סימן תעה

תעה יֶתֶר דִּינֵי הַסֵּדֶר וּבוֹ ל"ג סְעִיפִים

א אַף עַל פִּי שֶׁנָּטַל יָדָיו לְצֹרֶךְ טִבּוּל הַיְרָקוֹת[א], אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִטֹּל יָדָיו לַסְּעוּדָה[ב] וּלְבָרֵךְ "עַל נְטִילַת יָדָיִם"[ג] אַחַר גְּמַר הַהַגָּדָה וְהַהַלֵּל, לְפִי שֶׁבִּשְׁעַת אֲמִירַת הַהַגָּדָה וְהַהַלֵּל הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִשְּׁמִירַת יָדָיו, וְיֵשׁ לָחֹשׁ שֶׁמָּא נָגַע[ד] בִּמְקוֹם הַטִּנֹּפֶת[ה], שֶׁהַיָּדַיִם עַסְקָנִיּוֹת הֵן[ו].

ב וְאַף אִם בִּשְׁעַת אֲמִירַת הַהַגָּדָה וְהַהַלֵּל לֹא הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִשְּׁמִירַת יָדָיו, אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִטֹּל יָדָיו לַסְּעוּדָה[ז] בְּלֹא בְּרָכָה, לְפִי כְּשֶׁנָּטַל יָדָיו לְצֹרֶךְ טִבּוּל הַיְרָקוֹת לֹא הָיָה בְּדַעְתּוֹ שֶׁתַּעֲלֶה לוֹ נְטִילָה זוֹ לַסְּעוּדָה, וְכָל הַנּוֹטֵל יָדָיו לְדָבָר שֶׁטִּבּוּלוֹ בְּמַשְׁקֶה – אֵין נְטִילָה זוֹ עוֹלָה לוֹ לֶאֱכֹל לֶחֶם אִם לֹא הָיָה דַּעְתּוֹ לְכָךְ בִּשְׁעַת נְטִילָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קנ"ח[ח].

וְאִם כְּשֶׁנָּטַל יָדָיו לְטִבּוּל הַיְרָקוֹת הָיָה דַּעְתּוֹ שֶׁתַּעֲלֶה לוֹ נְטִילָה זוֹ גַּם לַסְּעוּדָה – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִטֹּל לַסְּעוּדָה אִם לֹא הִסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִשְּׁמִירַת יָדָיו בִּשְׁעַת אֲמִירַת הַגָּדָה וְהַלֵּל[ט]. וּמִכָּל מָקוֹם, לְכַתְּחִלָּה אֵין נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כֵּן, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קס"ד[י].

ג אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל יוֹם טוֹב חַיָּב הָאָדָם לִבְצֹעַ עַל לֶחֶם מִשְׁנֶה כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תקכ"ט[יא], מִכָּל מָקוֹם בְּלֵיל פֶּסַח יֵשׁ אוֹמְרִים[יב] שֶׁאֵין צָרִיךְ כִּי אִם אַחַת וּמֶחֱצָה, לְפִי שֶׁמַּה שֶּׁדָּרְשׁוּ חֲכָמִים[יג] מִמַּה שֶּׁכָּתוּב[יד] "לֶחֶם עֹנִי" חָסֵר וָא"ו, שֶׁתְּהֵא הַמַּצָּה פְּרוּסָה כְּדַרְכּוֹ שֶׁל עָנִי – לֹא דָּרְשׁוּ אֶלָּא לִגְרֹעַ מִלֶּחֶם מִשְׁנֶה, שֶׁאַחַת מֵהֶם לֹא תִּהְיֶה שְׁלֵמָה[טו].

וְיֵשׁ אוֹמְרִים[טז] שֶׁלֹּא דָּרְשׁוּ אֶלָּא לְהוֹסִיף עַל לֶחֶם מִשְׁנֶה, שֶׁמִּלְּבַד ב' מַצּוֹת שְׁלֵמוֹת שֶׁצָּרִיךְ לִבְצֹעַ עֲלֵיהֶן כְּמוֹ בִּשְׁאָר יוֹם טוֹב – צָרִיךְ לִהְיוֹת עוֹד פְּרוּסָה אַחַת מִשּׁוּם "לֶחֶם עֹנִי"[יז]. וְכֵן הַמִּנְהָג פָּשׁוּט[יח], וְאֵין לְשַׁנּוֹת אֶלָּא בִּשְׁעַת הַדְּחָק[יט], כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תפ"ב[כ].

ד וְצָרִיךְ שֶׁיֹּאחַז שְׁתֵּי הַשְּׁלֵמוֹת בְּיָדוֹ[כא] בִּשְׁעַת בִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא"[כב], וְהַפְּרוּסָה תִּהְיֶה בֵּין שְׁתֵּי הַשְּׁלֵמוֹת[כג], וְלֹא יַנִּיחַ הַפְּרוּסָה מִלְמַעְלָה, לְפִי שֶׁבַּתְּחִלָּה צָרִיךְ לְבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא" וְאַחַר כָּךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה"[כד], וּבִרְכַּת "הַמּוֹצִיא" הִיא עַל הַשְּׁלֵמָה וּבִרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" הִיא עַל הַפְּרוּסָה[כה], שֶׁהִיא "לֶחֶם עֹנִי", וְאִם הַפְּרוּסָה תִּהְיֶה מִלְמַעְלָה – יִצְטָרֵךְ לַעֲבֹר עַל הַמִּצְוֹת כְּשֶׁיְּבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא" בַּתְּחִלָּה[כו].

ה וּלְאַחַר שֶׁגָּמַר בִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" – יֵשׁ לְהַשְׁמִיט הַשְּׁלִישִׁית הַשְּׁלֵמָה מִן יָדוֹ, וְיֶאֱחֹז בַּפְּרוּסָה מִלְּמַטָּה וּבְהָעֶלְיוֹנָה מִלְמַעְלָה וִיבָרֵךְ[כז] "עַל[כח] אֲכִילַת מַצָּה".

אֲבָל לֹא יַשְׁמִיט מִיָּדוֹ מַצָּה הַשְּׁלֵמָה הָעֶלְיוֹנָה קֹדֶם בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה"[כט], וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁלֹּא יִבְצַע מִמֶּנָּה כְּלוּם עַד לְאַחַר גְּמַר בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה"[ל], לְפִי שֶׁיֵּשׁ אוֹמְרִים[לא] שֶׁבִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" הִיא עַל הַפְּרוּסָה, שֶׁהִיא "לֶחֶם עֹנִי" וּבִרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" הִיא עַל הַשְּׁלֵמָה, לְפִיכָךְ טוֹב לָצֵאת יְדֵי שְׁנֵיהֶם[לב], וּלְבָרֵךְ בַּתְּחִלָּה שְׁתֵּי בְּרָכוֹת אֵלּוּ, וְאַחַר כָּךְ יִבְצַע כְּזַיִת מֵהָעֶלְיוֹנָה הַשְּׁלֵמָה וּכְזַיִת מֵהַפְּרוּסָה[לג].

וְאַף עַל פִּי שֶׁבִּשְׁבִיל בִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" בִּלְבַד אֵין צָרִיךְ לִבְצֹעַ כְּזַיִת מֵעִקַּר הַדִּין, אֶלָּא אֲפִלּוּ כָּל שֶׁהוּא יָכוֹל לְבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא"[לד], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁבִּשְׁבִיל בִּרְכַּת "אֲכִילַת מַצָּה" צָרִיךְ לִבְצֹעַ כְּזַיִת, שֶׁעַל פָּחוֹת מִכְּזַיִת אֵינוֹ יָכוֹל לְבָרֵךְ, שֶׁאֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּפָחוֹת מִכְּזַיִת[לה], וְאִם כֵּן לְהָאוֹמְרִים שֶׁבִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" הִיא עַל הַשְּׁלֵמָה הָעֶלְיוֹנָה – צָרִיךְ לִבְצֹעַ מִמֶּנָּה כְּזַיִת, וְלַסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[לו] (שֶׁהִיא עִקָּר[לז]) שֶׁבִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" הִיא עַל הַפְּרוּסָה – צָרִיךְ לִבְצֹעַ כְּזַיִת מִן הַפְּרוּסָה, לְפִיכָךְ לָצֵאת יְדֵי שְׁנֵיהֶם צָרִיךְ לִבְצֹעַ כְּזַיִת מִזּוֹ וּכְזַיִת מִזּוֹ[לח].

ו וּשְׁנֵי כְּזַיִת אֵלּוּ צָרִיךְ לְאָכְלָם בְּיַחַד[לט], דְּהַיְנוּ שֶׁיַּכְנִיסֵם לְפִיו בְּבַת אַחַת[מ], שֶׁאִם יֹאכַל מִתְּחִלָּה אֶת הַכְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא" דְּהַיְנוּ שֶׁל הַשְּׁלֵמָה וְאַחַר כָּךְ יֹאכַל הַכְּזַיִת שֶׁל "אֲכִילַת מַצָּה" דְּהַיְנוּ שֶׁל הַפְּרוּסָה – יִהְיֶה מַפְסִיק בֵּין בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" לַאֲכִילַת כְּזַיִת מֵהַפְּרוּסָה בַּאֲכִילַת מַצָּה כְּזַיִת מֵהַשְּׁלֵמָה, וְכֵן לְהָאוֹמֵר שֶׁבִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" הִיא עַל הַפְּרוּסָה, אִם יֹאכַל מִתְּחִלָּה הַכְּזַיִת מֵהַפְּרוּסָה וְאַחַר כָּךְ הַכְּזַיִת מֵהַשְּׁלֵמָה – הֲרֵי הוּא מַפְסִיק בֵּין בִּרְכַּת אֲכִילַת מַצָּה לַאֲכִילַת כְּזַיִת מֵהַשְּׁלֵמָה[מא], לְפִיכָךְ יַכְנִיסֵם לְפִיו בְּבַת אַחַת.

אֲבָל אֵין צָרִיךְ לְבָלְעָם בְּבַת אַחַת, אֶלָּא יְרַסְּקֵם בְּפִיו, וְיִבְלַע בַּתְּחִלָּה כְּזַיִת אֶחָד כֻּלּוֹ בְּבַת אַחַת, וְאַחַר כָּךְ יִבְלַע כְּזַיִת הַשֵּׁנִי בְּבַת אַחַת[מב].

ז וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לְרַסֵּק בְּפִיו שְׁנֵי הַזֵּיתִים בְּיַחַד – יֹאכַל בַּתְּחִלָּה הַכְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא", דְּהַיְנוּ שֶׁל הַשְּׁלֵמָה לְפִי סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה (שֶׁהִיא עִקָּר[מג]), וְאַחַר כָּךְ הַכְּזַיִת שֶׁל "אֲכִילַת מַצָּה"[מד], וְאֵין אֲכִילַת הַכְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא" חָשׁוּב הֶפְסֵק בְּדִיעֲבַד בֵּין בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מַצָּה" לַאֲכִילַת כְּזַיִת מֵהַפְּרוּסָה, כֵּיוָן שֶׁהוּא לְצֹרֶךְ אוֹתוֹ כְּזַיִת[מה], דְּהַיְנוּ לְצֹרֶךְ בִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" שֶׁצָּרִיךְ לְבָרֵךְ גַּם עַל אוֹתוֹ כְּזַיִת שֶׁל הַפְּרוּסָה[מו].

ח וְכָל זֶה לְכַתְּחִלָּה[מז], אֲבָל בְּדִיעֲבַד אֲפִלּוּ לֹא אָכַל אֶלָּא כְּזַיִת אֶחָד בִּלְבַד, בֵּין מֵהַשְּׁלֵמָה בֵּין מֵהַפְּרוּסָה, וַאֲפִלּוּ אָכַל בָּזֶה אַחַר זֶה בַּאֲכִילוֹת הַרְבֵּה, אִם אֵין מִתְּחִלַּת אֲכִילָה רִאשׁוֹנָה[מח] עַד סוֹף[מט] אֲכִילָה אַחֲרוֹנָה יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס, דְּהַיְנוּ ג' בֵּיצִים[נ] (עַיֵּן סִימָן תרי"ב[נא]) – יָצָא.

וַאֲפִלּוּ הֵשִׂיחַ הַרְבֵּה בְּאֶמְצַע הַכְּזַיִת בֵּין אֲכִילָה לַאֲכִילָה – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה", וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר "הַמּוֹצִיא", כֵּיוָן שֶׁלֹּא הֵשִׂיחַ בֵּין בְּרָכָה לִתְחִלַּת הָאֲכִילָה (עַיֵּן סִימָן תל"ב[נב]).

ט כְּשֶׁאוֹכֵל בַּתְּחִלָּה הַכְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא" וְאַחַר כָּךְ הַכְּזַיִת שֶׁל "אֲכִילַת מַצָּה" – צָרִיךְ לְהָסֵב גַּם בַּאֲכִילַת כְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא"[נג], דְּהַיְנוּ כְּזַיִת שֶׁל הַשְּׁלֵמָה.

(כְּדֵי לָצֵאת גַּם לְהָאוֹמְרִים שֶׁהַכְּזַיִת שֶׁל הַשְּׁלֵמָה עָלָיו הוּא מְבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה" וּבוֹ הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ, וְאֵינוֹ יוֹצֵא אֶלָּא בַּהֲסִבָּה[נד]. וְאַף עַל פִּי שֶׁלְּדִבְרֵיהֶם צָרִיךְ לֶאֱכֹל תְּחִלָּה הַכְּזַיִת שֶׁל הַפְּרוּסָה[נה] דְּהַיְנוּ שֶׁל "הַמּוֹצִיא"[נו] וְאַחַר כָּךְ כְּזַיִת שֶׁל הַשְּׁלֵמָה, מִכָּל מָקוֹם אִם הִפֵּךְ אֵין בְּכָאן אִסּוּר גָּמוּר אַף לְפִי דִּבְרֵיהֶם. אֶלָּא שֶׁלְּכַתְּחִלָּה[נז] נָכוֹן הַדָּבָר לְהַקְדִּים הַכְּזַיִת שֶׁל הַפְּרוּסָה לְפִי דִּבְרֵיהֶם שֶׁבִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" שֶׁמְּבָרֵךְ בַּתְּחִלָּה הִיא עַל הַפְּרוּסָה, אֲבָל הָעִקָּר הוּא כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה שֶׁבִּרְכַּת "הַמּוֹצִיא" שֶׁמְּבָרֵךְ בַּתְּחִלָּה הִיא עַל הַשְּׁלֵמָה, וּלְפִיכָךְ צָרִיךְ לְהַנִּיחַ הַפְּרוּסָה תַּחַת הַשְּׁלֵמָה קֹדֶם הַבְּצִיעָה, שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַעֲבֹר עַל הַמִּצְוֹת, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה[נח]. וְלָכֵן אוֹכֵל בַּתְּחִלָּה הַכְּזַיִת מֵהַשְּׁלֵמָה, וְאֵין אָנוּ חוֹשְׁשִׁין לַסְּבָרָא הָאַחֲרוֹנָה אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ חֲשָׁשׁ אַף לְפִי סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה, כְּגוֹן לֶאֱכֹל כְּזַיִת שָׁלֵם מֵהַשְּׁלֵמָה בַּהֲסִבָּה[נט]).

י יֵשׁ נוֹהֲגִין לְטַבֵּל בְּמֶלַח[ס] אֶת הַכְּזַיִת שֶׁל "הַמּוֹצִיא" וְשֶׁל "אֲכִילַת מַצָּה". וּבִמְדִינוֹת אֵלּוּ אֵין נוֹהֲגִין כֵּן[סא], לְפִי שֶׁפַּת נְקִיָּה אֵין צָרִיךְ מֶלַח[סב], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קס"ז[סג]. וְאַף שֶׁבִּשְׁאָר יְמוֹת הַפֶּסַח מַטְבִּילִין הַמַּצָּה בְּמֶלַח אַף שֶׁהִיא נְקִיָּה[סד], מִכָּל מָקוֹם בְּב' לֵילוֹת אֵלּוּ שֶׁל פֶּסַח – אֵין נוֹהֲגִין כֵּן, מִפְּנֵי חִבּוּב מַצָּה[סה], לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּמַצָּה שֶׁאֵין עִמָּהּ תַּעֲרֹבֶת טַעַם אַחֵר כְּלָל. אֲבָל מֵעִקַּר הַדִּין אֵין לָחֹשׁ לָזֶה[סו].

(אֲבָל לְטַבֵּל הַמַּצָּה בְּמַשְׁקִין – יֵשׁ לִמְנֹעַ מֵעִקַּר הַדִּין[סז], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תס"א[סח]).

יא אַחַר שֶׁאָכַל הַכְּזַיִת שֶׁל אֲכִילַת מַצָּה – יִקַּח[סט] מִיָּד[ע] כְּזַיִת מָרוֹר וִישַׁקְּעֶנּוּ כֻּלּוֹ בַּחֲרֹסֶת[עא], כְּדֵי לְהָמִית אֶת הַקַּפָּא[עב] (פֵּרוּשׁ[עג] מִין תּוֹלַעַת יֵשׁ בַּמָּרוֹר וְהוּא מֵת עַל יְדֵי הַחֲרֹסֶת) שֶׁבַּמָּרוֹר שֶׁלֹּא יַזִּיקֶנּוּ. וְעַכְשָׁו אֵין נוֹהֲגִין לְשַׁקְּעוֹ כֻּלּוֹ, אֶלָּא בְּטִבּוּל מִקְצָתוֹ[עד]. וְיֵשׁ שֶׁמְּיַשְּׁבִין הַמִּנְהָג, לְפִי שֶׁקַּפָּא זֶה אֵינוֹ מָצוּי בֵּינֵינוּ[עה], וְאֵין מַטְבִּילִין בַּחֲרֹסֶת אֶלָּא מִשּׁוּם מִצְוָה[עו], שֶׁהוּא זֵכֶר לַטִּיט[עז]. וְאַף עַל פִּי כֵן אֵין מְבָרְכִין עָלָיו, לְפִי שֶׁהוּא טָפֵל לַמָּרוֹר[עח] וְנִפְטָר בְּבִרְכַּת הַמָּרוֹר[עט].

יב וְאַחַר שֶׁטִּבְּלוֹ בַּחֲרֹסֶת – יְבָרֵךְ "אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מָרוֹר"[פ], וְלֹא יְבָרֵךְ קֹדֶם הַטִּבּוּל, לְפִי שֶׁיֵּשׁ לִתְכֹּף הַבְּרָכָה לַעֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה, דְּהַיְנוּ הָאֲכִילָה בְּכָל מַה שֶּׁאֶפְשָׁר[פא]. וּכְשֶׁהוּא מְטַבְּלוֹ בַּחֲרֹסֶת – יִזָּהֵר לְהוֹצִיאוֹ מִיָּד, וְלֹא יַשְׁהֶנּוּ בְּתוֹכוֹ, שֶׁמָּא יִתְבַּטֵּל טַעַם מְרִירָתוֹ[פב] עַל יְדֵי הַקִּיּוּהָא שֶׁבַּחֲרֹסֶת[פג]. וּמִטַּעַם זֶה צָרִיךְ לְנַעֵר הַחֲרֹסֶת מֵעָלָיו מִיָּד לְאַחַר הַטִּבּוּל[פד].

יג אַף עַל פִּי שֶׁאֵין צָרִיךְ לְהָסֵב בַּאֲכִילַת מָרוֹר[פה] מִטַּעַם שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"ב[פו], מִכָּל מָקוֹם אִם רָצָה לְהָסֵב רַשַּׁאי[פז].

יד אַף עַל פִּי שֶׁבַּמַּצָּה צָרִיךְ לִבְלֹעַ כָּל הַכְּזַיִת בְּבַת אַחַת לְכַתְּחִלָּה[פח], מִכָּל מָקוֹם בַּמָּרוֹר אִם קָשֶׁה עָלָיו לִבְלֹעַ כְּזַיִת בְּבַת אַחַת[פט] - יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל מִי שֶׁאוֹמֵר[צ] שֶׁאֵין צָרִיךְ לִבְלֹעַ כָּל הַכְּזַיִת בְּבַת אַחַת, אֶלָּא יָכוֹל לְבָלְעוֹ מְעַט מְעַט, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִשְׁהֶה מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף יוֹתֵר מִכְּדֵי אֲכִילַת פְּרָס.

טו מִצְוַת מָרוֹר מִן הַתּוֹרָה אֵינָהּ אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁהַפֶּסַח נֶאֱכָל, שֶׁנֶּאֱמַר[צא] "עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ", אֲבָל בִּזְמַן הַזֶּה אֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[צב] שֶׁתִּקְּנוּ זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ[צג].

אֲבָל חִיּוּב אֲכִילַת מַצָּה בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן אַף בִּזְמַן הַזֶּה הוּא מִן הַתּוֹרָה[צד], שֶׁנֶּאֱמַר[צה] "בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת", וְלֹא הֻזְכַּר שָׁם פֶּסַח.

טז לְפִיכָךְ, אִם כָּרַךְ אָדָם כְּזַיִת מַצָּה וּכְזַיִת מָרוֹר[צו] וּלְעָסָן יַחַד[צז] וַאֲכָלָן בִּזְמַן הַזֶּה – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁהַמָּרוֹר שֶׁהוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים מְבַטֵּל אֶת טַעַם הַמַּצָּה שֶׁהִיא מִן הַתּוֹרָה[צח].

אֲבָל בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם שֶׁהַמָּרוֹר הוּא גַּם כֵּן מִן הַתּוֹרָה – יָצָא יְדֵי חוֹבַת מַצָּה וִידֵי חוֹבַת מָרוֹר[צט], לְפִי שֶׁמִּצְוֹת שֶׁל תּוֹרָה אֵינָן מְבַטְּלוֹת זוֹ אֶת זוֹ[ק], שֶׁשְּׁקוּלִין הֵן כְּאַחַת, שֶׁכֻּלָּן קִיּוּם מִצְוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֵן[קא].

וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁלְּפִי דַּעַת הִלֵּל הַזָּקֵן[קב] אֵין אָדָם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ מִן הַתּוֹרָה אֶלָּא אִם כֵּן כּוֹרֵךְ כְּזַיִת פֶּסַח וּכְזַיִת מָרוֹר וּכְזַיִת מַצָּה[קג] וְאוֹכְלָן בְּיַחַד, לְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר[קד]: "עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ".

יז וְאַף בִּזְמַן הַזֶּה שֶׁמָּרוֹר אֵינוֹ אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים וּמַצָּה הִיא מִן הַתּוֹרָה, וְאִם כְּרָכָן בְּיַחַד וַאֲכָלָן אֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ אַף לְפִי דַּעַת הִלֵּל, שֶׁהַמָּרוֹר מְבַטֵּל אֶת טַעַם הַמַּצָּה, וְאִם כֵּן חַיָּב הוּא לֶאֱכֹל כְּזַיִת מַצָּה בִּלְבַדָּהּ בְּלֹא מָרוֹר לָצֵאת יְדֵי חוֹבַת מַצָּה מִן הַתּוֹרָה, מִכָּל מָקוֹם אֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר לְפִי דַּעַת הִלֵּל אֶלָּא אִם כֵּן נוֹטֵל עוֹד כְּזַיִת מַצָּה וְכוֹרְכוֹ עִם כְּזַיִת מָרוֹר וְאוֹכְלָן בְּיַחַד[קה], שֶׁהֲרֵי מָרוֹר בִּזְמַן הַזֶּה תִּקְּנוּהוּ חֲכָמִים זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ[קו], שֶׁהָיָה אָז חִיּוּבוֹ מִן הַתּוֹרָה, וּבִזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם אֵינוֹ יוֹצֵא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר מִן הַתּוֹרָה לְפִי דַּעַת הִלֵּל אֶלָּא אִם כֵּן כּוֹרְכוֹ עִם הַמַּצָּה, לְפִיכָךְ גַּם עַכְשָׁו צָרִיךְ לְכָרְכוֹ עִם מַצָּה[קז].

יח וּלְפִי שֶׁחוֹלְקִין עָלָיו חֲבֵרָיו עַל הִלֵּל וְאוֹמְרִים שֶׁאֵין צָרִיךְ לְכָרְכָם כְּלָל[קח], לֹא מִן הַתּוֹרָה בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם וְלֹא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים בִּזְמַן הַזֶּה, וּלְפִי דִּבְרֵיהֶם אִם אוֹכֵל בַּתְּחִלָּה כְּזַיִת מַצָּה בִּלְבַדָּהּ וְאַחַר כָּךְ אוֹכֵל כְּזַיִת מָרוֹר בִּכְרִיכָה עִם כְּזַיִת מַצָּה – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר, לְפִי שֶׁכְּזַיִת מַצָּה שֶׁבַּכְּרִיכָה הִיא רְשׁוּת וְאֵין בָּהּ שׁוּם מִצְוָה לְפִי דִּבְרֵיהֶם, וַהֲרֵי הוּא מְבַטֵּל אֶת טַעַם הַמָּרוֹר שֶׁבַּכְּרִיכָה כְּשֶׁלּוֹעֲסָן יַחַד.

אֲבָל לְפִי דַּעַת הִלֵּל שֶׁהַמַּצָּה שֶׁבַּכְּרִיכָה הִיא חוֹבָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים – אֵינָהּ מְבַטֶּלֶת אֶת טַעַם הַמָּרוֹר שֶׁהוּא גַּם כֵּן חוֹבָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְהֵן: זֶה כְּזֶה, וְאֵינָן מְבַטְּלִין זֶה אֶת זֶה[קט].

וְכֵיוָן שֶׁלֹּא נִפְסְקָה הֲלָכָה לֹא כְּהִלֵּל וְלֹא כַּחֲבֵרָיו, לְפִיכָךְ לָצֵאת יְדֵי שְׁנֵיהֶם – צָרִיךְ אָדָם שֶׁיֹּאכַל כְּזַיִת מַצָּה בִּלְבַד בְּלֹא מָרוֹר, וִיבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה"[קי], שֶׁבִּכְזַיִת זֶה הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ מִן הַתּוֹרָה אַף לְפִי דַּעַת הִלֵּל[קיא], וְאַחַר כָּךְ צָרִיךְ שֶׁיֹּאכַל כְּזַיִת מָרוֹר בִּלְבַד בְּלֹא מַצָּה, וִיבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מָרוֹר"[קיב], שֶׁבִּכְזַיִת זֶה הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר לְפִי דִּבְרֵי חֲבֵרָיו, וְאַחַר כָּךְ יִכְרֹךְ כְּזַיִת מַצָּה[קיג] וּכְזַיִת מָרוֹר וְיֹאכְלֵם בְּיַחַד זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ כְּהִלֵּל[קיד], וְלֹא יְבָרֵךְ עַל כְּרִיכָה זוֹ[קטו] לֹא בִּרְכַּת הַמַּצָּה וְלֹא בִּרְכַּת הַמָּרוֹר, שֶׁמָּא הֲלָכָה כַּחֲבֵרָיו וְאֵין בִּכְרִיכָה זוֹ שׁוּם מִצְוָה, וְאַף לְפִי דַּעַת הִלֵּל הוּא יוֹצֵא בְּבִרְכַּת הַמַּצָּה וְהַמָּרוֹר שֶׁבֵּרַךְ כְּבָר[קטז].

וְלָכֵן צָרִיךְ לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְהָשִׂיחַ בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ מֵעִנְיַן הַסְּעוּדָה מִשֶּׁבֵּרַךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה" עַד שֶׁיֹּאכַל כְּרִיכָה זוֹ, כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה בְּרָכָה זוֹ וּבִרְכַּת הַמָּרוֹר גַּם לִכְרִיכָה זוֹ[קיז] לְפִי דַּעַת הִלֵּל. וְאִם עָבַר וְשָׂח – אֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ עַל כְּרִיכָה זוֹ[קיח], שֶׁמָּא הֲלָכָה כַּחֲבֵרָיו[קיט].

אֲבָל אִם עָבַר וְשָׂח בֵּין הַבְּרָכָה לְהַתְחָלַת אֲכִילַת הַמַּצָּה אוֹ הַמָּרוֹר – צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ אִם שָׂח בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ מֵעִנְיַן הַסְּעוּדָה. וַאֲפִלּוּ בְּדָבָר שֶׁהוּא מֵעִנְיַן הַסְּעוּדָה – אֵין לְהָשִׂיחַ לְכַתְּחִלָּה בֵּין הַבְּרָכָה לְהַתְחָלַת הָאֲכִילָה[קכ].

וְיֵשׁ נִזְהָרִין בָּזֶה שֶׁלֹּא לְהָשִׂיחַ בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ מֵעִנְיַן הַסְּעוּדָה מִשֶּׁבֵּרַךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה" עַד שֶׁיֹּאכַל הָאֲפִיקוֹמָן, כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה בְּרָכָה זוֹ גַּם לַאֲכִילַת אֲפִיקוֹמָן[קכא]. וְחֻמְרָא יְתֵרָא הִיא[קכב].

נוֹהֲגִין בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ לוֹמַר קֹדֶם אֲכִילַת כְּרִיכָה זוֹ: "כֵּן עָשָׂה הִלֵּל בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם[קכג] הָיָה כּוֹרֵךְ מַצָּה וּמָרוֹר כוּ'". וְאֵין מַזְכִּירִין פֶּסַח[קכד] אַף שֶׁהִלֵּל הָיָה כּוֹרֵךְ גַּם כְּזַיִת פֶּסַח בִּכְרִיכָה זוֹ[קכה], מִכָּל מָקוֹם כֵּיוָן שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים: "כֵּן עָשָׂה", וְאָנוּ אֵין לָנוּ פֶּסַח – לְפִיכָךְ אֵין מַזְכִּירִין אוֹתוֹ[קכו]. וּמִכָּל מָקוֹם, הַמַּזְכִּיר – לֹא הִפְסִיד[קכז].

יט הַמָּרוֹר שֶׁל כְּרִיכָה זוֹ אֵין צָרִיךְ לְטָבְלוֹ בַּחֲרֹסֶת[קכח], שֶׁכְּבָר קִיֵּם מִצְוַת חֲרֹסֶת בְּטִבּוּל מָרוֹר רִאשׁוֹן. וְגַם אֵין לָחֹשׁ לַקַּפָּא שֶׁבְּמָרוֹר זֶה שֶׁאוֹכְלוֹ עִם מַצָּה בִּכְרִיכָה[קכט]. וְיֵשׁ חוֹלְקִין עַל זֶה וְאוֹמְרִים[קל] שֶׁצָּרִיךְ לְטָבְלוֹ בַּחֲרֹסֶת, שֶׁהֲרֵי כְּרִיכָה זוֹ הִיא זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ כְּהִלֵּל, וְהִלֵּל הָיָה מְקַיֵּם מִצְוַת חֲרֹסֶת בְּמָרוֹר זֶה שֶׁבַּכְּרִיכָה[קלא], שֶׁהֲרֵי לֹא הָיָה אוֹכֵל מָרוֹר כְּלָל קֹדֶם כְּרִיכָה זוֹ[קלב]. וְהַמִּנְהָג בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה[קלג], אֲבָל הָעִקָּר הוּא כַּסְּבָרָא הַשְּׁנִיָּה[קלד].

כ כְּרִיכָה זוֹ – יֵשׁ אוֹמְרִים[קלה] שֶׁאֵין צָרִיךְ הֲסִבָּה, כֵּיוָן שֶׁאוֹכְלִין בָּהּ מָרוֹר, וּמָרוֹר אֵין צָרִיךְ הֲסִבָּה[קלו]. וְיֵשׁ אוֹמְרִים[קלז] שֶׁצְּרִיכָה הֲסִבָּה, כֵּיוָן שֶׁמַּצָּה צְרִיכָה הֲסִבָּה. וְאַף שֶׁכְּבָר אָכַל מַצָּה בַּהֲסִבָּה, מִכָּל מָקוֹם כְּרִיכָה זוֹ הִיא זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ כְּהִלֵּל, וְהִלֵּל לֹא הָיָה אוֹכֵל מַצָּה קֹדֶם כְּרִיכָה זוֹ, וּבַמַּצָּה שֶׁבִּכְרִיכָה זוֹ הוּא יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ, וְהָיָה צָרִיךְ לְהָסֵב בַּאֲכִילָתָהּ, לְפִיכָךְ גַּם אֲנַחְנוּ צְרִיכִים לְהָסֵב[קלח]. וְכֵן עִקָּר[קלט], כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן תע"ב[קמ].

וּמִכָּל מָקוֹם, בְּדִיעֲבַד שֶׁשָּׁכַח וְאָכַל בְּלֹא הֲסִבָּה – יֵשׁ לִסְמֹךְ עַל סְבָרָא הָרִאשׁוֹנָה, וְאֵין צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל בַּהֲסִבָּה[קמא].

כא הַמַּצָּה וְהַמָּרוֹר שֶׁבִּכְרִיכָה זוֹ – צָרִיךְ לִבְלֹעַ אוֹתָהּ בְּבַת אַחַת[קמב]. וּלְכַתְּחִלָּה יִזָּהֵר לִבְלֹעַ כָּל הַכְּזַיִת מַצָּה בְּבַת אַחַת עִם כָּל הַכְּזַיִת מָרוֹר כְּשֶׁהֵן מְרֻסָּקִים בְּפִיו[קמג], אֶלָּא אִם כֵּן קָשֶׁה עָלָיו[קמד] לִבְלֹעַ ב' הַזֵּיתִים בְּבַת אַחַת, שֶׁאָז יָכוֹל לִבְלֹעַ מְעַט מִכְּזַיִת זֶה וּמְעַט מִכְּזַיִת זֶה בְּבַת אַחַת, וְאַחַר כָּךְ יַחֲזֹר וְיִבְלַע מְעַט מִכְּזַיִת זֶה וּמְעַט מִכְּזַיִת זֶה בְּבַת אַחַת, עַד שֶׁיֹּאכַל כָּל הַשְּׁנֵי זֵיתִים.

כב מִי שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם יְרָקוֹת לֶאֱכֹל בְּטִבּוּל קֹדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה כִּי אִם מִינֵי יְרָקוֹת שֶׁיּוֹצְאִים בָּהֶם יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר – יְבָרֵךְ עֲלֵיהֶם "עַל אֲכִילַת מָרוֹר" כְּשֶׁמַּטְבִּילָם בְּחֹמֶץ אוֹ בְּמֵי מֶלַח קֹדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה[קמה], וְאֵין צָרִיךְ לֶאֱכֹל מֵהֶם כְּזַיִת[קמו], וְאַחַר כָּךְ, אַחַר שֶׁאָכַל הַכְּזַיִת שֶׁל "אֲכִילַת מַצָּה"[קמז] – יַטְבִּיל כְּזַיִת מָרוֹר בַּחֲרֹסֶת וְיֹאכְלֶנּוּ בְּלֹא בְּרָכָה[קמח], שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְבָרֵךְ עַל אֲכִילָה זוֹ "אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מָרוֹר", כֵּיוָן שֶׁכְּבָר אָכַל מִמֶּנוּ קֹדֶם לָכֵן[קמט].

וְאַף שֶׁמַּפְסִיק הַרְבֵּה בֵּין בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מָרוֹר" לְהַכְּזַיִת מָרוֹר שֶׁאוֹכֵל אַחַר הַמַּצָּה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, כֵּיוָן שֶׁמִּיָּד אַחַר הַבְּרָכָה טָעַם מְעַט מֵהַמָּרוֹר[קנ] - הֲרֵי הִתְחִיל בַּמִּצְוָה, וְאֵין כָּאן הֶפְסֵק בֵּין הַבְּרָכָה לִתְחִלַּת עֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה[קנא].

וּמִכָּל מָקוֹם, אֲפִלּוּ אָכַל כְּזַיִת מָרוֹר אוֹ יוֹתֵר בַּטִּבּוּל שֶׁקֹּדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה, אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל כְּזַיִת אַחַר אֲכִילַת מַצָּה, לְפִי שֶׁהָאֲכִילָה הָרִאשׁוֹנָה אֵינָהּ אֶלָּא כְּדֵי לְהַתְמִיהַּ הַתִּינוֹקוֹת[קנב], וּבַאֲכִילָה הַשְּׁנִיָּה הוּא שֶׁיּוֹצֵא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר, שֶׁכָּךְ הִיא הַמִּצְוָה לְכַתְּחִלָּה, שֶׁלֹּא לָצֵאת יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר קֹדֶם שֶׁיָּצָא יְדֵי חוֹבַת מַצָּה, שֶׁנֶּאֱמַר[קנג] "עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים"[קנד].

כג וּכְשֶׁאוֹכֵל מֵהַמָּרוֹר קֹדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה – יְבָרֵךְ עָלָיו "בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה" קֹדֶם בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מָרוֹר"[קנה] אִם הוּא רָאוּי לַאֲכִילָה כְּשֶׁהוּא חַי, כְּגוֹן חֲזֶרֶת וְכַיּוֹצֵא בָּהּ, אֲבָל אִם אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה כְּלָל כְּשֶׁהוּא חַי, כְּגוֹן הַתַּמְכָא (שֶׁקּוֹרִין קרין) וְכַיּוֹצֵא בּוֹ – אֵינוֹ מְבָרֵךְ עָלָיו כִּי אִם בִּרְכַּת "עַל אֲכִילַת מָרוֹר"[קנו].

כד וְכָל זֶה כְּשֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִמְצֹא שְׁאָר יְרָקוֹת, אֲבָל אִם אֶפְשָׁר לְמָצְאָם – טוֹב לַחֲזֹר אַחֲרֵיהֶם[קנז], שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לְבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מָרוֹר" כְּשֶׁמְּטַבְּלוֹ קֹדֶם אֲמִירַת הַהַגָּדָה, שֶׁיֵּשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר[קנח] שֶׁאֵין נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כֵּן.

(וְעַיֵּן בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן רצ"ו[קנט] מַה הֵם הַמִּינֵי יְרָקוֹת).

כה בָּלַע מַצָּה[קס] וְלֹא לְעָסָהּ[קסא] - יָצָא אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִרְגִּישׁ טַעַם מַצָּה בְּפִיו[קסב], דְּכֵיוָן שֶׁנֶּהֱנָה גְּרוֹנוֹ מִמֶּנָּה[קסג] - הֲרֵי זוֹ נִקְרֵאת אֲכִילָה[קסד]. אֲבָל לְכַתְּחִלָּה צָרִיךְ לְלָעֳסָהּ עַד שֶׁיַּרְגִּישׁ טַעְמָהּ בְּפִיו[קסה].

אֲבָל אִם בָּלַע מָרוֹר[קסו] וְלֹא לְעָסוֹ עַד שֶׁיַּרְגִּישׁ טַעַם מְרִירָתוֹ בְּפִיו[קסז] - לֹא יָצָא, שֶׁהַתּוֹרָה הִקְפִּידָה לְמָרֵר פִּיו שֶׁל אוֹכֵל, זֵכֶר לְ"וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם"[קסח].

כו בָּלַע מַצָּה וּמָרוֹר כְּאֶחָד, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יָצָא יְדֵי חוֹבַת מָרוֹר – יָצָא יְדֵי חוֹבַת מַצָּה[קסט]. וְלֹא אָמְרוּ שֶׁהַמָּרוֹר מְבַטֵּל אֶת טַעַם הַמַּצָּה[קע], אֶלָּא כְּשֶׁלּוֹעֲסָן יַחַד[קעא], שֶׁאָז הוּא מַרְגִּישׁ טַעְמָן בְּפִיו, וְלָכֵן מְבַטֵּל טַעַם הַמָּרוֹר שֶׁהוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים אֶת טַעַם הַמַּצָּה שֶׁהִיא מִן הַתּוֹרָה, אֲבָל כְּשֶׁבּוֹלְעָן בְּלִי לְעִיסָה שֶׁאֵין מַרְגִּישׁ טַעְמָן כְּלָל – אֵין הַמָּרוֹר מְבַטֵּל אֶת הַמַּצָּה.

כז וַאֲפִלּוּ אִם הַמָּרוֹר כָּרוּךְ סְבִיב הַמַּצָּה וְנִמְצָא שֶׁהוּא חוֹצֵץ בֵּין הַמַּצָּה לְבֵית הַבְּלִיעָה – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם[קעב], כֵּיוָן שֶׁשְּׁנֵיהֶם מִינֵי מַאֲכָל – הֲרֵי הֵן כְּמִין אֶחָד, וּמִין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ[קעג]. אֲבָל אִם כָּרַךְ הַמַּצָּה בְּסִיב וּבְלָעָהּ – לֹא יָצָא[קעד], שֶׁהַסִּיב שֶׁאֵינוֹ מִין מַאֲכָל חוֹצֵץ בֵּין הַמַּצָּה לְבֵית הַבְּלִיעָה[קעה], וְאֵין דֶּרֶךְ אֲכִילָה בְּכָךְ[קעו].

כח אָכַל מַצָּה בְּלֹא כַּוָּנָה, שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתוֹ בַּאֲכִילָה זוֹ – יָצָא[קעז].

וְלֹא אָמְרוּ שֶׁכָּל הַמִּצְוֹת שֶׁעֲשָׂאָן שֶׁלֹּא בְּמִתְכַּוֵּן, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתוֹ בַּעֲשִׂיָּה זוֹ לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, אֶלָּא בְּמִצְוֹת שֶׁאֵין בָּהֶן הֲנָאַת הַגּוּף כְּלָל, כְּגוֹן קְרִיאַת שְׁמַע (בְּסִימָן ס'[קעח]), וּתְקִיעַת שׁוֹפָר (בְּסִימָן תקפ"ט[קעט]), וּנְטִילַת לוּלָב (בְּסִימָן תרנ"א[קפ]), וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, שֶׁכְּשֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן בַּעֲשִׂיָּתָן לְשֵׁם מִצְוָה – לֹא קִיֵּם הַמִּצְוָה כְּלָל, שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא כְּמִתְעַסֵּק בְּעָלְמָא, וְאֵין עֲשִׂיָּתוֹ נִקְרֵאת עֲשִׂיַּת מִצְוָה. אֲבָל מִצְוֹת הַתְּלוּיוֹת בַּאֲכִילָה, כְּגוֹן פֶּסַח מַצָּה וּמָרוֹר וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן הֲנָאָה לַגּוּף, אַף שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן לָצֵאת בַּאֲכִילָה זוֹ – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ[קפא], שֶׁהֲרֵי עַל כָּרְחוֹ נֶהֱנָה הַגּוּף מֵאֲכִילָה, וַהֲרֵי זוֹ נִקְרֵאת אֲכִילָה, וְנִמְצָא שֶׁקִּיֵּם מִצְוַת הָאֲכִילָה.

וּלְפִיכָךְ אֲפִלּוּ לֹא רָצָה לֶאֱכֹל מַצָּה[קפב] וּכְפָאוּהוּ נָכְרִים אוֹ לִסְטִים לְאָכְלָהּ – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ בַּאֲכִילָה זוֹ[קפג], כֵּיוָן שֶׁבְּעַל כָּרְחוֹ נֶהֱנָה מִמֶּנָּה גּוּפוֹ.

כט וְכָל זֶה כְּשֶׁהוּא יוֹדֵעַ שֶׁלַּיְלָה זוֹ פֶּסַח וְשֶׁזּוֹ הִיא מַצָּה אֶלָּא שֶׁאֲכָלָהּ שֶׁלֹּא בְּמִתְכַּוֵּן אוֹ שֶׁלֹּא בִּרְצוֹנוֹ, אֲבָל אִם לֹא יָדַע שֶׁהַלַּיְלָה פֶּסַח וְאָכַל מַצָּה אֲפִלּוּ בִּרְצוֹנוֹ, וְכֵן אֲפִלּוּ אִם יָדַע שֶׁהַלַּיְלָה פֶּסַח, אֶלָּא שֶׁהָיָה סָבוּר לֶאֱכֹל בָּשָׂר וְנִזְדַּמְּנָה לוֹ מַצָּה וַאֲכָלָהּ כְּסָבוּר שֶׁזֶּהוּ בָּשָׂר – לֹא יָצָא בַּאֲכִילָה זוֹ[קפד].

אֲבָל אִם אָכַל מָרוֹר בְּעִנְיָן זֶה – יָצָא[קפה], לְפִי שֶׁמָּרוֹר בִּזְמַן הַזֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים[קפו], וְכָל מִצְוָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים אֵין צָרִיךְ כַּוָּנָה[קפז].

וְיֵשׁ חוֹלְקִין עַל זֶה וְאוֹמְרִים[קפח] שֶׁגַּם הַמִּצְוֹת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים צְרִיכוֹת כַּוָּנָה, לְפִי שֶׁכָּל מַה שֶּׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים תִּקְּנוּ כְּעֵין שֶׁל תּוֹרָה[קפט]. וְטוֹב לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם, לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל מָרוֹר בְּכַוָּנָה בְּלֹא בְּרָכָה[קצ].

ל אֲבָל אִם אָכַל בְּעִנְיָן זֶה בְּלֵיל יוֹם טוֹב שֶׁל גָּלֻיּוֹת אַף שֶׁהוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים – אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלֶאֱכֹל לְדִבְרֵי הַכֹּל, שֶׁאֵין לְחַלֵּק כְּלָל בֵּין יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי בְּשׁוּם דָּבָר, שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ בּוֹ לְזַלְזֵל עַל יְדֵי כֵן[קצא].

לא מִי שֶׁאָכַל מַצָּה כְּשֶׁהוּא נִכְפָּה בְּעֵת שְׁטוּתוֹ וְאַחַר כָּךְ נִתְרַפֵּא – חַיָּב לֶאֱכֹל אַחַר שֶׁנִּתְרַפֵּא, לְפִי שֶׁאֲכִילָה רִאשׁוֹנָה הָיְתָה בְּשָׁעָה שֶׁהָיָה פָּטוּר מִכָּל הַמִּצְוֹת[קצב].

לב וְאֵין חִיּוּב אֲכִילַת מַצָּה אֶלָּא בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן בִּלְבַד[קצג], שֶׁנֶּאֱמַר[קצד] "בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת". אֲבָל שְׁאָר כָּל הַלֵּילוֹת וְכָל הַיָּמִים – אֵינוֹ מֻזְהָר אֶלָּא שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל חָמֵץ[קצה], דְּהַיְנוּ שֶׁאִם רוֹצֶה לֶאֱכֹל פַּת שֶׁנִּלּוֹשָׁה בְּמַיִם – יִזָּהֵר שֶׁלֹּא תָּבֹא לִידֵי חִמּוּץ, אֶלָּא יֹאפֶנָּה כְּשֶׁהִיא מַצָּה שֶׁלֹּא נִתְחַמְּצָה עֲדַיִן. וְעַל זֶה אָמְרָה תּוֹרָה[קצו]: "שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת", כְּלוֹמַר וְלֹא חָמֵץ[קצז]. אֲבָל אִם לֹא רָצָה לֶאֱכֹל כְּלָל פַּת שֶׁנִּלּוֹשָׁה בְּמַיִם אֶלָּא שְׁאָר מִינֵי מַאֲכָלִים – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ[קצח].

וְאַף שֶׁבְּיוֹם טוֹב חַיָּב לֶאֱכֹל פַּת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קפ"ח[קצט], מִכָּל מָקוֹם יָכוֹל לֶאֱכֹל פַּת שֶׁנִּלּוֹשָׁה בְּמֵי פֵּרוֹת שֶׁהִיא מַצָּה עֲשִׁירָה[ר] (וְעַיֵּן סִימָן תס"ב[רא] שֶׁבִּמְדִינוֹת אֵלּוּ אֵין נוֹהֲגִין בְּמַצָּה עֲשִׁירָה כְּלָל). אֲבָל "לֶחֶם עֹנִי" אֵין צָרִיךְ לֶאֱכֹל אֶלָּא בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר[רב] "שֵׁשֶׁת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת וְגוֹ'", הֲרֵי יוֹם הַשְּׁבִיעִי הוּא דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל, וְיָצָא מִן הַכְּלָל לְלַמֵּד, שֶׁהֲרֵי הָיָה בִּכְלַל "שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת", וְכָאן יָצָא יוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכְּלַל אֲכִילַת מַצָּה, לְלַמֶּדְךָ שֶׁאֵין חוֹבָה לֶאֱכֹל מַצָּה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל וְיָצָא מִן הַכְּלָל לְלַמֵּד, לֹא לְלַמֵּד עַל עַצְמוֹ יָצָא, אֶלָּא לְלַמֵּד עַל הַכְּלָל כֻּלּוֹ יָצָא, דְּהַיְנוּ שֶׁכָּל הַשִּׁבְעַת יָמִים אֵינוֹ מֻזְהָר לֶאֱכֹל מַצָּה אֶלָּא שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל חָמֵץ עַל דֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר. יָכוֹל אַף בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן כֵּן? תַּלְמוּד לוֹמַר: "בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת", הַכָּתוּב קְבָעוֹ חוֹבָה[רג].

וּמִשֶּׁאָכַל כְּזַיִת – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ מִן הַתּוֹרָה[רד].

לג וְאִם נֶאֱנַס וְלֹא אָכַל מַצָּה בְּלַיְלָה זֶה – אֵין לוֹ תַּשְׁלוּמִין בִּשְׁאָר לֵילוֹת וְיָמִים[רה]. לְפִיכָךְ כְּשֶׁאוֹכֵל מַצָּה בִּשְׁאָר לֵילוֹת וְיָמִים – אֵינוֹ מְבָרֵךְ "עַל אֲכִילַת מַצָּה"[רו] אַף שֶׁלֹּא אָכַל מַצָּה עֲדַיִן מִכְּנִיסַת הַפֶּסַח וְלֹא בֵּרַךְ עָלֶיהָ[רז].

 

[ז] משמעות המרדכי. וראה מ"א ס"ק א.

[ח] סי"ג, וש"נ.

[יא] בשוע"ר שם לא נזכר, רק בשו"ע ס"א. וראה גם לעיל סימן קסז ס"ג. סימן רעד ס"ב. סימן תעג סכ"ד.

[כ] ס"ז. וראה שם ס"ד.

[כו] ראה טור סימן תעג (שיפגע בשלמה תחלה). לבוש שם ס"ו וכאן סוף ס"ז. ב"ח ריש הסי'. וכ"ה לעיל סימן תנח ס"ז. וראה לעיל סימן רעד ס"ב.

[כז] הלכות ומנהגי מהר"ש סימן שצח אות ט, וסימן ת אות ד. מהרי"ל סדר ההגדה. ח"י סק"ב. וכ"ה בסידור, והוסיף: ויכוין לפטור גם כן אכילת הכריכה שממצה שלישית, וגם אכילת האפיקומן יפטור בברכה זו. וראה לקמן סי"ח, וש"נ. וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה יניח.

[לא] ראבי"ה סימן תקכה (ע' 158) בשם ר"ח (ראה קטו, ב) ושאר גאונים וראב"ן (קסו, א). הגהות מיימוניות נוסח ההגדה אות ז. טור בשם יש אומרים. דעה הא' - לעיל ס"ד, ודעה הג' (ששתי הברכות מברכים על הפרוסה) - לקמן סימן תפב ס"ד.

[לג] רא"ש שם (אוכלן ביחד מכל אחת כזית). טור ושו"ע שם. וכ"ה בסידור. וראה לעיל סימן תנח ס"י שצריך לחלק כזית מהפרוסה לכל בני ביתו.

[לה] דאין אכילה פחותה מכזית – ב"ח ד"ה ומ"ש שיאכל, וכמובא בברכות מט, ב וש"נ. וראה גם לעיל סימן תעג סט"ו. לקמן סוסל"ב.

[לו] דלעיל ס"ד.

[לז] ראה גם לקמן ס"ז וס"ט. לעיל סימן תנח ס"ז וס"י.

[מג] כדלעיל ס"ה.

[מח] ברייתא קיד, ב. טור ושו"ע ס"ו. מ"א שם בשם מהרי"ל סדר ההגדה (ע' קי, בשינויי נוסחאות). וראה גם לקמן סי"ד.

[נא] סעיף ד (ב' דעות, ג' או ד' ביצים, ובשל תורה הלך אחר המחמיר). וראה גם לעיל סימן תמב ס"א, ובמנין המצוות שלפני סימן תכט, בשוה"ג מכת"י. סדר ברה"נ פ"ח ה"ב.

[נב] ס"ז (לענין ברכת המצוות). וראה גם לעיל סימן קסז ס"ט (לענין ברכת המוציא). לקמן סי"ח (לענין הפסק קודם אכילת כורך ואפיקומן).

[נג] ח"י סק"ז, ממשמעות הטור.

[נו] כדלעיל ס"ז.

[נז] ראה לעיל ס"ח.

[סו] ראה לעיל סימן תנה סל"ג.

[ע] רא"ש פ"י סי' כו. ראה לקמן סי"ח, להזהר משיחה עד אחר כורך.

[עד] פר"ח ס"א ד"ה ומ"ש וישקענו. וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה ויטבול בחרוסת: ועדיף שלא לשקוע כולו שלא לבטל טעם המרירות, וכדלקמן סי"ב.

[עז] רבי יוחנן קטז, א. וראה גם לעיל סימן תעג ס"כ וסכ"ו.

[פ] רמב"ם פ"ח ה"ח. טור. וראה לעיל סימן תלב ס"ד. וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה על אכילת מצה וד"ה ברוך אתה כו' מרור.

[פד] טור בשם ה"ר יונה. שו"ע שם. וכ"ה בסידור.

[פו] סי"ד (שצריך להסב רק בדברים שהם זכר לגאולה). וראה רש"י שם ד"ה מרור אין צריך הסיבה (שהוא זכר לעבדות).

[פז] ב"י ד"ה ומ"ש ויאכלנו. ח"י סק"ט. מ"א סק"ו. וראה לעיל שם לענין שאר כל הסעודה.

[פח] כדלעיל ס"ו.

[פט] מ"א סוף סק"ד. וראה תרומת הדשן סימן קלט ובט"ז סקי"א. וכ"ה לקמן סכ"א לענין כורך.

[צ] מ"א ס"ק ד, בשם מהרי"ל סדר ההגדה (ע' קי, בשינויי נוסחאות), אף לענין מצה, וכדלעיל ס"ח.

[צג] ראבי"ה סי' תתקצז. וראה גם לקמן סי"ז.

[צז] כדלקמן סכ"ו, וש"נ.

[קב] ברייתא שם (הלל). זבחים עט, א (לא כהגהת השיטה מקובצת), ובירושלמי חלה פ"א ה"א (הלל הזקן). ובנוסח ההגדה – רק הלל.

[קו] כדלעיל סט"ו.

[קיא] כדלעיל סי"ז.

[קיג] מהמצה השלישית, כדלעיל סימן תנח ס"ז. וכ"ה בסידור.

[קיז] טור בשם בעל המנהיג הל' פסח סימן פג. שו"ע שם. וראה גם לקמן סימן תפב ס"ב (כדי לפטור בברכה זו). ובסידור (במצה): ויכוין לפטור גם כן אכילת הכריכה. וראה ספר המנהגים - חב"ד ע' 40. לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה ויברך (לכוין גם במרור).

[קכא] של"ה ריש מסכת פסחים שלו. ובסידור כתב שיש לכוין בברכת על אכילת מצה לפטור גם את האפיקומן (וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה לפטור. ספר המנהגים - חב"ד ע' 40).

[קכג] בנוסח ההגדה: היה קיים. וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה כן עשה.

[קכה] כדלעיל סט"ז.

[קלד] רש"ל בתשובה סימן פח. ב"ח ד"ה וכתב אבי העזרי. ט"ז שם. ח"י סקי"א. פר"ח ס"א סוד"ה ומ"ש ואוכלם ביחד. עולת שבת ס"ק ב, בשם מהר"ל מפראג. וכ"ה בסידור. וראה לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ ד"ה ויטבול בחרוסת, ובספר המנהגים - חב"ד ע' 41: רק החזרת ולא המצה, והמדקדקים בזהירות ממצה שרויה אין טובלין, ורק נותנין מעט חרוסת יבשה על החזרת ומנערין אותה אח"כ ממנה.

[קלה] משמעות הרמב"ם פ"ז ה"ח. טור בשם אחיו רבי יחיאל.

[קלו] כדלעיל סי"ג.

[קלט] פר"ח שם. וכ"כ בהגהת הצ"צ על הסידור.

[קמא] פר"ח שם. וכ"ה לקמן סימן תעז ס"ד באכילת האפיקומן.

[קמד] מ"א שם. וכדלעיל סי"ד במרור.

[קנא] אלא באמצע המצוה, שאינו הפסק, כדלעיל ס"ח וש"נ. וראה קובץ כינוס תורה יז ע' לד.

[קנו] מ"א סק"י. וראה לעיל סימן רה ס"א וש"נ.

[קנט] סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה טור ושו"ע שם סט"ו.

[קע] כדלעיל סט"ז.

[קפ] סוף הסימן בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה ט"ז שם סק"ה ומ"א סקי"ב.

[קפו] כדלעיל סט"ו.

[קצ] ראה גם לעיל סימן ריג סוף ס"ד.

[קצא] ח"י סקי"ט. וראה לקמן סימן תרמט סכ"א, לענין לולב ביום ב' של חג הסכות.

[ר] ר"ן סוכה (יב, ב) ד"ה מתני'. מ"א סקט"ז. וכדלעיל שם (כשקובע סעודה עליה) ובשוה"ג שם (אפילו כשאינו קובע סעודה עליה). וראה גם לעיל סימן תמד ס"ב (בסעודה שלישית של שבת ערב פסח).

[רד] רמב"ם שם. טור ושו"ע שם. וראה גם לקמן סימן תפב ס"ג.