סימן נח

הִלְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע

נח. הִלְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע וּבִרְכוֹתֶיהָ וּבוֹ י"א סְעִיפִים:

א קְרִיאַת שְׁמַע שַׁחֲרִית וְעַרְבִית הִיא מִן הַתּוֹרָה[א], שֶׁנֶּאֱמַר[ב] "בְּשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ".

יֵשׁ אוֹמְרִים[ג] שֶׁפָּרָשָׁה רִאשׁוֹנָה בִּלְבַד הִיא מִן הַתּוֹרָה, וּמַה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּפָרָשָׁה שְׁנִיָּה[ד] "וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", בְּדִבְרֵי תּוֹרָה הַכָּתוּב מְדַבֵּר[ה].

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[ו] שֶׁגַּם פָּרָשָׁה ב' הִיא מִן הַתּוֹרָה.

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[ז] שֶׁפָּסוּק רִאשׁוֹן בִּלְבַד, שֶׁהוּא "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל", הוּא מִן הַתּוֹרָה, וּמַה שֶּׁנֶּאֱמַר[ח] "וְדִבַּרְתָּ בָּם כוּ' וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", הוּא מוּסָב עַל פָּסוּק רִאשׁוֹן בִּלְבַד[ט].

אֲבָל פָּרָשַׁת צִיצִית שֶׁתִּקְּנוּהָ מִשּׁוּם זְכִירַת יְצִיאַת מִצְרַיִם[י], לְדִבְרֵי הַכֹּל הִיא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים כְּשֶׁמַּזְכִּיר יְצִיאַת מִצְרַיִם בִּפְנֵי עַצְמוֹ[יא], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן ס"ז[יב].

(וּבַעַל נֶפֶשׁ יַחֲמִיר לְעַצְמוֹ בְּשֶׁל תּוֹרָה בְּכָל מַה שֶּׁנּוֹגֵעַ לְמַעֲשֶׂה בְּחִלּוּקֵי סְבָרוֹת אֵלּוּ[יג], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר לְפָנֵינוּ).

ב (זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית) מִן הַתּוֹרָה[יד], הוּא מִשֶּׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר, שֶׁאָז מִקְצָת בְּנֵי אָדָם[טו] רְגִילִים לָקוּם מִמִּטָּתָם. וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵם מוּעָטִים[טז], הֲרֵי אָמְרָהּ תּוֹרָה "וּבְקוּמֶךָ"[יז] לְשׁוֹן יָחִיד[יח], לוֹמַר שֶׁהוֹלְכִין אַף אַחַר הַמִּעוּט.

אֲבָל הַקּוֹרֵא קֹדֶם לָכֵן לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ מִן הַתּוֹרָה, שֶׁאַף שֶׁמִּקְצָת בְּנֵי אָדָם קָמִים גַּם כֵּן קֹדֶם עֲלוֹת הַשַּׁחַר – מִקְרֶה הוּא[יט], וְאֵין הוֹלְכִין אַחֲרָיו.

וַחֲכָמִים עָשׂוּ הַרְחָקָה וְגָדֵר וְתִקְּנוּ שֶׁלֹּא יִקְרָא לְכַתְּחִלָּה עַד שָׁעָה שֶׁדַּרְכָּן שֶׁל רֹב בְּנֵי אָדָם[כ] לָקוּם מִמִּטָּתָם, דְּהַיְנוּ שֶׁיָּאִיר הַיּוֹם כָּל כָּךְ עַד שֶׁיִּרְאֶה אֶת חֲבֵרוֹ בְּרִחוּק ד' אַמּוֹת וְיַכִּירֶנּוּ[כא]. וְהוּא שֶׁרָגִיל עִמּוֹ קְצָת, שֶׁאִם רָגִיל עִמּוֹ הַרְבֵּה – יַכִּירֶנּוּ אֲפִלּוּ מֵרָחוֹק הַרְבֵּה, וְאִם אֵינוֹ רָגִיל עִמּוֹ כְּלָל – לֹא יַכִּירֶנּוּ אֲפִלּוּ בְּקָרוֹב, אֶלָּא כְּמוֹ אַכְסַנְיָא שֶׁרָגִיל לָבוֹא לְקֵץ עִתִּים[כב].

ג וְנִמְשָׁךְ זְמַנָּהּ[כג] עַד סוֹף[כד] ג' שָׁעוֹת מֵעֲלוֹת הַשַּׁחַר[כה] שֶׁהוּא תְּחִלַּת זְמַנָּהּ מִן הַתּוֹרָה, לְפִי שֶׁיֵּשׁ קְצָת בְּנֵי אָדָם שֶׁרְגִילִים לָקוּם מִמִּטָּתָם בְּסוֹף ג' שָׁעוֹת[כו] עַל הַיּוֹם, כְּגוֹן בְּנֵי מְלָכִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם[כז].

וְשָׁעוֹת אֵלּוּ[כח] הֵם זְמַנִּיּוֹת, שֶׁכָּל יוֹם, בֵּין אָרֹךְ בֵּין קָצָר, נֶחֱלָק לְי"ב שָׁעוֹת, וְנִמְצָא לְעוֹלָם רְבִיעַ הַיּוֹם הוּא זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע, בֵּין בְּיוֹם אָרֹךְ בֵּין בְּיוֹם קָצָר. וְלָכֵן צָרִיךְ לִזָּהֵר[כט] בִּימוֹת הַחֹרֶף לְמַהֵר לִקְרֹא קְרִיאַת שְׁמַע, מֵאַחַר שֶׁהַיּוֹם קָצָר וּרְבִיעַ הַיּוֹם קָצָר הוּא.

ד וּמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר[ל] שֶׁלֹּא לִקְרוֹתָהּ מִיָּד שֶׁהֵאִיר הַיּוֹם כְּשִׁעוּר שֶׁנִּתְבָּאֵר[לא], אֶלָּא כְּוָתִיקִין[לב], שֶׁהָיוּ מְכַוְּנִים לִקְרוֹתָהּ מְעַט קֹדֶם הָנֵץ הַחַמָּה, כְּדֵי שֶׁיְּסַיְּמוּ קְרִיאַת שְׁמַע וּבִרְכוֹתֶיהָ, דְּהַיְנוּ "גָאַל יִשְׂרָאֵל"[לג], עִם הָנֵץ הַחַמָּה, שֶׁאָז הוּא זְמַן תְּפִלָּה לְכַתְּחִלָּה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן פ"ט[לד], וְיִתְפַּלְּלוּ מִיָּד, כְּדֵי לִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה[לה]. וּמִי שֶׁיּוּכַל לְכַוֵּן וְלַעֲשׂוֹת כֵּן – שְׂכָרוֹ מְרֻבֶּה מְאֹד[לו], וּמֻבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן עוֹלָם הַבָּא[לז].

(וּמִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְכַוֵּן לַעֲשׂוֹת כֵּן – אֵין לְהַקְדִּים לִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע וּלְהִתְפַּלֵּל קֹדֶם הָנֵץ הַחַמָּה, אֶלָּא אַחַר הָנֵץ הַחַמָּה, מִפְּנֵי שֶׁזְּמַן הַתְּפִלָּה לְכַתְּחִלָּה הוּא אַחַר הָנֵץ הַחַמָּה, וּזְמַן קְרִיאַת שְׁמַע נִמְשָׁךְ עַד רְבִיעַ הַיּוֹם לְכַתְּחִלָּה, שֶׁהַוָּתִיקִין שֶׁהָיוּ מַקְדִּימִין לִקְרוֹת קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה מְעַט לֹא הָיוּ מַקְדִּימִין מִשּׁוּם חוֹבַת קְרִיאַת שְׁמַע[לח], אֶלָּא כְּדֵי לְכַוֵּן לְהִתְפַּלֵּל בְּדִמְדּוּמֵי חַמָּה[לט], דְּהַיְנוּ בִּתְחִלַּת יְצִיאָתָהּ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן פ"ט[מ].

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[מא] שֶׁגַּם מִשּׁוּם חוֹבַת קְרִיאַת שְׁמַע הָיוּ מַקְדִּימִין לִקְרוֹתָהּ קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה, לְפִי שֶׁלְּכַתְּחִלָּה יֵשׁ לִקְרוֹתָהּ בְּשָׁעָה שֶׁהוּא שְׁעַת קִימָה לְרֹב בְּנֵי אָדָם כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[מב], וְעַד נֵץ הַחַמָּה קָמִים רֹב בְּנֵי אָדָם, שֶׁאֵין יְשֵׁנִים אַחַר נֵץ הַחַמָּה אֶלָּא בְּנֵי מְלָכִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם[מג]. לְפִיכָךְ מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְכַוֵּן לַעֲשׂוֹת כְּוָתִיקִין[מד], אִי אֶפְשָׁר לוֹ לִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה לְכַתְּחִלָּה, אֶלָּא אִם כֵּן יוּכַל לְכַוֵּן שֶׁיִּקְרָא לְפָחוֹת פָּרָשָׁה רִאשׁוֹנָה קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה וַדַּאי, וְיִתְפַּלֵּל אַחַר נֵץ הַחַמָּה וַדַּאי, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יִתְפַּלֵּל בְּדִמְדּוּמֵי חַמָּה[מה]. וְאִם גַּם זֶה לֹא יוּכַל לְכַוֵּן – יִקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע וּבִרְכוֹתֶיהָ קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה לְכַתְּחִלָּה, וְיִתְפַּלֵּל אַחַר הָנֵץ הַחַמָּה, וְלֹא יִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה[מו].

וְהָעִקָּר[מז] כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה. וְאַף עַל פִּי כֵן נָכוֹן לָחֹשׁ[מח] לַסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה וְלִקְרֹא לְפָחוֹת פָּרָשָׁה רִאשׁוֹנָה קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא לָבַשׁ צִיצִית וּתְפִלִּין[מט], וְאַחַר נֵץ הַחַמָּה יִקְרָאֶנָּה כֻּלָּהּ עִם בִּרְכוֹתֶיהָ[נ], וְיִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה).

ה אִם לֹא קָרָא אוֹתָהּ קֹדֶם נֵץ הַחַמָּה – יֵשׁ לוֹ לְהַקְדִּים לִקְרוֹתָהּ בִּמְהֵרָה כָּל מַה שֶּׁיּוּכַל[נא] אִם יֵשׁ לוֹ צִיצִית וּתְפִלִּין[נב] (ְצִבּוּר לְהִתְפַּלֵּל עִמָּהֶם וְלִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה[נג]).

ו מִי שֶׁהוּא אָנוּס, כְּגוֹן שֶׁהָיָה מַשְׁכִּים לָצֵאת לַדֶּרֶךְ מִיָּד שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר[נד] לִמְקוֹם גְּדוּדֵי חַיָּה וְלִסְטִים, שֶׁיִּצְטָרֵךְ לָלֶכֶת בִּמְהֵרָה וְלֹא יוּכַל לַעֲמֹד עַל מָקוֹם אֶחָד כְּשֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע וְלֹא לְכַוֵּן בִּקְרִיאָתָהּ[נה] אֲפִלּוּ בְּפָסוּק רִאשׁוֹן בִּלְבַד[נו], אוֹ שֶׁבְּנֵי הַשַּׁיָּרָא הוֹלְכִים בִּמְהֵרָה וְלֹא יַמְתִּינוּ כְּלָל בַּדֶּרֶךְ[נז] כְּשֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁיּ[וּכַ]ל לַעֲמֹד וּלְכַוֵּן – יָכוֹל לִקְרוֹתָהּ בְּבֵיתוֹ מִיָּד שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר וְיִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה וְיִתְפַּלֵּל[נח], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסוֹף סִימָן פ"ט[נט], לְפִי שֶׁבִּמְקוֹם אֹנֶס הֶעֱמִידוּ עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה שֶׁמִּשֶּׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר זְמַנָּהּ הוּא[ס].

וְיֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר[סא] שֶׁהוּא הַדִּין כְּשֶׁיֵּשׁ קְבוּרַת מֵת בָּעִיר, אוֹ מִילָה, אוֹ יוֹם עֲרָבָה שֶׁמַּרְבִּים בְּתַחֲנוּנִים אַחַר הַתְּפִלָּה וּצְרִיכִים לְמַהֵר לְהִתְפַּלֵּל – יְכוֹלִים לִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע מִשֶּׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר.

מִכָּל מָקוֹם, אֵין לְהַקְדִּים לוֹמַר "יוֹצֵר אוֹר" כָּל כָּךְ בַּהַשְׁכָּמָה, עַד שֶׁיַּכִּיר, עַל כָּל פָּנִים, בֵּין תְּכֵלֶת לְלָבָן[סב].

ז אֲבָל מִי שֶׁמַּשְׁכִּים לָצֵאת בַּדֶּרֶךְ שֶׁלֹּא בִּמְקוֹם גְּדוּדֵי חַיָּה וְלִסְטִים, וְגַם אֵין בְּנֵי הַשַּׁיָּרָא נֶחְפָּזִים כָּל כָּךְ בַּדֶּרֶךְ, בְּעִנְיָן שֶׁיּוּכַל לַעֲמֹד וּלְכַוֵּן[סג] אֲפִלּוּ בְּפָסוּק רִאשׁוֹן בִּלְבַד[סד] כְּשֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע – לֹא יִקְרָא בְּבֵיתוֹ אַף עַל פִּי שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר, אֶלָּא בַּדֶּרֶךְ, כְּשֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע (וְהֵיאַךְ יִנְהַג עִם הַתְּפִלָּה – יִתְבָּאֵר בְּסוֹף סִימָן פ"ט[סה]).

ח אִם קְרָאָהּ מִיָּד שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הָיָה אָנוּס – יָצָא[סו], שֶׁבְּדִיעֲבַד הֶעֱמִידוּהוּ עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה בְּכָל עִנְיָן[סז].

וְאִם קָרָא בְּלֹא בִּרְכוֹתֶיהָ – יַחֲזֹר לִקְרוֹתָהּ בִּזְמַנָּהּ בְּבִרְכוֹתֶיהָ[סח], שֶׁאַף שֶׁכְּבָר יָצָא יְדֵי חוֹבַת קְרִיאַת שְׁמַע – לֹא הִפְסִיד בִּרְכוֹתֶיהָ, כְּמוֹ שֶׁ[יִּ]תְבָּאֵר בְּסִימָן ס'[סט].

ט מִי שֶׁהָיָה אָנוּס וְלֹא קָרָא קְרִיאַת שְׁמַע עַרְבִית בַּלַּיְלָה, שֶׁהוּא קוֹרְאָהּ אַחַר שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רל"ה[ע], וְהוּא מַשְׁכִּים גַּם כֵּן לָצֵאת לַדֶּרֶךְ לִמְקוֹם גְּדוּדֵי חַיָּה וְלִסְטִים בְּעִנְיָן שֶׁיּוּכַל לִקְרֹא קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית מִיָּד שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר[עא] - אִי אֶפְשָׁר לִקְרֹא קְרִיאַת שְׁמַע ב' פְּעָמִים, אַחַת בִּשְׁבִיל לַיְלָה וְאַחַת בִּשְׁבִיל יוֹם, שֶׁמֵּאַחַר שֶׁעָשָׂה לְאוֹתָהּ שָׁעָה לַיְלָה אִי אֶפְשָׁר לַחֲזֹר וְלַעֲשׂוֹתָהּ יוֹם[עב], (א) אֶלָּא יִקְרָא בִּשְׁבִיל קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל לַיְלָה[עג] שֶׁזְּמַנָּהּ עוֹבֵר, שֶׁאַחַר נֵץ הַחַמָּה אִי אֶפְשָׁר לִקְרוֹתָהּ כְּלָל כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר שָׁם, וְשֶׁל שַׁחֲרִית יַמְתִּין אוּלַי יִזְדַּמֵּן לוֹ לִקְרוֹתָהּ בִּזְמַנָּהּ כְּהִלְכָתָהּ[עד].

י אַף עַל פִּי שֶׁזְּמַנָּהּ נִמְשָׁךְ עַד סוֹף שָׁעָה ג'[עה], אִם עָבְרָה שָׁעָה ג' וְלֹא קְרָאָהּ – קוֹרְאָהּ בְּבִרְכוֹתֶיהָ[עו] כָּל שָׁעָה ד'[עז] שֶׁהוּא שְׁלִישׁ הַיּוֹם, כְּדִין תְּפִלַּת הַשַּׁחַר שֶׁהִיא עַד שְׁלִישׁ הַיּוֹם[עח], וְאֵין לוֹ שָׂכָר עַל קְרִיאָתָהּ אֶלָּא כְּקוֹרֵא בַּתּוֹרָה[עט], אֲבָל לֹא כְּמִי שֶׁקּוֹרְאָהּ בִּזְמַנָּהּ[פ], שֶׁאָז שְׂכָרוֹ גָּדוֹל מֵהָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה[פא] כָּל הַיּוֹם אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת קְרִיאַת שְׁמַע וּתְפִלָּה[פב].

וְאִם עָבְרָה שָׁעָה ד' וְלֹא קְרָאָה – שׁוּב אֵינוֹ יָכוֹל לִקְרוֹתָהּ עִם בִּרְכוֹתֶיהָ[פג] אֲבָל בְּלֹא בִּרְכוֹתֶיהָ יָכוֹל לִקְרוֹתָהּ כָּל הַיּוֹם[פד]. וְטוֹב שֶׁיִּקְרָאֶנָּה[פה], כְּדֵי לְקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם[פו] (וְיֵשׁ אוֹמְרִים[פז] שֶׁיָּכוֹל לִקְרוֹתָהּ כָּל הַיּוֹם בְּבִרְכוֹתֶיהָ[פח], וְהָעִקָּר כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[פט]).

יא אִם לֹא קְרָאָהּ בַּיּוֹם – יֵשׁ אוֹמְרִים[צ] שֶׁיֵּשׁ לָהּ תַּשְׁלוּמִין בְּעַרְבִית, שֶׁיִּקְרָא תְּחִלָּה שֶׁל עַרְבִית וְאַחַר כָּךְ שֶׁל שַׁחֲרִית[צא]. וְכֵן אִם לֹא קָרָא קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל עַרְבִית – יֵשׁ לָהּ תַּשְׁלוּמִין בְּשַׁחֲרִית כְּמוֹ בִּתְפִלָּה, שֶׁאִם לֹא הִתְפַּלֵּל עַרְבִית – מִתְפַּלֵּל שַׁחֲרִית שְׁתַּיִם[צב].

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[צג] שֶׁאֵינָהּ דּוֹמָה לִתְפִלָּה שֶׁהִיא בַּקָּשַׁת רַחֲמִים וְיָכוֹל לְבַקֵּשׁ בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה[צד], אֲבָל קְרִיאַת שְׁמַע תָּלָה הַכָּתוּב זוֹ בִּזְמַן שְׁכִיבָה וְזוֹ בִּזְמַן קִימָה, וְאֵיךְ יִקְרָא שֶׁל שְׁכִיבָה בִּזְמַן קִימָה אוֹ שֶׁל קִימָה בִּזְמַן שְׁכִיבָה[צה]? וְעַל זֶה נֶאֱמַר[צו] "מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן כוּ'" (וְכֵן עִקָּר[צז]).

וְכָל זֶה בִּקְרִיאַת שְׁמַע בִּלְבַדָּהּ, אֲבָל בִּרְכוֹתֶיהָ – לְדִבְרֵי הַכֹּל אִי אֶפְשָׁר לְאָמְרָן אֶלָּא בִּזְמַנָּן[צח] כִּי הֵיאַךְ יֹאמַר "יוֹצֵר אוֹר" בָּעֶרֶב וַ"אֲשֶׁר בִּדְבָרוֹ מַעֲרִיב עֲרָבִים" בַּבֹּקֶר[צט]? וּבְרָכוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת הֵן סְמוּכוֹת לָרִאשׁוֹנוֹת[ק]).

 

[יג] עי' העו"ב (ירות"ו) ח, יח.

[כ] רמב"ן במלחמות שם. רשב"א שם. וראה גם לקמן ס"ד. וראה העו"ב (ירות"ו) ח, כ.

[כא] אביי כאחרים ברכות ט, ב לפי' הרב רבינו יונה בברכות שם ד"ה תניא. טור ושו"ע סעיף א. וראה גם לעיל סי' ל ס"א. ועי' חי' צמח צדק ג, א שלפי דעת הרשב"א דלאו שיעור א' הוא עם משיכיר בין תכלת ללבן כו' דלעיל סי' יח ס"ו, זמן זה הוא לפני משיכיר בין תכלת כו'. ועי' לקמן ס"ו. ובסדור סוף הל' ציצית הביא י"א שהם זמן אחד וש"נ. ועי' העו"ב (ירות"ו) ח, כא.

[כה] מ"א ס"ק א. ועד"ז לקמן ריש סי' פט לגבי זמן תפלה. אבל בסידור ד"ה זמן ק"ש פסק שג' שעות הן מנץ החמה. ולענין סוף זמן חמץ בערב פסח עי' לקמן סי' תמג ס"ד. ועי' חי' צמח צדק ג, ג ד"ה כתב. אג"ק ח"י ע' רצד. וראה העו"ב תשפא ע' 38. הזמנים בהלכה ע' קכ הע' 23.

[כו] פי' המשניות לרמב"ם פ"א דברכות מ"ד. וראה ב"ח. פרי חדש ס"א ד"ה עד סוף.

[כט] מהר"י אבוהב. ב"י. ט"ז ס"ק א. וראה סידור ד"ה זמן ק"ש.

[ל] תוס' ברכות ט, ב ד"ה לק"ש. רא"ש בברכות פ"א סי' י. רמב"ן במלחמות שם. טור ושו"ע סי' נח ס"א. וראה רמב"ם הלכות ק"ש פ"א הי"א. דרכי משה ס"ק א. צרור החיים הדרך הראשון משפט א סי' ח. ועי' העו"ב (ירות"ו) ח, כג.

[לג] הרב רבינו יונה שם ד"ה תניא וד"ה וכתב. לבוש ס"א.

[לה] כדלקמן סי' קיא ס"א וש"נ.

[מ] סעיף א וש"נ.

[מב] לעיל ס"ב.

[מג] כדלעיל ס"ג.

[מז] כן משמע בב"י והאחרונים. ע' מ"א ס"ק ג וריש סי' פט.

[מט] לבוש ס"ב (אף גבי לאחר הנץ, ובזה חלקו עליו בסעיף הבא). וראה לקמן סי' סו סי"א וש"נ. וראה חי' צמח צדק ד, א שהוכיח כעין זה מהמשנה ברכות כב, ב ירד לטבול כו'.

[נ] ראה לקמן סי' ס ס"ב וש"נ.

[נג] כדלעיל סי' מו ס"ט וש"נ.

[ס] כדלעיל ס"ב.

[סט] סעיף ב. ועי' העו"ב (ירות"ו) ח, לו.

[ע] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, ועי' שו"ע שם ס"ד.

[עא] כדלעיל ס"ו.

[עד] ב"י. לבוש ס"ה. ועי' חקרי הלכות ח"ו יט, א. העו"ב (ירות"ו) ח, מד.

[עה] כדלעיל ס"ג.

[עח] כדלקמן סי' פט ס"א. רשב"א ורא"ש שם בשם הר"י בן גיאת.

[פ] טור ושו"ע שם.

[פג] הרא"ש והרשב"א שם לדעת רב האי. טור ושו"ע שם. ועי' חקרי הלכות ח"ט מד, ב.

[פה] ממשמעות השו"ע שם. וראה תהל"ד ס"ק ז. העו"ב (ירות"ו) ח, פג.

[פו] כדלקמן סי' ס ס"ה.

[פז] רמב"ם הלכות ק"ש פ"א הי"ג, וכסף משנה שם בשם רבינו מנוח. ורשב"א שם בשם התוס' שנסתפקו, ובתשובות המיוחסות להרמב"ן סי' קצב (לענין ברכות ק"ש של ערבית קודם זמנה). פר"ח ס"ו.

[צ] השלמה ומאורות ברכות כו, א בשם ר' אשר ב"ר משולם מלוניל. המכתם שם בשם ר"ח. ארחות חיים הלכות ק"ש סי' כג . כל בו סי' י בשם רבינו חיים. שו"ע ס"ז.

[צב] כדלקמן סי' קח וש"נ, וראה שם ס"ד.

[צג] השלמה ומאורות שם. המכתם שם. ארחות חיים וכל בו שם.

[צז] לבוש סי' קח שם. וכ"מ בגמרא דף כו, א לפי הס"ד [ולהמסקנא הא דקתני בברייתא בטל דמשמע טעה לא, משום תפלה הוא דקאמר הכי, אבל לק"ש הוא הדין לטעה - השלמה ומאורות שם] וגם בדברי סופרים [ראה פר"ח שם] הלך אחר המקיל שאצ"ל.

[צט] ראה המכתם שם. ארחות חיים שם.

[ק] כדלעיל סי' נד ס"א. לקמן סי' ס ס"ג. ועי' תהל"ד סק"ט. העו"ב (ירות"ו) ח, נא-ג.