סימן תקפב

הִלְכוֹת רֹאשׁ הַשָּׁנָה

 

תקפב סֵדֶר תְּפִלּוֹת עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה וְרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבוֹ י"ז סְעִיפִים:

א כָּל הַשָּׁנָה אָדָם מִתְפַּלֵּל "הָאֵל הַקָּדוֹשׁ" בִּבְרָכָה ג' וּ"מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" בִּבְרָכָה י"א, חוּץ מֵעֲשָׂרָה יָמִים שֶׁבֵּין רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁבָּהֶן צָרִיךְ לוֹמַר "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ" "הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט"[א], לְפִי שֶׁבַּיָּמִים הַלָּלוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְאֶה מַלְכוּתוֹ לִשְׁפֹּט אֶת הָעוֹלָם[ב].

וְאִם טָעָה[ג] וְאָמַר "הָאֵל הַקָּדוֹשׁ", אוֹ שֶׁהוּא מְסֻפָּק[ד] אִם אָמַר "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", אִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁשָּׁהָה[ה] כְּדֵי שְׁאִילַת שְׁלוֹם תַּלְמִיד לְרַבּוֹ[ו] אַחַר גְּמַר הַבְּרָכָה, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁהִתְחִיל בְּרָכָה רְבִיעִית[ז] – צָרִיךְ לַחֲזֹר לְרֹאשׁ הַתְּפִלָּה, מִפְּנֵי שֶׁשָּׁלֹשׁ בְּרָכוֹת רִאשׁוֹנוֹת חֲשׁוּבוֹת כְּאַחַת[ח]:

ב וְאִם נִזְכַּר קֹדֶם שֶׁשָּׁהָה כְּדֵי שִׁעוּר הַזֶּה – אוֹמֵר "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", וְאֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר לָרֹאשׁ[ט].

וְכֵן הַדִּין בְּ"הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט"[י]. וְאִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁשָּׁהָה כְּדֵי שִׁעוּר הַזֶּה שֶׁאָמַר "מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" – אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר לָרֹאשׁ[יא], כֵּיוָן שֶׁהִזְכִּיר לְשׁוֹן מַלְכוּת[יב].

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[יג] דְּאִם נִזְכַּר קֹדֶם שֶׁסִּיֵּם תְּפִלָּתוֹ חוֹזֵר לְרֹאשׁ בִּרְכַּת הָשִׁיבָה, וְאִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁסִּיֵּם תְּפִלָּתוֹ חוֹזֵר לְרֹאשׁ הַתְּפִלָּה, וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קי"ז[יד], מִשּׁוּם דְּיֵשׁ הֶפְרֵשׁ בֵּין "מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" לְ"הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט", דִּבְכָל הַשָּׁנָה הַצְּדָקָה עִקָּר וּלְכָךְ הִקְדִּימוּהָ לְמִשְׁפָּט, אֲבָל בַּיָּמִים הַלָּלוּ הַמִּשְׁפָּט עִקָּר וּלְכָךְ אֵין מַזְכִּירִין צְדָקָה כְּלָל[טו].

וּלְעִנְיַן הֲלָכָה סְפֵק בְּרָכוֹת לְהָקֵל[טז], וּלְפִיכָךְ אִם נִזְכַּר קֹדֶם שֶׁסִּיֵּם תְּפִלָּתוֹ – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר לְבִרְכַּת הָשִׁיבָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְבָרֵךְ סְפֵק בְּרָכָה לְבַטָּלָה[יז], אֲבָל לְאַחַר שֶׁעָקַר רַגְלָיו – טוֹב שֶׁיִּתְפַּלֵּל עוֹד פַּעַם בְּתוֹרַת נְדָבָה[יח], וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְחַדֵּשׁ בָּהּ דָּבָר כֵּיוָן שֶׁמִּתְפַּלֵּל אוֹתָהּ מֵחֲמַת הַסָּפֵק כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ק"ז[יט]:

ג אִם אָמַר צ' פְּעָמִים "בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ" אוֹ "בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט" וְאַחַר כָּךְ נִסְתַּפֵּק לוֹ בַּתְּפִלָּה אִם אָמַר "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ" – אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַחֲזֹר לָרֹאשׁ לְדִבְרֵי הַכֹּל. וְאֵינוֹ דּוֹמֶה לְמַה שֶּׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קי"ד[כ], דְּכָאן כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ רַשַּׁאי לוֹמַר הַשֵּׁם כִּקְרִיאָתוֹ מִשּׁוּם בְּרָכָה לְבַטָּלָה, וְאִם כֵּן בַּתְּפִלָּה כְּשֶׁאוֹמֵר אֶת הַשֵּׁם כִּקְרִיאָתוֹ – הוּא חוֹזֵר לְלִמּוּדוֹ לוֹמַר "הָאֵל הַקָּדוֹשׁ"[כא]:

ד בְּשַׁבַּת תְּשׁוּבָה[כב], וְכֵן אִם חָל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אוֹ יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּשַׁבָּת[כג], אוֹמֵר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בִּבְרָכָה מֵעֵין שֶׁבַע שֶׁבְּלֵיל שַׁבָּת "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", וְחוֹתֵם בְּשֶׁל שַׁבָּת לְבַד[כד], וְאֵינוֹ מַזְכִּיר לֹא רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְלֹא יוֹם הַכִּפּוּרִים מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רס"ח[כה]:

ה יֵשׁ נוֹהֲגִין לְהִתְפַּלֵּל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבְיוֹם הַכִּפּוּרִים בִּכְרִיעָה[כו], וּצְרִיכִים הֵם לִזְקֹף בִּתְחִלַּת כָּל בְּרָכָה[כז] וּבְסוֹף כָּל בְּרָכָה[כח] קֹדֶם שֶׁיֹּאמַר "בָּרוּךְ אַתָּה"[כט], כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהֵא נִרְאֶה כְּמוֹסִיף עַל תַּקָּנַת חֲכָמִים[ל] שֶׁתִּקְּנוּ לִשְׁחוֹת בִּתְחִלַּת בִּרְכַּת אָבוֹת וּבְסוֹפָהּ וּבִתְחִלַּת בִּרְכַּת הוֹדָאָה וּבְסוֹפָהּ עַיֵּן בְּסִימָן קי"ג[לא], וּבְבִרְכַּת אָבוֹת וּבְבִרְכַּת הוֹדָאָה צָרִיךְ לִזְקֹף כְּשֶׁיַּגִּיעַ לְאֵיזֶה תֵּבוֹת קֹדֶם הַחֲתִימָה, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁיַּגִּיעַ לְהַחֲתִימָה יִשְׁחֶה כְּתַקָּנַת חֲכָמִים[לב] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר שָׁם[לג]:

ו הַגְּאוֹנִים[לד] תִּקְּנוּ לוֹמַר בַּעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה בְּבִרְכַּת אָבוֹת "זָכְרֵנוּ", וּבִגְבוּרוֹת "מִי כָמוֹךָ", וּבְהוֹדָאָה "וּכְתֹב", וּבְ"שִׂים שָׁלוֹם" "בְּסֵפֶר"[לה]. וְאִם שָׁכַח לְאָמְרָם וְנִזְכַּר קֹדֶם שֶׁסִּיֵּם הַבְּרָכָה שֶׁשָּׁכַח בָּהּ – אוֹמְרָם בְּמָקוֹם שֶׁנִּזְכַּר[לו]. וְאִם נִזְכַּר לְאַחַר שֶׁהִזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם שֶׁבַּחֲתִימַת הַבְּרָכָה[לז] – לֹא יֹאמַר בְּמָקוֹם שֶׁנִּזְכַּר, וְגַם לֹא יַחֲזֹר לְרֹאשׁ הַבְּרָכָה, מִשּׁוּם אִסּוּר בְּרָכָה לְבַטָּלָה[לח], כֵּיוָן דְּאֵינָן אֶלָּא תִּקּוּן הַגְּאוֹנִים[לט]:

ז "לְחַיִּים"[מ] יֹאמַר בִּשְּׁבָ"א תַּחַת הַלָּמֶ"ד[מא], וְלֹא יֹאמַר בְּפַתָּ"ח דְּלָא לִשְׁתַּמַע "לאחַיִּים", כְּלוֹמַר לֹא חַיִּים[מב], וּבַיָּמִים הָאֵלּוּ שֶׁהֵן יְמֵי דִּין צָרִיךְ לְדַקְדֵּק וּלְפָרֵט הֵיטֵב תְּפִלָּתוֹ[מג]. אֲבָל בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אָנוּ אוֹמְרִים "וְהַעֲמִידֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַחַיִּים" בְּפַתָּ"ח[מד], וְאֵין אָנוּ חוֹשְׁשִׁין, לְפִי שֶׁאַחַר כַּוָּנַת הַלֵּב הֵן הֵן הַדְּבָרִים[מה]:

ח וְלֹא יֹאמַר "לְחַיִּים טוֹבִים" רַק "לְחַיִּים", עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְ"וּכְתֹב לְחַיִּים כו'" אָז יֹאמַר "לְחַיִּים טוֹבִים", כִּי הַמְבַקֵּשׁ צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ תְּחִלָּה דָּבָר מוּעָט וְאַחַר כָּךְ מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ[מו]:

ט בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה[מז] אוֹמֵר "וַתִּתֶּן לָנוּ אֶת יוֹם הַזִּכָּרוֹן הַזֶּה", וְאֵין צָרִיךְ לְהַזְכִּיר רֹאשׁ חֹדֶשׁ[מח] וְלוֹמַר וְאֶת יוֹם רֹאשׁ חֹדֶשׁ הַזֶּה[מט], דִּכְשֶׁאוֹמֵר "יוֹם הַזִּכָּרוֹן" גַּם רֹאשׁ חֹדֶשׁ בִּכְלָל, שֶׁנִּקְרָא זִכָּרוֹן[נ], שֶׁנֶּאֱמַר[נא] "וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וגו' וְנִזְכַּרְתֶּם"[נב].

אִם חָל בְּחֹל[נג] אוֹמְרִים בַּתְּפִלָּה וּבַקִּדּוּשׁ[נד] "יוֹם תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ", וְאִם חָל בְּשַׁבָּת אוֹמְרִים "זִכְרוֹן תְּרוּעָה":

י בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם כִּפּוּר אֵין אוֹמְרִים "מוֹעֲדִים לְשִׂמְחָה חַגִּים וּזְמַנִּים לְשָׂשׂוֹן"[נה], מִפְּנֵי שֶׁיָּמִים אֵלּוּ לֹא נִתְּנוּ לְשִׂמְחָה וּלְשָׂשׂוֹן[נו]. וְכֵן אֵין אוֹמְרִים "וְהַשִּׂיאֵנוּ אֶת בִּרְכַּת מוֹעֲדֶיךָ כו'"[נז], לְפִי שֶׁדָּבָר זֶה לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים שֶׁנֶּאֱמַר[נח] "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה וגו' כְּבִרְכַּת ה' אֱלֹהֶיךָ וגו'[נט]. וּבְמוּסָף אֵין אוֹמְרִים "וְאֵין אָנוּ יְכוֹלִים לַעֲלוֹת וְלֵרָאוֹת לְפָנֶיךָ", אֶלָּא "וְאֵין אָנוּ יְכוֹלִין לַעֲשׂוֹת חוֹבוֹתֵינוּ"[ס], לְפִי שֶׁמִּצְוַת רְאִיָּה אֵינָהּ אֶלָּא בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים[סא]:

יא בַּחֲתִימַת הַבְּרָכָה אוֹמְרִים "וּדְבָרְךָ אֱמֶת וכו'"[סב], בֵּין בַּתְּפִלָּה בֵּין בַּהַפְטָרָה בֵּין בַּקִּדּוּשׁ[סג], וְלֹא יֹאמַר "וּדְבָרְךָ מַלְכֵּנוּ" אֶלָּא "וּדְבָרְךָ אֱמֶת"[סד]:

יב "שֶׁהַשָּׁלְטָן"[סה] בְּקָמַ"ץ תַּחַת הַשִּׁי"ן שְׁנִיָּה[סו] שֶׁפֵּרוּשׁוֹ הַמֶּמְשָׁלָה, וְלֹא יֹאמַר בְּחִירִי"ק שֶׁפֵּרוּשׁוֹ אָדָם הַשַּׁלִּיט[סז]:

יג "וְהָרִשְׁעָה"[סח] בְּחִירִי"ק תַּחַת (הַשִּׁי"ן) [הָרֵי"שׁ][סט]:

יד אֵין אוֹמְרִים "וְאָז צַדִּיקִים" אֶלָּא "וּבְכֵן צַדִּיקִים"[ע]:

טו אֵין אוֹמְרִים "בְּאַהֲבָה מִקְרָא קֹדֶשׁ"[עא] אֶלָּא "יוֹם תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ", וּבְשַׁבָּת "זִכְרוֹן תְּרוּעָה[עב] מִקְרָא קֹדֶשׁ"[עג]:

טז בְּכָל הַקַּדִישִׁים מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים אוֹמְרִים "לְעֵלָּא לְעֵלָּא מִכָּל בִּרְכָתָא"[עד]:

יז וְנוֹהֲגִין שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד אוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ "לְשָׁנָה טוֹבָה תִּכָּתֵב"[עה], וְאֵין לוֹמַר דָּבָר זֶה בְּיוֹם שֵׁנִי שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה[עו] אַחַר חֲצוֹת הַיּוֹם[עז], לְפִי שֶׁכְּבָר נִגְמְרָה הַכְּתִיבָה שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה:

 

 

[ב] רש"י שם ד"ה המלך הקדוש. והטעם להמלך המשפט יתבאר לקמן ס"ב. ופירושו נתבאר לעיל סי' קיח ס"א.

[ד] תוס' שם. רא"ש שם. שו"ע שם. וכדלעיל סי' קיד ס"י (לענין הזכרת הגשם).

[ה] שו"ת הרשב"א ח"א סי' לה (כדי דיבור). שו"ע ס"ב. וכ"ה לעיל סי' קיד ס"ח. וראה גם לעיל סי' תפז ס"א. סי' תפט ס"ג.

[ו] ב"ק עג, ב (שלושת התיבות: שלום עליך רבי, שהוא שיעור כדי דיבור). וכדלעיל סי' רו ס"ג.

[ז] ראה גם לעיל סי' קיד ס"ז (שכשהתחיל ברכה שלאחריה נקרא סיום ברכה זו לגמרי). סי' קפח ס"ט (אין לו תקנה בהזכרה כאן שהיא שלא במקומה). וראה מ"מ וציונים.

[יב] רבנו יונה שם. ראה טור סי' קיח בשם אחיו ה"ר יחיאל.

[יז] כדלעיל סי' קסז סי"ב וש"נ. וראה תהלה לדוד סי' קח ס"ק טז. ארץ צבי ח"א סוס"י כד.

[כ] סעיף יא (ב' דעות, אם זה מועיל במוריד הטל).

[כב] ה"ר מנוח הל' תפלה פ"י. שו"ע ס"ג (ראה גם לקמן סי' תקצז ס"א: שבת תשובה. ולעיל סי' רפד סוף ס"ח וסי' תכט ס"ב: שבת שובה).

[כד] גמרא שבת כד, ב (לענין יום טוב). דרכי משה ס"ק ג. רמ"א שם. וכ"ה בסידור.

[לא] סעי' א-ב.

[לד] רא"ש ברכות סוף פ"א (שהיא תקנת הגאונים). וראה גם תוס' שם לד, א ד"ה אל, וטור, בשם רב האי גאון.

[לו] כדלעיל סי' קיד ס"ז (לענין הזכרת גשם וטל). סי' רצד סוף ס"ז (לענין הבדלה בחונן הדעת). וראה סי' רפא ס"ב. קובץ אור ישראל ח"ט ע' ריז.

[לז] תרומת הדשן סי' קמד (אפילו לא עקר רגליו). רמ"א ס"ה (שסיים אותה ברכה). וראה שו"ע סי' תרפב ס"א. לעיל סי' רצד ס"ז. סי' תעז ס"ט.

[מ] בנוסח זכרנו לחיים.

[מא] וכ"ה בסידור.

[מג] ראה גם לקמן סי' תקצא סוף סי"ב.

[מד] בברכת השכיבנו בערבית. מטה משה סי' תשצו. ב"ח ס"ו ד"ה והר"מ. ט"ז סק"ב. מ"א סק"ד (ובסידור הוא בשב"א).

[מז] בתפילה ובקידוש.

[נב] שם י, ט. רא"ש ר"ה פ"ד סי' יד (מ, א). לבוש שם. אבל במלבושי יום טוב שם, ובאליה זוטא ס"ק ז, כתבו שצריך להיות: והיו לכם לזכרון (כברש"י ותוס' שם). וכן תוקן בשוע"ר דפוס תרס"ה ואילך.

[נג] מסכת סופרים פי"ט ה"ח. רא"ש שם (מ, ב) בשם רבי שמואל בר רבי חפני. טור ושו"ע ס"ז. וראה גם לקמן סט"ו.

[נה] רא"ש ר"ה פ"ד סי' יד (מ, ב), בשם רב האי גאון. טור ושו"ע ס"ח.

[נז] רא"ש שם (מ, א), בשם כמה גאונים. טור ושו"ע שם.

[נט] רא"ש שם, בשם רבנו יצחק הלוי. טור ולבוש ס"ח.

[ס] רא"ש שם. טור ושו"ע שם. וכ"ה בסידור.

[סב] טור. רמ"א ס"ח. וראה גם לקמן סי' תרכא ס"ב.

[סד] מנהגים (טירנא) ר"ה (קט, קטו) (ע' צב). דרכי משה ס"ק ז. מ"א סק"ד. ובסידור הנוסח בין בתפלה בין בהפטרה בין בקידוש: ודברך מלכנו אמת. וראה שער הכולל פמ"ב אות יא.

[סה] בנוסח ובכן תן פחדך.

[סו] מנהגים (טירנא) ר"ה (ע' צב). לבוש ס"ה. ט"ז סוף סק"ב. מ"א סק"ד. וכ"ה בסידור.

[סח] בנוסח ובכן צדיקים.

[סט] ט"ז שם. וכ"ה בסידור.

[ע] מ"א סק"ו, בשם הזהר ח"ג ריט, ב. וכ"ה בסידור.

[עא] בתפלה ובקידוש בשבת בר"ה (אף שאומרים בשבת יום טוב, כדלעיל סי' תפז ס"ו). וראה גם לקמן סי' תריט סי"ב (ביוהכ"פ).

[עב] כדלעיל סוף ס"ט.

[עג] לבוש ס"ז. מ"א סק"ד. ובסידור (בשבת): זכרון תרועה באהבה מקרא קדש.

[עד] לבוש ס"ח. מ"א סק"ד. וראה שער הכולל פ"ד אות ט. ומנהג חב"ד לכפול רק בקדישים של תפילת נעילה (ספר המנהגים – חב"ד ע' 56).

[עה] טור סוף הסי' (תכתב בשנת טובה). רמ"א ס"ט (לשנה טובה תכתב). ובסידור: נוהגין בליל הראשון של ר"ה לומר לחבירו לשנה טובה תכתב ותחתם (ראה מ"א ס"ק ח, בשם מעגלי צדק). וראה בספר המנהגים – חב"ד ע' 56 (בלשון יחיד דוקא). התוועדויות תנש"א ח"א ע' 66 הערה 76.