סימן תרכד

תרכד סֵדֶר מוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבוֹ ט"ו סְעִיפִים:

א וּמִתְפַּלְלִין תְּפִלַּת עַרְבִית, שֶׁאֵין תְּפִלַּת נְעִילָה פּוֹטֶרֶת שֶׁל עַרְבִית[א] אֲפִלּוּ אוֹתָם הַמַּמְשִׁיכִים בָּהּ בַּלַּיְלָה[ב], כֵּיוָן שֶׁהִזְכִּירוּ בָּהּ שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים[ג].

וְאוֹמְרִים הַבְדָּלָה בְּ"חוֹנֵן הַדַּעַת"[ד], כְּמוֹ בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[ה]:

ב וְצָרִיךְ לְהוֹסִיף מִן הַחֹל עַל הַקֹּדֶשׁ בִּיצִיאָתוֹ[ו] כְּמוֹ בִּכְנִיסָתוֹ כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"ח[ז], דְּהַיְנוּ שֶׁיַּמְתִּינוּ מְעַט אַחַר צֵאת הַכּוֹכָבִים[ח].

וּבִמְקוֹמוֹת שֶׁמַּבְדִּילִין עַל הַכּוֹס בְּבֵית הַכְּנֶסֶת בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב – גַּם עַכְשָׁו יַבְדִּיל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר, וְיַטְעִים מִן הַכּוֹס לַקָּטָן, אוֹ לְגָדוֹל אִם מִתְכַּוֵּן לָצֵאת בְּהַבְדָּלָה זוֹ[ט]. וְעַיֵּן בְּסִימָן רצ"ה[י]:

ג הַמַּבְדִּיל עַל הַכּוֹס בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים – אֵינוֹ מְבָרֵךְ עַל הַבְּשָׂמִים[יא], שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ אֶלָּא בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת כְּדֵי לְהָשִׁיב אֶת הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה שֶׁהָלְכָה לָהּ[יב].

אֲבָל אִם חָל יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּשַׁבָּת – מְבָרְכִין עַל הַבְּשָׂמִים כְּמוֹ בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת[יג]:

ד אֲבָל עַל הָאוּר צָרִיךְ לְבָרֵךְ אֲפִלּוּ כְּשֶׁחָל בְּחֹל[יד], לְפִי שֶׁהוּא דָּבָר חָדָשׁ שֶׁלֹּא נֶהֱנָה מִמֶּנּוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[טו] שֶׁאָסוּר בְּהַבְעָרָה, לְפִיכָךְ אֵינוֹ דּוֹמֶה לִשְׁאָר מוֹצָאֵי יוֹם טוֹב שֶׁאֵין מְבָרְכִין עָלָיו[טז], לְפִי שֶׁאֵין מְבָרְכִין עַל הָאוּר אֶלָּא בִּשְׁעַת חִדּוּשׁוֹ[יז], דְּהַיְנוּ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת שֶׁהוּא תְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ[יח], אוֹ בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁהוּא כְּמוֹ דָּבָר חָדָשׁ לָנוּ כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר:

ה וְאֵין מְבָרְכִין בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים עַל הָאוּר שֶׁהוֹצִיאוּהוּ עַתָּה בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים מִן הָאֲבָנִים אוֹ מִן הָעֵצִים[יט], וְלֹא עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק מֵאוּר זֶה[כ], אֶלָּא עַל אוּר שֶׁשָּׁבַת[כא] מִמְּלָאכָה, כְּגוֹן עֲשָׁשִׁית שֶׁהָיְתָה דּוֹלֶקֶת וְהוֹלֶכֶת מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר[כב].

וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת מְבָרְכִין עַל הָאוּר הַיּוֹצֵא מִן הָאֲבָנִים וְעֵצִים[כג], הַיְנוּ לְפִי שֶׁתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת הָיְתָה עַל דֶּרֶךְ זֶה, שֶׁנָּטַל אָדָם הָרִאשׁוֹן שְׁנֵי אֲבָנִים וְהִקִּישָׁן זֶה בָּזֶה וְיָצָא אוּר[כד] וּבֵרַךְ עָלָיו "בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ"[כה], לָכֵן מְבָרְכִין בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת עַל כָּל אוּר שֶׁבָּעוֹלָם (אֶלָּא אִם כֵּן נַעֲשָׂה בּוֹ מְלָאכָה בְּשַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רח"צ[כו]) אֲפִלּוּ יָצָא עַתָּה מִן הָאֲבָנִים, לְפִי שֶׁזֶּהוּ כְּעֵין בְּרִיָּתוֹ, אֲבָל בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁטַּעַם בִּרְכָתוֹ הוּא לְפִי שֶׁפָּסְקָה הֲנָאָתוֹ בּוֹ בַּיּוֹם וְעַכְשָׁו הֻתַּר לוֹ – אֵין לְבָרֵךְ אֶלָּא עַל אוּר שֶׁשָּׁבַת[כז] מַמָּשׁ[כח], דְּהַיְנוּ שֶׁהֻדְלַק מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר וְשָׁבַת כָּל יוֹם הַכִּפּוּרִים[כט].

וַאֲפִלּוּ אִם חָל יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּשַׁבָּת – אֵין מְבָרֵךְ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת אֶלָּא עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר וְשָׁבַת כָּל יוֹם הַכִּפּוּרִים, כְּדֵי לְהַרְאוֹת שֶׁיּוֹם זֶה הוּא מְקֻדָּשׁ שֶׁשָּׁבַת מִן הָאוּר[ל]:

ו יִשְׂרָאֵל שֶׁהִדְלִיק מִגּוֹי בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים – אֵין מְבָרְכִין עָלָיו[לא], מִפְּנֵי שֶׁאוּרוֹ שֶׁל גּוֹי נַעֲשֶׂה בּוֹ מְלָאכָה שֶׁהֻדְלַק בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים[לב]. וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת מְבָרְכִין עָלָיו[לג], לְפִי שֶׁהוּא מְבָרֵךְ עַל תּוֹסֶפֶת שַׁלְהֶבֶת שֶׁל הֶתֵּר שֶׁנִּתְוַסֵּף בְּנֵרוֹ שֶׁל יִשְׂרָאֵל[לד], מִכָּל מָקוֹם בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים – אֵין מְבָרֵךְ עָלָיו, לְפִי שֶׁתּוֹסֶפֶת שַׁלְהֶבֶת זוֹ הִיא נוֹלְדָה עַכְשָׁו, וְדוֹמֶה לְאוּר הַיּוֹצֵא מִן הָאֲבָנִים בְּמוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר שֶׁאֵין מְבָרְכִין עָלָיו, וְלֹא עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק מִמֶּנּוּ[לה], אֶלָּא עַל הָאוּר שֶׁדָּלַק מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר אוֹ עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק מִמֶּנּוּ. וְלָכֵן נוֹהֲגִין לְהַדְלִיק נֵר לַהַבְדָּלָה מֵעֲשָׁשִׁיּוֹת שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת שֶׁדָּלְקוּ מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר[לו]:

ז וּמִכָּל מָקוֹם אֲפִלּוּ אוּר שֶׁהֻדְלַק בְּיוֹם כִּפּוּר עַצְמוֹ, אִם הֻדְלַק בְּהֶתֵּר כְּגוֹן לַחוֹלֶה – יְכוֹלִים לְבָרֵךְ עָלָיו בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים[לז] כְּמוֹ שֶׁמְּבָרְכִין עָלָיו בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רח"צ[לח]:

ח אַף עַל פִּי שֶׁמִּן הַדִּין מֻתָּר לְבָרֵךְ בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק מִן הָאוּר שֶׁשָּׁבַת, דְּהַיְנוּ שֶׁהֻדְלַק מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר[לט], מִכָּל מָקוֹם טוֹב לְהַחְמִיר וּלְבָרֵךְ עַל אוּר שֶׁשָּׁבַת מִבְּעוֹד יוֹם מַמָּשׁ[מ].

וּמִכָּל מָקוֹם לֹא יְבָרֵךְ עַל נֵרוֹת שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּעַצְמָן[מא] אַף עַל פִּי שֶׁהֻדְלְקוּ מִבְּעוֹד יוֹם, לְפִי שֶׁלֹּא הֻדְלְקוּ רַק לִכְבוֹד הַיּוֹם[מב] וְלִכְבוֹד בֵּית הַכְּנֶסֶת[מג] וְלֹא בִּשְׁבִיל לְהָאִיר, וְאֵין מְבָרְכִין אֶלָּא עַל הָאוּר שֶׁהֻדְלַק לְהָאִיר[מד] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רח"צ[מה], אֶלָּא מַדְלִיק נֵר אֶחָד מִנֵּר שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת הַדּוֹלֵק מֵעֶרֶב יוֹם כִּפּוּר וִיבָרֵךְ עַל שְׁנֵיהֶם בְּיַחַד[מו].

וְאִם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַבְדִּיל עַל שְׁנֵיהֶם בְּיַחַד – יַבְדִּיל עַל נֵר שֶׁהִדְלִיק מִן נֵרוֹת שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת שֶׁהֻדְלְקוּ מִבְּעוֹד יוֹם, וְלֹא יַבְדִּיל עַל נֵרוֹת שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת בִּלְבַד[מז].

וְאִם עָבַר וּבֵרַךְ עַל נֵרוֹת שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת בִּלְבַד אַף עַל פִּי שֶׁהֻדְלְקוּ לְכָבוֹד – אַף עַל פִּי כֵן אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ עַל נֵר אַחֵר, כֵּיוָן שֶׁעֲשׂוּיִין גַּם לְהָאִיר, שֶׁהֲרֵי מִתְפַּלְלִין לְאוֹרָן[מח]:

ט וְאוֹכְלִין וּשְׂמֵחִין בְּמוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר[מט], מִשּׁוּם שֶׁהוּא קְצָת יוֹם טוֹב[נ] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ג[נא], וּבַת קוֹל יוֹצֵאת בְּמוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר וְאוֹמֶרֶת "לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה"[נב]:

י יֵשׁ אַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה שֶׁמַּחְמִירִין לַעֲשׂוֹת יוֹם כִּפּוּר שְׁנֵי יָמִים[נג] כְּמוֹ שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים שְׁנֵי יָמִים טוֹבִים בַּגּוֹלָה בִּשְׁאָר כָּל הַמּוֹעֲדוֹת, וּמִי שֶׁנָּהַג חֻמְרָא זוֹ וְרוֹצֶה לְשַׁנּוֹת מִנְהָגוֹ – צָרִיךְ הַתָּרָה כְּמוֹ נֶדֶר[נד].

אֲבָל אֵין לִנְהֹג חֻמְרָא זוֹ, מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ לָחֹשׁ לְסַכָּנָה[נה], וְעוֹד שֶׁהֲרֵי עַכְשָׁו שֶׁבָּטֵל קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ עַל פִּי הָרְאִיָּה אָנוּ בְּקִיאִים בְּחֶשְׁבּוֹן קְבִיעוּת הֶחֳדָשִׁים[נו], וְאָנוּ אוֹמְרִים שֶׁאֱלוּל לְעוֹלָם חָסֵר וְיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה הוּא רֹאשׁ חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי[נז] וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הוּא יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁלָּנוּ, וְאֵין אָנוּ עוֹשִׂין שְׁאָר כָּל הַמּוֹעֲדוֹת שְׁנֵי יָמִים אֶלָּא כְּדֵי שֶׁלֹּא לְשַׁנּוֹת מִמִּנְהַג אֲבוֹתֵינוּ שֶׁהָיוּ בִּזְמַן שֶׁהָיוּ מְקַדְּשִׁים הֶחֳדָשִׁים עַל פִּי הָרְאִיָּה וְלֹא הָיוּ יוֹדְעִים יוֹם שֶׁנִּרְאֵית בּוֹ הַלְּבָנָה וְנִקְבַּע בּוֹ רֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאִם כֵּן בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אַף[נח] אֲבוֹתֵינוּ לֹא עָשׂוּ אֶלָּא יוֹם אֶחָד[נט] מֵחֲמַת חֲשַׁשׁ סַכָּנָה[ס], שֶׁאֵין גּוֹזְרִין עַל הַצִּבּוּר אֶלָּא אִם כֵּן רֹב הַצִּבּוּר יְכוֹלִין לַעֲמֹד בָּהּ[סא], אִם כֵּן[סב] לָמָּה לָנוּ לְהַחְמִיר וּלְהִתְעַנּוֹת בְּחִנָּם[סג]:

יא וְאוֹתָן הָעוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים יוֹם הַכִּפּוּרִים אֲפִלּוּ הֵם עֲשָׂרָה בְּיַחַד – אַף עַל פִּי כֵן לֹא יְשַׁנּוּ מִתְּפִלּוֹת שֶׁל חֹל[סד], שֶׁכָּל הַמִּתְפַּלֵּל תְּפִלָּה שֶׁלֹּא תִּקְּנוּהוּ חֲכָמִים לַזְּמַן הַהוּא – הֲרֵי זֶה מְבָרֵךְ לְבַטָּלָה[סה], אַךְ בִּסְלִיחוֹת וּפִיּוּטִים יֹאמְרוּ כִּרְצוֹנָם[סו], כֵּיוָן שֶׁאֵין שָׁם בְּרָכָה לְבַטָּלָה, וּבִלְבַד שֶׁיֹּאמְרוּ אוֹתָם אַחַר סִיּוּם תְּפִלָּתָם, אֲבָל לֹא יַפְסִיקוּ בַּאֲמִירָתָם בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה[סז] אֲפִלּוּ כְּשֶׁמִּתְפַּלְלִין בְּצִבּוּר שֶׁלָּהֶם:

יב וּכְשֶׁחָל יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּיוֹם חֲמִישִׁי – אָסוּר לָהֶם לְהָכִין צָרְכֵי שַׁבָּת אֲפִלּוּ עַל יְדֵי אֲחֵרִים אוֹ עַל יְדֵי גּוֹי, כֵּיוָן שֶׁהֵן מַחֲזִיקִין יוֹם זֶה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַךְ יֹאכְלוּ בְּשַׁבָּת עִם אֲחֵרִים שֶׁלֹּא הִרְבּוּ לְבַשֵּׁל בִּשְׁבִילָם[סח], אֲבָל אִם גּוֹי בִּשֵּׁל בְּיוֹם זֶה לְצָרְכּוֹ אִם הוּא מַכִּיר אוֹתָם אֲסוּרִים לֶאֱכֹל מִבִּשּׁוּלוֹ[סט], אֲפִלּוּ אִם סִיַּע עִמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּעִנְיָן שֶׁאֵין בּוֹ מִשּׁוּם בִּשּׁוּלֵי גוֹיִם, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַרְבֶּה הַגּוֹי בַּשָּׁנָה הַבָּאָה לְבַשֵּׁל גַּם בִּשְׁבִילָם[ע], אֲבָל יִשְׂרָאֵל הַמְבַשֵּׁל בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ – אֵין לָחֹשׁ שֶׁמָּא יַרְבֶּה לְבַשֵּׁל גַּם בִּשְׁבִילָם, שֶׁמִּן הַסְּתָם לֹא יַעֲבֹר עַל לָאו דְּ"לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשׁוֹל"[עא], וְלֹא יַאֲכִיל אוֹתָם מִבִּשּׁוּלוֹ[עב], כֵּיוָן שֶׁהֵם מַחֲזִיקִין יוֹם זֶה לְיוֹם כִּפּוּר:

יג הַיָּמִים שֶׁבֵּין יו‍ֹם הַכִּפּוּרִים לְסֻכּוֹת הֵן יְמֵי שִׂמְחָה, שֶׁבָּהֶן הָיוּ מְחַנְּכִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ בִּימֵי שְׁלֹמֹה[עג], לְפִיכָךְ אֵין מִתְעַנִּין בָּהֶן אֲפִלּוּ יוֹם מִיתַת אָב וָאֵם[עד], וְאֵין אוֹמְרִים תַּחֲנוּן[עה]:

יד בַּיּוֹם שֶׁאַחַר יוֹם הַכִּפּוּרִים – מַשְׁכִּימִין לְבֵית הַכְּנֶסֶת[עו]:

טו (כָּל הַדְּבָרִים הָאֲסוּרִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים מֵחֲמַת מִצְוַת עִנּוּי, כְּגוֹן רְחִיצָה וְסִיכָה וּנְעִילַת הַסַּנְדָּל – מֻתָּרִים מִיָּד אַחַר שֶׁהוֹסִיף מְעַט מֵחֹל עַל הַקֹּדֶשׁ[עז], אֲפִלּוּ לֹא הִבְדִּיל עֲדַיִן[עח] בַּתְּפִלָּה[עט], חוּץ מֵאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, שֶׁלֹּא אָסְרוּ קֹדֶם הַבְדָּלָה אֶלָּא אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וַעֲשִׂיַּת מְלָאכָה מַמָּשׁ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רצ"ט[פ], עַיֵּן שָׁם):

 

 


[א] גמרא פז, סע"ב (ברייתא דלא כרב). ירושלמי ברכות פ"ד ה"א כרבי יוחנן. רי"ף (ו, ב). רא"ש פ"ח סי' כ בשם מהר"מ מרוטנברג (דקיי"ל כרבי יוחנן).

[ב] כדעת הרי"ף (ו, ב) דלעיל סי' תרכג ס"ג, מ"מ כותב שנוהגים להתפלל ערבית. ב"ח סי' תרכג (בדעת הטור). ט"ז סק"א (בדעת הרי"ף).

[י] ס"ד (במוסגר): אבל אם משקה ממנו לתינוקות אין שום אדם יכול לצאת י"ח בהבדלה זו כיון שלא שתה אדם שיוצא י"ח בהבדלה זו, וש"נ.

[יא] רמב"ם הל' שבת פכ"ט הכ"ח. טור ושו"ע ס"ג. וראה ט"ז ס"ק ב, ולעיל סי' רצט סוף ס"ט, שאם מברך הוי הפסק בין ברכת היין לשתייתו.

[יד] רבי יוחנן בגמרא פסחים נד, א. טור ושו"ע ס"ד. וראה לעיל סי' רחצ ס"ב שבמוצאי יוה"כ יש אומרים שצריך לחזר אחר ברכת האור לפי שהיא כברכת הבדלה ... שהבדיל לנו זה היום משאר יום טוב שנאסר בו להבעיר אור עד עתה בלילה.

[טז] כדלעיל סי' תצא ס"א.

[לד] גמרא שם. וכדלעיל שם.

[לה] כדלעיל ריש ס"ה וש"נ.

[לט] סוף ס"ו.

[מב] מהרי"ל הל' תפלת נעילה דיו"כ. דרכי משה שם (לכבוד). מ"א ס"ק ו. ט"ז סק"ד (לכבוד היום). וראה לעיל סי' תרי ס"ד וסוף ס"ח.

[מג] תוס' ברכות נג, א ד"ה הא, בשם ר"ח. וראה גם לעיל סי' רחצ סי"ז (לכבוד שכינה). סי' תקיד סי"ד (לכבוד המקום).

[מח] ראה לעיל סי' רחצ סוף סי"ז (במוסגר).

[נד] הגהות סמ"ק שם, בשם מהר"ם בתשב"ץ סי' קלז (שקיבל עליו וצריך להתענות לעולם). טור בשם הרא"ש (שיש לזה התרה). רמ"א שם.

[נז] כדלעיל סי' תר ס"ד.

[נח] בקונטרס השלחן הגיה: שאף.

[סא] ב"ב ס, ב וש"נ. וראה לבוש שם.

[סב] בקונטרס השלחן הגיה שתיבת א"כ מיותרת.

[ע] כדלעיל סי' שכה סט"ז וש"נ.

[עו] מנהגים. מ"א סק"ז, בשם מעגלי צדק ומהרי"ל (שם ע' שנח בשינויי נוסחאות).

[עז] כדלעיל ס"ב.

[עט] ראה גם לעיל סי' תצא ס"ג (לענין אכילת חמץ במוצאי פסח).