סימן תרכט

תרכט מִמַּה צָּרִיךְ לִהְיוֹת הַסְּכָךְ וּבוֹ ל"ג סְעִיפִים:

א אֵין מְסַכְּכִין אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁהוּא צוֹמֵחַ מִן הָאָרֶץ וְהוּא תָּלוּשׁ מִן הַקַּרְקַע[א] וְאֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה[ב]. אֲבָל אִם אֵינוֹ צוֹמֵחַ מִן הָאָרֶץ אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה, כְּגוֹן עוֹרוֹת בְּהֵמָה שֶׁלֹּא נֶעֶבְדוּ שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה[ג], אוֹ עָפָר[ד], אוֹ מִינֵי מַתָּכוֹת[ה] אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָשָׂה מֵהֶן כֵּלִים שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה. וְכֵן כָּל דָּבָר שֶׁרָאוּי לְקַבֵּל טֻמְאָה[ו] אַף עַל פִּי שֶׁהוּא צוֹמֵחַ מִן הָאָרֶץ, כְּגוֹן כָּל מִינֵי אֳכָלִין[ז] אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הֻכְשְׁרוּ[ח], וְכָל מִינֵי כֵּלִים אֲפִלּוּ שֶׁל עֵץ[ט] שֶׁיֵּשׁ לָהֶן בֵּית קִבּוּל[י] שֶׁהֵן מְקַבְּלִין טֻמְאָה – אֵין מְסַכְּכִין בָּהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר[יא] "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ", בִּפְסֹלֶת גֹּרֶן וָיֶקֶב הַכָּתוּב מְדַבֵּר[יב], דְּהַיְנוּ קַשִּׁין[יג] אוֹ שִׁבֹּלֶת וְקָנִין[יד] שֶׁאוֹסְפִים אוֹתָן מִן הַגֹּרֶן וְהַיֶּקֶב, וּמֵהֶן וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן שֶׁצּוֹמְחִין מִן הָאָרֶץ וְאֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה – תַּעֲשֶׂה לְךָ סֻכּוֹת[טו], וְלֹא מִדְּבָרִים אֲחֵרִים[טז]:

ב כָּל דָּבָר שֶׁהָיָה רָאוּי לְקַבֵּל טֻמְאָה שָׁעָה אַחַת אַף עַל פִּי שֶׁאַחַר כָּךְ נִטַּהֵר מִלְּקַבֵּל טֻמְאָה, כְּגוֹן כֵּלִים שֶׁנִּשְׁבְּרוּ וְאֵין בְּשִׁבְרֵיהֶן כַּשִּׁעוּר הָרָאוּי לְקַבָּלַת טֻמְאָה[יז], וְכֵן מַטְלָנִיּוֹת שֶׁבָּלוּ וְלֹא נִשְׁתַּיֵּר בָּהֶן שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת[יח] שֶׁשּׁוּב אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה[יט], וְכֵן בֵּית יָד שֶׁל כְּלִי שֶׁנִּשְׁבַּר מִן הַכְּלִי[כ] שֶׁבְּעוֹדוֹ מְחֻבָּר לַכְּלִי הָיָה מְקַבֵּל טֻמְאָה כָּמוֹהוּ וְעַכְשָׁו נִטַּהֵר מִלְּקַבֵּל שׁוּם טֻמְאָה, כָּל אֵלּוּ כֵּיוָן שֶׁפַּעַם אַחַת הָיוּ רְאוּיִין לְקַבָּלַת טֻמְאָה[כא] – גָּזְרוּ חֲכָמִים עֲלֵיהֶם[כב] שֶׁלֹּא לְסַכֵּךְ בָּהֶן לְעוֹלָם. וְאִם עָבַר וְסִכֵּךְ – סֻכָּתוֹ פְּסוּלָה, כְּמוֹ הַמְסַכֵּךְ בִּסְכָךְ שֶׁהוּא פָּסוּל מִן הַתּוֹרָה[כג]:

ג הַבֵּית יָד שֶׁל חִצִּים יֵשׁ עוֹשִׂין אוֹתָן זְכָרִים, דְּהַיְנוּ שֶׁאֵין נוֹקְבִין בָּהֶן שׁוּם נֶקֶב אֶלָּא עוֹשִׂין בַּחֵץ כְּעֵין בֵּית קִבּוּל וְתוֹחֲבִין אֶת הַבֵּית יָד לְשָׁם, וְיֵשׁ עוֹשִׂין אוֹתָן נְקֵבוֹת, דְּהַיְנוּ שֶׁעוֹשִׂין נֶקֶב בְּרֹאשָׁן וְהַחֵץ עָשׂוּי כְּמַרְצֵעַ וְנִכְנָס לְתוֹךְ הַנֶּקֶב, וְהַזְּכָרִים אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה, לְפִי שֶׁאֵין לָהֶם בֵּית קִבּוּל[כד], וּלְפִיכָךְ מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהֶן[כה] אִם עֲדַיִן לֹא הָיוּ קְבוּעִין בְּהַחֵץ מֵעוֹלָם[כו], אֲבָל הַנְּקֵבוֹת כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן בֵּית קִבּוּל, אַף עַל פִּי שֶׁהַבֵּית קִבּוּל עָשׂוּי לְמַלֹּאות עַל יְדֵי הַחֵץ[כז] מִלּוּי עוֹלָם שֶׁלֹּא לְהִתְרוֹקֵן עוֹד[כח] – אַף עַל פִּי כֵן הוּא מְקַבֵּל טֻמְאָה, וּלְפִיכָךְ אִם סִכֵּךְ בָּהֶן – סֻכָּתוֹ פְּסוּלָה[כט]:

ד קָנִים הַנִּבְרָאִים חֲלוּלִים אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהֶן בֵּית קִבּוּל – אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה, לְפִי שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְקַבָּלָה, וּלְפִיכָךְ מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהֶם[ל]. וְכֵן מֻתָּר לְסַכֵּךְ בְּצִנּוֹר, לְפִי שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְקַבָּלָה[לא]:

ה סִיכְּכָהּ בְּפִשְׁתֵּי הָעֵץ, שֶׁלֹּא דַּךְ אוֹתָן בְּמַכְתֶּשֶׁת וְלֹא נִפֵּץ אוֹתָן בְּמַסְרֵק – כְּשֵׁרָה[לב], שֶׁעֲדַיִן נִכָּרִים שֶׁהֵן עֵץ[לג]. אֲבָל אִם דַּךְ אוֹתָן בְּמַכְתֶּשֶׁת, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִפֵּץ אוֹתָן בְּמַסְרֵק – פְּסוּלָה[לד] מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[לה], לְפִי שֶׁנִּשְׁתַּנֵּית צוּרָתָן וּכְאִלּוּ אֵינָ[ן] מִגִּדּוּלֵי קַרְקַע[לו]. וְהוּא הַדִּין צֶמֶר גֶּפֶן אוֹ קַנַּבּוֹס שֶׁנִּפֵּץ אוֹתָן – אֵין מְסַכְּכִין בָּהֶם[לז]. וְכֵן נְעֹרֶת שֶׁל פִּשְׁתָּן הַנִּדָּק מִן הַפִּשְׁתָּן – אֵין מְסַכְּכִין בּוֹ[לח]:

ו מְסַכְּכִין בַּחֲבָלִים שֶׁל גֶּמִי וְשֶׁל סִיב[לט], לְפִי שֶׁהַחֲבָלִים אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה, שֶׁאֵין לָהֶם בֵּית קִבּוּל[מ], אֲבָל חֲבָלִים שֶׁל פִּשְׁתָּן וְשֶׁל קַנַּבּוֹס – אֵין מְסַכְּכִין בָּהֶן[מא], מִפְּנֵי שֶׁנִּשְׁתַּנָּה צוּרָתוֹ וּכְאִלּוּ אֵינוֹ מִגִּדּוּלֵי קַרְקַע[מב]:

ז מַחְצֶלֶת שֶׁל קָנִים[מג] וְשֶׁל קַשׁ[מד] וְשֶׁל גֶּמִי וְשֶׁל שִׁפָּה[מה], בֵּין שֶׁהִיא חֲלָקָה שֶׁרְאוּיָה לִשְׁכִיבָה, בֵּין שֶׁאֵינָהּ חֲלָקָה[מו], אִם הִיא קְטַנָּה[מז], דְּהַיְנוּ שֶׁאֵין בָּהּ אֶלָּא כְּדֵי שְׁכִיבָה[מח] – סְתָמָא עוֹמֶדֶת לִשְׁכִיבָה[מט] וּרְאוּיָה לְקַבֵּל טֻמְאָה אִם יִשְׁכַּב עָלֶיהָ הַזָּב, וּלְפִיכָךְ אֵין מְסַכְּכִין בָּהּ אֲפִלּוּ עֲדַיִן לֹא שָׁכַב עָלֶיהָ הַזָּב[נ], אֶלָּא אִם כֵּן עֲשָׂאָהּ לְסִכּוּךְ[נא], אוֹ שֶׁלְקָחָהּ מִן הָאֻמָּן כְּדֵי לְסַכֵּךְ בָּהּ, שֶׁהָאֻמָּן עוֹשֶׂה בִּסְתָם לְמָכְרָן לְמִי שֶׁצָּרִיךְ לָהֶן כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי צָרְכּוֹ, וְאִם כֵּן יֵשׁ לֵילֵךְ אַחַר דַּעַת הַלּוֹקֵחַ בְּעֵת קְנִיָּתוֹ[נב], וְאִם דַּעְתּוֹ לְסִכּוּךְ, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהּ שָׂפָה[נג] בְּעִנְיָן שֶׁרְאוּיָה לְקַבָּלָה – אַף עַל פִּי כֵן אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה, וְקִבּוּל זֶה אֵינוֹ חָשׁוּב כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁהַמַּחְצֶלֶת אֵינָהּ עֲשׂוּיָה לְקַבָּלָה[נד]:

ח אֲבָל אִם הִיא גְּדוֹלָה יוֹתֵר מִכְּדֵי שְׁכִיבָה – סְתָמָא עוֹמֶדֶת לְסִכּוּךְ[נה], וַאֲפִלּוּ אִם יִשְׁכַּב עָלֶיהָ הַזָּב – אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה[נו] כֵּיוָן שֶׁאֵינָהּ מְיֻחֶדֶת לִשְׁכִיבָה, וְלָכֵן מְסַכְּכִין בָּהּ.

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁאֵין לָהּ שָׂפָה מֻקֶּפֶת, אֲבָל אִם יֵשׁ לָהּ שָׂפָה מֻקֶּפֶת[נז] (מֵאַרְבַּע רוּחוֹתֶיהָ[נח]) בְּעִנְיָן שֶׁרְאוּיָה לְקַבָּלָה – אֵין מְסַכְּכִין בָּהּ, לְפִי שֶׁסְּתָמָא עֲשׂוּיָה גַּם לְתַשְׁמִישׁ לִתֵּן פֵּרוֹת עַל גַּבָּהּ[נט] (וַאֲפִלּוּ אִם נִטַּל שְׂפָתָהּ – אֵין מְסַכְּכִין בָּהּ[ס], כְּמוֹ שֶׁאֵין מְסַכְּכִים בְּשִׁבְרֵי כֵּלִים[סא] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[סב]):

ט וְכָל זֶה בְּמָקוֹם שֶׁאֵין מִנְהָג מְבֹרָר בְּתַשְׁמִישֵׁי הַמַּחְצְלָאוֹת[סג], אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁהַמִּנְהָג שֶׁל רֹב בְּנֵי הָעִיר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמַחְצְלָאוֹת קְטַנּוֹת לְסִכּוּךְ – מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהֶן אֲפִלּוּ בִּסְתָם מַחְצֶלֶת קְטַנָּה[סד], אֶלָּא אִם כֵּן יָדוּעַ שֶׁנַּעֲשִׂים לִשְׁכִיבָה. וּבְמָקוֹם שֶׁמִּנְהַג רֹב בְּנֵי הָעִיר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמַחְצְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת לִשְׁכִיבָה[סה] כְּמוֹ שֶׁהַמִּנְהָג הוּא בִּמְקוֹמוֹת הָאֵלּוּ[סו] – אֵין מְסַכְּכִין בְּמַחְצֶלֶת גְּדוֹלָה. וַאֲפִלּוּ אִם יָדוּעַ שֶׁמַּחְצֶלֶת זוֹ נַעֲשֵׂית לְסִכּוּךְ – אֵין לְסַכֵּךְ בָּהּ, מִפְּנֵי מַרְאִית הָעַיִן שֶׁאֵין הַכֹּל יוֹדְעִין בָּזֶה וְיֹאמְרוּ שֶׁנַּעֲשֵׂית לִשְׁכִיבָה כְּמוֹ שֶׁהוּא מִנְהַג רֹב בְּנֵי הָעִיר[סז]:

י וְכֵן בְּמָקוֹם שֶׁנּוֹהֲגִים לִקְבֹּעַ מַחְצְלָאוֹת בַּגַּגִּין כְּעֵין תִּקְרָה – אֵין מְסַכְּכִין בָּהֶן[סח], אֲפִלּוּ נַעֲשׂוּ לְסִכּוּךְ שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יֵשֵׁב תַּחַת תִּקְרַת הַבַּיִת[סט] הָעֲשׂוּיָה מִמַּחְצְלָאוֹת, שֶׁיֹּאמַר מַה בֵּין מַחְצְלָאוֹת אֵלּוּ לְמַחְצְלָאוֹת אֵלּוּ[ע], וּמַחְצְלָאוֹת שֶׁל תִּקְרַת הַבַּיִת פְּסוּלִין מִן הַתּוֹרָה, שֶׁלֹּא הֻקְבְּעוּ שָׁם לְשֵׁם צֵל אֶלָּא לְשֵׁם דִּירָה[עא]:

יא הַסֻּלָּם – יֵשׁ לְהִסְתַּפֵּק בּוֹ[עב] אִם הוּא מְקַבֵּל טֻמְאָה, לְפִי שֶׁאֵין בּוֹ בֵּית קִבּוּל וַהֲרֵי הוּא כִּשְׁאָר כָּל פְּשׁוּטֵי כְּלֵי עֵץ שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה, אוֹ אֶפְשָׁר שֶׁהַנְּקָבִים שֶׁהַשְּׁלִיבוֹת תְּקוּעוֹת בָּהֶן הֵן דּוֹמִין לְבֵית קִבּוּל, וּלְפִיכָךְ אֵין לְסַכֵּךְ בּוֹ[עג].

וּלְכַתְּחִלָּה יֵשׁ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהַנִּיחָהּ עַל גַּבֵּי הַגָּג כְּדֵי לְהַנִּיחַ עָלָיו הַסְּכָךְ[עד], וְכֵן שֶׁלֹּא לְהַנִּיחוֹ עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ כְּדֵי לְהַחֲזִיקוֹ[עה] שֶׁלֹּא יְפַזְרֶנּוּ הָרוּחַ. וְהוּא הַדִּין שֶׁאֵין מְחַזְּקִין[עו] וְאֵין מַעֲמִידִין[עז] אֶת הַסְּכָךְ לְכַתְּחִלָּה בְּכָל דָּבָר שֶׁרָאוּי לְקַבֵּל טֻמְאָה כְּגוֹן כִּסֵּא וְסַפְסָל[עח], גְּזֵרָה שֶׁמָּא יְסַכֵּךְ בָּהֶן[עט]:

יב בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁהַסִּכּוּךְ בְּעַצְמוֹ מֻנָּח עַל גַּבֵּי דָּבָר שֶׁמְּקַבֵּל טֻמְאָה, אוֹ שֶׁדָּבָר הַמְקַבֵּל טֻמְאָה מֻנָּח עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ מַמָּשׁ וּמַחֲזִיקוֹ, אֲבָל אִם הַסְּכָךְ מֻנָּח עַל גַּבֵּי כְּלוֹנְסָאוֹת אוֹ עַל גַּבֵּי יְתֵדוֹת וְהֵן מֻנָּחִים עַל גַּבֵּי דָּבָר הַמְקַבֵּל טֻמְאָה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[פ], וּמֻתָּר לַעֲשׂוֹת כֵּן לְכַתְּחִלָּה[פא], וְאַף עַל פִּי שֶׁדָּבָר הַמַּעֲמִיד וּמַחֲזִיק אֶת הַסְּכָךְ נִסְמָךְ עַל גַּבֵּי דָּבָר הַפָּסוּל לְסִכּוּךְ – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, שֶׁהֲרֵי כָּל סֻכָּה שֶׁבָּעוֹלָם מַעֲמִידֵי הַסְּכָךְ הֵן נִסְמָכִים עַל גַּבֵּי קַרְקַע עוֹלָם[פב] הַפְּסוּלָה לְסִכּוּךְ[פג]:

יג וְכָל זֶה לְכַתְּחִלָּה, אֲבָל בְּדִיעֲבַד[פד] שֶׁכְּבָר הֶעֱמִיד אֶת הַסְּכָךְ עַצְמוֹ בְּדָבָר הַמְקַבֵּל טֻמְאָה – מֻתָּר לֵישֵׁב בָּהּ לְכַתְּחִלָּה[פה].

וַאֲפִלּוּ לְכַתְּחִלָּה מֻתָּר לְהַנִּיחַ אֶת הַסְּכָךְ עַצְמוֹ עַל גַּבֵּי הַדְּפָנוֹת[פו] אֲפִלּוּ אִם הֵן מִן הַפָּסוּל לְסִכּוּךְ[פז], כְּגוֹן חוֹמַת אֲבָנִים, לְפִי שֶׁאֵין לִגְזֹר שֶׁמָּא יְסַכֵּךְ סֻכָּתוֹ בַּאֲבָנִים, שֶׁהַכֹּל יוֹדְעִין שֶׁהָאֲבָנִים פְּסוּלִין לְסִכּוּךְ[פח], שֶׁהֲרֵי אֵין זוֹ סֻכָּה כְּלָל אֶלָּא כְּעֵין בֵּיִת דִּירַת קֶבַע[פט].

וְכֵן מֻתָּר לְכַתְּחִלָּה לְחַבֵּר כְּלוֹנְסָאוֹת הַסֻּכָּה שֶׁהַסְּכָךְ מֻנָּח עָלֶיהָ לְדָפְנוֹת הַסֻּכָּה עַל יְדֵי מַסְמְרִים שֶׁל בַּרְזֶל, אוֹ לְקָשְׁרָן בַּחֲתִיכוֹת בְּגָדִים הַמְקַבְּלִין טֻמְאָה[צ], כֵּיוָן שֶׁהַסְּכָךְ עַצְמוֹ מֻנָּח עַל גַּבֵּי כְּלוֹנְסָאוֹת שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה וּכְשֵׁרִים לְסִכּוּךְ[צא]:

יד כָּל פְּשׁוּטֵי כְּלֵי עֵץ הָרְחָבִים קְצָת וְרָאוּי לְהַנִּיחַ עֲלֵיהֶם דָּבָר, כְּגוֹן שֻׁלְחָן וּמַגְרֵפָה וּמַרְדֶּה – גָּזְרוּ חֲכָמִים עֲלֵיהֶם טֻמְאָה, לְפִי שֶׁהֵן דּוֹמִין לְבֵית קִבּוּל, לְפִיכָךְ אֵין לְסַכֵּךְ בָּהֶן[צב], וְכֵן אֵין לְהַנִּיחָן עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ לְהַחֲזִיקוֹ, אֲפִלּוּ אִם נִשְׁבְּרוּ[צג], כֵּיוָן שֶׁהָיוּ רְאוּיִים לְקַבֵּל טֻמְאָה שָׁעָה אַחַת – גָּזְרוּ עֲלֵיהֶן[צד]:

טו כָּל יְדוֹת הָאֳכָלִים[צה] כְּגוֹן קַשִּׁין שֶׁל שִׁבֳּלִים וּזְמוֹרוֹת שֶׁל עֲנָבִים וּמַכְבְּדוֹת שֶׁל תְּמָרִים[צו] – מְקַבְּלִין טֻמְאָה בְּשָׁעָה שֶׁהֵן מְחֻבָּרִין[צז] לְהָאֹכֶל, שֶׁנֶּאֱמַר[צח] "טָמֵא הוּא לָכֶם", וְדָרְשׁוּ חֲכָמִים[צט] "לָכֶם" – לְכָל דָּבָר שֶׁהוּא צֹרֶךְ לָכֶם בָּאֹכֶל הַזֶּה[ק], דְּהַיְנוּ יָדוֹת[קא], הוּא מְקַבֵּל טֻמְאָה כְּאֹכֶל עַצְמוֹ[קב].

וְאֵינוֹ נִקְרָא יָד אֶלָּא שְׁלֹשָׁה טְפָחִים בְּקַשִּׁין שֶׁל מִין שִׁבֳּלִים[קג] הַנִּקְצָרִין בְּמַגָּל (אֲבָל מִין שִׁבֳּלִים שֶׁאֵין דַּרְכָּן לְהִקָּצֵר בְּמַגָּל אֶלָּא עוֹקְרִין אוֹתָן בַּיָּד – אֵין שִׁעוּר לִידוֹתֵיהֶן[קד], שֶׁאֲפִלּוּ הֵן אֲרֻכִּין הַרְבֵּה הֵן מְקַבְּלִים טֻמְאָה מִשּׁוּם יָד), וְאַרְבָּעָה טְפָחִים בְּמַכְבְּדוֹת שֶׁל תְּמָרִים[קה], וּשְׁנֵי טְפָחִים בִּזְמוֹרוֹת שֶׁל עֲנָבִים, דְּהַיְנוּ טֶפַח אֶחָד מִימִין הָאֶשְׁכּוֹל הַתָּלוּי בַּזְּמוֹרָה וְטֶפַח אֶחָד מִשְּׂמֹאלוֹ[קו]. אֲבָל אִם הֵן אֲרֻכִּים יוֹתֵר מִשִּׁעוּר הַזֶּה – אֵין מְקַבֵּל טֻמְאָה אֶלָּא מַה שֶּׁהוּא סָמוּךְ לְהָאֹכֶל כַּשִּׁעוּר הַזֶּה[קז]:

טז לְפִיכָךְ הַמְסַכֵּךְ סֻכָּתוֹ בְּקַשִּׁין שֶׁל שִׁבֳּלִים וּבִזְמוֹרוֹת וּבָהֶן עֲנָבִים וּבְמַכְבְּדוֹת וּבָהֶן תְּמָרִים, אִם אֵין הַקַּשִּׁין וְהַזְּמוֹרוֹת וְהַמַּכְבְּדוֹת אֲרֻכִּין כָּל כָּךְ עַד שֶׁיְּהֵא בָּהֶן רֹב נֶגֶד הָאֹכֶל וְהַיָּד שֶׁלּוֹ – הֲרֵי הִיא פְּסוּלָה[קח].

בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁקָּצַר אוֹ בָּצַר אוֹתָן לַאֲכִילָה[קט], שֶׁאָז צָרִיךְ חִבּוּר הַיָּד עִם הָאֹכֶל לֶאֱחֹז בּוֹ אֶת הָאֹכֶל[קי], אֲבָל אִם קְצָרָן וּבְצָרָן לְסִכּוּךְ[קיא], שֶׁאָז אֵין נוֹחַ לוֹ חִבּוּר הַיָּד עִם הָאֹכֶל, שֶׁהֲרֵי הָאֹכֶל פּוֹסֵל סֻכָּתוֹ[קיב], וְלָכֵן אֵין הַיָּד מְקַבֵּל טֻמְאָה, שֶׁאֵין הַיָּד מְקַבֵּל טֻמְאָה אֶלָּא מֵחֲמַת שֶׁהוּא טָפֵל וּמְשַׁמֵּש לָאֹכֶל וְנֶחְשָׁב כָּאֹכֶל עַצְמוֹ[קיג], מַה שֶּׁאֵין כֵּן אֹכֶל זֶה שֶׁאֵין צָרִיךְ לוֹ כְּלָל לְסִכּוּךְ שֶׁבִּשְׁבִילוֹ קְצָרוֹ וְאֵין הַיָּד טָפֵל אֵלָיו, וּלְפִיכָךְ הַיָּד מִצְטָרֵף עִם שְׁאָר אֹרֶךְ הַקַּשִּׁין וְהַזְּמוֹרוֹת לְבַטֵּל אֶת הָאֹכֶל בְּרֹב[קיד]:

יז וְאִם מִתְּחִלָּה קְצָרָן וּבְצָרָן לַאֲכִילָה וְאַחַר כָּךְ נִמְלַךְ עֲלֵיהֶן לְסִכּוּךְ[קטו] – אֵין הַמַּחֲשָׁבָה מוֹצִיאָה אֶת הַיָּדוֹת מִידֵי קַבָּלַת טֻמְאָה, עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה בָּהֶן מַעֲשֶׂה שֶׁנִּכָּר[קטז] כְּשֶׁקָּצַר אוֹ בָּצַר[קיז] שֶׁרוֹצֶה אוֹתָם לְסִכּוּךְ וְלֹא לַאֲכִילָה, כְּגוֹן שֶׁיָּדוּשׁ אוֹתָן בְּמַקָּבוֹת אוֹ בְּרַגְלֵי בְּהֵמָה[קיח]:

יח כָּל שֶׁהוּא מַאֲכַל בְּהֵמָה וְאֵין בְּנֵי אָדָם אוֹכְלִין אוֹתָן אֶלָּא לִרְפוּאָה[קיט], כְּגוֹן פינו"גי הַנִּקְרָא בְּעַרְבִי שומ"ר – מְסַכְּכִין בּוֹ לְכַתְּחִלָּה[קכ]:

יט סִכֵּךְ בִּירָקוֹת שֶׁמְּמַהֲרִים לְהִתְיַבֵּשׁ[קכא] תּוֹךְ שִׁבְעָה יָמִים[קכב] וְלִפֹּל הֶעָלִין עַד שֶׁיִּשָּׁאֵר אֲוִיר[קכג] – הֲרֵי הֵן חֲשׁוּבִין כְּאִלּוּ נָפְלוּ מִיָּד[קכד] אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא יָבְשׁוּ[קכה], וּפוֹסְלִין אֶת הַסֻּכָּה[קכו] אֲפִלּוּ מִן הַצַּד בִּשְׁלֹשָׁה טְפָחִים[קכז] כְּדִין אֲוִיר, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ב[קכח]. וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן מְקַבְּלִין טֻמְאָה – אֵין דִּינָן כִּסְכָךְ פָּסוּל שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵל אֶלָּא בְּאַרְבָּעָה טְפָחִים בְּאֶמְצַע הַסְּכָךְ[קכט], דְּכֵיוָן שֶׁסּוֹפָן לִבֹּל וְלִפֹּל תּוֹךְ הַחַג[קל] – אֵין שֵׁם סְכָךְ עֲלֵיהֶן[קלא], וּכְאִלּוּ אֵינָן כְּלָל[קלב]:

כ כָּל דָּבָר הַמְחֻבָּר לַקַּרְקַע – אֵין מְסַכְּכִין בּוֹ[קלג], לְפִי שֶׁאֵינוֹ דּוֹמֶה לִפְסֹלֶת גֹּרֶן וָיֶקֶב שֶׁהֵם תְּלוּשִׁים מִן הַקַּרְקַע[קלד]. וְאִם סִכֵּךְ בִּמְחֻבָּר וְאַחַר כָּךְ קְצָצוֹ – פָּסוּל[קלה], שֶׁנֶּאֱמַר[קלו] "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה כו'", "תַּעֲשֶׂה" – וְלֹא מִן הֶעָשׂוּי[קלז] בִּפְסוּל[קלח], שֶׁהָעֲשִׂיָּה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁהִיא בִּפְסוּל אֵינָהּ חֲשׁוּבָה עֲשִׂיָּה כְּלָל, כְּאִלּוּ לֹא עָשָׂה מְאוּמָה[קלט], וּמַה שֶּׁאַחַר כָּךְ מַכְשִׁירוֹ עַל יְדֵי קְצִיצַת הָאִילָן – אֵין זוֹ חֲשׁוּבָה עֲשִׂיָּה[קמ], כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה חָדָשׁ בְּהַסְּכָךְ, דְּהַיְנוּ שֶׁאֵינוֹ סוֹתְרָהּ כְּלָל[קמא], לְפִיכָךְ אֵין לוֹ תַּקָּנָה אֶלָּא אִם כֵּן יְנַעְנֵעַ[קמב] כָּל הַסְּכָךְ הַפָּסוּל שֶׁקְּצָצוֹ[קמג], דְּהַיְנוּ שֶׁמַּגְבִּיהוֹ מְעַט[קמד] וְחוֹזֵר וּמַנִּיחוֹ[קמה], שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁמַּגְבִּיהוֹ נִתְבַּטְּלָה עֲשִׂיָּה הָרִאשׁוֹנָה[קמו] שֶׁהָיְתָה בִּפְסוּל, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּנִּיחָן הוּא עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה חָדָשׁ בְּגוּף הַסֻּכָּה:

כא יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁאָסְרוּ חֲכָמִים לְסַכֵּךְ בָּהֶן[קמז] לְכַתְּחִלָּה[קמח], וְהֵם מִינֵי עֲשָׂבִים שֶׁרֵיחָם רַע[קמט], אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן רְאוּיִין לַאֲכִילָה וְאֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה[קנ], וְכֵן מִינֵי סְנֶה שֶׁעֲלֵיהֶן נוֹשְׁרִין[קנא] תָּמִיד אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הָרוּחַ[קנב], לְפִי שֶׁאָנוּ חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא מִתּוֹךְ שֶׁרֵיחָן רַע אוֹ מִתּוֹךְ שֶׁעֲלֵיהֶן נוֹשְׁרִין יֵצֵא מִן הַסֻּכָּה[קנג]. וְאִם עָבַר וְסִכֵּךְ בָּהֶן – כְּשֵׁרָה[קנד], וּמֻתָּר לֵישֵׁב בָּהּ לְכַתְּחִלָּה[קנה]:

כב חֲבִילֵי קַשׁ וַחֲבִילֵי עֵצִים – אֵין מְסַכְּכִין בָּהֶן[קנו] כְּשֶׁהֵן אֲגוּדִין[קנז], מִפְּנֵי שֶׁפְּעָמִים שֶׁאָדָם בָּא מִן הַשָּׂדֶה בָּעֶרֶב[קנח] בְּכָל יְמוֹת הַחַמָּה[קנט] וַחֲבִילָתוֹ עַל כְּתֵפוֹ וּמַנִּיחָהּ עַל גַּבֵּי סֻכָּתוֹ[קס] שֶׁיֵּשׁ לוֹ כָּל יְמוֹת הַחַמָּה לְמִקְנֵהוּ[קסא] כְּדֵי לְיַבְּשָׁהּ[קסב] וְלֹא לְשֵׁם סְכָךְ[קסג] וּכְשֶׁמַּגִּיעַ הַחַג נִמְלָךְ עָלֶיהָ לְסִכּוּךְ[קסד], וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[קסה] "תַּעֲשֶׂה" – וְלֹא מִן הֶעָשׂוּי[קסו] בִּפְסוּל[קסז], וַחֲבִילָה זוֹ שֶׁהֻנְּחָה שָׁם שֶׁלֹּא לְשֵׁם סְכָךְ אֲפִלּוּ לְצֵל[קסח] אֶלָּא כְּדֵי לְיַבְּשָׁהּ – אֵין שֵׁם סְכָךְ עָלֶיהָ[קסט], וְנִמְצָא שֶׁעֲשִׂיָּתָהּ שֶׁל סֻכָּה זוֹ הִיא בִּפְסוּל, לְפִיכָךְ גָּזְרוּ חֲכָמִים[קע] שֶׁלֹּא יְסַכְּכָהּ בַּחֲבִילוֹת אֲפִלּוּ הוּא מְטִילָהּ עַל הַסֻּכָּה לְשֵׁם מִצְוַת סֻכַּת הַחַג, גְּזֵרָה מִשּׁוּם חֲבִילוֹת שֶׁל כָּל יְמוֹת הַחַמָּה[קעא]:

כג וְכֵיוָן שֶׁלֹּא אָסְרוּ אֶלָּא מִפְּנֵי גְּזֵרָה זוֹ, לֹא הֻצְרְכוּ לֶאֱסֹר אֶלָּא בַּחֲבִילָה שֶׁדֶּרֶךְ לַיַּבְּשָׁהּ[קעב], דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ בָּהּ לֹא פָּחוֹת מִן עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה קָנִים[קעג], אֲבָל חֲבִילָה שֶׁאֵין בָּהּ עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה קָנִים – מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהּ[קעד]:

כד וְאִם עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה קָנִים אוֹ יוֹתֵר[קעה] יוֹצְאִין מִגֶּזַע אֶחָד וְהֵן מְפֹרָדִין בְּרֹאשָׁן הַשֵּׁנִי וַאֲגָדָן שָׁם[קעו] – אַף עַל פִּי כֵן כֵּיוָן שֶׁעִקָּרָן אֶחָד אֵינוֹ דּוֹמֶה לַחֲבִילָה שֶׁדֶּרֶךְ לְיַבְּשָׁהּ וְלָכֵן מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהּ. וְאִם אָגַד עִמָּהֶן קָנֶה אֶחָד[קעז] שֶׁאֵינָהּ מְחֻבֶּרֶת עִמָּהֶן בְּעִקָּר אֶחָד, אִם יֵשׁ בַּחֲבִילָה זוֹ עִם קָנֶה זֶה עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה קָנִים – נִקְרֵאת חֲבִילָה, וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ[קעח]:

כה קָנִים שֶׁעוֹשִׂין אוֹתָן חֲבִילוֹת חֲבִילוֹת כְּדֵי לְמָכְרָן בַּשּׁוּק בְּמִנְיָן[קעט] וּכְשֶׁקּוֹנֶה אוֹתָן הַלּוֹקֵחַ מַתִּיר אִגּוּדָן מִיָּד[קפ] – מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהֶן, וְאֵין בָּהֶן מִשּׁוּם גְּזֵרַת חֲבִילָה שֶׁל כָּל יְמוֹת הַחַמָּה, כֵּיוָן שֶׁחֲבִילָה זוֹ אֵין דֶּרֶךְ לְהַצְנִיעָהּ בַּאֲגֻדָּה[קפא], וְהַלּוֹקְחָהּ כְּדֵי לְיַבְּשָׁהּ מַתִּיר אַגְדָּהּ[קפב] מִיָּד:

כו חֲבִילוֹת שֶׁעוֹשִׂין מֵעֲרָבָה וְרָאשֵׁיהֶן הַגַּסִּים לְצַד אֶחָד וְרָאשֵׁיהֶן הַדַּקִּין לְצַד אַחֵר וְדַרְכָּן לְקָשְׁרָן בִּשְׁנֵי רָאשֵׁיהֶן, כֵּיוָן שֶׁהִתִּיר קֶשֶׁר שֶׁבְּרֹאשׁ הַגַּס – מֻתָּר לְסַכֵּךְ בָּהֶן[קפג], מִשּׁוּם שֶׁהַקֶּשֶׁר שֶׁלַּצַּד הָאַחֵר אֵינוֹ חָזָק כָּל כָּךְ שֶׁיִּתְקַיֵּם אִם יְטַלְטֵל אֶת הַחֲבִילָה, וְכָל אֶגֶד שֶׁאֵינוֹ עָשׂוּי לְטַלְטְלוֹ בְּאַגְדּוֹ – אֵינוֹ נִקְרָא אֶגֶד כְּלָל[קפד]:

כז אֲבָל אִם קָשַׁר אֶת הַחֲבִילָה בְּאֶמְצָעָהּ בִּלְבַד – אֵין מְסַכְּכִין בָּהּ, מִפְּנֵי שֶׁהִיא מִטַּלְטֶלֶת בְּאֶגֶד זֶה[קפה]:

כח אִם עָבַר וְסִכֵּךְ בַּחֲבִילָה – מַתִּיר אַגְדָּהּ וְהִיא כְּשֵׁרָה[קפו]. וְאַף עַל פִּי שֶׁתְּחִלַּת עֲשִׂיַּת סֻכָּה זוֹ הָיְתָה בִּפְסוּל – אֵין לְפָסְלָהּ מִשּׁוּם "תַּעֲשֶׂה וְלֹא מִן הֶעָשׂוּי בִּפְסוּל", כֵּיוָן שֶׁאֵין פְּסוּלָהּ אֶלָּא מֵחֲמַת גְּזֵרָה בְּעָלְמָא[קפז] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[קפח].

אֲבָל חֲבִילָה שֶׁהֶעֱלָה אוֹתָהּ לְיַבְּשָׁהּ וּכְשֶׁהִגִּיעַ הַחַג נִמְלַךְ עָלֶיהָ לְסִכּוּךְ שֶׁפְּסוּלָה מִן הַתּוֹרָה[קפט], שֶׁהֲרֵי לֹא הֻנְּחָה שָׁם לְשֵׁם צֵל[קצ] – אֵין מוֹעִיל לָהּ הַתָּרַת הָאֶגֶד לְהַכְשִׁירָהּ[קצא], כֵּיוָן שֶׁפְּסוּלָהּ לֹא הָיָה מֵחֲמַת הָאֶגֶד בִּלְבַד, אֶלָּא הַנָּחָתָהּ שֶׁלֹּא לְשֵׁם צֵל גָּרַם לָהּ לְהִפָּסֵל מִן הַתּוֹרָה, לְפִיכָךְ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה חָדָשׁ לְהַנָּחָתָהּ, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּגְבִּיהֶנּוּ מְעַט וְיַחֲזֹר וְיַנִּיחֵהוּ[קצב] לְשֵׁם צֵל[קצג], וְגַם צָרִיךְ לְהַתִּיר אַגְדָּהּ[קצד], שֶׁאֵין מְסַכְּכִין בַּחֲבִילָה גְּזֵרָה מִשּׁוּם חֲבִילָה שֶׁל כָּל יְמוֹת הַחַמָּה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר:

כט נְסָרִים שֶׁרָחְבָּן אַרְבָּעָה טְפָחִים – אָסוּר לְסַכֵּךְ בָּהֶן[קצה], לְפִי שֶׁרֹב תִּקְרוֹת הַבַּיִת עֲשׂוּיוֹת מֵהֶן[קצו], וְיֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יֵשֵׁב תַּחַת תִּקְרַת בֵּיתוֹ וְיֹאמַר מַה לִּי לְסַכֵּךְ בִּנְסָרִים אֵלּוּ מַה לִּי לֵישֵׁב תַּחַת תִּקְרַת בֵּיתִי אַף הִיא מִנְּסָרִים עֲשׂוּיָה[קצז], וְתִקְרַת הַבַּיִת הִיא פְּסוּלָה מִן הַתּוֹרָה מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ו[קצח]:

ל וַאֲפִלּוּ אִם לֹא הֵטִיל רֹחַב הַנְּסָרִים עַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה אֶלָּא הֲפָכָן וְהִשְׁכִּיבָן עַל צִדָּן שֶׁהוּא פָּחוּת מֵאַרְבָּעָה טְפָחִים – אַף עַל פִּי כֵן פְּסוּלָה[קצט], דְּכֵיוָן שֶׁיֵּשׁ שֵׁם פְּסוּל עֲלֵיהֶן[ר] – נַעֲשׂוּ כְּשַׁפּוּדִין שֶׁל מַתֶּכֶת[רא] הַפְּסוּלִין לְסַכֵּךְ בְּכָל עִנְיָן שֶׁהוֹפְכָן[רב]:

לא אֲבָל מֻתָּר לְסַכֵּךְ בִּנְסָרִים שֶׁאֵין רָחְבָּן אַרְבָּעָה טְפָחִים[רג], וַאֲפִלּוּ אִם הֵם מְשֻׁפִּין[רד] וְדוֹמִין לְכֵלִים[רה], וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן רְאוּיִים לִישִׁיבָה, גַּם הֵן רְאוּיִין לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן לְהַנִּיחַ פֵּרוֹת וְכִכָּרוֹת עַל גַּבֵּיהֶן שֶׁהֲרֵי הֵן רְחָבִין קְצָת – אַף עַל פִּי כֵן אֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה אִם אֵינָן מְיֻחָדִין לֹא לִישִׁיבָה וְלֹא לְשׁוּם תַּשְׁמִישׁ[רו], אֶלָּא עוֹמְדִין לְבִנְיָן[רז] אוֹ לִסְתִירָה[רח]:

לב וְעַכְשָׁו בַּזְּמַן הַזֶּה שֶׁמְּסַכְּכִין הַבָּתִּים בִּנְסָרִים שֶׁאֵין בָּהֶן שְׁלֹשָׁה טְפָחִים – יֵשׁ לִפְסֹל סֻכָּה הַמְסֻכֶּכֶת אֲפִלּוּ בִּנְסָרִים שֶׁאֵין בְּרָחְבָּן שְׁלֹשָׁה טְפָחִים[רט], מִשּׁוּם גְּזֵרָה שֶׁמָּא יֵשֵׁב תַּחַת תִּקְרַת בֵּיתוֹ הָעֲשׂוּיָה מִנְּסָרִים כָּאֵלּוּ.

אֲבָל מֻתָּר לְסַכֵּךְ בִּנְסָרִים קְצָרִים מְאֹד שֶׁקּוֹרִין (לאיטי"ש אוֹ שינדלי"ן), שֶׁאֵין דֶּרֶךְ לַעֲשׂוֹת תִּקְרַת הַבַּיִת מִנְּסָרִים קְצָרִים כָּאֵלּוּ[רי]. וּמִכָּל מָקוֹם, צָרִיךְ לִזָּהֵר לַעֲשׂוֹת הַסְּכָךְ עֲרַאי וְקַל בְּעִנְיָן שֶׁיּוּכְלוּ הַגְּשָׁמִים לֵירֵד בְּתוֹכוֹ כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"א[ריא]. וּלְפִיכָךְ נָהֲגוּ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא לְסַכֵּךְ בָּהֶן כְּלָל, שֶׁמָּא יִטְעוּ לְסַכֵּךְ בְּעִנְיַן קְבִיעוּת שֶׁלֹּא יוּכְלוּ הַגְּשָׁמִים לֵירֵד בְּתוֹכוֹ[ריב]:

לג וּבִשְׁעַת הַדְּחָק שֶׁאֵין לָהֶם בְּמַה לְּסַכֵּךְ – מְסַכְּכִין בִּנְסָרִים אֲפִלּוּ יֵשׁ בָּהֶם אַרְבָּעָה טְפָחִים אִם אִי אֶפְשָׁר בְּעִנְיָן אַחֵר[ריג]. וְהוּא הַדִּין בְּכָל דָּבָר הָאָסוּר מִשּׁוּם גְּזֵרָה[ריד]:

חָסֵר[רטו]

 

 


 [א] יתבאר לקמן ס"כ.

[ו]  משנה שם (שהוא מקבל טומאה). ט"ז ס"ק ב (ראוי). מ"א ס"ק יא (אפילו חדשים שידוע שלא נטמאו). וראה גם לקמן ס"ז וש"נ.

[ח]  רש"י יג, ב ד"ה ופוסלין (כדלקמן סי"ט), לפירוש התוס' שם ד"ה ירקות (דמיירי שלא הוכשרו). תוס' רי"ד שם.

[י]  משא"כ פשוטי כלי עץ, שאם הם רחבים קצת נאסרו רק מדרבנן (כדלקמן סי"ד וש"נ), ואם אינם רחבים לא נאסרו אף מדרבנן (ט"ז סק"ה. מ"א סק"א. וכדלקמן ס"ג).

[יד]  ברש"י שם: ואשכולות ריקנים. וכ"ה בט"ז ס"ק א. ואולי צ"ל כן גם כאן.

[טז]  ראה פרדס חב"ד 9 ע' 95.

[כ]  ב"ח ד"ה סככה. מ"א סק"ב, בפירוש דברי השלטי גבורים ו, ב אות ג, בשם הריא"ז. וראה לקמן ס"ג וש"נ.

[כו]  מ"א שם. ב"ח ד"ה סככה, בפירוש דברי השלטי גבורים שם, בשם הריא"ז (שאם יש בהם ברזל מקבלים טומאה ע"י הברזל).

[כז]  גמרא שם. וראה לקמן סי"א (בסולם).

 [לא] מקוואות פ"ד מ"ג. רא"ש שם. ב"י ומ"א שם. וראה גם לקמן ס"ח (במוסגר).

[לג]  רי"ף ורמב"ם ורא"ש שם (דעדיין עץ הוא). וכדלקמן בסמוך, שתלוי אם ניכר ולא נשתנית צורתה.

[נ]  ר"ן שם. ב"י שם. וכדלעיל ס"א (שראוי).

 [נב] רא"ש פ"א סי' לז, וטור, בשם ה"ר ישעיה (אף במקום שהמנהג להשתמש בהם לשכיבה, ובזה חולקים עליו). ט"ז ס"ק ז (במקום שאין מנהג מבורר, לדברי הכל). וראה לקמן ס"ט.

[נה]  רב פפא כ, א בדעת בדעת תנא קמא במשנה יט, ב. טור ושו"ע ס"ו.

[ס]  טור ושו"ע שם.

[סג]  ט"ז סק"ז. וראה גם מ"א ס"ק ז.

[ע]  כמו בנסרים ד' טפחים, דלקמן סכ"ט וש"נ.

 [עא] כדלעיל סי' תרכו ס"א. לקמן שם.

[עג]  ט"ז סק"ט. מ"א ס"ק ח. שו"ת הרשב"א ח"א רס"י קצה. וכדלעיל ס"ג (בבית יד הנקבות של חצים).

[עד]  תרומת הדשן שם, בדעת הרשב"א שם. שו"ע שם.

[פ]  ריטב"א כא, ב ד"ה וחד אמר. ר"ן (י, א) ד"ה מתני' הסומך, בשם הרמב"ן במלחמות שם. הובא ב"י סוס"י תרל. מ"א סוף סק"ט.

[פב]  ראה רמב"ן שם. ריטב"א שם.

[פג]  כדלעיל ס"א (עפר).

[פה]  משמעות הטור והשו"ע סוס"י תרל, עיין מ"א שם. וראה עד"ז לקמן סוף סכ"א.

[פט]  ראה לעיל סי' תרכו ס"א.

[צב]  תוס' סוכה ה, א סוד"ה מסגרתו. מ"א סוף סקי"א. וראה גם ט"ז ס"ק ה. ואם אינן מיוחדין לתשמיש, ראה לקמן סל"א.

[צד]  כדלעיל ס"ב.

[צו]  גמרא [ברייתא] יג, ב (שם גם: סוכי תאנים. ולא נתפרש שיעורו במשנה דלקמן).

[קו]  משנה שם ופירוש ר"ש שם. והיינו כשכרת את האשכולות עם הזמורה.

[קיג]  ראה רא"ש שם (חשיבי כאוכל). רמב"ם שם הי"ד (נחשב כאוכל).

[קיד]  ברייתא שם כת"ק. טור ושו"ע שם. וראה לעיל סי' תרכו ס"ה ואילך (אופני ביטולו ברוב).

[קטז]  טור ושו"ע שם.

[קיז]  משא"כ אח"כ לא מהני, כדלעיל ס"ב. מ"מ וציונים.

[קיט]  ארחות חיים הל' סוכה סי' יד, בשם ה"ר יחיאל וה"ר שמואל מאיוור"א. רבנו ירוחם נ"ח ח"א (נו, א) בטעם הב'. רמ"א סי"א.

[קכח]  סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"ב.

[קלז]  ברייתא שם. וראה גם לעיל שם סט"ז.

[קלט]  ראה גם לעיל סי' י סי"ד, וש"נ.

[קמו]  רש"י שם (ניענוע קרוב לסתירה הוא).

[קנה]  מ"א שם ממשמעות לשון הרמב"ם שם. וראה עד"ז לעיל סי"ג.

[קסח]  רש"י שם. טור. לבוש סט"ו. מ"א סקט"ז. וכלקמן סכ"ח שפסולה מהתורה.

[קעב]  טור ושו"ע שם.

[קעד]  טור ושו"ע שם.

[קפז]  טור ושו"ע שם.

 [קצא] טור ושו"ע שם.

 [קצב] ראה מרדכי רמז תשלח בשם ר"ת. ר"ן (ו, ב) ד"ה גמרא. טור ושו"ע שם (נענוע). רש"י יא, א ד"ה ויתיב (שמגביה ומניחו). וכדלעיל ס"כ.

[רב]  רש"י שם. וכדלעיל ס"א.

[רה]  טור ושו"ע שם.

[רו]  מ"א סקכ"א. ואם עשויין להניח עליהן פירות, ראה לעיל סי"ד.

[רז]  ט"ז סק"כ, בשם הלבוש.

[רח]  אוצ"ל: לסחורה.

[ריג]  שלטי גבורים (ז, ב) אות ב. מ"א סקכ"ב (ממשמעות הגמרא יד, ב: מעשה בשעת הסכנה כו').

[רטו]  סיום הסי' (סי"ט משו"ע. וראה לקמן סי' תרמ סוף ס"י). וסי' תרל (דיני דפנות הסוכה).