סימן תריט
תריט סֵדֶר לֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבוֹ י"ח סְעִיפִים:
א לֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים נוֹהֲגִין שֶׁקֹּדֶם שֶׁמִּתְפַּלְלִין מַתִּירִים לְכָל הָעֲבַרְיָנִים[א], וְהֵן הָעוֹבְרִים עַל גְּזֵירוֹת וְחֶרָמוֹת הַקָּהָל[ב] מַתִּירִין לָהֶן כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לְהִתְפַּלֵּל עִמָּהֶם[ג] בַּאֲגֻדָּה אַחַת[ד], שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים[ה] כָּל תַּעֲנִית צִבּוּר שֶׁאֵין בּוֹ מִפּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל – אֵינוֹ תַּעֲנִית, שֶׁהֲרֵי חֶלְבְּנָה רֵיחָהּ רַע וּמְנָאָהּ הַכָּתוּב[ו] עִם סַמָּנֵי הַקְּטֹרֶת.
וְכֵיצַד מַתִּירִין לָהֶם? הַגָּדוֹל שֶׁבַּקָּהָל מְצָרֵף עִמּוֹ שְׁנֵי אֲנָשִׁים, כְּדֵי שֶׁהֵם יִהְיוּ מְשֻׁלָּחִים שֶׁל כָּל הַקָּהָל לְהַתִּיר לָהֶם. וְאִם הַגָּדוֹל שֶׁבַּקָּהָל הוּא שְׁלִיחַ צִבּוּר (קָבוּעַ בָּעִיר) – אֵינוֹ צָרִיךְ לְצָרֵף עִמּוֹ שׁוּם אָדָם לְהַתִּיר לָהֶם, לְפִי שֶׁיָּדוּעַ שֶׁהוּא שְׁלִיחַ הַצִּבּוּר, וַהֲרֵי זֶה כְּאִלּוּ כָּל הַקָּהָל הִתִּירוּ לָהֶם[ז]. וְיֹאמַר בְּזֶה הַלָּשׁוֹן "בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה, עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל, אָנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל עִם הָעֲבַרְיָנִים"[ח], כְּלוֹמַר שֶׁהַיְשִׁיבוֹת מַסְכִּימוֹת לְצָרֵף דַּעַת הַמָּקוֹם לְדַעַת הַקָּהָל לְהַתִּיר לָהֶם. וְלֹא יֹאמַר[ט] בַּתְּחִלָּה "עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל" וְאַחַר כָּךְ "בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה כו'"[י]:
ב וְאַחַר כָּךְ אוֹמֵר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר "כָּל נִדְרֵי כו'"[יא]. וְיֹאמַר "מִיּוֹם הַכִּפּוּרִים זֶה עַד יוֹם כִּפּוּרִים הַבָּא עָלֵינוּ לְטוֹבָה כו'"[יב], וְנוֹהֲגִין כֵּן כְּדֵי לְהַתְנוֹת עַל כָּל נְדָרִים שֶׁיִּדֹּרוּ בַּשָּׁנָה הַבָּאָה שֶׁיִּהְיוּ בְּטֵלִים[יג], לְפִי שֶׁאֵין הָעוֹלָם נִזְהָרִים בִּנְדָרִים וְעוֹבְרִים עַל "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ"[יד], לְכָךְ מְבַטְּלִין אוֹתָן בַּתְּחִלָּה קֹדֶם שֶׁיָּחוּלוּ, שֶׁהַתְּנַאי מוֹעִיל לְבַטֵּל הַנֶּדֶר שֶׁלֹּא יָחוּל כְּלָל כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן רי"א[טו] (וְעַיֵּן שָׁם כָּל דִּינֵי בִּטּוּל הַנֶּדֶר), וּלְכָךְ צָרִיךְ לוֹמַר "אִיחֲרַטְנָא בְּהוֹן כו'"[טז], כְּלוֹמַר כָּל הַנְּדָרִים שֶׁאֶדֹּר בַּשָּׁנָה הַבָּאָה אֲנִי מִתְחָרֵט עֲלֵיהֶן מֵעַכְשָׁו וּמַתְנֶה עֲלֵיהֶן שֶׁיִּהְיוּ בְּטֵלִין[יז]:
ג וְגַם כָּל הַקָּהָל יֹאמְרוּ "כָּל נִדְרֵי כו'" בְּלַחַשׁ עִם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[יח] (וְעַיֵּן בְּיוֹרֶה דֵעָה שָׁם[יט] דְּצָרִיךְ לוֹמַר בְּקוֹל רָם מְעַט בְּעִנְיָן שֶׁיְּהֵא נִשְׁמָע לְהָעוֹמְדִים אֶצְלוֹ), כְּדֵי שֶׁיַּתְנֶה כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ עַל נְדָרָיו שֶׁיִּדֹּר בַּשָּׁנָה הַבָּאָה[כ], שֶׁאֵין תְּנַאי הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מוֹעִיל לַאֲחֵרִים[כא], וּלְכָךְ נִתַּקֵּן בִּלְשׁוֹן יָחִיד "דְּאִינְדַּרְנָא"[כב], "אוֹ דִּי נְדַרְנָא"[כג], אוֹ "דִּנְדַרְנָא"[כד], "אוֹ דְּאִשְׁתַּבַּעֲנָא"[כה], "אוֹ דְּאַחֲרִימְנָא[כו] כו'", כְּלוֹמַר מַה שֶּׁאֶדֹּר וְאֶשָּׁבַע וְאַחֲרִים וְאֶאֱסֹר נְכָסַי, בֵּין עַל נַפְשִׁי בֵּין עַל נְפָשׁוֹת אֲחֵרוֹת, "מִיּוֹם כִּפּוּרִים זֶה עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים כו'" (וְלֹא יֹאמַר דִּי נָדַרְנָא בְּקָמָ"ץ תַּחַת נוּ"ן רִאשׁוֹנָה, לְפִי שֶׁמַּשְׁמָעוּתָהּ הוּא שֶׁנָּדַרְתִּי כְּבָר[כז]):
ד וְנוֹהֲגִין לְהַתְחִיל "כָּל נִדְרֵי" מִבְּעוֹד יוֹם[כח], דְּאֵין מַתִּירִין נְדָרִים בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב[כט], וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אָנוּ מַתִּירִין הַנְּדָרִים שֶׁלֶּעָבָר אֶלָּא אָנוּ מְבַטְּלִין הַנְּדָרִים שֶׁלְּהַבָּא[ל], מִכָּל מָקוֹם הוּא דּוֹמֶה קְצָת לְהַתָּרַת נְדָרִים[לא], וְיֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא יִטְעוּ לוֹמַר מַתִּירִין נְדָרִים בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב. וּמִטַּעַם זֶה נוֹהֲגִין לְהַעֲמִיד שְׁנֵי אֲנָשִׁים אֵצֶל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בְּשָׁעָה שֶׁאוֹמֵר "כָּל נִדְרֵי", כְּדֵי שֶׁלֹּא יִטְעוּ לוֹמַר מַתִּירִין נְדָרִים בְּיָחִיד[לב]:
ה וְנוֹהֲגִין שֶׁהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אוֹמֵר אוֹתוֹ ג' פְּעָמִים[לג], וְכָל פַּעַם מַגְבִּיהַּ הַקּוֹל יוֹתֵר מִבָּרִאשׁוֹנָה[לד], לְפִי שֶׁבְּדֶרֶךְ זוֹ נִשְׁמָע בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה[לה].
וּמַמְשִׁיךְ בְּנִגּוּנִים עַד הַלַּיְלָה[לו], כְּדֵי לְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית בִּזְמַנָּהּ[לז]:
ו וְאַחַר כָּךְ אוֹמֵר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[לח] ג' פְּעָמִים[לט] "וְנִסְלַח כו'"[מ], וְהַקָּהָל אוֹמְרִים ג' פְּעָמִים "וַיֹּאמֶר ה' כו'"[מא].
וְאַל יְשַׁנֶּה אָדָם מִמִּנְהַג הָעִיר אֲפִלּוּ בְּפִיּוּטִים אוֹ בְּנִגּוּנִים שֶׁמְּנַגְּנִים שָׁם[מב], שֶׁלֹּא יְבַלְבֵּל דַּעַת הַקָּהָל[מג]:
ז וְאַחַר כָּךְ אוֹמֵר הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר "שֶׁהֶחֱיָנוּ" בְּלֹא כּוֹס[מד], לְפִי שֶׁיּוֹם הַכִּפּוּרִים הוּא דָּבָר הַבָּא מִזְּמַן לִזְמַן וְצָרִיךְ לְבָרֵךְ "שֶׁהֶחֱיָנוּ" כְּמוֹ בְּכָל הָרְגָלִים[מה], אֶלָּא שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְבָרֵךְ עַל הַכּוֹס מִבְּעוֹד יוֹם, מִשּׁוּם שֶׁכֵּיוָן שֶׁבֵּרַךְ שֶׁ"הִגִּיעָנוּ לִזְמַן הַזֶּה" – הֲרֵי קִבֵּל עָלָיו יוֹם הַכִּפּוּרִים, וְאָסוּר לוֹ לִשְׁתּוֹת מִן הַכּוֹס, וְגַם אִי אֶפְשָׁר לְבָרֵךְ עַל הַכּוֹס וְלִתֵּן מִמֶּנּוּ לְתִינוֹק[מו], מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקנ"ו[מז], עַיֵּן שָׁם:
ח וּמִן הַדִּין הָיָה נָכוֹן שֶׁכָּל הַקָּהָל יֵצְאוּ יְדֵי חוֹבָתָן בְּבִרְכַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר וְלֹא יְבָרֵךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ[מח] לְפִי שֶׁ"בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ"[מט] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רצ"ח[נ], אֶלָּא שֶׁעַכְשָׁו עַל הָרֹב אֵין הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מְכַוֵּן כְּלָל לְהוֹצִיא אֲחֵרִים, לָכֵן יְבָרֵךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְעַצְמוֹ[נא] בְּלַחַשׁ, וְיִזָּהֵר לְסַיֵּם קֹדֶם שֶׁיְּסַיֵּם הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לַעֲנוֹת אָמֵן אַחַר בִּרְכַּת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר[נב]. וְכֵן הַדִּין בְּבִרְכַּת הַלֵּל[נג]. וְכֵן הַדִּין בְּבִרְכַּת הַלּוּלָב[נד] שֶׁבְּבֵית הַכְּנֶסֶת[נה]:
ט לֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים וּמָחֳרָתוֹ אוֹמְרִים "בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד" בְּקוֹל רָם[נו], לְפִי שֶׁאָמְרוּ בַּמִּדְרָשׁ[נז] כְּשֶׁעָלָה מֹשֶׁה לַמָּרוֹם שָׁמַע לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת שֶׁהָיוּ מְקַלְּסִין לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד", וְהוֹרִידוֹ לְיִשְׂרָאֵל, וְצִוָּה לָהֶם לְאָמְרוֹ בַּחֲשַׁאי, מָשָׁל לְאָדָם שֶׁגָּנַב חֵפֶץ נָאֶה מִתּוֹךְ פַּלְטֵרִין שֶׁל מֶלֶךְ וּנְתָנָהּ לְאִשְׁתּוֹ וְאָמַר לָהּ אַל תִּתְקַשְּׁטִי בּוֹ אֶלָּא בְּצִנְעָא בְּתוֹךְ בֵּיתֵךְ, לָכֵן כָּל הַשָּׁנָה אוֹמְרִים אוֹתוֹ בְּלַחַשׁ[נח], אֲבָל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁאָנוּ דּוֹמִין לְמַלְאָכִים כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"י[נט] – אָנוּ אוֹמְרִים אוֹתוֹ בְּקוֹל רָם בְּפַרְהֶסְיָא:
י אִם חָל בְּשַׁבָּת אוֹמְרִים "וַיְכֻלוּ" אַחַר תְּפִלַּת עַרְבִית, וְהַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אוֹמֵר בְּרָכָה אַחַת מֵעֵין שֶׁבַע[ס] וְחוֹתֵם "מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת", וְאֵינוֹ מַזְכִּיר יוֹם הַכִּפּוּרִים בִּבְרָכָה זוֹ[סא] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן רס"ח[סב].
וְאֵין אוֹמְרִים קַבָּלַת שַׁבָּת, אֲבָל "מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת" יֵשׁ לְאָמְרוֹ[סג] קֹדֶם "בָּרְכוּ"[סד]:
יא וְאֵין אוֹמְרִים "אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ" כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת[סה], מִלְּבַד בִּתְפִלַּת נְעִילָה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תרכ"ג[סו], אֲבָל שְׁאָר הַסְּלִיחוֹת וְהַתְּחִנּוֹת אוֹמְרִים כְּמוֹ כְּשֶׁחָל בְּחֹל[סז]:
יב אֵין אוֹמְרִים "בְּאַהֲבָה מִקְרָא קֹדֶשׁ" אֲפִלּוּ כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת[סח], אֲבָל "בְּאַהֲבָה" הָרִאשׁוֹן אוֹמְרִים[סט] אֲפִלּוּ בְּחֹל[ע]:
יג וְנוֹהֲגִין שֶׁאֵין אוֹמְרִים "אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ רְצֵה בִּמְנוּחָתֵנוּ" כְּשֶׁחָל בְּשַׁבָּת[עא], דְּכֵיוָן שֶׁהוּא יוֹם עִנּוּי אֵין לָנוּ רָצוֹן כָּל כָּךְ בִּמְנוּחָתֵנוּ[עב], וְאֵיךְ נִתְפַּלֵּל שֶׁיִּרְצֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּמְנוּחָתֵנוּ שֶׁאֵינָהּ מְנוּחָה גְּמוּרָה[עג], אֲבָל אוֹמְרִים "וְהַנְחִילֵנוּ[עד] בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ כו'", שֶׁזֶּהוּ בַּקָּשָׁה עַל כָּל שַׁבְּתוֹת הַשָּׁנָה[עה] שֶׁאֵינָן יוֹם הַכִּפּוּרִים, וְאַחַר כָּךְ אוֹמְרִים "וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת כִּי אַתָּה סָלְחָן כו'", כְּלוֹמַר שֶׁעַל יְדֵי הַסְּלִיחָה מְטַהֵר לִבֵּנוּ[עו] (וּדְלֹא כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּקְצָת מַחֲזוֹרִים בִּתְפִלַּת רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים "וְטַהֵר לִבֵּנוּ כו'" קֹדֶם "וְהַנְחִילֵנוּ כו'", שֶׁאֵיךְ שַׁיָּךְ לוֹמַר אַחַר כָּךְ "כִּי אַתָּה סָלְחָן כו'", אוֹ "כִּי אַתָּה אֱלֹהִים אֱמֶת"[עז]):
יד בְּכָל תְּפִלּוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים צָרִיךְ לְהַעֲמִיד שְׁנֵי אֲנָשִׁים אֵצֶל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר אֶחָד מִימִינוֹ וְאֶחָד מִשְּׂמֹאלוֹ[עח], כְּמוֹ בְּכָל תַּעֲנִית צִבּוּר כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקס"ו[עט] עַיֵּן שָׁם, וְעַכְשָׁו אֵין נוֹהֲגִין כְּלָל לְהַעֲמִיד שְׁנֵי אֲנָשִׁים אֵצֶל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בְּכָל תַּעֲנִית צִבּוּר מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר שָׁם[פ], וְלָכֵן גַּם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אֵין צָרִיךְ לְהַעֲמִיד[פא], וְלָכֵן נוֹהֲגִין שֶׁתֵּכֶף אַחַר "בָּרְכוּ" הוֹלְכִין מֵעַל הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר הָאֲנָשִׁים שֶׁעָמְדוּ אֶצְלוֹ בִּשְׁעַת אֲמִירַת "כָּל נִדְרֵי"[פב]:
טו יֵשׁ נוֹהֲגִין לַעֲמֹד עַל רַגְלֵיהֶם כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה[פג], דְּהַיְנוּ כָּל זְמַן שֶׁהֵם נֵעוֹרִים בַּלַּיְלָה אֵין יוֹשְׁבִין[פד]. אֲבָל מִכָּל מָקוֹם צְרִיכִין לִישֹׁן בַּלַּיְלָה, כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לְהִתְפַּלֵּל בַּיּוֹם בְּכַוָּנָה וְלֹא יִתְנַמְנְמוּ בִּתְפִלָּתָם[פה]:
טז וְאִם נֶחֶלְשׁוּ – יְכוֹלִים לִסְמֹךְ לְשׁוּם דָּבָר[פו]. וּמִי שֶׁעָמַד פַּעַם אַחַת כָּל יוֹם הַכִּפּוּרִים וְהָיָה בְּדַעְתּוֹ לִנְהֹג כֵּן לְעוֹלָם, אִם רוֹצֶה לְשַׁנּוֹת מִנְהָגוֹ – צָרִיךְ הַתָּרָה כְּמוֹ נֶדֶר[פז], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּיוֹרֶה דֵעָה סִימָן רט"ו[פח]:
יז הַנָּשִׁים אֵין לָהֶם לַעֲמֹד כָּל יוֹם הַכִּפּוּרִים[פט], לְפִי שֶׁאֵין תּוֹעֶלֶת בַּעֲמִידָתָם, שֶׁעִקַּר טַעַם הָעֲמִידָה הוּא כְּדֵי לִהְיוֹת דֻּגְמַת הַמַּלְאָכִים שֶׁנִּקְרָאִים "עוֹמְדִים"[צ], וְזֶה אֵין שַׁיָּךְ בַּנָּשִׁים כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תר"י[צא]:
יח אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל הַשָּׁנָה אָסוּר לִישֹׁן בְּבֵית הַכְּנֶסֶת[צב], מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל יוֹם הַכִּפּוּרִים נוֹהֲגִין לִישֹׁן בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, לְפִי שֶׁאוֹמְרִים שָׁם שִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת רֹב הַלַּיְלָה, וְיֵשׁ יְשֵׁנִים שָׁם כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת הַנֵּרוֹת, וְאֵין כָּאן חֲשַׁשׁ אִסּוּר[צג] כֵּיוָן שֶׁהוּא צֹרֶךְ בֵּית הַכְּנֶסֶת[צד] כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קנ"א[צה]. אַךְ יִזָּהֲרוּ לִישֹׁן בְּמַעֲרָב[צו] רָחוֹק מִן הָאָרוֹן[צז], אוֹ בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁל נָשִׁים אִם אֵין שָׁם נָשִׁים[צח]. אֲבָל אוֹתָם שֶׁאֵינָם רוֹצִים לוֹמַר שָׁם שִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת – לֹא יִישְׁנוּ כְּלָל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת[צט]. וְהַחַזָּנִים הַמִּתְפַּלְלִים בַּיּוֹם – לֹא יֵעוֹרוּ כָּל הַלַּיְלָה, לְפִי שֶׁמַּפְסִידִים אֶת קוֹלָם כְּשֶׁאֵינָם יְשֵׁנִים בַּלַּיְלָה[ק]. וַאֲפִלּוּ כָּל אָדָם – טוֹב לוֹ שֶׁלֹּא יֵעוֹר כָּל הַלַּיְלָה[קא], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[קב].
וְטוֹב לוֹמַר קֹדֶם הַשֵּׁנָה ד' מִזְמוֹרִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁל תְּהִלִּים[קג], שֶׁהֵם שְׁמִירָה לְקֶרִי[קד]. וְגַם טוֹב לִזָּהֵר שֶׁלֹּא יַעֲטֹף אֶת עַצְמוֹ בְּכָרִים וּכְסָתוֹת, שֶׁלֹּא יָבוֹא לִידֵי חִמּוּם, וְעַל כָּל פָּנִים יִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְכַסּוֹת רַגְלָיו, זֵכֶר לַדָּבָר "וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו"[קה] שֶׁל בֹּעַז, שֶׁלֹּא יָבוֹא לִידֵי חִמּוּם[קו]:
[ד] אביי כריתות ו, ב (ואגודתו). מרדכי שם.
[י] שכן הנוסח בתשב"ץ המובא בב"י ריש הסימן, ובמחזורים, וכ"ה נוסח חב"ד (ראה אוצר מנהגי חב"ד יוה"כ ע' רה). ונוהגים לאמרו שלש פעמים ובקול נמוך (ספר המנהגים – חב"ד ע' 58), אך באופן שגם ב' האנשים העומדים עמו ישמעו (אוצר מנהגי חב"ד שם).
[יא] הרי"ץ גיאת (ע' ס) בשם הגאונים (מיום כיפורים שעבר עד היום הזה). ראבי"ה סוס"י תקכח. רא"ש פ"ח סי' כח. טור ושו"ע ס"א.
[יב] רבנו תם בספר הישר סי' קמד (חלק החידושים סי' ק), ובתוס' נדרים כג, ב ד"ה ואת. הובא ברא"ש פ"ח סי' כח וטור. לבוש ס"א. ולענין התרת נדרים של ערב ר"ה, ראה סדור (סדר התרת נדרים) שעושים שניהם (התרה על העבר ומסירת מודעה על העתיד), וש"נ.
[יג] ר"ת שם, ע"פ נדרים כג, ב (וגם יוה"כ נקרא ר"ה).
[טו] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ב. רמ"א שם ס"א.
[טז] רא"ש וטור שם בשם ר"ת. רבנו ירוחם נתיב ז ח"א (נ, ד). מ"א סק"ב.
[כח] מהרי"ל הל' ליל יום כפור. רמ"א ס"א. ומנהג חב"ד שאין מדקדקין בזה (אוצר מנהגי חב"ד יוה"כ ע' רב אות קכא).
[כט] רא"ש פ"ח סי' כח, וטור (שלכן אומרים אותו קודם ברכו). מהרי"ל שם. וכדלעיל סי' שמא ס"א.
[לז] מ"א סק"ו. וראה לעיל סי' רסז ס"ב.
[לח] הרי"ץ גיאת (ע' ס) בשם הגאונים. ראבי"ה סוס"י תקכח. טור. מהרי"ל הל' ליל יום כפור.
[מא] במדבר יד, כ (סלחתי כדבריך). מנהגים ורמ"א שם. ומנהג חב"ד שאומר החזן פסוק (שם יד, יט) סלח נא לעון גו' (מנהגים, טירנא, שם), והחזן והקהל אומרים ג"פ ויאמר ה' גו' (אוצר מנהגי חב"ד יוה"כ ע' רה אות קלו).
[מה] גמרא שם. רמב"ם הל' ברכות פי"א ה"ט. לבוש ס"א. וכדלעיל סי' תלב ס"ג וש"נ.
[מז] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה מ"א שם ריש הסי'. וראה גם לקמן סי' תרכא ס"ד.
[מח] ב"י סוד"ה כתב הכלבו. דרכי משה הארוך אות ד. של"ה מסכת יומא עמוד התשובה ד"ה הלכתא. הובאו במ"א סק"ג.
[נ] סעיף כ. וראה לעיל סי' ריג ס"ו, שזהו במצות שמקיימים כולם ביחד (משא"כ בברכת תפילין וציצית, אם רצו אחד מברך לכולם כדי לקיים ברוב עם הדרת מלך ואם רצו כל אחד מברך לעצמו). וראה העו"ב תתה ע' 72.
[נא] מ"א שם. ואלו שברכו שהחיינו בשעת הדלקת נרות לא יברכו עכשיו (ס' המנהגים – חב"ד ע' 63).
[נג] מ"א שם (שיברך לעצמו). וראה סידור סדר הלל, ובנסמן שם.
[נד] מ"א שם (שיברך לעצמו). וראה לעיל סי' נט ס"ד שלא לענות אמן לאחר ברכת המצות או ברכת הנהנין.
[נה] כדלקמן סי' תרמד. וראה בסידור דיני נטילת לולב שמצוה מן המובחר לברך על הלולב בסוכה (קודם התפלה).
[נו] טור ושו"ע ס"ב. וראה לעיל סי' סג ס"ג שיש נוהגין לאמרו מעומד.
[נז] דברים רבה פרשה ב. הובא בטור. מ"א סק"ח.
[נח] ראה לעיל סי' סא סי"ג טעם נוסף לאמירתו בלחש.
[סא] גמרא שבת כד, ב. טור ושו"ע שם.
[סב] סי"ד (לענין יום טוב שחל בשבת). וראה לעיל סי' תקפב ס"ד שצריך לומר המלך הקדוש.
[סג] שיירי כנה"ג בהגה"ט אות ח. אליה זוטא סק"י. ומנהג חב"ד להתחיל ממזמור לדוד כמו בכל יום טוב שחל בשבת (ספר המנהגים – חב"ד ע' 59. וראה גם שער הכולל פי"ז אות ו. אוצר מנהגי חב"ד שם ע' רו-רז).
[סד] ראה לעיל סי' רסא ס"ז.
[סה] ריב"ש סי' תקיב. מנהגים (טירנא) מנהג יוה"כ. רמ"א ס"ג. וראה גם לעיל סי' תקפד ס"ה. סי' תרב ס"ב.
[סח] מ"א סק"ז. לבוש ס"ב. והיינו אף שאומרים כן בשבת יום טוב, כדלעיל סי' תפז ס"ו. וכ"ה לעיל סי' תקפב סט"ו לענין ר"ה. אבל בסידור הנוסח לאמרו בשבת (ראה אליה רבה סקי"ד, בשם אבודרהם סדר תפלת יוה"כ סד"ה ערבית, לומר כן בכל יוה"כ).
[ע] כדלעיל סי' תפז ס"ו (בשאר יום טוב).
[עא] לבוש שם, ובסימן תקפב ס"ח. מ"א שם. ובסידור כתב לאמרו (כבסידור האריז"ל וסידור השל"ה, ובגדי ישע (וינר) סי' תקפב), ושם הנוסח: רצה נא במנוחתנו.
[עד] ה' אלקינו.
[עח] טור מפרקי דרבי אליעזר פמ"ד. הגהות מיימוניות בסוף הל' שביתת העשור ד"ה אין, ממכילתא פ' ויבא עמלק סוף פ"א. שו"ע ס"ד.
[עט] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ז.
[פ] ראה מ"א שם סק"י.
[פד] ראה מ"מ וציונים.
[פה] ב"י ד"ה ועוד. כנסת הגדולה הגה"ט. ט"ז סק"ה. מ"א סק"י. וראה גם לקמן סי"ח. ובסידור: וטוב שלא לישן בליל יוה"כ אלא לעסוק בתורה, וש"נ.
[פח] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם סי' ריד ס"א. לעיל סי' רמט סי"ג.
[צד] ראה מרדכי מגילה רמז תתכט. ב"ב רמז תסה. הגהות מיימוניות הל' תפלה פי"א אות ה. טור ושו"ע סי' קנא ס"ד.
[צה] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ד.
[קד] של"ה מסכת יומא עמוד התשובה ד"ה אמנם מי, בשם סדר היום ליל יוה"כ. מ"א שם. ובסידור: אחר ערבית יש לומר ארבעה מזמורים הראשונים שבתהלים (כי יש בהם ש"י תיבות כמנין קרי, וראשי תיבות וסופי תיבות מהמזמורים מנין קל"א כמנין סמא"ל) כדי להנצל מקרי, וגם יכוין בשם הוי' בניקוד בברית [חיריק, שב"א, חיריק].