סימן תרכב

תרכב סֵדֶר תְּפִלַּת מִנְחָה וּבוֹ ו' סְעִיפִים:

א אֵין אוֹמְרִים "אֵין כֵּאלֹהֵינוּ"[א] אַחַר תְּפִלַּת מוּסָף, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים בִּשְׁאָר שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, לְפִי שֶׁעִקָּרוֹ לֹא נִתַּקֵּן אֶלָּא כְּנֶגֶד בְּרָכוֹת אֶמְצָעִיּוֹת שֶׁל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שֶׁאֵין אוֹמְרִים אוֹתָן בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[ב], אֲבָל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים כְּבָר אָמְרוּ פִּיּוּטִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הַזְכָּרוֹת בְּרָכוֹת אֵלּוּ כְּגוֹן "אֲהַלֶּלְךָ כו'"[ג]. אֲבָל "פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת", אַף עַל פִּי שֶׁגַּם הִיא נִזְכְּרָה בָּעֲבוֹדָה, מִכָּל מָקוֹם פְּרָטֵי סַמְמְנֵי הַקְּטֹרֶת לֹא הֻזְכְּרוּ שָׁם[ד], וְלָכֵן יֵשׁ לְאָמְרָם[ה] אַחַר תְּפִלַּת מוּסָף[ו]:

ב יֵשׁ מְקוֹמוֹת נוֹהֲגִים לוֹמַר "אַשְׁרֵי וּבָא לְצִיּוֹן" קֹדֶם תְּפִלַּת הַמִּנְחָה[ז] כְּמוֹ בְּכָל שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[ח], אֲבָל בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ אֵין אוֹמְרִים "אַשְׁרֵי וּבָא לְצִיּוֹן" עַד קֹדֶם נְעִילָה[ט], כְּדֵי לְהַפְסִיק בֵּין תְּפִלַּת מִנְחָה לִנְעִילָה בַּאֲמִירַת "אַשְׁרֵי וּבָא לְצִיּוֹן", אֲבָל בֵּין מוּסָף לְמִנְחָה מַפְסִיקִין בִּקְרִיאַת הַתּוֹרָה, לְפִיכָךְ אֵין צָרִיךְ לְהַפְסִיק עוֹד בְּ"אַשְׁרֵי וּבָא לְצִיּוֹן"[י], וְיֵשׁ לָנוּ לְמַהֵר תְּפִלַּת הַמִּנְחָה בְּכָל מַה דְּאֶפְשָׁר[יא]:

ג אֵין אוֹמְרִים "וַאֲנִי תְפִלָּתִי" אֲפִלּוּ אִם חָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת[יב], לְפִי שֶׁבְּכָל הַשַּׁבָּתוֹת אוֹמְרִים אוֹתוֹ לְשַׁבֵּחַ יִשְׂרָאֵל שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁאָכְלוּ וְשָׁתוּ אַף עַל פִּי כֵן הֵם קוֹרִין בַּתּוֹרָה וּמִתְפַּלְלִין אַחַר כָּךְ מַה שֶּׁאֵין כֵּן אֻמּוֹת הָעוֹלָם שֶׁאוֹכְלִין וְשׁוֹתִין וּפוֹחֲזִין[יג], אֲבָל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אֵין שַׁיָּךְ זֶה[יד]:

ד וּמוֹצִיאִין סֵפֶר תּוֹרָה וְקוֹרִין שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים[טו] בְּפָרָשַׁת עֲרָיוֹת[טז] עַד סוֹף הַפָּרָשָׁה[יז], שֶׁמִּי שֶׁיֵּשׁ עֲבֵרָה בְּיָדוֹ יִפְרֹשׁ מֵהֶן, לְפִי שֶׁהָעֲרָיוֹת עֲבֵרָה מְצוּיָה שֶׁנַּפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם מְחַמַּדְתָּן וְיִצְרוֹ תּוֹקְפוֹ[יח], וְהַשְּׁלִישִׁי מַפְטִיר[יט] בְּיוֹנָה[כ], לְפִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ כֹּחַ הַתְּשׁוּבָה[כא] וְשֶׁאֵין יְכוֹלִין לִבְרֹחַ מֵאֵת פְּנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא[כב], וְנוֹהֲגִים לְסַיֵּם הַהַפְטָרָה בְּמִיכָה[כג] "מִי אֵל כָּמוֹךָ כו'".

וְאַחַר הַהַפְטָרָה נוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ רַק שָׁלֹש בְּרָכוֹת, אֲבָל אֵין אוֹמְרִים "עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה"[כד], לְפִי שֶׁכְּבָר נִגְמְרָה עֲבוֹדַת הַיּו‍ֹם קֹדֶם הַמִּנְחָה[כה].

וְנוֹהֲגִים בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ שֶׁאֵין אוֹמְרִים "צִדְקָתְךָ" כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת[כו], לְפִי שֶׁכָּתוּב בּוֹ "מִשְׁפָּטֶיךָ תְּהוֹם רַבָּה"[כז], וְאֵין אָנוּ מְבַקְשִׁין מִשְׁפָּט בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אֶלָּא רַחֲמִים וְלִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין, כְּעֵין שֶׁנֶּאֱמַר[כח] "וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט כו'"[כט]:

ה אִם הַשָּׁעָה דְּחוּקָה – יְדַלְּגוּ "אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ", כְּדֵי לְהַתְחִיל נְעִילָה בִּזְמַנָּהּ[ל] שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ג[לא]:

ו אַף עַל פִּי שֶׁאֵין נְשִׂיאַת כַּפַּיִם בְּמִנְחָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[לב] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קכ"ט[לג] עַיֵּן שָׁם, אַף עַל פִּי כֵן יֹאמַר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בִּרְכַּת כֹּהֲנִים[לד] וְ"שִׂים שָׁלוֹם"[לה] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר שָׁם[לו], עַיֵּן שָׁם:

 

 

[ב] מהרי"ל שם, בשם מחזור ויטרי (ע' 106). ובנוסח הסדור אומרים כן אף בחול. וראה שער הכולל פי"א אות ל.

[ה] ט"ז שם (ביחידות). מ"א שם.

[ו] ומנהג חב"ד לאמר אחר נעילה: קוה, אין כאלקינו, פיטום הקטורת ועלינו (ראה ספר המנהגים – חב"ד ע' 59. אוצר מנהגי חב"ד ע' רל וע' רמד).

[י] כלבו שם. הובא ב"י ריש הסי'. לבוש שם. ובסידור: תפלת מנחה וידבר וקטורת ואחר כך מתפללים שמונה עשרה ... תפלת נעילה אומרים אשרי ובא לציון. וראה שער הכולל פמ"ד אות יט.

[יב] טור ושו"ע ס"א. וכ"ה מנהג חב"ד (ספר המנהגים – חב"ד ע' 63. וראה שם הערה 35).

[יג] כדלעיל סי' רצב ס"ג.

[טו] רמב"ם הל' תפלה פי"ב הט"ז. טור ושו"ע ס"ב. וכמו בשבת מנחה, דלעיל סי' רצב ס"ב, וש"נ.

[יט] טור ושו"ע שם. והטעם נתבאר לעיל סי' רפב סוף סי"א.

[כט] לבוש ס"ד. וראה גם לעיל סי' תקצח גבי ר"ה (ואין לעורר הדין ביום דין).

[לב] טור בשם רב עמרם. שו"ע ס"ד.

[לה] ולא שלום רב (ראה ב"י סוף הסימן בשם המרדכי. לעיל סי' קכז ס"ג). ובסידור הנוסח שים שלום בכל התפלות.