשִּׁדְרָה[טז]:
ו אֲבָל אִם הֵן תְּלוּיִין וְאֵינָן עוֹלִין עִם הַשִּׁדְרָה[יז] אֶלָּא אִם כֵּן אוֹגְדִין אוֹתָן עִמּוֹ – הֲרֵי לוּלָב זֶה פָּסוּל מִן הַתּוֹרָה[יח], אֲפִלּוּ אִם לֹא נֶעֶקְרוּ הֶעָלִים לְגַמְרֵי[יט] מֵהַשִּׁדְרָה אֶלָּא הֵן מְחֻבָּרִים עִמּוֹ מְעַט, וַאֲפִלּוּ אָגַד אוֹתָן עִם הַשִּׁדְרָה[כ] – אֵין זֶה הִדּוּר[כא]:
ז פְּסוּלִים הַלָּלוּ שֶׁבֶּעָלִין שֶׁבֵּאַרְנוּ – אֵינָן פּוֹסְלִין אֶלָּא אִם כֵּן הֵן רֹב הֶעָלִין שֶׁל הַלּוּלָב[כב], אֲבָל אִם מִעוּט הֶעָלִין נַעֲשׂוּ כָּךְ וְרֹב הֶעָלִין נִשְׁאֲרוּ מְחֻבָּרִין בַּשִּׁדְרָה וּמְכַסִּין אֶת רֹב הַשִּׁדְרָה[כג] וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר[כד] – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, לְפִי שֶׁהַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הָרֹב:
ח אִם הַשִּׁדְרָה עַצְמָהּ נִשְׁבְּרָה בְּאֶמְצָעִיתָהּ, וְלֹא נִשְׁבְּרָה לְגַמְרֵי לִשְׁנֵי חֲלָקִים אֶלָּא נִתְקַפְּלָה לִשְׁנַיִם שֶׁחֵלֶק הָעֶלְיוֹן תָּלוּי לְמַטָּה – כָּשֵׁר, וּמִכָּל מָקוֹם צָרִיךְ לְאַגְּדוֹ שָׁם בִּמְקוֹם הַקֵּפֶל שֶׁלֹּא יִהְיֶה רֹאשׁוֹ תָּלוּי לְמַטָּה[כה]:
ט דֶּרֶךְ בְּרִיַּת הֶעָלִין שֶׁל לוּלָב כָּךְ הִיא, כְּשֶׁהֵן גְּדֵלִים גְּדֵלִים שְׁנַיִם שְׁנַיִם זֶה לְעֻמַּת זֶה מִשְּׁנֵי צִדֵּי הַשִּׁדְרָה, וְכָל עָלֶה וְעָלֶה כָּפוּל לִשְׁנַיִם, וְהוּא דָּבוּק מִגַּבּוֹ וּפָתוּחַ מִלְּפָנָיו[כו], וְאִם נֶחְלְקוּ[כז] רֹב הֶעָלִין[כח] שֶׁל הַלּוּלָב לִשְׁנַיִם בְּרֹב אָרְכָּן[כט], דְּהַיְנוּ שֶׁרֹב עֲלֵי הַלּוּלָב נִסְדְּקוּ מִגַּבָּן בִּמְקוֹם הַקֵּפֶל, בְּעִנְיָן שֶׁכָּל עָלֶה מֵהֶן נֶחְלַק בְּרֹב אָרְכּוֹ לִשְׁנַיִם – הֲרֵי לוּלָב זֶה פָּסוּל, לְפִי שֶׁאֵינוֹ מְהֻדָּר[ל]. וְכֵן אִם מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ[לא] לֹא הָיוּ רֹב עָלָיו[לב] כְּפוּלִים לִשְׁנַיִם בְּרֹב אָרְכָּן – הֲרֵי זֶה פָּסוּל:
י וְכָל זֶה בִּשְׁאָר עֲלֵי הַלּוּלָב חוּץ מֵעָלֶה הָעֶלְיוֹן הָאֶמְצָעִי, אֲבָל עָלֶה הָעֶלְיוֹן הָאֶמְצָעִי שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ מִכָּל הֶעָלִין[לג], וְהוּא נִקְרָא רֹאשׁ הַלּוּלָב[לד], וְדֶרֶךְ עָלֶה זֶה לִהְיוֹת כָּפוּל כִּשְׁאָר עֲלֵי הַלּוּלָב[לה], וְאִם לֹא הָיָה כָּפוּל מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ – הֲרֵי זֶה פָּסוּל[לו], אֲפִלּוּ אִם כָּל הֶעָלִין חוּץ מִזֶּה הֵן כְּפוּלִין. וְכֵן אִם הָיָה כָּפוּל מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ וְאַחַר כָּךְ נֶחְלַק לִשְׁנַיִם בְּכָל אָרְכּוֹ, דְּהַיְנוּ מֵרֹאשׁוֹ עַד מָקוֹם שֶׁעָלִין יוֹצְאִין מִשָּׁם[לז] (שֶׁמִּמָּקוֹם זֶה וּלְמַטָּה אֵינוֹ נִקְרָא עָלֶה הָאֶמְצָעִי אֶלָּא גּוּף הַשִּׁדְרָה[לח]) – פָּסוּל.
וּפְסוּלִים אֵלּוּ שֶׁבֶּעָלֶה הָעֶלְיוֹן אֵינוֹ מִשּׁוּם הִדּוּר הַלּוּלָב[לט], אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר "וּלְקַחְתֶּם", וְדָרְשׁוּ חֲכָמִים[מ] לְקִיחָה תַּמָּה וּשְׁלֵמָה[מא], וְזֶה הֶעָלֶה שֶׁהוּא עִקַּר הַלּוּלָב שֶׁהָאָדָם רוֹאֶה אוֹתוֹ בִּתְחִלַּת הַשְׁקָפָתוֹ[מב], וְדַרְכּוֹ לִהְיוֹת כָּפוּל בְּכָל הַלּוּלָבִין, וְאִם הוּא חָלוּק לִשְׁנַיִם – הֲרֵי נִכָּר וְנִרְאֶה שֶׁאֵינוֹ תָּם וְשָׁלֵם בִּמְקוֹם הַסֶּדֶק:
יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּנֶחְלַק בְּכָל אָרְכּוֹ[מג], אֲבָל אִם לֹא נֶחְלַק אֶלָּא מִקְצָתוֹ[מד] – כָּשֵׁר.
וְכָל זֶה בְּדִיעֲבַד, אוֹ שֶׁאֵין לוֹ לוּלָב אַחֵר – אֵינוֹ צָרִיךְ לְבָרֵךְ עַל לוּלָב שֶׁל חֲבֵרוֹ בְּיוֹם א' שֶׁל סֻכּוֹת, אֲבָל לְכַתְּחִלָּה מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לְחַזֵּר[מה] אַחַר לוּלָב שֶׁלֹּא נֶחְלַק עָלֶה הָעֶלְיוֹן שֶׁלּוֹ כְּלָל אֶלָּא הוּא כָּפוּל מֵרֹאשׁוֹ עַד מָקוֹם שֶׁעָלִין יוֹצְאִין מִשָּׁם, לְפִי שֶׁיֵּשׁ פּוֹסְלִין אֲפִלּוּ אִם לֹא נֶחְלַק אֶלָּא מִקְצָת עָלֶה זֶה הָעֶלְיוֹן, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין הֲלָכָה כְּדִבְרֵיהֶם, מִכָּל מָקוֹם טוֹב לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם אִם אֶפְשָׁר[מו]:
יב וְאִם נִסְדְּקָה הַשִּׁדְרָה[מז] תַּחַת עָלֶה זֶה הָעֶלְיוֹן, דְּהַיְנוּ מִמָּקוֹם שֶׁעָלֶיהָ יוֹצְאִים וּלְמַטָּה[מח], אִם נִתְרַחֲקוּ שְׁנֵי צִדֵּי הַסֶּדֶק זֶה מִזֶּה עַד שֶׁיֵּרָאוּ כִּשְׁנַיִם – פָּסוּל[מט], לְפִי שֶׁחֶסְרוֹנוֹ נִרְאֶה וְנִכָּר שֶׁאֵינוֹ תָּם וְשָׁלֵם[נ]:
יג דֶּרֶךְ גִּדּוּל הַלּוּלָב כָּךְ הוּא[נא]: לְאַחַר שֶׁיּוֹצֵא עָלֶה אֶחָד מֵהַשִּׁדְרָה מִיָּד כְּשִׁעוּר שְׁתֵּי אֶצְבָּעוֹת עוֹלֶה עוֹד אֶחָד וְכֵן הַרְבֵּה זֶה עַל גַּבֵּי זֶה עַד שֶׁמִּתְכַּסֶּה כֻּלּוֹ בְּעָלִין[נב] מִצַּד אֶחָד, וְכֵן מִצַּד הַשֵּׁנִי, וְאִם מִצַּד אֶחָד הוּא מְכֻסֶּה כֻּלּוֹ בְּעָלִין וְצַד הַשֵּׁנִי הוּא עָרֹם בְּלֹא עָלִין – פָּסוּל[נג], לְפִי שֶׁאֵינוֹ מְהֻדָּר[נד]:
יד וְכֵן אִם אֵין לוֹ עָלִין הַרְבֵּה זֶה עַל גַּבֵּי זֶה, אֶלָּא מִכָּל צַד יוֹצֵא עָלֶה אֶחָד לְמַטָּה סָמוּךְ לְעִקָּרוֹ וְעוֹלֶה עַד רֹאשׁוֹ – פָּסוּל[נה], שֶׁגַּם זֶה אֵינוֹ הִדּוּר[נו]:
טו וְכֵן אִם הָיוּ לוֹ הַרְבֵּה עָלִין וְלֹא הָיוּ מֻנָּחִין זֶה עַל גַּבֵּי זֶה אֶלָּא זֶה תַּחַת זֶה, דְּהַיְנוּ שֶׁהֵן מְרֻחָקִין זֶה לְמַעְלָה מִזֶּה הַרְבֵּה בְּעִנְיָן שֶׁאֵין הָעֶלְיוֹן מֻנָּח כְּלָל עַל גַּבֵּי הַתַּחְתּוֹן שֶׁלְּמַטָּה מִמֶּנּוּ, אִם רֹאשׁ עָלֶה זֶה מַגִּיעַ לְעִקַּר עָלֶה זֶה שֶׁלְּמַעְלָה מִמֶּנּוּ עַד שֶׁנִּמְצָא כָּל הַשִּׁדְרָה שֶׁל לוּלָב מְכֻסָּה בְּעָלִין – כָּשֵׁר, אֲבָל אִם אֵין רֹאשׁוֹ שֶׁל זֶה מַגִּיעַ לְעִקָּרוֹ שֶׁל זֶה – פָּסוּל[נז], שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר[נח]:
טז לוּלָב שֶׁיָּבְשָׁה[נט] רֹב שִׁדְרָתוֹ[ס] אוֹ שֶׁיָּבְשׁוּ רֹב עָלָיו[סא] – פָּסוּל, שֶׁאֵין זֶה נִקְרָא הִדּוּר[סב].
וְכַמָּה שִׁעוּר יְבֵשׁוּת הַפּוֹסֵל[סג]? יֵשׁ אוֹמְרִים[סד] מִשֶּׁנִּפְרָךְ בַּצִּפֹּרֶן כְּשֶׁמְּמַשְׁמְשִׁין בּוֹ[סה]. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[סו] מִשֶּׁיִּכְלֶה כָּל מַרְאֵה יַרְקוּת שֶׁבּוֹ וְהִלְבִּינוּ פָּנָיו – הֲרֵי הוּא נִקְרָא יָבֵשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ נִפְרָךְ בַּצִּפֹּרֶן, לְפִי שֶׁזֶּהוּ סִימָן שֶׁכָּלָה הַלַּחְלוּחִית שֶׁבּוֹ. וַהֲלָכָה כַּסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה[סז]. וּמִכָּל מָקוֹם, בִּשְׁעַת הַדְּחָק כְּגוֹן בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁאֵין לוּלָבִין מְצוּיִּין – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[סח] (אִם אִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא לוּלָב אַחֵר, עַיֵּן בֵּית יוֹסֵף סִימָן תרמ"ט[סט]):
יז נִקְטַם רֹאשׁוֹ – פָּסוּל[ע], לְפִי שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר[עא]. וְאֵיזֶהוּ רֹאשׁוֹ? זֶה עָלֶה הָעֶלְיוֹן הָאֶמְצָעִי שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ מִכָּל הֶעָלִין[עב], וְאִם עָלֶה זֶה נִקְטַם בְּרֹאשׁוֹ אֲפִלּוּ כָּל שֶׁהוּא[עג] – פָּסוּל. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[עד] שֶׁאֵינוֹ פָּסוּל אֶלָּא אִם כֵּן נִקְטַם רֹב אָרְכּוֹ שֶׁל עָלֶה זֶה הָעֶלְיוֹן. וְיֵשׁ לְהַחְמִיר כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה. וּמִכָּל מָקוֹם, בִּשְׁעַת הַדְּחָק שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא לוּלָב אַחֵר – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה. וּמֻתָּר לְבָרֵךְ עַל לוּלָב שֶׁנִּקְטַם מִעוּט שֶׁל עָלֶה הָעֶלְיוֹן[עה], אֲבָל אִם נִקְטַם רֻבּוֹ – אֵין לְבָרֵךְ עָלָיו אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַדְּחָק[עו], אֶלָּא אִם כֵּן בְּמָקוֹם שֶׁנּוֹהֲגִים לְבָרֵךְ עַל כָּל הַפְּסוּלִין גְּמוּרִים בִּשְׁעַת הַדְּחָק, וּכְמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרמ"ט[עז], עַיֵּן שָׁם:
יח אִם יֵשׁ לוֹ כְּמִין קוֹצִים יוֹצְאִים מִשִּׁדְרָתוֹ[עח], וְכֵן אִם נִצְמַת וּנִכְוַץ[עט], וְכֵן אִם נֶעֱקַם לְפָנָיו[פ], דְּהַיְנוּ הַצַּד שֶׁכְּנֶגֶד הַשִּׁדְרָה נֶעֱקַם וְנִכְפַּף[פא] עַד שֶׁנַּעֲשֵׂית שִׁדְרָתוֹ כְּגַב בַּעַל חֲטוֹטָרוֹת – פָּסוּל[פב], שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר[פג]. וְכֵן אִם נֶעֱקַם לְאֶחָד מִצְּדָדָיו – פָּסוּל[פד]:
יט אֲבָל אִם נֶעֱקַם לַאֲחוֹרָיו[פה], דְּהַיְנוּ שֶׁשִּׁדְרָתוֹ נֶעֶקְמָה וְנִכְפְּפָה בְּאֶמְצָעִיתָהּ לְצַד פָּנָיו[פו] – כָּשֵׁר, שֶׁזֶּהוּ דֶּרֶךְ בְּרִיָּתוֹ[פז] וַהֲדָרוֹ[פח].
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁנֶּעֶקְמָה וְנִכְפְּפָה בְּאֶמְצָעִיתָהּ[פט], אֲבָל אִם נִכְפְּפָה בְּרֹאשׁוֹ[צ] כְּאַגְמוֹן שֶׁרֹאשׁוֹ כָּפוּף וְשָׁחוּחַ לְמַטָּה[צא], בֵּין שֶׁנִּכְפְּפָה לְצַד פָּנָיו בֵּין שֶׁנִּכְפְּפָה לְצַד אֲחוֹרָיו – פָּסוּל[צב], שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר[צג]:
כ וְכָל זֶה כְּשֶׁהַשִּׁדְרָה בְּעַצְמָהּ הִיא כְּפוּפָה, אֲבָל אִם הֶעָלִין בִּלְבַד הֵן כְּפוּפִים, אֲפִלּוּ נִכְפַּף גַּם הֶעָלֶה הָעֶלְיוֹן הָאֶמְצָעִי – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, לְפִי שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַרְבֵּה לוּלָבִין שֶׁעֲלֵיהֶן הֵן כְּפוּפִים[צד]. וְיֵשׁ פּוֹסְלִין[צה] אִם רֹב עֲלֵי הַלּוּלָב הֵן כְּפוּפִין בְּרָאשֵׁיהֶן אֲפִלּוּ כָּל שֶׁהוּא. וְיֵשׁ לְהַחְמִיר כְּדִבְרֵיהֶם. אֲבָל אִם הוּא שְׁעַת הַדְּחָק שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא לוּלָב אַחֵר – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[צו], וּמֻתָּר לְבָרֵךְ עַל לוּלָב זֶה[צז] אֲפִלּוּ אִם כָּל עָלָיו הֵן כְּפוּפִין. וְכֵן מִיּוֹם שֵׁנִי שֶׁל חַג וְאֵילָךְ שֶׁאֵין חִיּוּב נְטִילַת לוּלָב בָּהֶן מִדִּבְרֵי תּוֹרָה אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[צח] – יֵשׁ לְהָקֵל כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה אִם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לִמְצֹא בְּקַל לוּלָב אַחֵר. עַיֵּן סִימָן תרמ"ו[צט]:
כא וְכָל זֶה כְּשֶׁלֹּא נִכְפְּפוּ אֶלָּא רָאשֵׁי הֶעָלִין וְנִשְׁאַר הַגּוּף גָּדוֹל מֵהֶעָלִין בְּלִי כְּפִיפָה, אֲבָל אִם גּוּף הֶעָלִין נִכְפְּפוּ הַרְבֵּה מְאֹד לְאֶמְצָעָן וְנִרְאֶה כְּמוֹ שֶׁנִּכְפַּף הֶעָלֶה לִשְׁנַיִם – פָּסוּל, שֶׁאֵין זֶה הִדּוּר כְּלָל[ק]:
[א] לכללות הסימנים תרמה־תרנא, ראה ארבעת המינים ע"פ שו"ע אדמו"ר הזקן (ויינר).
[ה] גמרא לא, א (בעי הדר). לבוש ס"א (הדר ויפה).
[ז] רבא שם לרבי יהודה (לענין לולב). ר"ן (יג, ב) ד"ה לולב (וילפינן שאר מינין מאתרוג). לבוש שם.
[ח] ראה ארבעת המינים (ויינר) ע' מד.
[ט] גמרא לב, א (כפות אם היה פרוד יכפתנו. והיינו לרבי יהודה. ולת"ק במשנה כט, ב סגי בראויין, כדלקמן ס"ד). לבוש שם.
[י] גמרא שם (חרותא בעינא כפות וליכא). רש"י ד"ה חרות וד"ה חרותא וד"ה בעינן כפות (לפירוש הב"י ד"ה ומ"ש אבל). טור ורמ"א ס"ב. וראה דברי נחמיה סי' מז (מח, ג ואילך).
[יא] גמרא [ברייתא] שם (חרות פסול). טור ורמ"א שם.
[יב] גמרא [ברייתא] שם. רש"י שם ד"ה דומה לחרות (התחיל להתקשות ועדיין לא נעשה עץ). טור (שדוקא נעשה כעץ פסול). ט"ז ס"ק ג.
[יד] ריטב"א ור"ן במשנה שם ד"ה נפרדו. ב"ח ריש הסי'.
[טו] מגיד משנה פ"ח ה"ג, בשם הגאונים. רמ"א ס"א. ב"י ריש הסי'.
[טז] מגיד משנה שם (דמיירי בעולין למעלה מאליהן). רמ"א שם (שלא יהיו פרודות לגמרי). נהר שלום ס"ק א. וראה דברי נחמיה סי' מז (מט, סע"ד ואילך). מ"מ וציונים.
[יז] משנה שם, לפירוש הרי"ף (טו, א: שנתרו מן השדרה והן תלויין בה), והרמב"ם שם (שידלדלו משדרו), לפי' המ"מ שם (ואפילו לא נדלדלו מעיקר חבוריהן כיון שתלויות למטה פסול). שו"ע ס"ב (כלשון הרמב"ם) ורמ"א שם (כפירוש המ"מ).
[יח] ראה מ"מ וציונים.
[יט] רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ד) בדעת הרי"ף שם. וראה דברי נחמיה שם. ארבעת המינים (ויינר) ע' מו ואילך.
[כא] רש"י במשנה שם ד"ה נפרצו. רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ד). עטרת צבי ס"ק א. מ"א ס"ק ו. וראה גם לקמן ס"ט.
[כב] תוספתא פ"ב ה"ח. הובא בתוס' כט, ב ד"ה נפרצו. ר"ן (יד, ב דיבור הראשון). רמ"א שם (אף לפירוש הנ"ל בנפרצו). וראה גם לקמן ס"ט. סי' תרמז ס"ו (לענין ערבה).
[כז] גמרא לב, א (נחלקה התיומת), לפי' הרי"ף שם (טו, א). רמב"ם פ"ח ה"ד. סמ"ג עשין מד (קכא, א), וסמ"ק סי' קצג (ע' קנט), בשם רבנו חננאל שם. מ"מ שם, בשם הרמב"ן ד"ה ענין נפרצו, ממשמעות הירושלמי פ"ג ה"א. שו"ע שם.
[כח] תוס' כט, ב ד"ה נפרצו (לפירושו שמפרש כן נפרצו). רא"ש פ"ג סי' ו, וטור (בדעת הרי"ף). רמ"א ס"ג. וכדלעיל ס"ז מהתוספתא פ"ב ה"ח.
[ל] רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ד). מ"א ס"ק ו. וכדלעיל ס"ו.
[לג] רש"י ב"ק צו, א ד"ה התיומת. ר"ן (טו, רע"א). ריטב"א לא, ב ד"ה אמר ר"ה. מ"מ פ"ח ה"ד, בשם יש מי שפירש.
[לה] פירוש אחר ברש"י (ראה רש"י שם), שהובא בהגהת סמ"ק סי' קצג (ע' קנט) אות ג. תרומת הדשן סי' צו. דרכי משה ס"ק ה. מ"א ס"ק ד. וראה העו"ב תתס ע' 57.
[לו] כל בו סי' עב (מ, ג), לדעת רש"י. רמ"א ס"ג.
[לז] רש"י לב, א ד"ה נחלקה (בפירושו הא', דמיירי בשני עלין: עד העלין שלמטה מהם). הגהת סמ"ק שם (שפירש כן אף בפירוש הב' של רש"י). אור זרוע ח"ב סוס"י שו (על פרש"י אני סומך למעשה). תרומת הדשן שם. דרכי משה שם. רמ"א שם (והכי נוהגין).
[לח] ראה לקמן סי' תרנ ס"א.
[לט] רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ד). מ"א ס"ק ו. וכ"ה לקמן סי"ב.
[מ] גמרא לד, ב (לענין שד' המינים מעכבין זא"ז). וראה גם לקמן סי' תרמח סי"ד (לענין אתרוג).
[מא] רש"י שם ד"ה תמה. וראה לקמן סי' תרמט סי"ז־ט, שמטעם זה (בלבד) פסול ביום הראשון בלבד.
[מב] כדלקמן סי' תרמח סכ"א (לענין חוטמו של אתרוג, וש"נ). ר"ן (יד, סע"א), וריטב"א כט, ב, סד"ה נקטם ראשו (שעשו ראשו של לולב כחוטמו של אתרוג).
[מד] ולא רובו. ר"ן (טו, רע"א), וריטב"א לא, ב ד"ה אמר ר"ה, בתי' הא'. מגיד משנה פ"ח ה"ד (לב' הדעות).
[מה] ראה לעיל סי' תעג ס"ל (לקנותו בדמים יקרים).
[מז] ברייתא לב, א (סדוק כו' פסול). גמרא שם (דעביד כהימנק), לפי' הראב"ד בתמים דעים סי' רלא. הובא ברא"ש פ"ג ס"ב (על שדרה קאמר).
[מח] רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ג: ושני העלין האמצעיים לא נחלקו). רמ"א ס"ז.
[נ] רבנו ירוחם שם (נח, ד). מ"א ס"ק ו. וכדלעיל ס"י וש"נ.
[נג] רבא בגמרא שם (לולבא דסליק בחד הוצא), לפירוש רש"י שם ד"ה דסליק. רא"ש פ"ג ס"ה בשמו. טור ושו"ע ס"ג.
[נד] רבנו ירוחם נתיב ח (נח, ד). לבוש ס"ד. מ"א ס"ק ו. לבוש ס"ג. וראה ר"ן (טו, ב) ד"ה תניא בשם י"א.
[נה] רבא בגמרא שם (לולבא דסליק בחד הוצא), לפירוש הרא"ש שם בשם רב שר שלום (שו"ת הגאונים שערי תשובה סי' שו). טור ושו"ע ס"ד.
[נז] משנה כט, ב (ציני הר הברזל). כאוקימתא דאביי לב, א. רש"י שם ד"ה ציני. טור ושו"ע שם.
[סג] לענין הדס, ראה לקמן סי' תרמו ס"ח. ולענין ערבה, לקמן סי' תרמז ס"ו. ולענין אתרוג, לקמן סי' תרמח ס"א.
[סד] תוס' כט, ב ד"ה לולב. פירוש הא' ברא"ש שם סי' א, ובטור. דרכי משה ס"ק ג, בשם הגהות מיימוניות (קושטא) פ"ח ה"ד. רמ"א שם.
[סה] רש"י בכורות לז, א ד"ה נפרכת (לענין בכור). וראה גם לקמן סי' תרמו ס"ח (לענין הדס).
[סו] ראב"ד בתמים דעים סי' רלב. רא"ש שם בשמו. ריטב"א כט, ב ד"ה והיבש. ר"ן (יג, ב) ד"ה לולב. מגיד משנה פ"ח ה"א. טור ושו"ע שם.
[סט] ד"ה וכל הפסולים בשם המרדכי רמז תשנ. רמ"א סי' תרמט ס"ו. לקמן שם סכ"ג־ד.
[ע] משנה כט, ב. טור ושו"ע ס"ו.
[עא] ירושלמי פ"ג ה"א. הובא ברא"ש פ"ג ס"ב. מ"א ס"ק ו.
[עב] ריטב"א כט, ב סד"ה נקטם ראשו. מ"מ פ"ח ה"ג. וראה גם לעיל ס"י.
[עג] תוס' כט, ב ד"ה נקטם (בשני עלים האמצעיים). רא"ש שם (כנ"ל, וראה טור וב"י סד"ה ומ"ש ופי'). ריטב"א שם. ר"ן (יד, א) ד"ה נקטם. מגיד משנה פ"ח ה"ג.
[עד] ריטב"א שם בשם רבנו יונה. ר"ן ומ"מ שם בשם י"א. ב"י שם בדעת הטור (אופן הא'). עטרת צבי ס"ק ט.
[עה] מנהגים (טירנא) ריש הל' סוכות (לגירסת הדפוסים שלנו, שהתיר רק בנקטם כל שהוא). וגם בריטב"א ומ"א לא כתבו אלא לחשוש לדעת הפוסלים בכל שהוא. וראה גם לקמן סי' תרמו סי"א. תרמח ס"ו וס"ח וסי"ח וס"כ. סי' תרמט סי"ט.
[עו] ב"י שם. ב"ח סד"ה ומ"ש בשם. מ"א ס"ק ו (שלא התירו בזה אלא בהדס, כדלקמן סי' תרמו סי"א).
[עח] גמרא [ברייתא] לב, רע"א, לגירסת ופירוש רש"י שם ד"ה קווץ. טור ושו"ע ס"ח.
[עט] ברייתא שם לגירסת ר"ח ורי"ף (טו, א: כווץ). ערוך ערך קווץ הא'. הובא בתוס' ד"ה קווץ. רא"ש פ"ג ס"ד, בשם הערוך (ערך קווץ הא'). טור ושו"ע שם.
[פד] רב נחמן שם וכלישנא קמא. רי"ף שם. רא"ש פ"ג סי' ד. טור ושו"ע שם.
[פה] רבא בגמרא שם. טור ושו"ע שם.
[פו] ראה ב"י סד"ה יש לו (שיש מפרשים דפניו היינו צד השדרה).
[צ] ברייתא לא, ב (כפוף). רש"י שם ד"ה כפוף (ראשו). טור ושו"ע ס"ט.
[צג] ריטב"א כט, ב סד"ה נקטם. לבוש שם.
[צד] רא"ש כלל כד סי' י. רבנו ירוחם נתיב ח ח"ג (נח, ג). טור ושו"ע ס"ט. דרכי משה ס"ק ו (שכן נוהגין).
[צה] לבוש ס"ט. מ"א ס"ק ח. וראה ספר המנהגים – חב"ד עמ' 65: לוקחין לולב שאין עליו כפופין (הנק' כפתורים־קנעפלאך).
[צח] כדלקמן סי' תרמט ס"ב.
[צט] סעיף י (לענין הדס). וראה גם לקמן סי' תרמט סי"ט (נכפפו רוב ראשי העלין שבלולב).