מבחן בהלכות פסח
סימנים תכט-תלה, תמה-תמו, תסח-תצד
סימנים תכט-תלה, תמה-תמו, תסח-תצד
[1]. מי תיקן לדרוש הלכות הרגל ל' יום קודם הרגל?
- א. משה רבנו.
- ב. חכמים שלאחר חורבן הבית.
- ג. חכמים הראשונים שבזמן בית המקדש.
[2]. להלכה מתי זמן ביעור המעשרות?
- א. בערב שבת הגדול (כששבת הגדול חל בע"פ) של שנה רביעית ושביעית.
- ב. בערב פסח של שנה רביעית ושביעית.
- ג. בערב שביעי של פסח של שנה רביעית ושביעית.
[3]. מהו עיקר חיוב השבתת חמץ בערב פסח מן התורה?
- א. ביעורו אחר שהגיע חצות.
- ב. ביעורו קודם שיגיע חצות.
- ג. ביטולו קודם שיגיע חצות.
[4]. מהו הטעם שתפלת ערבית בצבור קודמת לבדיקת חמץ?
- א. מפני החשש שתתבטל מצות התפלה בצבור.
- ב. מפני שמצות התפלה בצבור גדולה מבדיקת חמץ.
- ג. מפני שתדיר קודם לשאינו תדיר.
[5]. למה אין מברכים שהחיינו על בדיקת חמץ?
- א. לפי שאינה תכלית המצוה, עד שעת הביעור.
- ב. לפי שנפטרת בברכת שהחיינו שבליל פסח.
- ג. מפני שאינה מצוה הבאה מזמן לזמן.
[6]. האם מותר לדבר באמצע עשיית מצוה שבירכו עליה?
- א. אסור בכל המצוות.
- ב. בישיבה בסוכה מותר, ובבדיקת חמץ אסור.
- ג. גם בבדיקת חמץ מותר.
[7]. האם מעיקר הדין נשים נאמנות על בדיקת חמץ?
- א. כן, מפני שבדיקת חמץ דרבנן.
- ב. לא, מפני שנשים עצלניות.
- ג. לא, מפני ש"אתחזק איסורא".
[8]. חדרים שנוקו ונבדקו היטב לפני ליל י"ד, האם צריכים לחזור ולבודקם בליל י"ד?
- א. אין צריך לחזור ולבודקם, אפילו בדקם ללא נר.
- ב. אין צריך לחזור ולבודקם, אם בדקם לאור הנר אפילו ביום.
- ג. אין צריך לחזור ולבודקם, אם בדקם בלילה לאור הנר.
[9]. אלו חדרים צריכים בדיקה מדרבנן?
- א. רק חדרים שרגיל להשתמש בהם בחמץ.
- ב. גם חדרים שיש לחוש שהכניס בהם חמץ באקראי.
- ג. גם חדרים שרק פעם אחת נכנס בהם עם חמץ.
[10]. האם בתי כנסת צריכים בדיקת חמץ וביטול בליל י"ד?
- א. צריכים בדיקה לאור הנר, אך לא ביטול.
- ב. צריכים גם בדיקה וגם ביטול, אך ללא ברכה.
- ג. צריכים בדיקה, אך לא חובה לאור הנר.
[11]. למה תקנו חכמים ביטול חמץ בנוסף לבדיקת חמץ וביעור?
- א. שמא ימצא גלוסקא יפה ויבא לאכלה.
- ב. שמא נשארו כמה פירורי חמץ שלא מצא בבדיקה.
- ג. שמא ימצא גלוסקא יפה ולא יבערנה מיד.
[12]. מתי זמן ביעור חמץ?
- א. מן התורה בסוף שעה ששית, ומדרבנן בסוף שעה חמישית.
- ב. מן התורה בתחילת שעה שביעית, ומדרבנן בסוף שעה חמישית.
- ג. מן התורה בתחילת שעה שביעית, מדרבנן בתחילת שעה שישית, והמנהג בסוף שעה חמישית.
[13]. מי שלא בדק לפני הפסח אבל ביטל החמץ, האם צריך לבדוק בתוך הפסח?
- א. אין צריך לבדוק.
- ב. צריך לבדוק מדרבנן.
- ג. צריך לבדוק מן התורה, כי ביטול לבד אינו מועיל.
[14]. האם ניתן להוציא את החמץ מרשותו ולהפקירו בתחילת שעה שישית?
- א. ניתן לעשות כן אם מניחו במקום שהוא הפקר לכל.
- ב. אינו מועיל, אלא צריך לבערו מן העולם.
- ג. אם אין בדעתו לזכות מההפקר לאחר הפסח יכול לעשות כן.
[15]. האם מותר ליהנות מאפר שריפת החמץ?
- א. אסור להנות ממנו אפילו נשרף לפני שעה שישית.
- ב. אם נשרף לאחר ששית אסור, ואם נשרף לפני שעה שישית מותר.
- ג. מותר להנות ממנו אפילו נשרף לאחרי שעה ששית, אם נפסל מאכילת כלב.
[16]. המוצא חמץ בפסח, האם צריך לברך על ביעורו?
- א. על פחות מכזית אינו מברך, ועל כזית מברך.
- ב. מברך בין על כזית ובין על פחות מכזית.
- ג. אינו מברך בין על כזית ובין על פחות מכזית.
[17]. האם מותר ליגע ביד בחמץ בפסח אם אינו מתכוין לבערו?
- א. ביו"ט ובשבת אסור ליגע ובחול המועד מותר ליגע.
- ב. בחמץ של יהודי אסור ליגע ובחמץ של גוי מותר ליגע.
- ג. אסור ליגע כלל.
[18]. האם עשיית מלאכה בערב פסח אחר חצות אסורה מן הדין או רק מנהג?
- א. בזמן הבית היה אסור מן הדין, אך בזמן הזה הוא רק מנהג.
- ב. לבני ארץ ישראל אסור מן הדין, ולבני חוץ לארץ הוא רק מנהג.
- ג. אסור מן הדין לכל ישראל גם בזמן הזה.
[19]. האומר: כמה טורח פסח זה – מתי הוא נקרא רשע?
- א. רק אם אומר כן על הקרבת קרבן פסח, אך לא על שאר מצוות השייכות לפסח.
- ב. אף אם אומר כן על שאר מצוות השייכות לפסח, אך לא על חומרות הפסח.
- ג. אף האומר כן על חומרות הפסח, אך לא על טורח הנקיונות לפסח.
[20]. מי נקרא בכור לענין תענית בכורות?
- א. רק מי שנקרא בכור לנחלה ולפדיון הבן.
- ב. מי שנקרא בכור לנחלה או לפדיון הבן.
- ג. כל מי שנקרא בכור, אפילו אם אינו בכור לא לנחלה ולא לפדיון הבן.
[21]. ממתי אסרו חכמים לאכול מצה בערב פסח?
- א. משעה עשירית.
- ב. מעלות השחר.
- ג. מנץ החמה.
[22]. כמה יין יש לשתות בכל כוס מארבע כוסות?
- א. מן הדין רוב הכוס, ולכתחלה כל הכוס, וכוס ד' מן הדין כל הכוס.
- ב. מן הדין רביעית, ולכתחילה כל הכוס, וכוס ד' מן הדין כל הכוס.
- ג. מן הדין רוב רביעית, ולכתחלה כל הכוס, וכוס ד' מן הדין רביעית, ולכתחילה כל הכוס.
[23]. למה אוכלים כרפס פחות מכזית?
- א. כדי להתמיה התינוקות.
- ב. כדי שלא ישבע ממנו ויאכל המצה לתיאבון.
- ג. כדי לא להתחייב בברכת בורא נפשות.
[24]. איזו פעולה היא בשביל להתמיה התינוקות?
- א. הבאת הקערה לפני אכילת כרפס.
- ב. מזיגת כוס שני מיד אחרי כוס ראשון.
- ג טיבול המרור בחרוסת.
[25]. האם שאלת "מה נשתנה" מעכבת במצות ההגדה?
- א. כן, שהרי נאמר "והיה כי ישאלך בנך".
- ב. אם יש לו בן מעכבת, אם אין לו אינה מעכבת.
- ג. לא, שהרי נאמר "והגדת לבנך".
[26]. על איזה כוס מהד' כוסות מברכים בגלל היסח הדעת?
- א. על כוס שניה, בגלל ההפסק של אמירת ההגדה.
- ב. על כוס שלישית, בגלל ההפסק של ברכת המזון.
- ג. על כוס רביעית, בגלל האיסור לשתות בין כוס שלישי לרביעי.
[27]. במחלוקת שבין הדעה הראשונה לשניה, אם השלימה היא "המוציא" והפרוסה היא "על אכילת מצה", או להיפך, באיזה פרט אין אנו חוששים לדעה השניה?
- א. שאין בוצעים כזית מהשלימה.
- ב. שאין מסבים באכילת כזית מהשלימה.
- ג. שאין בוצעים כזית מהפרוסה תחילה.
[28]. לדעת הלל, איזו מצוה מקיימים באכילת כורך בזמן הזה?
- א. אכילת מצה מהתורה ומרור מדרבנן.
- ב. אכילת מצה ומרור מדרבנן.
- ג. אכילת מרור מדרבנן.
[29]. לפי המנהג שאין אוכלים בשר צלוי בליל פסח, האם מותר לאכול צלי-קידר?
- א. שניהם אסורים, משום מראית העין.
- ב. בשר אסור משום מראית העין, ועוף מותר כי אין הפסח בא מהעוף.
- ג. שניהם מותרים, כי הפסח שנצלה בקדרה פסול.
[30]. מדוע "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן"?
- א. כדי שלא יעבור טעם המצה מפיו.
- ב. כדי שלא יעבור טעם הפסח מפיו.
- ג. כדי שהפסח יהיה גמר כל השביעה.
[31]. האם מותר לאכול האפיקומן בבית אחר?
- א. מותר רק אם התחיל לאכול האפיקומן בבית זה על דעת לאכלו בבית אחר.
- ב. מותר רק אם עדיין לא התחיל לאכול בבית זה.
- ג. אסור בכל מקרה.
[32]. מדוע מצוה מן המובחר שיהיו ג' אנשים בני מצוה בסדר?
- א. שיוכלו לומר הודו שבהלל בזימון ג' אנשים.
- ב. שיוכלו לזמן בברכת המזון בשלושה.
- ג. שיוכלו לומר הודו שבהלל הגדול בזימון ג' אנשים.
[33]. מהו הטעם שפותחים הדלת בשפוך חמתך?
- א. שאליהו ימצא פתח פתוח ויכנס במהרה.
- ב. שאם יבוא אליהו נוכל לצאת לקראתו במהרה.
- ג. לזכור שהוא ליל שימורים ואין מתייראין.
[34]. מה קוראים בקריאת שמע שעל המטה בליל פסח?
- א. רק פרשת שמע, ולא ברכת המפיל.
- ב. פרשת שמע והמפיל, ולא שאר דברים.
- ג. ג' פרשיות והמפיל, ולא שאר דברים.
[35]. חולה שאינו יכול לאכול אלא כזית מצה בלבד מה יעשה?
- א. תחילה יקדש על היין ואח"כ יאכל המצה ואח"כ יאכל תבשילו.
- ב. תחילה יאכל תבשילו ואח"כ יקדש על היין ואח"כ יאכל המצה.
- ג. תחילה יקדש על היין ואח"כ יאכל תבשילו ואח"כ יאכל המצה.
[36]. אלו ברכות הנאמרות על הד' כוסות ניתן לאמרן (בשעת הדחק) אפילו בלי כוס?
- א. קידוש, ברכת המזון, וברכה של גמר ההלל וההגדה.
- ב. קידוש, ברכת "אשר גאלנו", וברכת המזון.
- ג. ברכת המזון, "אשר גאלנו", וברכה של גמר ההלל וההגדה.
[37]. כשאדם עושה סדר לאחרים לפני שהוא עושה בביתו, איזו ברכה אינו יכול לברך להם?
- א. ברכת הגפן של הקידוש, כיון שאינו שותה מהיין.
- ב. ברכת האדמה של הכרפס, כיון שהיא ברכת הנהנין.
- ג. ברכת המזון, כיון שלא אכל עמהם.
[38]. הנשבע או הנודר לבטל את המצוה, האם הם חלים?
- א. שבועה אינה חלה אפילו על מצוה דרבנן, אבל הנדר חל על מצוה דרבנן.
- ב. שבועה ונדר אינם חלים על המצות אלא כשכולל עם המצוה דבר הרשות.
- ג. שבועה אינה חלה אלא בכולל או במצוה דרבנן, אבל הנדר חל תמיד.
[39]. באכילת כרפס פחות מכזית, כמה יש ליזהר לאכול?
- א. הרבה פחות משליש ביצה.
- ב. מעט פחות משליש ביצה.
- ג. מעט פחות מחצי ביצה.
[40]. בתפלת יו"ט שחל בשבת, אם חתם בטעות "מקדש השבת" או "מקדש ישראל והזמנים" בלבד, האם צריך לחזור?
- א. בשתיהן צריך לחזור, כי שינה ממטבע שטבעו חכמים.
- ב. אם חתם "מקדש השבת" לא צריך לחזור, כי גם יו"ט נקרא שבת. אבל אם חתם "מקדש ישראל והזמנים", צריך לחזור.
- ג. בשתיהן לא יחזור, כדי שלא להכניס עצמו לספק ברכה לבטלה.
[41]. בעקבות איזו תקנה מוציאים שני ס"ת ביו"ט?
- א. של משה רבנו ואנשי כנסת הגדולה.
- ב. של חכמי המשנה והגמרא.
- ג. של רבנן סבוראי והגאונים.
[42]. מהיכן לומדים שספירת העומר היא בלילה דוקא?
- א. מזה שכתוב "ממחרת השבת".
- ב. מזה שכתוב "מהחל חרמש בקמה".
- ג. מזה שכתוב "תמימות תהיינה".
[43]. השואל את חברו בביה"ש מנין הספירה, והשיב לו בלי לומר "היום", האם יכולים לספור אח"כ בברכה?
- א. שניהם יכולים לחזור לספור בברכה.
- ב. אם אמר לו "לעומר", שניהם לא יכולים לספור בברכה.
- ג. השואל יכול לספור בברכה, אבל לא המשיב.
[44]. למה בחול המועד עולים לס"ת ארבעה גברי (ולא שלשה)?
- א. מפני שאין העם ממהרים למלאכה.
- ב. מפני שמקריבים בהם קרבן מוסף.
- ג. מפני שצריך לקרוא פרשת המוספים.
[45]. ממתי מותר לאכול חמץ במוצאי החג?
- א. אחרי צאת הכוכבים.
- ב. אחרי הוספה מחול על הקודש.
- ג. אחרי שהבדיל בתפילת ערבית.
[46]. מתי מתענים בה"ב?
- א. רק אחרי סוכות זמן שמחתינו, אבל לא אחרי פסח ושבועות.
- ב. גם אחרי פסח, אבל לא אחרי שבועות.
- ג. גם אחרי שבועות.
[47]. מהו טעם הנוהגים לעשות נישואין בליל ל"ג בעומר?
- א. מפני שלא אומרים תחנון בערב ל"ג בעומר .
- ב. מפני שאומרים מקצת אבילות של לילה ככל היום.
- ג. מפני שלפי דעתם האבילות נוהגת רק ל"ב יום.
[48]. כמה ימים אחרי שיצאו ממצרים ניתנה התורה?
- א. נ"ב ימים.
- ב. נ"א ימים.
- ג. נ' ימים.
[49]. האם מותר להקריב עולות ראיה ביו"ט?
- א. אסור לדברי הכל, כי אין בזה שום צורך אוכל נפש.
- ב. ביו"ט של חג השבועות אסור, אך ביו"ט של פסח וסוכות מותר.
- ג. להלכה מותר, אך למעשה רבים נהגו להקריבם אחר יו"ט.
[50]. מתי התחילו ימי "ההגבלה" בזמן מתן תורה?
- א. ביום שלישי ג' בסיון.
- ב. ביום רביעי ג' בסיון.
- ג. ביום חמישי ד' בסיון.
שאלות בונוס
א. באיזה סדר כותב אדה"ז את הד' לשונות של גאולה?
- א. והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי.
- ב. והוצאתי ולקחתי והצלתי וגאלתי.
- ג. והוצאתי וגאלתי ולקחתי והצלתי.
ב. מהו סדר הקריאה בחוה"מ פסח בקביעות שנה זו?
- א. תורא קדש בכספא פסל במדברא.
- ב. תורא פסל קדש בכספא במדברא.
- ג. תורא בכספא קדש פסל במדברא.
ג. בכמה הלכות שונה ההלל שאומרים בליל הסדר מההלל שבתפלה?
- א. 2.
- ב. 4.
- ג. 5.
[1]. הנכון – ג.
[2]. הנכון – ג.
[3]. הנכון – א.
[4]. הנכון – א.
[5]. הנכון – ב.
[6]. הנכון – ב.
[7]. הנכון – א.
[8]. הנכון – ג.
[9]. הנכון – ג.
[10]. הנכון – א.
[11]. הנכון – ג.
[12]. הנכון – ג.
[13]. הנכון – ב.
[14]. הנכון – ב.
[15]. הנכון – ב.
[16]. הנכון – א.
[17]. הנכון – ג.
[18]. הנכון – ג.
[19]. הנכון – ב.
[20]. הנכון – ב.
[21]. הנכון – ב.
[22]. הנכון – ג.
[23]. הנכון – ג.
[24]. הנכון – ב.
[25]. הנכון – ג.
[26]. הנכון – ב.
[27]. הנכון – ג.
[28]. הנכון – ב.
[29]. הנכון – א.
[30]. הנכון – ב.
[31]. הנכון – ב.
[32]. הנכון – א.
[33]. הנכון – ג.
[34]. הנכון – ב.
[35]. הנכון – ג.
[36]. הנכון – ב.
[37]. הנכון – ג.
[38]. הנכון – ג.
[39]. הנכון – א.
[40]. הנכון – ג.
[41]. הנכון – ג.
[42]. הנכון – ג.
[43]. הנכון – א.
[44]. הנכון – ב.
[45]. הנכון – א.
[46]. הנכון – ב.
[47]. הנכון – ג.
[48]. הנכון – א.
[49]. הנכון – ג.
[50]. הנכון – ב.