סימן תקצב

תקצב תְּפִלַּת מוּסָף בְּקוֹל רָם וְסֵדֶר הַתְּקִיעוֹת וּבוֹ י"א סְעִיפִים:

א כְּשֶׁמִּתְפַּלְלִים תְּפִלַּת מוּסָף בְּצִבּוּר[א] תִּקְּנוּ חֲכָמִים[ב] לִתְקֹעַ תר"ת לְמַלְכֻיּו‍ֹת תר"ת לְזִכְרוֹנוֹת ותר"ת לְשׁוֹפָרוֹת[ג], וּלְפִי שֶׁבִּתְפִלַּת מוּסָף בְּלַחַשׁ כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִתְפַּלֵּל לְעַצְמוֹ וְאֵין אֶחָד מְסַיֵּם בִּרְכוֹתָיו בְּשָׁעָה שֶׁחֲבֵרוֹ מְסַיֵּם, לְפִיכָךְ אֵין תּוֹקְעִין בִּתְפִלָּה זוֹ כְּמוֹ שֶׁאֵין תּוֹקְעִין בְּיָחִיד כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר[ד], אֶלָּא מַמְתִּינִין מִלִּתְקֹעַ עַד שֶׁיַּחֲזֹר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אֶת הַתְּפִלָּה[ה].

וְיֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁנּוֹהֲגִין לִתְקֹעַ ב' פְּעָמִים אַחַת בִּתְפִלַּת לַחַשׁ וְאַחַת בַּחֲזָרַת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[ו], אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁאֵין מִנְהָג אֵין לִנְהֹג כֵּן לְכַתְּחִלָּה[ז]:

ב תְּקִיעוֹת אֵלּוּ נִקְרָאִים תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד[ח], לְפִי שֶׁאַף הַשּׁוֹמְעִין צְרִיכִין לַעֲמֹד בְּעֵת שְׁמִיעַת תְּקִיעוֹת הַלָּלוּ[ט], מַה שֶּׁאֵין כֵּן בִּתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב שֶׁאֵין צָרִיךְ לַעֲמֹד אֶלָּא הַתּוֹקֵעַ בִּלְבַד כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ה[י]:

ג וְעַכְשָׁו שֶׁתִּקְּנוּ לָנוּ חֲכָמִים לָצֵאת מִידֵי כָּל הַסְּפֵקוֹת שֶׁיֵּשׁ לְהִסְתַּפֵּק בִּתְרוּעָה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"צ[יא] עַיֵּן שָׁם, הָיָה מֵהָרָאוּי לִתְקֹעַ תשר"ת תש"ת תר"ת לְמַלְכֻיּוֹת וְכֵן לְזִכְרוֹנוֹת וְכֵן לְשׁוֹפָרוֹת כְּדֵי לָצֵאת מִכָּל הַסְּפֵקוֹת שֶׁל תְּרוּעָה, אֶלָּא לְפִי שֶׁאֵין מַטְרִיחִין עַל הַצִּבּוּר[יב] אֵין נוֹהֲגִין לִתְקֹעַ אֶלָּא תשר"ת לְמַלְכֻיּוֹת וְכֵן לְזִכְרוֹנוֹת וְכֵן לְשׁוֹפָרוֹת[יג], שֶׁהֲרֵי בְּדֶרֶךְ זוֹ הוּא עוֹשֶׂה כָּל הַסְּפֵקוֹת שֶׁל תְּרוּעָה, וְאֵין כָּאן חֲשָׁשׁ אֶלָּא (שֶׁמָּא הַתְּרוּעָה אֵינָהּ אֶלָּא שְׁבָרִים לְבַד וּתְרוּעָה[יד] לְבַד וְנִמְצָא) שֶׁמָּא הוּא מַפְסִיק בֵּין תְּרוּעָה לִפְשׁוּטָה שֶׁלְּפָנֶיהָ אוֹ שֶׁלְּאַחֲרֶיהָ, וְאֵין אָנוּ חוֹשְׁשִׁין לָזֶה[טו] כֵּיוָן שֶׁכְּבָר יָצָאנוּ יְדֵי חוֹבָה מִן הַתּוֹרָה בִּתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב[טז], שֶׁבַּתְּקִיעוֹת הָהֵם יָצָאנוּ מִכָּל הַסְּפֵקוֹת[יז] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"צ[יח]:

ד וְיֵשׁ נוֹהֲגִין[יט] לִתְקֹעַ לְמַלְכֻיּוֹת תשר"ת פַּעַם אַחַת וּלְזִכְרוֹנוֹת תש"ת וּלְשׁוֹפָרוֹת תר"ת, לְפִי שֶׁמִּן הַתּוֹרָה בֵּין שְׁבָרִים בֵּין תְּרוּעָה שֶׁלָּנוּ הַכֹּל נִקְרָא תְּרוּעָה, וְאֵיךְ שֶׁיַּעֲשֶׂה אָדָם בֵּין שְׁבָרִים לְבַד בֵּין תְּרוּעָה שֶׁלָּנוּ לְבַד הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ. וּבַדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ מִקְצָת מְקוֹמוֹת נוֹהֲגִין לַעֲשׂוֹת שְׁבָרִים וּמִקְצָת נוֹהֲגִין לַעֲשׂוֹת תְּרוּעָה שֶׁלָּנוּ, וְאֵלּוּ וָאֵלּוּ יוֹצְאִין יְדֵי חוֹבָתָן מִן הַתּוֹרָה. אֶלָּא לְפִי שֶׁהָיָה הַדָּבָר נִרְאֶה כְּמַחֲלֹקֶת בְּעֵינֵי הֶהָמוֹן, לָכֵן רָאוּ חֲכָמִים לְתַקֵּן שֶׁיִּהְיוּ כָּל יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין מַעֲשֶׂה אֶחָד וְלֹא יֵרָאֶה בֵּינֵיהֶם דָּבָר שֶׁנִּרְאֶה כְּמַחֲלֹקֶת בְּעֵינֵי הֶהָמוֹן, הִתְקִינוּ לִתְקֹעַ תשר"ת ג' פְּעָמִים תש"ת ג' פְּעָמִים וְתר"ת ג' פְּעָמִים כְּדֵי לָצֵאת מִסְּפֵיקוֹת הֶהָמוֹן מֵחֲמַת חֲלֻקַּת מִנְהָגִים[כ], לְפִיכָךְ לֹא הִטְרִיחוּ עַל הַצִּבּוּר לִתְקֹעַ כְּדֶרֶךְ הַזֶּה גַּם בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד[כא], אֶלָּא מַרְאִין בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד שֶׁכָּל סְפֵקוֹת הַתְּרוּעָה הֵן נִקְרָאִים תְּרוּעָה וְאָדָם יוֹצֵא בָּהֶם יְדֵי חוֹבָתוֹ, וּלְכָךְ תּוֹקְעִין פַּעַם אַחַת תשר"ת פַּעַם אַחַת תש"ת פַּעַם אַחַת תר"ת כְּדֵי לְהַרְאוֹת שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד מִסְּדָרִים הַלָּלוּ הֵן נְכוֹנִים וּכְשֵׁרִים[כב]:

ה יֵשׁ נוֹהֲגִין[כג] לִתְקֹעַ ג' פְּעָמִים תשר"ת לְמַלְכֻיּוֹת ג' פְּעָמִים תש"ת לְזִכְרוֹנוֹת וְג' פְּעָמִים תר"ת לְשׁוֹפָרוֹת. וְיֵשׁ נוֹהֲגִין[כד] לִתְקֹעַ תשר"ת תש"ת תר"ת לְמַלְכֻיּוֹת וְכֵן לְזִכְרוֹנוֹת וְכֵן לְשׁוֹפָרוֹת. וּמִנְהָג זֶה הוּא הַמֻּבְחָר שֶׁבַּמִּנְהָגִים[כה]:

ו וְנוֹהֲגִים לוֹמַר בְּכָל פַּעַם שֶׁתּוֹקְעִין "הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם וכו'"[כו], "אֲרֶשֶׁת שְׂפָתֵינוּ וכו'". וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת שֶׁאֵין תּוֹקְעִין אוֹמְרִים "הַיּוֹם הֲרַת כו'"[כז], אֲבָל אֵין אוֹמְרִים "אֲרֶשֶׁת כו'"[כח]:

ז הַמִּתְפַּלֵּל מוּסָף בְּיָחִיד – אֵין מַפְסִיק כְּדֵי לִתְקֹעַ סֵדֶר הַבְּרָכוֹת[כט], וַאֲפִלּוּ יֵשׁ לוֹ מִי שֶׁתּוֹקֵעַ לוֹ[ל] אֵין מַפְסִיק[לא] לְשָׁמְעָם, שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ אֶלָּא בְּצִבּוּר. וּמִכָּל מָקוֹם, הַתְּקִיעוֹת שֶׁחַיָּב לִשְׁמֹעַ מִן הַתּוֹרָה, דְּהַיְנוּ תשר"ת ג' פְּעָמִים תש"ת ג' פְּעָמִים תר"ת ג' פְּעָמִים[לב], טוֹב שֶׁיִּשְׁמַע אוֹתָן קֹדֶם תְּפִלַּת מוּסָף[לג].

אַף עַל פִּי שֶׁתְּקִיעוֹת מְעֻמָּד הֵן מִצְוָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[לד] אַף עַל פִּי כֵן אֵין מְבָרְכִין עֲלֵיהֶן[לה] כְּמוֹ שֶׁמְּבָרְכִין עַל כָּל מִצְוָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[לו], לְפִי שֶׁנִּפְטָרִין בִּבְרָכָה שֶׁבֵּרְכוּ עַל תְּקִיעוֹת מְיֻשָּׁב.

וְכֵיוָן שֶׁהֵן נִפְטָרִין בִּבְרָכָה אַחַת לָכֵן יֵשׁ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהַפְסִיק בֵּינֵיהֶם בְּשִׂיחָה[לז], וְלֹא הַתּוֹקֵעַ בִּלְבַד שֶׁבֵּרַךְ עַל הַשּׁוֹפָר, אֶלָּא אֲפִלּוּ הַצִּבּוּר שֶׁלֹּא בֵּרְכוּ לְעַצְמָן אֶלָּא שָׁמְעוּ בִּרְכַּת הַשּׁוֹפָר מֵהַתּוֹקֵעַ אַף הֵן לֹא יָשִׂיחוּ[לח] מִתְּחִלַּת תְּקִיעוֹת מְיֻשָּׁב עַד אַחַר תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד[לט].

וְאִם עָבַר וְשָׂח בֵּין הַתּוֹקֵעַ בֵּין הַשּׁוֹמְעִין – אֵין צָרִיךְ לְבָרֵךְ עַל תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד[מ]. וְאַף שֶׁהַפּוֹטֵר שְׁתֵּי מִצְּוֹת בִּבְרָכָה אַחַת וְשָׂח בֵּינֵיהֶם צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ עַל מִצְוָה הַשֵּׁנִית כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ח'[מא] וּבְסִימָן כ"ה[מב], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁאֵלּוּ הַתְּקִיעוֹת מְעֻמָּד וּמְיֻשָּׁב הֵן כְּעֵין מִצְוָה אַחַת[מג], שֶׁהַתּוֹרָה חִיְּבָה אוֹתָנוּ לִשְׁמֹעַ תֵּשַׁע תְּקִיעוֹת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[מד], וְתִקְּנוּ חֲכָמִים לִשְׁמֹעַ אוֹתָן עַל סֵדֶר בִּרְכוֹת מַלְכֻיּוֹת זִכְרוֹנוֹת וְשׁוֹפָרוֹת[מה], אֶלָּא כְּדֵי לְעַרְבֵּב אֶת הַשָּׂטָן[מו] (פֵּרוּשׁ כְּדֵי שֶׁיִּתְעַרְבֵּב מִיָּד בַּתְּקִיעוֹת שֶׁלִּפְנֵי הַתְּפִלָּה וְלֹא יְקַטְרֵג בַּתְּפִלָּה[מז]) עַל כֵּן נָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לְחַלֵּק אֶת הַתְּקִיעוֹת שֶׁל תּוֹרָה וְשֶׁל דִּבְרֵי סוֹפְרִים לִשְׁתֵּי פְּעָמִים, וְתוֹקְעִין מְיֻשָּׁב כְּדֵי לְקַיֵּם מִצְוָה מִן הַתּוֹרָה וּמְבָרְכִין עֲלֵיהֶן, וְגוֹמְרִין אֶת הַמִּצְוָה שֶׁל דִּבְרֵי סוֹפְרִים בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד שֶׁעַל סֵדֶר הַבְּרָכוֹת כְּמוֹ שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים.

וְכֵיוָן שֶׁהֵן מִצְוָה אַחַת וְנִרְאִין כִּשְׁתֵּי מִצְּוֹת[מח], לְפִיכָךְ אֵין לְהָשִׂיחַ בֵּינֵיהֶם דְּבָרִים בְּטֵלִים, אֲבָל מֻתָּר לְהָשִׂיחַ בֵּינֵיהֶם מֵעִנְיְנֵי הַתְּפִלָּה[מט] וְהַתְּקִיעוֹת[נ], כֵּיוָן שֶׁהֵן בֶּאֱמֶת מִצְוָה אַחַת. וְכֵן אִם עָבַר וְשָׂח אֲפִלּוּ דְּבָרִים בְּטֵלִים – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ, דְּאֵין שַׁיָּךְ הֶפְסֵק בְּאֶמְצַע מִצְוָה אַחַת[נא], כְּמוֹ שֶׁהַיּוֹשֵׁב בַּסֻּכָּה[נב] וְהַלָּבוּשׁ תְּפִלִּין מֻתָּר לָשׂוּחַ אַף עַל פִּי שֶׁכָּל רֶגַע וָרֶגַע שֶׁהוּא יוֹשֵׁב בַּסֻּכָּה[נג] וְלָבוּשׁ בַּתְּפִלִּין[נד] הוּא מְקַיֵּם מִצְוַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

אֲבָל אִם שָׂח בֵּין בְּרָכָה לִתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב, אֲפִלּוּ שָׂח מֵעִנְיְנֵי הַתְּפִלּוֹת – צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ, כֵּיוָן שֶׁהִפְסִיק בֵּין הַבְּרָכָה לְהַדָּבָר שֶׁמְּבָרֵךְ עָלָיו. אֲבָל אִם שָׂח מֵעִנְיְנֵי הַתְּקִיעוֹת – אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ[נה]. אֲבָל לְכַתְּחִלָּה אָסוּר לָשׂוּחַ בֵּין הַבְּרָכָה לַתְּקִיעָה אֲפִלּוּ מֵעִנְיְנֵי הַתְּקִיעוֹת, אֶלָּא אִם כֵּן אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְקַיֵּם הַמִּצְוָה אִם לֹא יָשִׂיחַ, כְּגוֹן שֶׁאוֹמֵר תְּנוּ לִי הַשּׁוֹפָר וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה[נו]:

ח וּבִשְׁעַת הַתְּקִיעוֹת עַצְמָן, בֵּין תְּקִיעוֹת מְיֻשָּׁב בֵּין תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד, אָסוּר לָרֹק[נז], לְפִי שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁמֹעַ כָּל הַתְּקִיעָה מֵרֹאשָׁהּ עַד סוֹפָהּ[נח] אֲפִלּוּ הִיא אֲרֻכָּה הַרְבֵּה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תק"צ[נט]. וּלְפִיכָךְ אֵין לְהָבִיא קְטַנִּים שֶׁלֹּא הִגִּיעוּ לְחִנּוּךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת בְּעֵת הַתְּקִיעוֹת שֶׁלֹּא יְבַלְבְּלוּ דַּעַת הַשּׁוֹמְעִים, אַךְ הַנָּשִׁים יִקְחוּ אוֹתָן אֶצְלָן שֶׁהֵן פְּטוּרִין[ס] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ט[סא]:

ט נוֹהֲגִין שֶׁבִּתְקִיעוֹת מְיֻשָּׁב עוֹלֶה הַתּוֹקֵעַ עַל הַבִּימָה[סב] וְתוֹקֵעַ שָׁם מִפְּנֵי כְּבוֹד הַצִּבּוּר, אֲבָל בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד כֵּיוָן שֶׁהֵן בְּתוֹךְ הַתְּפִלָּה אֵין מַטְרִיחִין אוֹתוֹ לַעֲלוֹת אֶלָּא עוֹמֵד [בִּמְקוֹמוֹ[סג]] וְתוֹקֵעַ[סד]:

י הַתְּקִיעוֹת שֶׁעַל סֵדֶר הַבְּרָכוֹת לֹא יִתְקַע אוֹתָן הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר הַמִּתְפַּלֵּל מוּסָף, שֶׁמָּא יִתְבַּלְבֵּל וְלֹא יוּכַל לַחֲזֹר לִתְפִלָּתוֹ בְּלֹא טֵרוּף דַּעַת[סה], אֲבָל אִם הוּא מֻבְטָח בְּעַצְמוֹ שֶׁחוֹזֵר לִתְפִלָּתוֹ בְּלֹא טֵרוּף דַּעַת[סו], אוֹ שֶׁמִּתְפַּלֵּל מִתּוֹךְ הַסִּדּוּר שֶׁבְּוַדַּאי הוּא מֻבְטָח[סז] – יוּכַל לִתְקֹעַ אַף אִם יֵשׁ אָדָם אַחֵר שֶׁיּוֹדֵעַ לִתְקֹעַ כְּמוֹתוֹ[סח], לְפִי שֶׁהַתְּקִיעָה אֵינָהּ הֶפְסֵק כְּלָל בַּתְּפִלָּה[סט], כֵּיוָן שֶׁצָּרִיךְ לִתְקֹעַ עַל סֵדֶר הַבְּרָכוֹת אִם כֵּן הוּא צֹרֶךְ הַתְּפִלָּה[ע].

וְלָכֵן הַתּוֹקֵעַ תְּקִיעוֹת מְיֻשָּׁב רָאוּי שֶׁיִּתְקַע גַּם כֵּן תְּקִיעוֹת מְעֻמָּד[עא], שֶׁהַמַּתְחִיל בְּמִצְוָה אוֹמְרִים לוֹ גְּמֹר[עב], אֶלָּא אִם כֵּן שֶׁהוּא שְׁלִיחַ צִבּוּר הַמִּתְפַּלֵּל מוּסָף וְאֵינוֹ מֻבְטָח שֶׁחוֹזֵר לִתְפִלָּתוֹ בְּלֹא טֵרוּף דַּעַת[עג]:

יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהָיוּ נוֹהֲגִים לִתְקֹעַ בִּסְתָם, וְאִם כֵּן זָכָה מִיָּד בְּכָל הַתְּקִיעוֹת אֲפִלּוּ שֶׁל סֵדֶר הַבְּרָכוֹת מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר[עד], וְאֵין לְהַעֲבִיר הַמִּצְוָה מִמֶּנּוּ[עה], אֲבָל עַכְשָׁו שֶׁנּוֹהֲגִין בִּקְצָת מְקוֹמוֹת לִתֵּן הַתְּקִיעוֹת שֶׁמְּעֻמָּד לְאַחֵר אִם כֵּן מֵעוֹלָם לֹא זָכָה הָרִאשׁוֹן בִּתְקִיעוֹת מְעֻמָּד, וּמֻתָּר לִתֵּן אוֹתָן לְאָדָם אַחֵר בְּכָל מָקוֹם[עו]:

 

[א] משא"כ ביחיד, כדלקמן ס"ז וש"נ.

[ב] ראה רמב"ן במלחמות (י, ב; יא, א). וראה לקמן שם.

[ט] לבוש סי' תקפה ס"א. מ"א כאן ריש הסי'. וראה לעיל סי' קכד ס"ז (במוסגר): ולכן נקראו התקיעות שבחזרת השליח צבור בראש השנה תקיעות מעומד לפי שכל העם עומדים בחזרת השליח צבור.

[יד] בקונטרס השלחן הגיה: או תרועה.

[כ] רב האי גאון בתשובה, הובא ברא"ש פ"ד סי' י, ור"ן (י, סוע"א), ובב"י סי' תקצ ד"ה וכתבו הרא"ש והר"ן. וראה לעיל שם ס"ב.

[כה] ראה לעיל סי' תקצ ס"ט שבתקיעות מעומד יעשה השברים ותרועה של תשר"ת בשתי נשימות.

[כז] מהרי"ל סדר מוסף של ר"ה (ע' רחצ). רמ"א ס"א.

[לב] כדלעיל סי' תקצ ס"ב.

[לד] כלומר, אף שיצאו רק חובת תקיעת שופר מהתורה, ותיקנו חכמים לתקוע במוסף כדלעיל ס"א, מ"מ אין מברכין על תקנת חכמים, שנפטרים בברכה שבירכו על החובה מהתורה.

[לה] הרי"ץ גיאת (ע' מא), בשם רב האי גאון. הובא במ"מ פ"ג הי"א. טור.

[לו] כדלעיל סי' תלב ס"א, וש"נ.

[מ] הרי"ץ גיאת שם. רי"ף שם. רמב"ם שם. רא"ש שם. טור. ב"י ד"ה ואם שח. רמ"א ס"ג. ואפילו באמצע תקיעות מיושב, כדלעיל סי' תקצ סי"ב-ג וש"נ.

[מג] הרי"ץ גיאת שם (מצוה אחת). רי"ף ורא"ש שם. מ"א סק"ד. וראה לקמן בהמשך הסעיף (מצוה אחת ונראין כשתי מצות), וש"נ.

[מד] כדלעיל סי' תקצ ס"א.

[מה] כדלעיל ס"א.

[מח] ראה לעיל סי' תלב ס"ז, שאף במצוה אחת ממש יש אומרים שהוי הפסק, כשהוא מוכרח לגמור אותה, כמו בדיקת חמץ. וכאן אפשר דומה למצות סוכה ותפילין דלקמן. ומ"מ אין להשיח כיון שנראין כשתי מצות, הא' מהתורה והב' מד"ס. וראה מ"מ וציונים. רשימת שיעורים פסחים ח"ב סי' כז אות יב, וסי' כט אות ג והערה 2.

[נ] ראבי"ה סי' תקלה. הובא במרדכי רמז תשכא בהגהה. מהרי"ל שם. רמ"א שם. וראה פרדס חב"ד גליון 8 ע' 96-95.

[נא] ראה פרדס חב"ד 10 ע' 176.

[נב] רא"ש פסחים פ"א סי' י.

[נג] ראה לקמן סי' תרלט ס"ד וסט"ז.

[נט] ראה שם ס"י. וראה גם סי' תקפז ס"ד.

[סב] ראה גם לעיל סי' תקפה ס"ג.

[סג] כן הגיה בקונטרס השלחן.

[סז] מ"א שם סק"ט. ראה גם לעיל סי' קכח סוף ס"ל, סל"ב וסוסל"ג.

[סח] מ"א שם סק"י. וראה גם מ"א סי' קכח סקכ"ט וסקל"א.

[עג] משמעות רמ"א שם.

[עד] סוף ס"י.

[עו] רמ"א ס"ד, לפירוש המ"א שם.