סימן נט
נט. דִּין בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה בְּ"יוֹצֵר" וּבוֹ ו' סְעִיפִים:
א שֶׁבַע בְּרָכוֹת תִּקְּנוּ חֲכָמִים לִקְרִיאַת שְׁמַע: בַּשַּׁחַר שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ, וּבָעֶרֶב שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וּשְׁתַּיִם לְאַחֲרֶיהָ[א], וְסָמְכוּ אוֹתָן[ב] עַל פָּסוּק[ג] "שֶׁבַע בַּיּוֹם הִלַּלְתִּיךָ וְגוֹ'".
בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה פּוֹתַחַת בְּ"בָרוּךְ"[ד]: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ"[ה]. וְתִקְּנוּ לְהַזְכִּיר מִדַּת לַיְלָה בַּיּוֹם[ו] לְהוֹצִיא מִלֵּב הַמִּינִים שֶׁאוֹמְרִים שֶׁמִּי שֶׁבָּרָא אוֹר לֹא בָּרָא חֹשֶׁךְ[ז], וְחוֹתֶמֶת בְּ"בָרוּךְ": "בָּרוּךְ אַתָּה ה' יוֹצֵר הַמְּאוֹרוֹת"[ח].
וְאִם טָעָה וְאָמַר: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בִּדְבָרוֹ מַעֲרִיב עֲרָבִים", וְנִזְכַּר מִיָּד וְאָמַר: "יוֹצֵר אוֹר" עַד סִיּוּם הַבְּרָכָה[ט], וְחָתַם בְּ"יוֹצֵר הַמְּאוֹרוֹת" - יָצָא[י].
אֲבָל אִם אָמַר: "אֲשֶׁר בִּדְבָרוֹ מַעֲרִיב עֲרָבִים", וְלֹא אָמַר (מִיָּד)[יא] "יוֹצֵר אוֹר", אַף עַל פִּי שֶׁחָתַם בְּ"יוֹצֵר הַמְּאוֹרוֹת" - לֹא יָצָא, שֶׁהֲרֵי כָּל פְּתִיחַת הַבְּרָכָה לֹא הָיְתָה כְּתִקּוּנָהּ[יב] (שֶׁלֹּא בֵּרַךְ כְּלָל עַל יְצִירַת הָאוֹר, מַה שֶּׁאֵין כֵּן כְּשֶׁנִּזְכַּר מִיָּד וְאָמַר: "יוֹצֵר אוֹר", תִּקֵּן טָעוּתוֹ וּבֵרַךְ עַל יְצִירַת הָאוֹר).
וְאִם אָמַר: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ, אֲשֶׁר בִּדְבָרוֹ מַעֲרִיב עֲרָבִים, בְּחָכְמָה פּוֹתֵחַ כוּ'"[יג], אֲפִלּוּ עַד סִיּוּם הַבְּרָכָה, וְחָתַם בְּ"יוֹצֵר הַמְּאוֹרוֹת" – יָצָא, שֶׁכֵּיוָן שֶׁפְּתִיחַת הַבְּרָכָה וַחֲתִימָתָהּ כְּתִקּוּנָהּ, אַף עַל פִּי שֶׁבָּאֶמְצַע שִׁנָּה מִמַּטְבֵּעַ שֶׁטָּבְעוּ חֲכָמִים - יָצָא בְּדִיעֲבַד[יד].
אֲבָל אִם חָתַם "הַמַּעֲרִיב עֲרָבִים"[טו], אַף עַל פִּי שֶׁפָּתַח בְּ"יוֹצֵר אוֹר" בִּלְבַד[טז], וְאָמַר כָּל הַבְּרָכָה כְּתִקּוּנָהּ עַד הַחֲתִימָה[יז] - לֹא יָצָא, שֶׁכָּל הַבְּרָכָה[יח] צְרִיכָה לִהְיוֹת פְּתִיחָתָהּ וַחֲתִימָתָהּ כְּתִקּוּנָהּ אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד[יט].
וְכָל מָקוֹם שֶׁלֹּא יָצָא, אִם לֹא נִזְכַּר שֶׁטָּעָה עַד שֶׁגָּמַר "אַהֲבָה רַבָּה" אוֹ "אַהֲבַת עוֹלָם"[כ] - לֹא יַפְסִיק לַחֲזֹר לְ"יוֹצֵר אוֹר" בֵּינָהּ לִקְרִיאַת שְׁמַע, אֶלָּא יֹאמַר "יוֹצֵר אוֹר" אַחַר תְּפִלַּת י"ח[כא], וְאַף עַל פִּי שֶׁמַּקְדִּים קְרִיאַת שְׁמַע לְבִרְכַּת "יוֹצֵר" שֶׁתִּקְּנוּ לְפָנֶיהָ - אֵין זֶה מְעַכֵּב בְּדִיעֲבַד[כב], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ס'[כג]:
ב יֵשׁ אוֹמְרִים[כד] שֶׁהַקְּדֻשָּׁה שֶׁבְּ"יוֹצֵר" יָכוֹל הַיָּחִיד לְאָמְרָהּ, שֶׁאֵינָהּ דּוֹמָה לַקְּדֻשָּׁה שֶׁבַּתְּפִלָּה שֶׁאוֹמְרִים "נַקְדִּישָׁךְ" אוֹ "נְקַדֵּשׁ"[כה], שֶׁאֲנַחְנוּ מַקְדִּישִׁים אוֹתוֹ, וְאֵין רַשַּׁאי לְהַקְדִּישׁ בְּפָחוֹת מֵעֲשָׂרָה[כו], אֲבָל קְדֻשָּׁה שֶׁל "יוֹצֵר" שֶׁאֵין אָנוּ מַקְדִּישִׁין אוֹתוֹ אֶלָּא מַזְכִּירִין הַקְּדֻשָּׁה שֶׁאוֹמְרִים לוֹ מְשָׁרְתָיו - מֻתָּר בְּיָחִיד, שֶׁאֵינָהּ אֶלָּא כְּמוֹ סִפּוּר דְּבָרִים. וְכֵן קְדֻשַּׁת "וּבָא לְצִיּוֹן", כֵּיוָן שֶׁאֵינָהּ אֶלָּא קְרִיאַת פְּסוּקִים בְּעָלְמָא - אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[כז].
וְיֵשׁ אוֹמְרִים[כח] שֶׁאֵין הַיָּחִיד אוֹמֵר לֹא קְדֻשַּׁת "יוֹצֵר" וְלֹא קְדֻשַּׁת "וּבָא לְצִיּוֹן", אֶלָּא כְּשֶׁמַּגִּיעַ לַקְּדֻשָּׁה שֶׁבְּ"יוֹצֵר" – יֹאמַר: "וְאוֹמְרִים בְּיִרְאָה קָדוֹשׁ", "וְהָאוֹפַנִּים כוּ' וְאוֹמְרִים בָּרוּךְ"[כט].
וְטוֹב לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם וְלִזָּהֵר שֶׁיָּחִיד יֹאמְרֶנָּה בְּנִגּוּן וּטְעָמִים כְּקוֹרֵא בַּתּוֹרָה[ל], אֲבָל הַמִּנְהָג כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[לא].
וּכְשֶׁעוֹנִין קְדֻשָּׁה זוֹ[לב] בְּצִבּוּר[לג] - יֵשׁ לַעֲנוֹת בְּקוֹל רָם[לד]. וְיֵשׁ לוֹמַר אוֹתָהּ מְיֻשָּׁב[לה]. וְלֹא שֶׁיֵּשֵׁב אִם הָיָה עוֹמֵד, אֶלָּא שֶׁאִם הָיָה יוֹשֵׁב - אֵין לוֹ לַעֲמֹד לִקְדֻשָּׁה זוֹ כְּמוֹ לִקְדֻשָּׁה שֶׁבַּתְּפִלָּה[לו].
ג יֵשׁ לוֹמַר "מַעֲרִיצִים וּמַקְדִּישִׁים וּמַמְלִיכִים" הַכֹּל בְּמֵ"ם וְלֹא בְּנוּ"ן[לז], כִּי כָּל נֻסַּח הַבְּרָכָה הוּא לְשׁוֹן מִקְרָא, וּלְשׁוֹן מִקְרָא הוּא בְּמֵ"ם וְלֹא בְּנוּ"ן.
(וְיֵשׁ נוֹהֲגִין מִטַּעַם הַיָּדוּעַ לָהֶם לוֹמַר בְּנוּ"ן[לח]):
ד בְּרָכוֹת אֵלּוּ שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מוֹצִיא אֶת הָרַבִּים יְדֵי חוֹבָתָן[לט] אֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא בָּקִי[מ], וְאֵינָן דּוֹמוֹת לִתְפִלָּה[מא] שֶׁאֵין הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מוֹצִיא אֶלָּא מִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי[מב], לְפִי שֶׁהַתְּפִלָּה בַּקָּשַׁת רַחֲמִים הִיא, וְצָרִיךְ כָּל אֶחָד לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַצְמוֹ[מג] אִם יוֹדֵעַ, מַה שֶּׁאֵין כֵּן בִּבְרָכוֹת אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן.
וּמִכָּל מָקוֹם, אֵינוֹ מוֹצִיא אֶלָּא שְׁלִיחַ צִבּוּר אֶת הַצִּבּוּר, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁיֵּשׁ שָׁם ט' הַשּׁוֹמְעִים וְעוֹנִין "אָמֵן"[מד]. אֲבָל כְּשֶׁאֵין ט' שׁוֹמְעִין - יָחִיד הוּא, וְאֵין יָחִיד מוֹצִיא אֶת הַיָּחִיד[מה] אֲפִלּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי[מו] אֶלָּא בְּבִרְכַּת הַנֶּהֱנִין[מז] וּבִרְכַּת הַמִּצְווֹת[מח] וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִשְּׁאָר כָּל הַבְּרָכוֹת[מט], חוּץ מִבִּרְכַּת קְרִיאַת שְׁמַע[נ] וְכָל בִּרְכוֹת הַשַּׁחַר[נא], שֶׁהֵן בִּרְכוֹת שֶׁבַח וְהוֹדָאָה[נב] וְנִתְקְנוּ לְאָמְרָם בְּפִיו, אוֹ שֶׁיִּשְׁמַע אוֹתָן "בְּרָב עָם"[נג] שֶׁהִיא "הַדְרַת מֶלֶךְ"[נד] כְּשֶׁט' שׁוֹמְעִין מֵאֶחָד וְעוֹנִין אַחֲרָיו "אָמֵן". וּבִרְכַּת הַמָּזוֹן[נה] אַף עַל פִּי שֶׁהוּא גַּם כֵּן בִּרְכַּת הוֹדָאָה עַל הֶעָבָר, מִכָּל מָקוֹם, כֵּיוָן שֶׁהוּא בִּרְכַּת הַנֶּהֱנִין[נו] - הֵקֵלּוּ בָּהֶן[נז].
וּמִכָּל מָקוֹם, הוֹאִיל וּבִרְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע הֵן אֲרֻכּוֹת - אֵין לִסְמֹךְ עַל שְׁמִיעָתָן מֵהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אֲפִלּוּ בְּצִבּוּר, כִּי שֶׁמָּא יִפְנֶה לְבָבוֹ בְּאֶמְצַע הַבְּרָכָה לִדְבָרִים אֲחֵרִים וְלֹא יִשְׁמַע מֵהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר, לָכֵן יֵשׁ לוֹמַר כָּל הַבְּרָכָה בְּנַחַת עִם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר, וְאָז אַף עַל פִּי שֶׁיִּפְנֶה לְבָבוֹ (וְיִקְרָא מִקְצָתָהּ בְּלֹא כַּוָּנָה) - יָצָא[נח] (שֶׁהַכַּוָּנָה אֵינָהּ מְעַכֶּבֶת בְּדִיעֲבַד[נט], אֶלָּא בְּפָסוּק רִאשׁוֹן שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע[ס] וּבִבְרָכָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל תְּפִלַּת י"ח[סא]).
וְיִזָּהֵר לְמַהֵר לְסַיֵּם הַבְּרָכָה קֹדֶם שֶׁיְּסַיֵּם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר, כְּדֵי שֶׁיַּעֲנֶה "אָמֵן" אַחֲרָיו[סב], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן נ"א[סג].
וְיֵשׁ אוֹמְרִים[סד] שֶׁאַחַר סִיּוּם בִּרְכַּת "הַבּוֹחֵר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה" לֹא יַעֲנֶה "אָמֵן", שֶׁלֹּא לְהַפְסִיק בֵּין קְרִיאַת שְׁמַע לַבְּרָכָה שֶׁלְּפָנֶיהָ, כְּמוֹ שֶׁאָסוּר לְהַפְסִיק בֵּין כָּל דְּבַר מִצְוָה[סה] אוֹ דְּבַר הֲנָאָה[סו] שֶׁמְּבָרְכִין עָלָיו לְהַבְּרָכָה שֶׁלְּפָנָיו[סז].
וְיֵשׁ אוֹמְרִים[סח] שֶׁעוֹנִין "אָמֵן" גַּם אַחַר בְּרָכָה זוֹ, וְאֵין חֲשָׁשׁ בְּמַה שֶּׁמַּפְסִיק בֵּינָהּ לִקְרִיאַת שְׁמַע, לְפִי שֶׁבִּרְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע[סט] אֵינָן דּוֹמוֹת לִשְׁאָר בִּרְכוֹת הַמִּצְווֹת, שֶׁהֲרֵי אֵין מְבָרְכִין: "אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע", אֶלָּא בְּרָכוֹת בִּפְנֵי עַצְמָן הֵן, וְתִקְּנוּ לְבָרֵךְ אוֹתָן קֹדֶם קְרִיאַת שְׁמַע[ע]. וְכֵן הַמִּנְהָג פָּשׁוּט בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ[עא], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ס"א[עב].
ה אִם טָעָה הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בְּבִרְכַּת "יוֹצֵר" בְּעִנְיָן שֶׁצָּרִיךְ לַעֲמֹד אַחֵר תַּחְתָּיו, אִם טָעָה קֹדֶם קְדֻשָּׁה - הֲרֵי זֶה הָעוֹמֵד תַּחְתָּיו צָרִיךְ לַחֲזֹר לְרֹאשׁ הַבְּרָכָה כְּמוֹ בְּטוֹעֶה בְּבִרְכַּת הַתְּפִלָּה, וּכְמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קכ"ו[עג].
וְאִם טָעָה לְאַחַר שֶׁעָנוּ הַצִּבּוּר "קָדוֹשׁ כוּ'" - לֹא יַתְחִיל מֵרֹאשׁ הַבְּרָכָה, מִפְּנֵי שֶׁעֲנִיַּת "קָדוֹשׁ" חֲשׁוּבָה כְּסִיּוּם בְּרָכָה לְעִנְיָן זֶה, וּמִ"וְהָאוֹפַנִּים" הוּא כְּמוֹ רֹאשׁ בְּרָכָה אַחֶרֶת[עד]. וְכֵן עֲנִיַּת "בָּרוּךְ כְּבוֹד כוּ'" הוּא כְּמוֹ סִיּוּם בְּרָכָה לְעִנְיָן זֶה, וְ"לָאֵל בָּרוּךְ" הוּא כְּמוֹ רֹאשׁ בְּרָכָה אַחֶרֶת. לְפִיכָךְ אִם טָעָה בְּאוֹפַנִּים - יַחֲזֹר וְיַתְחִיל זֶה שֶׁתַּחְתָּיו מִ"וְּהָאוֹפַנִּים", וְאִם טָעָה מִ"לָּאֵל בָּרוּךְ נְעִימוֹת" וָאֵילָךְ - יַחֲזֹר וְיַתְחִיל "לָאֵל בָּרוּךְ כוּ'"[עה].
ו יֵשׁ אוֹמְרִים[עו] שֶׁאֵין לוֹמַר "אוֹר חָדָשׁ כוּ'", לְפִי שֶׁצָּרִיךְ לוֹמַר מֵעֵין פְּתִיחָה וַחֲתִימָה סָמוּךְ לַחֲתִימָה[עז], וְזֶה אֵינוֹ מֵעֵין פְּתִיחָה וַחֲתִימָה, לְפִי שֶׁחֲכָמִים סִדְּרוּ הַבְּרָכָה עַל אוֹר הַמִּתְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם, וְלֹא עַל אוֹר הֶעָתִיד לְהִתְחַדֵּשׁ.
וְיֵשׁ מְיַשְּׁבִים[עח] הַמִּנְהָג לוֹמַר שֶׁהִיא מֵעֵין פְּתִיחָה וַחֲתִימָה, לְפִי שֶׁ"יּוֹצֵר אוֹר" זֶהוּ הָאוֹר שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּו' יְמֵי בְּרֵאשִׁית וּגְנָזוֹ לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבוֹא[עט], וְעַל אוֹר זֶה נֶאֱמַר[פ]: "וְהָלְכוּ גּוֹיִם לְאוֹרֵךְ", וְזֶהוּ שֶׁאוֹמֵר: "אוֹר חָדָשׁ" שֶׁחִדֵּשׁ בְּו' יְמֵי בְּרֵאשִׁית - עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְחַדֵּשׁ לָנוּ.
[ג] תהלים קיט, קסד. וראה גם לעיל רס"י נה.
[ד] רמב"ם שם ה"ז. וראה לעיל סי' ו ס"ו וש"נ. לקמן רס"י ס.
[ט] ראה העו"ב (ירות"ו) ח, נה.
[י] ברייתא שם לפי' הרא"ש ברכות פ"א סי' יד. טור ושו"ע ס"ב.
[יא] ראה ב"ח. פרישה סוף ס"ק ג. מ"מ וציונים. חקרי הלכות ח"ו כ, ב. העו"ב (ירות"ו) ח, נו.
[יב] פירוש הא' בב"י בדעת הטור. דרכי משה. שו"ע שם.
[יד] ט"ז סוף ס"ק א. והיינו אף דלכתחלה צ"ל מעין חתימה סמוך לחתימה, כדלקמן ס"ו וש"נ. וראה גם לקמן סי' סו סי"ב. סי' סח ס"א. סי' קיד ס"ח. סי' קסז סי"ג. סי' קפז ס"ד. סי' קפח ס"ח. מלבד התיבות שפרטו חכמים, כדלקמן סי' סו סי"ב וש"נ. וראה גם לקמן סי' קכד ס"ב. סי' תפז ס"א וס"ג. ועי' סי' קיט ס"א. ואם שינה בפתיחת ברכה הסמוכה לחברתה שאינה פותחת בברוך ראה לקמן סי' קיד סוף ס"ח.
[יח] אוצ"ל: ברכה.
[כא] ראה גם לעיל סי' נח סוף ס"ו.
[כד] הרב רבינו יונה ברכות כא, ב. רא"ש שם פ"ג סוף סי' יח ומגילה פ"ג סוף סי' ז. תשובות הרמב"ם (מהדורת בלאו) סי' שיג. טור ודעה הא' שבשו"ע ס"ג.
[כו] כדלעיל סי' נה ס"ב וש"נ.
[כז] וראה גם לקמן סי' קט ס"ה.
[כח] תשובת רב נטרונאי גאון (אוצר הגאונים ברכות, חלק התשובות סי' קל-קלו) הובאה בטור. רמב"ם פ"ז מהל' תפלה הי"ז. שו"ת רשב"א ח"א סי' ז. וראה גם לקמן סי' קכה ס"א.
[כט] שבלי הלקט סי' יג בשם ר' ברוך. אגור סי' קב. מ"א ס"ק ג.
[ל] תשובת רב צמח גאון. הובאה בסדר רב עמרם גאון. המנהיג דיני תפלה סי' עו. מחזור ויטרי סי' מו. הפרדס סי' סא. שו"ת רשב"א שם. תרומת הדשן סי' ח. שו"ע סעיף ג. לבוש סעיף ג.
[לב] ראבי"ה ברכות סי' סו ע"פ תוספתא ברכות פ"א הי"א. הגהות מיימוניות סדר תפלות כל השנה אות ג. רמ"א שם.
[לד] ראה עד"ז לעיל סי' נו ס"ב. לקמן סי' סא ס"ה.
[לז] דיני מהר"י ווייל סי' לד. מ"א ס"ק ב. וכ"ה בנוסח הסידור.
[לט] מגילה כג, ב לפירוש הר"ן ד"ה אבל בשם הגאונים. ריטב"א שם ד"ה ואין עוברין (בשם הרמב"ן). הרב רבינו יונה ברכות כא, ב ד"ה ויש. רמ"א סעיף ד. עי' ב"י ריש סי' סט. לקמן שם ס"ב וש"נ. וראה יגדי"ת (נ.י.) ו, נב. ולענין ק"ש עצמה ראה לקמן סי' סא סכ"ה וש"נ.
[מ] ב"י ד"ה כתב א"א ז"ל. רמ"א ס"ד. וראה רוקח סי' ריח. ריטב"א ר"ה כט, א. הובא בשו"ת מהר"ם אלאשקר סי' י. ועי' לקמן סי' סט ס"ב וס"ד (אם כו' הוא בקי).
[מא] ב"י שם. לבוש סעיף ד. וראה רוקח שם.
[מב] כדלקמן ריש סי' קכד וש"נ. ועיי"ש סי"ד וסי' רסח סי"ח וסי' תקצא ס"ב שלפעמים מוציא אף את הבקי.
[מה] רא"ש בתשובה כלל ד סי' יט. ב"י סי' קכד. לקמן שם ס"ו וש"נ.
[מז] כסף משנה פ"ח מהלכות תפלה ה"ה. וכדלקמן סי' קסז סי"ז. ושם מבוארים גם החילוקים בין ברה"נ לברכת המצוות בזה.
[מח] ע' שו"ע סי' ח ס"ה. לעיל שם סי"א. לקמן סי' קסז סי"ז. סי' ריג ס"ו.
[נ] וכ"ה בק"ש עצמה, כדלקמן סי' סא סכ"ה.
[נא] לבוש סי' ו סעיף ד. מ"א שם ס"ק י. ועי' לעיל סי' מו ס"ג. ולמעשה עי' לעיל סי' ו ס"ד.
[נב] לבוש סוף ס"ד. ב"י סו"ס מו. וראה גם לקמן סי' ס ס"ב. ולענין ברכות השחר ראה לעיל סי' מו ס"ג.
[נג] ראה לקמן סי' ריג ס"ו.
[נה] ראה ברכות מה, ב. ועי' לקמן רס"י קצב ורס"י קצג.
[נו] ראה לקמן סי' קצז ס"ו וש"נ.
[נז] כסף משנה פ"ח מהלכות תפלה ה"ה. הובא במ"א ס"ק י.
[נח] רא"ש שם הובא בטור. שו"ע סעיף ד. וראה לבוש ס"ד. וראה גם לקמן סי' קפג ס"י לענין ברכת המזון. סי' רפד סי"א לענין קריאת ההפטרה. סי' תקצא ס"ד לענין חזרת הש"ץ בר"ה.
[נט] עבמ"ש לקמן בסי' קפה סעיף ב.
[ס] כדלקמן סי' סג ס"ה וש"נ.
[סא] כדלקמן ריש סי' קא וש"נ.
[סג] סעיף ג. וראה גם לקמן סי' קפג ס"י, לענין בהמ"ז בזימון.
[סד] רמב"ם הל' ברכות פ"א הי"ז. רמב"ן בליקוטים ריש ברכות. רמ"ה. הובאו בפי' תלמידי רבינו יונה ברכות מה, ב. שו"ע שם. וראה ארחות חיים דין קדושה מיושב סי' ד.
[סה] כדלקמן סי' תלב ס"ו וש"נ.
[סו] כדלקמן סי' קסז ס"ט וש"נ.
[סח] רא"ש שם. רמ"ה הובא בטור סי' סא.
[ע] ראה גם לקמן סי' ס ס"ב. תניא פמ"ט (סט, ב). ועי' חקרי הלכות ח"א ח, א.
[עא] רמ"א סי' סא סעיף ג. ומנהג חב"ד שהש"ץ מסיים הבוחר בעמו ישראל באהבה בלחש ואין עונים אמן (ס' המנהגים - חב"ד ע' 11). וראה גם לקמן סי' סא סוף ס"ד.
[עד] ירושלמי ברכות פ"ה ה"ג. הובא בתוס' ברכות לד, א ד"ה מהיכן ורא"ש ברכות פ"ה סי' יח. טור ושו"ע ורמ"א סעיף ה. מ"א ס"ק ו.
[עו] רש"י הובא בטור סי' נט ובהגהות מיימוניות סדר תפלות כל השנה אות ד בשם תשובת הגאונים. המנהיג הל' תפלה סי' לא בשם רס"ג ורב נטרונאי גאון (אוצר הגאונים ברכות חלק התשובות סי' סג-ו). ובסידור רבנו לא הובא. וראה גם מאמרי אדה"ז הקצרים ע' תקפב.
[עז] פסחים קד, א. וראה גם לקמן סי' סו סי"ב. סי' תעג ס"ט. סי' תפז ס"א וס"ג. וראה לעיל ס"א ולקמן סי' קיד ס"ח אם מעכב גם בדיעבד.
[עח] רוקח סי' שיט. רא"ש בתשובה כלל ד סי' כ הובא בטור שם. שבה"ל סי' יג בשם ר' בנימין. לבוש ס"ג.