סימן תקפו
תקפו דִּינֵי שׁוֹפָר שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבוֹ כ"ז סְעִיפִים:
א שׁוֹפָר שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה מִצְוָתוֹ שֶׁיִּהְיֶה כָּפוּף[א], כְּדֵי שֶׁיִּכְפְּפוּ אֶת לִבָּם לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתְּפִלָּה[ב].
וְכָל הַשּׁוֹפָרוֹת הַכְּפוּפִין כְּשֵׁרִים חוּץ מִשֶּׁל פָּרָה[ג] וְשֶׁל שׁוֹר[ד], מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ נִקְרָא שׁוֹפָר אֶלָּא קֶרֶן[ה], שֶׁנֶּאֱמַר[ו] "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ וגו' וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו", וְהוּא הַדִּין קַרְנֵי רֹב הַחַיּוֹת שֶׁהֵם עֶצֶם אֶחָד[ז] וְאֵין שְׁמָם שׁוֹפָר, שֶׁאֵין נִקְרָא שׁוֹפָר אֶלָּא קַרְנַיִם הַחֲלוּלִים שֶׁיֵּשׁ לָהֶם זַכְרוּת בִּפְנִים וְנִקְלָף גִּידָן[ח] מִן הַזַּכְרוּת[ט], כְּגוֹן שֶׁל כְּבָשִׂים וְאֵילִים וְעִזִּים[י], כִּי שׁוֹפָר הוּא מִלְּשׁוֹן שְׁפוֹפֶרֶת[יא], אֲבָל קַרְנֵי רֹב הַחַיּוֹת הֵם עֶצֶם אֶחָד וּפְסוּלִין אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד כְּמוֹ שֶׁל פָּרָה וְשֶׁל שׁוֹר:
ב וּמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לִתְקֹעַ בְּשׁוֹפָר שֶׁל אַיִל[יב] כְּדֵי שֶׁיִּזְכֹּר לָנוּ עֲקֵדַת יִצְחָק[יג], אֲבָל אִם אֵין לוֹ שׁוֹפָר שֶׁל אַיִל – יוֹצֵא בִּשְׁאָר מִינִים[יד], חוּץ מִשֶּׁל פָּרָה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ[טו], וַאֲפִלּוּ בְּפָשׁוּט אִם אֵין לוֹ כָּפוּף[טז], שֶׁלֹּא אָמְרוּ כָּפוּף אֶלָּא לְכַתְּחִלָּה, אֲבָל בְּדִיעֲבַד[יז] אִם תָּקַע בְּפָשׁוּט – יָצָא, וְזֶה שֶׁאֵין לוֹ כָּפוּף – הֲרֵי זֶה כְּדִיעֲבַד[יח]:
ג שׁוֹפָר מִבְּהֵמָה טְמֵאָה יֵשׁ לְפָסְלוֹ[יט] אֲפִלּוּ בְּדִיעֲבַד[כ], לְפִי שֶׁלֹּא הֻכְשְׁרוּ לִמְלֶאכֶת שָׁמַיִם אֶלָּא טְהוֹרִים בִּלְבַד[כא]:
ד הַגּוֹזֵל שׁוֹפָר וְתָקַע בּוֹ – יָצָא[כב], אֲפִלּוּ לֹא נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים מִמֶּנּוּ[כג], וְאֵינוֹ דּוֹמֶה לְלוּלָב[כד] וּמַצָּה[כה] וְצִיצִית[כו] הַגְּזוּלִים, לְפִי שֶׁמִּצְוַת הַשּׁוֹפָר[כז] אֵינוֹ אֶלָּא הַשְּׁמִיעָה בִּלְבַד, וְאֵין בִּשְׁמִיעַת קוֹל דִּין גָּזֵל, שֶׁהֲרֵי בִּשְׁמִיעָתוֹ אֵינוֹ נוֹגֵעַ בַּשּׁוֹפָר כְּלָל, וּלְפִיכָךְ אַף עַל פִּי שֶׁתָּקַע בּוֹ בְּאִסּוּר גָּזֵל, כֵּיוָן שֶׁבְּעִקָּר הַמִּצְוָה דְּהַיְנוּ הַשְּׁמִיעָה אֵין בָּהּ אִסּוּר גָּזֵל – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ[כח].
וּמִכָּל מָקוֹם, כֵּיוָן שֶׁעַל יְדֵי גָּזֵל בָּאָה הַמִּצְוָה אֵלָיו – לֹא יְבָרֵךְ עָלֶיהָ, כְּדִין מִצְוָה הַבָּאָה בַּעֲבֵרָה[כט] שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"א[ל] וּבְסִימָן תרמ"ט[לא] עַיֵּן שָׁם:
ה מֻתָּר לִטֹּל שׁוֹפָר שֶׁל חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ לִתְקֹעַ בּוֹ תְּקִיעָה שֶׁל מִצְוָה וּמְבָרֵךְ עָלָיו[לב], דְּמִן הַסְּתָם נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּעֲשׂוּ מִצְוָה בְּמָמוֹנוֹ בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ חֶסְרוֹן כִּיס כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"ד[לג] עַיֵּן שָׁם:
ו הַתּוֹקֵעַ בְּשׁוֹפָר שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל[לד], כְּגוֹן שֶׁהִשְׁתַּחֲוָה לְהַשּׁוֹפָר[לה] – לֹא יָצָא, מִשּׁוּם דְּשׁוֹפָר צָרִיךְ שֶׁיְּהֵא בּוֹ טֶפַח כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר[לו], וְזֶה שֶׁהוּא עוֹמֵד לִשָּׂרֵף, שֶׁהֲרֵי עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל אֲפִלּוּ אִם יְבַטְּלֶנָּה גּוֹי אֵינָהּ מְבֻטֶּלֶת כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן קל"ט[לז], וְצָרִיךְ לִשְׂרֵפָה, וְכָל הָעוֹמֵד לִשָּׂרֵף הֲרֵי הוּא כִּכְבָר נִשְׂרָף, וְאִם כֵּן אֵין בּוֹ שִׁעוּר[לח] טֶפַח:
חָסֵר[לט]
ז וְכֵן הַדִּין[מ] אִם הַסֶּדֶק הוּא רָחָב וּכְשֶׁמְּדַבְּקוֹ בְּדֶבֶק נִכָּר הַדֶּבֶק בֵּין הַסְּדָקִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא סוֹתֵם אֶת הֶחָלָל שֶׁבֵּינֵיהֶם דִּינוֹ כְּסוֹתֵם נֶקֶב בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ מִמִּין הַשּׁוֹפָר[מא] שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[מב]:
ח נִסְדַּק מִעוּט אֹרֶךְ הַשּׁוֹפָר וְנִשְׁאַר רֹב אָרְכּוֹ שָׁלֵם[מג] וְלֹא דִּבְּקוֹ בְּדֶבֶק וְלֹא חִבְּרָם בָּאוּר[מד], יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁדִּינָם כְּנִקַּב, שֶׁאֲפִלּוּ לֹא נִשְׁתַּיֵּר מִסִּיּוּם הַסֶּדֶק עַד מְקוֹם הַנָּחַת הַפֶּה כְּדֵי שִׁעוּר שׁוֹפָר[מה] כָּשֵׁר כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[מו], וְיֵשׁ אוֹמְרִים[מז] שֶׁאֵינוֹ דּוֹמֶה לְנִקַּב נֶקֶב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֶסְרוֹן מִגּוּף הַשּׁוֹפָר שֶׁיֵּשׁ מָקוֹם לְהָרוּחַ שֶׁמֵּחֲמַת הַתְּקִיעָה לְהִכָּנֵס שָׁם דֶּרֶךְ הַחֶסְרוֹן וְיוֹצֵא הַחוּצָה וְאֵינוֹ מִתְחַזֵּק לְהַסְדִּיק הַשּׁוֹפָר, מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּסֶדֶק שֶׁאֵין בּוֹ חֶסְרוֹן מִגּוּף הַשּׁוֹפָר וְאֵין מָקוֹם לְהָרוּחַ לָצֵאת שָׁם וְעַל כֵּן הוּא מִתְחַזֵּק וּמַסְדִּיק הַסֶּדֶק יוֹתֵר[מח] וְסוֹפוֹ לְהַסְדִּיק כָּל אֹרֶךְ הַשּׁוֹפָר[מט], וּלְפִיכָךְ אֲפִלּוּ אִם לֹא נִסְדַּק אֶלָּא כָּל שֶׁהוּא – פָּסוּל, לְפִי שֶׁאֵין שֵׁם שׁוֹפָר עָלָיו[נ] כֵּיוָן שֶׁסּוֹפוֹ לְהַסְדִּיק כֻּלּוֹ[נא], וְאִם הִדְּקוֹ הַרְבֵּה בְּחוּט אוֹ בִּמְשִׁיחָה – כָּשֵׁר, שֶׁהֲרֵי הַחוּט מַעֲמִידוֹ שֶׁלֹּא יִתְבַּקַּעַ יוֹתֵר[נב].
וּלְעִנְיַן הֲלָכָה, יֵשׁ לְהַחְמִיר כִּסְבָרָא הָאַחֲרוֹנָה, אֲבָל בִּשְׁעַת הַדְּחָק שֶׁאֵין שׁוֹפָר אַחֵר מָצוּי יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה:
ט נִסְדַּק הַשּׁוֹפָר לְרָחְבּוֹ[נג] דְּהַיְנוּ סְבִיב הֶקֵּפוֹ[נד], אִם הַסֶּדֶק הוּא מִעוּט[נה] הֶקֵּף הַשּׁוֹפָר וְנִשְׁתַּיֵּר רֹב הֶקֵּפוֹ בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שָׁלֵם – כָּשֵׁר, אֲפִלּוּ אִם נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ מִכְּמוֹת שֶׁהָיָה קֹדֶם שֶׁנִּסְדַּק[נו], שֶׁכָּל הַקּוֹלוֹת כְּשֵׁרִים בְּשׁוֹפָר[נז], וַאֲפִלּוּ אֵין בַּסֶּדֶק חֶסְרוֹן מִגּוּף הַשּׁוֹפָר שֶׁאֵין שָׁם מָקוֹם לָרוּחַ לָצֵאת, לְפִי שֶׁאֵין הָרוּחַ מַסְדִּיק יוֹתֵר אֶלָּא אִם כֵּן נִסְדַּק לְאָרְכּוֹ[נח].
אֲבָל אִם לֹא נִשְׁתַּיֵּר רֹב הֶקֵּפוֹ שָׁלֵם, אִם אֵין מֵהַסֶּדֶק עַד מְקוֹם הַנָּחַת הַפֶּה כְּדֵי שִׁעוּר שׁוֹפָר – פָּסוּל[נט], דְּכֵיוָן שֶׁנִּסְדַּק רֻבּוֹ הֲרֵי הוּא כְּאִלּוּ נֶחְתַּךְ כֻּלּוֹ בְּאוֹתוֹ מָקוֹם[ס] וְאִם כֵּן הֲרֵי נֶחְסַר הַשּׁוֹפָר מִשִּׁעוּרוֹ, וּלְפִיכָךְ אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ מִכְּמוֹת שֶׁהָיָה קֹדֶם שֶׁנִּסְדַּק – פָּסוּל.
אֲבָל אִם יֵשׁ מֵהַסֶּדֶק עַד מְקוֹם הַנָּחַת הַפֶּה כְּדֵי שִׁעוּר שׁוֹפָר[סא], אַף עַל פִּי שֶׁנִּשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ מִכְּמוֹת שֶׁהָיָה קֹדֶם שֶׁנִּסְדַּק – כָּשֵׁר. וְאַף עַל פִּי שֶׁהַקּוֹל יוֹצֵא דֶּרֶךְ הַחֵלֶק שֶׁלְּמַעְלָה מֵהַסֶּדֶק[סב] – אֵין פּוֹסְלִין אוֹתוֹ מִשּׁוּם קוֹל שׁוֹפָר וְדָבָר אַחֵר[סג], אוֹ מִשּׁוּם קוֹל שְׁנֵי שׁוֹפָרוֹת[סד], דְּכֵיוָן שֶׁבִּשְׁעַת עֲשִׂיַּת הַשּׁוֹפָר הָיָה זֶה הַחֵלֶק מְחֻבָּר לְעִקַּר הַשּׁוֹפָר וְלֹא נִפְרַד מִמֶּנּוּ לְעוֹלָם[סה], לָכֵן הֵן נֶחְשָׁבִין כְּשׁוֹפָר אֶחָד לְעִנְיָן זֶה שֶׁלֹּא לְפָסְלָן מִשּׁוּם שְׁנֵי שׁוֹפָרוֹת, אֲבָל מִכָּל מָקוֹם אֵינָן נֶחְשָׁבִין כְּשׁוֹפָר אֶחָד לְגַמְרֵי כְּדֵי לְהַשְׁלִים לְשִׁעוּר שׁוֹפָר, כֵּיוָן שֶׁנִּסְדְּקוּ וְנִפְרְדוּ זֶה מִזֶּה בְּרֹב הֶקֵּף:
י דִּבֵּק שִׁבְרֵי שׁוֹפָר זֶה עִם זֶה וְעָשָׂה מֵהֶם שׁוֹפָר אֶחָד שָׁלֵם – פָּסוּל[סו], לְפִי שֶׁאֵין זֶה קָרוּי שׁוֹפָר[סז], וַאֲפִלּוּ יֵשׁ בַּשֶּׁבֶר שֶׁכְּנֶגֶד פִּיו שִׁעוּר שׁוֹפָר[סח] שָׁלֵם מִכָּל צְדָדָיו[סט] – אַף עַל פִּי כֵן הוּא נִפְסַל מֵחֲמַת הַשְּׁבָרִים הַנּוֹסָפִים עַל שֶׁבֶר זֶה שֶׁהַקּוֹל יוֹצֵא דֶּרֶךְ שָׁם[ע], וְהַתּוֹרָה אָמְרָה[עא] קוֹל הַיּוֹצֵא מִשּׁוֹפָר אֶחָד וְלֹא הַיּוֹצֵא מִשְּׁנֵי שׁוֹפָרוֹת[עב]:
יא וְכֵן מִטַּעַם זֶה[עג] אִם הוֹסִיף כָּל שֶׁהוּא[עד] עַל אֹרֶךְ הַשּׁוֹפָר שָׁלֵם[עה] בְּעִנְיָן שֶׁהַקּוֹל יוֹצֵא דֶּרֶךְ הַתּוֹסֶפֶת הַהִיא[עו], בֵּין שֶׁהַתּוֹסֶפֶת מִמִּין הַשּׁוֹפָר, בֵּין שֶׁאֵינוֹ מִמִּין הַשּׁוֹפָר[עז], בֵּין שֶׁהוֹסִיף בְּצַד הַקָּצָר, בֵּין שֶׁהוֹסִיף בְּצַד הָרָחָב – פָּסוּל, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר[עח]:
יב הֲפָכוֹ וְתָקַע בּוֹ – לֹא יָצָא[עט], בֵּין שֶׁהֲפָכוֹ כְּדֶרֶךְ שֶׁהוֹפְכִין חָלוּק שֶׁהֶחֱזִיר פְּנִימִיּוּת הַשּׁוֹפָר לִהְיוֹת חִיצוֹנִיּוּתוֹ וְחִיצוֹנִיּוּתוֹ לִהְיוֹת פְּנִימִיּוּתוֹ[פ], בֵּין שֶׁהִנִּיחוֹ כְּמוֹת שֶׁהָיָה אֶלָּא שֶׁהִרְחִיב אֶת צַד הַקָּצָר שֶׁלּוֹ וְקִצֵּר אֶת הָרָחָב[פא] בְּרוֹתְחִין[פב] וְתָקַע בֵּין בַּצַּד הַקָּצָר בֵּין בַּצַּד הָרָחָב[פג] שֶׁהָיָה קָצָר מִתְּחִלָּה – לֹא יָצָא, שֶׁנֶּאֱמַר[פד] "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפָר וגו'", כְּדֶרֶךְ הַעֲבָרָתוֹ[פה] שֶׁהָאַיִל מַעֲבִירוֹ בְּרֹאשׁוֹ מֵחַיִּים[פו], פְּרָט לְהֵפֶךְ[פז]. וְעַיֵּן בְּסִימָן תק"צ[פח]:
יג הָיָה אָרֹךְ וְקִצְּרוֹ[פט], אִם נִשְׁאַר בּוֹ שִׁעוּר שׁוֹפָר[צ] – כָּשֵׁר.
וְכַמָּה שִׁעוּר שׁוֹפָר – טֶפַח[צא], כְּדֵי שֶׁיֹּאחֲזֶנּוּ[צב] הַתּוֹקֵעַ[צג] בְּיָדוֹ, דְּהַיְנוּ בְּד' אֶצְבְּעוֹתָיו בֵּינוֹנִים[צד], וְיֵרָאֶה הַשּׁוֹפָר מִכָּאן וּמִכָּאן[צה], שֶׁהַטֶּפַח הוּא ד' אֶצְבָּעוֹת גּוּדָלִין[צו], כְּדֵי שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ לְתוֹךְ יָדוֹ הוּא תּוֹקֵעַ[צז]. וַאֲפִלּוּ אִם הַתּוֹקֵעַ הוּא אָדָם גָּדוֹל וְאֵין הַשּׁוֹפָר נִרְאֶה מִתּוֹךְ יָדוֹ – אַף עַל פִּי כֵן אֵין צָרִיךְ יוֹתֵר מִטֶּפַח שֶׁל אָדָם בֵּינוֹנִי[צח] דְּהַיְנוּ ד' גּוּדָלִין. וּמוֹדְדִין בְּמָקוֹם הָרָחָב שֶׁל הַגּוּדָל[צט] כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן י"א[ק]. וְכֵן הַדִּין בְּכָל אֶצְבָּעוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה[קא]:
יד גֵּרְדוֹ בֵּין מִבִּפְנִים בֵּין מִבַּחוּץ עַד שֶׁעֲשָׂאוֹ דַּק מְאֹד כְּמוֹ גֶּלֶד – כָּשֵׁר[קב], וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ כְּדֶרֶךְ שֶׁהָאַיִל מַעֲבִירוֹ בְּרֹאשׁוֹ מַמָּשׁ, מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁהוּא כְּדֶרֶךְ צְמִיחָתוֹ בְּרֹאשׁ הָאַיִל נִקְרָא כְּדֶרֶךְ הַעֲבָרָתוֹ, וְלֹא מִעֲטוֹ אֶלָּא אִם הֲפָכוֹ שֶׁשִּׁנָּה אוֹתוֹ מִדֶּרֶךְ צְמִיחָתוֹ בְּרֹאשׁ הָאַיִל[קג]:
טו אִם הוֹצִיא הַזַּכְרוּת מִן הַקֶּרֶן וְעָשָׂה מִמֶּנּוּ שׁוֹפָר כְּגוֹן שֶׁנִּקֵּב בּוֹ – פָּסוּל[קד], לְפִי שֶׁאֵין נִקְרָא שׁוֹפָר אֶלָּא דָּבָר שֶׁהוּא חָלוּל בְּטִבְעוֹ, שֶׁשּׁוֹפָר הוּא לְשׁוֹן שְׁפוֹפֶרֶת, וְהַזַּכְרוּת כֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ חָלוּל בְּטִבְעוֹ – אֵינוֹ נִקְרָא שׁוֹפָר[קה]. אֲבָל אִם לֹא הוֹצִיא הַזַּכְרוּת מִן הַקֶּרֶן אֶלָּא נָקַב בּוֹ נֶקֶב – כָּשֵׁר[קו]. וַאֲפִלּוּ לְכַתְּחִלָּה מֻתָּר לַעֲשׂוֹת כֵּן[קז]. וַאֲפִלּוּ הַזַּכְרוּת מַפְסִיק בֵּין הַקּוֹל לְהַדָּבָר הֶחָלוּל בְּטִבְעוֹ שֶׁנִּקְרָא שׁוֹפָר – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, דְּמִין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ[קח] וַהֲרֵי הוּא כְּמוֹ שֶׁלֹּא הָיָה שָׁם זַכְרוּת כְּלָל:
טז צָרִיךְ שֶׁלֹּא יְהֵא שׁוּם הֶפְסֵק בֵּין פִּי הַתּוֹקֵעַ לְהַשּׁוֹפָר[קט], לְפִיכָךְ אִם צִפָּהוּ זָהָב בִּמְקוֹם הַנָּחַת הַפֶּה[קי] כְּדֵי לְנָאוֹתוֹ[קיא], אֲפִלּוּ אִם הַצִּפּוּי הוּא בְּאֹרֶךְ הַשּׁוֹפָר, אִם הוּא מִיָּד סָמוּךְ לְרֹאשׁוֹ בַּצַּד הַקָּצָר – פָּסוּל[קיב], לְפִי שֶׁהַתּוֹקֵעַ מַכְנִיס קְצָתוֹ בְּפִיו וּשְׂפָתוֹ מְכַסָּה עָלָיו, וְנִמְצָא הַזָּהָב חוֹצֵץ בֵּין שְׂפָתוֹ לַשּׁוֹפָר[קיג]. אֲבָל אִם הַצִּפּוּי הוּא רָחוֹק מִפִּי הַתּוֹקֵעַ – כָּשֵׁר[קיד].
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ מֵחֲמַת הַצִּפּוּי[קטו], אוֹ שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ אִם נִשְׁתַּנָּה, דְּמִן הַסְּתָם לֹא נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ בִּשְׁבִיל צִפּוּי כָּל שֶׁהוּא[קטז], אֲבָל אִם יוֹדֵעַ שֶׁנִּשְׁתַּנָּה הַקּוֹל מֵחֲמַת הַצִּפּוּי, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַשִּׁנּוּי הוּא מְעַט – פָּסוּל, לְפִי שֶׁאֵין קוֹל שׁוֹפָר לְבַד אֶלָּא קוֹל שׁוֹפָר וְקוֹל דָּבָר אַחֵר, דְּהַיְנוּ הַצִּפּוּי[קיז]:
יז בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁהַצִּפּוּי הוּא הוֹסָפָה עַל עֳבִי הַשּׁוֹפָר אוֹ עַל רָחְבּוֹ, אֲבָל אִם הוּא הוֹסָפָה עַל אָרְכּוֹ, אֲפִלּוּ בַּצַּד הָרָחָב שֶׁלּוֹ, אִם נָתַן שָׁם זָהָב מַשֶּׁהוּ עַל עֳבִי הַשּׁוֹפָר בְּעִנְיַן שֶׁנִּתְאָרֵךְ הַשּׁוֹפָר מַשֶּׁהוּ – פָּסוּל[קיח], אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ[קיט] כְּלָל, מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[קכ]:
יח הַמְצַיְּרִים בַּשּׁוֹפָר צוּרוֹת כְּדֵי לְנָאוֹתוֹ – לֹא יָפֶה הֵן עוֹשִׂין, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין כֻּלּוֹ מְצֻפֶּה בְּמִינֵי הַצִּיּוּרִין, לִפְעָמִים הַקּוֹל מִשְׁתַּנֶּה[קכא]. אֲבָל מֻתָּר לַחְקֹק בַּשּׁוֹפָר עַצְמוֹ צוּרוֹת כְּדֵי לְנָאוֹתוֹ[קכב], שֶׁאֲפִלּוּ אִם יִשְׁתַּנֶּה קוֹלוֹ עַל יְדֵי כֵּן – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, שֶׁאֵין כָּאן קוֹל מִן דָּבָר אַחֵר אֶלָּא קוֹל הַשּׁוֹפָר לְבַד[קכג], וְכָל הַקּוֹלוֹת כְּשֵׁרִים בַּשּׁוֹפָר[קכד]:
יט הִרְחִיק אֶת הַשּׁוֹפָר מְעַט מִפִּיו וְנָפַח בּוֹ וְתָקַע – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ הֶפְסֵק מְעַט בֵּין פִּיו לַשּׁוֹפָר[קכה]:
כ נָתַן שׁוֹפָר בְּתוֹךְ שׁוֹפָר, אִם שָׁמַע קוֹל פְּנִימִי[קכו] לְבַד, כְּגוֹן שֶׁבַּצַד הַקָּצָר הוּא בּוֹלֵט יוֹתֵר מִן הַחִיצוֹן וְנָתַן הַפְּנִימִי בְּפִיו וְתָקַע[קכז] וּבַצַּד הָרָחָב – אֵין הַחִיצוֹן בּוֹלֵט יוֹתֵר מִן הַפְּנִימִי, אֶלָּא הַפְּנִימִי בּוֹלֵט יוֹתֵר[קכח] אוֹ שֶׁשְּׁנֵיהֶם שָׁוִין[קכט], דְּנִמְצָא שֶׁאֵין בִּתְקִיעָה זוֹ שׁוּם תַּעֲרוֹבוֹת קוֹל מִן הַחִיצוֹן אֶלָּא מִן הַפְּנִימִי לְבַד, לְפִיכָךְ יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁאֵין כָּאן אֶלָּא קוֹל שׁוֹפָר אֶחָד.
וְהוּא שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ מֵחֲמַת שֶׁהוּא נָתוּן בְּתוֹךְ הַחִיצוֹן, אֲבָל אִם נִשְׁתַּנָּה קוֹלוֹ[קל], אוֹ שֶׁהַחִיצוֹן בַּצַּד הָרָחָב שֶׁלּוֹ בּוֹלֵט יוֹתֵר מִן הַפְּנִימִי[קלא], אוֹ שֶׁבַּצַּד הַקָּצָר שֶׁלּוֹ הֵם שָׁוִים[קלב], דְּאָז אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא שָׁמַע אֶלָּא קוֹל שְׁנֵיהֶם[קלג] – לֹא יָצָא[קלד], דְּקוֹל שׁוֹפָר אֶחָד אָמְרָה תּוֹרָה וְלֹא קוֹל שְׁנֵי שׁוֹפָרוֹת[קלה]:
כא כָּל דָּבָר הַפּוֹסֵל בְּיוֹם רִאשׁוֹן בַּשּׁוֹפָר – פּוֹסֵל גַּם בְּיוֹם שֵׁנִי[קלו], אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵיהֶם[קלז]:
כב שׁוֹפָר שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אֵין מְחַלְּלִין עָלָיו יוֹם טוֹב[קלח], מִפְּנֵי שֶׁיּוֹם טוֹב הוּא עֲשֵׂה וְלֹא תַּעֲשֶׂה כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תצ"ח[קלט], וְאֵין עֲשֵׂה דְּשׁוֹפָר דּוֹחֶה אֶת לֹא תַּעֲשֶׂה וַעֲשֵׂה[קמ]. וַאֲפִלּוּ בְּדָבָר שֶׁאִסּוּרוֹ אֵינוֹ אֶלָּא מִדְּרַבָּנָן אֵין מְחַלְּלִין עָלָיו[קמא], לְפִי שֶׁחֲכָמִים הִשְׁווּ אֶת דִּבְרֵיהֶם לְשֶׁל תּוֹרָה[קמב], וְהֶעֱמִידוּ דִּבְרֵיהֶם לְבַטֵּל דִּבְרֵי תּוֹרָה בְּשֵׁב וְאַל תַּעֲשֶׂה[קמג]:
כג כֵּיצַד? הָיָה הַשּׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הָאִילָן אוֹ מֵעֵבֶר הַנָּהָר וְאֵין לוֹ שׁוֹפָר אַחֵר אֶלָּא הוּא[קמד] – אֵינוֹ עוֹלֶה בָּאִילָן וְאֵינוֹ שָׁט עַל פְּנֵי הַמַּיִם[קמה] כְּדֵי לַהֲבִיאוֹ[קמו]. וְאִם נָפַל עָלָיו גַּל שֶׁל אֲבָנִים[קמז] – אָסוּר לְטַלְטֵל הָאֲבָנִים כְּדֵי לִטְּלוֹ[קמח]. וְאֵין לֵילֵךְ חוּץ לַתְּחוּם[קמט] כְּדֵי לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר[קנ]. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאֵין מְבִיאִין אוֹתוֹ מִחוּץ לַתְּחוּם[קנא]:
כד בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, אֲבָל עַל יְדֵי נָכְרִי מֻתָּר לַעֲשׂוֹת כָּל דָּבָר שֶׁאִסּוּרוֹ אֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[קנב], כְּגוֹן לַעֲלוֹת בָּאִילָן[קנג] וְלַהֲבִיאוֹ מִחוּץ לַתְּחוּם[קנד] וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. אֲבָל אָסוּר לוֹמַר לַנָּכְרִי לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה גְּמוּרָה בִּשְׁבִילוֹ[קנה].
וּמִכָּל מָקוֹם, אִם הַנָּכְרִי עָשָׂה מֵעַצְמוֹ מְלָאכָה גְּמוּרָה, כְּגוֹן שֶׁעָשָׂה שׁוֹפָר בְּיוֹם טוֹב – מֻתָּר לִתְקֹעַ בּוֹ[קנו], וְאַף עַל פִּי שֶׁעָשָׂה בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא יֹאמַר הַיִּשְׂרָאֵל לַנָּכְרִי לַעֲשׂוֹתוֹ[קנז], אֵין חוֹשְׁשִׁין לָזֶה אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁיֵּשׁ הֲנָאָה לְגוּף אָדָם, אֲבָל הַמִּצְוֹת שֶׁלֹּא נִתְּנוּ לַהֲנָאַת הַגּוּף[קנח] – אֵין חוֹשְׁשִׁין שֶׁיַּעֲבֹר עֲבֵרָה כְּדֵי לְקַיֵּם הַמִּצְוָה[קנט]:
כה בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁעָשָׂה הַנָּכְרִי הַשּׁוֹפָר מִקֶּרֶן שֶׁלּוֹ, דְּאֵין בּוֹ מִשּׁוּם אִסּוּר נוֹלַד בְּיוֹם טוֹב[קס], כֵּיוָן שֶׁבֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת הָיָה הַקֶּרֶן בְּיַד הַנָּכְרִי, וְהַנָּכְרִי לֹא הִקְצָה דַּעְתּוֹ מִלַּעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ שׁוֹפָר, שֶׁהֲרֵי בְּיָדוֹ וּבִרְשׁוּתוֹ הוּא לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ מַה שֶּׁיִּרְצֶה[קסא].
אֲבָל אִם עָשָׂה נָכְרִי שׁוֹפָר בְּיוֹם טוֹב מִקֶּרֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, כֵּיוָן שֶׁבֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת לֹא הָיָה הַקֶּרֶן עוֹמֵד לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ שׁוֹפָר, שֶׁהֲרֵי לֹא הָיָה בִּרְשׁוּתוֹ שֶׁל נָכְרִי[קסב], אִם כֵּן זֶה הַשּׁוֹפָר הוּא נוֹלַד בְּיוֹם טוֹב, וְאָסוּר הַיִּשְׂרָאֵל לְטַלְטְלוֹ כְּדֵי לִתְקֹעַ בּוֹ[קסג], שֶׁאֵין דּוֹחִין שְׁבוּת מִפְּנֵי תְּקִיעַת שׁוֹפָר[קסד].
וּמִכָּל מָקוֹם, אִם אֵין שָׁם שׁוֹפָר אַחֵר אֶלָּא הוּא – מֻתָּר לִתְקֹעַ בּוֹ, וְיֵשׁ לִסְמֹךְ עַל הַמַּתִּירִין[קסה] נוֹלַד בְּיוֹם טוֹב כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל תּוֹרָה:
כו אִם נָכְרִי הֵבִיא שׁוֹפָר בְּיוֹם טוֹב מִחוּץ לַתְּחוּם בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל[קסו], אֲפִלּוּ הֱבִיאוֹ מִחוּץ לְי"ב מִיל[קסז] – מֻתָּר לִתְקֹעַ בּוֹ אַף הַיִּשְׂרָאֵל שֶׁהוּבָא בִּשְׁבִילוֹ[קסח], אֲפִלּוּ לְהָאוֹמְרִים[קסט] דְּחוּץ לְי"ב מִיל יֵשׁ אִסּוּר תְּחוּמִין מִן הַתּוֹרָה[קע], שֶׁהֲרֵי דָּבָר הַבָּא מִחוּץ לַתְּחוּם מֻתָּר בְּטִלְטוּל, וְאֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא בַּאֲכִילָה אוֹ בַּהֲנָאָה דְּהַיְנוּ לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ[קעא] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקט"ו[קעב], וְזֶה שֶׁתּוֹקֵעַ בּוֹ תְּקִיעָה שֶׁל מִצְוָה – אֵין זוֹ חֲשׁוּבָה הֲנָאָה כְּלָל[קעג] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[קעד].
וּמִכָּל מָקוֹם, צָרִיךְ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא יְטַלְטְלֶנּוּ חוּץ לְד' אַמּוֹת[קעה], וְעַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקט"ו[קעו], וְעַיֵּן שָׁם בְּסוֹף הַסִּימָן[קעז]:
כז יָכוֹל לִתֵּן בְּתוֹכוֹ מַיִם אוֹ יַיִן[קעח] כְּדֵי לְצַחְצְחוֹ[קעט], וְאֵין זֶה כִּמְתַקֵּן כְּלִי בְּיוֹם טוֹב[קפ]. אֲבָל מֵי רַגְלַיִם אַף בְּחֹל אָסוּר, מִפְּנֵי הַכָּבוֹד[קפא]:
[ג] משנה כו, א. טור ושו"ע שם.
[ח] בקונטרס השלחן הגיה: גילדן.
[יב] רבי אבהו בגמרא טז, א. רא"ש פ"ג סי' א. טור (מצוה מן המובחר) ושו"ע ס"א (מצותו). ב"י ד"ה ומ"ש רבנו נמצא. ט"ז סק"א (מצוה מן המובחר).
[יט] ר"ן (ו, א) ד"ה ומיהו (שמסתפק). דרכי משה ס"ק א (טוב להחמיר). רמ"א ס"א (פסול).
[כא] שבת כח, ב. ר"ן שם. לבוש סוף ס"א. מ"א ס"ק ג. וראה גם לעיל סי' לב סי"ד וש"נ.
[כב] גמרא כח, א (שלא אסרו אלא בכתותי מיכתת שיעוריה, וכדלקמן ס"ה). ירושלמי סוכה פ"ג ה"א, כרבי אלעזר ורבי חייא ורבי יוסה (ראה ב"י ד"ה כתבו הגהות אשירי). רמב"ם פ"א ה"ג. רא"ש פ"ג סי' ט. טור ושו"ע ס"ב.
[כד] כדלקמן סי' תרמט ס"ד.
[כה] כדלעיל סי' תנד ס"ט.
[כו] כדלעיל סי' יא סי"א.
[כז] ראה לעיל סי' תקפה ס"ד.
[לה] ראה לעיל סי' יא סי"ג (כשהשתחווה במחובר לבעלי חיים). לקמן סי' תרמט סי"א (שקנה אותה מיד עובדיה).
[לז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם ס"ב.
[לח] חולין שם פט, רע"ב ורש"י שם ד"ה שיעורא. ר"ה כח, א (בשל עיר הנידחת) ורש"י שם ד"ה כתותי. וראה גם לעיל סי' שסג סי"ח. לקמן סי' תרמט סי"א. וראה קובץ דברי תורה ג ע' מז.
[לט] דיני שופר של ע"ז של נכרי (ראה לקמן סי' תרמט סי"א-ד בד' מינים. ומציין לכאן, שנתבאר כ"ז), ושאר הדינים שבשו"ע סעיפים ד-ז ותחלת ס"ח.
[מ] כמו בנסדק לארכו ודבקו בחתיכה אחרת שאינו מינו, שפסול, כמבואר ברא"ש פ"ג סי' ב ובטור, כן הדין כו'.
[מג] מ"מ פ"א ה"ה בשם הרבה מן המפרשים. דעה הב' בשו"ע ס"ח.
[מד] ראה שו"ע ס"ח ב' דעות, אי כשר בדבק, או דוקא כשדבקו בעצמו באור עד שנפשר וחבר קצותיו זה עם זה (ונתבאר לעיל, בסעיפים החסרים).
[מה] תוס' כז, ב ד"ה נסדק לארכו. ב"י ד"ה נסדק בשם רא"ם בביאורו לסמ"ג הל' שופר ד"ה נסדק (אפילו לא נשתייר שיעור שופר). מ"א סקי"ב.
[מו] סעיף זה בשוע"ר (שמבאר דין נקב) לא הגיע לידינו, וראה שו"ע ס"ז (שנשתייר רובו), וט"ז סק"ז (אף שלא נשתייר שיעור שופר).
[מז] רא"ש פ"ג סי' ו בשם יש מפרשים. ר"ן (ו, ב) ד"ה מתניתין, בשם רבנו יונתן. טור. דעה א' בשו"ע שם.
[נ] ראה תוס' כז, א ד"ה שופר.
[נב] ר"ן שם, בשם דרשת הראב"ד לר"ה (לונדון) ע' לה. הובא בכל בו סי' סד (כז, ג). שו"ע שם.
[נה] רא"ש פ"ג סי' ו. טור ושו"ע שם.
[סג] ראה ב"י ד"ה ניקב וסתמו. לקמן סוף סט"ז.
[עא] ראה גמרא כו, א.
[עב] רש"י כז, סוע"א ד"ה פסול. רא"ש שם. לבוש ס"י. ט"ז ס"ק טו. וראה גם לקמן ס"כ.
[עח] סעיף י, מטעם שופר אחד ולא שני שופרות (במינו. ובאינו מינו, ראה לקמן סי"ז – מטעם קול שופר ודבר אחר).
[פ] רב פפא שם, וכפירוש הא' ברא"ש פ"ג סי' ד, ור"ן (ו, ב) ד"ה גמרא, בשם הירושלמי ר"ה פ"ג ה"ז. טור ושו"ע שם.
[פז] רש"י לד, א ד"ה דרך (למעוטי הפכו). בקונטרס השלחן הגיה: להפוך.
[צ] ר"ן (ו, ב) ד"ה היה ארוך. טור ושו"ע שם.
[צא] נדה כו, א. רא"ש פ"ג סי' ו. טור ושו"ע ס"ט. וראה תניא אגה"ק סי' י.
[צו] מנחות מא, ב. ר"ן שם. טור.
[קא] רמב"ם הל' שבת פי"ז הלכה לו. וכדלעיל סי' לב סס"ג וש"נ.
[קו] גמרא כז, ב ורש"י שם ד"ה שקדחו. טור ושו"ע שם.
[קח] רב אשי בגמרא שם. רמב"ם פ"א ה"ה. רא"ש פ"ג סי' ז. וראה גם לעיל סי' תעה סכ"ז. לקמן סי' תרנא ס"ה.
[קט] מ"מ פ"א ה"ו, וטור, בשם הרמב"ן בדרשה לר"ה (כתבי הרמב"ן ח"א ע' רלו). הובא ב"י ד"ה ומ"ש ויש מפרשים. לבוש סי"ז.
[קיא] ראה לקמן סי' תרנא ס"ד גבי נטילת לולב. וראה מ"מ וציונים.
[קיב] רמב"ן שם. רא"ש פ"ג סי' ג. טור ודעה הב' בשו"ע שם. לבוש שם.
[קטו] גמרא [ברייתא] שם. טור ושו"ע שם.
[קיז] רא"ש שם סי' ה (לענין ניקב וסתמו שלא במינו, שבשו"ע ס"ז). רבנו ירוחם נ"ו ח"ב (מח, ג. לענין ציפוי זהב). לבוש סי"ח.
[קיח] תוס' כז, ב ד"ה ציפהו. רא"ש פ"ג סי' ג. טור ושו"ע סי"ח. וכדלעיל סי"א (בשאינו מינו).
[קכד] ברייתא כז, ב. טור ושו"ע ס"ו. וראה גם לעיל ס"ט.
[קלו] שו"ת הרשב"א ח"א סי' כג וסי' תרל. דרכי משה ס"ק ג. מ"א סוף הסי'. וראה לעיל סי' תעה ס"ל (לענין מצה). לקמן סי' תרמט סכ"א (לענין ד' מינים).
[קלז] ראה גם לקמן סי' תר סוף ס"ד.
[קלט] סל"ד. ואוצ"ל: בסימן תצ"ה (ס"א).
[קמג] טור. לבוש סכ"א. וראה לעיל סי' תצח קו"א סק"ה. וראה גם לעיל סי' שלא ס"ז. סי' שמז סוף ס"ז. לקמן סי' תריג ס"י. סי' תרכח ס"ה. סי' תרמ ס"י.
[קמח] טור. מ"א סקכ"ג. וכל שכן לפקח במרא וקרדום שאסור מן התורה כדלעיל סי' שצד ס"ב.
[קנב] טור בשם ה"ר יונה, כגירסת ב"י ד"ה וכתב ה"ר יונה. שו"ע סכ"א. וראה גם לעיל סי' שז סי"ב.
[קנד] הגהת הלבוש סכ"ב. מ"א סקכ"ד. וכ"ה לקמן סי' תקצה ס"ב (אפילו לצורך דרבנן).
[קנז] כדלעיל סי' רמג ס"ב וש"נ.
[קנח] ר"ה כח, א. וראה גם שו"ע ס"ה (שלא הגיע לידינו בשוע"ר). ט"ז ס"ק ד. לעיל סי' קכח ס"ס. סי' תמה ס"ח. לקמן סי' תקפט ס"ג. סי' תרמט סי"ב. הל' גזילה סי"ב.
[קנט] לבוש סכ"ב. וכדלקמן סכ"ו לענין הביאו מחוץ לתחום, וש"נ. וראה זכרון יוסף אות עח.
[קסא] ראה גם לעיל סי' רנב סי"ב. סי' שכה ס"ו (ראה ב' הדעות שם).
[קסב] ראה לעיל סי' שי סוף ס"ג.
[קסה] לעיל סי' תצה סי"ג. סי' תקא ס"א. וראה ערוך השלחן סעיף לו.
[קסח] ראה העו"ב ר ע' יב.
[קסט] לעיל סי' שצו ס"א.
[קעא] ראה לעיל סי' תקז קו"א סק"ד (ד"ה ואף שבהבא).
[קעג] שו"ת מהר"ם מרוטנבורג (פראג) סי' כב. שו"ת הרשב"א ח"א סי' תתמז (הובא בטור סי' תרנה). מרדכי עירובין רמז תקיד, בשם רבנו שמשון. הגהות אשרי שם. מ"א שם.
[קעט] ברייתא לג, א. טור ושו"ע שם.
[קפא] גמרא [ברייתא] שם. טור ושו"ע שם.