סימן תרלט

תרלט דִּינֵי יְשִׁיבַת סֻכָּה וּבוֹ כ"ו סְעִיפִים:

א "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים"[א], וְלָמְדוּ מִפִּי הַשְּׁמוּעָה[ב] "תֵּשְׁבוּ" – כְּעֵין תָּדוּרוּ, כְּלוֹמַר כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא דָּר כָּל הַשָּׁנָה בְּבֵיתוֹ – הִזְקִיקַתּוּ תּוֹרָה לְהַנִּיחַ דִּירָתוֹ וְלָדוּר כָּאן בַּסֻּכָּה עִם מִטּוֹתָיו וּמַצְּעוֹתָיו וּכְלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ[ג], מִכָּאן אָמְרוּ חֲכָמִים[ד]: כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים אָדָם עוֹשֶׂה בֵּיתוֹ עֲרַאי וְסֻכָּתוֹ קֶבַע. כֵּיצַד? הָיָה לוֹ מַצָּעוֹת נָאוֹת וְכֵלִים נָאִים – מַעֲלָן לַסֻּכָּה[ה], וְכֵן כָּל כְּלֵי שְׁתִיָּה[ו] הַצְּרִיכִים לוֹ[ז] – יִהְיוּ עִמּוֹ בַּסֻּכָּה כְּדֶרֶךְ שֶׁהֵן עִמּוֹ בְּבֵיתוֹ בְּכָל הַשָּׁנָה. אֲבָל כֵּלִים שֶׁמַּשְׁהִין בָּהֶן קֶמַח[ח] וְהָעֲרֵבוֹת[ט] וְכֵלִים שֶׁל מַיִם[י] – אֵינָן צְרִיכִין לִהְיוֹת בַּסֻּכָּה, שֶׁאַף בְּכָל הַשָּׁנָה אֵין דְּבָרִים אֵלּוּ רְגִילִים לִהְיוֹת עִמּוֹ בְּבֵית דִּירָתוֹ, אֶלָּא בַּיִת יֵשׁ לָהֶם בִּלְבַדָּם[יא]:

ב כְּלֵי אֲכִילָה[יב] לְאַחַר אֲכִילָה[יג], כְּגוֹן קְדֵרוֹת[יד] וּקְעָרוֹת[טו] שֶׁאַחַר הָאֲכִילָה הֵן מְאוּסִין[טז] – צָרִיךְ לְהוֹצִיאָן מִן הַסֻּכָּה[יז]. וְכֵן דְּלִי אוֹ כַּד שֶׁשּׁוֹאֲבִין בּוֹ מַיִם – לֹא יַכְנִיסֵם לְתוֹךְ הַסֻּכָּה[יח]. וְכֵן לֹא יַעֲשֶׂה שׁוּם תַּשְׁמִישׁ בָּזוּי בַּסֻּכָּה[יט], כְּגוֹן שְׁטִיפַת קְדֵרוֹת וּקְעָרוֹת[כ], כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיוּ מִצְוֹת בְּזוּיוֹת עָלָיו[כא]. אֲבָל מֻתָּר לִשְׁטֹף כְּלֵי הַשְּׁתִיָּה[כב] כְּגוֹן כּוֹסוֹת וְצִנְצָנִיּוֹת בַּסֻּכָּה:

ג הַמְּנוֹרָה[כג] בְּשָׁעָה שֶׁהִיא דּוֹלֶקֶת[כד] – צְרִיכָה לִהְיוֹת בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה. וְאִם הַסֻּכָּה קְטַנָּה[כה] בְּעִנְיָן שֶׁיֵּשׁ לָחֹשׁ[כו] שֶׁמָּא יִתְקָרֵב הַנֵּר לְדָפְנֵי הַסֻּכָּה[כז] אוֹ לְהַסְּכָךְ וְתֹאחַז בָּהֶן הָאוּר וְתִשְׂרֹף סֻכָּתוֹ[כח] – צָרִיךְ לְהַנִּיחָהּ חוּץ לַסֻּכָּה, אֲפִלּוּ הִיא שֶׁל זָהָב[כט].

וְנוֹהֲגִין שֶׁלֹּא לְהַכְנִיס נֵר שֶׁל חֶרֶס אֲפִלּוּ לְסֻכָּה גְּדוֹלָה[ל]:

ד כֵּיצַד מִצְוַת יְשִׁיבָה בַּסֻּכָּה[לא]? שֶׁיִּהְיֶה אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה[לב] וְיָשֵׁן[לג] וִיטַיֵּל[לד] וְדָר בַּסֻּכָּה כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים, בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה, כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא דָּר בְּבֵיתוֹ בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה[לה]. וְאִם הוּא צָרִיךְ לְסַפֵּר עִם חֲבֵרוֹ – יְסַפֵּר עִמּוֹ בַּסֻּכָּה[לו]. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר, לְעוֹלָם יְדַמֶּה עָלָיו סֻכָּתוֹ כְּאִלּוּ הִיא בֵּיתוֹ[לז], וְכָל דָּבָר שֶׁלֹּא הָיָה עוֹשֶׂה חוּץ לְבֵיתוֹ – לֹא יַעֲשֶׂה חוּץ לְסֻכָּתוֹ.

לְפִיכָךְ, כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים צָרִיךְ לִקְרוֹת[לח] וְלִלְמֹד[לט] בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה (אֶלָּא אִם כֵּן קוֹרֵא וְלוֹמֵד בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ[מ]). וְאִם הוּא מֵבִין וּמְדַקְדֵּק כְּשֶׁלּוֹמֵד – יָכוֹל לִלְמֹד חוּץ לַסֻּכָּה[מא], כְּדֵי שֶׁתְּהֵא דַּעְתּוֹ מְיֻשֶּׁבֶת עָלָיו[מב], שֶׁרֹחַב הָאֲוִיר יָפֶה לוֹ לְהַרְחִיב דַּעְתּוֹ[מג]. וּמִכָּל מָקוֹם, הַכֹּל לְפִי הָעִנְיָן, שֶׁאִם יֵשׁ לוֹ מְנוּחָה בַּסֻּכָּה – צָרִיךְ לִלְמֹד בַּסֻּכָּה.

וְאִם צָרִיךְ לִלְמֹד מִתּוֹךְ סְפָרִים הַרְבֵּה[מד], אִם אֶפְשָׁר לוֹ לְהָכִין לָהֶם מָקוֹם בְּסֻכָּתוֹ בְּעִנְיָן שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לְפַנּוֹתָם מִסֻּכָּתוֹ בְּעֵת הָאֲכִילָה וְהַשֵּׁנָה וְלַחֲזֹר וּלְהַכְנִיסָן בְּעֵת הַלִּמּוּד – צָרִיךְ לִלְמֹד בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה[מה], אֲבָל אִם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהָכִין לָהֶם מָקוֹם בְּקַל בְּלֹא טֹרַח רַב וְיֵשׁ לוֹ טֹרַח[מו] רַב לְפַנּוֹתָם וְלַחֲזֹר וּלְהַכְנִיסָם – יָכוֹל לִלְמֹד חוּץ לַסֻּכָּה, לְפִי שֶׁכָּל טִרְחָא יְתֵרָה שֶׁאֵין הָאָדָם[מז] מִצְטַעֵר וּמוֹנֵעַ אֶת עַצְמוֹ מִטִּרְחָא זוֹ כְּדֵי לֵישֵׁב בְּבֵיתוֹ בִּקְבִיעוּת – אֵין מְחֻיָּב לִטְרֹחַ כְּדֵי לֵישֵׁב בְּסֻכָּתוֹ בִּקְבִיעוּת[מח]:

ה הַמִּתְפַּלֵּל, אִם יֵשׁ לוֹ מְנוּחָה בַּסֻּכָּה שֶׁיּוּכַל לְהִתְפַּלֵּל שָׁם בְּכַוָּנָה – צָרִיךְ לִכְנֹס לַסֻּכָּה וּלְהִתְפַּלֵּל[מט], שֶׁהֲרֵי בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה כְּשֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת הוּא נִכְנָס לְבֵיתוֹ וּמִתְפַּלֵּל.

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּמְקוֹם שֶׁאֵין שָׁם בֵּית הַכְּנֶסֶת, אוֹ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לֵילֵךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת, אֲבָל אִם אֶפְשָׁר לוֹ לֵילֵךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת – יֵלֵךְ, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל בַּסֻּכָּה[נ]:

ו הַמַּבְדִּיל עַל הַכּוֹס – צָרִיךְ לִכְנֹס לַסֻּכָּה לְהַבְדִּיל שָׁם, שֶׁהֲרֵי בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה נִכְנַס לְבֵיתוֹ לְהַבְדִּיל שָׁם[נא]:

ז אוֹכְלִין אֲכִילַת עֲרַאי חוּץ לַסֻּכָּה[נב]. אֲבָל אָסוּר לִישֹׁן אֲפִלּוּ שְׁנַת עֲרַאי חוּץ לַסֻּכָּה[נג], לְפִי שֶׁבְּשֵׁנָה אֵין לְחַלֵּק בֵּין עֲרַאי לְקֶבַע, שֶׁלִּפְעָמִים שֶׁאֵינוֹ מְנַמְנֵם אֶלָּא מְעַט וְדַיּוֹ בְּכָךְ, לְפִיכָךְ זוֹ הִיא שְׁנַת קֶבַע שֶׁלּוֹ[נד] שֶׁחַיָּב לִכְנֹס לַסֻּכָּה בִּשְׁבִילָהּ:

ח בַּמְּקוֹמוֹת הַקָּרִים[נה] שֶׁיֵּשׁ צַעַר לִישֹׁן בַּסֻּכָּה מֵחֲמַת הַקֹּר[נו] וְאֵין לוֹ כָּרִים וּכְסָתוֹת כָּרָאוּי[נז] אֵין צָרִיךְ לִישֹׁן בַּסֻּכָּה וַאֲפִלּוּ יֵשׁ לוֹ כָּרִים אֶלָּא שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהָכִין לָהֶם מָקוֹם בַּסֻּכָּה לְכָל שִׁבְעַת יְמֵי הַחַג בְּעִנְיָן שֶׁיִּצְטָרֵךְ לִטְרֹחַ לְהוֹצִיאָן מֵהַסֻּכָּה בִּשְׁעַת הָאֲכִילָה וְלַחֲזֹר וּלְהַכְנִיסָן בְּעֵת הַשֵּׁנָה וְהִיא טִרְחָא יְתֵרָה וּמִצְטַעֵר בְּטִרְחָא זוֹ[נח] בְּעִנְיָן שֶׁאִם הָיָה לוֹ טִרְחָא כָּזוֹ לִישֹׁן בְּבֵיתוֹ לֹא הָיָה יָשֵׁן בְּבֵיתוֹ[נט] אֵינוֹ צָרִיךְ לִישֹׁן בַּסֻּכָּה שֶׁכָּל הַמִּצְטַעֵר בִּישִׁיבַת הַסֻּכָּה פָּטוּר מִישִׁיבָתָהּ כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"מ[ס]:

ט וְעַכְשָׁו נָהֲגוּ הָעוֹלָם לְהָקֵל בְּשֵׁנָה, שֶׁאֵין יְשֵׁנִים בַּסֻּכָּה רַק הַמְדַקְדְּקִים בְּמִצְווֹת[סא]. וְיֵשׁ שֶׁלִּמְּדוּ עֲלֵיהֶם זְכוּת[סב], לְמִי שֶׁנָּשׂוּי אִשָּׁה שֶׁחַיָּב לְשַׂמֵּחַ אֶת אִשְׁתּוֹ בָּרֶגֶל[סג], וְנָשִׁים פְּטוּרוֹת מִן הַסֻּכָּה[סד], אִם כֵּן אִם אֵינוֹ רוֹצֶה לִפְרֹשׁ מֵאִשְׁתּוֹ – מִקְרֵי דְּבַר מִצְוָה, וְכָל הָעוֹסֵק בַּמִּצְוָה – פָּטוּר מִמִּצְוָה אַחֶרֶת כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"מ[סה], וְעַל כֵּן הוּא פָּטוּר מִשֵּׁנָה בַּסֻּכָּה בַּלַּיְלָה, וַאֲפִלּוּ אִם אִשְׁתּוֹ אֵינָהּ טְהוֹרָה, מִכָּל מָקוֹם שַׁיָּךְ שִׂמְחָה כְּשֶׁבַּעְלָהּ מִתְיַחֵד עִמָּהּ בְּחֶדֶר אֶחָד[סו] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר[סז].

וּמִכָּל מָקוֹם, טוֹב לְהַחְמִיר שֶׁיִּהְיֶה לוֹ סֻכָּה מְיֻחֶדֶת שֶׁיּוּכַל לִישֹׁן שָׁם עִם אִשְׁתּוֹ וִיקַיֵּם שְׁתֵּי הַמִּצְווֹת[סח]:

י[סט] הַנּוֹשֵׂא[ע] בְּתוּלָה[עא] שְׁנַיִם אוֹ שְׁלֹשָׁה יָמִים קֹדֶם הַחַג[עב] בְּעִנְיָן שֶׁנִּמְשְׁכוּ שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה שֶׁלּוֹ בְּתוֹךְ הַחַג[עג] (דְּאִלּוּ בַּחַג עַצְמוֹ אֵין נוֹשְׂאִין נָשִׁים[עד] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקמ"ו[עה]), בַּיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהָיוּ נוֹהֲגִים שֶׁכָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה הָיוּ מִתְיַחֲדִין הֶחָתָן וְהַכַּלָּה בְּחֶדֶר מְיֻחָד, וְאֵין שׁוּם אָדָם נִכְנָס אֶצְלָם רַק בְּעֵת שֶׁרוֹצִים לְשַׂמֵּחַ אוֹתָן וְלֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת עִמָּהֶם[עו], וְזֶה הַחֶדֶר נִקְרָא חֻפָּה[עז] – הֲרֵי הֶחָתָן וְהַשּׁוֹשְׁבִינִין וְכָל בְּנֵי הַחֻפָּה[עח] דְּהַיְנוּ אוֹתָם אֲנָשִׁים שֶׁאוֹכְלִים עִם הֶחָתָן פְּטוּרִים מִן הַסֻּכָּה כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה, וּמֻתָּרִים לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ חוּץ לַסֻּכָּה, דְּהַיְנוּ בְּחֶדֶר הַנִּקְרָא חֻפָּה, לְפִי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׂמֹחַ כָּרָאוּי בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה, שֶׁאֵין עִקַּר הַשִּׂמְחָה אֶלָּא בַּחֻפָּה[עט], שֶׁהוּא עִקַּר יְשִׁיבַת הֶחָתָן וְכַלָּה[פ], דְּהַיְנוּ מָקוֹם שֶׁהֵם מִתְיַחֲדִין שָׁם, וְאִי אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹת עִקַּר יְשִׁיבַת הֶחָתָן וְכַלָּה בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה[פא], לְפִי שֶׁכָּל סֻכָּה אֵין לָהּ רַק שְׁלֹשָׁה דְּפָנוֹת וּפְרוּצָה בְּרוּחַ רְבִיעִית וּבוֹשׁ שָׁם הֶחָתָן לְשַׂחֵק עִם כַּלָּתוֹ[פב].

וְלָכֵן עַכְשָׁו שֶׁנּוֹהֲגִין לַעֲשׂוֹת אַרְבַּע מְחִצּוֹת לַסֻּכָּה[פג] – אַף הֶחָתָן חַיָּב בַּסֻּכָּה[פד]:

יא כְּבָר אָמַרְנוּ[פה] שֶׁמֻּתָּר לֶאֱכֹל אֲכִילַת עֲרַאי חוּץ לַסֻּכָּה. וְכַמָּה הִיא אֲכִילַת עֲרַאי? כַּבֵּיצָה[פו], שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הָאָדָם לִטְעֹם פַּעַם אַחַת מְלֹא פִּיו חוּץ לְבֵיתוֹ[פז], וּמְלֹא פִּיו הוּא כְּבֵיצָה[פח], שֶׁאֵין בֵּית הַבְּלִיעָה מַחֲזִיק יוֹתֵר מִכַּבֵּיצָה[פט].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּפַת[צ] הָעֲשׂוּיָה מֵחֲמֵשֶׁת הַמִּינִים אוֹ בְּתַבְשִׁיל הֶעָשׂוּי מֵחֲמֵשֶׁת הַמִּינִים[צא], אֲבָל שְׁאָר מִינֵי מַאֲכָלִים[צב], וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִינֵי פֵּרוֹת[צג], אֲפִלּוּ אוֹכֵל מֵהֶם הַרְבֵּה[צד], וַאֲפִלּוּ קוֹבֵעַ עֲלֵיהֶן סְעוּדָתוֹ[צה] – מֻתָּר לְאָכְלָן חוּץ לַסֻּכָּה, לְפִי שֶׁקְּבִיעַת מִינִים אֵלּוּ אֵינָהּ חֲשׁוּבָה אֶלָּא כַּאֲכִילַת עֲרַאי שֶׁל פַּת[צו]:

יב מֻתָּר לִשְׁתּוֹת[צז] כָּל הַמַּשְׁקִין חוּץ לַסֻּכָּה, אֲפִלּוּ יַיִן[צח], וַאֲפִלּוּ שׁוֹתֶה יוֹתֵר מֵרְבִיעִית[צט], וְכָל הַמַּחְמִיר עַל עַצְמוֹ שֶׁלֹּא לִשְׁתּוֹת חוּץ לַסֻּכָּה אֲפִלּוּ מַיִם – הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח[ק].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁשּׁוֹתֶה דֶּרֶךְ עֲרַאי, אֲבָל אִם קוֹבֵעַ אֶת עַצְמוֹ לִשְׁתּוֹת יַיִן[קא], אוֹ שְׁאָר מַשְׁקִין שֶׁדֶּרֶךְ לִקְבֹּעַ עֲלֵיהֶן, כְּגוֹן מֵי דְּבַשׁ וְשֵׁכָר[קב] בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁרְגִילִין לִקְבֹּעַ עֲלֵיהֶן לִשְׁתּוֹת בְּלֹא סְעוּדָה[קג] – צָרִיךְ לִכְנֹס לְתוֹךְ הַסֻּכָּה.

אֲבָל אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה", לְפִי שֶׁהַשְּׁתִיָּה הִיא טְפֵלָה לָאֲכִילָה וּבִרְכַּת "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה" שֶׁבֵּרַךְ עַל אֲכִילַת שַׁחֲרִית הִיא פּוֹטֶרֶת אֶת הַשְּׁתִיָּה שֶׁל כָּל הַיּוֹם[קד], וְכֵן הִיא פּוֹטֶרֶת אֶת הַשֵּׁנָה וְטִיּוּל בַּסֻּכָּה[קה] כָּל הַיּוֹם, שֶׁאֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ עֲלֵיהֶם, שֶׁאֲפִלּוּ יָצָא חוּץ לְסֻכָּתוֹ אַחַר הָאֲכִילָה וְהִפְסִיק הַרְבֵּה בֵּין הָאֲכִילָה לְהַשְּׁתִיָּה וְשֵׁנָה וְטִיּוּל[קו], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁכֻּלָּם נִמְשָׁכִים וּטְפֵלִים לָאֲכִילָה שֶׁהִיא עִקַּר מִצְוַת הַיְשִׁיבָה בַּסֻּכָּה – בִּרְכַּת הָאֲכִילָה פּוֹטַרְתָּם[קז].

וַאֲפִלּוּ שׁוֹתֶה וְיָשֵׁן וּמְטַיֵּל קֹדֶם הָאֲכִילָה – אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ, לְפִי שֶׁהֵן טְפֵלִים לְהָאֲכִילָה שֶׁלְּאַחֲרֵיהֶם[קח]:

יג וְאִם הָיָה קָבוּעַ לִשְׁתִיָּה בַּסֻּכָּה וְנִמְלַךְ לֶאֱכֹל, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הָיָה צָרִיךְ לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה" עַל הַשְּׁתִיָּה לְפִי שֶׁבִּרְכַּת הָאֲכִילָה שֶׁלְּפָנֶיהָ פּוֹטַרְתָּהּ – אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה" עַל אֲכִילָה זוֹ הָאַחֲרוֹנָה, שֶׁאֵין אֲכִילָה זוֹ טְפֵלָה לָאֲכִילָה הָרִאשׁוֹנָה, אֶלָּא הִיא חֲשׁוּבָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ[קט].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁיָּצָא[קי] מִן הַסֻּכָּה בֵּין גְּמַר אֲכִילָה רִאשׁוֹנָה לְהַתְחָלַת אֲכִילָה אַחֲרוֹנָה וְשָׁהָה שָׁם חוּץ לַסֻּכָּה וְלֹא חָזַר לְאַלְתַּר[קיא] אֶלָּא לְאַחַר שָׁעָה וּשְׁתַּיִם[קיב], אוֹ אֲפִלּוּ אִם חָזַר לְאַלְתַּר אֶלָּא שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁיָּצָא מִן הַסֻּכָּה הָיָה דַּעְתּוֹ לִשְׁהוֹת הַרְבֵּה חוּץ לַסֻּכָּה וְשֶׁלֹּא לַחֲזֹר לַסֻּכָּה לְאַלְתַּר[קיג], שֶׁאָז אֵין הַבְּרָכָה שֶׁבֵּרַךְ עַל אֲכִילָה הָרִאשׁוֹנָה פּוֹטֶרֶת אֲכִילָה אַחֲרוֹנָה, כֵּיוָן שֶׁהִפְסִיק בֵּינֵיהֶן בִּיצִיאָה גְּמוּרָה עַל דַּעַת שֶׁלֹּא לַחֲזֹר לְאַלְתַּר.

אֲבָל אִם לֹא הִפְסִיק בֵּינֵיהֶם בִּיצִיאָה גְּמוּרָה[קיד] שֶׁלֹּא לַחֲזֹר לְאַלְתַּר[קטו] – אֵינוֹ צָרִיךְ לְבָרֵךְ עַל אֲכִילָה אַחֲרוֹנָה. וַאֲפִלּוּ הוּא כָּל ז' יָמִים בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה, אִם לֹא יָצָא מִמֶּנָּה יְצִיאָה גְּמוּרָה שֶׁלֹּא לַחֲזֹר לְאַלְתַּר – אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה", רַק בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹן שֶׁנִּכְנַס לַסֻּכָּה[קטז]:

יד וְכָל זֶה כְּשֶׁנִּכְנָס לְאוֹתָהּ סֻכָּה שֶׁבֵּרַךְ בָּהּ בַּאֲכִילָה רִאשׁוֹנָה, אֲבָל אִם נִכְנָס לְסֻכָּה אַחֶרֶת[קיז], אֲפִלּוּ הִיא בְּאוֹתוֹ חָצֵר[קיח] סְמוּכָה לַסֻּכָּה שֶׁבֵּרַךְ בָּהּ בַּאֲכִילָה רִאשׁוֹנָה, כְּשֶׁרוֹצֶה לֶאֱכֹל בְּסֻכָּה זוֹ דָּבָר שֶׁאָסוּר לְאָכְלוֹ חוּץ לַסֻּכָּה – צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה", אֲפִלּוּ אִם הִיא בְּעִנְיָן שֶׁאֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַנֶּהֱנִין עַל אֲכִילָה זוֹ, כְּגוֹן שֶׁהוּא עוֹמֵד בְּאֶמְצַע סְעוּדָתוֹ[קיט] שֶׁאָכַל בַּסֻּכָּה שֶׁבֵּרַךְ בָּהּ וּפוֹסֵק סְעוּדָתוֹ וְהָלַךְ לֶאֱכֹל בְּסֻכָּה אַחֶרֶת – צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ:

טו וַאֲפִלּוּ אִם אֵינוֹ רוֹצֶה לֶאֱכֹל בְּסֻכָּה זוֹ אֶלָּא שֶׁנִּכְנָס לְתוֹכָהּ לִישֹׁן וּלְטַיֵּל – צָרִיךְ לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה", שֶׁאֵין שֵׁנָה וְטִיּוּל שֶׁבְּסֻכָּה זוֹ נִפְטָרִין בַּבְּרָכָה שֶׁבֵּרַךְ בְּסֻכָּה אַחֶרֶת[קכ]. אֲבָל אִם נִכְנָס לְתוֹכָהּ לֶאֱכֹל בְּתוֹכָהּ מִינֵי מַאֲכָלִים שֶׁמֻּתָּר לְאָכְלָן חוּץ לַסֻּכָּה – אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ.

וְאִם רוֹצֶה לִקְבֹּעַ אֶת עַצְמוֹ שָׁם לִשְׁתּוֹת יַיִן וּשְׁאָר מַשְׁקִים שֶׁדֶּרֶךְ לִקְבֹּעַ עֲלֵיהֶם מִן הַדִּין – צָרִיךְ לְבָרֵךְ, שֶׁהֲרֵי אָסוּר לִשְׁתּוֹתָן חוּץ לַסֻּכָּה[קכא]. וּמִכָּל מָקוֹם, לְפִי שֶׁיֵּשׁ מְפַקְפְּקִין[קכב] עַל בְּרָכָה זוֹ, לָכֵן נָכוֹן הַדָּבָר שֶׁלֹּא לִקְבֹּעַ אֶת עַצְמוֹ בִּשְׁתִיָּה, רַק בְּסֻכָּה שֶׁאָכַל בָּהּ הַיּוֹם וּבֵרַךְ עָלֶיהָ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה"[קכג]:

טז אִם שָׁכַח לְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה" עַד שֶׁגָּמַר סְעוּדָתוֹ – יְבָרֵךְ לְאַחַר סְעוּדָתוֹ[קכד]. וְאַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַמִּצְוֹת צָרִיךְ לְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן עוֹבֵר לַעֲשִׂיָּתָן[קכה], מִכָּל מָקוֹם הֲרֵי גַּם הַיְשִׁיבָה שֶׁיּוֹשֵׁב בַּסֻּכָּה אַחַר הַסְּעוּדָה הוּא גַּם כֵּן בִּכְלַל הַמִּצְוָה[קכו], וְאִם כֵּן הֲרֵי הוּא מְבָרֵךְ קֹדֶם עֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה[קכז]:

יז אֵין קִצְבָּה לִסְעוּדוֹת שֶׁל סֻכָּה[קכח], אֶלָּא אִם יִרְצֶה יֹאכַל בַּסֻּכָּה, וְאִם יִרְצֶה לֹא יֹאכַל רַק מִינֵי מַאֲכָלִים שֶׁמֻּתָּר לְאָכְלָן חוּץ לַסֻּכָּה[קכט], שֶׁאֵין הַמִּצְוָה אֶלָּא שֶׁאִם יֹאכַל לֹא יֹאכַל חוּץ לַסֻּכָּה[קל].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּחֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד[קלא], אֲבָל בְּיוֹם טוֹב וּבְשַׁבָּת שֶׁהוּא בְּתוֹךְ הַחַג שֶׁחַיָּב לֶאֱכֹל פַּת יוֹתֵר מִכַּבֵּיצָה[קלב] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רצ"[א][קלג] – צָרִיךְ לֶאֱכֹל בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה.

וְאִם יָרְדוּ גְּשָׁמִים – הֲרֵי זֶה נִכְנָס לְתוֹךְ הַבַּיִת[קלד], וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר[קלה].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? מִלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל חַג וְאֵילָךְ, אֲבָל בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל חַג[קלו], דְּהַיְנוּ לֵיל ט"ו בְּתִשְׁרֵי[קלז], – צָרִיךְ לֶאֱכֹל בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם[קלח]. וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מִצְטַעֵר מֵחֲמַת הַגֶּשֶׁם, וְכָל הַמִּצְטַעֵר פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה[קלט], מִכָּל מָקוֹם בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה – חַיָּב לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה, לְפִי שֶׁאָנוּ לְמֵדִין בִּגְזֵרָה שָׁוָה[קמ] מֵחַג הַמַּצּוֹת: נֶאֱמַר כָּאן בְּחַג הַסֻּכּוֹת[קמא] "בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ", וְנֶאֱמַר לְהַלָּן בְּחַג הַמַּצּוֹת[קמב] "בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ", מַה ט"ו יוֹם הָאָמוּר לְהַלָּן לַיְלָה הָרִאשׁוֹנָה חוֹבָה לֶאֱכֹל כַּזַּיִת מַצָּה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"ה[קמג] – אַף ט"ו הָאָמוּר כָּאן חוֹבָה לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה.

וּבַאֲכִילַת כַּזַּיִת בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָה, כְּמוֹ שֶׁיּוֹצֵא בַּאֲכִילַת כַּזַּיִת מַצָּה[קמד]. אֲבָל מִכָּל מָקוֹם, חַיָּב לֶאֱכֹל עוֹד פַּת בַּבַּיִת, שֶׁהֲרֵי בְּכָל סְעוּדַת יוֹם טוֹב חוֹבָה לֶאֱכֹל יוֹתֵר מִכַּבֵּיצָה פַּת[קמה], אֶלָּא שֶׁבְּתוֹךְ הַסֻּכָּה בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם – אֵין חוֹבָה לֶאֱכֹל יוֹתֵר מִכַּזַּיִת, כְּמוֹ בַּאֲכִילַת מַצָּה.

וַאֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם, אִם יִרְצֶה לֶאֱכֹל כַּזַּיִת בַּסֻּכָּה וּכַבֵּיצָה מְצֻמְצֶמֶת תּוֹךְ הַבַּיִת[קמו] – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ, אֶלָּא שֶׁהַמַּחְמִיר לֶאֱכֹל כָּל הַסְּעוּדָה בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם – הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[קמז]:

יח כְּשֶׁאוֹכֶל בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם בַּסֻּכָּה – צָרִיךְ גַּם כֵּן לְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה[קמח], שֶׁהֲרֵי אֵין קִדּוּשׁ אֶלָּא בִּמְקוֹם סְעוּדָה[קמט], וִיבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה"[קנ] קֹדֶם "שֶׁהֶחֱיָנוּ"[קנא] כְּמוֹ אִם לֹא הָיָה גֶּשֶׁם:

יט וְיֵשׁ חוֹלְקִין עַל כָּל זֶה[קנב] וְאוֹמְרִים שֶׁבְּכָל סְעוּדוֹת שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב אֵין צָרִיךְ לֶאֱכֹל פַּת רַק כַּזַּיִת, וְאִם כֵּן בְּיוֹם טוֹב וְשַׁבָּת שֶׁבְּתוֹךְ הַחַג אִם יִרְצֶה שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל רַק כַּזַּיִת וּלְאָכְלוֹ חוּץ לַסֻּכָּה – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ.

וְדָבָר זֶה אָנוּ לְמֵדִין בִּגְזֵרָה שָׁוָה מֵחַג הַמַּצּוֹת שֶׁחוֹבָה לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה, אֲבָל אֵין לְמֵדִין בִּגְזֵרָה שָׁוָה זוֹ שֶׁיִּהְיֶה חוֹבָה לֶאֱכֹל אַף בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם[קנג], שֶׁכֵּיוָן שֶׁהוּא מִצְטַעֵר מֵחֲמַת הַגְּשָׁמִים הוּא פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה אַף בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה[קנד].

וְאַף עַל פִּי שֶׁהָעִקָּר כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[קנה] בְּכָל זֶה, מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל שֵׁנִי שֶׁל גָּלֻיּוֹת כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא מִנְהָג שֶׁהֲרֵי אָנוּ בְּקִיאִים בִּקְבִיעוּת הַחֹדֶשׁ[קנו] – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה וְאֵינוֹ צָרִיךְ לֶאֱכֹל בַּסֻּכָּה בִּשְׁעַת הַגֶּשֶׁם[קנז]. וּמִי שֶׁרוֹצֶה לְהַחְמִיר עַל עַצְמוֹ גַּם בְּלֵיל שֵׁנִי כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה – אֵינוֹ צָרִיךְ לְקַדֵּשׁ בַּסֻּכָּה, אֶלָּא יְקַדֵּשׁ וְיֹאכַל כָּל סְעוּדָתוֹ בְּתוֹךְ הַבַּיִת, וְאַחַר הָאֲכִילָה יִכְנֹס לַסֻּכָּה וְיֹאכַל שָׁם כַּזַּיִת[קנח] וְלֹא יְבָרֵךְ "לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה"[קנט]:

כ וְכֵיוָן שֶׁאֲכִילַת לַיְלָה הָרִאשׁוֹנָה נִלְמַד בִּגְזֵרָה שָׁוָה מֵאֲכִילַת מַצָּה – צָרִיךְ לִהְיוֹת דּוֹמֶה לָהּ בְּכָל דָּבָר, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא יֹאכַל בְּעֶרֶב יוֹם טוֹב[קס] מִן הַמִּנְחָה וּלְמַעְלָה[קסא] כְּדֵי שֶׁיֹּאכַל בַּסֻּכָּה לְתֵאָבוֹן[קסב], וְלֹא יֹאכַל בַּסֻּכָּה עַד לְאַחַר צֵאת הַכּוֹכָבִים[קסג], וְיִזָּהֵר לֶאֱכֹל קֹדֶם חֲצוֹת לַיְלָה[קסד], הַכֹּל כְּמוֹ בַּאֲכִילַת מַצָּה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּהִלְכוֹת פֶּסַח[קסה]:

כא מֵאֵימָתַי מֻתָּר לִפָּנוֹת מִן הַסֻּכָּה מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים?[קסו] בִּשְׁאָר סְעוּדוֹת הַחַג, חוּץ מִלַּיְלָה הָרִאשׁוֹנָה[קסז], מִשָּׁעָה שֶׁיָּרְדוּ כָּל כָּךְ טִפּוֹת טִפּוֹת לְתוֹךְ הַסֻּכָּה שֶׁאִם הָיוּ נוֹפְלִים[קסח] לְתוֹךְ תַּבְשִׁיל שֶׁל פּוֹל[קסט] שֶׁדַּרְכּוֹ לְמַהֵר לְהִתְקַלְקֵל בְּמַיִם מוּעָטִים[קע] הָיָה הַתַּבְשִׁיל מִתְקַלְקֵל – הֲרֵי זֶה יוֹצֵא מִן הַסֻּכָּה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לְפָנָיו תַּבְשִׁיל בַּסֻּכָּה[קעא]. וּמִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי בְּשִׁעוּר זֶה – יְשַׁעֵר אִם הָיוּ יוֹרְדִים כָּל כָּךְ גְּשָׁמִים לְתוֹךְ הַבַּיִת אִם הָיָה יוֹצֵא מִן הַבַּיִת יוֹצֵא גַּם כֵּן מִן הַסֻּכָּה[קעב]:

כב וְכָל זֶה בַּאֲכִילָה, אֲבָל בְּשֵׁנָה אֵין צָרִיךְ לְשַׁעֵר בִּכְדֵי שֶׁיִּתְקַלְקֵל הַתַּבְשִׁיל, שֶׁבִּגְשָׁמִים מוּעָטִים יֵשׁ צַעַר לִישֹׁן שָׁם, וְיוּכַל לָצֵאת מֵהַסֻּכָּה[קעג], שֶׁכָּל הַמִּצְטַעֵר פָּטוּר מִן הַסֻּכָּה[קעד].

וּכְשֵׁם שֶׁמֻּתָּר לִפָּנוֹת מִן הַסֻּכָּה מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים – כָּךְ מֻתָּר לִפָּנוֹת מִפְּנֵי הַשָּׁרָב אוֹ מִפְּנֵי הַיַּתּוּשִׁים[קעה], אֲפִלּוּ אֵין הָאָדָם מִצְטַעֵר בְּכָךְ אֶלָּא שֶׁהַתַּבְשִׁיל מִתְקַלְקֵל בְּכָךְ[קעו], וְכֵן אִם הָעֵת קֹר שֶׁהַמַּאֲכָלִים הַשְּׁמֵנִים נִקְרָשִׁים בַּסֻּכָּה[קעז] – אוֹכֵל כָּל סְעוּדָתוֹ בַּבַּיִת[קעח]:

כג כָּל הַפָּטוּר מִיְשִׁיבַת הַסֻּכָּה וְאֵינוֹ יוֹצֵא מֵהַסֻּכָּה – אֵינוֹ מְקַבֵּל שָׂכָר עַל אוֹתוֹ יְשִׁיבָה, וְאֵינוֹ אֶלָּא מִן הַהֶדְיוֹטוֹת[קעט]:

כד הַיּוֹצֵא מֵהַסֻּכָּה מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים – אַל יִבְעַט וְיֵצֵא, אֶלָּא יֵצֵא בְּהַכְנָעָה[קפ], כְּעֶבֶד שֶׁבָּא לִמְזֹג כּוֹס לְרַבּוֹ וְשׁוֹפְכוֹ לוֹ[קפא] רַבּוֹ עַל פָּנָיו, כְּלוֹמַר אֵינִי חָפֵץ בְּשִׁמּוּשְׁךָ[קפב]:

כה הָיָה אוֹכֵל בַּסֻּכָּה וְיָרְדוּ גְּשָׁמִים וְהָלַךְ לְבֵיתוֹ[קפג] לִגְמֹר סְעוּדָתוֹ וּכְשֶׁיָּשַׁב לוֹ לֶאֱכֹל פָּסְקוּ הַגְּשָׁמִים[קפד] – אֵין מְחַיְּבִין אוֹתוֹ לַחֲזֹר לַסֻּכָּה לִגְמֹר סְעוּדָתוֹ[קפה], אֶלָּא גּוֹמֵר סְעוּדָתוֹ בְּבֵיתוֹ:

כו הָיָה יָשֵׁן בְּתוֹךְ הַסֻּכָּה וְיָרְדוּ גְּשָׁמִים וְנִכְנַס לְתוֹךְ הַבַּיִת[קפו] לִגְמֹר שְׁנָתוֹ וְעַד שֶׁלֹּא שָׁכַב פָּסְקוּ הַגְּשָׁמִים – צָרִיךְ לַחֲזֹר לַסֻּכָּה[קפז]. אֲבָל אִם כְּבָר שָׁכַב בְּתוֹךְ הַבַּיִת וְאַחַר כָּךְ פָּסְקוּ הַגְּשָׁמִים – אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר לַסֻּכָּה, אֶלָּא יָשֵׁן בְּבֵיתוֹ כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה. וַאֲפִלּוּ הֵקִיץ מִשְּׁנָתוֹ קֹדֶם שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר – אֵין מַטְרִיחִין אוֹתוֹ לַחֲזֹר לַסֻּכָּה לִגְמֹר שָׁם שְׁנָתוֹ, אֶלָּא מֻתָּר לוֹ לִגְמֹר שְׁנָתוֹ בְּבֵיתוֹ[קפח]. וַאֲפִלּוּ כְּבָר עָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר וְהוּא עֲדַיִן יָשֵׁן בְּתוֹךְ הַבַּיִת – אֵין צְרִיכִים לַהֲקִיצוֹ מִשְּׁנָתוֹ[קפט], אֶלָּא מַנִּיחִין אוֹתוֹ לִישֹׁן עַד שֶׁיִּנָּעֵר מֵאֵלָיו[קצ]. וְאִם הֵקִיץ מִשְּׁנָתוֹ לְאַחַר שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר וְרוֹצֶה לַחֲזֹר וְלִישֹׁן – צָרִיךְ לֵילֵךְ לְתוֹךְ הַסֻּכָּה וְלִישֹׁן שָׁם, כֵּיוָן שֶׁכְּבָר עָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר[קצא]:

 

 


[ז]  למעט כלי שאיבה, דלקמן סעיף ב.

[ח]  בה"ג הל' סוכה (לב, ב). שבלי הלקט סי' שדמ (בהג"ה משבלי הלקט הקצר). מ"א סק"א.

[י]  בשבלי הלקט ובמ"א שם: של בשמים. ולענין כלים ששואבים בהם מים, ראה לקמן ס"ב.

[מ]  כדלקמן ס"ה (בתפלה) וש"נ.

[מז]  אוצ"ל: שהאדם.

[מח]  כדלקמן סי' תרמ ס"ה וש"נ.

[נה]  רמ"א ס"ב. ב"ח סי' תרמ ד"ה ומ"ש ונראה (בארץ רוסיא. וראה לעיל סי' תקז קו"א סק"ד ד"ה כתב: ובמדינתנו שאין הקור גדול כ"כ בימי פסח וסוכות).

[נט]  ראה גם לעיל סוף ס"ד.

 [סא]דרכי משה ס"ק ג. רמ"א ס"ב. ומנהג חב"ד שאין ישנים בסוכה. ראה ספר השיחות תרצט ע' 295. לקו"ש חכ"ט ע' 211 ואילך. אג"ק חי"א ע' תיד. המלך במסיבו ח"א ע' סג. ח"ב ע' לג. אוצר מנהגי חב"ד חה"ס ע' שא־שב.

[סג]  פסחים קט, א. וראה לעיל סי' תקכט ס"ו־ז.

[סד]  כדלקמן סי' תרמ ס"א.

[סז]  לקמן ס"י.

[סט]  בקונטרס השלחן כתב שמקומו בסי' תרמ (כמו בשו"ע הב"י), וכן מציין אליו לעיל סי' רמט סוף ס"ח "כמ"ש בסי' תר"מ". אבל ראה לעיל ס"ט שמציין לכאן "כמ"ש" (כמו שיתבאר).

 [עא]ראה לעיל סי' ע ס"ג (לענין פטור קריאת שמע). וראה אהע"ז סי' סב ס"ב וס"ו וסי"ג (שבעולה אין לה שבעת ימי המשתה).

[עב]  רש"י שם ד"ה תרתי. מ"א סי' תרמ סקי"א (ערב הרגל), וסי' תקמו סק"ד (הטעם שלא לישא בערב יו"ט).

[עה]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"א.

[פו]  אביי בגמרא כו, א (כדטעים בר בי רב ועייל לכלה). תוס' שם ד"ה תרתי (שזה מלא פיו דהיינו כביצה). רש"י כז, א ד"ה ואביי. רא"ש פ"ב סי' יג. טור ושו"ע ס"ב. וכ"ה לעיל סי' עדר ס"ו. סי' רצא ס"א. וראה גם לעיל סי' רפו ס"ד.

[פז]  ריטב"א כה, א ד"ה אוכלין.

 [צא]ברייתא כז, א (במיני תרגימא). לפירוש הרא"ש שם. שו"ע שם. מ"א סוף ס"ק ו (דהיינו כשאוכל יותר מכביצה, אפילו לא קבע עליו סעודתו). וראה גם לעיל סי' תעא ס"ב, וש"נ (שמיני תרגימא הוי תבשיל העשוי מחמשת המינים).

[צב]  רא"ש שם (שחולק על רבנו פרץ, שמצריך אף בבשר וגבינה).

[צד]  גמרא שם (שתי כותבות). מ"א ס"ק ו.

[צה]  גמרא שם לדעת רבא. אור זרוע הל' סוכה סי' שא. הגהות אשרי שם. דרכי משה ס"ק ד ממשמעות הפוסקים. רמ"א ס"ב. מ"א שם. ומנהג חב"ד להחמיר בזה (ראה לקמן סי"ב בשתיה, וראה תשב"ץ סי' קמד שמהר"ם מרוטנבורג חשש בפירות לאידך לישנא בגמרא שם, ומבואר במ"א שם, דהיינו אפילו לא קבע עליו).

[צז]  גמרא כו, סע"ב (דלי של מים, שהוא רק כדי להחמיר על עצמו). רמב"ם פ"ו ה"ו (מים). טור ושו"ע ס"ב.

[צט]  גמרא שם (דלי). וכדלקמן בסמוך, שלא אסרו אלא כשקובע עצמו.

[קב]  אור זרוע והגהות אשרי ודרכי משה וט"ז שם. וראה לקמן סוף סט"ו שיש מפקפקין, וש"נ.

[קד]  ט"ז ס"ק ז וס"ק כ.

[קו]  שדוקא בזה צריך לברך על האכילה, כדלקמן סי"ג וש"נ.

[קז]  ר"ת הובא ברא"ש פ"ד סי' ג. שו"ע ס"ח (שאין מברכין אלא בשעת אכילה). ט"ז סק"כ. וראה לקו"ש חכ"ט ע' 217. שלחן המלך ח"ב ע' רנ.

[קח]  ט"ז סוף סק"ז (לענין שתיה) וסוף ס"ק כ (אף בשינה וטיול).

 [קיב]רש"י יומא ל, א ד"ה נוטל (ששעה או שתים הוי היסח הפסק לסעודה). וראה לעיל סי' ח סכ"ג (לענין ציצית) כמה שעות. סי' כה סכ"ט (לענין תפילין) ב' או ג' שעות. אג"ק ח"ג ע' רי־ריב. רכג.

[קיג]  ראבי"ה סי' תרמד. הובא במ"מ פ"ו הי"ב. ריטב"א מה, ב סד"ה ורבה. מ"א שם (לענין סוכה), ובסי' ח סקי"ח (אף לענין ציצית). וכ"ה לעיל שם סכ"ג.

[קטו]  ראבי"ה ומ"מ וריטב"א שם. מ"א שם.

[קטז]  מ"א שם. ולענין שיחה בסוכה – ראה לעיל סי' תלב ס"ז, וסי' תקצב סוף ס"ז, שאינה הפסק.

[קיח]  מ"א סי' ח סקי"ז (לענין טלית אחר, שמבית לבית באותה חצר הוי הפסק. וכ"ה לעיל שם סכ"ב וקו"א ס"ק ה). וראה גם לעיל רס"י קעח (לענין בין ברכה לאכילה). סי' רעג סוף ס"ד (לענין קידוש במקום סעודה). סי' תלב ס"ח (לענין בין ברכה למצוה).

[קיט]  כדלעיל סי' קעח ס"ג (שבאמצע סעודה לא הוי הליכה מבית לבית הפסק).

[קכ]  רא"ש פ"ד סי' ג, בשם רב האי גאון. ט"ז סוף ס"ק כ.

 [קכא]כדלעיל סי"ב.

 [קכב]ב"י ד"ה ומ"ש רבנו ושתיית (שדינו כדין קבע על הפירות, דלעיל סי"א). דרכי משה סוף ס"ק ד (דלא מקרי קביעות). רמ"א ס"ב (אפילו קבע עלייהו). ב"ח ד"ה ומ"ש ושתיית (לאפוקי נפשיה מפלוגתא). מ"א סק"ה.

[קכג]  כדלעיל שם.

[קכה]  פסחים ז, ב. וכדלעיל סי' מו ס"ג וש"נ.

[קכו]  מ"א שם. וכדלעיל ס"ד. וראה גם לעיל סי' תקצב סוף ס"ז: שכל רגע ורגע שהוא יושב בסוכה ... הוא מקיים מצות הקב"ה.

[קכז]  ראה לקמן סי' תרמג ס"ב.

 [קלא]ראה גם לעיל סי' קפח ס"י.

[קלב]  טור ושו"ע רס"י רצא (כביצה). מ"א סי' רצא סק"א (שהכוונה יותר מכביצה).

[קלג]  דעה הא' שבס"א (ומסתפק שם אם הכוונה לכביצה או ליותר מכביצה). וראה גם דעה הא' שבסי' עדר ס"ו. סי' תקכט ס"ד. דעה הב' – לקמן סי"ט.

[קלד]  תוס' רבנו יהודה ברכות מט, ב ד"ה ברכת המזון (שבזה מיירי משנה דידן, שאין קצבה אף ביו"ט ושבת). הובא בתוס' שם ד"ה אי בעי. הגהות סמ"ק סי' צג (נז, א). רא"ש ברכות פ"ז סי' כג.

[קלו]  משנה שם כחכמים (חוץ מלילי יו"ט ראשון של חג. וראה לקמן סי"ט שבליל ב' סומכים על דעה ב' דלקמן שם, וש"נ). טור ושו"ע ס"ג.

[קלט]  כדלקמן שם.

[קמה]  כדלעיל בתחלת הסעיף.

[קמו]  ראה ב"י ד"ה ומ"ש רבנו אע"ג, שגם בלילה הראשון אין איסור לאכול חוץ מסוכה פחות מכשיעור. וע"י אכילת הכביצה בבית והכזית בסוכה יוצא ידי חובת סעודת יו"ט.

[קמז]  סעיף יב (אפילו לענין שתיית מים).

 [קנא]כדלקמן סי' תרמג ס"א, שברכת שהחיינו היא גם על הסוכה. וראה גם תרומת הדשן ורמ"א שם.

 [קנב]ריטב"א כז, א ד"ה הא. ר"ן (יב, ב) ד"ה מתני' ר"א (שבזה מיירי משנה דידן, שאין קצבה אף ביו"ט ושבת). הובא במ"א סי' קפח סק"ט, וכאן סק"י. והיא דעה הב' דלעיל סי' עדר ס"ו. סי' רצא ס"א. וראה העו"ב תתו ע' 71.

[קנה]  ט"ז סקי"ז (לענין ליל ראשון בגשם, שלכן מברכים לישב בסוכה, כדלעיל סי"ח). וכן פסק לעיל סי' תקכט ס"ד (לענין סעודת יו"ט, שצריך יותר מכביצה).

[קנו]  כדלעיל סי' תר ס"א.

 [קסא]מ"א סקי"ב (משעה עשירית, וכדלעיל סי' תעא ס"א).

[קסה]  סי' תעא ס"א לענין אכילה בע"פ. סי' תעב ס"ב לענין אכילה בלילה. סי' תעז ס"ו לענין אכילה לפני חצות.

[קסז]  לדעה הא' דלעיל סי"ז, שהיא העיקר (כדלעיל סי"ט).

[קע]  רש"י שם ד"ה מקפה. פיה"מ להרמב"ם. ט"ז סקט"ו.

[קעד]  כדלקמן סי' תרמ ס"ה.

[קעט]  הגהות מיימוניות פ"ו אות ג בשם ר' שמחה. רמ"א ס"ז. וכדלעיל סי' תעב סי"ג וש"נ. וראה מנחת אלעזר ח"ד סוס"י לא (שתלמידי הבעש"ט דור אחר דור נהגו לישב בסוכה ז' ימי החג גם אם ירדו גשמים). לקו"ש חכ"ט ע' 211. אוצר מנהגי חב"ד חה"ס ע' שב.

[קפב]  ברייתא כט, א. וראה גם לעיל סי' תרטו ס"ב. ולעיל סי' קיד ס"א: לפי שהגשמים הם סימן קללה בחג הסוכות שאי אפשר לישב בסוכה בשעת הגשם אין מזכירין הגשם עד עבור ז' ימי ישיבה בסוכה. וראה לקו"ש חי"ד ע' 433.