סימן תרכו
תרכו הָעוֹשֶׂה סֻכָּה תַּחַת הָאִילָן אוֹ תַּחַת הַגָּג וּבוֹ כ"א סְעִיפִים:
א אֵין אָדָם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ אֶלָּא בְּסֻכָּה שֶׁאֵינָהּ עֲשׂוּיָה אֶלָּא לְצֵל[א] בִּלְבַד דֻּגְמַת עַנְנֵי כָּבוֹד, אֲבָל אִם הִיא עֲשׂוּיָה גַּם לְדִירָה דְּהַיְנוּ לָדוּר בָּהּ בִּקְבִיעוּת[ב] וְלֹא לְהִסְתּוֹפֵף בְּצִלָּהּ בִּלְבַד, אוֹ שֶׁעֲשׂוּיָה גַּם לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ תַּשְׁמִישׁ שֶׁל צְנִיעוּת[ג] כְּגוֹן לְאוֹצָר[ד], אוֹ שְׁאָר תַּשְׁמִישׁ שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹתוֹ בְּמָקוֹם צָנוּעַ, אוֹ שֶׁהִיא עֲשׂוּיָה גַּם לְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר[ה], כָּל שֶׁאֵינָהּ עֲשׂוּיָה לְצֵל בִּלְבַד – אֵין זוֹ סֻכָּה אֶלָּא בַּיִת[ו], שֶׁהֲרֵי הַבַּיִת הוּא מְיֻחָד לְכָל דְּבָרִים אֵלּוּ, וְהַתּוֹרָה אָמְרָה סֻכָּה וְלֹא בַּיִת[ז]:
ב וּצְרִיכָה שֶׁתְּהֵא הַסֻּכָּה תַּחַת אֲוִיר הַשָּׁמַיִם[ח] דֻּגְמַת עַנְנֵי הַכָּבוֹד[ט], אֲבָל אִם עֲשָׂאָהּ בְּתוֹךְ הַבַּיִת – פְּסוּלָה[י], לְפִי שֶׁאֵין צֵל הַסֻּכָּה מְשַׁמֵּשׁ כְּלוּם[יא], שֶׁאַף בִּלְעֲדֵי הַסְּכָךְ יֵשׁ כָּאן צֵל מֵחֲמַת תִּקְרַת הַבַּיִת. וְכֵן הַדִּין בְּעוֹשֶׂה סֻכָּה תַּחַת הָאִילָן[יב], אוֹ תַּחַת שְׁאָר דְּבָרִים הַפְּסוּלִים לִסְכָךְ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"א[יג], בֵּין שֶׁקָּדְמָה הַסֻּכָּה לַדָּבָר הַפָּסוּל הַמַּאֲהִיל עָלֶיהָ בֵּין שֶׁקָּדַם הַדָּבָר הַפָּסוּל לְהַסֻּכָּה[יד], שֶׁמִּכָּל מָקוֹם עַכְשָׁו אֵין צֵל הַסֻּכָּה מְשַׁמֵּשׁ כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁהַצֵּל הָעֶלְיוֹן עָלָיו:
ג לְפִיכָךְ אֲפִלּוּ אִם צֵל הַסֻּכָּה מְרֻבֶּה מֵחַמָּתָהּ בְּלֹא צֵרוּף צֵל הָעֶלְיוֹן כְּלָל, דְּהַיְנוּ שֶׁאֲפִלּוּ אִם יִנָּטֵל צֵל הָעֶלְיוֹן מִכָּאן יִהְיֶה צִלָּתָהּ מְרֻבֶּה מֵחַמָּתָהּ – אַף עַל פִּי כֵן פְּסוּלָה. וַאֲפִלּוּ אִם צֵל הָעֶלְיוֹן בִּלְבַד הוּא מְעַט מִזְעָר, בְּעִנְיָן שֶׁאִם יִנָּטֵל צֵל הַתַּחְתּוֹן דְּהַיְנוּ צֵל הַסְּכָךְ שֶׁעַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה תִּהְיֶה חַמָּתוֹ שֶׁל הָעֶלְיוֹן מְרֻבָּה מִצִּלָּתוֹ – אַף עַל פִּי כֵן פְּסוּלָה[טו], דְּכֵיוָן שֶׁצֵּל הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא פָּסוּל עוֹמֵד לְמַעְלָה – הֲרֵי הוּא מְבַטֵּל צֵל הַסְּכָךְ שֶׁתַּחְתָּיו כְּנֶגְדּוֹ מַמָּשׁ, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ מְשַׁמֵּש כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁהָעֶלְיוֹן מֵצֵל עַל מָקוֹם שֶׁהוּא מֵצֵל[טז], וּלְפִיכָךְ אָנוּ רוֹאִים כְּאִלּוּ נִטַּל וְנֶחְסַר מִן צֵל הַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר[יז] כְּשִׁעוּר צֵל הָעֶלְיוֹן שֶׁמֵּצֵל עַל הַסֻּכָּה, וּכְאִלּוּ הָיָה הַמָּקוֹם הַזֶּה שֶׁהָעֶלְיוֹן מֵצֵל עָלָיו מְקוֹם חַמָּה, וְתִהְיֶה הַסֻּכָּה חַמָּתָהּ מְרֻבָּה מִצִּלָּתָהּ[יח]:
ד אֲבָל אִם צֵל הַסֻּכָּה הוּא מְרֻבֶּה מְאֹד, בְּעִנְיָן שֶׁאֲפִלּוּ אִם יִנָּטֵל מִמֶּנָּה כְּשִׁעוּר צֵל הָעֶלְיוֹן וְיִהְיֶה הַמָּקוֹם שֶׁהָעֶלְיוֹן מֵצֵל עָלָיו מְקוֹם חַמָּה וְאַף עַל פִּי כֵן תִּהְיֶה הַסֻּכָּה צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ – כְּשֵׁרָה[יט]:
ה וְכָל זֶה כְּשֶׁהָיָה הַסְּכָךְ פָּסוּל לְמַעְלָה עַל הַסְּכָךְ כָּשֵׁר, אֲבָל אִם הָיוּ מְעֹרָבִים זֶה בָּזֶה, כְּגוֹן אִילָן שֶׁהָיָה מֵצֵל עַל הַסֻּכָּה שֶׁלְּמַטָּה מִמֶּנּוּ וְהִשְׁפִּיל עֲנָפָיו לְמַטָּה[כ] וְעֵרְבָן, אִם הַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר הוּא מְרֻבֶּה הַרְבֵּה מִן הַסְּכָךְ הַפָּסוּל הַמְעֹרָב בּוֹ – הֲרֵי הַפָּסוּל נִתְבַּטֵּל בָּרֹב[כא], אַף אִם הִנִּיחַ סְכָךְ הַכָּשֵׁר עַל סְכָךְ הַפָּסוּל – נִקְרָא עִרְבּוּב וּבָטֵל בְּרֹב[כב], וְאַף עַל פִּי שֶׁסְּכָךְ הַפָּסוּל הוּא נִכָּר בֵּין הַכָּשֵׁר וְאֵינוֹ מְעֹרָב יָפֶה וְהוּא יָכוֹל לַהֲסִירוֹ מִשָׁם – אַף עַל פִּי כֵן הוּא בָּטֵל[כג].
וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל אִסּוּרִין שֶׁבַּתּוֹרָה אִם הוּא מַכִּיר אֶת הָאִסּוּר וְיָכוֹל לַהֲסִירוֹ מִן הַתַּעֲרוֹבוֹת אֵינוֹ בָּטֵל[כד] אֲפִלּוּ בְּאֶלֶף[כה], הַיְנוּ שֶׁאָסוּר לֶאֱכֹל אֶת הַתַּעֲרוֹבוֹת, שֶׁלֹּא יִפְגַּע בְּגוּף הָאִסּוּר עַצְמוֹ, שֶׁלֹּא נִתְבַּטֵּל כֵּיוָן שֶׁיָּכוֹל לַהֲסִירוֹ מִשָּׁם, אֲבָל כָּאן אֵינוֹ נֶהֱנֶה כְּלָל מִן הָאִסּוּר, שֶׁהֲרֵי אַף אִם יִנָּטֵל סְכָךְ הַפָּסוּל מִן הַסֻּכָּה יִהְיֶה צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ מֵחֲמַת סְכָךְ הַכָּשֵׁר[כו], וְאֵין אָנוּ צְרִיכִים לְבַטֵּל אֶת הַפָּסוּל בְּרֹב אֶלָּא כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ כֹּחַ לִפְסֹל אֶת הַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר הַמְעֹרָב עִמּוֹ[כז]:
ו אֲבָל אִם צֵל הַכָּשֵׁר הוּא מְעַט בְּעִנְיָן שֶׁאִם יִנָּטֵל צֵל הַפָּסוּל מִן הַסֻּכָּה לֹא יְהֵא צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ – הֲרֵי הִיא פְּסוּלָה, לְפִי שֶׁאֵין צֵל הַפָּסוּל מִצְטָרֵף לְהַשְׁלִים הַשִּׁעוּר לְצֵל הַכָּשֵׁר, כֵּיוָן שֶׁלֹּא נִתְבַּטֵּל עֲדַיִן בִּטּוּל גָּמוּר, שֶׁהֲרֵי יָכוֹל לַהֲסִירוֹ מִשָׁם[כח]:
ז וְכָל זֶה כְּשֶׁהַסְּכָךְ הַפָּסוּל הַמְעֹרָב בַּכָּשֵׁר הוּא בְּעַצְמוֹ קַל וְקָלוּשׁ בְּעִנְיָן שֶׁחַמָּתוֹ מְרֻבָּה מִצִּלָּתוֹ, אֲבָל אִם צִלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ – אֵין בִּטּוּל בְּרֹב מוֹעִיל לוֹ שֶׁלֹּא יִפְסֹל אֶת הַסֻּכָּה בְּצִלּוֹ[כט], כֵּיוָן שֶׁצֵּל הַכָּשֵׁר אֵינוֹ מְשַׁמֵּשׁ כְּלוּם[ל] בְּמָקוֹם שֶׁהַפָּסוּל הָיָה יָכוֹל לִהְיוֹת מֵצֵל שָׁם אִם לֹא נִתְעָרֵב שָׁם, כֵּיוָן שֶׁצִּלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ, וְלָכֵן אֵין הַסֻּכָּה כְּשֵׁרָה, אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ בָּהּ סְכָךְ כָּשֵׁר הַרְבֵּה כָּל כָּךְ עַד שֶׁאִם יִנָּטֵל מֵהַסְּכָךְ הַכָּשֵׁר כְּשִׁעוּר הַסְּכָךְ הַפָּסוּל הַמְעֹרָב בּוֹ הָיְתָה הַסֻּכָּה צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ[לא]:
ח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁהַכָּשֵׁר וְהַפָּסוּל הֵן מְעֹרָבִין, אוֹ שֶׁהַפָּסוּל הוּא מֻנָּח לְמַטָּה מִן הַכָּשֵׁר, שֶׁאָז צָרִיךְ שֶׁיְּהֵא בַּכָּשֵׁר רֹב כְּנֶגֶד הַפָּסוּל כְּדֵי לְבַטְּלוֹ שֶׁלֹּא יִפְסֹל אֶת הַסֻּכָּה בְּצִלּוֹ, אֲבָל אִם הָיוּ מֻנָּחִין עַל הַסֻּכָּה כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ זֶה בְּצַד זֶה וְאֵינָן מְעֹרָבִין כְּלָל – אֵין צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בַּכָּשֵׁר רֹב כְּנֶגֶד הַפָּסוּל, אֶלָּא אֲפִלּוּ אִם הֵם מֶחֱצָה עַל מֶחֱצָה גַּם כֵּן – הַסֻּכָּה הִיא כְּשֵׁרָה[לב], שֶׁכָּךְ הִיא הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי[לג] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"א[לד], עַיֵּן שָׁם:
ט (וְיֵשׁ חוֹלְקִין עַל כָּל זֶה[לה] וְאוֹמְרִים שֶׁאִם הַפָּסוּל מְעֹרָב בַּכָּשֵׁר וּשְׁנֵיהֶן הֵן מִין אֶחָד שֶׁאֵין הַפָּסוּל נִכָּר כְּלָל, כְּגוֹן הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ תַּחַת הָאִילָן וְהִשְׁפִּיל עַנְפֵי הָאִילָן וְהוֹרִידָן לְמַטָּה וְעֵרְבָן עִם הַסְּכָךְ הַתָּלוּשׁ שֶׁעַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה[לו], אַף עַל פִּי שֶׁהוּא יָכוֹל לְהָסִיר אֶת הָאִסּוּר, דְּהַיְנוּ שֶׁיַּגְבִּיהַּ אֶת הָעֲנָפִים לְעִקַּר הָאִילָן, מִכָּל מָקוֹם כָּל זְמַן שֶׁהֵן מְעֹרָבִין יַחַד וְאֵין נִכָּרִין[לז] – הֵן בְּטֵלִים בְּרֹב הַכָּשֵׁר, וּמִצְטָרְפִין עִמּוֹ לְהַשְׁלִים לְשִׁעוּר צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ (דְּלֹא כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בַּדֵּעָה הָרִאשׁוֹנָה)*.
* וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל אִסּוּרִים שֶׁבַּתּוֹרָה אִם יָכוֹל לְהָסִיר אֶת הָאִסּוּר אֵינוֹ מִתְבַּטֵּל בְּרֹב, אֲבָל כָּאן הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי הוּא שֶׁאֵין צָרִיךְ לִהְיוֹת כָּל הַסְּכָךְ הַצָּרִיךְ לַסֻּכָּה שֶׁיְּהֵא סְכָךְ כָּשֵׁר אֶלָּא שֶׁיִּהְיֶה הָרֹב כָּשֵׁר[לח], וְהַשְּׁאָר אַף עַל פִּי שֶׁהוּא פָּסוּל – אַף עַל פִּי כֵן הַסֻּכָּה מִתְכַּשֶּׁרֶת בּוֹ, וְאִם כֵּן אֵין עַל הַמִּעוּט שֵׁם סְכָךְ פָּסוּל, אֶלָּא גַּם הוּא חוֹזֵר לִהְיוֹת סְכָךְ כָּשֵׁר עַל יְדֵי רֹב הַכָּשֵׁר שֶׁעִמּוֹ[לט]. וּלְפִיכָךְ מֻתָּר לְעָרֵב וּלְבַטֵּל סְכָךְ פָּסוּל בַּכָּשֵׁר לְכַתְּחִלָּה[מ], מַה שֶּׁאֵין כֵּן בִּשְׁאָר אִסּוּרִין שֶׁאֵין מְבַטְּלִין אִסּוּר לְכַתְּחִלָּה[מא] לְפִי שֶׁאֵין שֵׁם אִסּוּר כְּלָל עַל הַמִּעוּט הַפָּסוּל הַמְעֹרָב בַּכָּשֵׁר.
וְהוּא שֶׁיְּהֵא סְכָךְ פָּסוּל הַמְעֹרָב דַּק וְקָלוּשׁ בְּעִנְיָן שֶׁיְּהֵא חַמָּתוֹ מְרֻבָּה מִצִּלָּתוֹ, אֲבָל אִם צִלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ – אֵינוֹ מִצְטָרֵף לְהַשְׁלִים לְשִׁעוּר צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ[מב]. אֲבָל אִם הַסֻּכָּה הִיא צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ בְּלֹא צֵרוּף צֵל סְכָךְ הַפָּסוּל – אֵינָהּ נִפְסֶלֶת לְעוֹלָם מֵחֲמַת צֵל סְכָךְ הַפָּסוּל, אַף עַל פִּי שֶׁצִּלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ[מג]:
י וְאִם סְכָךְ הַפָּסוּל אֵינוֹ מְעֹרָב עִם סְכָךְ הַכָּשֵׁר אֶלָּא הוּא עוֹמֵד לְמַעְלָה וּמֵצֵל עַל הַכָּשֵׁר, אִם אֵין צֵל הַסֻּכָּה מְרֻבֶּה מֵחַמָּתָהּ בְּלֹא צֵרוּף צֵל הַפָּסוּל, אַף עַל פִּי שֶׁהַפָּסוּל חַמָּתוֹ מְרֻבָּה מִצִּלָּתוֹ – אַף עַל פִּי כֵן הֲרֵי זוֹ פְּסוּלָה, שֶׁהֲרֵי סְכָךְ פָּסוּל מַשְׁלִימָהּ לְשִׁעוּרָהּ[מד], אֲבָל אִם צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ בְּלֹא צֵרוּף צֵל הַפָּסוּל[מה], אַף עַל פִּי שֶׁהַפָּסוּל צִלָּתוֹ מְרֻבָּה מֵחַמָּתוֹ – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה[מו].
וְהָעִקָּר כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה בְּכָל זֶה[מז]. וּמִכָּל מָקוֹם, בִּשְׁעַת הַדְּחָק[מח] שֶׁאֵין לוֹ סֻכָּה אַחֶרֶת, וְגַם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְתַקֵּן סֻכָּה זוֹ וּלְהַכְשִׁירָהּ – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה, שֶׁלֹּא לְהִתְבַּטֵּל מִמִּצְוַת סֻכָּה:
יא אִם רוֹצֶה לִקְצֹץ אֶת הָאִילָן לְהַכְשִׁירוֹ לְסִכּוּךְ – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ט[מט] שֶׁצָּרִיךְ לְנַעֲנֵעַ אֶת כָּל הָאִילָן, עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם:
יב מֻתָּר לַעֲשׂוֹת סֻכָּה לְמַטָּה בַּבַּיִת תַּחַת הַגָּג שֶׁהֵסִירוּ הָרְעָפִים מִמֶּנּוּ כְּדֵי לַעֲשׂוֹת סֻכָּה, אַף עַל פִּי שֶׁנִּשְׁאֲרוּ עֲדַיִן הָעֵצִים אוֹ הַקּוֹרוֹת שֶׁהָרְעָפִים מֻנָּחִים עֲלֵיהֶם[נ].
וּמֻתָּר לֵישֵׁב תַּחַת הָעֵצִים אוֹ הַקּוֹרוֹת עַצְמָן[נא] אַף עַל פִּי שֶׁהֵם סְכָךְ פָּסוּל, שֶׁהֲרֵי לֹא נִקְבְּעוּ בַּגָּג לְשֵׁם צֵל בִּלְבַד אֶלָּא כְּדֵי לָתֵת עֲלֵיהֶם אֶת הָרְעָפִים[נב], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁעָשָׂה מַעֲשֶׂה וְהֵסִיר אֶת הָרְעָפִים[נג] לְשֵׁם עֲשִׂיַּת סֻכָּה לְצֵל – הֲרֵי זֶה כְּאִלּוּ עָשָׂה מַעֲשֶׂה בְּגוּף הָעֵצִים אוֹ הַקּוֹרוֹת וְהִתְקִינָם לְשֵׁם סֻכָּה[נד], שֶׁהֲרֵי הֵם כְּשֵׁרִים לְסִכּוּךְ, שֶׁהֵן גְּדֵלִים מִן הָאָרֶץ וְאֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן מְחֻבָּרִים – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, דְּתָלוּשׁ וּלְבַסּוֹף חִבְּרוֹ כָּשֵׁר לְסֻכָּה[נה] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ט[נו], וְכֵיוָן שֶׁהֵן עַצְמָן כְּשֵׁרִים לִסְכָךְ עַל יְדֵי מַעֲשֶׂה זוֹ וְיָכוֹל לְהַנִּיחַ עֲלֵיהֶם עוֹד סְכָךְ כָּשֵׁר וְהֵן מִצְטָרְפִין עִם סְכָךְ זֶה לְהַשְׁלִים לְשִׁעוּר צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ, וְלָכֵן גַּם עַכְשָׁו שֶׁלֹּא הִנִּיחַ הַסְּכָךְ עֲלֵיהֶם אֶלָּא תַּחְתֵּיהֶן לְמַטָּה בַּבַּיִת – מֻתָּר לֵישֵׁב תַּחְתֵּיהֶן מַמָּשׁ, כֵּיוָן שֶׁהֵם סְכָךְ כָּשֵׁר[נז]:
יג אֲבָל אִם לֹא הֵסִיר אֶת הָרְעָפִים כְּדֵי לַעֲשׂוֹת שָׁם סֻכָּה אֶלָּא כָּךְ הָיְתָה מִקֹּדֶם בְּנוּיָה בְּלֹא גַּג, כֵּיוָן שֶׁלֹּא עָשָׂה שׁוּם מַעֲשֶׂה בַּגָּג לְשֵׁם עֲשִׂיַּת סֻכָּה לְצֵל, אִם כֵּן הָעֵצִים אוֹ הַקּוֹרוֹת הֵן סְכָךְ פָּסוּל, וְדִינוֹ כְּדִין סְכָךְ פָּסוּל הַמַּאֲהִיל עַל גַּבֵּי הַסְּכָךְ כָּשֵׁר[נח] וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר[נט] (פֵּרוּשׁ שֶׁכָּל שֶׁאֵין סְכָךְ הַכָּשֵׁר הַרְבֵּה כָּל כָּךְ עַד שֶׁאִם יִנָּטֵל מִמֶּנּוּ כְּשִׁעוּר סְכָךְ הַפָּסוּל הַמֵּצֵל עָלָיו יִהְיֶה עֲדַיִן צֵל הַסֻּכָּה מְרֻבֶּה מֵחַמָּתָהּ – פָּסוּל[ס]):
יד בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁמְּסַכֵּךְ תַּחַת הַגָּג, אֲבָל אִם מְסַכֵּךְ עַל גַּבֵּי הָעֵצִים אוֹ הַקּוֹרוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן סְמוּכִין זֶה לָזֶה בְּפָחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה טְפָחִים – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה, וְאֵין אוֹמְרִים כָּאן לָבוּד שֶׁיִּצְטָרְפוּ כָּל הָעֵצִים וְיִהְיוּ נֶחְשָׁבִין כְּעֵץ אֶחָד רָחָב מִסְּכָךְ הַפָּסוּל יוֹתֵר מֵאַרְבָּעָה טְפָחִים שֶׁהוּא פּוֹסֵל אֶת הַסֻּכָּה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ב[סא], שֶׁכֵּיוָן שֶׁסְּכָךְ כָּשֵׁר מֻנָּח בֵּין עֵץ לַחֲבֵירוֹ – הוּא מַפְסִיק בֵּינֵיהֶם שֶׁלֹּא יִצְטָרְפוּ[סב], וְאֵין אוֹמְרִים לָבוּד אֶלָּא אִם כֵּן אֵין שׁוּם דָּבָר מַפְסִיק בֵּינְתַיִם:
טו וְאִם מֻתָּר לֵישֵׁב תַּחַת הָעֵצִים – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"א[סג]:
טז אִם הִנִּיחַ סְכָךְ פָּסוּל עַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה שֶׁלֹּא הָיָה עָלֶיהָ שׁוּם סְכָךְ וְאַחַר כָּךְ הִנִּיחַ עָלֶיהָ סְכָךְ כָּשֵׁר עַל גַּבֵּי סְכָךְ הַפָּסוּל וְאַחַר כָּךְ הֵסִיר סְכָךְ הַפָּסוּל מֵעַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה וְנִשְׁאַר סְכָךְ הָעֶלְיוֹן הַכָּשֵׁר בִּלְבַדּוֹ מֵצֵל עַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה, וְכֵן הָעוֹשֶׂה דָּפְנוֹת הַסֻּכָּה תַּחַת גַּג הַבַּיִת וְהִנִּיחַ סְכָךְ כָּשֵׁר עַל גַּבֵּי הַגָּג וְאַחַר כָּךְ הֵסִיר אֶת הַגָּג מִתַּחַת הַסְּכָךְ הַמֻּנָּח עָלֶיהָ – הֲרֵי זוֹ פְּסוּלָה[סד], לְפִי שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁעָשָׂה אֶת הַסֻּכָּה, דְּהַיְנוּ בְּשָׁעָה שֶׁהִנִּיחַ סְכָךְ הַכָּשֵׁר שֶׁהוּא עִקַּר הַסֻּכָּה, הָיְתָה הַסֻּכָּה פְּסוּלָה מֵחֲמַת סְכָךְ הַפָּסוּל שֶׁעָלֶיהָ, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁהֵסִיר אֶת הַפָּסוּל לֹא עָשָׂה מַעֲשֶׂה בְּגוּף הַסֻּכָּה לְהַכְשִׁירָהּ אֶלָּא מֵאֵלֶיהָ נִתְכַּשְּׁרָה עַל יְדֵי הֲסָרַת הַפְּסוּל, וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[סה] "חַג הַסֻּכּוֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ וגו'", וְלֹא מִן הֶעָשׂוּי[סו] מֵאֵלָיו[סז], שֶׁהָעֲשִׂיָּה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁהָיְתָה בִּפְסוּל – אֵינָהּ נֶחְשֶׁבֶת עֲשִׂיָּה כְּלָל:
יז בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁפְּסוּל הַסֻּכָּה הָיָה מֵחֲמַת עַצְמָהּ, כְּגוֹן בְּנִדּוֹן שֶׁאָמַרְנוּ שֶׁהִנִּיחַ סְכָךְ הַכָּשֵׁר עַל גַּבֵּי הַפָּסוּל, שֶׁגּוּף הַסֻּכָּה דְּהַיְנוּ סְכָךְ הַכָּשֵׁר נַעֲשָׂה בִּפְסוּל מֵחֲמַת עַצְמוֹ, שֶׁאֵינוֹ נִקְרָא סְכָךְ כְּלָל כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ דָּבָר מַפְסִיק בֵּינוֹ לְהַדְּפָנוֹת, שֶׁהֲרֵי אֵין צִלּוֹ מוֹעִיל כְּלוּם[סח].
אֲבָל אִם פְּסוּל הַסֻּכָּה הוּא מֵחֲמַת דָּבָר אַחֵר הַפּוֹסֵל אוֹתָהּ, כְּגוֹן הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ תַּחַת גַּג הַבַּיִת וְאַחַר שֶׁסִּכְּכָהּ כְּהִלְכָתָהּ הֵסִיר אֶת הַגָּג מֵעַל גַּבֵּי הַסֻּכָּה – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה[סט] אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָשָׂה מַעֲשֶׂה בְּגוּפָהּ לְהַכְשִׁירָהּ, כֵּיוָן שֶׁאֵין פְּסוּלָה אֶלָּא מֵחֲמַת דָּבָר אַחֵר דְּהַיְנוּ גַּג הַבַּיִת שֶׁמֵּצֵל עָלָיו וְלֹא מֵחֲמַת עַצְמָהּ, שֶׁהֲרֵי הִיא מְסֻכֶּכֶת כְּהִלְכָתָהּ בִּסְכָךְ כָּשֵׁר[ע] הַמֻּנָּח עַל גַּבֵּי דָּפְנוֹתֶיהָ, לְכָךְ כֵּיוָן שֶׁעָשָׂה מַעֲשֶׂה הַכָּשֵׁר בְּדָבָר הַפּוֹסְלָהּ[עא], דְּהַיְנוּ שֶׁהֵסִיר אֶת עֲצֵי הַגָּג שֶׁהָיוּ קְבוּעִין שָׁם לְשֵׁם דִּירָה וְלֹא לְשֵׁם צֵל, וּלְפִיכָךְ הָיָה עָלֶיהָ שֵׁם סְכָךְ פָּסוּל, וְעַכְשָׁו שֶׁהֱסִירָן מִשָּׁם לְגַמְרֵי – נִקְרָא עֲלֵיהֶם שֵׁם סְכָךְ כָּשֵׁר, וַאֲפִלּוּ עַל הָעֵצִים הַנִּשְׁאָרִים נִקְרָא עֲלֵיהֶם שֵׁם סְכָךְ כָּשֵׁר כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ לְמַעְלָה[עב], לְפִיכָךְ מוֹעִיל מַעֲשֶׂה הַכָּשֵׁר זֶה לְהַכְשִׁיר אֶת הַסֻּכָּה, כֵּיוָן שֶׁלֹּא הָיְתָה פְּסוּלָה אֶלָּא מֵחֲמַת הַגָּג וּכְבָר עָשָׂה בּוֹ מַעֲשֶׂה הַכָּשֵׁר:
יח אֲבָל אִם לֹא עָשָׂה מַעֲשֶׂה הַכָּשֵׁר בְּדָבָר הַפּוֹסְלָהּ, כְּגוֹן שֶׁלֹּא הֵסִיר אֶת הַגָּג לְגַמְרֵי מִמְּקוֹם קְבִיעוּתוֹ, אֶלָּא עָשָׂה אוֹתוֹ כְּעֵין דֶּלֶת לִפְתֹּחַ וְלִסְגֹּר בְּעֵת הַגֶּשֶׁם, כֵּיוָן שֶׁלֹּא הֱסִירוֹ מִשָּׁם לְגַמְרֵי – אֵין זֶה מַעֲשֶׂה[עג] גָּמוּר, וּלְפִיכָךְ אֵינוֹ מוֹעִיל לְהַכְשִׁיר אֶת הָעֵצִים הַנִּשְׁאָרִים וְלֹא אֶת הַסֻּכָּה שֶׁנִּפְסְלָה מֵחַמָּתָהּ (כְּשֶׁעֲדַיִן לֹא נִפְתְּחָה הַדֶּלֶת וְהָיְתָה מַאֲהֶלֶת עַל הַסֻּכָּה):
יט בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁסִּכֵּךְ אֶת הַסֻּכָּה קֹדֶם שֶׁפָּתַח אֶת הַדֶּלֶת בַּגָּג, אוֹ אֲפִלּוּ לְאַחַר שֶׁפָּתַח אֶלָּא שֶׁבִּשְׁעַת הַסִּכּוּךְ הָיְתָה הַדֶּלֶת סְגוּרָה וְהָיְתָה מַאֲהֶלֶת עַל הַסֻּכָּה, דְּכֵיוָן שֶׁעֲשִׂיַּת הַסֻּכָּה הָיְתָה בִּפְסוּל – שׁוּב אֵין מוֹעִיל לָהּ מַה שֶּׁאַחַר כָּךְ פָּתַח אֶת הַדֶּלֶת, כֵּיוָן שֶׁלֹּא עָשָׂה מַעֲשֶׂה בְּגוּף הַסֻּכָּה. אֲבָל אִם בְּשָׁעָה שֶׁסִּיכְּכָהּ הָיְתָה הַדֶּלֶת פְּתוּחָה כְּהִלְכָתָהּ וְלֹא הָיְתָה מַאֲהֶלֶת עַל הַסֻּכָּה, אַף עַל פִּי שֶׁאַחַר כָּךְ סְגָרָהּ וְנִפְסְלָה הַסֻּכָּה בְּשָׁעָה שֶׁהַדֶּלֶת סְגוּרָה, מִכָּל מָקוֹם כְּשֶׁהוּא פּוֹתֵחַ אֶת הַדֶּלֶת – הַסֻּכָּה חוֹזֶרֶת לְהֶכְשֵׁרָהּ, כֵּיוָן שֶׁתְּחִלַּת עֲשִׂיָּתָהּ הָיְתָה בְּכַשְׁרוּת בְּשָׁעָה שֶׁהַדֶּלֶת הָיְתָה פְּתוּחָה[עד]:
כ וְאִם יֵשׁ לְדֶלֶת זוֹ צִירִים שֶׁסּוֹגֵר וּפוֹתֵחַ בָּהֶם[עה] – הֲרֵי הִיא כְּפֶתַח[עו] גָּמוּר, וּמֻתָּר לְסָגְרָהּ וּלְפָתְחָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, וְאֵין בָּזֶה מִשּׁוּם אִסּוּר סְתִירָה וּבִנְיָן[עז]:
כא וְצָרִיךְ שֶׁיִּזָּהֵר שֶׁלֹּא יֵשֵׁב תַּחְתֶּיהָ לְשֵׁם מִצְוַת סֻכָּה כְּשֶׁהִיא סְגוּרָה, שֶׁאָז הִיא פְּסוּלָה[עח], וְאֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בִּישִׁיבָה זוֹ:
[א] רב חסדא גמרא ח, ב ורש"י שם ד"ה אמר רב חסדא. טור ושו"ע סי' תרלה ס"א. וכדלעיל סי' תרכה וש"נ.
[ב] ר"ן (ד, א) ד"ה סוכת. ט"ז ומ"א סי' תרלה סק"א (גם בדעת רש"י). וראה גם לקמן סי' תרלא סי"ב. ואם עשויה רק לצל ודר בה כל השנה, ראה לקמן סי' תרלו ס"ב.
[ד] ר"ן שם. ט"ז ומ"א שם. ועד"ז לעיל סי' תקיח סי"ב (עצים שהכניסן לאוצר להצניען). וראה העו"ב תתנט ע' 59.
[ה] ראבי"ה סי' תריא, בשם ר"ת. הגהות מיימוניות פ"ה אות ט. ט"ז שם. והוא לשון הפסוק ישעיה ד, ו. וראה לקו"ש חל"ב ע' 142 הערה 30. לקמן סי' תרלא ס"ה. שו"ת אבני נזר או"ח סי' תעד. פתחא זוטא לסי' תרלה ס"א.
[ו] ט"ז שם. וראה גם לקמן סי' תרכט ס"י. סי' תרלא ס"ה.
[ז] רש"י יד, א ד"ה רבי מאיר. מ"א סק"א. ט"ז סי' תרכט סקי"ח. וראה לקמן שם סכ"ט.
[יג] אוצ"ל: סי' תרכט ס"א.
[יד] ראבי"ה סי' תריג. הובא ברא"ש פ"א סי' יד וטור. ר"ן שם. שו"ע שם.
[יז] טור ור"ן שם. לבוש סוף ס"ב.
[יט] ראבי"ה שם (כשענפי האילן על מקום חמה). רא"ש וטור שם (כשינטל כנגד האילן ישאר כשיעור). ר"ן שם. רמ"א סוף ס"א.
[כא] רש"י שם ד"ה בשחבטן (אף לענין להצטרף, כדלקמן ס"ט). ר"ן שם (לענין שלא יפסול). וראה גם לקמן סי' תרכט סט"ז.
[כב] ראבי"ה סי' תרטז. מרדכי השלם רמז תשלח. רמ"א ס"א.
[כד] קושית הר"ן שם (יכול להתירו ולעמוד עליו). מ"א ס"ק ג (שיכול להסירו).
[כה] כדלעיל סי' תקז ס"ה וש"נ. סי' תסו ס"ט.
[כו] ר"ן שם. מ"מ פ"ה הי"ב בשם הרמב"ן. רבנו ירוחם נתיב ח ח"א (נה, ב) בדעת ראבי"ה. הובא במ"א סק"ד.
[כז] מ"א שם. וראה קובץ כינוס תורה ד ע' כו.
[כט] רבא בגמרא ט, ב. לפירוש רב פפא (דמיירי בחבטן). וראה גם לקמן ס"ט (לדעה הב').
[לה] רש"י ט, ב ד"ה הא קא מצטרף (דמהני להשלים) וד"ה בשחבטן (דמהני כשבטל ברוב), לפי מה שביאר בדבריו בראבי"ה סי' ריג. ר"ת הובא במרדכי רמז תשלד (שאם הכשר צלתו מרובה מחמתו אין הפסול פוסל אף בלא עירוב, א"כ מהני עירוב אף להשלים). תוס' ט, ב ד"ה הא. דעה הא' בטור שו"ע ס"א.
[לו] רב פפא בגמרא שם לפירוש רש"י שם.
[לח] ר"ן שם. מ"א סק"ג (שמבאר תירוץ ר"ן לשיטת רש"י. וראה לעיל ס"ה, התירוץ לשיטת הר"ן וסיעתו). וראה שו"ת צמח צדק יו"ד סי' ע אות ה. סי' קסה אות י.
[לט] ראה ריטב"א סוכה שם.
[מ] מ"א שם. וראה לעיל סי' תמב קו"א סק"ג (כבר תירץ שם המ"א בשם הר"ן בטוב טעם ודעת).
[מב] רבא בגמרא ט, ב. לפירוש רב פפא (דמיירי בחבטן). וראה גם לעיל ס"ז (לדעה הא').
[מג] וכ"ה לקמן סוף ס"י, אף בלא מעורב. וראה העו"ב תתנט ע' 63.
[מו] קרבן נתנאל פ"א סי' יד אות ע, בדעת הרא"ש. ועד"ז לקמן סי' תרכח ס"ב, בסוכה ע"ג סוכה למעלה מכ', לכל הדעות. וראה קובץ יגדיל תורה שם. העו"ב שם.
[מז] שכן דעת ריב"א, הובא בראבי"ה שם. טור בשם הרמב"ן. ר"ן שם. מ"מ שם. מרדכי שם בשם רבנו פרץ בהגהת סמ"ק סי' צג (ע' נה). רבנו יחיאל, הובא בטור. רבנו שמשון מקוצי, הובא במרדכי שם.
[נג] בעל העיטור שם, לפירוש המ"א שם, וחדושי הגהות מהרל"ח.
[נה] תרומת הדשן סי' פט. הובא ב"י סוף הסי'. לבוש שם.
[נו] ראה לבוש שם ס"ח, ומ"א שם סקי"א.
[נז] ראה לקמן סי' תרכח ס"א.
[סג] ראה שם סי"ב, אך סוף הסעיף לא הגיע לידינו, וראה מ"א שם סק"ז־ח.
[סד] שלטי הגבורים (ח, א אות א), בשם פסקי ריא"ז. מ"א סוף סק"[ז].
[סו] ברייתא יא, ב וש"נ. וראה גם לקמן סי' תרכט ס"כ ואילך. וכ"ה לענין ציצית כדלעיל סי' י ס"י וש"נ.
[סט] אור זרוע ח"ב הל' סוכה סי' רפט, בשם ר"י הלבן. הובא בהגהות אשרי פ"א סי' כד. ארחות חיים הל' סוכה סי' כו. מהרי"ל ה'ל סוכות (ע' שסה). רמ"א ס"ב.
[עג] מ"א סק"ז, בדעת המחמיר (מהר"א) שהובא במהרי"ל שם, ובדעת פסקי הריא"ז ושלטי הגבורים שם.
[עז] רמ"א שם. וכדלעיל סי' שיג ס"ח וש"נ.