סימן תקפג
תקפג דְּבָרִים שֶׁנּוֹהֲגִים לֶאֱכֹל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבוֹ ט' סְעִיפִים:
א יְהֵא אָדָם רָגִיל לֶאֱכֹל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה כַּרְתִּי, סִילְקָא[א] דְּהַיְנוּ תְּרָדִין[ב], תַּמְרֵי, קָרָא, רוּבְּיָא דְּהַיְנוּ תִּלְתָּן[ג], וְהוּא הַדִּין מַה שֶּׁנִּקְרָא בִּלְשׁוֹנוֹת אֲחֵרִים לְשׁוֹן רִבּוּי יֹאכְלוּ כָּל אַנְשֵׁי מְדִינָה וּמְדִינָה כִּלְשׁוֹנָם[ד]. וּכְשֶׁאוֹכֵל רוּבְּיָא וְכַיּוֹצֵא בּוֹ יֹאמַר[ה] "יְהִי רָצוֹן[ו] מִלְּפָנֶיךָ[ז] שֶׁיִּרְבּוּ זְכֻיּוֹתֵינוּ", וּכְשֶׁיֹּאכַל כַּרְתִּי יֹאמַר "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיִּכָּרְתוּ שׂוֹנְאֵינוּ", וּכְשֶׁיֹּאכַל סִילְקָא יֹאמַר "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיִּסְתַּלְּקוּ אוֹיְבֵינוּ", וּכְשֶׁיֹּאכַל תַּמְרֵי יֹאמַר "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיִּתַּמּוּ[ח] שׂוֹנְאֵינוּ"[ט], וּכְשֶׁיֹּאכַל קָרָא יֹאמַר "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיִּקָּרַע גְּזַר דִּינֵנוּ[י] וְיִקָּרְאוּ לְפָנֶיךָ זְכֻיּוֹתֵינוּ"[יא].
וְיֵשׁ נוֹהֲגִים[יב] לֶאֱכֹל תַּפּוּחַ מָתוֹק מְטֻבָּל בִּדְבַשׁ וְאוֹמְרִים "תִּתְחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה מְתוּקָה", וִיבָרֵךְ עַל הַתַּפּוּחַ וְלֹא עַל הַדְּבַשׁ, לְפִי שֶׁהַדְּבַשׁ הוּא טָפֵל לַתַּפּוּחַ[יג]:
ב וְיֵשׁ אוֹכְלִים דָּגִים לִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כְּדָגִים, וְאֵין מְבַשְּׁלִים בְּחֹמֶץ[יד]:
ג כָּל הַמִּינִים שֶׁצָּרִיךְ לְבָרֵךְ כְּשֶׁאוֹכְלָם בְּתוֹךְ הַסְּעוּדָה כְּגוֹן תַּפּוּחִים וּתְמָרִים יֹאמַר הַבַּקָּשָׁה אַחַר הַתְחָלַת הָאֲכִילָה, מִפְּנֵי שֶׁאָסוּר לְהַפְסִיק בֵּין הַבְּרָכָה לָאֲכִילָה[טו]:
ד וְיֵשׁ נוֹהֲגִים לִטְבֹּל פְּרוּסַת הַמּוֹצִיא בִּדְבַשׁ[טז]. וְיֵשׁ אוֹכְלִין רִמּוֹנִים וְאוֹמְרִים "נַרְבֶּה זְכֻיּוֹת כָּרִמּוֹן"[יז]. וְנוֹהֲגִין לֶאֱכֹל בָּשָׂר שָׁמֵן וְלִשְׁתּוֹת דְּבַשׁ וְכָל מִינֵי מְתִיקָה כְּדֵי שֶׁתְּהֵא הַשָּׁנָה הַזֹּאת מְתוּקָה וּשְׁמֵנָה, וְכֵן כָּתוּב בְּעֶזְרָא "אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים"[יח]:
ה יֵשׁ לֶאֱכֹל רֹאשׁ אַיִל זֵכֶר לְאֵילוֹ שֶׁל יִצְחָק[יט], וְאִם אֵין רֹאשׁ אַיִל – יֹאכַל רֹאשׁ כֶּבֶשׂ[כ], וְאִם אֵין רֹאשׁ כֶּבֶשׂ – יֹאכַל רֹאשׁ אַחֵר[כא], לוֹמַר נִהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב[כב]:
ו יֵשׁ מְדַקְדְּקִים שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל אֱגוֹזִים וְלוּזִים (פֵּרוּשׁ אֱגוֹזִים קְטַנִּים[כג]), מִפְּנֵי שֶׁהֵם מַרְבִּים כִּיחָה וְנִיעָה[כד] וּמְבַטְּלִים הַתְּפִלָּה[כה]:
ז וְנוֹהֲגִים לֵילֵךְ אֶל הַנָּהָר[כו] שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דָּגִים חַיִּים[כז] לְסִימָן שֶׁלֹּא תִּשְׁלֹט בָּנוּ עַיִן הָרָע וְנִפְרֶה וְנִרְבֶּה כְּדָגִים[כח], וְאוֹמְרִים שָׁם פָּסוּק "יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ וגו' וְתַשְׁלִיךְ וגו'"[כט]. וְטוֹב שֶׁיִּהְיֶה מִחוּץ לָעִיר. וְיֵשׁ לֵילֵךְ בְּיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה[ל] אַחַר מִנְחָה קֹדֶם שְׁקִיעַת הַחַמָּה, וְלוֹמַר פָּסוּק "מִי אֵל כָּמוֹךָ וגו'"[לא]:
ח וְנוֹהֲגִין שֶׁלֹּא לִישֹׁן בְּיוֹם רֹאשׁ הַשָּׁנָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִישַׁן מַזָּלוֹ[לב]. וְהַיּוֹשֵׁב וּבָטֵל – הֲרֵי זֶה כְּיָשֵׁן[לג]. וְיֵשׁ נוֹהֲגִים לִישֹׁן אַחַר חֲצוֹת הַיּוֹם[לד]:
[יא] כל בו שם. שו"ע שם. וראה פעמי יעקב מא ע' קטו.
[טו] מ"א סק"ב. ובסידור: בר"ה בלילה ראשונה נוהגין לאכול תפוח מתוק בדבש בתחילת הסעודה וצריך לברך בתחילה ברוך אתה כו' בורא פרי העץ, ואחר כך יאמר יהי רצון מלפניך שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. וכ"ה מנהג חב"ד לומר יהי רצון על התפוח אחר הברכה קודם אכילה (ספר המנהגים – חב"ד ע' 56), וכמובא במ"א שם ממעגלי צדק. וראה אג"ק ח"ג ע' קמ-קמד (הטעם דלא הוי הפסק). שלחן המלך ח"ב ע' קפז-קצא. ס' המנהגים שם (שאכילת התפוח בליל ראשון צ בתחלת הסעודה, והפרי חדש בליל שני – קודם נטילת ידים לסעודה). אג"ק ח"ג ע' רט-רי (טעם החילוק). יגדיל תורה (נ.י.) ב ע' לו.
[טז] מ"א סק"א. וכ"ה מנהג חב"ד, ונוהגין כן עד לאחר הושענה רבה. ראה אוצר מנהגי חב"ד ר"ה ע' עה-עו.
[יז] אבודרהם שם. רמ"א ס"א. ומנהג חב"ד לאכול רימון אבל לא אומרים יהי רצון כי אם על התפוח (ספר המנהגים – חב"ד ע' 56).
[יח] נחמיה ח, י. מרדכי יומא רמז תשכג בשם תשובת הגאונים. רמ"א ס"א. וראה לקמן סי' תקצז ס"א.
[כב] מרדכי בשם הגאונים שם. טור ושו"ע שם. וראה ס' המנהגים – חב"ד (ע' 56): אוכלים רימון וראש איל, אבל אין אומרים יה"ר כי אם על התפוח.
[כד] מהרי"ל הל' שופר (ע' רפז). רמ"א ס"ב. וראה לקמן סי' תקצב ס"ח.
[כה] דרכי משה ס"ק א, בשם המהרי"ל. רמ"א שם.
[כו] מנהגים (טירנא) ר"ה (ע' ק). מהרי"ל הל' ר"ה (ע' רעז). רמ"א שם. ובסידור: אל באר המים או מעין (פרי עץ חיים שער השופר פ"ה ד"ה נכון).
[כח] דרכי משה שם. ובסידור: רומזים על עינא פקיחא.
[ל] ואם חל בשבת הולכים ביום ב' (רשימות חוברת ד הערה 9. אוצר מנהגי חב"ד ע' קמו).
[לא] מיכה שם יח. מ"א שם בשם כתבים (פרי עץ חיים שם). וכ"ה בסידור, וראה עוד שם. ומנהג חב"ד לנער שולי הטלית קטן אחר סדר תשליך (ראה פרי עץ חיים שם. סידור האריז"ל וסידור השל"ה. הגהת אדמו"ר הרש"ב בתורה אור. ספר המנהגים – חב"ד ע' 57).
[לב] דרכי משה ס"ק ב, בשם הירושלמי. רמ"א ס"ב.