סימן תרלז

תרלז דִּין סֻכָּה שְׁאוּלָה וּגְזוּלָה וּבוֹ י"ב סְעִיפִים:

א מִי שֶׁלֹּא עָשָׂה סֻכָּה קֹדֶם הַחַג[א], בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד[ב] – הֲרֵי זֶה עוֹשֶׂה סֻכָּה בְּחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד[ג] וְיוֹשֵׁב בָּהּ[ד]. וְאַף עַל פִּי שֶׁנֶּאֱמַר[ה] "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים", אֵין כַּוָּנַת הַכָּתוּב לַעֲשׂוֹת סֻכָּה הָרְאוּיָה לְשִׁבְעָה יָמִים[ו] פְּרָט לְחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לְשִׁבְעָה יָמִים[ז], אֶלָּא כַּוָּנַת הַכָּתוּב כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים תַּעֲשֶׂה סֻכָּה[ח], אִם לֹא עָשִׂיתָ בְּיוֹם רִאשׁוֹן – תַּעֲשֶׂה בְּיוֹם שֵׁנִי, וַאֲפִלּוּ בְּסוֹף יוֹם הַשְּׁבִיעִי[ט]:

ב וְכֵן מֻתָּר לָצֵאת מִסֻּכָּה זוֹ וּלֵישֵׁב בְּסֻכָּה אַחֶרֶת[י], וְאֵין צָרִיךְ לֵישֵׁב כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּסֻכָּה אַחַת[יא]:

ג אַף עַל פִּי שֶׁאָמְרָה תּוֹרָה "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ", "לְךָ" – "מִשֶּׁלְּךָ"[יב], כְּלוֹמַר שֶׁתְּהֵא הַסֻּכָּה שֶׁלְּךָ וְלֹא שֶׁל חֲבֵרְךָ – אַף עַל פִּי כֵן יוֹצֵא אָדָם יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּסֻכָּה שְׁאוּלָה[יג], דְּכֵיוָן שֶׁנִּכְנַס לָהּ בִּרְשׁוּת – הֲרֵי הִיא כְּשֶׁלּוֹ[יד], וְלֹא נֶאֱמַר "לְךָ מִשֶּׁלְּךָ", אֶלָּא לְהוֹצִיא אֶת הַגְּזוּלָה[טו] וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר[טז].

וְכֵן יוֹצֵא אָדָם יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּסֻכָּה שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֻׁתָּפוּת בָּהּ עִם חֲבֵרוֹ[יז], אֲפִלּוּ אִם נִכְנָס לָהּ שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת חֲבֵרוֹ, וְאֵין זֶה נִקְרָא גָּזֵל[יח], כֵּיוָן שֶׁעַל דַּעַת כֵּן נִשְׁתַּתְּפוּ שֶׁכָּל אֶחָד מֵהֶם יִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ כִּרְצוֹנוֹ[יט]:

ד וַאֲפִלּוּ סֻכָּה הַגְּזוּלָה פְּעָמִים שֶׁהִיא כְּשֵׁרָה. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁתִּקֵּן יִשְׂרָאֵל סֻכָּתוֹ וּבָא חֲבֵרוֹ וְהוֹצִיאוֹ מִסֻּכָּתוֹ וּגְזָלָהּ וְיָשַׁב בָּהּ – יָצָא[כ], שֶׁאֵין הַקַּרְקַע נִגְזֶלֶת[כא], כְּלוֹמַר שֶׁאֵין עָלֶיהָ תּוֹרַת גָּזֵל כְּמִטַּלְטְלִין לַעֲמֹד בְּחֶזְקַת הַגַּזְלָן[כב] וּבִרְשׁוּתוֹ לְכָל דָּבָר, כְּגוֹן שֶׁאִם הִשְׁבִּיחָה בִּרְשׁוּת הַגַּזְלָן – אֵין הַשֶּׁבַח שֶׁלּוֹ[כג] כְּמוֹ בְּמִטַּלְטְלִין[כד], אֶלָּא לְעוֹלָם הִיא בְּחֶזְקַת בְּעָלֶיהָ, וַהֲרֵי הִיא כִּשְׁאוּלָה בְּיַד הַגַּזְלָן[כה], וְכָל הַמְחֻבָּר לַקַּרְקַע – הֲרֵי הוּא כְּקַרְקַע[כו], שֶׁאֵינוֹ נִקְנֶה לְהַגַּזְלָן אֶלָּא הֲרֵי הוּא כְּשָׁאוּל בְּיָדוֹ, וּלְפִיכָךְ סֻכָּה זוֹ שֶׁהִיא בְּנוּיָה עַל הַקַּרְקַע – הֲרֵי הִיא כִּשְׁאוּלָה בְּיַד הַגַּזְלָן, וְיוֹצֵא הוּא בָּהּ יְדֵי חוֹבָתוֹ כְּמוֹ שֶׁיּוֹצְאִין בְּסֻכָּה שְׁאוּלָה[כז]:

ה וְאִם גָּזַל עֵצִים וְסִכֵּךְ בָּהֶם סֻכָּתוֹ[כח], אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא חִבְּרָן לְסֻכָּתוֹ אֶלָּא הִנִּיחָן עַל גַּבֵּי סֻכָּתוֹ[כט], וְלֹא עָשָׂה בָּהֶן שׁוּם שִׁנּוּי בְּעִנְיָן שֶׁבִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה חַיָּב לְהַחֲזִיר הֶעֵצִים עַצְמָן לְהַנִּגְזָל[ל], שֶׁהֲרֵי לֹא קָנָה אוֹתָם כְּלָל כֵּיוָן שֶׁלֹּא עָשָׂה בָּהֶם שׁוּם שִׁנּוּי, מִכָּל מָקוֹם מִשּׁוּם מִצְוַת סֻכָּה[לא] תִּקְּנוּ חֲכָמִים שֶׁאֵין לְהַנִּגְזָל אֶלָּא דְּמֵי הָעֵצִים בִּלְבַד[לב], וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִסְתֹּר סֻכָּתוֹ כְּדֵי לְהַחֲזִיר לוֹ הֶעֵצִים עַצְמָן[לג], וּמֻתָּר לֵישֵׁב בְּסֻכָּה זוֹ וַאֲפִלּוּ לְכַתְּחִלָּה[לד].

וְאִם אֵין הַגַּזְלָן רוֹצֶה לָתֵת לוֹ דְּמֵי הָעֵצִים – אֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּסֻכָּה זוֹ, שֶׁהֲרֵי גְּזוּלָה הִיא בְּיָדוֹ[לה]:

ו וְכֵן אִם גָּזַל סֻכָּה שֶׁאֵינָהּ מְחֻבֶּרֶת לַקַּרְקַע, כְּגוֹן שֶׁעֲשׂוּיָה בְּרֹאשׁ הָעֲגָלָה אוֹ בְּרֹאשׁ הַסְּפִינָה[לו], שֶׁהֲרֵי הִיא כְּמִטַּלְטְלִין וְיֵשׁ עָלֶיהָ תּוֹרַת גָּזֵל לִהְיוֹת עוֹמֶדֶת בְּחֶזְקַת הַגַּזְלָן[לז] לְכָל דָּבָר, וְאֵינָהּ כִּשְׁאוּלָה בְּיָדוֹ אֶלָּא הֲרֵי הִיא גְּזוּלָה תַּחַת יָדוֹ, וּלְפִיכָךְ אִם יָשַׁב בָּהּ בַּחַג – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ.

וַאֲפִלּוּ אִם רוֹצֶה לָתֵת לְהַנִּגְזָל דְּמֵי סֻכָּתוֹ – אֵין מוֹעִיל לוֹ כְּלוּם[לח], שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ חֲכָמִים כֵּן אֶלָּא אִם כֵּן טָרַח עָלֶיהָ לִבְנוֹתָהּ לְשֵׁם מִצְוָה, כְּגוֹן שֶׁגָּזַל עֵצִים וְסִכֵּךְ בָּהֶן[לט], אֲבָל זֶה שֶׁגָּזַל סֻכָּה כְּשֵׁרָה וְלֹא טָרַח עָלֶיהָ וְלֹא הוֹצִיא עָלֶיהָ הוֹצָאוֹת לְהַכְשִׁירָהּ – צָרִיךְ לְהַחֲזִירָהּ בְּעֵינֶיהָ לִבְעָלָהּ[מ]:

ז וְכֵן אִם רְאוּבֵן בָּנָה סֻכָּה בְּקַרְקָעִיתוֹ שֶׁל שִׁמְעוֹן[מא] שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ[מב] וְשִׁמְעוֹן תָּקַף עַל רְאוּבֵן וְהוֹצִיאוֹ מִסֻּכָּתוֹ הַבְּנוּיָה בַּקַּרְקַע שֶׁלּוֹ וְיָשַׁב בָּהּ – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁהֲרֵי גְּזוּלָה הִיא תַּחַת יָדוֹ, וְאֵינָהּ כִּשְׁאוּלָה, כֵּיוָן שֶׁאֵינָהּ עוֹמֶדֶת עַל קַרְקַע שֶׁל רְאוּבֵן.

וְאַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַמְחֻבָּר לַקַּרְקַע הֲרֵי הוּא כְּקַרְקַע, וְקַרְקַע אֵין עָלֶיהָ תּוֹרַת גְּזֵלָה אֶלָּא תּוֹרַת שְׁאֵלָה, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁאֵין הַסֻּכָּה עוֹמֶדֶת עַל קַרְקַע שֶׁל נִגְזָל אֶלָּא עַל קַרְקַע שֶׁל הַגַּזְלָן – הֲרֵי הִיא בְּחֶזְקָתוֹ שֶׁל הַגַּזְלָן לְכָל דָּבָר, כְּמוֹ שְׁאָר מִטַּלְטְלִין, שֶׁכֵּיוָן שֶׁנִּכְנָס לִרְשׁוּת הַגַּזְלָן – הֲרֵי הִיא בְּחֶזְקָתוֹ לְכָל דָּבָר וְאֵינָהּ כִּשְׁאוּלָה בְּיָדוֹ, אֶלָּא הֲרֵי הֵן גְּזוּלִין תַּחַת יָדוֹ[מג]:

ח אֲבָל אִם רְאוּבֵן בָּנָה סֻכָּתוֹ בְּקַרְקָעוֹ שֶׁל שִׁמְעוֹן מִדַּעְתּוֹ שֶׁהִשְׁאִיל לוֹ הַקַּרְקַע לְשִׁבְעַת יְמֵי הַחַג וְאַחַר כָּךְ גָּזַל מִמֶּנּוּ סֻכָּתוֹ וְיָשַׁב בָּהּ – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁכָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַחַג הַקַּרְקַע שֶׁל רְאוּבֵן וְסֻכָּתוֹ עוֹמֶדֶת בְּחֶזְקָתוֹ אַף לְאַחַר שֶׁגְּזָלָהּ שִׁמְעוֹן מִמֶּנּוּ[מד], שֶׁכָּל הַמְחֻבָּר לַקַּרְקַע – הֲרֵי הוּא כְּקַרְקַע[מה], שֶׁאֵין עָלֶיהָ תּוֹרַת גְּזֵלָה אֶלָּא תּוֹרַת שְׁאֵלָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[מו]:

ט וְכָל זֶה בְּדִיעֲבַד שֶׁכְּבָר יָשַׁב בָּהּ – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, אֲבָל לְכַתְּחִלָּה אֵין לֵישֵׁב בְּסֻכָּתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ לְגָזְלָהּ מִמֶּנּוּ[מז], שֶׁמָּא בַּעַל הַסֻּכָּה הוּא מַקְפִּיד עַל זֶה שֶׁלֹּא יִרְאֶה חֲבֵרוֹ אֶת אֲכִילָתוֹ וְאֶת עֲסָקָיו בְּלִי יְדִיעָתוֹ[מח].

אֲבָל מֻתָּר לִכָּנֵס וּלֵישֵׁב בְּסֻכַּת חֲבֵרוֹ בְּשָׁעָה שֶׁאֵין בַּעַל הַסֻּכָּה שָׁם בְּסֻכָּתוֹ, שֶׁבְּוַדַּאי לֹא יַקְפִּיד עַל זֶה, שֶׁנּוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁתֵּעָשֶׂה מִצְוָה בְּמָמוֹנוֹ[מט] בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ חֶסְרוֹן כִּיס כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"ד[נ]:

י וְכֵן אֵין לַעֲשׂוֹת סֻכָּה לְכַתְּחִלָּה בְּקַרְקַע שֶׁל חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ[נא], דְּשֶׁמָּא בַּעַל הַקַּרְקַע הוּא מַקְפִּיד עַל שֶׁהוּא קוֹבֵעַ דִּירָתוֹ בִּרְשׁוּתוֹ בְּלִי יְדִיעָתוֹ, וְאֵין אוֹמְרִים נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּעֲשׂוּ מִצְוָה בְּמָמוֹנוֹ אֶלָּא כְּשֶׁעוֹשִׂין בְּאַקְרַאי בְּעָלְמָא, אֲבָל לֹא כְּשֶׁמִּשְׁתַּמֵּשׁ בְּמָמוֹנוֹ בִּקְבִיעוּת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"ד[נב]:

יא וְכֵן אֵין לַעֲשׂוֹת סֻכָּה לְכַתְּחִלָּה בְּקַרְקַע שֶׁל רַבִּים[נג], כְּגוֹן בִּרְחוֹב הָעִיר וְכַיּוֹצֵא בּוֹ בְּמָקוֹם שֶׁהָרַבִּים עוֹבְרִים שָׁם, וַאֲפִלּוּ אִם כָּל הָעִיר הִיא שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְהַיִּשְׂרָאֵל הוּא בְּוַדַּאי מוֹחֵל לוֹ עַל כָּךְ, מִכָּל מָקוֹם אֵין לַעֲשׂוֹת סֻכָּה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ לְכָל הָעוֹלָם הִלּוּךְ בּוֹ[נד] כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּחֹשֶׁן מִשְׁפָּט סִימָן [ק]ס"ב[נה], וְהַגּוֹיִם אֵינָן מוֹחֲלִין עַל כָּךְ, וַהֲרֵי הִיא סֻכָּה גְּזוּלָה[נו].

וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּדִיעֲבַד יוֹצֵא בְּסֻכָּה גְּזוּלָה הָעוֹמֶדֶת בְּקַרְקַע [הַנִּגְזָל[נז]] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[נח], מִכָּל מָקוֹם לְכַתְּחִלָּה אֵין לֵישֵׁב בְּסֻכָּה הָעוֹמֶדֶת בְּקַרְקַע שֶׁל חֲבֵרוֹ, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָהּ נִקְרֵאת שֶׁלּוֹ מַמָּשׁ, וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[נט] "תַּעֲשֶׂה לְךָ" – "מִשֶּׁלְּךָ", וְאֵינָהּ דּוֹמָה לִשְׁאֵלָה מַמָּשׁ שֶׁהִשְׁאִילָהּ לוֹ מִדַּעְתּוֹ וַהֲרֵי הִיא כְּשֶׁלּוֹ מַמָּשׁ[ס], וּלְכָךְ יֵשׁ לִמְחוֹת בְּהָעוֹשִׂים סֻכָּה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים.

וְכָל מָקוֹם שֶׁבֵּאַרְנוּ שֶׁאֵין לַעֲשׂוֹת שָׁם סֻכָּה לְכַתְּחִלָּה, וְעָבַר וְעָשָׂה, אַף עַל פִּי שֶׁהִיא כְּשֵׁרָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר, מִכָּל מָקוֹם אֵין לְבָרֵךְ עָלֶיהָ[סא], כֵּיוָן שֶׁעַל יְדֵי עֲבֵרָה בָּאָה סֻכָּה זוֹ לְיָדוֹ – אֵין זֶה מְבָרֵךְ אֶלָּא מְנַאֵץ[סב]:

יב לֹא יְקַצֵּץ הַיִּשְׂרָאֵל בְּעַצְמוֹ אֶת הַסְּכָךְ מִיַּעַר שֶׁל גּוֹי[סג] אֲפִלּוּ מִדַּעַת הַגּוֹי[סד], אֶלָּא יְקַצְּצֶנּוּ הַגּוֹי וְיִתְּנֶנּוּ לְיַד הַיִּשְׂרָאֵל, אוֹ יְקַצְּצֶנּוּ יִשְׂרָאֵל אַחֵר[סה] שֶׁלֹּא יִהְיֶה יוֹשֵׁב בְּסֻכָּה זוֹ שֶׁיַּעֲשׂוּ מִסְּכָךְ זֶה וְיִתְּנֶנּוּ לְיִשְׂרָאֵל בַּעַל הַסֻּכָּה, מִטַּעַם שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרמ"ט[סו], עַיֵּן שָׁם, וְשָׁם יִתְבָּאֵר כָּל פְּרָטֵי דִּין זֶה:

 

 

[ד]  אף שאינו יושב בה שבעת ימים, וכדלקמן ס"ב.

[ח]  גמרא שם (עשה סוכה בחג). רבנו מנוח על הרמב"ם שם. ב"י ריש הסי'. לבוש ס"א. ט"ז ס"ק א.

[ט]  רמב"ם שם. שו"ע שם. ט"ז שם. וראה פרדס חב"ד 9 ע' 97.

[יב]  ברייתא כז, ב. וכדלקמן סי' תרמט ס"א לענין לולב.

[יד]  לבוש ס"ב. וכ"ה לקמן סי"א (שכשמשאילה מדעתו הוי כשלו ממש, משא"כ בלאו הכי יוצא רק בדיעבד). וראה לקו"ש חי"ט ע' 350־348. חידושים וביאורים בש"ס ח"ב ע' פו־פט. שלחן המלך ח"ב ע' רמב־ו. יגדיל תורה (נ.י.) יח ע' שלד. כב ע' תריא. כט ע' רכא. כינוס תורה יד ע' סט. שערי שלום סי' לא אות יט. העו"ב תקיג ע' 10.

[טו]  גמרא שם אליבא דחכמים.

[טז]  סעי' ה ואילך.

[יח]  שיאסר עכ"פ לכתחלה, כדלקמן סי"א.

 [כא] ברייתא ב"ק קיז, ב כחכמים. טור ושו"ע חו"מ סי' שעא ס"א. וראה גם לקמן סי' תרמט ס"ח. הל' גזילה סי"א.

[כג]  טור ורמ"א חו"מ שם ס"ב. סמ"ע שם ס"ק ב. וראה לקמן סי' תרמט ס"ח (להתחייב באחריותה).

[כד]  ראה טור ושו"ע שם סי' שנד ס"א (טור ושו"ע) וסי' שסב ס"ב (טור ושו"ע).

[כו]  רש"י שם ד"ה מחלוקת. תירוץ הא' שבמ"א ס"ק ז, כדעה הב' שברמ"א חו"מ סי' צה ס"א. וראה גם לקמן ס"ח.

[כז]  גמרא שם. וראה לקמן סי"א דהיינו רק בדיעבד.

[כט]  גמרא שם (לענין גזל קורה, אפילו לא חיברו בטיט). רמב"ם פ"ה הכ"ה. שו"ע שם.

[ל]  גמרא שם (לבתר שבעה הדר בעיניה). טור ושו"ע חו"מ סי' שס ס"א.

 [לא] רש"י שם ד"ה מפני (דמצוה משוי ליה כל שבעה כבנין קבע). סמ"ע שם סק"ד.

 [לט] כדלעיל ס"ה.

[מה]  תירוץ הא' שבמ"א שם, וכדלעיל ס"ד וש"נ.

[נ]  ס"ט, וש"נ.

[נה]  ס"ב. וראה גם לקמן חו"מ הל' גזילה סל"ג.

[נו]  מ"א שם. וראה לקמן סי' תרמט ס"א (בין מישראל בין מנכרי), וש"נ.

[נז]  כן תיקן בקונטרס השלחן.

[נט]  דברים טז, יג. וכדלעיל ס"ג.

[ס]  כדלעיל שם, וש"נ.

[סב]  ב"ק צד, א. וכדלעיל סי' יא סוף סי"ב, וש"נ.