סימן תרכח
תרכח דִּינֵי סֻכָּה שֶׁתַּחַת סֻכָּה וּבוֹ ט' סְעִיפִים:
א סֻכָּה שֶׁעַל גַּבֵּי סֻכָּה[א] שֶׁסְּכָכָהּ שֶׁל תַּחְתּוֹנָה הִיא קַרְקָעִיתָהּ שֶׁל עֶלְיוֹנָה[ב], אִם יֵשׁ בֵּין סְכָךְ הַתַּחְתּוֹן לִסְכָךְ הָעֶלְיוֹן עֲשָׂרָה טְפָחִים[ג], שֶׁזֶּהוּ שִׁעוּר הֶכְשֵׁר גֹּבַהּ הַסֻּכָּה[ד] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרל"ג[ה], וְיָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּעֶלְיוֹנָה בְּכָרִים וּכְסָתוֹת[ו] וְלֹא תִּפֹּל בַּסֻּכָּה הַתַּחְתּוֹנָה – הָעֶלְיוֹנָה כְּשֵׁרָה וְהַתַּחְתּוֹנָה פְּסוּלָה, שֶׁנֶּאֱמַר[ז] "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ וגו'", חָסֵר וא"ו שְׁנִיָּה, מַשְׁמָע סֻכָּה אַחַת, וְלֹא תַּחַת שְׁנֵי סְכָכִים[ח].
אֲבָל אִם אֵינוֹ יָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּכָרִים וּכְסָתוֹת בָּעֶלְיוֹנָה אֲפִלּוּ עַל יְדֵי הַדְּחָק[ט], כֵּיוָן שֶׁהָעֶלְיוֹנָה אֵינָהּ רְאוּיָה כְּלָל אֲפִלּוּ לְדִירַת עַרְאַי[י], שֶׁהֲרֵי אֲפִלּוּ עַל יְדֵי הַדְּחָק אֵינוֹ יָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ בְּכָרִים וּכְסָתוֹת – אֵינָהּ נִקְרֵאת סֻכָּה כְּלָל[יא], וְאֵינָהּ פּוֹסֶלֶת אֶת הַתַּחְתּוֹנָה מִשּׁוּם סֻכָּה שֶׁתַּחַת סֻכָּה.
וְכֵן אִם הָעֶלְיוֹנָה אֵינָהּ גְּבוֹהָה עֲשָׂרָה טְפָחִים[יב], אוֹ שֶׁחַמָּתָהּ מְרֻבָּה מִצִּלָּתָהּ[יג] – אֵינָהּ נִקְרֵאת סֻכָּה כְּלָל לִפְסֹל אֶת הַתַּחְתּוֹנָה:
ב לְפִיכָךְ אִם הַתַּחְתּוֹנָה הִיא צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ בְּלִי צֵרוּף צֵל סְכָךְ הָעֶלְיוֹנָה, אָז הִיא כְּשֵׁרָה בְּכָל עִנְיָן, אֲפִלּוּ אִם סְכָךְ הָעֶלְיוֹנָה גָּבוֹהַּ יוֹתֵר מֵעֶשְׂרִים אַמָּה[יד] מִקַּרְקָעִית הַתַּחְתּוֹנָה[טו]. וְאַף עַל פִּי שֶׁסְּכָךְ הָעֶלְיוֹנָה הוּא פָּסוּל לַסֻּכָּה הַתַּחְתּוֹנָה מִפְּנֵי שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים אַמָּה, וְנִמְצָא שֶׁסְּכָךְ פָּסוּל מֵצֵל עַל הַתַּחְתּוֹנָה, וּכְבָר נִתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ו[טז] שֶׁכָּל סְכָךְ פָּסוּל פּוֹסֵל סְכָךְ כָּשֵׁר שֶׁתַּחְתָּיו – אַף עַל פִּי כֵן הַתַּחְתּוֹנָה כְּשֵׁרָה, אֲפִלּוּ אִם סְכָךְ הָעֶלְיוֹן צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ[יז], שֶׁלֹּא אָמְרוּ שֶׁסְּכָךְ פָּסוּל פּוֹסֵל סְכָךְ כָּשֵׁר שֶׁתַּחְתָּיו אֶלָּא בִּסְכָךְ שֶׁפִּסּוּלוֹ הוּא מֵחֲמַת עַצְמוֹ, כְּגוֹן מְחֻבָּר אוֹ דָּבָר שֶׁרָאוּי לְקַבֵּל טֻמְאָה, אֲבָל סְכָךְ שֶׁכָּשֵׁר מֵחֲמַת עַצְמוֹ אֶלָּא שֶׁדָּבָר אַחֵר גּוֹרֵם לוֹ לִפְסֹל, כְּגוֹן שֶׁמֻּנָּח לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים אַמָּה – אֵינוֹ פּוֹסֵל סְכָךְ כָּשֵׁר שֶׁתַּחְתָּיו[יח], כֵּיוָן שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ רָאוּי לְסִכּוּךְ בַּסֻּכָּה שֶׁתַּחְתָּיו[יט]:
ג אֲבָל אִם הַתַּחְתּוֹנָה אֵין צִלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ אֶלָּא עַל יְדֵי צֵרוּף צֵל סְכַךְ הָעֶלְיוֹנָה, אִם סְכַךְ הָעֶלְיוֹנָה הוּא לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים אַמָּה מִקַּרְקָעִית הַתַּחְתּוֹנָה – הַתַּחְתּוֹנָה פְּסוּלָה[כ], שֶׁאֵין סְכָךְ פָּסוּל מִצְטָרֵף לִסְכָךְ כָּשֵׁר לְהַשְׁלִים לִכְשִׁעוּר:
ד הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ בְּרֹאשׁ הָעֲגָלָה אוֹ בְּרֹאשׁ הַסְּפִינָה[כא], אִם אֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲמֹד בְּרוּחַ מְצוּיָה דְּיַבָּשָׁה – פְּסוּלָה[כב], וְהַיּוֹשֵׁב בָּהּ אֲפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁאֵין שָׁם רוּחַ כְּלָל[כג] – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, לְפִי שֶׁאֵינָהּ דִּירָה כְּלָל[כד]. אֲבָל אִם יְכוֹלָה לַעֲמֹד בְּרוּחַ מְצוּיָה דְּיַבָּשָׁה אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲמֹד בְּרוּחַ מְצוּיָה דְּיָם – כְּשֵׁרָה[כה], וְהַיּוֹשֵׁב בָּהּ אֲפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁהַסְּפִינָה מְהַלֶּכֶת[כו] – יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁהַסֻּכָּה אֵינָהּ צְרִיכָה לִהְיוֹת דִּירַת קֶבַע (שֶׁתְּהֵא רְאוּיָה לְיָמִים הַרְבֵּה) אֶלָּא דִּירַת עֲרַאי[כז]:
ה הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ בְּרֹאשׁ הַגָּמָל אוֹ בְּרֹאשׁ הָאִילָן[כח], שֶׁרֹאשׁ הָאִילָן הוּא קַרְקָעִית סֻכָּתוֹ[כט], וְעָשָׂה שָׁם מְחִצּוֹת וְסִכֵּךְ עַל גַּבֵּיהֶן[ל] – כְּשֵׁרָה.
וְאֵין עוֹלִין לָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[לא], שֶׁאָסוּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּבַעֲלֵי חַיִּים וּבִמְחֻבָּר לַקַּרְקַע בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[לב] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן של"ו[לג], וְאֵין דּוֹחִין אֲפִלּוּ שְׁבוּת שֶׁל דִּבְרֵי סוֹפְרִים מִפְּנֵי קִיּוּם מִצְוַת סֻכָּה, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקפ"ו[לד], עַיֵּן שָׁם:
ו וַאֲפִלּוּ אִם הַסֻּכָּה הִיא עַל הָאָרֶץ אֶלָּא שֶׁהַקָּנִים שֶׁל סְכָךְ מְסֻמָּכִין עַל הָאִילָן – אָסוּר לִכְנֹס לְתוֹכָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִשְׁתַּמֵּשׁ בְּהַסְּכָךְ שֶׁיַּנִּיחַ שָׁם חֲפָצָיו[לה], אוֹ יִתְלֶה בּוֹ שׁוּם דָּבָר[לו] וְנִמְצָא מִשְׁתַּמֵּשׁ בְּצִדְדֵי הָאִילָן[לז], דְּהַיְנוּ הַסְּכָךְ שֶׁסָּמוּךְ עַל הָאִילָן נִקְרָא צִדְדֵי הָאִילָן, וְאָסוּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן של"ו[לח]:
ז בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהָיוּ רְגִילִים לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בַּסְּכָךְ לְהַנִּיחַ וְלִתְלוֹת שָׁם חֶפְצֵיהֶם[לט], אֲבָל עַכְשָׁו שֶׁאֵין רְגִילִין בְּכָךְ – אֵין חוֹשְׁשִׁין לְכָךְ, וּלְפִיכָךְ יֵשׁ לְהַתִּיר לִכָּנֵס לְתוֹכָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[מ].
וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה אֵין לִסְמֹךְ אֶת הַסְּכָךְ עַל הָאִילָן, שֶׁאֵין מַעֲמִידִין אֶת הַסְּכָךְ לְכַתְּחִלָּה אֶלָּא בְּדָבָר הָרָאוּי לְסִכּוּךְ[מא] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ט[מב], עַיֵּן שָׁם הַטַּעַם:
ח וְאִם רָאשֵׁי הַקָּנִים שֶׁל הַסְּכָךְ נִסְמָכִים עַל רֹאשׁ הַגָּמָל – אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד פְּסוּלָה, לְפִי שֶׁאֵין לָהּ קֶבַע, שֶׁהֲרֵי הַגָּמָל סוֹפוֹ לֵילֵךְ מִכָּאן וְיִפֹּל הַסְּכָךְ[מג]. וְלֹא הִכְשִׁירוּ סֻכָּה בְּרֹאשׁ הַגָּמָל אֶלָּא אִם כֵּן סִכֵּךְ עַל גַּבֵּי מְחִצּוֹת שֶׁעַל גַּבֵּי הַגָּמָל[מד], שֶׁהַסֻּכָּה מִטַּלְטֶלֶת עִם הַגָּמָל:
ט הָעוֹשֶׂה מִקְצָת קַרְקָעִית סֻכָּתוֹ וּמִקְצָת דָּפְנוֹתֶיהָ עַל רֹאשׁ הָאִילָן וּמִקְצָת קַרְקָעִיתָהּ וּמִקְצָת דָּפְנוֹתֶיהָ עַל דָּבָר אַחֵר[מה] וְסִכֵּךְ עַל גַּבֵּי הַדְּפָנוֹת[מו], אִם הִיא עֲשׂוּיָה בְּעִנְיָן שֶׁאִם יִנָּטֵל הָאִילָן תִּשָּׁאֵר הִיא עוֹמֶדֶת עַל הַדָּבָר אַחֵר וְלֹא תִּפֹּל – מֻתָּר לַעֲלוֹת לָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[מז] בְּסֻלָּם שֶׁלֹּא עַל דֶּרֶךְ הָאִילָן[מח], וְאִם לָאו – אֵין עוֹלִין לָהּ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, דְּכֵיוָן שֶׁסְּמִיכָתָהּ עַל הָאִילָן – נִמְצָא כְּשֶׁנִּכְנָס לְתוֹכָהּ מִשְׁתַּמֵּשׁ בְּצִדְדֵי הָאִילָן כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ לְמַעְלָה[מט]:
[ג] שמואל בגמרא י, א. רא"ש פ"א סי' טו. טור ושו"ע שם.
[ו] רב דימי בגמרא שם, בשם אמרי במערבא. טור ושו"ע שם.
[ט] גמרא י, א אליבא דת"ק. טור ושו"ע שם.
[י] ראה ר"ן (ה, רע"א). ב"י סוד"ה סוכה. לבוש ס"א. ט"ז סק"א.
[יא] ראה רש"י י, א ד"ה ומשני. לבוש שם.
[יד] ר"ת בתוס' ט, ב ד"ה הא, ובמרדכי רמז תשלה. רמב"ם פ"ה סוף הכ"ב, לפירוש הכסף משנה שם. טור ושו"ע ס"א.
[טו] לבוש ס"א. וראה גם רש"י י, א סוף דבור הא'.
[כב] גמרא כג, א. טור ושו"ע שם.
[כג] ראה מ"א סי' תרל סקט"ז.
[כה] ברייתא וגמרא כג, א וכר"ע. טור ושו"ע שם.
[ל] רש"י שם. ר"ן (י, א) ד"ה מתני' הסומך, בשם הרמב"ן במלחמות שם. הובא ב"י סי' תרל קרוב לסופו. מ"א סק"ה. וכדלקמן סוף ס"ז, וסי' תרכט סי"א־ב, שלכתחלה לא יסמוך הסכך על דבר הפסול לסכך.
[לג] ס"א (אילן), וסי' שה סכ"ג (בהמה).
[לד] סכ"ב. וראה גם לקמן סי' תרמ ס"י.
[לה] רא"ש פ"ב סי' ד, כפירוש רש"י שבת קנד, ב ד"ה שתים, וכפירוש הא' בתוס' שם ד"ה שתים. מ"א סק"ו.
[לז] מסקנת הגמרא שבת שם. וראה רש"י שם ד"ה דחק.
[מג] ע"פ ר"ן (י, א) ד"ה מתני' הסומך, בשם הראב"ד בהשגות שם (לענין כרעי המטה). מ"א סי' תרל סקי"ד.
[מו] ר"ן (יא, א) ד"ה שתים (וכדלעיל ס"ה).
[מז] משנה כג, רע"א. טור ושו"ע שם.
[מח] שזה אסור, כדלעיל סי' שלו ס"כ וש"נ.