כותרות אדה"ז והב"י - 777
שינויי כותרות בין שו"ע אדה"ז לב"י
הרב אהרן חיטריק
תושב השכונה
ידוע דכ"ק אדה"ז כתב בעצמו, בכתב ידו הקדושה, רק את ספר התניא. וכן בנוגע לשו"ע שלו, ידוע דיוק לשונו מאז שהתחיל לחבר את השו"ע בפקודת הרב המגיד נ"ע, המשיך כל ימי חייו להוסיף ולתקנם ולערכם. הנה מצאתי שבהכותרת בשו"ע יש כמה שינוים בין שו"ע של הב"י ובין השו"ע של רבינו, וכן יש שינויים בשו"ע רבינו בין דפוס ראשון של קאפוסט לדפוסי צילום ווילנא הנפוצים, וצ"ע מי עשה השינויים, ולהלן כמה דוגמאות:
סימן ז: דין ברכת אשר יצר כל היום אחר הטלת מים. בשו"ע דין לברך בדעת אשר יצר כל היום אחר הטלת מים.
סימן ח: דין ברכת אשר יצר ואלקי נשמה ופירושם. [כן צריך לתקן בשו"ע רבינו בלוח הסימנים], בשו"ע: ופירושיו, וכ"ה בשו"ע רבינו דפוס קאפוסט תקע"ו.
סימן כב: אין ציון רק: כב ובו סעיף אחד.
סימן כד: שכר לבישת הציצית ועונשה. בשו"ע: הנהגת לבישת הציצית ושכרה ועונשה.
סימן כז: דין מקום הנחתן ואופן הנחתן. בשו"ע: מקום הנחתן ואופן הנחתן.
סימן כט: אין ציון.
סימן לא: דין תפילין בשבתות ויו"ט. בשו"ע: דין תפילין בשבת ויום טוב.
סימן לב: דין כתיבת התפילין. בשו"ע: סדר כתיבת התפילין.
סימן לד: דין הנחת הפרשיות בתפילין. בשו"ע: סדר הנחת הפרשיות בתפילין והמהדרין אשר להם ב' זוגות.
סימן לו: דין דקדוק כתיבתן. בשו"ע: דקדוק כתיבתן [בלא תיבת דין].
סימן מד: דין איסור שינה בתפילין. בשו"ע: איסור שינה בתפילין, וכ"ה בדפוס ראשון של רבינו.
סימן נג: דין הראוי לירד לפני התיבה. בשו"ע: דין מי הראוי לירד לפני התיבה.
סימן נט: דין ברכה ראשונה ליוצר. בשו"ע: דין ברכה ראשונה ביוצר.
סימן סב: דין מי שלא דקדק בק"ש או לא השמיע לאזנו. בשו"ע: מי שלא דקדק בק"ש או לא השמיע לאזנו.
סימן עה: להזהר מגילוי שער וקול אשה בשעת ק"ש, וכן שלא לקרותה כנגד הערוה. בשו"ע רבינו דפוס ראשון: להזהר מגלוי שער בשעת ק"ש, וכן שלא לקרותה כנגד הערוה.
סימן צ: דין מקום הראוי להתפלל והולך בדרך. בשו"ע: מקום הראוי להתפלל, ולהתפלל עם הציבור ודין ההולך בדרך.
סימן צב: הנצרך לנקביו ודין רחיצה ושאר הכנות. בשו"ע: הנצרך לנקביו ודין רחיצה לתפלה ושאר הכנות לתפלה.
סימן קח: מי שלא התפלל לסיבת טעות או אונס. בשו"ע נוסף בסופו: או במזיד.
סימן קי: דין היוצא. בשו"ע ליתא תי' "דין".
סימן קכח: דיני נשיאת כפים וכו'. בשו"ע ליתא תיבת "דיני".
סימן קנה: שכל אחד חייב בת"ת. בשו"ע: לילך מב"ה לבית המדרש.
סימן קסו: דיני בציעת הפת. בדפוס ראשון משו"ע רבינו אין ציון רק: קסו הלכות בציעת הפת, שהוא סימן להלכות בציעת הפת.
סימן רד: דיני ברכות ליתר המאכלים. בשו"ע רבינו דפוס ראשון: דיני ברכות ויתר המאכלים.